May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرض ارادت کودک کار به محضر امام حسین (عليهالسلام) و شکار آن توسط دوربین مداربسته شرکت برق منطقه ای اصفهان..........
🇮🇷
@ayeha313
❌شبهه
شانس آوردیم مغولها با خودشان دین نیاوردند و فقط کشتند و خوردند و چاپیدند وگرنه الان خوردن نذری هلاکوخان لیاقت می خواست و عزاداری برای چنگیزخان واجبات بود و هر قطره اشکی که در عزاداری برای تیمور لنگ ریخته میشد آخرت و بهشت ما را بیمه می کرد.
#محرم
✅ پاسخ
🔹 اولاً جناحی از اسلام، ایران را فتح کرد که مخالف اهلبیت علیهمالسلام و بلکه قاتل آنها بود، بنابراین معقول نیست که آنها عزاداری برای اهلبیت علیهمالسلام را بین ایرانیها ترویج داده باشند. اگر ادعای شبهه افکن فوق صحیح باشد، علیالقاعده باید برای جناب عمر و عثمان و خلفای اموی عزاداری میکردیم نه امام حسین و حضرت زهرا علیهماالسلام.
🔹 ثانیاً آموزه های اسلام با عقل و منطق بررسی شده و مردم با عقل و منطق اونها رو پذیرفته اند و امروز هم در دنیا رشد و گسترش اسلام از همین جهت است. اساساً چنین ادعاهایی توهین به شعور ایرانی و اجداد فرهیخته ما است. متاسفانه عدهای از توهین به ایرانی (چه ایرانیان پیشین و چه نسل حاضر) یا لذت میبرند و یا در این جهت مزدوری میکنند.
لازم به ذکر است که مغول ها هم آیینی داشتهاند که به آن شمنی میگویند. ابن آئین نوعی یگانه پرستی ناقص بوده که در آن ایزدان گوناگون با مرتبههای پایینتر در نگهداری و نظم کائنات با خدای یکتا سهیم شناخته میشدند. بتهای گوناگون به عنوان مظاهر این ایزدان پرستش میشده است و اعتقادات توتمیسم در افکار مغولان باعث خرافه پرستیهای فراوانی شده بود. و از این رو مورد پذیرش ایرانیان قرار نگرفت. لذا مغولان اگر حتی شمشیر نمی آوردند ولی دینشان منطبق بر عقل و فطرت بود باز پذیرفته میشد.
▫️ به گفته استاد زرین کوب «فتح اسلامی با جنگ حاصل شد اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبود خاصه در جاهایی که مردم از نظر اسلام اهل کتاب بودند یا در ردیف آن -یهود، نصارا، مجوس و صائبین … با وجود محدودیتی که اهل زمه در دارالسلام داشتند، اسلام آزادی و آسایش آنها را تا حد ممکن تأمین میکرد و به ندرت ممکن بود بدون نقض عهدی مورد تعقیب باشند.» (عبدالحسین زرین کوب، کارنامه اسلام، صفحه 1 و 6)
@ayeha313
🖤امشب
✨قبل از خواب،
🖤دلهایمان را راهی
✨کربلا کنیم
🖤در آن صحن و سرای روحانی
✨آن شور و عشق
🖤حسینیان دلباخته،
✨آن عطر و صفای
🖤جان افزای غم بار...
✨السلام علیک یااباعبدالله
🖤شبتون حسینی
@ayeha313
#معرفی_کتاب
نام کتاب: #کتاب_شناسی_تاریخی_امام_حسین(ع)
ناشر: آرما
نویسنده: #محمد_اسفندیاری
تاریخ ثبت اطلاعات:
دوشنبه 29 فروردین 1401
دسته بندی :
امام حسین (ع) و عاشورا (3-4)
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام کتاب: #کتاب_شناسی_تاریخی_امام_حسین(ع) ناشر: آرما نویسنده: #محمد_اسفندیاری تاریخ
هر پژوهشی در پی پاسخ به پرسش یا پرسشهایی است. این پژوهش، که کتاب شناسی تاریخی امام حسین(ع) عنوان دارد، عهدهدار پاســخ بــه این پرسشهاســت: مهمترین کتابهــای درباره امام حســین(ع) به عربی و فارســی، کــدام اســت؟ ایــن کتابها دربردارنــده چه مطالبی اســت؟ اشــتراکات و امتیازات آنها چیســت؟ کتابهای معتبر و مخدوش کدام است؟ ترتیب تاریخی کتابها چگونه است؟ عاشورانویسی و مقتلنگاری چه سیری داشته است؟
در این کتابشناســی، صد کتاب مهم درباره امام حســین(ع) به زبان عربی و فارســی، که از دیرباز تا کنون فراهم آمده، به ترتیب تاریخی، معرفی توصیفی شده است. نخستین مخاطب این پژوهش عاشوراپژوهان هستند که بر آنهاست مهمترین کتابهای این موضوع را بشناسند، اما دیگر پژوهشگران نیز می توانند از آن بهره مند شوند
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا بیمار روانی در قبال كارهایش مسئول است؟ اگر به مقدسات توهین کند، چه باید بکنیم؟
✍️پاسخ:
✅در پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کنیم:
۱- عقل، از شروط عامه تکلیف است. یعنی بدون وجود عقل هیچ تکلیفی متوجه شخص نیست. و تمام دستورات دینی، برای انسان هایی است که از عقل برخوردار می باشند.
۲- هر کس به اندازه ای از فهم و شعور بهره مند است. و مجانین نیز از این مساله مستثنی نیستند. ولی فهم و شعور او با انسان های عادی بسیار متفاوت است. حتی اگر دقت کنید، حیوانات نیز از درجه ای از شعور بهره مند هستند و روشن ترین دلیل این مساله، امکان تربیت آن هاست. یا اینکه اگر حیوانی تشنه، احساس خطر کند، از آب خوردن فاصله می گیرد. که امکان این واکنش بدون شعور ممکن نیست.
۳- با توجه به نکته دوم، روشن می شود که اطرافیان یک مجنون، می توانند او را به گونه ای رشد دهند و تربیت کنند که از زشتی ها و پلیدی ها دور باشد. پس این مساله به نحو اولویت درباره بیمار روانی صادق است. فقط باید توجه نمود که هر کاری راهی دارد. قطعا از راهی که برای تربیت یک انسان عادی استفاده می شود؛ نمی توان مجنون یا بیمار روانی را به سمت کار خاصی سوق داد.
۴- اگر مصلحت در سکوت بود و اطرافیان بیمار روانی یا مجنون، ناچار بودند که در مقابل اعمال او واکنشی نشان ندهند، باید مراقب باشند که هتک حرمت مقدسات، برای خودشان عادی نشود. یعنی شاید زمانی که بیمار روانی به هتاکی و فحاشی روی می آورد، بخواهید واکنش دهید او لج کرده و اصرار بیشتری در این کار بکند. یا متوجه حساسیت شما بشود و بخواهد در مسائل مختلف این گونه (با هتاکی و فحاشی) واکنش شما را برانگیزد.
در این جا باید با خونسردی مواجهه کنید. اما در خلوت خود، یا در درون خود، از شنیدن الفاظ ناروا، استغفار کنید. تا زشتی این عمل در قلب شما اثر منفی نگذارد.
@ayeha313
🌸پروردگارا...
✨در این روز اربعین حسینی
🌸دستانم را در دستانت می گذارم
✨و تو را سپاس می گویم برای
🌸تمام داده ها ونداده هایت
✨كه اگر داده اي،
🌸 همه از لطف وعطوفتت بوده
✨ اگر نداده اى،
🌸همه از حکمت و معرفتت.
🌸برای امروزم نیز از تو می خواهم
✨تا همه دعاهاي به حق ام را
🌸 اجابت فرمايي
🌸آمیـن
@ayeha313
🌸 امام علی (ع) میفرمایند:
🍁 خودت را به استقامت در برابر مشکلات عادت بده، که شکیبایی در راه حق عادتی پسندیده است.
📚 نهجالبلاغه، نامه 31
@ayeha313
💞عروس خانوم و آقاداماد گُل:
بهترین زمان برای طول دورانِ عقد، سه تا شش ماه است.
❌طولانی شدن زمان عقد، زمینه بسیاری از اختلافات و بهانه گیری ها، را در طرفین مساعد میکند.
@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از بین رفتن #اجر هر عملی #بدون_نماز
💬اگر کسی اهل نماز نباشد و نماز نخواند ولی به ائمه علاقه داشته باشد و کارهای خیر انجام بدهد، آیا این علاقه و کارهای نیک بدون نماز درست است یا بخاطر نخواندن نماز از بین میرود؟
#احکام
📚 #احکام_دین
@ayeha313
❌ شبهه
مولوی عبدالحمید:
زیارت اربعین در صدر اسلام مطرح نبوده است!
✅ پاسخ
🔹اهل سنت به قول و فعل صحابه تا حد عصمت، اهمیت میدهند. تا جایی که شورش معاویه بر علیه خلیفه مشروع وقت (یعنی امیرالمومنین) را اینگونه توجیه میکنند که وی از صحابی پیامبر اعظم بوده و به همین دلیل نمیتوان به او ایراد گرفت، حتی اگر مسبب کشته شدن دهها هزار مسلمان شده باشد! (همچنین درباره طلحه و زبیر همین دیدگاه را دارند)
با این توصیف چگونه زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین را به عنوان مستند شرعی این عمل نمیپذیرند؟ حتما جابر بن عبدالله هم باید اقدامی در کشتار مسلمانان میکرد تا عملش را به عنوان مستند شرعی بپذیرید؟
همچنین خود حضرت زینب سلام الله علیها هم طبق مبنای اهل سنت از صحابی پیامبر محسوب میشود و اعمالش میتواند مستند شرعی رفتار مسلمانان باشد.
اما ظاهراً این مولوی فعلا قرار نیست بر اساس مستندات شرعی اظهار کند و هرآنچه بتواند دررهر موضوعی اظهار مخالفت کند، میکند، بالاخره صدها بادیگارد و دم و دستگاه مسجد مکی خرج دارد!
@ayeha313
داستان عجیب این دو تصویر!
در سال 1991 صدام دستور کشتار شیعیان در عراق رو صادر کرد و از سلاحهای شیمیایی برای سرکوب مردم نجف و کربلا استفاده کرد.
آنزمان، زیارت کربلا در اربعین جرمی با مجازات شکنجه و اعدام بود. در سال 2021 اما، بیش از 16 میلیون نفر برای زیارت به کربلا رفته بودند!
@ayeha313
#نام_آوران_ایران
#مرتضی_ممیز (پدر گرافیک ایران)
زادهٔ:
۴ شهریور ۱۳۱۵
تهران، ایران
درگذشت:
۵ آذر ۱۳۸۴ (۶۹ سال)
بیمارستان آبان، تهران
آرامگاه:
باغبانکلا، کردان کرج
ملیت: ایرانی
تحصیلات:
دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
پیشه: طراح گرافیک
همسر(ها):
فیروزه صابری، افسانه بدر (ممیز)
جایزه(ها):
نشان فرهنگ و هنر (درجه یکم)
مرتضی ممیز (زادهٔ ۴ شهریور ۱۳۱۵ در تهران – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۸۴ در تهران) طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه اهل ایران بود. او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران نامیدهاند.
ممیز در روز چهارم از شهریور ماهِ سال ۱۳۱۵ شمسی در تهران و در خانواده ای هنر دوست متولد شد. از همان ابتدا علاقه خود را به طراحی و نقاشی نشان داد و حتی در دوران متوسطه، در مغازههای تابلو نویسی فعالیت میکرد. در سالهای بعد از آن و در دوران دبیرستان، مرتضی ممیز از طریق کتابخانه فرهنگی سفارت لهستان با گرافیک آشنا شد. این آشنایی از طریق مجله ای با همین نام انجام گرفت.
مرتضی ممیز در دانشگاه به سمت رشته نقاشی رفت و در آنجا زیر نظر استاد بزرگ، علی محمد حیدریان آموزش دید. این استاد از شاگردان کمال الملک بود. آشنایی ممیز با سهراب سپهری، پرویز کلانتری و چند مجسمه ساز و نقاش بزرگ کشور در دانشگاه شکل گرفت. وی پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۴۴، به فرانسه رفت و درآنجا به ادامه تحصیل مشغول شد.
گواهی طراحی غرفه مرتضی ممیز از دانشگاه هنرهای تزئینی این کشور صادر شده است. وی در فرانسه با هنرمند معروف، فیروزه صابری آشنا شده و چند سال بعد با او ازدواج کرد. متأسفانه این زندگی دو نفره در سال ۷۵ و به دلیل مرگ خانم صابری بر اثر سرطان، پایان یافت.
اولین فعالیت حرفه ای مرتضی ممیز، کار در آتلیه محمد بهرامی (از بنیان گذاران گرافیک نوین) بود. فعالیت او در این آتلیه از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ ادامه داشت و در آنجا علاوه بر همکاری با دیگر بزرگان هنر، اولین فعالیتهای حرفه ایِ کاری خود از جمله طراحی پاکت سیگار، جلد کتاب، طراحی لوگو و… را به انجام رساند.
فعالیت بعدی وی در کانون آگهی زیبا، در بخش تبلیغات بود. در این مکان با احمد شاملو آشنا شده و پیشنهاد همکاری با وی در انتشار هفته نامه “کتاب هفته” را با سِمت تصویرگر و گرافیست پذیرفت. این فعالیتها تماما قبل از سفر به فرانسه و در زمان دانشگاه او بود. ممیز پس از بازگشت از کشور فرانسه، اقدام به راه اندازی یک آتلیه با نام آتلیه ۴۲ کرد.
او در دهه ۵۰ سندیکا گرافیستهای ایران را تأسیس کرد. البته تأسیس این سندیکا به کمک دوستان نزدیک او انجام شد. در سال ۵۷ نیز پوسترهایی را برای انقلاب ایران طراحی کرد.
پس از انقلاب، ممیز فعالیتهایی برای تأسیس انجمن گرافیستها انجام داد اما متأسفانه موفق به انجام این عمل نشد. در ادامه او فعالیتهای گردهمایی را در کافهها و آتلیهها برگذار میکرد و در نهایت توانست تعرفه قیمت خدمات برای گرافیستها را تعیین کند.