#شیخ_کلینی
زاده: ۲۵۸ ه.ق
روستای کلین از توابع شهر ری.
درگذشته: ۳۲۹ ه.ق
بغداد
دوران خلافت : عباسیان
مذهب: شیعه ۱۲ امامی
آثار معروف : اصول کافی، فروع کافی روضه الکافی
اشتغال : محدث
شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی معروف به کُلِینی، شیخ کلینی و ثقةالاسلام کلینی (۲۵۸ - ۳۲۹ ه.ق / ۸۶۴ - ۹۴۱ م.) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه و مشهورترین فقیه و محدث شیعه است.
کلینی، در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون ورامین تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و در روستای کلین نزدیک بخش جلیل آباد پیشوای ورامین، و در زمان حسن عسکری به دنیا آمد. به همین جهت، او را به لقب رازی، منسوب به ری هم میخوانند.
در ابتدا علوم اسلامی را نزد پدر و دایی خود گذراند. بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد، برای ادامهٔ تحصیل خود به شهر ری رفت.
در آن دوران بیشتر مردمان شهر ری شافعی و حنفی مذهب بودند، ولی بعضی از روستاهای اطراف آن مثل علیآباد و حسنآباد شیعهنشین بودند و اکثر اهل تسنن آن شهر، همواره تحت تأثیر آنان بودند، از این رو ری به شهر شیعهنشین معروف بود. در آن دوران شهر ری، مرکز برخورد آرا و اندیشههایاسماعیلیه، حنفی، شافعی و شیعه شده بود امروزه کتابخانهای به نام کتابخانهٔ شیخ کلینی در شهر ری به یاد او وجود دارد.
بسیاری از فقها و محدثین بنام شیعه که از مشاهیر بودند از جمله شاگردان کلینی بهشمار میروند
ابن ابی رافع صیمری
احمد بن احمد کاتب کوفی
احمد بن علی ن سعید کوفی
ابو غالب احمد بن زراری
ابن قولویه
علی بن محمد بن موسی دقاق
محمد بن ابراهیم نعمانی معروف به ابن ابی زینب
محمد بن احمد صفوانی
محمد بن احمد سنانی زاهری، مقیم ری
محمد بن علی ما جیلویه
محمد بن محمد بن عصام کلینی
هارون ابن موسی
ثقةالاسلام کلینی در ری، قم، بغداد، کوفه و دیگر نقاط ممالک اسلامی در نیمهٔ دوم سدهٔ سوم هجری، دانشمندان بزرگ، فقیهان و محدثان بسیاری را ملاقات کرده و از آنان به اجازههایی دریافت کردهاست. در کتب رجال و تراجم، بالغ بر ۴۰ نفر از فقها و محدثان را نام میبرند که از استادان و مشایخ اجازه وی بهشمار رفتهاند و کلینی در نزد آنها شرایط شاگردی به جای آوردهاست.
برخی از استادان شیخ کلینی عبارتند از:
احمد بن محمد بن عاصم کوفی
حسن بن فضل بن زید یمانی
محمد بن حسن صفار قمی
محمد بن اسماعیل نیشابوری
احمد بن مهران
احمد بن ادریس قمی
عبدالله بن جعفر حمیری
کتاب الکافی
کتاب کافی هشت جلدست: جلد اول و دومش مربوط به اصول است، جلد هشتم آن روضهٔ کافی است، که مواعظ و قصصست، و پنج جلد بقیه فروع کافی است از طهارت تا دیات.
کلینی خمس و فَیء و انفال را در فروع کافی ذکر نمیکند، بلکه در اصول کافی آوردهاست ولی زکات را در فروع کافی مورد بحث قرار میدهد.
علت این کار آن است که تقسیم فَیء از شئون امامت است. کلینی وقتی بحث امامت و احکام، اوصاف، شرایط، وظایف و اختیارات امامت را تبیین میکند انفال و خمس و فیء را آنجا بیان میکند.
شیخ طوسی، و نجاشی کتابهای زیر را از کلینی دانستهاند:
کتاب الرجال
کتاب الردّ علی القرامطة
کتاب رسائل الائمّة
کتاب تعبیر الرؤیاء
مجموعهٔ شعر (قصایدی که شاعران از فضایل اهلبیت گفتهاند)
کلینی در سال ۳۲۸ قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری حجت بن الحسن است در سن ۷۰ سالگی در بغداد، درگذشت.
ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در «بابالکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.
@ayeha313
✨خدایا..
🌸به حق نام بزرگ و با عظمتت
💫همان نامی که همه درهای
🌸بسته را می گشاید و
💫سختی ها را آسان می کند
🌸همان نامی که همه تاریکی ها را
💫می زُداید و دشواری ها را برطرف می کند
🌸به حق نام عظیمت
💫همان که کهکشان ها را می آفریند
🌸یا زیر و زِبَر می کند
💫دستهایمان را بگیر,,
🌸همه غمها، بیماریهاو گرفتاریهای،
💫دوستان و عزیزانم را
🌸 تبدیل به شادی ، سلامتی
💫 و گشایش در زندگیشان بفرما
🌸آمیــن🙏
@ayeha313
#امام_رضا (عليه السلام) :
☘️ رحِمَ اللهُ عَبْداً أحْيي أمْرَنا، قيلَ: كَيْفَ يُحْيي أمْرَكُمْ؟ وَ قالَ عليه السلام : يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَيُعَلِّمُها النّاسَ.
🌱 رحمت خدا بر كسي باد كه أمر ما را زنده نمايد ، سؤال شد : چگونه؟
🖤 #امام_رضا (علیه السّلام) فرمودند :
👌 علوم ما را فرا گيرد و به ديگران بياموزد.
📖 بحارالأنوار ، ج 2 ، ص 30
@ayeha313
▪️ 8 شوال، سالروز تخریب قبور
🖤ائمه بقیع علیهم السلام
🖤بر صاحب الزمان مهدی موعود عج
▪️و تمام مسلمانان جهان تسلیت باد
#ما_بقیع_را_میسازیم
أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🙏 #السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان_علیه_السلام 💚
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
▪️ 8 شوال، سالروز تخریب قبور 🖤ائمه بقیع علیهم السلام 🖤بر صاحب الزمان مهدی موعود عج ▪️و تمام مسلمانا
پشت پرده تخریب قبور ائمه بقیع
وهابیت تکفیری که حقد، کینه و دشمنی آنها با اهل بیت علیهم السّلام بر کسی پوشیده نیست.
نکته قابل تامل در برخورد دو گانه و مزورانه وهابیت است. آنان از طرفی به بهانهی مبارزه با شرک و بت پرستی، اقدام به تخریب قبور اهل بیت در بقیع می کنند و حرم امامین عسکریین در سامرا را منهدم کرده و قبر مادر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را با بنزین می سوزانند ولی از طرف دیگر، با حرم های علمای بزرگ خود و دیگر اماکن موجود در نقاط مختلف جهان که از نظر آن ها نماد شرک تلقی میشود و باید منهدم گردد، کاری ندارند.
🕎 به عنوان نمونه می توان از قلعه «کعب الاشرف یهودی» و یا قلعه «مرحب» در منطقه خیبر اشاره کرد که نه تنها آن را تخریب نکرده اند، بلکه به عنوان آثار باستانی از آن حفاظت می کنند.
🔘 همچنین وهابیت در عراق و سوریه، قبور اشخاصی همچون معاویه، ابوحنیفه، بخاری، شافعی و... را تخریب نکردند و عجیب تر آن که داعش، محل تجمع خود را در سوریه، حرم خالد بن ولید قرار داده بود و نه تنها آن را نابود نکرد، بلکه زمانی که موشکی توسط ارتش سوریه به آن جا اصابت کرد، فریاد برآوردند که ارتش سوریه حرم خالد بن ولید را تخریب کرد و آن ها را مشرک دانستند.
🏴 هشتم شوّال سال 1344 هجری قمری سالروز تخریب غریبانۀ قبرستان بقیع توسط آل سعود تسلیت باد
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
✔ویژگی های یک#مرد_خوب برای ازدواج ... 🔹️#قسمت_دوم 9- پرشور بودن 10- صادق بودن 11-سخاوتمندبودن
هفت نکته درباره #مهریه
#قسمت_اول
🔺️حتما می دانید که مهریه (صداق) در تعریف شرعی، نشان محبت و صداقت #مرد نسبت به #زن است. اما ماجرا به همین سادگی نیست. همین محبت و صداقت، باید شرایطی داشته باشد تا #شرعی باشد و مهم تر از آن هم زن را به زندگی و محبت مرد دلخوش کند و هم مرد را به دردسر نیندازد.
☑️ 1- مهریه در سند عقدنامه ذكر میشود و دینی به گردن #شوهر است.
☑️ 2- زن به محض #ازدواج حق مطالبه مهریه را دارد و میتواند هر نوع تصرفی كه بخواهد در آن داشته باشد. (اگرچه که جایگاه مقدس خانواده و #مصلحت حکم می کند که زن مهریه را هر زمان شوهرش قادر بود و به او فشاری نمی آمد بخواهد و بهتر است مرد، قبل از آن که زن درخواست کند مهریه اش را بپردازد.)
☑️ 3- اگر #مهریه در عقدنامه ثبت شده باشد، میتوان آن را از طریق اداره اجرای ثبت اسناد و یا محاكم عمومی مطالبه کرد.
💫 درصورتی كه مهریه وجه نقد باشد اداره ثبت و یا #دادگاه با استفاده از شاخص ارائه شده توسط بانك مركزی نرخ آن را در روز مطالبه محاسبه خواهد كرد. نرخ روز مهریه را می توانید از سایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه محاسبه کنید.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
🔴چرا به بلا دچار می شویم؟
در روايات داريم که بلاهايي که بر سر ما مي آيد بخشي از آن بخاطر کفاره ي گناهان ما است.
اميرالمومنين مي فرمايد: مومنين در همين دنيا تنبيه مي شوند.
اما بخشي ديگر از بلاها ترفيعي و ارتقائي است. يعني خدا دارد زمينه اي پيش مي آورد که ظرفيت فرد را بالا ببرد.
نمونه ي آن بلاهايي است که بر سر اهل بيت آمده است. اهل بيت بخاطر اينکه گناه کرده اند اين بلاها سرشان نيامده است.
در مجلس يزيد ، يزيد به امام سجاد(علیه السلام) گفت که اين بلاهايي که بر سر شما مي آيد بخاطر گناهان شماست.
امام فرمود : بعضي مواقع بلاها بخاطر بالابردن ظرفيت است.
🔴 پس اگر بلايي بر سر کسي آمد ما سوء ظن پيدا نکنيم که طرف حتما گناهي کرده است!
شايد خدا او را بواسطه بلا بالا مي برد.
✏مقتضاي زرنگ بودن يک مومن اين است که اگر براي خودش بلايي پيش آمد خودش را زير ذره بين بگذارد که نکند بخاطر گناهي که کرده اين بلا بر سرش آمده است و به خودش سوء ظن داشته باشد.
📚 حجت الاسلام عالی
@ayeha313
⁉️آیا بلافاصله پس از ظهور امام زمان(عج) #قیامت برپا خواهد شد؟
#پاسخ👇👇👇
اين باور صحيح نيست به دلايل و شواهد زير:
👈✅آياتي در قرآن دلالت دارد كه حكومت روي زمين بدست #مؤمنين و #مستضعفين و #صالحين تشكيل و اداره ميشود و هدف اصلي از خلقت كه ايجاد عبوديت خالص در سطح كل جامعه است تحقق پيدا ميكند و در رأس حكومت حضرت ولي عصر(ع) قرار دارند.
و خداوند در آيه 5 سوره قصص ميفرمايد: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ».
👈همچنين روايات بسياري درباره تشكيل #حكومت عدل الهي جهاني توسط حضرت مهدي(ع) از ائمه اطهار(ع) رسيده است كه همه حكايت از اين دارد كه
🌿 تاريخ با ظهور حضرت تازه شروع و آغاز ميشود نه به پايان برسد،
و شايد برخي ظهور را با قيامت خلط كرده باشند.
👈 قال رسول الله(ص) في حديث عن الله عزوجل يقول في آخره عن المهدي(ع): و لانصرنه بجندي و لامدنه بملائكتي حتي يعلن دعوتي و يجمع الخلق علي توحيدي، ثم لاديمن ملكه و لاداولن الايام بين اوليائي الي يوم القيامة؛
👈 در آخر حديث طولاني پيامبر(ص) فرمودند:
خداوند فرموده:
امام مهدي(ع) را با #لشگريان خود ياريش ميكنم و با فرشتگانم به او مدد ميرسانم تا آنكه دعوتم را آشكار كند
و مردمان را بر توحيد و خداپرستي گرد آورد. سپس ملكش(حكومتش) را تداوم بخشم و روزگار را در اختيار اولياي خود قرار دهد تا روز قيامت فرارسد.
👈بنابراين با ظهور امام زمان(ع) نه تنها دنيا به پايان نرسيده بلكه شروع حكومت عدل جهاني است كه خداوند وعده آن را به مردم داده است.
@ayeha313
🌸خدایا
✨گوشه چشمی از تو کافیست
🕊 تا هر رنجی به رحمت
✨هر غصه ای به شادی
🕊هر بیماری به سلامتی
✨هر گرفتاری به آسایش و آسانی
🕊هر فراقی به وصل
✨هر قهری به آشتی
🕊هر زشتی به زیبایی
✨هر تاریکی به نور
🕊و هر ناممکنی به قدرت
✨نامحدود خودت به ممکن تبدیل شود.
🌸پروردگارا
✨تمام وجود و هستیمان را،
✨آرزوهایمان را
✨غرق محبت و نگاه گرمت قرار بده🙏
🌸آمیـن
@ayeha313
#نهج_البلاغه
#حضرت_علی(ع) فرمودند:
🌹اسْتَوْدِعِ اللهَ دِینَکَ وَدُنْیَاکَ، وَاسْأَلْهُ خَیْرَ الْقَضَاءِ لَکَ فِی الْعَاجِلَةِ وَالاْجِلَةِ، وَالدُّنْیَا وَالاْخِرَةُِ🌹
✅دين و دنيايت را نزد خدا به امانت بگذار و از او بهترين مقدرات را براى امروز و فردا و دنيا و آخرتت بخواه.
📚نامه ۳۱
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
هفت نکته درباره #مهریه #قسمت_اول 🔺️حتما می دانید که مهریه (صداق) در تعریف شرعی، نشان محبت و صداقت
✅هفت نکته درباره #مهریه
#قسمت_دوم
☑️ 4- مهریه تا حدی كه #رفع_جهالت از آن شود باید برای طرفین مشخص باشد.
☑️ 5- مبلغ مهریه و کم و زیاد بودن آن مهم نیست. مهم این است که به #توافق طرفین رسیده باشد.
☑️ 6- بر اساس قانون، برای ادای تمام یا قسمتی از مهریه میتوان مدت یا #اقساطی قرار داد.
☑️ 7- مهریه نشان #محبت مرد به همسرش است. اما مراقب باشید که این هدیه، با ترس و اجبار و #وحشت از زندان افتادن تقدیم خانم نشود!
🔰 شرایط مهریه در #شرع
1- مالیت داشته باشد.
2- قابل تملك و نقل و انتقال باشد.
3- معلوم و معین باشد.
4- قدرت بر تسلیم و تسلم داشته باشد.
👌 بنابراین اگر کسی مهریه خود را فقط حج عمره قرار دهد، مهریه از نظر شرعی پذیرفته شده نیست و برای آن مهر المثل قرار داده می شود. مگر آن که هزینه یک سفر حج به عنوان مهریه قرار داده شود که در آن صورت هزینه متوسط سفر #حج بر شوهر لازم می شود.
🔰 #انواع_مهریه
بیشتر ما فکر می کنیم انواع مهریه فقط شامل عندالمطالبه و عندالاستطاعه است اما مهریه در نگاه شرع انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
◀️ مهر المسمی: مهری كه در #عقد نكاح تعیین شده یا تعیین آن به عهده شخص ثالثی گذارده شده است.
◀️ مهر المِثل: #مهری است كه در عقدنامه ذکر نشده اما شرع حق زن می داند و میزان آن بر مبنای شخصیت، جایگاه اجتماعی، شرافت و اوضاع و #احوال زن تعیین می شود.
◀️ مهر السُنه: مقدار آن 5/262 مثقال پول نقره مسكوك است.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
«فرقه قرآنیون» چه کسانی هستند؟
فرقه عجیبِ « قرآنیون »
♦️ مختصری از اعتقادات فرقه افراطی قرآنیون
🔷 دیدگاه قرآنیون پیرامون کفایت قرآن در بخش اعتقادات و بی نیازی آن از سنت، دیدگاه درستی به نظر نمی رسد.
🔶 زیرا مقصود بخشی از آیات اعتقادی همچون آیات رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات الهی، بدون نیاز به سنت، به خوبی روشن نمی شود.
🔷 وجود اختلاف در بین قرآنیون، نشانه نیاز قرآن به سنت است و همین امر باعث شده است تا خود قرآنیون هم نتوانند به دیدگاه خود پایبند بمانند.
🔶 در نیمه دوم قرن سیزده هجری و در رویارویی با پیشرفتهای خیره کننده غرب و تهاجم همه جانبه قدرتهای استعماری به کشورهای اسلامی، جریاناتی در ایران و سایر نقاط شکل گرفت که برخی دینی و برخی غیردینی بودند.
🔷 یکی از این جریانات «جریان قرآنیون شیعه» است.[1]
🔶 برخی از بزرگان جریان قرآنیون شیعه مانند سید اسدالله میراسلامی معروف به خرقانی، اولین کسی است که با شعار بازگشت به قرآن، شکل گیری جریان قرآنیون شیعه را در ایران رقم زد.
🔷 پس از او چهره های دیگری همچون: محمدحسن شریعت سنگلجی، علی اکبر حکمی زاده، میرزا یوسف شعار تبریزی، عبدالوهاب فرید تنکابنی، سید ابوالفضل برقعی، حیدرعلی قلمداران، دکتر سید صادق تقوی و سید مصطفی حسینی طباطبایی این راه را پی گرفتند.
🔻تفاوت قرآنیون شیعه و غیر شیعه:
🔷 قرآنیون شیعه معتقدند که بیان قرآن در بخش اعتقادات، کافی است و نیازی به سنت ندارد و در بخش فروع و احکام نیز برخی از احکام مانند وضو به طور مفصل در قرآن ذکر شده است و نیازی به سنت ندارد و برخی مانند نماز به صورت مجمل ذکر گردیده که تفصیل آن را باید از سنت آموخت.[2]
🔶 برخلاف آنان، قرآنیون غیر شیعه معتقدند: هر آنچه از امور دینی مورد نیاز انسان است در قرآن ذکر شده و چیزی از آن فروگذار نشده است؛ بنابراین جایی برای سنت باقی نمیماند و نیازی به آن نیست.[3]
🔷 در نقد این اعتقادات باید گفت که اگرچه آیات قرآن در برخی از موضوعات اعتقادی همچون توحید، نبوت و اصل معاد، محکم، صریح و روشن است،
🔶 اما در برخی از موضوعات، همچون رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات خداوند، متشابه است .
🔷 این موضوع خود سبب ایجاد اختلافات و مذاهب مختلف عقیدتی از قبیل مجسمه، مشبهه، جبریه، قدریه و ... در بین مسلمانان گردیده و وجود این اختلافات عقیدتی، خود بهترین شاهد بر متشابه بودن آیات و نیاز آن به سنت است.
🔶 همچنین وجود اختلاف در بین خود قرآنیون نیز نشانه نیاز قرآن به سنت است و همین امر باعث شده است تا ایشان هم نتوانند به دیدگاه خود پایبند بمانند.
🔷 باید گفت لازمه این دیدگاه (کفایت قرآن در مسائل اعتقادی) این است که مباحث اعتقادی را به سادگی بتوان بدون نیاز به سنت و هیچگونه شرح و تفسیری از قرآن آموخت؛ اما می بینیم این امرتحقق نیافته است.
♦️ زیرا در قرآن، آیاتی با موضوع مباحث اعتقادی وجود دارد که بدون شرح و تفسیر سنت، مقصود واقعی از آن روشن و مشخص نمی شود۴
🔻پینوشت:
[1]. روشن ضمیر، محمدابراهیم، جریان شناسی قرآن بسندگی، ص55.
[2]. تقوی، سید صادق، یک روش جدید و علمی برای از بین بردن کلیه اختلافات جزئی مسلمانان، ص4-7.
[3]. الهی بخش، خادم حسین، القرآنیون و شبهاتهم حول السنه، ص265.
[4]. موضوعات اعتقادی همچون: رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات خداوند که به شکل گیری فرقههایی همچون: مجسمه، جبریه، مفوضه و ... منجر شده است.
#فرقه_سازی_دراسلام
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#فرقه_های_ضاله
#فرقه_های_عجیب
#عجیب_غریب
@ayeha313
🔴بچه ها رو ترسو و بچه ننه، بار نیارید!
☘آیت الله حائری شیرازی:
اگر می خواهی در مدرسه فساد ایجاد نشود، راهش این نیست که فیلتر بگذاری تا بچۀ فاسد به مدرسه نیاید.
نه!
باید بچه ها را طوری بار بیاوری که اگر یک فسادی دیدند، با #امر_به_معروف کنترلش کنند. بچه ها در مقابل فساد حالت #تهاجم داشته باشند.
بعضی خانواده ها هستند بچه شان را جوری تربیت می کنند که اگر یک نیش چاقو به او نشان دادی، این بچه رنگش می پرد..!
این بچه ها خیلی به فساد کشیده می شوند. چرا؟
چون #دعوا_ندیده هستند. چون محیطشان محیط آرامی بوده. با نزاکت با آنها صحبت کرده اند.
⚫️خب یک دفعه این بچه می آید در کوچه، کسی چهار تا تهدید به او می کند، این بچه دل خالی می کند. خب این چطور می تواند از خودش دفاع کند؟
بچه باید در عین حال که فاسد نیست، اما #قوی باشد در مقابل فساد جسور باشد.
نظام تربیتی ای که ما می خواهیم این است که جسارت های موجود در انسان را تبلور بدهد، بروز بدهد، ظهور بدهد.
♻️در این چند سالی که زیر نظر آموزش و پرورش هست،بهتر بشود. آموزش و پرورشی می خواهیم که اگر ترسو را به آن دادیم، بعد از مدتی شجاع بشود...
@ayeha313
❌پاسخ به شبهات
اسلام شعار محترم بودن خون انسانها را سر میدهد اما خون مخالفان و کفار را محترم نمیشمرد.
✅ پاسخ
🔹باید دانست در فرهنگ اسلامی غیر مسلمانان به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
اول: اهل ذمه که اقلیتهای غیر مسلمانی هستند که در داخل کشورهای اسلامی زندگی کرده و تابع قوانین آن کشورند. حاکم اسلامی در برابر مالیاتی که از ایشان دریافت میکند، مکلف است تا از جان و مال و ناموس ایشان به عنوان شهروند خود دفاع کند.
دوم: معاهد؛ ایشان نیز غیر مسلمانانی هستند که با دولت اسلامی مناسبات دوستی دارند و پیمان های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی با حاکم اسلامی امضا میکنند. در آموزههای اسلامی، این دسته نیز به دلیل معاهدات فیمابین، دارای حرمت بوده و حتی در برخی موارد بسان افراد مسلمان باید با آنها رفتار نمود. بطور مثال در قرآن کریم، پرداخت دیه فرد مقتول در صورتی واجب است که خانواده او مسلمان و یا از غیر مسلمانانِ هم پیمان با حکومت اسلامی باشند.
سوم: مهادن؛ کشورهایی هستند که با دولت اسلامی نه در حال جنگاند و نه پیمان صلحی منعقد نموده اند. شاید بتوان این دسته را همان جامعه و یا گروههای بیطرف نام نهاد. حاکم اسلامی در قبال این دسته نیز موظف به رعایت اصول اخلاقی و انسانی است.
چهارم: محارب؛ گروهها و یا کشورهایی هستند که با دولت اسلامی و جامعه مسلمانان از در جنگ وارد شده و با آنها در حال ستیزند و از هیچگونه کارشکنی علیه ایشان کوتاهی نمیکنند. اینها را میتوان همان کفار حربی نام نهاد که جامعه و حاکم اسلامی در قبال ایشان هیچ تعهدی نداشته و حرمتی از نظر قانونگذار اسلامی ندارند. با توجه به این نکات، در اسلام، تنها قتل و سرکوب کسانی مجاز است که جزء گروه چهارم بوده و علنا یا به دشمنی با مسلمین میپردازند و یا در پی متزلزل کردن اعتقادات مومنین از راههای مختلفند.
🔹حال برای روشنتر شدن بحث، به این آیه توجه بفرمایید:
🔹«خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نميكند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي و رابطه با كساني نهي ميكند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.» (ممتنحه/8)
بر اساس این آیه:
اولا: مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان و حتی مخالفان، با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند. البته اين اصل در حق كساني معتبر است كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.
ثانیا: رابطه حكومت اسلامي و مسمانان، تنها با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند، رابطه اي خصمانه است، که صد البته این قاعده هم، نه تنها مختص به حکومت اسلامی و مسلمانان نیست، که حتی از سوی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. جالب آنجاست که، امروزه در قواعد و روابط بین الملل، «مقابله و سرکوب مخالف» حق مشروع، پذیرفته شده و قانون نانوشته حکومتها به حساب میآید.
🔹براستی کدام کشور را دیده اید که با دشمنان و مخالفان خود مقابله نکند؟!
@ayeha313
#دکتر_سعید_کاظمی_آشتیانی
زادهٔ: ۱ فروردین ۱۳۴۰
تهران، ایران
درگذشت: ۱۴ دی ۱۳۸۴ (۴۴ سال)
تهران، ایران
تحصیلات: کارشناسی ارشد فیزیوتراپی؛ دکترای علوم تشریح با گرایش جنینشناسی
کاظمی آشتیانی در اول فروردین ۱۳۴۰ از پدر و مادری که اصالتاً اهل آشتیان بودند در تهران زاده شد. در سال ۱۳۵۸ در رشتهفیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد و همزمان از همان سال ۵۸ به تدریس ادبیات و بینش اسلامی در هنرستان فنی و نمونه دولتی آزادی فلسطین واقع در خیابان دماوند تهران پرداخت. تعطیلی دانشگاهها همزمان با انقلاب فرهنگی اندکی در تحصیل او وقفه ایجاد کرد. اما با حضور در جبهههای جنگ ایران و عراق این وقفه طولانیتر شد. وی سرانجام پس از ۱۱ سال به سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی اخذ کرده و از دانشکده علوم توانبخشی فارغالتحصیل شد.
وی با همکاری دو تن از همکارانش به سال ۱۳۶۱، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد. این گروه در واقع هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت. کاظمی تا سال ۱۳۷۰ مسئولیت بخش طرحها و تحقیقات آن را بر عهده داشت. از سال ۱۳۷۱ همراه با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی در سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به فعالیت پرداخت که تا آخر عمرش ادامه داشت. در طی این منصب مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروههای مختلف پژوهشی راه اندازی شد. پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از مهمترین این مراکز بود که به سال ۱۳۷۰ تأسیس شد؛ و با مدیریت وی به فعالیت پرداخت.
کاظمی آشتیانی همزمان با مدیریت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده رویان در مقطع دکترا در رشته علوم تشریح با گرایش جنینشناسی در دانشگاه تربیت مدرس به تحصیلش ادامه داد و به سال ۱۳۷۶ درجه دکترایش را اخذ کرد
کاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، همزمان حضوری پررنگ در فعالیتهای علمی داشت. چاپ دهها مقاله در مجلات علمی داخلی و بینالمللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکدهها، نگارش کتاب، راه اندازی گروههای پژوهشی در شاخههای مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بینالمللی رویان، داوری جشنوارههای علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جملهاست. از ویژگیهای منحصر به فرد او توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.
وی سرانجام در ۱۴ دی ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی هنگامیکه برای انجام تست ورزش مراجعه کرده بود بر اثر سکته قلبی در بیمارستان بقیةالله جماران درگذشت. شایعاتی دربارهٔ علت درگذشت وی شکل گرفتهاست که هیچ سندی دربارهٔ این شایعات وجود ندارد.
آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها در سخنرانیها و پیامی که به مناسبت درگذشت ایشان منتشر شد از لفظ «مرحوم» برای وی استفاده کردهاست. اما در سخنرانی آغاز سال ۱۳۹۵ در حرم امام رضا برای اولین بار از وی با عنوان شهید نام برد که به نظر میرسد یک سهو گفتاری بود چرا که سایت ایشان در پانوشت همین سخنرانی آن را اصلاح کردهاست.
چهار سال بعد از درگذشت وی جایزه بینالمللی کاظمی موسوم به «کاظمی پرایز» شکل گرفت. این جایزه هر ساله به محققان برتر اهدا میشود.
مستند «داستان آینده» به کارگردانی محمد حبیبی منصور و مستند «فرزند صالح انقلاب» به کارگردانی مهدی نوری تاجر در خصوص فعالیتهای کاظمی ساخته شدهاست.