eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
977 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📂متن نامه شهید هاشمی‌نژاد به امام خمینی قدس سره الشریف و پاسخ ایشان ◀️به مناسبت بسم اللّه الرحمن الرحیم 🔹محضر مبارک پیشوای مجاهد و عظیم الشأن حضرت مستطاب حجه الاسلام والمسلمین ادام ظله العالی پیشوای جلیل القدر: از نظر مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت پیشه بر و زمینهای اسلامی دیگری مستولی گشته و مسلمانان بی گناه آن سامان را آواره بیابان‌ها نموده است و اکنون بمنظور استخلاص و استرداد زمینهای اسلامی جز مقاومت مسلحانه - که بنام عملیات فدائی خوانده میشود ـ چاره ای نیست و در چنین شرائط و زمینه ای آیا مسلمانانی که توانائی حمل سلاح و جهاد داشته یا آنانکه قدرت کمک مالی با مجاهدین را دارند میتوانند از این خدمت دینی سرپیچی نموده و اوضاع را نادیده بگیرند؟ 🔸و آیا جایز است که متمکنین در مقابل این خطر خانمان برانداز ه آرام نشسته و از برای راندن کفار از زمینهای اسلامی قدمی برنداشته و اقدامی نکنند؟ و 🔹در صورت وجوب مقاومت آیا جایز است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکوه و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده کرد یا خیر؟ همچنان تمنی است رأی مبارک را در این باره بیان فرمائید. ادام اللّه ظلکم. دسته ای از فدائیین بسم اللّه الرحمن الرحیم 🔹قبلاً هم تذکر داده ام که با هدف‌هائی که دارد برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود و چون احتمال خطر متوجه باساس اسلام است لازم است بر دول اسلامی بخصوص و بر سائر مسلمین عموما که دفع این ماده فساد را بهر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند و جایز است از محل زکوات و سائر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند. 🔸از خداوند تعالی مسئلت مینماید که موجب تنبه و بیداری مسلمین را فراهم فرماید و دفع شر اعداء اسلام را از بلاد مسلمین بفرماید والسلام علی من اتّبع الهدی بتاریخ 3 جمادی الثانی 88 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
هاشمی نژاد.jpg
135.1K
📂سند نامه شهید هاشمی نژاد به امام قدس سره الشریف و پاسخ ایشان 🔹امام خمینی قدس سره الشریف: «لازم است بر #دول_اسلامی بخصوص و بر سائر مسلمین عموما که دفع این ماده فساد را بهر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند.» 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
مفتح.jpg
143.8K
📂شهید مفتح: این بدبختی ها دیگر مربوط به خدا نیست مربوط به عمل خود ما است 🔹روز 7 /12 /50 مجلس وعظ و سوگواری حضرت سیدالشهداء در تکیه محله چالکا دماوند با شرکت عده ای از اهالی دماوند تشکیل گردید. ...محمد مفتح پیرو بحث روز گذشته خود گفت مسلمان نباید برای حفظ جان ـ حفظ ثروت ـ حفظ شهرت ـ حفظ جاه و مقام ـ حفظ میز ـ حفظ مغازه و خلاصه حفظ مصالح خود تقیه کند اسلام می گوید وقتی حقت ضایع شد حقت را بگیر حرف بزن و داد کن پس تقیه از نظر اسلام غلط است اما موضوع بحث امروز علت دوم بدبختی و عقب ماندگی ما مسلمانان اعتقاد به قضا و قدر و سرنوشت می باشد نامبرده پیرامون این موضوع مفصلاً بحث و بیان نمود که در نتیجه اعتقاد به قضا و قدر و سرنوشت باید هشتصد میلیون مسلمان توسری خور دو میلیون یهود باشد و مسجد الاقصی ما را آتش بزنند و خراب کنند این بدبختی ها و عقب افتادگی ها دیگر مربوط به خدا نیست مربوط به عمل خود ما است که نخواستیم پیشرفته و صنعتی باشیم باید دستمان را مثل گدا در مقابل ملل صنعتی دراز کنیم و از آنها سوزن و غیره بخواهیم و در این امور عقب مانده ولی در رقاصی و هرزگی پیشرفته و درجه اول باشیم این مصیبت زنده زمان ما است چه بگویم اگر بخواهم دستهای بیگانه ای که این هرزگی و شهوت پرستی و رقاصی به ما داده معرفی کنم به جائی می رسیم که نباید هیچ بگویم و حق سخن گفتن ندارم و اگر بگویم مثل دو سال قبل که حق سخنرانی نداشتم باز محروم می شوم شیخ محمد مفتح در خاتمه برای سلامتی مسلمین و جاوید ماندن دین و آئین اسلام و رفع گرفتاری و آزادی برادران خود دعا نمود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
مهدوی کنی.jpg
108.6K
📂مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و نفرین اسرائیل 🔹از : 20 ه 12 به : 312 شماره : 13878 /20 ه 12 نامبرده بالا در حدود ساعت 090 روز 29 /8 /50 در مسجد جلیلی در حالت ایستاده مشغول خواندن خطبه مخصوص عید بود و ضمن ترجمه آن اظهار داشت ای مردم به مال و تجملات دنیا زیاد دل نبندید و به فکر آخرت باشید در مملکتی که در پایتختش هزاران نفر گرسنه دیده می شود خرج های بیهوده برای چه می کنید به فکر مردم باشید و در این زمان که فساد دامنگیر اجتماع شده به فکر قرآن و دین خود و روز آخرت باشید با خدا نمی توان جنگ کرد پس نبایستی به جنگ خدا رفت. 🔸مشارالیه در پایان صحبت خود #اسرائیل را نفرین و مسلمانان را دعا نمود 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
موسی صدر.jpg
145.3K
📂سند مطالبه آقاسیدموسی صدر از آیت‌الله میلانی برای اقدام علیه اسرائیل 🔹مشهد از بیروت سماحة آیه اللّه العظمی المیلانی ایران مشهد 🔸مسلمانها در #آتش_جنگ_دفاعی می سوزند #اسرائیل زمین‌های آن‌ها را در 1973 اشغال و همه پیشنهادهای صلح و قطعنامه شورای امنیت را متکبرانه رد کرده و آتش افروخته، این جنگ اسلام را در خطر انداخته و صلح جهانی را تهدید می کند هم اکنون اسرائیل آمریکا را به جنگ می کشد.. 🔹مسلمانان از ایران انتظار دارند و از آن حضرت می خواهند به دولت و همه سازمان‌ها فشار آورده از این جنگ خونین و کمک آمریکا به اسرائیل جلوگیری کنند.. رئیس مجلس اعلی شیعه #موسی_صدر سه شنبه از بیروت مخابره شده 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻 بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت ◀️بازخوانی اسناد مقابله حوزه علمیه با جنایات 📂با انتشار اسنادی از مراجع عظام تقلید و فضلای مبارزه ✳️پرونده ویژه «حوزه علمیه و آرمان فلسطین» را از تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بخوانید: 🔹🔸https://b2n.ir/934017 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام(۱۴) ◀️زندگی طلبگی و تنگی معیشت(۱) 🔹... بعد از این منزل به خانه دیگری در گذر عابدین نزدیک تکیه عشقعلی رفتیم. اجاره این منزل ماهی پنج تومان می‌شد که اندکی برای آقا زیاد بود. ما در خانه کوچک‌مان وضع طلبگی داشتیم. آقا در خمین مختصر ملکی داشت که به همان بسنده می‌کردیم و سعی می‌کردیم خودمان را محتاج نشان ندهیم. 🔸ماهی بیست تومان عاید ملکی، و از هیچ آقایی شهریه قبول نکرد. می‌خواست با همین مقدار زندگی کند و زیربار هیچ مرجعی نرود. از اول مناعت طبع داشت و تا آخر هم از کسی پولی برای گذراندن زندگی قبول نکرد. عاید ملکی هم مرتب نبود که لااقل بتوانیم روزمره حساب کنیم و بدانیم که چه زمانی پولی می‌رسد... باید شش ماه با #سختی و #قرض زندگی می‌کردیم تا مقداری گندم در #خمین بفروشند و سهم ما برسد و قروض ما ادا شود. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۶۵) #خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام (15) ◀️زندگی طلبگی و تنگی معیشت (۲) 🔸 آنان که در خرج و دخل اهل نظر بودند معتقد بودند که اگر ماهی پنجاه تومان داشتیم می‌توانستیم یک زندگی معمولی داشته باشیم زیرا غیر از خودمان و بچه یک کارگر زن هم داشتیم که برای کمک به من از تهران آمده بود. 🔹کرایه خانه را باید می‌پرداختیم و خرج لباس و سایر برج‌ها را هم که اضافه کنی با ماهی پنجاه تومان یک #زندگی_بخور_و_نمیر را می‌توانستی اداره کنی و ما فقط حدوداً به طور متوسط ماهی بیست تومان، سی تومان کم داشتیم و در سختی زندگی می‌کردیم. 🔸اکثراً نسیه خریداری می‌کردیم پول که می‌رسید قروض را می‌پرداختیم. قرض بقال، عطار، قصاب، نانوا. درست یادم نیست، چند مغازه دیگر را هم به آن اضافه کنید از همه نسیه می‌آوردیم. قصاب‌ها در آن زمان چوب خط داشتند علی الظاهر کسی در این زمان از چوب خط خبر ندارد، چوبی که در مقابل هر دو سیر و نیم گوشت علامتی بر آن نقش زده می‌شد، چرا که سواد نبود و کاغذ و قلم فرع سواد است... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۶۶) #خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️پیوند دیانت و سیاست در عید فطر 🔹«اين مواقفى كه در اسلام هست مثل عيد فطر، عيد اضحى‏، قربان، و حج- مواقف حج- نماز جمعه، جماعات كه در شب و روز انجام مى‏گيرد، اين مواقف جنبه‏هاى عبادى دارد، و جنبه‏هاى سياسى و اجتماعى هم دارد؛ يعنى جنبه عبادى‏اش در جنبه سياسى‏اش- اينها- مُدْغَمند، مُنْضَم به همند. 🔸 يك ديانت عبادىِ تنها نيست و فقط وظيفه بين عبد و خداىِ تبارك و تعالى، وظيفه روحانى تنها نيست؛ و همين طور يک مذهب و ديانت سياسى تنها نيست؛ عبادى است و سياسى. سياستش در عباداتْ مُدْغَم است و عبادتش در سياسات مدغم است. يعنى همان جنبه عبادى يك جنبه سياسى دارد. 🔹همين اجتماع در اعياد براى نماز، اين عبادت است لكن آن اجتماع خودش جنبه دارد. مسلمان‌ها بايد از اين اجتماعاتى كه هست، از اين اجتماعات استفاده‏هاى زياد بكنند. مثلًا مسجدها در صدر اسلام به اين صورتى كه بعدش به توسط اشخاصى منحرف به اين صورت‌هاى مبتذل درآمد، در صدر اسلام اين طور نبوده. 🔸مسجدها محلى بوده است كه از همان مسجد راه مى‏افتاد براى جنگ با كفار و با قلدرها؛ از همان توى مسجد. آنجا خطبه خوانده مى‏شد، دعوت مى‏شدند مردم به اينكه فلان- مثلًا- آدم متعدى در فلان جا قيام كرده بر ضد مسلمين يا مال مردم را چپاول مى‏كند، قلدرى مى‏كند، انحرافات دارد، و از همان مسجد راه مى‏افتادند و مى‏رفتند طرف دشمن. از همان جا قراردادها حاصل مى‏شد.»(صحیفه امام خمینی ج4 ص447) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 خاطرات خودنگاشت همسر امام(۱۶) ◀️ تلخی‌ها را به ما چشانید تا شیرینی آزادگی را بچشیم 🔸 یادم می‌آید در یک زمانی پول #شیر برای #فرزندان نداشتیم، امروز را موکول به فردا می‌کردیم و فردا را به پس فردا ... یک چارک شیر(1) پنج شاهی(2) بود ولی متاسفانه پنج شاهی در بساط نبود... فرزندمان #گرسنگی می‌کشید و ما پنج شاهی نداشتیم ولی با تمام این احوال آقا زیر بار شهریه نمی‌رفت، حاضر بود بچه‌اش گرسنگی بکشد حتی شیر نداشته باشد ولی از کسی پول و #شهریه نگیرد، آن هم شهریه‌ای که همه طلبه‌ها و فضلا می‌گرفتند اگر او از همه آقایان و مراجعی که شهریه می‌دادند می‌گرفت به ده تومان می‌رسید و وضع‌مان خیلی خوب می‌شد. 🔹 او تلخی‌ها را به ما چشاند تا شیرینی #آزادگی را بچشیم و من صبر را پیشه خود ساختم تا او حاج آقا #روح‌الله باقی بماند، خلاصه آن‌که سختی و مشکلات را به زانو در آوردم. بچه گرسنه بود و پول برای خرید شیر نبود و من هم شیر نداشتم، هردو بر این توافق کردیم که از غذا‌های خودمان به بچه بدهیم ، که متأسفانه بعضاً مریض می‌شدند. می‌رفتیم نزد حکیمی به‌نام میرزا علی‌نقی که نسخه‌های از قبل تهیه شده و نوشته داشت و زیر تشک گذاشته بود ... این هم طبیب بچه‌‌هایم بود! ... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص۶۷) 🔸پی‌نوشت: 1_ یک چارک : ده سیره و 40 سیر یک من و یک من سه کیلو است. 2_ یک شاهی: معادل 50 دینار و 20 شاهی معادل یک قران بود. قران در قاجاریه و اوایل پهلوی واحد پول ایران بود. #خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️نهضت التقاطی/1 ◀️امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: ⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف 🔹 با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچ‌گاه با امام و ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلاف‌ها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی گام به گام انحراف‌شان آشکارتر می‌گردد: 🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوش‌زد می‌کنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی می‌پردازد: « همه درد و بلای ما این است که ما غرب زده‌ایم. ما سال‌های طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا می‌خواهید بگویید روی پای خودمان می‌خواهیم بایستیم باز هم . حالا که می‌گویید روی پای خودمان، بازهم ؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331) و در نهایت استوار به مردم ایران گوش‌زد می‌کنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157) 🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل ، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون می‌داند و به تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند. 🔸امام همچنین با حمایت از ، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان می‌خواهد اگر ماده‌ای از و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامه‌ها و نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان می‌ترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308) 🔹امام حتی زمانی که پس از با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه ، این لانه جاسوسی را گرفتند، این به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... می‌خواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه اینها هم ظاهر می‌شد»(همان، ج 15، ص 30) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.