هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۴۹)
ادامه سخن در شرایط توبه
پس به واسطه ریاضات جسمیه و امساک از مقوّیات و مفرّحات و گرفتن روزه مستحبی و یا واجبی، اگر به عهده اوست، گوشت حاصل از معاصی یا در ایام معاصی را ذوب کند.
و به واسطه ریاضات روحیه و عبادات و مناسک، حظوظ طبیعت را تدارک کند، زیرا که در ذائقه روح صورت لذات طبیعیه موجود است، و تا آن صورتها متحقق است، نفس متمایل به آنها و قلب عاشق به آنهاست، و بیم آن است که خدای نخواسته باز نفس سرکشی کند و عنان را از دست بگیرد.
پس بر سالک راه آخرت و تائب از معاصی لازم است که الم ریاضت و عبادت را به ذائقه روح بچشاند، و اگر شبی در معصیت و عشرت به سر برده، تدارک آن شب را بکند به قیام به عبادت خدا، و اگر روزی را به لذات طبیعیه نفس را مشغول کرده، به صیام و مناسک مناسبه جبران کند، تا نفس بکلی از آثار و تبعات آن، که حصول تعلقات و رسوخ محبت به دنیاست، پاک و پاکیزه شود.
البته توبه در این صورت کامل تر می شود و نورانیت فطریّه نفس عود می کند. و پیوسته در خلال اشتغال به این امور تفکر و تدبر کند در نتایج معاصی و شدت بأس حق تعالی و دقت میزان اعمال و شدت عذاب عالم برزخ و قیامت، و بفهمد و به نفس و قلب بفهماند که تمام این ها نتایج و صور این اعمال قبیحه و مخالفتهای با مالک الملوک است،
امید است که پس از این علم و تفکر نفس از معاصی متنفر شود و انزجار تام و تمام برایش حاصل شود، و به نتیجه مطلوبه در باب توبه برسد و توبه او کامل و تمام شود.
پس، این دو مقام از متممات و مکملات منزل توبه است. و البته انسان که در مرحله اولی می خواهد وارد منزل توبه شود گمان نکند آخر مراتب را از او خواستند، و به نظرش راه صعب و منزل پر زحمت آید و یکسره ترک آن کند.
هر مقداری که حال سالک طریق آخرت اقتضا می کند، همان اندازه مطلوب و مرغوب است. پس از آنکه وارد طریق شد، راه را خدای تعالی بر او آسان می کند. پس نباید سختی راه انسان را از اصل مقصد باز دارد، زیرا که مقصد خیلی بزرگ و مهم است.
اگر عظمت مقصد را بفهمیم، هر زحمتی در راه آن آسان می شود. آیا چه مقصدی از نجات ابدی و روح و ریحان همیشگی بالاتر است، و چه خطری از شقاوت سرمدی و هلاکت دائمی عظیم تر است؟
با ترک توبه و تسویف و تأخیر آن ممکن است انسان به شقاوت ابدی و عذاب خالد و هلاک دائم برسد، و با دخول در این منزل، ممکن است انسان سعید مطلق شود و محبوب حق گردد. پس وقتی مقصد بدین عظمت است، از زحمت چند روزه چه باک است.
و بدان که اقدام به قدر مقدور هر چه هم کم باشد مفید است. مقایسه کن امور آخرتی را به امور دنیایی که عقلا [اگر] نتوانستند به مقصد عالی خود برسند، از مقصد کوچک دست بر نمی دارند، و اگر مطلوب کامل را نتوانستند تحصیل کنند، از مطلوب ناقص صرف نظر نمی کنند،
تو نیز اگر به کمال آن نمی توانی نایل شوی، از اصل مقصد و از صرف حقیقت آن باز نمان و هر مقداری ممکن است در تحصیل آن اقدام کن.
@nyaz_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۴)
ادامه سخن در مورد اهميت حقوق پدر و مادر
در مورد حقوق والدين مطالب فراوانى در متون دينى ديده مى شود كه ما نخست به طور كلى به نقل چند حديث در اين رابطه مى پردازيم، آن گاه در فصل بعدى به شمارى از حقوق والدين اشاره خواهيم كرد.
حقوق والدين از منظر اهل بيت عليهم السلام:
امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
نيكى به پدر و مادر از معرفت عميق شخص به پروردگارش سرچشمه مى گيرد، زيرا هيچ عبادتى در رساندن يك فرزند به رضايت پروردگار متعال، سريع تر و نزديك تر از نيكى به پدر و مادر مسلمان به خاطر خدا نيست، چون كه حقوق والدين از حق خدا ناشى مى شود به شرطى كه پدر و مادر در راه دين خدا و سنت پيامبر صلى الله عليه و آله باشند. چون چنين پدر و مادرى هيچ گاه فرزندشان را از راه خير به سوى شر و از طاعت به سوى عصيان دعوت نمى كنند، پس در معاشرت با آنان مدارا و ملايمت كن! اذيت و ناراحتى هاى آنان را تحمل نما، هم چنان كه آنان آزار و اذيت تو را در دوران كودكى به جان خريدند، و در خوراك و پوشاك همچنان خداوند متعال به تو وسعت داده تو هم آنان را در مضيقه قرار مده، چهره ات را از آنان بر مگردان، صدايت را از صداى آنان بالاتر مبر، كه اين در حقيقت تعظيم خداست و با آنان نيكو سخن بگو و نرم و لطيف باش، همانا كه خداوند پاداش نيكو كاران را ضايع نمى كند.
دعاى امام چهارم عليه السلام براى پدر و مادر:
بارالها! پدر و مادر مرا به كرامت خود و درود از سويت اختصاص ده، اى مهربان ترين مهربانان. خداوندا! بر محمد و آلش درود فرست و دانستن آن چه درباره ايشان بر من لازم است به من الهام كن، و آموختن همه واجبات را بى كم و كاست برايم فراهم نما، آن گاه مرا به آن چه در اين زمينه الهام كرده اى به كارگير، و توفيقم ده، نسبت به آن چه به من بصيرت مى دهى اقدام كنم، تا به كار بستن چيزى از آن چه به من تعليم داده اى از دستم نرود و اركان بدنم از خدمتى كه به من الهام فرموده اى احساس سنگينى نكند.
خداوندا! چنان كن كه از هيبت پدر و مادرم بسان هيبت سلطان خود كامه بيمناك باشم، و به هر دو چون مادرى مهربان نيكى نمايم، و اطاعت از آنان و خوش رفتارى با آنان را در نظرم از لذت خواب در چشم خواب آلودم شيرين تر و براى سينه ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه ام گواراتر گردان، تا خواسته ايشان را بر خواسته خودم ترجيح دهم، و خرسندى آنان را بر خرسندى خود مقدم دارم، و خوبى ايشان را درباره خود هر چند اندك باشد زياد بينم، و نيكويى خود را درباره آنان هر چند بسيار باشد كم شمارم.
خداوندا! صدايم را در محضر آنان ملايم كن، و گفتارم را بر آنان خوشايند فرما، و خلق و خويم را نسبت به آنان نرم كن، و قلبم را بر آنان ها مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوش رفتار و دلسوز قرار ده.
ادامه این دعای دل انگیز را در شماره بعد بخوانید
@amn_org
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۵۸)
وَمَنْ كَابَدَ الاُْمُورَ عَطِبَ،
حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
و كسى كه (بى مقدمه) به سراغ كارهاى سخت رود هلاك مى شود.
بخش چهارم:
در چهارمين نكته مى فرمايد:
«كسى كه (بى مقدمه) به سراغ كارهاى سخت وسنگين برود هلاك مى شود»؛
(وَمَنْ كَابَدَ الاُْمُورَ عَطِبَ).
«كابد» از ماده «مكابدة» به معنى درگير شدن سخت با كارى است و «عَطِب» از ماده «عَطَب» بر وزن «نسب» به معناى هلاكت است.
اين گفتار حكيمانه دو تفسير دارد:
نخست اينكه انسان هنگامى كه مى خواهد به سراغ كارهاى مهم وسخت برود بايد پيشبينىهاى لازم و مقدمات كار را از هر نظر فراهم كند. در غير اين صورت گرفتار مى شود و به هلاكت مى رسد.
تفسير ديگر اينكه انسان چون به سراغ كارى مى رود در صورتى كه با مشكلات سخت يا بن بست ها روبرو شد نبايد اصرار ورزد و لجوجانه ادامه دهد كه مايه هلاكت اوست.
بنابراين نه بدون مقدمه بايد به سراغ كارهاى مهم رفت و نه لجوجانه در انجام كارهاى سخت اصرار داشت كه هر دو مايه از بين رفتن نيروها و قواى انسان و هلاكت است.
البته هلاكت در اينجا ممكن است به معناى مرگ يا كنايه از ناتوانى شديد واز دست دادن نيروها باشد.
@nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست
تفسیر آیه ۱۸۴ سوره #بقره از تفسیر نور
أَیّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ وَ عَلَی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۴)
چند روزی معدود(روزه بر شما مقرّر شده است)،ولی هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد،پس(به همان)تعداد از روزهای دیگر(را روزه بگیرد)و بر کسانی که طاقت روزه ندارند(همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان)،لازم است کفّاره ای بدهند،مسکینی را اطعام کنند.و هر کس به میل خود بیشتر نیکی کند (وبیش از مقدار واجب،طعام بدهد)،برای او بهتر است،ولی اگر(آثار روزه را) بدانید،(می فهمید که) روزه گرفتن،برایتان بهتر است.(و هرگز به روزه خواری معذوران،غبطه نمی خوردید.)
نکته ها:
* یکی از معانی باب افعال در زبان عربی،سلب است.مثلاً کلمه«عُجْمه»به معنای گنگی است،وقتی به باب افعال می رود و«اعجام»می شود،به معنای از بین بردن گنگی است.در این آیه نیز کلمه «یُطِیقُونَهُ» به معنای سلب طاقت و توان است.
* تسلیم فرمان خدا بودن،ارزش است.اگر دستور روزه گرفتن داد،باید روزه گرفت و اگر حکم به افطار کرد،باید روزه را شکست.
در مجمع البیان آمده است:گروهی از اصحاب پیامبر حتّی در حال سفر روزه گرفته و مایل نبودند که روزه خود را بشکنند.رسول اکرم صلی الله علیه و آله آنان را گناهکار خواندند.امام صادق علیه السلام فرمود:اگر کسی در سفر روزه بگیرد،من بر جنازه ی او نماز نمی گزارم.
در تفسیر قرطبی نیز آمده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در سفر از مدینه به مکّه در ماه رمضان،آب خواستند،آنگاه ظرف آب را بر سر دست گرفتند تا مردم ببینند و سپس از آب میل فرمودند.
به هر حال اگر مسافر یا مریضی روزه گرفت،روزه اش باطل و باید قضای آنرا به جا آورد.
امام صادق علیه السلام فرمودند:حتّی اگر مادری نسبت به شیر کودک یا جنین نگرانی داشت،باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه ی رأفت خداوند است.
پیام ها:
۱- اسلام برای هر فرد در هر شرایطی،قانون مناسب دارد.در این آیه،حکم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ»
۲- شرایط نباید فلسفه کلّی حکم و آثار و منافع آنرا تماماً از بین ببرد.اگر انسان مریض یا مسافر در شرایطی نمی تواند روزه بگیرد،باید در ایام دیگری قضا کند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ»
۳- قصد سفر،به تنهایی مانع روزه نیست،در سفر بودن لازم است. «عَلی سَفَرٍ»
۴- قضای روزه،زمان خاصّی ندارد. «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ»
۵- توانایی،شرط تکلیف است. «عَلَی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ»
۶- تغذیه ی فقرا،در متن احکام جاسازی شده است. «طَعامُ مِسْکِینٍ»
۷- عباداتی سبب رشد و قرب بیشتر است که با علاقه و رغبت باشد. «فَمَنْ تَطَوَّعَ»
۸- دستورات الهی بگونه ای است که حداقل را بر همه واجب کرده است و بیش از آن را به اختیار انسان می گذارد.در این آیه سیر کردن یک گرسنه واجب، ولی بیش از آن به عنوان عمل مستحبّی در اختیار خود انسان است. «فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ»
۹- انجام دستورات خداوند،آثار خوبی دارد که به خود انسان باز می گردد نه خدا.«أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ»
@alquran_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۵)
ادامه دعاى امام چهارم عليه السلام براى پدر و مادر:
خداوندا! به آن ها به پاس تربيت من، جزاى نيكو عنايت فرما و در مقابل آنكه مرا گرامى داشتند پاداش نيكو عطا فرما، و هر رنجى را كه در كودكى نسبت به من تحمل كرده اند، در حق ايشان محفوظ بدار.
خداوندا! اگر از جانب من آزارى به آنان رسيده، يا از من ناخوشايندى ديده اند، يا حقى از آنان به وسيله من از بين رفته همه را موجب پاك شدن آنان از گناهانشان و مايه بلندى مقامشان و افزونى حسناتشان قرار ده، اى كه بدى ها را با چندين برابر به خوبى تبديل مى كنى .
پروردگارا! اگر در گفتار من از اندازه بيرون رفته اند، يا در عملى نسبت به من زياده روى نموده اند، يا حقى را از من ضايع كرده اند يا از وظيفه پدر و مادرى درباره من كوتاهى نموده اند، من اين حق خود را به آنان بخشيدم، و آن را مايه احسان بر آن ها قرار دادم، و از تو مى خواهم، كه وزر و وبال آن را، از دوش آنان بردارى، زيرا كه من نسبت به خود، آنان را متهم نمى كنم، و آنان را در مهربانى در حق خودم سهل انگار نمى دانم و از آن چه درباره ام انجام داده اند، ناراضى نيستم.
خداوندا! رعايت حق آنان بر من واجب تر، و احسانشان نسبت به من ديرين تر، و نعمت شان بر من بيشتر از آن است كه آنان را از روى عدل قصاص كنم، يا نسبت به ايشان مانند آن چه نموده اند رفتار كنم، اى خداى من ! اگر چنين كنم پس روزگار طولانى كه در تربيت من سپرى كرده اند، و رنج هاى زيادى كه در نگهدارى من تحمل نموده اند، و آن همه كه بر خود تنگ گرفتند، تا به زندگى من گشايش بخشند، چه مى شود؟
هيهات! كه پدر و مادرم بتوانند حق خود را از من بستانند، و من نمى توانم حقوقى را كه از آن ها بر عهده دارم جبران نمايم، و وظيفه خدمت آنان را انجام دهم پس بر محمد و آلش درود فرست، و مرا يارى ده! اى بهترين كسى كه از تو يارى مى جويند، و مرا توفيق ده، اى هدايت كننده اى كه به او روى مى آوردند، در آن روز كه همه بدون آن كه بر آنان ستم شود، پاداش مى بينند، مرا در زمره آنان كه عاق پدر و مادرند، قرار مده.
خداوندا! بر محمد و آل او و نسل او درود فرست و پدر و مادرم را به بهترين چيزى كه پدران و مادران بندگان با ايمانت را به آن امتياز داده اى مخصوص گردان، اى مهربان ترين مهربانان.
بارالها! ياد آنان را در تعقيبات نمازهايم و در اوقات شب و ساعات روزم، از صفحه قلبم دور مدار.
معبودا! بر محمد و آلش درود فرست و مرا به بركت دعايى كه براى آنان دارم بيامرز و آنان را به خاطر خوبى هايى كه در حق من داشته اند، مشمول آمرزش حتمى خود قرار ده، و به شفاعت و ميانجى گرى من از آنان به طور حتمى خوشنود شو، و آنان را با بزرگوارى و كرامت به سرمنزل مقصودشان در بهشت برين برسان.
خداوندا! اگر پدر و مادرم را پيش از من آمرزيدى پس ايشان را شفيع من قرار ده و اگر مرا قبل از آنان مورد آمرزش قرار دادى پس مرا شفيع ايشان بنما تا در پرتو مهربانى ات در سراى كرامت، و جايگاه مغفرت و رحمتت گرد آئيم، زيرا كه تو صاحب فضل بزرگ و نعمت ديرين هستى و تو مهربان ترين مهربانانى
(دعای ۲۴ صحیفه سجادیه)
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید محاکمه شود.....
@bidary_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اقتصادی در حوزه مجوزهای تولید یعنی چه؟ به چه کسی باید مجوز داد؟
@bidary_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۸)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ، ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎ ﮐﻤﺎ ﺑﻴﺶ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻧﻌﻤﺖﻫﺎ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﻣﺸﺮﻭﻉ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻧﯽﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﯽ ﻫﺎ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﯽﻫﺎ ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ. ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰﺵ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.
ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﯼ ﻣﻌﮑﻮﺱ ﻣﯽﺩﻫﺪ؛ ﻣﺜﻠﺎ، ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺮﺧﻮﺭﯼ ﮐﻨﺪ، ﻣﺮﻳﺾ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﭼﻴﺰﯼ ﺑﺪﻫﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻢ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﺩﻫﺪ.
ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼﻫﺎﻳﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﺰﺍﺣﻤﺎﺕ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼﻫﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺍﺻﻠﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﺨﺘﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻫﺪ، ﻣﮕﺮ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ ﻗﻮﯼ ﺗﺮ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﯽ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻴﺰﯼ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻠﺎﺣﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﯼ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ، ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﺼﻴﺒﻤﺎﻥ ﮐﻦ.
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻣﺎ، ﺍﺑﺮﯼ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﺷﺐ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ.
ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻄﺎ ﮐﻨﺪ؛ ﺣﺘﯽ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎﻳﺸﺎﻥ ﮐﻢ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺍﺧﺮﻭﻳﺸﺎﻥ ﻣﯽﺍﻓﺰﺍﻳﺪ ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﯽﺑﺮﺩ.
ﭘﺲ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻋﻘﻠﯽ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻧﯽ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﭙﻴﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺧﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﮔﺮﻡ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﺍﺑﺮﯼ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻧﺪ ﺷﻔﺎ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻴﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ، ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﻧﺒﻴﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻨﻬﺎ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﻧﺪ؟
ﺁﻳﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺭﺍﻩ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻋﻤﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ،
ﻳﻬﻮﺩﯼ ﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﺼﺮﺍﻧﯽ ﻳﺎ ﺑﻮﺩﺍﻳﯽ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ؟
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﯼ ﻣﺎ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ «ﺍﺳﻠﺎﻡ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﮔﻢ ﺷﺪﻩ ﯼ ﺣﻘﻴﻘﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺑﺪﯼ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ «ﺧﺪﺍ» ﺍﺳﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ «ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﺳﻠﺎﻡ» ﺍﺳﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺿﺮﻭﺭﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ، ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮐﻤﺎﺑﻴﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﻣﻨﺘﻬﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ.
@nazz_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
💟🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸💟
💌 در محضر صحیفه: ۷۲
دعای هشتم - فراز هشتم
🍀وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاء🍀ِ(۳)
🍀خدایا از اینکه دشمن ما را شماتت کند به تو پناه میبرم🍀
🍁و از اینکه من بخواهم دشمن خود را شماتت کنم نیز به تو پناه میبرم💟
💟به تو پناه میبرم از آن هنگام که
آتش غضب به شکل حسادت
و کینه و عداوت 🔷
نسبت به کسی که زمانی به ما
بدی کرده، ظاهر شود.
💕و خنک شود دلم از
بدبختی اش
از مصیبت اش
از اتفاق ناخوشایندی که برایش
پیش آمده
💘و سرزنش کنم
و زخم زبان زنم🌵
💓خدایا از این حقارت؛
از این زبونی و ضعف؛
به تو پناه میبرم💟
💟خدایا پناه میبرم به تو از اینکه
با سرزنش، دل مؤمن زمین خورده ای
را بشکنم💔
هر چند زمانی به من بدی کرده باشد✔
👈شاید با زخم زبان و ملامت ما
✨ محبت خداوند به او جلب شود
و به او ترحم کند
و مهربانیش متوجه او شود🌷
و خدای نکرده بلا به سمت ما بیاید👉
💓خداوندا
💝قلبی به ما عطا کن که به نور
توحید و ولایت اهل بیت
منور باشد 💫
که چنین قلب لطیفی
هرگز از زمین خوردن
دیگران خوشحال نمیشود
💓خدایا شاید یاریمان کنی
و ما بتوانیم تا آنجا بزرگ شویم💞
که اگر بر دشمن هم غلبه کنیم
✅دشمن زمین خورده را لگد نکنیم
💟خدایا پناه میبریم به تو؛
از شماتت کردن و
شماتت شدن
🌷آمین🌷
💖💠💠💠💠💠💖
@sahifeh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشاگری حجت الاسلام مصلحی وزیر سابق اطلاعات: تیم باند مهدی هاشمی هنوز فعال است؛ بخشی از آنها داخل کشور و بخشی از آنها در خارج از کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنگوی نیروهای مسلح یمن: نیروی موشکی و پهپادی یمن حملات گسترده و مشترکی را در عمق خاک سعودی با ۱۴ پهپاد و ۸ موشک بالستیک انجام داد که تعدادی از پهپادها از نوع «صماد ۳» بوده و از موشک «ذوالفقار» نیز در این حملات استفاده شد.
شرکت نفتی آرامکو در بندر «راس التنوره» و اهداف نظامی دیگر در منطقه الدمام در این حملات هدف قرار گرفتند. همچنین پایگاههای نظامی دیگری در مناطق عسیر، جیزان با ۴ پهپاد قاصف و ۷ موشک از نوع بدر هدف قرار گرفتند.
@bidary_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵۵ میلیون آمریکایی در فقر
۲۹ میلیون آمریکایی بدون خدمات درمانی
از هر ۶ آمریکایی یک نفر در ناامنی غذایی
۴۰ میلیون آمریکایی در آستانه تخلیه خانه
حالا شما این فروپاشی اقتصادی رو میبینید؟ یه سریا ۸,۹ سال درس میخونند که دکترای اقتصاد بگیرند، علمی که آمریکا رو هم نمیتونه نجات بده
@bidary_ir
هدایت شده از خانواده امن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بار الها
در این دوشنبه زیبا
صبر و بردباری، فروتنی و تسلیم
لبخندو گذشت، صلح و آرامش
برکت و بخشش بسیار
نصیب همه ما واعضا کانال «خانواده امن» قرار بده
آمین یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام
ای صاحب جلال و بزرگواری
روزتون_بخیر
@amn_org
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۶)
فصل دوم : شمارى از حقوق والدين
در اسلام هم چنان كه براى فرزندان حقوقى معين شده متقابلا براى والدين نيز حقوقى منظور شده است و در اين بخش به شمارى از حقوق والدين و موارد آن مى پردازيم به اميد اين كه با اين موارد آشنا شده و با رعايت اين حقوق جامعه خود را به سوى اعتلاى معنوى و فرهنگى سوق دهيم.
۱- حقوق مادر
مادر در فرهنگ اسلام از جايگاه ويژه اى برخوردار است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در يك جمله زيبا مقام و منزلت حقيقى مادر را چنين بيان مى كند:
الجنة تحت اءقدم الاءمهات
بهشت زير پاى مادران است
و در جمله اى ديگر مى فرمايد:
تحت اءقدام الاءمهات روضه من رياض الجنة
زير پاى مادران باغى از باغ هاى بهشت است .
اين سخنان بزرگ رهبر جهان اسلام ، نهايت تكريم مقام مادر است، يعنى هر كس بخواهد به عالى ترين مقامات انسانى دست يابد، بايد مادر خود را تكريم كند.
مهر بى كران:
شايد يكى از عواملى كه مقام مادر را اين همه بالا برده دلسوزى ، فداكارى و مهر بىكران مادر بوده است.
امام سجاد عليه السلام مى فرمايد:
حق مادرت آن است كه بدانى ، او ترا چندين ماه در رحم خود نگهدارى و حمل كرد و ترا از ميوه دل و شيره جانش غذا داد. او تمام وجودش را براى حفظ و نگهدارى تو به كار گرفت. باكى نداشت، كه خودش گرسنه بماند ولی تو می بایست سير باشى، خود تشنه باشد، اما تو باید آب بياشامى، خودش برهنه باشد و تو لباس پوشيده باشى، خودش در مقابل آفتاب باشد و تو سايه نشين باشى.
او از خواب شيرين خود به خاطر تو چشم پوشيد و رنج بى خوابى را بر خود هموار ساخت. او ترا از گرماى تابستان و سرماى زمستان حفظ كرد. او همه اين رنجها را تحمل كرد، كه ترا داشته باشد و تو از آن او باشى.
بايد بدانى كه تو قدرت و توانائى شكر گذارى مادرت را ندارى، مگر آنكه خداوند ترا يارى كند و بر اداء حق او توفيقت دهد.
امام سجاد عليه السلام خود نيز چنين بود و عملا به حقوق مادر اهتمام مى ورزيد هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند: تو كه از نيكوكارترين مردمانى چرا با مادرت سر يك سفره نمى نشينى؟ فرمود: از آن جهت كه مى ترسم ندانسته دستم به لقمه اى پيشى گيرد كه مادرم آن را مى خواست و به همين مقدار بر خلاف خواهش دل او رفتار كرده باشم!
@amn_org
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۰)
فصل در نتیجه استغفار
از اموری که برای شخص تائب لازم است بدان اقدام کند پناه بردن به مقام غفّاریت حق تعالی و تحصیل حالت استغفار است.
از حضرت حق جلّ جلاله و مقام غفّاریت آن ذات مقدس با زبان قال و حال و سرّ و علن در خلوات، با عجز و ناله و تضرع و زاری، طلب کند که بر او ستر کند ذنوب و تبعات آن را.
البته مقام غفّاریت و ستّاریت ذات مقدس اقتضا می کند ستر عیوب و غفران تبعات ذنوب را. چون که صور ملکوتیه اعمال به منزله ولیده انسان، بلکه بالاتر از آن، است.....
و هر یک از موجودات که اطلاع بر حال انسان پیدا کردند، چه از ملائکه و کتّاب صحائف جرائم، و چه از زمان و مکان و اعضا و جوارح خود او، آنها را از آن گناه محجوب می فرماید، و همه را انساء می فرماید.
چنانچه در حدیث شریف اشاره به آن شده است که می فرماید:
ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب.
و ممکن است وحی حضرت حق تعالی به اعضا و جوارح و بقاع ارض به کتمان معاصی، که در حدیث شریف است، همین انساء آنها باشد،
چنانچه ممکن است فرمان به عدم شهادت باشد. و شاید مراد رفع آثار معاصی از اعضا باشد که به واسطه آن شهادت تکوینی حاصل آید، چنانچه اگر توبه نکند، هر یک از اعضایش ممکن است به لسان قال یا حال شهادت دهند بر کرده های او.
در هر حال. چنانچه مقام غفّاریت و ستّاریت حق اقتضا کرده است که الآن که در این عالم هستیم، اعضای ما شهادتی بر اعمال ما ندهند، و زمان و مکان کرده های ما را مستور دارند، همین طور در عوالم دیگر، اگر با توبه صحیحه و استغفار خالص از دنیا برویم، اعمال ما را مستور می دارند، یا آنکه از اعمال ما بکلی محجوب می شوند.
و شاید مقتضای کرامت حق جلّ جلاله دومی باشد که انسان تائب پیش احدی سر افکنده نباشد و خجلت زدگی نداشته باشد. و الله العالم.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۵۹)
وَمَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ،
حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
و هركس خود را در گرداب هاى خطرناك بيفكند غرق مى شود.
بخش پنجم:
سپس امام علیه السلام به نكته پنجم كه از جهاتى شباهت با نكته چهارم دارد، هر چند با آن متفاوت است، اشاره كرده مى فرمايد:
«هركس خود را در گردابهاى خطرناك بيفكند، غرق مى شود»؛
(وَمَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ).
اشاره به اينكه كسى كه بى مطالعه خودش را در امور خطرناك بيندازد، سرانجام غرق خواهد شد. البته شجاعت صفت بسيار پسنديده اى است؛ ولى تهوّر صفت زشت و ناپسندى است، چراكه شجاعت را در غير مورد، صرف كرده است و اين به كار كوهنوردانى شبيه است كه از نقاط خطرناك به سوى قله پيش مى روند، اين كار عاقلانه نيست، بايد راههاى مطمئن تر را پيدا كرد و از آن طريق به قله صعود نمود.
يا مثلا هنگام زمستان به كسى مى گويند مسيرى كه مى روى خطر سقوط بهمن در آن است و او مى گويد من شجاعت مى كنم و پيش مى روم، و يا از نقاطى كه احتمال وجود ميدان مين باشد بى مطالعه عبور مى كند.
در مسائل اجتماعى، سياسى و اقتصادى نيز همين معنا متصور است كه انسان دست به كارهاى خطرناك بزند و فكر عاقبت آن را نكند.
عاقل كسى است كه با تدبير و شجاعت كارها را دنبال كند. در فقه اسلامى نيز طبق حديث معروف:
«نَهَى النَّبِىُّ عَنِ الْغَرَرِ «يا» نَهَى النَّبِىُّ عَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ»
پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله از انجام كارهاى مجهول و خطرناك ومعاملاتى كه اينگونه باشد نهى كرده است.
بسيارند كسانى كه در معاملاتى كه يا ثمن مجهول است يا مثمن و يا شرايط مبهم يا وضع بازار تيره و تار است وارد مى شوند وتمام سرمايه خود را از كف داده، به فقر مبتلا مى گردند.
شاعر عرب مى گويد:
مَنْ حارَبَ الاْيّامَ أَصْبَحَ رُمْحُه قَصِدآ وَأَصْبَحَ سَيْفُهُ مَفْلولا
كسى كه به جنگ حوادث روز، بى مطالعه برود نيزه اش مى شكند و شمشير او كند مى شود.
@nahj_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#دولت_جوان_حزب_اللهی 🇮🇷
دعدغه رهبر انقلاب جهت تشکیل دولت #جوان و استفاده از نیروهای #مجرب و #باتجربه