eitaa logo
کانال فرهنگی بیمارستان امیر کبیر اراک
80 دنبال‌کننده
625 عکس
278 ویدیو
14 فایل
این کانال مربوط به بخشی از فعالیتهای فرهنگی بیمارستان است که با همکاری امام جماعت انجام می شود. این ‌کانال ‌زیر نظر مستقیم امام جماعت بیمارستان،اداره ‌می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
(1)👇👇👇 چند نکتۀ مهم در مورد بیماری اخلاقی غیبت کردن؛ 1️⃣شباهت غیبت کردن با شراب خوردن؛ پیامبر(ص) می فرماید:«مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَى صَلَاتَهُ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُه‏.»(بحار ج2ص258) اگر شخصی غیبت مرد یا زن مسلمان را بنماید خدا نماز و روزۀ او را تا چهل روز قبول نمی کند مگر اینکه غیبت شده غیبت کننده را ببخشد و حلال نماید. 2️⃣وضعیت عذاب و جهنم غیبت کننده؛ 1- گناهی مخصوص سگهای جهنم؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید:«اجْتَنِبِ الْغِيبَةَ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلَابِ النَّار»(بحار/ج72ص248) غیبت نکنید چرا که غیبت خورشت سگهای جهنّم است. 2- خراشیدن صورت؛ پیامبر(ص):«مَرَرْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي. عَلَى قَوْمٍ يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِأَظْفَارِهِمْ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَغْتَابُونَ النَّاسَ وَ يَقَعُونَ فِي أَعْرَاضِهِم‏»(مجموعة ورام، ج‏1، ص: 115) شبی که مرا به معراج بردند عبور کرده و گذشتم به قومی که صورت خود را با ناخن می خراشیدند،من به جبرئیل گفتم:اینها چه کسانی هستند؟گفت:اینها کسانی هستند که غیبت مردم را می کنند و در آبروی مردم واقع می شوند(یعنی آبروی مردم را می برند). 3- اولین کسی که وارد جهنم می شود؛ خدای تعالی به حضرت موسی علیه السّلام وحی فرمود:«مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ.»(ارشاد القلوب دیلمی/ج1ص116) کسی که بمیرد درحالی که توبه کرده است از بدگوئی کردن پشت سر مؤمنین پس او آخر کسی است که داخل بهشت می شود و کسی که بمیرد درحالی که اصرار دارد بر بدگوئی کردن پس او اوّل کسی است که داخل آتش می شود. 3️⃣توبۀ از غیبت؛ فتوای آیت الله بروجردی؛ «اگر انسان غیبت مسلمانی را کند،احتیاط واجب آن است که اگر مفسده ای پیدا نشود،از آن مسلمان خواهش کند که او را حلال نماید.و چنانچه ممکن نباشد،باید برای او از خدا طلب آمرزش کند و اگر بواسطۀ غیبتی که کرده توهینی از آن مسلمان شده،در صورتی که ممکن است،باید آن توهین را برطرف نماید». 🔻پرسش: کسی که غیبت کرده یا شنیده، آیا باید رضایت فرد غیبت شده را به دست آورد؟ 🔺پاسخ همه مراجع (به جز آیت الله بهجت): خیر، کسب رضایت او واجب نیست؛ ولی باید از این گناه توبه کند. آیت الله بهجت: آری باید رضایت او را کسب کند و آبروی او را نزد کسانی که پیش آنان غیبت کرده، اعاده نماید و اگر امکان رضایت و یا دسترسی به او نباشد، باید برای او استغفار کرد. 🔻پرسش: اگر کسی غیبت کرد و طرف مقابل رضایت نداد، وظیفه اش چیست؟ 🔺پاسخ: توبه کفایت می کند. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 116 ) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(2)👇👇👇 ◀️ ؛ 🌹امام باقر(علیه السلام )میفرماید:«مَنِ اشْتَرَى شَيْئاً مِنَ الْخُمُسِ لَمْ يَعْذَرْهُ اللَّهُ اشْتَرَى مَا لَا يَحِلُّ لَهُ.»(تهذیب،ج4،ص136) کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی بخرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است. 🤔آیا به پولی که در بانک سپرده گذاری شده و از درآمد (سود ) آن ارتزاق می شود، خمس تعلّق می گیرد؟ ♦️آیات عظام امام، سیستانى، فاضل و مکارم: «اگر پول سپرده گذارى از درآمد کسب باشد، خمس دارد. (اما در صورتى که ) با پرداخت خمس (هر چند به صورت اقساط ) نتواند زندگى خود را اداره کند، خمس ندارد.» ( العروة الوثقى، ج 2، م 59 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 708 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 543 ؛ سیستانى، المسائل المنتخبه، م 588 ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، م 1213.) ♦️آیات عظام بهجت، تبریزى و نورى: «اگر از درآمد کسب باشد، آن مقدار از پول سپرده - که اداره زندگى به آن بستگى دارد خمس ندارد ؛ ولى به مقدار بیشتر از آن، خمس تعلق مى گیرد.» (نورى، استفتاءات، ج 1، س 271 ؛ تبریزى، التعلیقة على منهاج الصالحین، م 32 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 948 و بهجت، توضیح المسائل، م 1401.) ♦️آیات عظام خامنه اى، صافى و وحید: «اگر پول سپرده گذارى از درآمد کسب باشد، خمس دارد و چنانچه نمى تواند با پرداخت خمس آن، امرار معاش کند، مى تواند با حاکم شرع دستگردان نماید.» (دفتر: خامنه اى، صافى و وحید.) نکتۀ 1؛سپرده گذاری در بانکهایی جایز است که طبق قرارداد شورای نگهبان باشد. نکتۀ 2؛به سود حاصل از آن، خمس تعلق مى گیرد. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅جلسۀ تبیین در ادارات👆👆👆 🌹این جلسه در تاریخ 3 خرداد 1400 در سالن آموزش،با حضور آقای دکتر مشیری و سر پرستاران عزیز بیمارستان،برگزار شد. 👈با توجه به اینکه عدم رعایت اسلامی در ادارات،یکی از تخلفات اداری است؛قرار بر این شد که مسئولین و سر پرستاران محترم بیمارستان،با بانوانی که رعایت در مجموعۀ بیمارستان نمی کنند،برخورد مطابق با قانون کنند. 💥متن مباحث ارائه شده در این جلسه،به زودی در این کانال منتشر می شود. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅اسامی ۷ نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام شد👇👇👇 ۱- آقای سعید جلیلی(دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی) ۲- آقای محسن رضایی میرقائد(دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) ۳- آقای سیدابراهیم رئیسی(رئیس قوه قضائیه) ۴- آقای علیرضا زاکانی(رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس) ۵- آقای سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی(نایب‌رئیس مجلس) ۶- آقای محسن مهرعلی زاده(استاندار سابق اصفهان) ۷- آقای عبدالناصر همتی(رئیس کل بانک مرکزی) 🌹امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم‏»(بحار/ج75 ص46) شباهت مردم به بیشتر است از شباهت به پدرانشان. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در چه صورتی مردم در انتخابات شرکت نمی کنند؟👆👆👆 ◀️مقام معظم رهبری: «اگر مردم در کشور به آینده امیدوار نباشند،در انتخابات شرکت نمی کنند. اگر به نظام خودشان اعتماد نداشته باشند،در انتخابات شرکت نمی کنند.» 🤔سؤال؛ چگونه مردم به آینده امیدوار می شوند؟ و به نظام خودشان اعتماد خواهند داشت؟ 📣پاسخ؛ مهم ترین راه آن این است که نظام متوجه دردِ مردم باشد و به بانیان وضع موجود،دست رد بزند؛در اینصورت است که مردم به مشارکت در انتخابات تشویق می شوند. عدالت نظام یعنی کاری که شورای نگهبان انجام داد و به دردِ مردم توجه کرد. 💥باید بدانیم،که این افزایش مشارکت مردم در انتخابات است و آن است که شورای نگهبان،مصلحتِ جذبِ قشرهای مختلف را بر عدالت نظام ترجیح دهد. پ ن؛رشد مردم بعد از 43 سال به جایی رسیده که از این مصلحتِ موقتی و سطحی بگذرند و به عدالتِ نظام روی بیاورند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت مقدس.aac
4.98M
(2)👆👆👆 🌹 ◀️مباحثی که در این صوت مطرح می شود؛ 👈 چهارگانۀ (عیبِ واقعیِ مخفیِ پشت سر) 👈تفاوت غیبت با 👈تفاوت غیبت با تمسخر و 👈غیبت واجب و مقدس،در 👈قضیۀ غیبت کردن امام حسین(ع) 👌آیت الله مصباح یزدی؛ «غیبت کردن از کسانی که جامعه را به خطر می‌اندازند نه تنها جایز است، بلکه از موارد غیبت است.» http://mesbahyazdi.ir/node/4085 💥پیش به سوی 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)👇👇👇 🔶موارد جواز غیبت؛ 1️⃣ غیبتِ متجاهر به فسق: غیبت کسی که علنی و آشکارا گناه می¬کند، در مورد همان گناهش، جایز است. 🔹امام صادق (علیه السلام) فرمود: إِذَا جَاهَرَ الفَاسِقُ بِفِسقِهِ فَلَا حُرمَۀَ لَهُ وَ لَا غِیبَۀ اگر فاسق فسق خود را آشکار کند نه حرمتی دارد و نه غیبتی. 2️⃣ در مقام تظلّم: شخص می¬تواند ظلم کسی را که در حقّ او ظلم کرده، برای دیگران بیان کند. 3️⃣ در مقام مشورت: مثلاً کسی که می خواهد دخترش را به عقد کسی درآورد، می تواند دربارۀ آن فرد با دیگران مشورت کند. 4️⃣ در مقام خیرخواهی و نصیحت: مثل این که شخصی با کسی دوست شده و انسان احتمال می دهد که این دوستی منجر به فساد شخص می¬شود، در این شرایط می تواند در مقام نصیحت و خیرخواهی عیب او را ذکر نماید. 5️⃣ غیبت کسی که می خواهد به دین آسیب برساند، جایز است. 6️⃣ غیبت کسانی که نوشته های مسموم و منحرف کننده و باطل دارند جایز است. 7️⃣ غیبت غیر مسلمان حرام نیست. 8️⃣ غیبت فرد نامشخص مانعی ندارد. 💥ضابطۀ کلی در جواز غیبت، وجود مصلحتی برتر از مفسدۀ هتک حرمت مؤمن است. 📚( احکام دو دقیقه¬ای، جلد سوم، صفحه 114 ) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(3)👇👇👇 ◀️ ؛ 🌹امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند:«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّه‏»(کافی ج3ص504) هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد. 🤔از درآمد خود زمینی خریده ام،تا دو سال دیگر آنرا بسازم،آیا سر سال به آن خمس تعلق می گیرد؟ ♦️همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید): چنانچه برای تهیّه خانه مسکونی، راهی جز نگه داشتن زمین تا چند سال نیست، خمس ندارد.[١] ♦️آیات عظام تبریزی و وحید: باید خمس زمین را به قیمت فعلی بدهد. [٢] ♦️آیة‌الله سیستانی: چنانچه از نظر مالی نمی‌تواند خانه را یک مرتبه بخرد و متعارف درباره مانند او این است که به تدریج آن را تهیّه کند- به گونه‌ای که خلاف آن کوتاهی در حق خانواده شمرده می‌شود- خمس ندارد. [٣] ♦️آیة‌الله مکارم: خمس ندارد.[٤] [١] امام، استفتائات، ج١، س٢٣؛ نوری، استفتائات، ج١، س٢٨٣؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٦٧٥؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٩١؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج١، م١٢١٩؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٩ و خامنه‌ای، اجوبه، س٩٠٢ و ٩٥٦. .[٢] تبریزی، استفتائات، س٨٠٤؛ دفتر: وحید. [٣]. منهاج الصالحین، م١٢١٩. .[٤] مکارم، استفتائات، ج٢، س٥١٤. 🤔پولی که جهت گرفتن وام مسکن در بانک گذاشته می شود و چندین سال از آن می گذرد،خمس تعلق می گیرد؟ ♦️آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، مکارم و وحید: آرى، خمس دارد. مکارم، استفتاءات، ج 2، س 533 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 889 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 908 ؛ سیستانى، Sistani.org، خمس، ش 10 ؛ دفتر: امام و وحید. ♦️آیات عظام بهجت، فاضل و نورى: اگر براى تهیه خانه مورد نیاز، راهى جز این ندارد، به پول پس انداز شده خمس تعلق نمى گیرد. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 677 ؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1391 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 328. ♦️آیةاللَّه صافى: اگر خانه مسکونى در حال حاضر مورد نیاز او و در شأنش باشد و راهى جز طریق یاد شده ندارد، به آن خمس تعلق نمى گیرد. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 706. تبصره. بنا بر نظر مراجعى که معتقدند پول مزبور خمس ندارد ؛ چنانچه در آینده، صرف خرید منزل نشود، خمس آن را باید بدهد. 💥نکتۀ مهم؛ این حکم برای خرید اولین خانه ای که به آن نیاز دارد،نه اینکه شخصی برود و خانه های زیادی بخرد و اجاره بدهد. 🤔خانه‌ای دو طبقه تهیّه و بیش از یک سال در هر دو طبقه زندگی کرده‌ایم (هر دو طبقه مورد نیاز است)؛ اکنون تصمیم گرفته‌ایم به طور موقت یک طبقه‌ی آن را برای اداره زندگی اجاره بدهیم؛ آیا به این طبقه سر سال خمس تعلّق می‌گیرد؟ ♦️همه مراجع: به اصل طبقه خانه خمس تعلّق نمی‌گیرد؛ ولی به پول اجاره -چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید- خمس تعلّق می‌گیرد.[١] تبصره. باید توجّه داشت که در سؤال مذکور، طبقه خانه هنوز از مؤونه بودن خارج نشده است؛ هرچند به طور موقت از آن استفاده نمی‌کنید. از این رو به آن خمس تعلّق نمی گیرد. .[١] امام، استفتائات، ج١، س٤١؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٥ و ٧٤٠؛ خامنه‌ای، اجوبه، س٨٨٨ و٨٩٩ و٩٢٢؛ تبریزی، استفتائات، س٨٢٦ و٨٨٨؛ مکارم، توضیح المسائل، م١٥٠٧؛ نوری، استفتائات، ج١، ٢٦٧؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٧٠٢؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٧٦؛ دفتر: وحید و سیستانی. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅وصیت امام خمینی(ره) در مورد انتخابات؛👇👇👇 🌹پیامبر(ص) می فرماید:«لِكلِّ شي‏ءٍ آفةٌ تُفسِدُهُ وَ آفَةُ هذا الدِّينِ وُلاةُ السُّوء.»(نهج الفصاحه/ح2255) هر چيزى آفتى دارد كه مايه فساد آن مى‏شود و آفت اين دين بدند. 🖤رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) بر همۀ شما عزیزان تسلیت باد. 👌این روزها،روزهای است؛آن هم مهم ترین مسئول مملکت اسلامی که در قانون اساسی بالاترین مقام بعد از رهبری دانسته شده است؛امام بزرگوار در وصیتنامۀ خود در زمینۀ چند نکتۀ مهم فرمودند؛ 1️⃣ ؛ «وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه خبرگان‏ در صحنه باشند...چه بسا که در بعضی مقاطع، عدم حضور و مسامحه گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.» 2️⃣ ؛ «در تعيين رئيس جمهور و وكلاى مجلس با طبقه تحصيلكردۀ متعهد و روشنفكرِ با اطلاع از مجارى امور و غير وابسته به كشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت كرده، و با علما و روحانيون با تقوا و متعهد به جمهورى اسلامى نيز مشورت نموده.» 3️⃣ ؛ «توجه داشته باشند رئيس جمهور و وكلاى مجلس از طبقه‏اى باشند؛ كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمايه‏داران و زمينخواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات‏ كه تلخى محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمى‏توانند بفهمند.» 📚صحیفه امام/ج21 ص422؛وصيتنامه، متن، ص: 48 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅سوال از امام صادق درباره تردید در بین دو حاکم👆👆👆 👌چگونه بین کاندیدا یک فرد را انتخاب کنیم؟ 🔸«شخصی از حضرت صادق(ع) پرسید:«بین دو حاکم در تردیدم،چه کنم؟ امام فرمود:عادل،صادق،دانشمند و با تقواترین را انتخاب کن. (اَلْحُكْمُ مَا حَكَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لاَ يَلْتَفِتْ إِلَى مَا يَحْكُمُ بِهِ اَلْآخَرُ) 🔸اگر به تشخیص نرسیدی،ببین افرادِ متدیّن به کدام متمایلند. يُنْظَرُ إِلَى مَا كَانَ مِنْ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا فِي ذَلِكَ اَلَّذِي حَكَمَا بِهِ اَلْمُجْمَعَ عَلَيْهِ مِنْ أَصْحَابِكَ 🔸اگر باز هم نفهمیدی،بنگر انتخابِ کدامیک مخالفینِ ما را بیشتر خشمگین می سازد،او را برگزین. مَا خَالَفَ اَلْعَامَّةَ فَفِيهِ اَلرَّشَادُ.» 📚کافی/ج1 ص68 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
با محوریت سخنان مقام معظم رهبری👆👆👆 ◀️خرداد 1400 🔸مطالب نشریه شامل موارد زیر می باشد؛ 1️⃣امید در قرآن و روایات 2️⃣ضرورت امیدواری 3️⃣دلایل امیدواری 4️⃣آثار امید در زندگی 5️⃣آفات ناامیدی 6️⃣عوامل ایجاد امیدواری 💥به برگزیدگان این مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد. 💥برای دریافت نشریۀ امید و سؤالات آن به روابط عمومی بیمارستان مراجعه کنید. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅سؤالات نشریۀ امید👇👇👇 1️⃣ کدامیک از گزینه های زیر در مورد عوامل ایجاد امیدواری،کاملتر است؟ الف) یادخدا،ایستادگی،اعتقاد به مهدویت ب) اعتماد به خدا،ایستادگی،دعا،تلاش مسئولان نظام ج) گزینۀ الف و ب د)نورانیت دل،نماز،رهبری،ایمان 2️⃣ در قرآن چند بار مسئلۀ امید به رحمت خدا بیان شده است؟ الف) 3 بار ب) 4 بار ج) 5 بار د) 6بار 3️⃣ کدامیک از گزینه های زیر در مورد دلایل وجود امید در کشور،کاملتر است؟ الف) انحطاط غرب،واقعیتهای عینی ب) انحطاط غرب،فرصتها ج) انحطاط غرب و فرسودگی جبهۀ مقابل د) گزینۀ الف و ب و ج 4️⃣ «امید به انسان شادی می بخشد.» این جمله جزء کدامیک از گزینه های زیر است؟ الف) آثار امیدواری ب) عوامل ایجاد امیدواری ج) دلایل امیدواری د) ضرورت امیدواری 5️⃣ کدامیک از گزینه های زیر جزء آفات ناامیدی است؟ الف)عدم تحرّک ب) پیشروندگی ج)مانع پیشرفت و از بین برندۀ نشاط د) موارد الف و ج 6️⃣ کدامیک از گزینه های زیر در مورد آثار امید،کاملتر است؟ الف) شادی و در صحنه بودن مردم ب) حلّال مشکلات کشور و در صحنه بودن مردم ج) تلاش و حرکت و پیشروی د) گزینۀ الف و ب و ج 💥مهلت تحویل پاسخ به روابط عمومی بیمارستان(آقای آستانه) تا 1 تیر ماه 1400(روز ولادت امام رضا علیه السلام) 💥به برگزیدگانِ مسابقه،جوایزی اهداء خواهد شد. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(4)؛👆👆👆 ♦️♦️ناامیدی ممنوع♦️♦️ 🔸امام علي - عليه السلام - فرمود: بزرگترين بلا, است. «أَعظَمُ البَلاءِ اِنقِطَاعُ الرَّجَاءِ.»(غرر الحکم، ح 2860) 🔸امام علي - عليه السلام - فرمود: ، موجب تفريط و تقصير مي شود. «في القُنُوطِ اَلتَّفرِيطُ.»(بحار الأنوار، ج 77، ص 211) 🌹مقام معظم رهبری « ، بزرگترین دشمن یک ملت است.»(3/10/1376) «مطمئناً آینده‌ی ملت ایران به مراتب از گذشته‌ی او بهتر خواهد بود.»(1/1/1384) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛👇👇👇 🌹پیامبر(ص):«كُلُّكُمْ مَسْئُول‏»(جامع الأخبار/ص119) همۀ شما مسئول هستید. 💥یکی از مهم ترین شئون مسئولیت مردم، است که چند نکتۀ شرعی در مورد بیان می کنیم: 1️⃣شرکت در نظام جمهوری اسلامی،واجب عینی است. 2️⃣در امر از باب مشاوره،غیبت کردن کاندیداها آن هم در اموری که مربوط به باشد،جایز و بلکه واجب است. 3️⃣دادن اگر موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. 4️⃣همگان به‌ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند. 📚احکام شرعی انتخابات؛۱۳۹۶/۰۲/۲۵ https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=36569 5️⃣معرفی و تبلیغ یک کاندید در وقت اداری ممنوع و جرم است. «فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و‌ادارات، و شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار‌گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.» 📚ماده(68) قانون انتخابات ریاست جمهوری؛1364/04/05 https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91088 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
✅پاسخ به شبهات مربوط به در انتخابات؛👇👇👇 🌹پیامبر(ص) می فرمایند:«عَلَامَةُ رِضَا اللَّهِ عَنْ خَلْقِهِ رُخْصُ أَسْعَارِهِمْ وَ عَدْلُ سُلْطَانِهِمْ وَ عَلَامَةُ غَضَبِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ جَوْرُ سُلْطَانِهِمْ وَ غَلَاءُ أَسْعَارِهِمْ.»(تحف العقول/ص40) نشان خشنودى خداوند از مخلوق: پائين بودن ، و دادگرى حاكم است، و نيز نشانه خشم الهى بر مردمان: ستم حاكمان و گرانى است. 🔸یکی از مهم ترین دلایل خشم خداوند بر ما،به خاطر انتخاب هایی بوده که مردم انجام داده اند. در جلسات قبل در مورد این گفتیم که طبق فتوای مقام معظم رهبری معرفی اصلح یک وظیفه است اما قانون در ادارات اینکار را ممنوع و جرم اعلام کرده و مراجع عظام تقلید پیروی از قانون را واجب میدانند؛لذا ما در اینجا نمی توانیم اصلح را معرفی کنیم اما می توانیم شبهات مربوط به را بیان کنیم. 1️⃣برخی می گویند نباید اصلح را معرفی کرد و فقط باید تحلیل سیاسی مردم را افزایش داد. 👈در پاسخ می گوییم هیچ منافاتی بین تحلیل سیاسی و وجود ندارد؛مثلاً اگر شخصی یک ساعت می خواهد در مورد انتخابات صحبت کند،می تواند 59 دقیقه تحلیل سیاسی بدهد و یک دقیقۀ آخر اصلح را نیز معرفی کند.(در ضمن اینکه اصلح را باید معرفی کنیم،نظر مراجع از جمله مقام معظم رهبری است.) 2️⃣برخی می گویند باعث اختلاف در نمازگزاران و کاهش شرکت در نماز جماعت می شود. 👈در پاسخ می گوییم زمانی اختلاف به وجود می آید که را با معرفی حزبِ خاص،اشتباه بگیریم. قواعدی دارد و یکی از آن قواعد این است که ما اصلح را از نظر خود معرفی می کنیم و اسمی از حزب نمی بریم و بیان می کنیم که هر کس مختار است. 💥به عبارت دیگر راهی است برای شناختن امام جماعت و همچنین فایدۀ دیگرش این است که نشان می دهد که جبهۀ انقلاب برای برون رفت از این مشکلات،راه حل دارند. 3️⃣برخی از دغدغه مندان به دین می گویند ما اگر کسی را معرفی کنیم؛چون ممکن است منحرف بشود،بعداً نمی توانیم جواب مردم را بدهیم. 👈در پاسخ شما را به آخرین جملۀ وصیتنامۀ حضرت امام خمینی(ره) ارجاع می دهیم که متأسفانه در جامعه هنوز جا نیفتاده و این مورد از مهم ترین قواعد است. امام خمینی(ره) می فرماید:"میزان در هر کس،حال فعلی اوست."(صحیفۀ امام/ج21ص452) ما از آینده خبر نداریم و ملاک را گذشته(کارنامه) و حال افراد قرار می دهیم و اگر انحرافی هم پیش آمد،ما اولین نفراتی هستیم که در مقابل آن می ایستیم. در ضمن اینکار رویۀ معصومین(ع) نیز بوده است؛مثلاً امام کاظم(ع) نمایندگانی برای خود انتخاب و به مردم معرفی کردند که بعداً آنها فرقۀ واقفیه را تشکیل دادند و امام رضا(ع) را به امامت نپذیرفتند. 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(4)👇👇👇 ◀️ ؛ 🤔آیا به پولی که انسان برای ازدواج ذخیره کرده،خمس تعلق می گیرد؟ 👈آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، مکارم و صافى: . (امام، استفتاءات، ج 1، س 24 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 516 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 880 ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 747 ؛ سیستانى، sistani.org، خمس، ش 8.) 👈آیات عظام فاضل و نورى: چنانچه بدون پس انداز نمى تواند در آینده ازدواج کند، . (فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 748 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 330 .) 👈آیةاللَّه بهجت: چنانچه پس انداز کوتاه مدت ودر حد متعارف (مثلاً تا سه سال ) باشد، . (بهجت، توضیح المسائل، م 1391 .) 👈آیةاللَّه خامنه اى: اگر براى تهیه هزینه هاى ازدواج درآینده نزدیک (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسى ) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهیه کند، . (خامنه اى، اجوبة، 860، 978.) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK
(5)👇👇👇 ◀️ : 👈همۀ مراجع: در صورت ضرورت(ممکن نبودن) یا عرف محل زندگی،خمس ندارد. 💥آیات عظام بهجت و صافی: سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است. ◀️ ؛ 👈امام خمینی(ره):خمس دارد. 👈آیت الله مکارم:خمس دارد ولی اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.) (توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500) (استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334) 👈آیت الله وحید: خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1383، ص 522، و 523 م 1794) 👈آیت الله نوری:خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1386، ص 253، م 1773) 👈آیت الله فاضل: در صورت ضرورت و شأن خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829) 👈آیت الله صافی: در صورت ضرورت خمس ندارد. (جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750) 👈مقام معظم رهبری:اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند. (اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906) 👈آیت الله بهجت:در صورت ضرورت+تا سه سال+عرفاً محتاج به آن باشد،خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391) 📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک @bimarestan_AK