بابازی- شماره دوم.pdf
3.42M
📣 #خبر_جدید
❇️ شماره دوم دو هفته نامه #الکترونیکی #بابازی منتشر شد.⬆️
🔻فهرست مطالب دومین شماره :
🔶 هسته های بازی محور محلی
🔷 بازی دلها را به هم نزدیک کرد.
🔶مادرانه ای در قائمشهر
🔷 چگونگی راه اندازی کارگاه مادر و کودک
🔶 بازی، زبان مشترک کودکان ایرانی و عراقی
🔷 مدارس تاریخ در مزارع بازی
🔶 طبیعت، بستری برای تربیت
🔷 حسینیه کوچک من
🔶 تحول در روش تدریس یا خرید اسباب بازی ؟
🔻 نسخه الکترونیکی دو هفته نامه بابازی، پنجشنبه ها در کانال بابازی
❇️ اگر شما هم میخواهید عضو افتخاری تحریریه دو هفتهنامه بابازی شوید، تجربیات، خاطرات و یادداشتهای بازی محور خود را جهت انتشار در هفتهنامه به @babazi_admin ارسال کنید.
🔎#دوهفته_نامه_بابازی
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 http://eitaa.com/babaziclub
❇️ ضعف های #اتاق_بازی در مدارس چه بود؟ برای بهتر شدن آن چه باید کرد؟
🔻طرح #بازی و #یادگیری یا همان اتاق #اسباب_بازی در بهمن ماه سال ۹۷، با تجهیز ۱۰۰۰ #مدرسه پیش دبستانی و ابتدایی در ۱۰ استان افتتاح شد و قرار بود در صورت موفقیت این طرح در تمام مدارس ابتدایی سطح کشور اجرایی شود.
🔻حال پس از گذشت ۵ سال این سوال مطرح می شود :
❓ضعف های اتاق بازی در مدارس چه بود ؟ برای بهتر شدن آن چه باید کرد ؟
🔺 برای پاسخ به این سوال به سراغ خانم محمدزاده، دکتری برنامه ریزی درسی رفته ایم، ایشان در ۵ بخش این موضوع را تحلیل و بررسی کرده و سوال ما را پاسخ دادند.
⬅️ مطالعه متن کامل در لینک زیر
🔗 https://B2n.ir/k94764
💢نشر مطالب با ذکر منبع، بلامانع است.
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 http://eitaa.com/babaziclub
❇️ هسته های بازی محور #محلات
🔻 راهکاری برای بازگشت به کارکردهای اجتماعی #بازی
🔸 در جمع بندی یادداشت شماره اول به این نکته اشاره کردیم که بازی های گروهی محلی در دهه های ۶۰ و ۷۰ علاوه بر تقویت مهارتهای فردی بچه ها، عامل شکل گیری گروه های #دوستی و #هویت اجتماعی افراد نیز بود و با از بین رفتن این بازیها در محلات ما با بحران عدم عضویت کودکان ابتدایی و نوجوانان در گروههای همسالان روبهرو شده ایم.
🔸 اما در ادامه باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به از دست دادن ساختار پیشین بازیهای #محلی و غلبه سبک زندگی مدرن و گسترش بازیهای #دیجیتال، چه جایگزینی برای بازیهای گروهی ارائه کرده ایم؟
🔹اگر از تاسیس قارچ گونه کافه های بازی مختلط و اتاق های فرار و #تفریحات_لاکچری بگذریم بررسیها نشان میدهد که راهبرد فعالان دلسوز حوزه #کودک و #نوجوان و سازمانهای حاکمیتی مرتبط با موضوع بازی و #سرگرمی، برای جبران خلاء بازیهای میدانی تاسیس #خانه_بازی و #شهربازی است که در سالهای اخیر در بسیاری از استانها نمود و جلوه خوبی نیز پیدا کرده است اما این راهکار با همه مزایای خوبی که دارد به دلایل زیر نمیتواند خلاء بازیهای محلی را جبران کند.
🔻#اقتصادمحور بودن خانههای بازی و شهربازی ها به تجاری شدن و گران کردن امر بازی و تفریح دامن میزند و خواه ناخواه قابلیت عمومی خودش را از دست میدهد.
🔻 عدم #دسترسی آسان محلی عملا باعث میشود که بسیاری از کودکان و نوجوانان امکان استفاده از این بازیها را نداشته باشند.
🔻با توجه به اینکه #مخاطب خانههای بازی از اعضای یک #محله نمی باشند این تلاشها به تقویت گروههای دوستی محلی منجر نمی شود و صرفا میتوانند مهارتهای فردی بچه ها را تقویت کنند.
❓چه باید کرد؟
🔹 بر خلاف اهمیت #مسئله و پیچیدگی موضوع به نظر می رسد که راهکار برون رفت از شرایط موجود کار چندان پیچیده ای نیست، لازمه حل این مسئله به صحنه آوردن ظرفیتهای مردمی و ایجاد هستههای بازی محور محلی میباشد.
🔹 هسته های بازی محور باید دارای چند ویژگی کلی باشند:
1⃣ #ارزان و قابل دسترس برای عموم مردم محله باشند، لذا باید از مکانها و ظرفیت های عمومی موجود محله مانند #حسینیه ها، #مساجد، #کتابخانه ها، #مدارس ، #کانون_های_فرهنگی، نماز خانه #مجتمع های آپارتمانی و ... جهت تامین زیر ساختها برای دایر کردن هسته های بازی محور استفاده کرد.
2⃣ محتوای بازیها و خدمات ناظر به هویت #ایرانی_اسلامی باشد.
3⃣ راه اندازی هستههای بازی محور با #سرمایه های خرد و کوچک امکان پذیر باشد.
🔸 به نظر می رسد در صورت دنبال کردن چنین راهبردی از سوی فعالان بازی و سازمانهای متولی، هسته های بازی محور علاوه بر اینکه میتوانند خلاء بازی و تفریح و تشکیل گروه های دوستی در فضای واقعی را به طور سازماندهی شده در محلات جبران کنند، قابلیت تبدیل شدن به پایگاه اجتماعی محله را نیز خواهند داشت.
📝 حسن سلطانی، مدیر موسسه بابازی
🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش #بازیدان
🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است.
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
http://eitaa.com/babaziclub
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ #روایت_بازی
🔻 گفتگوی #بابازی با حسین احمد پور و نسرین شهرامی # مربیان کانون جوانان رضوی رشت با موضوع کار #تربیتی با محوریت #بازی
🔻 بازی صرفا برای جذب کودک و نوجوان نیست، بازی کردن موضوعیت دارد، به ویژه اگر مربی تربیتی هم در کنار بازی باشد بازی می شود بستر تربیت و رشد.
🔻 با آمدن مربیان جوان، پای بازی هم به کانون جوانان رضوی باز می شود تا جایی که این کانون در رشت به پایگاه بازی شناخته شده است.
🔻در مصاحبه با مربیان کانون، درباره برنامه های تابستانی بازی محور، تجربه اردوی های بازی محور دانش آموزان در ایام #اغتشاشات ۱۴۰۱ و #تولید و #طراحی بازی گفتگو کرده ایم.
لینک کامل گفتگو:
🔗 https://eitaa.com/babaziclub/349
🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش #روایت_بازی
🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است.
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
http://eitaa.com/babaziclub
❇️ #روایت_بازی
🔻بازیکده بچههای انقلاب
❇️ آقای هادی رزاق پور
🔻 رویداد آموزشی و بیان تجربیات فعالان بازی استان یزد
📆 ۲۵خردادماه ۱۴۰۲
💢 ارائه شده در دو بخش
❇️ جهت مشاهده فایل کامل و با کیفیت بالاتر، از طریق لینک زیر اقدام کنید.
🔗 https://www.aparat.com/v/v81bml0
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ وضعیت #ایران در حوزه مصرف بازی های #رایانهای چگونه است؟
🔶 بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گزارشی شاخصترین اطلاعات مصرف بازی رایانهای را تحلیل و منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات این گزارش ۳۴میلیون #گیمر در ایران فعال هستند که ۵۸ درصد آنها به شکل #آنلاین بازی میکنند. نکته جالب تناسب جنسیتی بین گیمرهاست که ۵۹ درصد از جمعیت را مردان و ۴۱ درصد را زنان به خود اختصاص دادهاند.
🔷 مصرف بازیهای #دیجیتال یکی از مهمترین مصارف محصولات #فرهنگی در جامعه است که تحلیل آن، مسیر #اقتصادی نوع مصرف جامعه را برای سیاستگذاران حوزه فرهنگی مشخص میکند. بر اساس گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای میانگین سنی گیمرها ۲۳سال است که بیشترین سهم هم با ۳۴ درصد به جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال میرسد.
🔷 جالب است که گیمرها به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز #بازی میکنند و سهم بازی گیمرهای مرد در زمانی که صرف بازی میشود تقریبا نزدیک به دو برابر گیمرهای زن است. #گوشی_هوشمند هم در این پیمایش پرطرفدارترین و جذابترین ابزار بازی شناسایی شده است.
🔶 این گزارش با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ ایرانی ۴۱ نفر گیمر هستند و نگاهی به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران اعلام کرده که بیش از ۳۴ میلیون گیمر در ایران فعال هستند.
🔶 از بین جمعیت گیمر ایران ۴ میلیون نفر گیمر #حرفهای یا پیشتاز محسوب میشوند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی میکنند. این گروه ۱۲ درصد از کل گیمرها را به خود اختصاص داده است.
🔶 جالب است که سهم اصلی به گیمرهایی میرسد که به شکل تفننی بین ۱ تا ۵ ساعت در هفته بازی میکنند. این گروه ۴۵ درصدی ۱۵ و نیم میلیون نفر جمعیت دارند. گیمرهای مصمم نیز بین ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته به شکل پایدار مشغول به بازی هستند.
🔶 کال آف دیوتی محبوبترین بازی #نوجوانان و #جوانان و #فیفا محبوبترین بازی بزرگسالان محسوب میشود. ماشینبازی هم بازی محبوب خردسالان و کودکان است. افراد میانسال بالای ۵۵ سال هم به بازی #آمیرزا بیشتر علاقهمند هستند.
🔶 جالب است که بر اساس این گزارش بیش از ۵۱۲ میلیارد تومان مجموع هزینهای است که گیمرهای پلتفرم موبایل در سال ۱۴۰۰ برای بازی انجام دادهاند.
🔷 نکتهای که در این گزارش بر آن تمرکز شده در جریان هزینههای گیمرهای موبایل، هزینه بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان به عنوان سهم بازیهای موبایل بومی است.
🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۱ ، بخش #بازی_پرس
🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است.
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
http://eitaa.com/babaziclub
❇️ #خاطره_بازی
🔻بازی زبان مشترک کودکان ایرانی و عراقی
🔶 بی زبانی!
🔹سه سال پیش در ایام #اربعین، یک روز از سفر را در شهر #کاظمین بودیم. نزدیک #حرم پر بود از مردم محلی که اصرار میکردند شب را مهمانشان باشیم. بعد از زیارت، خیلی اتفاقی با یکی از آن ها همراه شدیم و سوار بر ماشین حرکت کردیم و کم کم انگار داشتیم از شهر دور میشدیم. هر بار که با جملات درهم از کلمات عربی و فارسی، فاصله تا منزل را میپرسیدم، میخندید و میگفت: قریب قریب. هر طور بود بالاخره رسیدیم.
🔶 یک خانه قدیمی با حیاطی با دیوارهای سیمانی و چند اتاق. خانم خانه و بقیه خانم ها در اتاقی منتظر ما نشسته بودند، یک مادربزرگ با صورت گرد و مهربان. دلیل صفای خانه را در مهر صورت مادربزرگ پیدا کردم. شروع به صحبت و خوش آمدگویی کردند و نهایت جواب ما یک شکرا و یک لبخند بود.
🔶 هم بازی هایی که هم زبان شدند!
🔹 همین متوجه نشدن صحبت هایشان بهانه ای بود که حواسم سمت #بچه ها پرت شود. خنده های نوه های مادربزرگ آن طرف اتاق و لبخند #کودکان ما در این طرف اتاق. دلیل این خنده ها و لبخند ها شکلک هایی بود که بینشان رد و بدل میشد. هنوز چند دقیقه نگذشته بود ولی آن ها #بازی را شروع کرده بودند، بعد هم بچه ها بلند شدند و با دست اشاره کردند که بچه ها همراهشان بروند.
🔹چند دقیقه نگذشته بود که صدای بازی بچه ها در حیاط بلند شد، بچه ها راحت تر از ما توانسته بودند با هم ارتباط بگیرند. انگار بازی #زبان_مشترک شان بود. زبان مشترک برای لذت بردن از با هم بودن و این لحظه را زندگی کردن. حالا در جریان این زندگی، #همبازی اش، هم زبانش باشد یا نباشد، فرق چندانی برایش نمیکند. در نهایت با چند اخم و لبخند احساساتشان را به هم نشان میدهند. قهرکردن هم که زبان خاصی نمیخواهد #ایرانی و #عراقی اش یکی است. فقط گذشت و دلجویی میخواهد که در فطرتشان یکی است. انگار خود بازی کردن هم یک ویژگی مشترک #فطری بین بچه ها است که از هر راهی با هر همبازی دنبال برآورده کردنش هستند.
🔸شب خوبی را در خانه باصفای مادربزرگ صبح کردیم. به رسم ایرانی ها موقع خداحافظی هدایای کوچکی را تقدیم بچه ها کردیم ولی انگار ذوق بازی کردنشان با هم بیشتر از گرفتن هدیه بود.
📌فاطمه سادات حسینی، مادر و فعال حوزه بازی کودک ، کاشان
🔻دوهفته نامه بابازی ، شماره ۲ ، بخش #خاطره_بازی
🛑 انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است.
🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی
http://eitaa.com/babaziclub