eitaa logo
کانال ادبی از سبوی عشق سروده‌های محمد رضا قاسمیان_ بشرویه
209 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
96 ویدیو
21 فایل
#از_سبوی_عشق #اشعار #قصیده #غزل #ترکیب_بند #ترجیع_بند #قطعه #دو_بیتی #رباعی #مثنوی #سه_گانی #شعر_ولایی #شعر_مقاومت #سپید #سپکو #سروده #شاعر #محمد_رضا_قاسمیان #شهرستان_بشرویه #خراسان_جنوبی #عضو_جمعیت_شاعران_آزاد_ایران #تصاویر #کلیپ #مطالب_ارزشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
حشو در لغت به معنی « لایی لباس » است که بین آستر و رویه قرار می گیرد و بیشتر برای خوش نما کردن لباس به کار گرفته می شود. چنانکه سعدی می گوید: قبا گر حریر است و گر پرنیان به ناچار حشوش بود در میان در اصطلاح « حشو » کلمه یا عبارت زایدی است که از جهت معنی در جمله بدان نیازی نیست و تعادل لفظ و معنی را در جمله به هم می زند و گاه باعث فساد معنی می شود. انواع حشو: : یعنی افزودن کلمه یا عبارتی که در معنی جمله بدان نیازی نیست ولی اغلب برای آراسته تر کردن کلام آن را در جمله به کار می برند؛ مانند جملات معترضه شامل : دعا، نفرین، ندا، تحسین، تقبیح، سوگند، توضیح و ... مثال : علی – علیه السلام – فرمودند. پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – فرمودند. شیطان – لعنة الله علیه – از امر خدا سرپیچی کرد. دیروز علی را – که قبلا به شما معرفی کرده بودم – دیدم. در مثال های بالا عبارات داخل دو خط فاصله حشو ملیح است. : حشو قبیح آوردن حرف، کلمه یا عبارت نابجایی است که زاید بر معنی است و گاه باعث فساد و انحراف معنی نیز می شود. حشو قبیح یکی از انواع انحراف از زبان معیار محسوب می شود و به طور جد باید از آن پرهیز کرد. حشو قبیح انواع مختلفی دارد که برای نمونه به پاره ای از آن ها اشاره می شود: تاتولوژی یعنی پی در پی آوردن کلمات هم معنی ( مترادف ) در جمله است بدون آن که به وجود همه ی آن ها نیاز باشد. در زبان عربی به آن « الغاء » یعنی بیهوده گویی می گویند. مثال: دوست عزیز، گرامی و محترم! ملت شجاع، دلیر و نترس ایران! ذهنیت بر عینیت برتری و تفوق دارد. حقیقت آن در جهان برتر و اعلی وجود دارد. هر روز شاهد اختراعات بدیع و ابداعات جدید هستیم. هول و هراس و ترس و لرز سراسر وجودش را فراگرفته بود. او به گناه خود اقرار و اعتراف کرد. در این اثر توانایی های خود را در پهنه موسع و مبسوط داستان نویسی آزموده است. ویلیامز به طور متوسط و میانگین هر سال یک داستان به خامه قلم درآورده است. به کاربردن واژگان یا عبارت های پر تعداد، درازگویی و پرگویی در نوشته که متاثر از زبان محاوره و نثر منشیانه است. مثال : تیم فوتبال ایران بازی را به سود خود به پایان رساند. تیم فوتبال ایران بازی را برد. قانون کار در مجلس مورد تصویب قرار گرفت. قانون کار در مجلس تصویب شد. شیخ نهایت احترام را در حق وی مرعی داشت و استقبال گرمی از وی به عمل آورد. شیخ در نهایت احترام از وی استقبال کرد. دانشجویان از این موزه بازدید به عمل آوردند( بازدید کردند). شورای شهر تهران در این جلسه مشکلات شهری را مورد امعان نظر قرار داد( بررسی کرد ). و از این قبیل است: به رشته تحریر درآوردن ( نوشتن ) مورد استفاده قرار دادن ( استفاده کردن ) به منصه ظهور رساندن ( ظاهر شدن ) حضور به هم رساندن ( حاضر شدن ) اطلاع حاصل کردن ( اطلاع یافتن ) به موقع اجراگذاشتن ( اجرا کردن ) به قتل رساندن ( کشتن ) به کار بردن دو کلمه در حالیکه یکی از آن دو مفهوم دیگری را در بر داشته باشد؛ مثال: برعلیه ( علیه : بر او ) دو طفلان مسلم ( طفلان : دو طفل ) مثمر ثمر ( مثمر : ثمر داشتن ) تهویه هوا ( تهویه : جابجا کردن هوا ) موارد مورد نیاز ( موارد : جمع مورد ) سنگ حجر الاسود ( حجر : سنگ ) سیر گردش کار ( گردش : سیر ) بورسیه بگیر ( بورسیه : گیرنده کمک هزینه تحصیلی ) بر له ( له : برای او، به سود او ) مفید فایده ( مفید : فایده داشتن ) تحدید حدود ( تحدید: مشخص کردن حدود ) جنازه مرده ( جنازه : جسد مرده ) خاندان بنی عباس ( بنی: خاندان ) سال عام الفیل ( عام : سال ) مثال: همسر این مرد 25 سال سن دارد ( سن : زاید ) علت این نامگذاری به آن جهت است که ... ( به ... جهت : زاید ) از قبل پیش بینی کرده بودم ( از قبل : زاید ) آموزش کامل عروض و قافیه و تقطیع هجایی و تقطیع به ارکان با ساده ترین روش ممکن👍👍❤ مریم یوسف زاده @rohaniabbb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5791667096899294155.m4a
3.53M
گر چه بسته مانده از وصفت، زبان لال ما در هوایت باز بنگر، باز گشته بال ما گرچه خود آب حیاتی، می‌گریزی چون سراب دل به دنبال تو می‌گردد، فلک دنبال ما از خیالت، لحظه‌ای خالی نمی‌گردد دلی عاشق بسیار داری، نازنین! امثال ما ما کجا و آرزوی وصل مه رویان کجا!؟ هر کمالی مال تو، هر نقصی اما مال ما بی تو حال ما خراب است و به یادت دلخوشیم جز به احسان تو کی نیکو شود احوال ما!؟ سال نو آمد، بزن ناقوس با آهنگ دل تا نیایی کی شود تحویل، جانا! سال ما مرگ می‌ریزد فلک، از دوریت در کام ما احسن‌الاحوال فرما با وصالت، حال ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5791913052496466760.m4a
4.42M
🇮🇷روز جمهوری اسلامی ایران بر کویر دل ما نم‌‌نم باران آمد باز بر پیکر بی‌جان بشر، جان آمد خار و خس بر سر راه است اگر چه، غم نیست سیل در راه بوَد، غرّش طوفان آمد اهل عالم! دگر از درد، چرا ناله و آه!؟ چون که بر درد بشر، موسم درمان آمد حاج همت، کمر همت خود بر بسته سر به کف، هر حججی، در ره جانان آمد مرد میدان شده سردار سلیمانی‌ها آن که با امر ولی باز به میدان آمد رهبرا! گوش به فرمان شماییم همه گوی با اهرمنان، لشگر سلمان آمد کفر را گوی که جولان بدهی یا ندهی رخت بر بند که عمر تو به پایان آمد گفت قرآن که دگر صبح ظفر نزدیک است مژده‌ی نصر خدا، وعده‌ی قرآن آمد روز پیروزی قدس و یمن و لبنان است گل به باغ آمده و مرغ غزل‌خوان آمد پرچم کشور ما زینت هر قلّه بوَد زیر گام همگان، پرچم شیطان آمد شام تاریک ستم! سایه‌ی شومت برچین روز جمهوری اسلامی ایران آمد به خدا می‌رسد آن روز که ما می‌بینیم یار، از پرده برون، با لب خندان آمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیروز رهبری بین نماز و مغرب و عشاء، سخن کوتاهی (ایستاده) به مسئولان نظام فرمودند👆 "روز قدس امسال یک خروش بین‌المللی، علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود. امسال به احتمال زیاد در کشورهای غیر اسلامی هم روز قدس با عظمت برگزار خواهد شد..." خواستم بگم رفیق، نکنه غیر مسلمون برای دفاع از مردم فلسطین بیاد تو خیابون و من و تو خواب باشیم❗️ حضور من و تو قطعا عبادته و روز قیامت از ما سوال خواهد شد. ✊مرگ بر اسرائیل ✊مرگ بر آمریکا https://eitaa.com/joinchat/2334982163C65bbc6af0d
ایام نشاط و رقص بید آمده است از وصل نگار ما نوید آمده است دیدم که به گل، بلبل شیدا می‌گفت لبخند بزن، دوباره عید آمده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در گوش دلم باز نوید آمده است بگذشت شب و صبح امید آمده است تا مژده دهد به قدس، آزادی را یک دسته کبوتر شهید آمده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻علیرضا پناهیان در نشست تخصصی نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان: 🔸معارف دینی تا زمانی که به زبان شعر در نیاید و در نوحه‌ها جاری نشود، در سینه‌ها باقی نمی‌ماند 🔘هیچ‌گاه از ادبیات کهن فارسی جدا نشوید؛ برای تقویت حماسه‌سرایی حتماً شاهنامه را مطالعه کنید 🔘امتیاز مهم نوحه‌سرایان، توصیف حقایق به‌جای اثبات آنها است 🔘نوحۀ خوب می‌تواند به حل بحران‌های فرهنگی جامعه کمک کند 🔘امروز نیاز داریم نیمۀ دوم ولایت‌مداری یعنی ولایت عرضی و فداکاری برای یکدیگر در نوحه‌ها مطرح شود --------------------- : سخنرانی‌ها و معارف دینی ما تا زمانی که در اشعار ثبت نشود و به زبان شاعران نیاید، در سینه‌ها باقی نمی‌ماند. مضامین این اشعار هم تا وقتی که در متن نوحه‌ها جاری نشود، ماندگار نمی‌شود. تا زمانی که ساعت‌ها سخنرانی‌، به کتاب تبدیل نشود و کتاب‌ها به شعر تبدیل نشود و شعرها به نوحه تبدیل نشوند و در قالب‌های ملودیک در هیأت‌ها خوانده نشود، آن‌چنان بقاء و گسترش پیدا نمی‌کند. جنس قیام امام‌حسین(ع) تبلیغی است. براساس روایات، کسی که یک بیت شعر برای امام‌حسین(ع) بگوید و کسی که آن را بخواند پاداش باعظمتی برایش خواهد بود. لذا پاسخ‌دادن به نوحه در هیأت هم دارای ثواب و پاداش است. (مَنْ أَنْشَدَ فِی‏ الْحُسَیْنِ‏ بَیْتاً... ؛ کامل الزیارات، ص104) نوحه‌ها باید هنرمندانه سروده شود و غیرمستقیم باشد و در آن، هرچه بیشتر از استعاره استفاده شود. در اشعار باید جملاتی وجود داشته باشد که بعدها به ضرب‌المثل تبدیل شود و افراد در اوقات مختلف زندگی، آن را بخوانند. مثلاً در روز دختر، مناسب است این شعر را پدرها برای دخترانشان بخوانند «دختر فکر بکر من، غنچۀ لب چو وا کند ؛ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند». هیچ‌گاه از ادبیات کهن فارسی جدا نشوید، مثلاً برای تقویت حماسه‌سرایی حتماً شاهنامه را مطالعه کنید که به روحیه حماسی شما در شعر گفتن کمک می‌کند. ترکیب نوحه‌ها با اشعار کهن فارسی هم بسیار مهم است. شما در نوحه‌ها، روایت می‌کنید که در اصطلاح مداحی به «زبان حال» مشهور است. به تصویر کشیدن، مهمترین شاخصۀ کار شماست و ما در ادبیات دینی خودمان در این زمینه، ضعف داریم. ما معمولاً حقایق دینی را اثبات می‌کنیم ولی سراغ توصیف آن نمی‌رویم. در ادبیات انقلابی هم همین ضعف را داریم. اما شما نوحه‌سرایان قدرت توصیف دارید و باید آن را حفظ کنید. برخی روضه‌ها هست که تاکنون خوانده نشده است. سوز روضه وداع حضرت زینب(س) با امام‌حسین(ع) به‌خاطر، جدایی یک خواهر از برادرش است یا وداع با امام زمانش؟ به‌خاطر وداع با امام زمانش است، ولی ما در این خصوص، کمتر شعر داریم. پیشنهاد می‌کنم برای روضه‌خوانی زاویۀ دیدهای جدید را ارائه کنید. آیا گریه امام‌حسین(ع) برای حضرت علی اکبر(ع) صرفاً به دلیل از دست دادن فرزند بود؟ نه؛ به‌خاطر این بود که او «اشبه الناس به رسول‌الله خَلقاً و خُلقاً» بود و چنین فردی را شهید کرده بودند. چرا این رویکردها را کمتر در روضه‌ها داریم؟ مضامین انقلابی را با زاویۀ دید مسائل عاشورایی می‌توان رشد داد. نوحۀ خوب می‌تواند به حل بزرگ‌ترین بحران‌های فرهنگی جامعه کمک کند؛ ناشکری، ناامیدی و ندیدن نیمه پر لیوان، از جمله معضلات امروز جامعه است. این موضوع را می‌توان با امام‌حسین(ع) که دارای دعای عرفه است حل کرد؛ دعایی که از ۱۱۰ سطرش، ۵۰ سطر آن تشکر از خداست! مثلاً احساس افتخار را چگونه می‌توان با زاویه دید خود بیان کرد؟ راه کربلای امام‌حسین(ع) باز شده است ولی ما هنوز در هیأت‌ها می‌گوییم «این دل تنگم غصه‌ها دارد و کربلا می‌خواهد...» الآن وقت بیان حرف‌های جهانی دربارۀ امام‌حسین(ع) است. ما امروز نیاز داریم که نیمه دوم ولایت‌مداری را در جامعه بیان کنیم. البته بیان رویکرد نوکر و ارباب هم خوب است اما باید به بحث «ولایت عرضی» و رابطۀ بین مؤمنین ولایت‌مدار وارد شویم. از شما تقاضا دارم موضوعاتی مانند «به هم پیوستن» و اینکه ما برای هم بمیریم و با هم مهربان باشیم و... را در قالب نوحه، میان هیأتی‌ها ترویج کنید. الآن مشکلات جامعه ما با اصلاح حکمرانی مردمی حل می‌شود. 🚩 نشست تخصصی نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ @Panahian_ir @Panahian_text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عمری است که ما مدح علی(ع) می‌خوانیم ما قدر ولایت علی(ع) می‌دانیم بگذار معاویه کشد بر ما تیغ ما پای ولایت علی(ع) می‌مانیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آسمان می‌خوابد تا ببیند در خواب چهره‌ی ماهت را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و وقت بخیر 🔸با درود بی کران به یکایک شما عزیزان که افتخار همراهیتان را داریم. برای توفیق بهتر و بیشتر در ارائه مطالب، بشرط حیات زین پس در روزهای زوج بخش بررسی مفاهیم مهم موسیقی و روزهای فرد آشنایی با ردیف موسیقی ایرانی تقدیم حضورتان خواهد گردید. در خصوص حال و هوای احساسی دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، نظرات مختلف و گاه بسیار متفاوت و برداشتهای گوناگونی وجود دارد و البته مقوله احساس از مواردی است که متر و میزانی نمی توان برای آن در نظر گرفت و هر کسی از ظن خود می تواند بر مبنای سلیقه و احساس خود برداشت متفاوتی داشته باشد. مثلا در آواز دشتی که جزو غمگین ترین آوازها بشمار می رود، می توان نغمات شاد و دل انگیز بسیاری نام برد. لذا مسئله حال و هوای احساسی را بطور نسبی می توان در نظر گرفت و بررسی نمود. در این باب و از نظر حالات روحی و روانی و احساسی دستگاهها و آوازهای مختلف، از نگاه روان شناسی و ارکان آن که تا حدودی نظرات اساتید مختلف را نیز در بر داشته باشد، این گونه می توان بیان کرد؛ 🔸۱-دستگاه شور: شور-آگاهی- درک- تفکر و اندیشه (شور انگیز و عاشقانه) ۲-آواز دشتی: سوز و گداز- گریه و مویه ( پاکترین احساسات) ۳-آواز ابوعطا: گله و شکایت (نصیحت) ۴-آواز افشاری: افسوس و حسرت- هجران از معشوق(باشکوه و احساسی) ۵-آواز بیات ترک: تعلیم- شادی درون ۶-دستگاه همایون: متانت- سربلندی- نصیحت و پذیرش ۷-آواز بیات اصفهان: اوج احساس (غم همراه با امید وصال) ۸-دستگاه سه گاه: بزم و شادمانی- شور و شوق ۹-دستگاه چهارگاه: تحرک- مقاومت و پیروزی- تلاش در رسیدن به آرزوهای دیرین عاشقی ۱۰-دستگاه ماهور: رویا پردازی- پرش از قله شادی به همراه ذهنی رویایی- آرزو(طرب انگیز-انگیزه تلاش و تحرک) ۱۱-دستگاه نوا: رازداری- حکایت(رازو نیاز و نیایش) ۱۲-دستگاه راست و پنجگاه: ستایش معبود (خدا)- بزرگمندی و تعریف... 🔸و نیز در کتاب موسیقی ایران از آغاز تا امروز از قول یکی از موسیقی شناسان معاصر فرانسوی که به موسیقی ایرانی کاملا اشراف داشته و به آن عشق می ورزد، نقل شده که وی معتقد است؛ دوازده مقام موسیقی امروز ایران (یعنی هفت دستگاه و پنج آواز مشتق از آن) هر یک با برجی از بروج دوازده گانه"نام ماه های سال در گذشته" به شرح زیر ارتباط دارد: 1. چهارگاه: حَمَل (فروردین) 2. همایون: ثور (اردیبهشت) 3. اصفهان: جوزا (خرداد) 4. دشتی: سرطان (تیر) 5. ماهور: اسد (مرداد) 6. ابوعطا: سنبله (شهریور) 7. سه گاه: میزان (مهر) 8. شور: عقرب (آبان) 9. نوا: قوس (آذر) 10. بیات ترک: جدی (دی) 11. افشاری: دلو (بهمن) 12. راست پنجگاه: حوت (اسفند) 🔸شاید بتوان استنباط کرد که متولدین هر یک از ماه های مزبور بیشتر به آوازی که مربوط به آن ماه است علاقه داشته و حداکثر بهره روحی را از شنیدن آن آواز می برند. (البته همانگونه که بیان گردید، این گونه نظریه ها و کلا مقوله های مرتبط با احساس و روح و روان مسائلی نسبی و برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.) ✅ @Msantoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای پادشاه خوبان! ای دلبر موالی! از محضر تو دارد، این خسته دل سؤالی لب تشنه‌ی تو هستم، ای چشمه‌سار رحمت! آیا شود بنوشم، زآن باده‌ی زلالی؟ یاد تو می‌کند دل، ای تو بهشت موعود! پر می‌کشد به سویت، قلبم در آن حوالی ای دل ربوده بویت! در آرزوی رویت چشمم سپید گشت و، شد بخت من ذغالی ای لحظه لحظه با من! آخر بگو کجایی!؟ هر جا کنم نظاره، جای تو هست خالی ترسی به دل ندارم، در مجمع رقیبان کی شیر می‌هراسد از عوعوی شغالی!؟ ای برتر از گلستان! چون گویمت که ماهی!؟ آخر چگونه گویم وصف چنان جمالی!؟ با آفتاب حسنت، گیرد فلک چه عیدی! وقتی که عید دارد با دیدن هلالی کی می‌رسی نگارا! تا جان کنم نثارت؟ این چرخش زمانه، ما را دهد مجالی؟ ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداحافظ ای ماه خوب خدا! خداحافظ ای بهترین ماه‌ها! بهار دل ما! خزان گناه! که بودی تو چون عید بر اولیا دم رفتن آمد، دلم تنگ شد کنم خاک پای تو را توتیا چه مأنوس بودند، قرآن و دل! خداحافظ ای لحظه‌ی ربنا! ابوحمزه‌ات، آنچنان دلنشین! هم این افتتاح‌ات، چنین دلربا! دعای سحر، قلب ما می‌ربود خداحافظ ای روح سبز دعا! ندانسته‌ام قدر شب‌های قدر نشد آنچنان حق ایشان ادا هزاران اگر ماه، آید ولی ندارند قدری، چو قدر تو را چه تلخ است از بین ما می‌روی! ببین از فراقت، روان اشک ما برایم تو ای بهترین همنشین! خداحافظ ای بهترین لحظه‌ها! اگر می‌توانی بمانی، بمان اگر می‌روی، باز، ای مه! بیا خدایا! در این روز عید سعید بده عیدی ما «وَ بَارِک لَنا» خدایا! به ما اجر خوبان بده ظهور ولی‌ات(عج) مقدر نما