eitaa logo
برنامه اجتهاد
2.2هزار دنبال‌کننده
279 عکس
1 ویدیو
124 فایل
برخی سوابق مؤلف: ۲۰سال تدریس سطوح عالی کرسی رسمی تدریس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم اجازه اجتهاد در جوانی از برخی علما و مراجع تالیف۱۴۰ جلد کتاب حفظ قرآن کریم در نوجوانی اساتید فقه و اصول:آیات عظام تبریزی،بهجت،سیدکاظم حائری، سبحانی،وحید خراسانی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 محمدحسین ملک زاده ⏪ آیت الله محمدحسین ملک زاده با پیشینه حدود دو دهه تدریس سطوح عالی علوم حوزوی، دارای کرسی رسمی تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم می باشد و هم اکنون علاوه بر تدریس خارج فقه - اعم از عمومی و تخصصی (مضاف) - و تدریس نظام سازی اسلامی، در حال به انجام رساندن دومین دوره تدریس خارج اصول در حوزه علمیه است و احیانا به تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ها، سطح سه و چهار مراکز تخصصی حوزه و راهنمایی و مشاوره پایان نامه های طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی می پردازند. ⏪ ایشان در دوران تحصیل، در مجموع، حدود ۲۵ سال در دروس خارج فقه و ۲۰ سال در دروس خارج اصول آیات عظام میرزا جواد تبریزی (۴ سال)، بهجت (۳/۵ سال)، سیدکاظم حائری (۱۳ سال)، سبحانی (۶ سال)، شریعتی نیاسر (۱۶ سال)، وحید خراسانی (۲ سال)، سیدمحمدحسین فضل الله و ... شرکت نموده است. از حضرات آیات جوادی آملی، معرفت، مکارم شیرازی، مصباح یزدی، انصاری شیرازی، مشکینی، محمدتقی جعفری و مجتهدی تهرانی هم می توان به عنوان شماری از مهمترین اساتید وی در زمینه تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، اخلاق و عرفان یاد کرد. ⏪ همچنین ایشان در عنفوان جوانی موفق به اجازه اجتهاد از برخی علما و مراجع گردیده است. ⏪ تعداد تالیفات آیت الله ملک زاده تاکنون به حدود ۱۴۰ جلد کتاب رسیده است و به جز حفظ قرآن کریم در نوجوانی، با زبان های مختلفی آشنا می باشد و ده ها سفر علمی، فرهنگی و تبلیغی به کشورهای گوناگون داشته است. 🔶 برنامه اجتهاد: ⏪ برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال @barnameijtihad
📽📽📽 ✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_گفتار 🔶 #فیلم ⏪ قسمت #دو 🎥 تفاوت #اسلام_شناسی_تخصصی با #اسلام_شناسی_عمومی؛ 🔶 فراگیری #دروس_حوزوی و نرسیدن به #نتیجه_مقصود؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 و مدیریت زمان 💥 ⏮ یکی از مطالعات جانبی اما الزامی و پایه‌ای! برای عموم طلاب و دانش پژوهان، به خصوص عزیزانی که در قالب این طرح می‌خواهند به طی کردن مدارج علمیِ بپردازند، مطالعه و در حقیقت، در زمینه چگونگی تنظیم، تقسیم و ، برنامه ریزی و و زمان برای توانمند شدن در جهت فرصت طلبیِ مثبت و بهره‌گیری درست و مناسب و بدون و از اوقات و فرصت‌هایی است که در اختیار دارند. 🔶 طلبه با نصب العین قرار دادن نورگفته‌هایی همچون «اضاعة الفرصة غصّة»، «تركُ الفُرَصِ غُصَص»، «اغتنموا الفرص فإنّها تمرّ مرّ السحاب»، «فانتهزوا فرص الخیر»، «يا أباذر اغتَنِم خَمساً قبل خَمسٍ شبابَك قبل هَرَمك و صحَّتَك قبل سُقمك و غِناك قبل فَقرِك و فِراغَك قبل شُغلِك و حيَاتَك قبل موتك» و غیره، ضمن آنکه باید کند و از خدا بخواهد که به عمر و وقت او دهد و در راه خدمت به دین حق، بر توفیقاتش بیفزاید، 🔵 لازم است عالمانه، مدبّرانه و مجدّانه در پی اجرای درست و عملیّاتی کردنِ اصل «توزیع الوقت توسیعه» باشد و عباراتی نظیر «اللانظام نظامنا»! [و یا به فارسی گفته می‌شود: «نظم ما در است.»!] هیچ جایگاهی در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و علمیِ او نداشته باشد. 📗📗📗قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 کوتاه مدّت، کاربردی و کارآمد 💥 🔶 آن‌چه پیش رو دارید خلاصه‌ای است از یک #برنامه_مدوَّن آموزشی جهت خواندن خوب و در عین حال، کوتاه مدّتِ #مقدمات و #سطح حوزه علمیه که شامل دروس حوزوی از #آغاز تا آستانه ورود به #درس_خارج می‌شود. 🔶 این #برنامه_جدید و یا به تعبیر دیگر، این #تنظیم_جدید از برنامه درسی و آموزشی رایج در حوزه‌های علمیه را به دلیل خصوصیاتی که برای آن در نظر گرفته‌ایم، برنامه درسی کوتاه مدّت، #کاربردی و #کارآمد نامیده‌ایم. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد ◾️ تالیف محمدحسین ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #سوال_پرتکرار ⏪ سوال #یک ⏪ پاسخ استاد 🔶 مبنای تنظیم این برنامه چه بوده است؟ 🔶 این برنامه برچه اساسی می گوید: اگر کسی آن را به دقت اجرا کند در طی ۶ سال مجتهد می شود؟ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
💥 برنامه اجتهاد محور 💥 🔶انسانِ دارای و ، یعنی انسانی که ابزار کار اسلام‌شناسیِ تخصصی را در اختیار دارد. لذا تا پیش از رسیدن به درجه اجتهاد، اساساً شخص، فاقد این می‌باشد و قادر به و اسلام‌شناسیِ تخصصی نخواهد بود. در نتیجه اگر در امور نظری و تخصصی و در مسائلی که محل و ابراز نظرِ متخصّصین حقیقیِ اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی است، قائل به رأی و نظری هم بشود رأی و نظر وی، هم از دید و ، معتبر نیست و هم به لحاظ شرعی، به معنای صحّة الانتساب إلی الشارع، و در موارد خودش، معذریّت و منجّزیّت، ندارد. به تعبیر دیگر، آن رأی، نیز می‌باشد. 🔶 اما اجتهاد و استنباط در علوم و معارف الهی و اسلامی در شکل کامل و جامع خود عبارت است از: ◾️ تکاپوی روشمند برای نظریه پردازیِ اسلامی. 🔶 اجتهاد در علوم و معارف اسلامی، روش، ابزار و وسیله است: روشی مطمئن برای تفقّه در دین و و دقیقِ آن و کشف، تبیین و معرّفی دیدگاه شارع مقدس در ساحت‌های گوناگون است؛ 🔶 و ابزاری معتبر جهت اسلام‌شناسی است، آن هم نه یک ، عمومی و در سطح ترویجی بلکه یک اسلام‌شناسی ، عالمانه و در سطح تخصصی که صراط بی‌بدیل ، تولید علوم اسلامی و می‌باشد؛ 🔶 و وسیله‌ای منحصر به فرد است برای پاسخگویی ریشه‌ای به پرسش‌ها، شبهات و اشکالات، و ابطال عالمانة اسلام‌شناسی‌های بدلی و ، و بر مَلأ ساختنِ حکیمانة نیرنگ و فریب و که به نام اسلام‌شناسیِ حقیقی و یا متناسب با ارائه می‌گردند، و دفاع و پاسداری از مرزهای عقیده و مکتب، و جلوگیری از انحرافات عقیدتی، فرهنگی و عملی که احیاناً فرد و جامعه مسلمان به آن دچار می‌گردد و زدودنِ پیرایه‌ها، ، و آفات احتمالیِ دین و مذهب، از جایگاه یک ، صاحب نظر و کارشناس حقیقی. 🔶 سرانجام آنکه، اجتهاد و ، برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که پایه و مایة نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، و اجتماعی بر امّت مسلمان و در عصر غیبت می‌باشد. 🔶 حال پس از این تمهید مختصر در باب آشنایی با اجتهاد و آثار، خواصّ و کارکردهای آن، باید تأکید نماییم که هدف اصلی این برنامه، دستیابی به پله اول و مرتبه نخست از اجتهاد است [برای آگاهی تفصیلی از گام‌ها، مراحل، سطوح و مراتب مختلف اجتهاد به بخش «مراتب اجتهاد و سطوح مجتهدین» در همین کتاب رجوع نمایید.] و لذا می‌توان به صراحت، این برنامه را برنامه‌ای نامید. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 تخصیص اکثر! 💥 🔶 بررسی و آموزشیِ معرفی شده در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه که از گذشته تاکنون در حوزه‌های مختلف و بزرگ ، کم و بیش و با اندک تفاوت و تغییری، مورد تدریس بوده‌اند به خوبی نشانگر این واقعیت است که از قرار معلوم، آن برنامه‌ها یعنی برنامه‌های درسی رایج و سائد در حوزه‌ها نیز اوّلاً و بالذات، با همین و چشم انداز عالی که عبارت است از و متخصصینی در امر اسلام‌شناسی و که کاشف و حافظ فرامین شرع مقدّس باشند تنظیم شده بوده‌اند. اما همان طور که مشاهده می‌کنیم، گویا پیش آمده است! 🔶 و متأسفانه اکثر طلابی که بر اساس آن برنامه یا برنامه‌ها به تحصیل می‌پردازند، لااقل در زمانه ما، به دلایل مختلف و متأثر از عوامل و اشکالات گوناگون، هیچگاه به هدف عالی و نهاییِ مورد نظر یعنی به نمی‌رسند. و در بهترین حالت و در صورت اختتام به خیر و البته متّکی بر تلاش‌ها، مطالعات و دانش‌پژوهی‌های شخصی، به یک و دست می‌یابند. 🔶 شاید گفته شود که به هیچ روی، تخصیص اکثر لازم نیامده است، چرا که تربیت مجتهد، تنها یکی از اهداف برنامه‌نویسانِ برنامه درسی حوزه بوده است و مثلاً تربیت فضلایی که بتوانند دین خدا را در بین عمومِ مردم، ترویج و تبلیغ نمایند نیز هدف مهمّ دیگری بوده که دستیابی به آن در تدوین برنامه درسی و آموزشیِ حوزه لحاظ شده است. پس دست کم و علی الفرض، هدف، رسیدن طلبه به یا عمومی – بوده است و نه انحصاراً اجتهاد. ⏮ امّا پاسخ آن است که در اینجا فقط از قصد و و برنامه‌ریزان سخن نمی‌گوییم بلکه سخن از نتیجه کار یعنی برنامه عامّ موجود است. به تعبیر دیگر، بحث اصلی بر سر است و نه !. 🔶 برنامه عامّی که در حوزه جریان دارد و معمول واقع می‌شود و مشتمل بر خواندن دروسی نظیر و اصولِ نیمه استدلالی و تمام و درس‌های تخصصیِ دیگر و نیز ، و خواندن کتبی همانند ، ، و حتی و و تخصصیِ دیگر است، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا بر فرض محال، ندانسته، تناسب حدّاکثری با و هماهنگی حداقلّی با دارد. ⏮ در نتیجه می‌توان گفت برنامه موجود و معمول در ، و برخی حوزات دیگر نیز برنامه‌ای است اما کسانی که مطابق آن، به تحصیل می‌پردازند، قلّما یتّفق که به اجتهاد برسند. 🔵 قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #سوال_پرتکرار ⏪ سوال #سه ⏪ پاسخ استاد 🔶 طلاب تحت برنامه #مرکز_مدیریت حوزه علمیه، چگونه به این برنامه عمل کنند؟ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
💥 تناسب حداکثری دروس با اجتهاد 💥 ⏮ شهیدمطهری: آنچه من در حوزه آموخته ام قابل عرضه نیست و آنچه مردم از من می خواهند من آماده نکرده ام! 🔶 استاد شهید مرتضی (ره) پس از دو دهه تحصیل، تدریس و کار علمی در حوزه علمیه، از به می‌رود و به و سخنرانی برای مردم در مساجد، انجمن‌ها و مجالس مذهبی مشغول می‌گردد. حتی زمانی که در دانشگاه می‌کند و یا دست به قلم می‌گیرد و می‌نویسد، بخش قابل توجهی از کارش، جنبه عمومی و ترویجی دارد. البته آقای مطهری از ثمرات خوب و از دانش‌آموختگان موفق حوزه است که مجتهداً حوزه را به سوی محلّ فعالیت‌هایش – تهران – ترک می‌نماید؛ ولی همو که دروس حوزوی را نسبتاً به خوبی و کمال آموخته و به مقصود رسیده است، در ، هنگام ورود به تهران می‌گوید: «وقتی به تهران آمدم، متوجه شدم که آنچه من در حوزه آموخته‌ام قابل عرضه نیست و طالبی ندارد و آنچه را که مردم از من می‌خواهند من آماده نکرده و نیاموخته‌ام.» 🔶 روشن است که ایشان در تهران، به ویژه در اوائل کار، نیازمند معارفی در سطح عمومی و ترویجی بوده است، یعنی مطالبی که به درد و نیز بخورد و برای آنان قابل فهم و استفاده باشد، نه مطالب و که در حوزه فراگرفته بوده است. 🔶 گرچه به جهت در اختیار داشتن ابزار و اسلام‌شناسیِ تخصّصی یعنی اجتهاد و با تسلط بر مبانی ، ، و ، به مرور زمان این امکان را می‌یابد که با زمان‌شناسی، نیازشناسی، ، و شبهه‌شناسی‌ای که در تهران و از طریق ارتباط مستقیم با جامعه – به شکل عام – و فضای دانشگاهی، نخبگانی و – به شکل خاص – به دست می‌آورد به نظریه‌پردازیِ دینی بپردازد و ضمن تبیین و معرفی ابعاد مختلف اسلام، در قامت یک «العالِم بزمانه»، نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های زمان و زمانه خویشتن را به درستی بشناسد و بفهمد و به کمال پاسخ گوید و از اسلام ناب و در حوزه‌های گوناگونی همچون فقه، فلسفه، کلام قدیم، کلام جدید، فلسفه دین و غیره، دفاع عالمانه نماید. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00