✅جلسۀ تبیین #قانون_حجاب در ادارات👆👆👆
🌹این جلسه در تاریخ 3 خرداد 1400 در سالن آموزش،با حضور آقای دکتر مشیری و سر پرستاران عزیز بیمارستان،برگزار شد.
👈با توجه به اینکه عدم رعایت #حجاب اسلامی در ادارات،یکی از تخلفات اداری است؛قرار بر این شد که مسئولین و سر پرستاران محترم بیمارستان،با بانوانی که رعایت #حجاب در مجموعۀ بیمارستان نمی کنند،برخورد مطابق با قانون کنند.
💥متن مباحث ارائه شده در این جلسه،به زودی در این کانال منتشر می شود.
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
✅اسامی ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد👇👇👇
۱- آقای سعید جلیلی(دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی)
۲- آقای محسن رضایی میرقائد(دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)
۳- آقای سیدابراهیم رئیسی(رئیس قوه قضائیه)
۴- آقای علیرضا زاکانی(رئیس مرکز پژوهشهای مجلس)
۵- آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی(نایبرئیس مجلس)
۶- آقای محسن مهرعلی زاده(استاندار سابق اصفهان)
۷- آقای عبدالناصر همتی(رئیس کل بانک مرکزی)
🌹امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم»(بحار/ج75 ص46)
شباهت مردم به #مسئولینشان بیشتر است از شباهت به پدرانشان.
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در چه صورتی مردم در انتخابات شرکت نمی کنند؟👆👆👆
◀️مقام معظم رهبری:
«اگر مردم در کشور به آینده امیدوار نباشند،در انتخابات شرکت نمی کنند.
اگر به نظام خودشان اعتماد نداشته باشند،در انتخابات شرکت نمی کنند.»
🤔سؤال؛
چگونه مردم به آینده امیدوار می شوند؟ و به نظام خودشان اعتماد خواهند داشت؟
📣پاسخ؛
مهم ترین راه آن این است که نظام متوجه دردِ مردم باشد و به بانیان وضع موجود،دست رد بزند؛در اینصورت است که مردم به مشارکت در انتخابات تشویق می شوند.
عدالت نظام یعنی کاری که شورای نگهبان انجام داد و به دردِ مردم توجه کرد.
💥باید بدانیم،که این #راه_ریشه_ای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است و #راه_سطحی آن است که شورای نگهبان،مصلحتِ جذبِ قشرهای مختلف را بر عدالت نظام ترجیح دهد.
پ ن؛رشد مردم بعد از 43 سال به جایی رسیده که از این مصلحتِ موقتی و سطحی بگذرند و به عدالتِ نظام روی بیاورند.
#بیان_شده_در_بین_الصلاتین
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
غیبت مقدس.aac
4.98M
✅ #غیبت_کردن(2)👆👆👆
🌹 #غیبت_مقدس
◀️مباحثی که در این صوت مطرح می شود؛
👈 #ارکان چهارگانۀ #غیبت(عیبِ واقعیِ مخفیِ پشت سر)
👈تفاوت غیبت با #تهمت
👈تفاوت غیبت با تمسخر و #هتک_حرمت
👈غیبت واجب و مقدس،در #انتخاب_مسئولین
👈قضیۀ غیبت کردن امام حسین(ع)
👌آیت الله مصباح یزدی؛
«غیبت کردن از کسانی که جامعه را به خطر میاندازند نه تنها جایز است، بلکه از موارد #وجوب غیبت است.»
http://mesbahyazdi.ir/node/4085
💥پیش به سوی #انتخاب_بهتر
#بیان_شده_در_بین_الصلاتین
#انتشار_حداکثری
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
✅ #غیبت_کردن(3)👇👇👇
🔶موارد جواز غیبت؛
1️⃣ غیبتِ متجاهر به فسق: غیبت کسی که علنی و آشکارا گناه می¬کند، در مورد همان گناهش، جایز است.
🔹امام صادق (علیه السلام) فرمود:
إِذَا جَاهَرَ الفَاسِقُ بِفِسقِهِ فَلَا حُرمَۀَ لَهُ وَ لَا غِیبَۀ
اگر فاسق فسق خود را آشکار کند نه حرمتی دارد و نه غیبتی.
2️⃣ در مقام تظلّم: شخص می¬تواند ظلم کسی را که در حقّ او ظلم کرده، برای دیگران بیان کند.
3️⃣ در مقام مشورت: مثلاً کسی که می خواهد دخترش را به عقد کسی درآورد، می تواند دربارۀ آن فرد با دیگران مشورت کند.
4️⃣ در مقام خیرخواهی و نصیحت: مثل این که شخصی با کسی دوست شده و انسان احتمال می دهد که این دوستی منجر به فساد شخص می¬شود، در این شرایط می تواند در مقام نصیحت و خیرخواهی عیب او را ذکر نماید.
5️⃣ غیبت کسی که می خواهد به دین آسیب برساند، جایز است.
6️⃣ غیبت کسانی که نوشته های مسموم و منحرف کننده و باطل دارند جایز است.
7️⃣ غیبت غیر مسلمان حرام نیست.
8️⃣ غیبت فرد نامشخص مانعی ندارد.
💥ضابطۀ کلی در جواز غیبت، وجود مصلحتی برتر از مفسدۀ هتک حرمت مؤمن است.
📚( احکام دو دقیقه¬ای، جلد سوم، صفحه 114 )
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
✅ #احکام_خمس(3)👇👇👇
◀️ #خمس_پول_خرید_خانه؛
🌹امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند:«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّه»(کافی ج3ص504)
هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد.
🤔از درآمد خود زمینی خریده ام،تا دو سال دیگر آنرا بسازم،آیا سر سال به آن خمس تعلق می گیرد؟
♦️همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید): چنانچه برای تهیّه خانه مسکونی، راهی جز نگه داشتن زمین تا چند سال نیست، خمس ندارد.[١]
♦️آیات عظام تبریزی و وحید: باید خمس زمین را به قیمت فعلی بدهد. [٢]
♦️آیةالله سیستانی: چنانچه از نظر مالی نمیتواند خانه را یک مرتبه بخرد و متعارف درباره مانند او این است که به تدریج آن را تهیّه کند- به گونهای که خلاف آن کوتاهی در حق خانواده شمرده میشود- خمس ندارد. [٣]
♦️آیةالله مکارم: خمس ندارد.[٤]
[١] امام، استفتائات، ج١، س٢٣؛ نوری، استفتائات، ج١، س٢٨٣؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٦٧٥؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٩١؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج١، م١٢١٩؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٩ و خامنهای، اجوبه، س٩٠٢ و ٩٥٦.
.[٢] تبریزی، استفتائات، س٨٠٤؛ دفتر: وحید.
[٣]. منهاج الصالحین، م١٢١٩.
.[٤] مکارم، استفتائات، ج٢، س٥١٤.
🤔پولی که جهت گرفتن وام مسکن در بانک گذاشته می شود و چندین سال از آن می گذرد،خمس تعلق می گیرد؟
♦️آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، مکارم و وحید: آرى، خمس دارد. مکارم، استفتاءات، ج 2، س 533 ؛ تبریزى، استفتاءات، س 889 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 908 ؛ سیستانى، Sistani.org، خمس، ش 10 ؛ دفتر: امام و وحید.
♦️آیات عظام بهجت، فاضل و نورى: اگر براى تهیه خانه مورد نیاز، راهى جز این ندارد، به پول پس انداز شده خمس تعلق نمى گیرد. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 677 ؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1391 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 328.
♦️آیةاللَّه صافى: اگر خانه مسکونى در حال حاضر مورد نیاز او و در شأنش باشد و راهى جز طریق یاد شده ندارد، به آن خمس تعلق نمى گیرد. صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 706.
تبصره. بنا بر نظر مراجعى که معتقدند پول مزبور خمس ندارد ؛ چنانچه در آینده، صرف خرید منزل نشود، خمس آن را باید بدهد.
💥نکتۀ مهم؛ این حکم برای خرید اولین خانه ای که به آن نیاز دارد،نه اینکه شخصی برود و خانه های زیادی بخرد و اجاره بدهد.
🤔خانهای دو طبقه تهیّه و بیش از یک سال در هر دو طبقه زندگی کردهایم (هر دو طبقه مورد نیاز است)؛ اکنون تصمیم گرفتهایم به طور موقت یک طبقهی آن را برای اداره زندگی اجاره بدهیم؛ آیا به این طبقه سر سال خمس تعلّق میگیرد؟
♦️همه مراجع: به اصل طبقه خانه خمس تعلّق نمیگیرد؛ ولی به پول اجاره -چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید- خمس تعلّق میگیرد.[١]
تبصره. باید توجّه داشت که در سؤال مذکور، طبقه خانه هنوز از مؤونه بودن خارج نشده است؛ هرچند به طور موقت از آن استفاده نمیکنید. از این رو به آن خمس تعلّق نمی گیرد.
.[١] امام، استفتائات، ج١، س٤١؛ صافی، جامع الاحکام، ج١، س٧١٥ و ٧٤٠؛ خامنهای، اجوبه، س٨٨٨ و٨٩٩ و٩٢٢؛ تبریزی، استفتائات، س٨٢٦ و٨٨٨؛ مکارم، توضیح المسائل، م١٥٠٧؛ نوری، استفتائات، ج١، ٢٦٧؛ فاضل، جامع المسائل، ج١، س٧٠٢؛ بهجت، توضیح المسائل، م١٣٧٦؛ دفتر: وحید و سیستانی.
#بیان_شده_در_بین_الصلاتین
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
✅وصیت امام خمینی(ره) در مورد انتخابات؛👇👇👇
🌹پیامبر(ص) می فرماید:«لِكلِّ شيءٍ آفةٌ تُفسِدُهُ وَ آفَةُ هذا الدِّينِ وُلاةُ السُّوء.»(نهج الفصاحه/ح2255)
هر چيزى آفتى دارد كه مايه فساد آن مىشود و آفت اين دين #زمامداران بدند.
🖤رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) بر همۀ شما عزیزان تسلیت باد.
👌این روزها،روزهای #انتخابات است؛آن هم #انتخاب مهم ترین مسئول مملکت اسلامی که در قانون اساسی بالاترین مقام بعد از رهبری دانسته شده است؛امام بزرگوار در وصیتنامۀ خود در زمینۀ #انتخابات چند نکتۀ مهم فرمودند؛
1️⃣ #توصیه_به_حضور_در_انتخابات؛
«وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه #انتخاب رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه #انتخاب خبرگان در صحنه باشند...چه بسا که در بعضی مقاطع، عدم حضور و مسامحه گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.»
2️⃣ #مشورت_کردن_در_امر_انتخابات؛
«در تعيين رئيس جمهور و وكلاى مجلس با طبقه تحصيلكردۀ متعهد و روشنفكرِ با اطلاع از مجارى امور و غير وابسته به كشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت كرده، و با علما و روحانيون با تقوا و متعهد به جمهورى اسلامى نيز مشورت نموده.»
3️⃣ #مهم_ترین_معیار_انتخاب_رئیس_جمهور_برای_مردم؛
«توجه داشته باشند رئيس جمهور و وكلاى مجلس از طبقهاى باشند؛ كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمايهداران و زمينخواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخى محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمىتوانند بفهمند.»
📚صحیفه امام/ج21 ص422؛وصيتنامه، متن، ص: 48
#بیان_شده_در_بین_الصلاتین
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK
✅سوال از امام صادق درباره تردید در بین دو حاکم👆👆👆
👌چگونه بین کاندیدا یک فرد را انتخاب کنیم؟
🔸«شخصی از حضرت صادق(ع) پرسید:«بین دو حاکم در تردیدم،چه کنم؟
امام فرمود:عادل،صادق،دانشمند و با تقواترین را انتخاب کن.
(اَلْحُكْمُ مَا حَكَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لاَ يَلْتَفِتْ إِلَى مَا يَحْكُمُ بِهِ اَلْآخَرُ)
🔸اگر به تشخیص نرسیدی،ببین افرادِ متدیّن به کدام متمایلند.
يُنْظَرُ إِلَى مَا كَانَ مِنْ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا فِي ذَلِكَ اَلَّذِي حَكَمَا بِهِ اَلْمُجْمَعَ عَلَيْهِ مِنْ أَصْحَابِكَ
🔸اگر باز هم نفهمیدی،بنگر انتخابِ کدامیک مخالفینِ ما را بیشتر خشمگین می سازد،او را برگزین.
مَا خَالَفَ اَلْعَامَّةَ فَفِيهِ اَلرَّشَادُ.»
📚کافی/ج1 ص68
📣کانال فرهنگی بیمارستان امیرکبیر اراک
@bimarestan_AK