#طلبگی
#شهروندی
#تبلیغی
سلام علیکم!
چند روز پیش در روزهای آغازین ماه عزیز رجب، در مجلس روضۀ ماهیانۀ یکی از اقوام سببی شرکت کردم. سخنران جلسه که طلبۀ جوان و فاضلی بود با خوشسلیقگی دو روایت ناب را برای جلسه انتخاب کرده بود که حیفم آمد آن را در کانالم و با دوستان همراه و باوفا به اشتراک نگذارم.
روایت اوّل، روایتی طولانی از امام باقر(علیه السلام) بود که حضرت، یک داستانی بسیار طولانی از یک عالم و فرزندِ ناعالمش برای تبیین زمان رسیدن امر فرج را برای یکی از اصحاب تعریف کردهاند. در این روایت مغتنم و نورانی، سه دورۀ زندگی این عالمزادۀ ناعالم آمده که بسیار کلیدی است: اول، #عهد_گرگی؛ دوران خودکامگی، درندهخویی، ظلم، ستیزهجویی و احساس استغنای از اهل حکمت و عصمت، دوران دوری. دوم: دوم، #عهد_قوچی؛ دوره تردید و دودلی، دورخیز و عقب گردهای لرزان و ترسان، چون فراز و فرود یک بیماری، گامیبه جلو و گامیبه عقب. سوم، #عهد_میزان؛ دوره ترازو، رفتنی تمام، چرخشی تمام در میانه میدان. انسانها تا مرحلۀ گرگی و قوچی را پشت سر نگذارند، به میزان و تراز دیدار آن یار سفر کرده نمیرسند؛ اللهمّ ارزقنا!🤲
روایت دوم یکی از جملات منتخب از وصیّتنامۀ طولانی آقا موسی بن جعفر(علیهما السلام) به هشام بن حکم است و خیلی اجتماعی و کاربردی: «وَ إِنْ خَالَطْتَ النَّاسَ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تُخَالِطَ أَحَداً مِنْهُمْ إِلَّا مَنْ كَانَتْ يَدُكَ عَلَيْهِ الْعُلْيَا فَافْعَل»: اگر خواستی با مردم، قاطی شوی، اگر توانستی فقط با مردمانی قاطی شو که #دست_برتر بر آنان داری! به قول سخنران، همیشه دنبال این نباشیم که با رفتن و شرکت در یک روضه، چی گیرمون میاد! بلکه بگیم با رفتن من چی گیرِ شرکتکنندگانِ در آن روضه میاد از اون دستِ برترِ من!👏 گریز زیبایی در اینجا ایشون به مناسبت ایّام، به شهید حاج قاسم عزیزمان زدند.🖤💔 شخصیّتی که سرّ محبوبیّتش این بود که نمیگفت چی از انقلاب و نظام گیر من میاد؛ بلکه میگفت چی از من گیر نظام میاد! شادی روح آن عزیز صلواتی هدیه کنیم.
https://fa.mouood.com/2340/editor-note/%D8%B9%D9%87%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%87%D8%AF-%D9%82%D9%88%DA%86/
@ayyamollah
۲۴ دی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#طلبگی
#معلّمی
یا علی گفتیم و #تفسیر آغاز شد!❤️
سلام علیکم! از چهارشنبۀ این هفته به توفیق و مدد الهی و با مدد از قرآن ناطق حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در ایّام ولادت ایشان، بحثی تفسیری را برای شماری از دوستان طلبه در یکی از حوزهها آغاز کردهام. تصمیم گرفتم که بعد از سالها توفیق تدریس تفسیر و انس با مطالب تفسیری قرآن، برخی مطالب آن را با زبانی ساده و البتّه، فاخر به صورت مختصر و کاربردی در این کانال قرار دهم، تا هم برای خودم مطالب را داشته باشم و هم، ممکن است برای عزیزی، مفید و راهگشا باشه. تفسیر ترتیبی #جزء_پنجم قرآن کریم. انشاءالله ذهن خودم را جمع و روی مطالب فکر خواهم کرد، و سپس در اینجا خواهم نوشت. توکّل بر خدای جلسهبهنام!
#روزهای_خدایی
#چهارشنبههای_تفسیری✍️
@ayyamollah
۲۸ دی
💞روزهای خدایی💞
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #طلبگی #معلّمی یا علی گفتیم و #تفسیر آغاز شد!❤️ سلام علیکم! از چهارشنبۀ این هفته به ت
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
وَ رُوِيَ عَنْ أمیر المؤمنین(علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ #كِتَابَ_اللَّهِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى #الْعِبَارَةِ وَ #الْإِشَارَةِ وَ #اللَّطَائِفِ وَ #الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْـ#عَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْـ#خَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْـ#أَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْـ#أَنْبِيَاء.» (عوالي اللآلي، لابن أبي الجمهور الأحسایي، ج ۴، ص ۱۰۵، ح ۱۵۵).
چهار #لایۀ_معرفتی_تفسیری قرآن کریم در #بیان_الامیر: لایۀ عبارت/اشارت/لطایف/حقایق.
«يَا أَيُّهَا #النَّاسُ اتَّقُواْ #رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن #نَّفْسٍ_وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا #زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا #رِجَالاً كَثِيرًا وَ#نِسَاءا وَاتَّقُواْ #اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَ#الأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ #رَقِيبًا» (النساء/۱)
«وَ#الْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ #كِتَابَ_اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ#أُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم #مُّحْصِنِينَ غَيْرَ #مُسَافِحِينَ فَمَا #اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا» (النساء/۲۳) آغاز جزء پنجم قرآن
#روزهای_خدایی
#چهارشنبههای_تفسیری ✍️
@ayyamollah
۳ بهمن
#طلبگی
#شهروندی
شعر از علامه حسن زاده آملی
علوم اصطلاحی #نعمت اوست
ولی بی سوز عشقش #نقمت اوست
ترا انبار الفاظ و #عبارات
چه حاصل میدهد غیر #خسارات
چو نبود نور علم یقذف الله
چه انباری ز الفاظ و چه از کاه
نه بلکه نزد مردان دل آگاه
به قدر و قیمت افزونی است با کاه
یکی را گفتهاند در علم منحط
گرفتار به اقوی و بود و احوط
چم عاری بود بر حلیت تقوی
همی بر دین حق میداد فتوی
نه اهل دین و نه مرد عمل بود
اسیر نفسش آن دیو دغل بود
کلام حضرت پروردگار است
مثله کمثل الحمار است
زگفتارم مباش ای خواجه دلریش
برو در خلوتی در خود بیندیش
ترا تا وسوه اندر نهاد است
هر آنچه کشتهای در دست باد است
قیاسات تو هم یکسر عقیم است
چراکه اهرمن با تو ندیم است
عوامت کرده بیچاره ز بخ بخ
از این بخبخ ترا گرم است مطبخ
گمانت اینکه با خرخ عبارات
به کر و فر و ایماء و اشارات
سوار رفرف هستی و براقی
ورم کردی پنداری که چاقی
در این درگه دل بشکسته باید
تن خسته دهان بسته باید
💔😔🤲
شعر از دفتر دل حضرت #ذوالفنون مولانا حسن حسن زاده املی
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@ayyamollah
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
۶ بهمن
doa_shab-mabas.mp3
4.48M
اعمال مخصوصه ماه رجب: شب بیست و هفتم رجب از لیالی متبرکه است و در آن چند عمل است سوم شيخ كفعمى در بلد الامين فرموده كه در شب مبعث اين دعا را بخوانند
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي (بِالنَّجْلِ) الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ
پروردگارا از تو درخواست مى كنم به حق بزرگترين تجلى تو در اين شب و اين ماه بزرگ (رجب) و فرستاده گرامى
أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ يَا مَنْ يَعْلَمُ وَ لاَ نَعْلَمُ
كه درود فرستى بر محمد و آل محمد و آلش و اينكه بيامرزى گناهانى را كه تو از ما به آنها داناترى اى آنكه تو دانايى و ما نادانيم
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي لَيْلَتِنَا هَذِهِ الَّتِي بِشَرَفِ الرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَا وَ بِكَرَامَتِكَ أَجْلَلْتَهَا
اى خدا بركت به ما عطا كن در اين شبى كه بر ساير شبها فضيلتش دادى بواسطه شرف رسالت و به كرم خود جلالش بخشيدى...
❤️💐🤲
التماس دعا
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@ayyamollah
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
۸ بهمن
۱. غزلِ سعدی با ردیفِ «نمیباشد».
۲. خواجوی کرمانی هم اهلِ «نمیباشد» میباشد!
😁👌✅
#ویراستاری
#میباشد
#نمیباشد
#است
#نیست
@haltaalam
۱۱ بهمن
💞روزهای خدایی💞
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ وَ رُوِيَ عَنْ أمیر المؤمنین(علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ #كِتَابَ_اللَّهِ عَلَى
┄┅┅┅┅•••❀💠❀•••┅┅┅┅┄
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#طلبگی
#معلّمی
همیشه در جلسۀ اوّل و نهایتاً دوم، یکسری #نکات_مقدّماتی مهمّ که البتّه، زیربنای مطالب آیندۀ تفسیریام هم هست را به محضر دوستان تقدیم میکنم تا مباحثمان از انضباط و چارچوبی برخوردار باشد و در ذهن، ماندگارتر شود:
1️⃣ به #جزءجزء_بودن قرآن کریم اصلاً ملتزم و پایبند نباشید؛ چون این کار را وجود مبارک پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) انجام ندادهاند و به دلایلی که در جای خودش محفوظ و مهمّ و عبرتآمیز است، توسّط دیگران رقم خورده و ضمناً این نگاه، گاهی ما را از برخی مطالب تفسیری مهمّ، محروم میکند. خدا حفظ کند یکی از اساتید را که بسیار فرد متبحّری خصوصاً در زمینۀ مناظره با کلّهگندههای وهّابی بود میفرمودند که من بچّههایم را به دو دلیل به مسابقات قرآن در مدارس و ... نمیفرستم: یکی اصرار داوران این مسابقات بر اساس قوانین، بر رعایت نشانههای وقف و ابتدا در قرآن که از سوی اهلبیت وارد نشده و دومی بحث تقسیمات قرآنی مثل جزءجزء کردن قرآن و تقسیمات دیگر که ساختۀ دست غیر معصومان و گاهی با انگیزههای نامقدّس بوده است.
2️⃣ باید علاوه بر اینکه خوب تفاسیر را مطالعه میکنیم و مهارتهای #تفسیرخوانی و #تفسیردانی را مدّ نظر قرار میدهیم، باید در مهارت #تفسیرگویی به دنبال #شیوههای ارائۀ ماندگار مطالب تفسیری به مخاطبمان باشیم. به قول حاج آقای قرائتی(حفظه اللّه تعالی) مادر، غذاهای گوناگونی را میل میکند، امّا به نوزادش، شیرِ سفید یکدست و بدون تکّههای رانیشدۀ میوهها (تعبیر از خودم است!😁) میخوراند، شما هم دهها تفسیر را مطالعه میفرمایید باید خروجیاش برای مخاطبانتان مطالب قوی و یکدست و بدون تکّههای: «فلانی اینطور فرمود و فلانی ... یا در فلان روایت چنین آمده و در بهمان روایت آنچنان و ... » و نیاز نیست که همۀ منابعی را که در این کار از آنها بهرهمند شدهایم را در لابهلای مطالب تفسیری به خوردِ مردم بدهیم و ایجاد ملالت کنیم! امّا باید بدون مستند سخن نگوییم! مثالِ خودساختهام این است که وقتی رایانه را روشن میکنیم، قدیما یه خطّ ممتدّی وسط صفحه میرفت تا بعد از مدّتی ویندوز بالا میآمد؛ ما فقط یک خطّ ممتدّ را میبینیم و پشتِ این خطّ دهها فرمولنویسی در جریان است و ما از آنها بیاطّلاع هستیم!
3️⃣ آنگونه که بزرگان فرمودهاند، اُنس با قرآن کریم و تفسیر آن گشایش ویژهای به ذهن انسان و ذهنیّتهای او میدهد و در عمل هم تجربه شده، که مطالبی انگار به انسان از قرآن الهام میشود که نو و شگفتانگیز است و چهبسا، هنوز دیگرانی به آنها نرسیده یا مطرح نکرده باشند. به دوستان اکیداً توصیه میکنم که همیشه به هنگام مطالعۀ تفسیر قلم و کاغذی همراهشان باشد و احیاناً چنین دریافتهای قرآنی داشتند را برای خودشان، نه سریع برای بازنشر و ... بنویسند و این نوشتهها را محافظت کنند تا با افزایش توان علمیشان، پختهتر و زیباتر شود و بعداً به محضر استادان فنّ برای داوری ارائه شود و به اصطلاح، چکشکاری شود.
4️⃣ یکی از شیوههای تفسیری و شیوههای ماندگارتر کردن مطالب تفسیری در ذهن مخاطبان، پیدا کردن به اصطلاح #نخ_تسبیح آیات سوره است. معادل علمی این اصطلاح نسبتاً عامیانه، توجّه به سیاق و بستر آیات آن سوره از آغاز سوره تا آنجایی است که میخواهیم تفسیر جزءمان را آغاز کنیم. اگر بتوانیم #چتری را پیدا کنیم و بر فراز آیات آن سوره بگسترانیم و دائماً در حال ارائۀ مطالب تفسیری سوره بر آن تکیه و تکرارش کنیم تا در ذهنها نهادینه شود، خیلی عالی میشود. اهل تسنّن در زمینۀ یافتن این نخِ تسبیحها و ارتباط آیات و حتّی سورهها خیلی جلوتر از ما شیعیان هستند و حتّی علمی را تدوین کردهاند به نام «علم المناسبات» و گاهی، خروجیهای متفاوت و ناب تفسیری هم به ما میدهد. در میان مفسّران شیعی نیز، این رویّه تا حدودی هست. مثل علّامۀ طباطبایی(ره)، صاحب تفسیر گرانسنگ #المیزان یا #التبیان شیخ طوسی(ره) و #مجمع_البیان مرحوم طبرسی و ... . در میان تفسیر مفسّران اهل تسنّن نیز، دو تفسیر #البحر_المحیط و #التحریر_و_التنویر برای نمونه، خیلی راهگشا هستند.
5️⃣ در ارائۀ مطالب تفسیری به مخاطبان خود به تعبیر رایج در افواه، #خامفروشی (تعبیر نامناسب برای قرآن است، امّا فعلاً بهترش به ذهنم نیامده!😔) نکنید و مطالب را #فرآوریشده و #ارزشافزودهای عرضه کنید. مثل صنعت عرضۀ خرما که گاهی با فروش خود آن است و گاهی با فرآوری خرما و عرضۀ دهها محصول فرآوریشدۀ ارزشافزودهای خُرما.😍
#روزهای_خدایی
#چهارشنبههای_تفسیری✍️
┄┅┅┅┅•••❀💠❀•••┅┅┅┅┄
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@ayyamollah
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
۱۱ بهمن
۱۱ بهمن
#طلبگی
#معلّمی
❇️ مژده به پژوهشگران قرآنی 😍
📚 جشن اتمام نگارش تفسیر قرآن آیتالله جوادی آملی اسفند امسال برگزار میشود.
🔹رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء گفت: جشن رونمایی از کل مجلدات «تفسیر تسنیم» اثر مفسّر عالیقدر حضرت آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی(حفظه الله) از مراجع تقلید و پایان نگارش و نشر دورهٔ کامل آن، دوم اسفند ۱۴۰۳ در قم برگزار خواهد شد.
🔸تفسیر تسنیم ۸۰ جلد است و در آن مطالعات عمیق و گستردهای در همه زمینههای تفسیری در آن وجود دارد تا این اطلاعات به عنوان زیرساخت پژوهشهای تفسیری و قرآنی به پژوهشگران ارائه شود.
🔹 آنچه در زمینۀ مباحث تفسیری شیعه و سنی با رویکردهای حدیثی، روایی، فلسفی، کلامی و عرفانی است در قالب این تفسیر به دست جامعۀ اسلامی رسید و #اتفاق_بسیار_مبارکی است.
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@ayyamollah
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
۱۲ بهمن
┄┅┅┅┅•••❀💠❀•••┅┅┅┅┄
صرفا جهت اطلاع اهل مناجات شعبانیه
عبارت راجیا لما لدیک *ثوابی* ظاهرا غلط
و
راجیا لما لدیک، *ترانی* درست است
هم معنای صحیح تر دارد
و هم شاهد مثال از کتب دیگر مثل بحار ج۹۱ ص۹۶ و زاد المعاد ج۱ ص۴۷
و نسخه خطی زوائدالفوائد پسر سید بن طاووس دارد
افزون بر این به نظر میرسد احتمالا خطا در استنساخ بوده و علت آن هم شاید در نحوه قرائت بوده
اصل جمله باید اینگونه باشد:
راجيا لما لديك، تراني وتعلم ما في نفسي ...
معنی: به آنچه نزد تواست امید دارم، و تو میبینی و میدانی آنچه در نفس من است
یعنی راجيا لما لديك ... و سپس تراني و تعلم ما في نفسی ... عموما ثوابی را به لديك متصل میکنند.
┄┅┅┅┅•••❀💠❀•••┅┅┅┅┄
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@ayyamollah
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
۱۲ بهمن