eitaa logo
بیداری
842 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اقتصادی در حوزه مجوزهای تولید یعنی چه؟ به چه کسی باید مجوز داد؟ @bidary_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
(۵۸) از آیت الله مصباح یزدی ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ، ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎ ﮐﻤﺎ ﺑﻴﺶ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﺩﺍﺭﺩ. ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﻣﺸﺮﻭﻉ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻧﯽ‌ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﯽ ﻫﺎ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﯽ‌ﻫﺎ ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ. ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰﺵ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﯼ ﻣﻌﮑﻮﺱ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ؛ ﻣﺜﻠﺎ، ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺮﺧﻮﺭﯼ ﮐﻨﺪ، ﻣﺮﻳﺾ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭼﻴﺰﯼ ﺑﺪﻫﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻢ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ، ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﺰﺍﺣﻤﺎﺕ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ‌ﻫﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﺻﻠﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﺨﺘﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻫﺪ، ﻣﮕﺮ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ ﻗﻮﯼ ﺗﺮ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻴﺰﯼ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻠﺎﺣﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﯼ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ، ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﺼﻴﺒﻤﺎﻥ ﮐﻦ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻣﺎ، ﺍﺑﺮﯼ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺷﺐ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ. ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻄﺎ ﮐﻨﺪ؛ ﺣﺘﯽ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎﻳﺸﺎﻥ ﮐﻢ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﺮﻭﻳﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﯽ‌ﺑﺮﺩ. ﭘﺲ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻋﻘﻠﯽ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻧﯽ، ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﭙﻴﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺧﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﮔﺮﻡ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﺍﺑﺮﯼ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻧﺪ ﺷﻔﺎ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻴﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ، ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻧﺒﻴﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﻧﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺭﺍﻩ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻋﻤﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻳﻬﻮﺩﯼ ﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﺼﺮﺍﻧﯽ ﻳﺎ ﺑﻮﺩﺍﻳﯽ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ؟ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﯼ ﻣﺎ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ «ﺍﺳﻠﺎﻡ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﮔﻢ ﺷﺪﻩ ﯼ ﺣﻘﻴﻘﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺑﺪﯼ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ «ﺧﺪﺍ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ «ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﺳﻠﺎﻡ» ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺿﺮﻭﺭﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻣﯽ‌ﮔﻴﺮﺩ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ، ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮐﻤﺎﺑﻴﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﻣﻨﺘﻬﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ. @nazz_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
💟🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸💟 💌 در محضر صحیفه: ۷۲ دعای هشتم - فراز هشتم 🍀وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاء🍀ِ(۳) 🍀خدایا از اینکه دشمن‌ ما را شماتت کند به تو پناه میبرم🍀 🍁و از اینکه من بخواهم دشمن خود را شماتت کنم‌ نیز به تو پناه میبرم💟 💟به تو پناه میبرم از آن هنگام که آتش غضب به شکل حسادت و کینه و عداوت 🔷 نسبت به کسی که زمانی به ما بدی کرده، ظاهر شود. 💕و خنک شود دلم از بدبختی اش از مصیبت اش از اتفاق ناخوشایندی که برایش پیش آمده 💘و سرزنش کنم و زخم زبان زنم🌵 💓خدایا از این حقارت؛ از این زبونی و ضعف؛ به تو پناه میبرم💟 💟خدایا پناه میبرم به تو از اینکه با سرزنش، دل مؤمن زمین خورده ای را بشکنم💔 هر چند زمانی به من بدی کرده باشد✔ 👈شاید با زخم زبان و ملامت ما ✨ محبت خداوند به او جلب شود و به او ترحم کند و مهربانیش متوجه او شود🌷 و خدای نکرده بلا به سمت ما بیاید👉 💓خداوندا 💝قلبی به ما عطا کن که به نور توحید و ولایت اهل بیت منور باشد 💫 که ‌چنین قلب لطیفی هرگز از زمین خوردن دیگران خوشحال نمیشود 💓خدایا شاید یاریمان کنی و ما بتوانیم تا آنجا بزرگ شویم💞 که اگر بر دشمن هم غلبه کنیم ✅دشمن زمین خورده را لگد نکنیم 💟خدایا پناه میبریم به تو؛ از شماتت کردن و شماتت شدن 🌷آمین🌷 💖💠💠💠💠💠💖 @sahifeh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشاگری حجت الاسلام مصلحی وزیر سابق اطلاعات: تیم باند مهدی هاشمی هنوز فعال است؛ بخشی از آنها داخل کشور و بخشی از آنها در خارج از کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ سخنگوی نیروهای مسلح یمن: نیروی موشکی و پهپادی یمن حملات گسترده و مشترکی را در عمق خاک سعودی با ۱۴ پهپاد و ۸ موشک بالستیک انجام داد که تعدادی از پهپادها از نوع «صماد ۳» بوده و از موشک «ذوالفقار» نیز در این حملات استفاده شد. شرکت نفتی آرامکو در بندر «راس التنوره» و اهداف نظامی دیگر در منطقه الدمام در این حملات هدف قرار گرفتند. همچنین پایگاه‌های نظامی دیگری در مناطق عسیر،‌ جیزان با ۴ پهپاد قاصف و ۷ موشک از نوع بدر هدف قرار گرفتند. @bidary_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵۵ میلیون آمریکایی در فقر ۲۹ میلیون آمریکایی بدون خدمات درمانی از هر ۶ آمریکایی یک نفر در ناامنی غذایی ۴۰ میلیون آمریکایی در آستانه تخلیه خانه حالا شما این فروپاشی اقتصادی رو می‌بینید؟ یه سریا ۸,۹ سال درس می‌خونند که دکترای اقتصاد بگیرند، علمی که آمریکا رو هم نمی‌تونه نجات بده @bidary_ir
هدایت شده از خانواده امن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بار الها در این دوشنبه زیبا صبر و بردباری، فروتنی و تسلیم لبخندو گذشت، صلح و آرامش برکت و بخشش بسیار نصیب همه ما واعضا کانال «خانواده امن» قرار بده آمین یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام ای صاحب جلال و بزرگواری روزتون_بخیر @amn_org
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه (۶) فصل دوم : شمارى از حقوق والدين  در اسلام هم چنان كه براى فرزندان حقوقى معين شده متقابلا براى والدين نيز حقوقى منظور شده است و در اين بخش به شمارى از حقوق والدين و موارد آن مى پردازيم به اميد اين كه با اين موارد آشنا شده و با رعايت اين حقوق جامعه خود را به سوى اعتلاى معنوى و فرهنگى سوق دهيم. ۱- حقوق مادر  مادر در فرهنگ اسلام از جايگاه ويژه اى برخوردار است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در يك جمله زيبا مقام و منزلت حقيقى مادر را چنين بيان مى كند: الجنة تحت اءقدم الاءمهات بهشت زير پاى مادران است و در جمله اى ديگر مى فرمايد: تحت اءقدام الاءمهات روضه من رياض الجنة زير پاى مادران باغى از باغ هاى بهشت است . اين سخنان بزرگ رهبر جهان اسلام ، نهايت تكريم مقام مادر است، يعنى هر كس بخواهد به عالى ترين مقامات انسانى دست يابد، بايد مادر خود را تكريم كند. مهر بى كران: شايد يكى از عواملى كه مقام مادر را اين همه بالا برده دلسوزى ، فداكارى و مهر بىكران مادر بوده است. امام سجاد عليه السلام مى فرمايد: حق مادرت آن است كه بدانى ، او ترا چندين ماه در رحم خود نگهدارى و حمل كرد و ترا از ميوه دل و شيره جانش غذا داد. او تمام وجودش را براى حفظ و نگهدارى تو به كار گرفت. باكى نداشت، كه خودش گرسنه بماند ولی تو می بایست سير باشى، خود تشنه باشد، اما تو باید آب بياشامى، خودش برهنه باشد و تو لباس پوشيده باشى، خودش در مقابل آفتاب باشد و تو سايه نشين باشى. او از خواب شيرين خود به خاطر تو چشم پوشيد و رنج بى خوابى را بر خود هموار ساخت. او ترا از گرماى تابستان و سرماى زمستان حفظ كرد. او همه اين رنجها را تحمل كرد، كه ترا داشته باشد و تو از آن او باشى. بايد بدانى كه تو قدرت و توانائى شكر گذارى مادرت را ندارى، مگر آنكه خداوند ترا يارى كند و بر اداء حق او توفيقت دهد. امام سجاد عليه السلام خود نيز چنين بود و عملا به حقوق مادر اهتمام مى ورزيد هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند: تو كه از نيكوكارترين مردمانى چرا با مادرت سر يك سفره نمى نشينى؟ فرمود: از آن جهت كه مى ترسم ندانسته دستم به لقمه اى پيشى گيرد كه مادرم آن را مى خواست و به همين مقدار بر خلاف خواهش دل او رفتار كرده باشم! @amn_org
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
‏‎برگی زرین از امام خمینی(۱۵۰) ‏‎  فصل در نتیجه استغفار ‏‏از اموری که برای شخص تائب لازم است بدان اقدام کند پناه بردن به مقام غفّاریت حق تعالی و تحصیل حالت استغفار است. از حضرت حق جلّ جلاله و مقام غفّاریت آن ذات مقدس با زبان قال و حال و سرّ و علن در خلوات، با عجز و ناله و تضرع و زاری، طلب کند که بر او ستر کند ذنوب و تبعات آن را. البته مقام غفّاریت و ستّاریت ذات مقدس اقتضا می کند ستر عیوب و غفران تبعات ذنوب را. چون که صور ملکوتیه اعمال به منزله ولیده انسان، بلکه بالاتر از آن، است..... و هر یک از موجودات که اطلاع بر حال انسان پیدا کردند، چه از ملائکه و کتّاب صحائف جرائم، و چه از زمان و مکان و اعضا و جوارح خود او، آنها را از آن گناه محجوب می فرماید، و همه را انساء می فرماید. چنانچه در حدیث شریف اشاره به آن شده است که می فرماید: ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب. و ممکن است وحی حضرت حق تعالی به اعضا و جوارح و بقاع ارض به کتمان معاصی، که در حدیث شریف است، همین انساء آنها باشد، چنانچه ممکن است فرمان به عدم شهادت باشد. و شاید مراد رفع آثار معاصی از اعضا باشد که به واسطه آن شهادت تکوینی حاصل آید، چنانچه اگر توبه نکند، هر یک از اعضایش ممکن است به لسان قال یا حال شهادت دهند بر کرده های او. در هر حال. چنانچه مقام غفّاریت و ستّاریت حق اقتضا کرده است که الآن که در این عالم هستیم، اعضای ما شهادتی بر اعمال ما ندهند، و زمان و مکان کرده های ما را مستور دارند، همین طور در عوالم دیگر، اگر با توبه صحیحه و استغفار خالص از دنیا برویم، اعمال ما را مستور می دارند، یا آنکه از اعمال ما بکلی محجوب ‏‎‏می شوند. و شاید مقتضای کرامت حق جلّ جلاله دومی باشد که انسان تائب پیش احدی سر افکنده نباشد و خجلت زدگی نداشته باشد. و الله العالم.‏ @nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
هدایت شده از نهج البلاغه
را از بیاموزیم (۲۵۹) وَمَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ،  حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه و هركس خود را در گرداب هاى خطرناك بيفكند غرق مى شود. بخش پنجم: سپس امام علیه السلام به نكته پنجم كه از جهاتى شباهت با نكته چهارم دارد، هر چند با آن متفاوت است، اشاره كرده مى فرمايد: «هركس خود را در گردابهاى خطرناك بيفكند، غرق مى شود»؛ (وَمَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ). اشاره به اينكه كسى كه بى مطالعه خودش را در امور خطرناك بيندازد، سرانجام غرق خواهد شد. البته شجاعت صفت بسيار پسنديده اى است؛ ولى تهوّر صفت زشت و ناپسندى است، چراكه شجاعت را در غير مورد، صرف كرده است و اين به كار كوهنوردانى شبيه است كه از نقاط خطرناك به سوى قله پيش مى روند، اين كار عاقلانه نيست، بايد راههاى مطمئن تر را پيدا كرد و از آن طريق به قله صعود نمود. يا مثلا هنگام زمستان به كسى مى گويند مسيرى كه مى روى خطر سقوط بهمن در آن است و او مى گويد من شجاعت مى كنم و پيش مى روم، و يا از نقاطى كه احتمال وجود ميدان مين باشد بى مطالعه عبور مى كند. در مسائل اجتماعى، سياسى و اقتصادى نيز همين معنا متصور است كه انسان دست به كارهاى خطرناك بزند و فكر عاقبت آن را نكند. عاقل كسى است كه با تدبير و شجاعت كارها را دنبال كند. در فقه اسلامى نيز طبق حديث معروف: «نَهَى النَّبِىُّ عَنِ الْغَرَرِ «يا» نَهَى النَّبِىُّ عَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ» پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله از انجام كارهاى مجهول و خطرناك ومعاملاتى كه اينگونه باشد نهى كرده است. بسيارند كسانى كه در معاملاتى كه يا ثمن مجهول است يا مثمن و يا شرايط مبهم يا وضع بازار تيره و تار است وارد مى شوند وتمام سرمايه خود را از كف داده، به فقر مبتلا مى گردند. شاعر عرب مى گويد: مَنْ حارَبَ الاْيّامَ أَصْبَحَ رُمْحُه قَصِدآ وَأَصْبَحَ سَيْفُهُ مَفْلولا كسى كه به جنگ حوادث روز، بى مطالعه برود نيزه اش مى شكند و شمشير او كند مى شود. @nahj_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه (۷) برترى مقام مادر: در مورد مقام ارجمند مادر، مطالب فراوانى در سيره و سخن اهل بيت عليهم السلام مى توان يافت. در اين جا به چند مورد اشاره مى كنيم: امام صادق عليه السلام فرمود: مردى به حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده عرضه داشت: يا رسول الله! به كدام يك از بستگانم نيكى كنم؟ فرمود: به مادرت. مرد پرسيد: بعد از آن؟ فرمود: به مادرت. براى بار سوم پرسيد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: مادرت. در نوبت چهارم پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: به پدرت! از امام سجاد عليه السلام روايت شده است كه فرمود: مردى به حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده و اظهار داشت: اى رسول خدا! من مردى معصيت كار هستم و از انجام هيچ گناهى فرو گذارى نكرده ام، آيا اميد آمرزش برايم هست؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيد: آيا پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد گفت: فقط پدرم زنده است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: برو با او خوش ‍ رفتارى كن. آن مرد رفت و پيامبر صلى الله عليه و آله زير لب زمزمه كرد: اى كاش مادرش زنده بود! @amn_org
هدایت شده از تفسیر قرآن
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و یکم تفسیر آیه ۱۸۵ سوره از تفسیر نور شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵) (روزه در)ماه رمضان،ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.(و قرآن کتابی است که)هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است،پس هر کس از شما که این ماه را دریابد،باید روزه بگیرد.و آنکس که بیمار یا در سفر باشد،روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد.خداوند برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد(این قضای روزه)برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده،به بزرگی یاد کنید،باشد که شکرگزار گردید. نکته ها: * «رمضان»از ماده«رَمض»به معنای سوزاندن است.البتّه سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد.وجه تسمیه این ماه از آن روست که در ماه رمضان،گناهان انسان سوزانده می شود. * ماه رمضان،ماه نزول قرآن می باشد و تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است. در تفسیر برهان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: تمام کتاب های آسمانی،در ماه رمضان نازل شده اند.ماه رمضان، بهترین ماه خدا است.آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان،خطبه مفصلی در عظمت ماه رمضان ایراد کرده اند که در بعضی از تفاسیر وکتب روایی آمده است. همچنین در صحیفه سجادیه،امام سجاد علیه السلام دروداع ماه رمضان مناجات جان سوزی دارند. اسلام دین آسان و بنای آن بر سهولت و عدم سخت گیری است.هر کس مریض یا مسافر بود روزه نگیرد و قضای آن را انجام دهد.اگر وضو گرفتن مشکل است،تیمّم را جایگزین می کند.اگر ایستادن در نماز مشکل است،اجازه ی نشسته نماز خواندن را می دهد.که این قانون به نام«قاعده لاحرج»در فقه مشهور است. @alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
(۵۹) ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺑﻬﺮﻩ ﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺳﻌﺎﺩﺕ: ﺍﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﻗﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻫﻢ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺋﻤﻪ ﯼ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ؛ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺟﺎﺑﺮﺍﻧﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ. ﻃﺒﻌﺎ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻫﻤﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻨﺎﻳﺘﯽ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﻧﭙﻴﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻤﺎﻟﺎﺗﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻋﻤﻞ ﻧﮑﺮﺩﻥ، ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻘﺼﻴﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﯼ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ: ﺍﻧﺎ ﻟﺎ ﻧﻀﻴﻊ ﺃﺟﺮ ﻣﻦ ﺃﺣﺴﻦ ﻋﻤﻠﺎ. ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ «ﺗﻘﺼﻴﺮ» ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻗﺼﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﺍﻣﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﺎﺵ ﻭ ﮐﻮﺷﺶ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﮔﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﯽ ﻃﺮﻳﻖ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺍﻟﻬﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ - (ﻳﻌﻨﯽ ﺷﻴﻌﻪ ﯼ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ) ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﯼ ﻋﻤﻞ، ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﻫﺪﻑ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﻌﺮﻓﺖ، ﻣﺮﺍﺗﺒﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﮐﺲ ﺷﻴﻌﻪ ﺷﺪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﺑﻌﺎﺩﺵ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ، ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻓﺮﻕ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻟﺘﺒﻊ ﺍﺯ ﺩﺭﮎ ﺁﺛﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﺮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﯼ ﻫﻢ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. @nazz_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه (۸) ادامه سخن در مورد برترى مقام مادر: امام رضا عليه السلام رعايت حقوق مادر را يكى از واجب ترين حقوق بر عهده فرزند شمرده و در اين رابطه فرمود: حق مادر يكى از لازم ترين و واجب ترين حقوق است كه اداى آن بر عهده فرزندان است. زيرا مادر فرزند خود را مدت ها حمل مى كند كه هيچ كس بر ديگرى چنين نمى كند و فرزندش را با گوش و چشم و تمام وجودش و با كمال ميل و رغبت از گزند حفظ مى كند. او در راه كودك خويش متحمل زحمات و ناراحتى هاى سختى مى شود كه هيچ كس نسبت به ديگرى آن زحمات را متحمل نمى شود. او راضى مى شود كه خودش گرسنه باشد اما فرزندش سير بخوابد. تشنه باشد اما فرزندش سيراب شود. خودش بدون لباس بودن را متحمل مى شود اما فرزندش را لباس مى پوشاند. او حاضر است خودش در آفتاب باشد ولى كودكش در سايه بيارامد. بايد از او در مقابل اين همه فداكارى و از خود گذشتگى سپاسگذارى کنیم و با او خوش رفتارى نمائیم. گرچه شما توانائى جبران حداقل زحمات وى را نداريد، مگر اين كه خداوند يارى تان كند. مردى به حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده و گفت: يا رسول الله! مادرم پير شده و در پيش من زندگى مى كند او را در پشت خود حمل كرده و براى رفع حوائجش اين طرف و آن طرف مى برم و از در آمد خويش نيازهاى وى را تاءمين مى نمايم، با دست خود او را از آزار و اذيت ها محافظت مى كنم. با كمال ادب و تعظيم و احترام با او رفتار مى نمايم. آيا زحمات وى را تا حدودى جبران كرده ام؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نه! زيرا شكم او جايگاه تو، دست هايش محافظ تو، و آغوش او گهواره ات بوده است. و او اين همه خدمات را با رضايت خاطر براى تو انجام داد و آرزو مى كرد كه تو زنده بمانى. ولى تو خدماتى را به وى ارائه مى دهى در حالى كه منتظر مرگ او هستی! امام باقر عليه السلام فرمود: روزى حضرت موسى عليه السلام در مناجات خود با خداوند متعال اظهار داشت: خدايا به من سفارشى كن. خداوند فرمود: تو را به خودم سفارش مى كنم. (یعنی مرا از ياد مبر) اين گفت و شنود ميان موسى و خداوند متعال سه بار تكرار شد. در نوبت چهارم كه موسى عليه السلام در خواست سفارش نمود، خداوند متعال او را به مواظبت از مادرش توصيه كرد. شخصى از رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله پرسيد: كدام يك از والدين حق بيشترى دارند؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله در پاسخ به او فرمود: آن كسى كه فرزند را در شكم خود حمل كرده، از دو پستانش او را شير داده و در آغوشش او را بزرگ نموده است. @amn_org