eitaa logo
با نهج البلاغه
2.5هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله دعوت از اساتید ادبیات به یک ؛ در «لا ابا لغیرکم» « لاَ أَبَا لِغَيْرِكُمْ مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِكُمْ وَ اَلْجِهَادِ عَلَى حَقِّكُمْ» (خطبه 179) ظاهرا «اب» چون از اسماء سته است فقط زمانی می‌تواند اعراب به حرف بگیرد که مضاف باشد. پس در تعبیر «لا ابا لغیرکم»، کلمه‌ی «اب» با این‌که مضاف نیست، چرا «الف» گرفته است! 1️⃣پاسخ شیخ ابوالبقاء: شیخ ابوالبقاء متن را دچار اشکال نمی‌داند و درتوجیه آن گفته است: «برای این الف دو وجه جایز است: یکی این‌که الف، حرف اشباع و منقلب از فتحه باشد و وجه دوم این است که کلمه‌ی «ابا» طبق لغت قبایلی به کار رفته باشد که همواره آن را با الف به کار می‌برند». 2️⃣پاسخ ابن ابی الحدید: ابن ابی‌الحدید (ج ۱۰، صص:۶۸ و ۶۹) اما معتقد است که اثبات الف در اینجا چندان فصیح نیست! وی توضیح داده است: درباره «لا أبا لغیرکم»، افصح آن است که گفته شود: «لا اب لغیرکم» چنان‌که شاعر نیز گفته است: ««أبي الإسلام لا أبَ لي سواه». اما این‌که گاهی عرب «اب» را با الف به کار می‌برد و می‌‌گوید: «لا أبا لك»، از نظر فصاحت پایین‌تر از حذف الف (لا اب) است چون گوینده قصد داشته‌ «اب» را اضافه کند و لام را هم به صورت زائده موکدة بین مضاف و مضاف‌الیه آورده است مانند «يا تيم تيم عدي» اما این کار غرابت دارد چرا که حکم لاء نفی جنس این است که در نکره عمل کند اما وقتی «اب» اضافه می‌شود به «کاف»، معرفه می‌شود...! البته در پایان، توجیه ابوالبقا را هم ذکر کرده است. (متن ابن ابی الحدید را در این لینک بخوانید: https://lib.eshia.ir/15335/10/68 ↩️نظر شما چیست؟ ✍️دیدگاهتان را به صورت خلاصه (در قالب متن و کمتر از سیصدکلمه‌) برای ادمین بفرستید. 7 ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله پاسخ به استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد نادری: ▫️ادعای ابن ابی الحدید: جمله «لا أبا لغیرکم» فصاحت چندانی ندارد زیرا «أبا» معرفه است در حالی که لای نفی جنس در معرفه عمل نمی‏کند. توضیح اینکه ثبوت الف «أبا» نشانگر اضافه به «غیر» است و اضافه مفید تعریف است. وأما اللام فمزیدة للتوکید. ▫️جواب نقضی به ادعای ابن ابی الحدید: راهکار شارح معتزلی، بدترین توجیه ممکن و البته نادرست است زیرا الف در قول عرب: «لا أبا لی» نیز ثابت است با اینکه می‏دانیم أسماء سته در صورت اضافه شدن به یاء متکلم، اعرابشان به حروف نیست بلکه تقدیری است. ▫️جواب حلی به ابن ابی الحدید: ادعای ابن ابی الحدید در صورتی مورد پذیرش است که «أبا» معرب به حروف باشد، در حالی که «أبا» به اثبات لام الفعل، اسم مقصور و گویشی مشهور در «أب» است، گفته می‏شود: «هذا أَباً» و «رأَيتُ أَباً» و «مَرَرْتُ بِأَباً»، مثل «هَذَا قَفاً» و «رأَيْتُ قَفاً» و «مَرَرْتُ بِقَفاً». (المحكم و المحيط الأعظم، ج10، ص 563 - تاج العروس ؛ ج‏19 ؛ ص128). ابن مالک نیز در الفیه به همین مطلب اشاره می‏کند: «وفي أب وتالييه يندر*وقصرها من نقصهن أشهر». بنابراین «أبا» در «لا أبا لغیرکم» اسم لای نفی جنس و نکره و مبنی بر فتح مقدر است. و «لغیر» جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر لا است، به تقدیر: لا أبا موجودٌ لغیرکم، به معنای هیچ پدری مباد دشمنانتان را، یعنی آفرین بر آنان. نکته: وجه بهره گیری از «لا أبا» نه «لا أبَ» این است که «لا أبا» جاری مجرای مثَل است و الأمثال لا تغیر. یعنی در اصل، این مثَل با گویش قصر (لا أبا) انشاء شده، هرچند برخی در آن اندکی تصرف کرده و به صورت‏های مختلف از جمله «لا أبَ» درآورده است. 7 ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله پاسخ به حجت الإسلام و المسلمین نعمت رئیسی: آنچه در کلمات ادبا برای بنده در این زمینه جالب توجه تر بود، سخنی است که ابن جنی رحمه الله در خصائص جلد ۱ از ص ۳۴۲ تا ۳۴۷ و ذیل عنوان «باب فى التقديرين المختلفين لمعنيين مختلفين‏» به آن پرداخته است که خلاصه آن این است که: الف نشان اضافه و در نتیجه تعریف است و در نتیجه وجود پدر را می رساند و لام نشان فصل و تنکیر و کارکرد لای نفی جنس است که عدم را می رساند روی هم به زیبایی، نفرین برای معدوم شدن پدر موجود را تداعی می کند. البته ایشان این کلام را از ابوعلی فارسی گرفته است و در ابتدای باب، ادعای قیاسی بودن می کند و برخی ادبا گفته اند اگر هم قیاس نباشد کثرت دارد. 7 ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله آخرین یادداشت درباره 🟣خطای فاحش ابن‌ ابی‌الحدید در تنقیص کلام امیرالمؤمنین علیه السلام 1️⃣خلاصه‌ی ادعای ابن ابی‌الحدید به زبان ساده: درجمله‌ی «لا أبا لغیرکم» ابن‌ ابی‌الحدید «أبا» را مضاف می‌داند تا اعراب نیابتی با حرف الف، توجیه شود. برای این‌که اضافه‌ی «اب» به «غیرکم»، موجّه باشد، لام را هم زائده بین مضاف و مضاف‌إلیه محسوب می‌کند. بعد، کلام مولا را به این مشکل می‌رساند که وقتی «اب» اضافه می‌شود، معرفه می‌شود در حالی‌که اسم معرفه نمی‌تواند مدخول لای نفی جنس بشود. بنابراین کلام مولا فصاحت ندارد! (لینک کلام ابن ابی الحدید https://lib.eshia.ir/15335/10/68) 2️⃣خطای ابن ابی‌الحدید به زبان ساده خطای اول ابن ابی‌الحدید این است که «اب» وقتی به نکره اضافه شود، معرفه نمی‌شود. دراینجا «غیرکم» نکره است. غیر از اسماء متوغل در ابهام است و با اضافه شدن به ضمیر «کُم» معرفه نشده است! خطای دوم ابن ابی‌الحدید این است که گمان کرده تنها راه توجیه «الف» در کلمه‌ی «أبا»، همین مضاف انگاشتن است در حالی‌که طبق بیان ابوالبقا و ابوعلی فارسی و ابن‌جنی، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. 7 ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🟣سقف ثروت والیان در حکومت اسلامی فَوَاللَّهِ مَا كَنَزْتُ مِنْ دُنْيَاكُمْ تِبْراً وَ لاَ اِدَّخَرْتُ مِنْ غَنَائِمِهَا وَفْراً وَ لاَ أَعْدَدْتُ لِبَالِي ثَوْبِي طِمْراً (نامه 45) (به خدا سوگند، از دنياى شما پاره زرى نيندوخته ام و از همۀ غنايم آن مالى ذخيره نكرده ام. و به جاى اين جامه، كه اينك كهنه شده است، جامه اى ديگر آماده نساخته ام) (ترجمه آیتی) ⏺از نبی اکرم نقل شده است که: «هر کس کارگزاری سیاسی ما را بر عهده گرفت، اگر همسر ندارد، می‌تواند یک بار ازدواج بکند، اگر خانه ندارد، می‌تواند یک خانه تهیه بکند، اگر مرکب ندارد می‌تواند یک مرکب تهیه بکند، اگر خادم ندارد می‌تواند یک خادم تهیه بکند، ولی اگر چیزی بیش از این مانند گنج و شتر و ... برای خودش تدارک ببیند، خداوند در روز قیامت او را به عنوان دزد یا خائن محشور می‌کند».* *قال حدثنا عبد اللّه بن صالح عن الليث بن سعد عن عياش ابن عباس عن الحرث بن يزيد عن رجل عن المستورد بن شداد الفهرى عن النبى صلّى اللّه عليه و سلم قال «من ولى لنا شيئا، فلم تكن له امرأة فليتزوج امرأة. و من لم يكن له مسكن فليتخذ مسكنا. و من لم يكن له مركب فليتخذ مركبا. و من لم يكن له خادم فليتخذ خادما. فمن اتخذ سوى ذلك: كنزا، أو إبلا، جاء اللّه به يوم القيامة غالا أو سارقا». (کتاب الاموال، أبو عبيدص: 338) البلاغه۳۰۴ https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🟣حکمرانی مطلوب؛ از تحقیر مردم تا تکریم مردم در حکومت معاویه دو خصوصیت وجود دارد: «مردم تحقیر و ذلیل شده‌اند و انصاف و عدالت سخیف و بی‌مقدار شده است» (َإِنَّ مُعَاوِيَةَ غَمَصَ النَّاسَ‏ وَ سَفِهَ الْحَقَّ) (وقعة صفين، ص: 111) اما در حکومت علی علیه السلام؛ 1️⃣اولا سطح مردم عادی به سطح حاکمان چنین نزدیک می‌شود که مردم یا برادران دینی حاکم شمرده می‌شوند یا هم‌نوعان او (فان الناس صنفان: اما اخٌ لک فی الدین و اما نظیرٌ لک فی الخلق). 2️⃣وثانیا انصاف و عدالت هدف اصلی حکومت است چندان‌که کل حکومت به کفش کهنه‌ای نمی‌ارزد مگر آنکه حقی را بپا دارد و عدالتی را اجرا کند (إلا أن أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلا) البلاغه305 https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نهج البلاغه خوانی با پاکباخته ترین مدافع حریم حرم؛ سردار شهید سلیمانی https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله اعجاز وجودی علی علیه السلام عمر فرّوخ، مورخ و تمدن‌پژوه معاصر، که شیفته ادب عربی فصیح بود، در کتابی که درباره نهج البلاغه نوشته، می‌گوید: ارکان عظمت امام علی به نظر من چهار چیز است: اول این‌که امامی عادل بود، دوم‌ این‌که حکیمی عالم بود، سوم این‌که خطیبی بلیغ بود چهارم این‌که در [اجرای عدالت و] حق، شجاع بود. ممکن است کسی به من اعتراض کند که پس چرا "کندن دروازه خیبر" را به عنوان یکی از عناصر عظمت امام علی یاد نکردی؟ در پاسخ می‌گویم: آری، من نیز می‌دانم که علی دروازه قلعه را کنده است اما این را از عناصر عظمت علی ع نمی‌دانم چون کندن دروازه خیبر را که او یک‌نفره انجام داد، ممکن است ده نفر یا صدنفر یا هزار نفر اگر جمع شوند بتوانند با همکاری هم انجام دهند اما این چهار صفت (امام عادل، حکیم عالم، خطیب بلیغ و شجاع در اجرای عدالت و حق) امکان ندارد که همه‌ی آنها با هم حتی در جمع کثیری از انسانها نیز تحقق یابد! یعنی اگر صدهزار نفر انسان را هم در کنار هم قرار بدهید این چهار صفت در میان آنها تحقق نخواهد یافت. پس، این‌که چنین صفاتی در وجود یک مرد جمع شده، آیا معجزه نیست؟ 📚عمر فروخ، نهج البلاغه للامام علی، ص: 4 (بیروت: 1374ق، مكتبة منيمنة - بيروت. الطبعة الثانية 1372هـ - 1952م) 77 https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟣علی علیه السلام و ظلم مالیاتی که از عصر خلفا بر ایرانیان رفته بود امیرالمؤمنین علیه السلام به والی فارس نوشته است: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْفِ: عدالت را پیشه کن و از سخت‌گیری و ظلم بر رعیت بپرهیز که سخت‌گیری، منجر به مهاجرت رعیت و ستم، منجر به مسلح شدن رعیت می‌شود.» ابن ابی‌الحدید در شرح این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام، در این‌که چرا حضرت درباره ایرانیان به سهل‌گیری فرمان داده، نوشته است: ✍«ایرانیان در عصر عثمان عادت کرده بودند که والیان از آنان قبل از به دست آمدن محصولاتشان پیشاپیش خراج را مطالبه کنند از سوی دیگر آنان حساب و کتاب خراج را که تابع سال شمسی بود گاهی با حساب و کتاب اموری مانند اجرت زمین که تابع سال قمری بود را با هم درمی‌آمیختند که موجب ظلم یا سخت‌گیری به آنان شده بود.» 📚 (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏20، ص: 245) البلاغه306 https://eitaa.com/banahjolbalaghe ┄┅═✧☫ با نهج البلاغه ☫✧═┅┄ 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a