﷽
📌یک گزارش تکان دهنده و هولناک از غزه
🔸به تازگی یکی از معتبرترین و مشهورترین هفتهنامههای انگلیسی به نام «لنست» گزارش تحقیقی را منتشر کرده است که در آن گفته شده آمار «سی و هفت هزار» برای کشتههای فلسطینی جنگ غزه صحیح نیست و آمار درست ۱۸۶۰۰۰ نفر است. این رقم نزدیک ۸ درصد جمعیت غزه است و بسیار فراتر از تصور قبلی همگان و این هولناکترین و استثناییترین ظلم سیاسی تاریخ معاصر و یک نسلکشی تمام عیار است که در برابر چشمان دنیا و بدتر از همه، جهان اسلام و حاکمان خمارش رخ میدهد.
🔰فلسطین و غزه امروز دیگر نه فقط مسأله اعراب یا مسلمانان که حادترین مسأله انسان و انسانیت است.
در این فقره تفاوتی نمیکند که فردی هیأتی و مذهبی باشد که نسبت به این فجایع ساکت و بیتفاوت است یا کسی که شعار «نه غزه، نه لبنان» سر میدهد؛ هر دو، حمایت از توحش، جنایت و ضعیفکشی و گرا دادن به اسم اعظم ظالم، یعنی «اسراییل» و نماد عاری بودن از شرافت انسانی است.
🔹اگر واقعا مسلمانی رسم است و نه اسم، اگر واقعاً کسی میخواهد با قاتلان کربلا همراه نباشد، باید خبر این نسل کشی بزرگ را به گوش همه برساند. باید بگوید و بنویسد که سکوت در این فقره عین بیشرافتی است.
#غزه
#فلسطین
✍️ دکتر علی خسروی
استاد روانشناسی و رسانه و علوم ارتباطات دانشگاه جامعه المصطفی
┏⊰✾⚫️✾⊱━━━──━━┓
🇮🇷 @bahr_dar_koze
┗━━──━━━⊰✾⚫️✾⊱┛
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
✍دکتر مجید محمدی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
استاد دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی
مدیر مرکز فقهی امام علی علیه السلام در قم
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دوستان این سوال را زیاد مطرح می کنند که چرا ما در انتخابات پیروز نشدیم؟ ذهن دوستان ما بسیار مشغول شده به این پرسش.
🔴بخش اول:
برای پاسخ به این پرسش باید مسائلی را بررسی کرد:
1⃣ چه شد که طعم خدمت در دولت شهید رئیسی را مردم به خوبی نچشیدند؟
🔺پاسخ: تورم
علت تورم:
🔷 لحظه تحویل دولت به شهید، تورم تولید کننده در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داشت. تورم تولید کننده، همیشه تعیین کننده تورم در سالهای بعد است. این تورم، نشانه ای بود از تورم مصرف کننده بالا برای سالهای بعد. تورمی که در همان زمان هم نزدیک به چهل درصد بود.
🔷 تورم جهانی. هم زمان با دولت شهید، جنگ روسیه و اوکراین رخ داد و تورم در مواد غذایی و کالاهای اساسی را فزاینده کرد. این دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان غلات جهان هستند. تورم در اروپا دو رقمی شد و قاره سبز را در معرض بحران قرار داد.
🔷 اجرای سیاست گران سازی ارز در کمتر از یک سال پس از آغاز دولت سیزدهم. رهاسازي ارز در اواخر دولت دوازدهم همراه شده بود با کمبود شدید ارزی. این کمبود و رهاسازی که در نتیجه بی عملی دولت دوازدهم در صادرات نفتی و غیرنفتی رخ داده بود، بحران مازاد تقاضای ارز را به دولت سیزدهم منتقل کرد. دولت سیزدهم دو راهکار داشت: راهکار اول کنترل منابع ارزی توام با تقویت ذخایر ارزی با بهبود صادرات بود. راهکار دوم، پذیرش کمبود و گران کردن نرخ ارز بود. عموم کارشناسان دولت که در آن زمان بازماندگان دولت قبل بودند، باور نداشتند که شهید رئیسی بتواند منابع ارزی را تقویت کند. دولت هم هنوز اعتماد به نفس کافی برای باور به توانمندی خود را نداشت. لذا اجرای سیاست گران سازی را اجتناب ناپذیر دانستند. سیاستی که مبارزه با تورم را برای یک سال دیگر به تعویق انداخت. هرچند کاهش تورم در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، اما تلخی آن، بر شیرینی زحمات و تلاش های دولت چربید.
2⃣ چه شد که جانشین شهید رئیسی در انتخابات پیروز نشد؟
🔶دولت در غیاب شهید رییسی، انسجام سیاسی سابق را نداشت. لذا تصمیم واحد در انتخابات میسر نشد و عملا از جانب دولت، جانشینی برای شهید معرفی نشد. فرایند تبدیل دکتر جلیلی به جانشین شهید، فرایندی طولانی، پرچالش و متزلزل بود. تا جایی که حمایت خانواده شهید و اطرافیان او، یا در شبهای آخر صورت گرفت یا اساسا حمایتی انجام نشد. بر خلاف دولت های سابق که در دور دوم، با تمام توان از رئیس جمهور حمایت می کردند، این دولت به جز در در مواردی معدود، رفتار بی طرف را انتخاب کرد و توان سیاسی خود را به دکتر جلیلی منتقل نکرد.
🔶 دعوی جانشینی شهید رئیسی، صاحبان متعددی پیدا کرد. ۴کاندیدا خود را جانشین شهید معرفی کردند. برای مردم چنین تصور واگرایی، پاسخ روشنی نبود و آشفتگی ذهنی را دوچندان می کرد. علی الخصوص که برخی از این بزرگواران، نهایتا به اکراه و اضطرار از دکتر جلیلی حمایت کردند و این اضطرار، طبعا به هیچ وجه معادل همگامی در یک حرکت سیاسی نبود.
3⃣ چرا جبهه انقلاب نتوانست به هماهنگی کافی برسد؟
🔷 بزرگان جریان اصولگرایی و انقلابی که همیشه در فرایندهای سیاسی پیشگام بودند، بعضا تا آخرین لحظه در این انتخابات، ظرفیت های خود را به نفع آقای جلیلی پای کار نیاورند. بسیاری از افراد سرشناسی که در دور اول در کنار دیگر کاندیداهای بزرگوار قرار گرفتند، در دور دوم یا از دکتر جلیلی حمایت نکردند یا به حمایتی سست و نمادین و از روی اجبار بسنده کردند. این رفتار اجازه نداد اهتمام کافی در حمایت از سوی انقلابی ها صورت پذیرد. حداقل نتیجه این رفتار، ایجاد تردید و دودلی در بخشی از بدنه انقلابی در حمایت از دکتر جلیلی بود.
🔷 دعوای بسیار سنگین و جبران ناپذیر میان اطرافیان دکتر قالیباف و دکتر جلیلی ورای اینکه کدامیک را مقصر بدانیم، ضربه سنگینی به کمپین انقلابی ها زد. این دعوا در دور اول حداقل ۱۰ روز و در دور دوم حداقل ۳ روز از وقت جریان انقلابی را گرفت و فرایند تبلیغات و حضور در صحنه را با اخلال مواجه کرد. این در شرایطی بود که جبهه مقابل، تکلیف خود را از ابتدا به روشنی می دانست و پیش از حضور انقلابی ها، شهرها و روستاها را فتح کرده بود.
🔷 شخصیت های مختلف و مشهور جریان انقلابی، میدان داری نکردند. وزرای دولت نهم و دهم، مدیران جوان و سابقه دار دولت شهید، سیاسیون جریان انقلابی، به ندرت در کمپین های انتخاباتی دکتر جلیلی حاضر شدند. این در حالی بود که کل کابینه آقایان روحانی و خاتمی در شهرهای مختلف حاضر می شدند و کمپین ها را تقویت می کردند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دوستان این سوال را زیاد مطرح می کنند که چرا ما در انتخابات پیروز نشدیم؟ ذهن دوستان ما بسیار مشغول شده به این پرسش.
🔴بخش دوم:
🔸اما در کنار این موارد، نمی توان مزیت های آقای پزشکیان را نادیده گرفت. آقای پزشکیان در بیانی فلکلور و ساده، یک احمدی نژاد متعلق به جریان اصلاحات است. با بیانی عامیانه و همه فهم، ظاهر و سابقه ای مردمی، نگاهی معترض و منتقد و دارای قابلیت معرفی خود به مردم به عنوان یک شخصیت مستقل.
🔸مقابله با این رویکرد برای دکتر جلیلی که از بیانهای عامیانه فاصله داشت، خود را مدافع وضع موجودی می دانست که تلخی تورم بر شیرینی هایش غلبه داشت و بنا داشت راهکارهای حل مشکل را بیان کند نه اینکه پای درد دل بنشیند و زغال قلیان مجلس را بیشتر بدمد بسیار سخت و مشکل بود.
لذا میراث داری رئیسی شهید ماند برای فرصتی دیگر.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢معارف حسینی (2)
🔸پیامد کسب محبوبیت از راه معصیت!
🖊احمدحسین شریفی
امام حسین علیه السلام میفرماید:
1️⃣«مَنْ طَلَبَ رِضَى النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَكَلَهُ اللّهُ إِلىَ النّاسِ؛ كسى كه رضايت مردم را از راه نافرمانی خداوند بخواهد، خداوند او را به مردم وا مى گذارد».
2️⃣«مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللّهِ كَانَ اَفْوَتَ لِمَا يَرْجُوا وَ اَسْرَعَ لِمَا يَحْذَرُ؛ كسى كه با نافرمانی و معصيت خدا، در پى بهدست آوردن چيزى رود، كمتر به آنچه اميد دارد مىرسد، و زودتر به آنچه مىترسد، دچار مىشود».
#امام_حسین
#گناه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢مشاوره فلسفی و اخلاقی
🖊احمدحسین شریفی
🔸به هنگام بیماری جسمی، به پزشک مراجعه میکنیم، اما انواعی از بیماری هست که نه جسمانیاند و نه منشأ جسمانی دارند؛ بلکه مربوط به «ذهن و ضمیر»اند.
🔻اکنون سؤال این است که راه درمان این نوع از بیماریها چیست؟ این نوع بیماری ممکن است برای خود شخص بیمار هم ناشناخته باشد! یعنی نه تنها به قول لوکرتیوس، شاعر اپیکوری، چنین فردی «از علت بیماری خود آگاه نیست» بلکه اساساً از بیماری خود هم اطلاع ندارد! طبیعی است که درمان چنین بیماریهایی کاری به غایت دشوار است. راه درمان این نوع از بیماریها، تصحیح باورها و تنظیم گرایشها (احساسات، هیجانات و عواطف) است. اولی وظیفه «الهیات» است و دومی وظیفه «اخلاق».
🔹بر این باورم که اگر الهیات یا اخلاقی نتواند راه درمانی برای این نوع بیماریها داشته باشد، یا نخواهد خود را تا مرحله درمانگری امتداد دهد، الهیات و اخلاقی صرفاً انتزاعی و ناکارآمد است.
#فلسفه
#اخلاق
#مشاوره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
پاکستان. شهر لاهور. مزار اقبال لاهور👆
🟢نقش بيدارگری قيام حسينی در اندیشه اقبال لاهوری
🖊احمدحسین شریفی
🔸بدون تردید، اقبال لاهوری (1256- 1317ش) یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین اندیشمندان سده اخیر عالم اسلام بود.
🔹شاید بتوان گفت وی نخستین کسی بود که به نقش بیدارگری عاشورا و قیام ابی عبدالله الحسین علیه السلام توجه داد و عاشورا را در اشک و مرثیه و گریه و حزن خلاصه نکرد. البته بعدها این نگاه واقع بینانه و نیروبخش، از سوی سایر روشنفکران و اندیشمندان اسلامی یعنی کسانی مثل مرحوم آیت الله کاشانی، امام خمینی، شهید مطهری، دکتر شریعتی و ... برجسته شد. که یکی از برکات چنین نگاهی به عاشورا، شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود.
♦️اقبال لاهوری در مجموعه «رموز بيخودي» در مثنوياي با عنوان «در معني حريت اسلاميه و سرّ حادثة کربلا» ميگويد:
آن امام عاشقان پور بتول
سرو آزادی ز بستان رسول
بر زمين کربلا باريد و رفت
لاله در ويرانهها کاريد و رفت
تا قيامت قطع استبداد کرد
موج خون او چمن ايجاد کرد
ما سوی الله را مسلمان بنده نيست
پيش فرعونی سرش افکنده نيست
خون او تفسير اين اسرار کرد
ملت خوابيده را بيدار کرد
اي صبا ای پيک دور افتادگان
اشک ما بر خاک پاک او رسان
#اقبال_لاهوری
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
✍ احمدحسین شریفی
🔹در حکومتهای غیر دیکتاتوری، مشاوران، کارشناسان و تصمیمسازان از مهمترین ارکان حکمرانیاند.
🔻به همین دلیل در انتخاب آنان باید حساسیت و دقت ویژهای داشت.
🔸از مهمترین و ضروریترین ویژگیهای مشاوران در «حکمرانی اسلامی در دوران حاضر» میتوان به سه ویژگی اشاره کرد:
یک. اعتقاد قلبی و عملی به اسلام و ارزشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسلام؛ (باور عمیق به حکمرانی اسلامی و مردمسالاری دینی و نظام ولایت فقیه)
دو. شناخت عمیق فرهنگهای رقیب، به ویژه لیبرالیسم و کنفوسیوس و فهم بنیادین «لیبرال دموکراسی» و «نظام سرمایهداری»؛
سه. فهم واقعبینانه از «عظمت انقلاب اسلامی»، «جایگاه جهانی جمهوری اسلامی» و «ظرفیتهای بینظیر جبهه جهانی مقاومت».
#مشورت
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢تفرقهافکنی، از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق
🖊احمدحسین شریفی
🔸یکی از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق، ایجاد انشقاق، تفرقه و اختلاف در جبهه حق است. آنان حتی تا مرحله ایجاد تفرقه میان فرزندان علی هم طمع میورزند! به همین دلیل، شمر لعنت الله علیه، در شب عاشورا تلاش کرد با ارائه اماننامه به فرزندان امالبنین آنان را در مقابل فرزند رسولالله و فرزندان زهرا قرار دهد! او با این کار در واقع میخواست ناامنی و ناثباتی در یاران ابیعبدالله ایجاد کند، و اراده آنان در پایداری بر مواضع حق را متزلزل کند!
🔹توضیح آنکه:
وقتی شمر از سوی عبیدالله بن زیاد مأموریت مواجهه با ابیعبدالله الحسین را در سرزمین کربلا دریافت کرد، از او خواست تا اماننامهای برای ابیالفضل عباس و برادرانش در اختیار او قرار دهد! او شب عاشورا به پشت خیمههای ابیعبدالله آمد و عباس و برادرانش را صدا زد و گفت: «خواهرزادههای ما كجايند؟ من برای شما اماننامه آوردهام!» [امّالبنين خواهر شمر نبود، اما هر دو از قبيله كِلاب بودند و به اين مناسبت فرزندان او را خواهرزاده خواند]. عباس و جعفر و عثمان و عبدالله، از شنیدن این سخن شرمگین و خجلتزده شدند و سرهای خود را پایین انداختند و سکوت کردند.
امام علیه السلام به آنان فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است. بیرون آمدند و در پاسخ او گفتند:
«لعنت خدا بر تو و آن امانی [كه برای ما آورده ای]، اگر واقعاً تو دايی ما بودی آيا حاضر می شدی که ما در امان باشيم و فرزند رسولخدا در امان نباشد.»
#عباس
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
اونهایی که به هلیکوپترهای ایرانی کنایه زدند احیانا در رابطه با امنیت آمریکا نکته ای ندارن؟
#ترور_ترامپ
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه را باید شناخت💯
‼️ فکر میکنین چرا افراد مومن به #امام_حسین علیهالسلام نتونستن ایشون رو یاری کنن؟
❌ مراقب باشین که این ضعف میتونه ما رو هم زمینگیر کنه!
#محرم #لبیک_یا_خامنهای
✍محسن عباسی ولدی
فقه: حوزۀ علمیۀ قم و جامعه الزهراء سلام الله علیها.مبانی تربیت و رشد اسلامی، حوزۀ علمیۀ قم اخلاق: جامعه الزهراء سلام الله علیه
@abbasivaladi
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
آنها به خوبی میدانند که #فضای_سایبر زمینهای است برای #بسط_حکمرانی، نه برای تفریح و سرگرمی!
کاش ما هم متوجه شویم!
✍🏻دکتر محسن انبیائی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و عضو شورای عالی فضای مجازی
@anbiaei14
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
▪️عکس پروفایلت رو محرمی کن
🔻پروفایل ساز مناسبتی
🔺https://c.btid.ir/
▪️بدون نیاز به نصب
▫️ویژه محرم
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه هشتگ دین
💥چگونه به معرفت و شناخت امام دست پیدا نماییم ؟
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
📽 شبکه قرآن سیما
⏰ مدت زمان : 3 دقیقه
#هشتگ_دین
🆔@mjafari_ir
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
✍️ ماه محرم و فرهنگ عاشورایی، مرز میان سبک زندگی دینی با فرهنگ لیبرالی.
https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه هشتگ دین
💥ظاهرا گفته اند یکی از یاران امام حسین، مسیحی بوده است . مگر دینی غیر از اسلام از ناحیه خدا پذیرفته است ؟
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
📽 شبکه قرآن سیما
⏰ مدت زمان : 3 دقیقه
#هشتگ_دین
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برنامه هشتگ دین
💥آیا این که می گویند وظیفه ما عمل به تکلیف است بدون در نظر گرفتن نتیجه، با عقل سازگار است؟
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
📽 شبکه قرآن سیما
⏰ مدت زمان : 2 دقیقه و نیم
#هشتگ_دین
🆔@mjafari_ir
🔹میگفت ما اگر مسئول گزینش کربلا بودیم ، قطعا امثال حر و زهیر و وهب رو رد میکردیم ولی امام حسین بدون اینکه گذشتشون رو به روشونبیاره ، بغلشون کرد، امام حسین از هدایت شمر هم ناامید نشد و تلاش کرد توبه کند ولی ما چنین نیستیم و چنین نگاهی نداریم و چنین تلاشی نمیکنیم.
🔸وقتی عذاب قوم لوط قطعی شد و ملائکه آمدند برای عذاب، حضرت ابراهیم هنوز ناامید نشده بود، گفت اگر ۵۰ نفر بین قوم لوط انسان سالم باشد که به لواط مبتلا نشده باشند ، بیخیال عذاب میشوی؟! گفتند بله ولی متاسفانه همین قدر هم وجود ندارد و همه مبتلا شدند.
🔻حضرت ابراهیم در مورد قومی که به چنین گناه بزرگی مبتلا هستند ، دنبال روزنه ای هست تا عذاب نشوند و نفرین نمیکند.
حضرت نوح ۹۵۰ سال صبر میکند و ۹۵۰ نفر هم به اصل دین هدایت نمیشوند و تهش نفرین میکند.
🔰پیامبر ما ۲۳ سال بدون یکریال پاکت و بدون هیچ چشم داشتی تبلیغ میکند و وقتی اذیتش کردند میفرمود خدایا به قوم من رحم کن، اینا فقط آگاهی ندارند. تهش وقتی شهید شدند ، ۲۳ نفر هم پشت پیام غدیرش نماند و همه پشت علی را خالی کردند و دخترش را هم بین در و دیوار گذاشتند و حضرت محسن را سقط کردند.
حضرت زهرا در این وضعیت ، مردم را نفرین نکرد.
ماها متدین به کدام دین هستیم که بچه شیعه رو که یک گناه دارد میخواهیم نفرین کنیم؟! نگاه ما کجا ، نگاه اولیای الهی کجا؟!
باید این جمله را تکرار کرد : و چه خون دلی خورد علی از این جماعت سر به سجود و در ظاهر متدین...
✍شیخ فرهاد فتحی
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم
فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم
خادم قرارگاه غدیر تا ظهور
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نکته ی مهم رسانه ای
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع
🔹قسمت هفتم
✅ آیا عزاداری شیعیان برای امام حسین ع متأثر از عزاداری ایرانیان بر سیاوش پهلوان نامدار ایرانی است ؟!
🔸ایرانیان قبل از اسلام در سوگ سیاوش، پهلوان نامدار ایرانی هر ساله در روز خاصی، عزاداری برگزار میکرده اند.نام این مراسم سیاوشان یا سُوشون بود. که با اشک و ماتم و مرثیه سرایی توام بود. بخصوص که داستان قتل سیاوش به دست افراسیاب پادشاه توران بسیار سوزناک و مظلومانه است.
🔺به روایت شاهنامه فردوسی؛ سیاوش فرزند کیکاوس، شاه ایران است؛ پدرش او را به رستم می سپارد تا به وی آیین پهلوانی و سپهسالاری بیاموزد؛ پس از این؛ او در قامت جوانی رعنا و یوسف وش به کاخ پدر باز می گردد که مورد هوس سودابه نامادری خویش قرار می گیرد اما سياوش به دلیل پاکدامنی ودوری از فضای آلوده دربار؛ حضور در مرزها را ترجیح می دهد.
🔸سرانجام به دلیل اخلاق مداری نظامی و عدم همراهی پدر با او به نزد افراسیاب در کشور توران میرود و فرمانده محبوب و داماد او میشود.
🔸در نهایت با توطئه های حسودان دربار؛ مورد خشم افراسیاب قرار میگیرد و همراه سیصد تن از سپاهیانش، مظلومانه گردن زده میشوند. که از آن پس ایرانیان هر ساله بر غم مظلومیت و گردن زدن او مرثیه می سرودند و عزاداری می کردند و به بیان شاهنامه لاله های واژگون( که در برخی مناطق خاص ایران چون خوانسار و کوهرنگ می رویند) نیر اشک سیاوش نام دارند که گریان غم او هستند.
☑️حال آیا می توان گفت عزاداری در سوگ حسین بن علی ع برگرفته از مراسم ایرانیان در مرگ سیاوش است؟
🔸در جواب باید دو موضوع را از هم جدا کرد؛ یکی شباهت های میان این دو آئین دینی و ملی در برخی آداب و مناسک هست؛ و دیگری مساله اصالت یا تابعیت عزادرای امام حسین ع از عزاداری های دوران ایران باستان است.
🔸آری چه بسا برخی از آداب و رسوم عزاداری امروز متأثر از فرهنگ گذشته ایرانیان باشد؛ همان گونه که گفته شده آدابی چون پرچم و عَلَم و نخل در عزاداری های گذشته بوده و الان نیز کم و بیش در برخی از مناطق ایران دیده می شود. بخصوص که مردم ایران از دیر باز و بخصوص از زمان ساسانیان تا کنون طبق گزارش ایران پژوهان مردمی دین مدار و معتقد و نوعا موحد بودند و طبیعی است که برخی از آداب و رسوم دینی شان بر مردمان دیار خود اثر گذاشته باشند.
🔸اما عزادرای ابا عبدالله الحسین ع همان گونه که در شش یادداشت قبلی اشاره شد، به عنوان یک مساله کلیدی از عصر عاشورا آغاز و در دوره های مختلف تا به امروز و حتی در دوره های خفقان حکومت ها مورد توجه بوده؛ تا جایی که ائمه ع مقید بودند حتی شده با حضور خانواده یا نزدیک ترین یاران خویش مرثیه جدشان حسین ع و حوادث کربلا را حتی در دوره های وحشت بنی امیه و بنی عباس بازگو کنند و سرایندگان بر این مساله را نیز می ستودند و صله می دادند.
🔸علاوه بر اینکه سیاوشان مخصوص و محدود به خاک ایران زمین بود، اما داستان عزاداری بر حسین ع گستره وسیعی دارد و همچنان در همه مناطق جهان و در میان آزادیخواهان عالم از مسلمان و غیر مسلمان در تمام نقاط عالم روبه فزونی و گسترش است.
🔸نتیجه آنکه در آیین ها همواره تبادل فرهنگی میان ملت ها و اقوام در برخی عناصر نزدیک و همانند وجود داشته است اما صرف مشابهت؛ دلیل تاثیر پذیری صددرصدی نیست. چنانکه معابد زرتشتیان ریشه مساجد مسلمانان نیست؛ با اینکه گاهی مساجد را بر معابد زرتشتی بنا می کردند و حتی برخی از عناصر معماری را از آن می گرفتند، اما همه می دانیم مسجد یک عنصر اصیل اسلامی است؛ همچنين است عزاداری بر امام حسین ع که در اساس خود ریشه و اصالتی مذهبی و شیعی دارد.
✍مسلم محمدی
🔽
در یادداشت روز بعد: ارادت و عزاداری زرتشتیان برای امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد.🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع
🔹قسمت هشتم
✅ عزاداری و ارادت زرتشتیان به امام حسین ع
🔸یادم میاد چندین سال پیش دانشجوی زرتشتی در دانشگاه تهران داشتم که مقاله ای را درباره ازدواج شهربانو با امام حسین ع همراه عکس های مراسم عاشورای زرتشتیان تهران در میدان هفتم تیر برایم ایمیل کرد که ارزشمند و فوق العاده بود که ظاهرا گاهی تا چندین هزار نفر جمعیت از اقلیت ها در این میدان برای گرفتن نذری در صف می ایستند!
🔸در حقيقت زرتشتیان مثل پیروان دیگر ادیان در ایران چون ارامنه و کلیمیان، احترام خاصی برای ایام ماه محرم قائل هستند؛ بخصوص که امام حسین ع داماد ایرانی هاست و زرتشتیان با افتخار به این وصلت؛ نگاه ویژه ای به این ایام دارند.
🔺مجموعه کارهای زرتشتیان در مورد احترام به امام حسین ع را می توان در موارد زیر دسته بندی نمود:
1-تعطیلی و به تعویق انداختن جشن ها: در سالهای نه چندان دور که تاسوعا و عاشورا با نوروز و جشن سده مقارن شده بود، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر احترام به عزاداری، مراسم سنتی انجام نمی شود، همچنین زرتشتیان یزد در سال ۱۳۸۸ هم جشن شب یلدای خود را بخاطر مصادف بودن آن با ماه محرم زودتر برگزار کردند.
و به قول موبد خورشیدیان رئیس انجمن موبدان ایران؛ همه زرتشتیان چه در داخل و چه در خارج از ایران در دهه اول محرم هر گونه جشن و شادی و عروسی را بد یمن می دانند.
2-شرکت در مراسمات و عزاداری ها: شیوه عزاداری زرتشتیان كمی با شیعیان متفاوت است. آنها چون پوشیدن لباس سفید را مقدس می دانند، زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشكده گردهم می آیند و برای امام حسین و یارانش به سوگواری می پردازند؛ آن ها همچنین در تعزیه هایی که در شهر کرمان برگزار می شود، کلیه مراحل واقعه کربلا را به تصویر می کشند.
شكوه عزاداری زرتشتیان در يزد آیین نخلبرداری است. آن ها نخل را به شکل تابوت سیدالشهدا یا نمادی از یکی از شهدای کربلا درمی آورند و به آن احترام می کنند.
قابل توجه اینکه نخل عزاداری معروف یزد نیز اهدایی زرتشتیان است.
3- نذری دادن برای امام حسین ع: یکی از موارد احترام و محبت زرتشتیان به امام حسین، هزینه دادن و اهدای نذورات برای این امام می باشد. در مراسم زرتشتیان بخصوص در يزد و تهران غذاهای زیادی طبخ می شود، زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا، مراسم خود را برگزار می كنند.
۴. احترام به جنبه های آزادی و عدالت طلبی او: شاید این بعد اخلاقی و انسانی قیام امام حسین ع مهم ترین مولفه مشترک و موجب علاقمندی دیگر ادیان از جمله زرتشتیان به امام حسبن شده است؛ به قول موبد خورشیدیان در مصاحبه ای که در رسانه ها موجود است: دو ویژگی امام حسین، یکی دفاع از مظلومان و دیگری مبارزه با ظالمان است که برای زرتشتیان خیلی قابل ارزش واحترام هست.
🔸نتیجه و خلاصه این یادداشت را با این شعر زیبا به پایان می بریم:
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟!
این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست؟!
✍ مسلم محمدی
🔻یادداشت روز بعد: آیا شرکت در عزاداری امام حسین ع؛ انسان را افسرده می کند؟!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع
🔹قسمت نهم
🔹آیا امروزه شرکت در عزاداری امام حسین ع انسان را افسرده می کند؟!
👈گزارش یک پژوهش میدانی
🔹یادداشت روز
🔸استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مساله فوق را به صورت علمی و میدانی مورد پژوهش قرار داده؛ نتایج بدست آمده از این پژوهش واقعا قابل استفاده است.
🔸دکتر سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه ای که با ایرنا داشت، در پاسخ به این سؤال که "آیا این ادعا که شرکت در عزاداری محرم افراد را افسرده می کند آیا مبنایی از صحت دارد یا خیر؟" نکات زیر را مطرح کردند.🔻
🔺در پژوهشی که در این زمینه انجام دادیم به افرادی که در آیین عزای امام حسین (ع) شرکت می کردند و کسانی که شرکت نمیکردند (به عنوان گروه شاهد) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی 'بک' داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون ـ پسآزمون).
🔺بر اساس نتایج این پژوهش، مقایسه میانگین نمره افسردگی 2 گروه در تحلیل واریانس، در میان شرکتکنندگان، کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند، و نمره افسردگی افراد افسرده پس از شرکت در آیین عزای امام حسین (ع) کاهش یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود.
🔺 بنابراین فرض افسرده شدن به دلیل شرکت در عزاداری محرم رد، و بلکه خلاف آن تایید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن میشود.
🔺 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غمانگیز دارند؟
🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با اشاره به 6 مکانیزم پیشنهادی بر اساس مکانیزم های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی بیان کرد: از جمله این مکانیزم ها این است که افراد، برون ریزی یا تخلیه هیجانی می کنند و این باعث می شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. همچنین اگر کسی احساس گناه حلنشدهای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما با شرکت در عزاداری و امید به رحمت خدا، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می کند.
🔺 یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است؛ شرکت در آیین عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می کند.
🔺همچنین از دیگر مکانیزم های پیشنهادی این است که ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود؛ در عزاداری سیدالشهدا (ع)، حجم بالایی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
🔺افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در آیین عزاداری حسینی این فرصت را مییابند تا مصایب خود را با مصایب امامشان که او را از خود بهتر میدانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگنمایی مصایب خود را متوقف کنند. آنها در این روند متوجه میشوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان میکند.
🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با بیان اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معنایی است ادامه داد: در آیین سوگواری سیدالشهدا (ع)، فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
📘نتایج پژوهش مذکور در مجله پژوهشی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز در تابستان سال 1392 چاپ و منتشر شده است؛ که می توان به صورت کامل آن را مطالعه نمود.
✍ پی نوشت: مباحث مهمی در پژوهش فوق آمده است و می تواند جواب به شبهاتی باشد که برخی مغرضانه یا جاهلانه عزای حسینی را مورد خدشه و اشکال قرار می دهند؛ علاوه بر اینکه تحقیقات متعدد و مشابه دیگری نیز دراین باره بخصوص تاثیر عزاداری بر کودکان انجام شده که موید این مساله است که شرکت در این گونه مجالس نه تنها موجب افسردگی نیست بلکه زمینه ساز علائم سرزندگی چون پیدایش انگیزه و هدف بالاتر خواهد شد.
✍ مسلم محمدی🔻آخرین یادداشت از این سلسله یادداشت ها در روز عاشورا: فلسفه گسترش نام حسین ع در گستره جغرافیا و تاریخ چیست ؟ 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔰حکایت عشق بیمثال به حسین علیهالسلام
🔺احمد غزالی در کتاب سوانح العشاق حکایتی نقل میکند که جوانی در بغداد عاشق دختری شده بود که در سوی دیگر بغداد ساکن بود. این جوان هر شب خودش را به آب میزد و شناکنان بدون اینکه سرما را احساس کند و سردش شود به آنسوی دجله میرفت و با معشوقه دیدار و گفتگو میکرد. یک شب "خالی" بر چشم دختر دید و از وی پرسید این خال در چشم تو پیدا شده؟ دختر در پاسخ میگوید این خال از اوّل در چشم من بود ولی تو عاشق من بودی و نمیدیدی؛ امشب که خال را دیدی حتماً خدشه و رخنهای در عشق تو نسبت به من پیدا شده است. موقع برگشتن مثل شبهای قبل شنا نکن! بگذار قایق و وسیلهای بیاید و تو را به آنسوی دجله برساند؛ چون اگر شناکنان از دجله رد شوی مریض خواهی شد. پسر توجهی به توصیۀ دختر نمیکند، با شنا از عرض دجله عبور و مبتلا به ذاتالریه و سینهپهلو میشود.
🔸در واقع عشق حقیقی تردیدناپذیر است و تردید ناسازگار با عشق است. عاشق در کار خود محاسبهای نمیکند و تنها معشوق را میبیند و اگر در لحظهای دست بهحساب و کتاب بزند، نشان از سردی عشق او دارد.
🔹به گمانم تفاوت عشق به حسین علیهالسلام با دیگر عشقها از همین جنس است. ما قبل از اینکه خودمان را بشناسیم عاشق حسین شدهایم و تا آخرین لحظات زندگی با این عشق زندگی میکنیم. برای ما هرگز این سؤال پیش نمیآید که چرا و چطور. پیرمردی که بهسختی به سفر اربعین میرود، پیرزنی که از دارایی کم خود در راه عزای امام حسین میگذرد، نوجوانانی که تا دیروقت در هیئات به عزاداری مشغولاند و مادرانی که عزیزان خود را به یاد حسین علیهالسلام راهی جبههها و مخاطرات میکنند. عشق به امام حسین حقیقتاً تنها عشقی است که در قلب ما ریشه دارد و تا زمانی که قلب ما میتپد، گرمای عشق به حسین در آن زبانه میکشد؛ چه آنکه «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً».
✍️ دکتر محمدمهدی چگینی
معاون بینالملل «دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی»
دانشگاه مجازی المصطفی
#یادداشت
🌐 بیکرانگی I محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
#در_مسیر_نوشتن
کاربردی یا خلاق؟
یک نگاه راهبردی به یادگیری نوشتن
🔹به اسم فروشگاهها و کتابها و آدمها فکر میکنید.
به کلمهها و جملههایی که میشنوید و میگویید، حساسید.
خواندن رمان و شعر برایتان لذت دارد.
گاهی پر از حرف میشوید و فقط باید بنویسید.
شغلی دارید که به نوشتن ربط دارد.
به شعارها و نوشتههای تبلیغاتی دقت میکنید.
این نشانهها علاقه به نوشتن را آشکار میکند.
اما به علاقه چطور پاسخ دهیم؟ دنیای مهارتهای نوشتن، گسترده است: یک علاقه، هزار راه.
🔻همهی مهارتهای نوشتن را
میشود در دو دستهی بزرگ جا داد:
نوشتن خلاق | نوشتن کاربردی
نوشتن خلاق: انواعی از شعرهای وزندار و آزاد وجود دارد؛ انواعی از داستانهای خیالی کوتاه و بلند و نمایشنامه و فیلمنامه، طیفی از زندگینگاره و یادداشت تحلیلی بر اساس طرز فکر نویسنده. و همهی این شکلهای نوشتن، یک مدل ویژه برای مخاطب کودک هم ممکن است داشته باشد که اینطور صدایش میزنیم: ادبیات کودک.
🔸وقتی میل دارید با زبان، موجودی هنری خلق کنید از آنِ خودتان؛ با شکلی که میپسندید؛ کمتوجه به مخاطب؛ میخواهید دریافتهای شخصی خود را با کمک «هنرهای کلامی» بنویسید.
نام این نوع نوشتهها «ادبیات» است.
🔰نوشتن کاربردی، قرار نیست به ادبیات ختم شود.
قرار است برایتان کاری انجام دهد که به زندگی شخصی شما و بهتر شدن حال شما ربط دارد.
یا قرار است به مسیر شغلی شما ربط داشته باشد.
در این نوع نوشتن هم تا حدی به فنون و هنرهای کلامی نیاز دارید؛ اما خیلی کمتر از نوشتن خلاق.
اگر بخواهید با کمک نوشتن، خودتان را بشناسید و صلح بیشتری را تجربه کنید، به «نوشتن کاربردی» نیاز دارید (نوشتاردرمانی).
نوشتن کتاب آموزشی خوشخوان،
راهنمای گردشگران و متن معرفی محصولات یک فروشگاه یا گزینههای راهنما برای یک مسیریاب
(کپیرایتینگ / نوشتن برای برند)
نمونههای دیگری از «نوشتن کاربردی» است.
✅ نکتهی مهم:
مهارتهای نوشتن خلاق با مهارتهای نوشتن کاربردی تفاوت دارد. ولی تعدادی مهارت مشترک بین این دو فضا هم وجود دارد. مهارتهایی مثل اینها: چگونه چیزی را که در ذهن داریم راحتتر بنویسیم، چطور ساده بنویسیم، چینش طبیعی اجزای جملهها چگونه است، راههای ملموستر نوشتن چیست و ...
🔴 برنامهریزی برای نوشتن را از فکر کردن به این دو مسیر شروع کنید: نوشتن خلاق، نوشتن کاربردی.
#اطلاعات_ادبی
✍دکتر فاطمه شکردست
دکترای زبان و ادبیات فارسی
هیئتعلمی دانشگاه پیامنور
هنرجوی فوقممتاز خوشنویسی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur