مفتح.jpg
143.8K
📂شهید مفتح: این بدبختی ها دیگر مربوط به خدا نیست مربوط به عمل خود ما است
🔹روز 7 /12 /50 مجلس وعظ و سوگواری حضرت سیدالشهداء در تکیه محله چالکا دماوند با شرکت عده ای از اهالی دماوند تشکیل گردید.
...محمد مفتح پیرو بحث روز گذشته خود گفت مسلمان نباید برای حفظ جان ـ حفظ ثروت ـ حفظ شهرت ـ حفظ جاه و مقام ـ حفظ میز ـ حفظ مغازه و خلاصه حفظ مصالح خود تقیه کند اسلام می گوید وقتی حقت ضایع شد حقت را بگیر حرف بزن و داد کن پس تقیه از نظر اسلام غلط است اما موضوع بحث امروز علت دوم بدبختی و عقب ماندگی ما مسلمانان اعتقاد به قضا و قدر و سرنوشت می باشد نامبرده پیرامون این موضوع مفصلاً بحث و بیان نمود که در نتیجه اعتقاد به قضا و قدر و سرنوشت باید هشتصد میلیون مسلمان توسری خور دو میلیون یهود باشد و مسجد الاقصی ما را آتش بزنند و خراب کنند این بدبختی ها و عقب افتادگی ها دیگر مربوط به خدا نیست مربوط به عمل خود ما است که نخواستیم پیشرفته و صنعتی باشیم باید دستمان را مثل گدا در مقابل ملل صنعتی دراز کنیم و از آنها سوزن و غیره بخواهیم و در این امور عقب مانده ولی در رقاصی و هرزگی پیشرفته و درجه اول باشیم این مصیبت زنده زمان ما است چه بگویم اگر بخواهم دستهای بیگانه ای که این هرزگی و شهوت پرستی و رقاصی به ما داده معرفی کنم به جائی می رسیم که نباید هیچ بگویم و حق سخن گفتن ندارم و اگر بگویم مثل دو سال قبل که حق سخنرانی نداشتم باز محروم می شوم شیخ محمد مفتح در خاتمه برای سلامتی مسلمین و جاوید ماندن دین و آئین اسلام و رفع گرفتاری و آزادی برادران خود دعا نمود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
مهدوی کنی.jpg
108.6K
📂مرحوم آیتالله مهدوی کنی و نفرین اسرائیل
🔹از : 20 ه 12 به : 312 شماره : 13878 /20 ه 12 نامبرده بالا در حدود ساعت 090 روز 29 /8 /50 در مسجد جلیلی در حالت ایستاده مشغول خواندن خطبه مخصوص عید بود و ضمن ترجمه آن اظهار داشت ای مردم به مال و تجملات دنیا زیاد دل نبندید و به فکر آخرت باشید در مملکتی که در پایتختش هزاران نفر گرسنه دیده می شود خرج های بیهوده برای چه می کنید به فکر مردم باشید و در این زمان که فساد دامنگیر اجتماع شده به فکر قرآن و دین خود و روز آخرت باشید با خدا نمی توان جنگ کرد پس نبایستی به جنگ خدا رفت.
🔸مشارالیه در پایان صحبت خود #اسرائیل را نفرین و مسلمانان را دعا نمود
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
موسی صدر.jpg
145.3K
📂سند مطالبه آقاسیدموسی صدر از آیتالله میلانی برای اقدام علیه اسرائیل
🔹مشهد از بیروت
سماحة آیه اللّه العظمی المیلانی ایران مشهد
🔸مسلمانها در #آتش_جنگ_دفاعی می سوزند #اسرائیل زمینهای آنها را در 1973 اشغال و همه پیشنهادهای صلح و قطعنامه شورای امنیت را متکبرانه رد کرده و آتش افروخته، این جنگ اسلام را در خطر انداخته و صلح جهانی را تهدید می کند هم اکنون اسرائیل آمریکا را به جنگ می کشد..
🔹مسلمانان از ایران انتظار دارند و از آن حضرت می خواهند به دولت و همه سازمانها فشار آورده از این جنگ خونین و کمک آمریکا به اسرائیل جلوگیری کنند..
رئیس مجلس اعلی شیعه #موسی_صدر سه شنبه از بیروت مخابره شده
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻 #پرونده_ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت #روز_جهانی_قدس
◀️بازخوانی اسناد مقابله حوزه علمیه با جنایات #اسرائیل
📂با انتشار اسنادی از مراجع عظام تقلید و فضلای مبارزه #حوزه_علمیه
✳️پرونده ویژه «حوزه علمیه و آرمان فلسطین» را از تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بخوانید:
🔹🔸https://b2n.ir/934017
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام(۱۴)
◀️زندگی طلبگی و تنگی معیشت(۱)
🔹... بعد از این منزل به خانه دیگری در گذر عابدین نزدیک تکیه عشقعلی رفتیم. اجاره این منزل ماهی پنج تومان میشد که اندکی برای آقا زیاد بود. ما در خانه کوچکمان وضع طلبگی داشتیم. آقا در خمین مختصر ملکی داشت که به همان بسنده میکردیم و سعی میکردیم خودمان را محتاج نشان ندهیم.
🔸ماهی بیست تومان عاید ملکی، و از هیچ آقایی شهریه قبول نکرد. میخواست با همین مقدار زندگی کند و زیربار هیچ مرجعی نرود. از اول مناعت طبع داشت و تا آخر هم از کسی پولی برای گذراندن زندگی قبول نکرد. عاید ملکی هم مرتب نبود که لااقل بتوانیم روزمره حساب کنیم و بدانیم که چه زمانی پولی میرسد... باید شش ماه با #سختی و #قرض زندگی میکردیم تا مقداری گندم در #خمین بفروشند و سهم ما برسد و قروض ما ادا شود. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۶۵)
#خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام (15)
◀️زندگی طلبگی و تنگی معیشت (۲)
🔸 آنان که در خرج و دخل اهل نظر بودند معتقد بودند که اگر ماهی پنجاه تومان داشتیم میتوانستیم یک زندگی معمولی داشته باشیم زیرا غیر از خودمان و بچه یک کارگر زن هم داشتیم که برای کمک به من از تهران آمده بود.
🔹کرایه خانه را باید میپرداختیم و خرج لباس و سایر برجها را هم که اضافه کنی با ماهی پنجاه تومان یک #زندگی_بخور_و_نمیر را میتوانستی اداره کنی و ما فقط حدوداً به طور متوسط ماهی بیست تومان، سی تومان کم داشتیم و در سختی زندگی میکردیم.
🔸اکثراً نسیه خریداری میکردیم پول که میرسید قروض را میپرداختیم. قرض بقال، عطار، قصاب، نانوا. درست یادم نیست، چند مغازه دیگر را هم به آن اضافه کنید از همه نسیه میآوردیم. قصابها در آن زمان چوب خط داشتند علی الظاهر کسی در این زمان از چوب خط خبر ندارد، چوبی که در مقابل هر دو سیر و نیم گوشت علامتی بر آن نقش زده میشد، چرا که سواد نبود و کاغذ و قلم فرع سواد است... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۶۶)
#خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️پیوند دیانت و سیاست در عید فطر
🔹«اين مواقفى كه در اسلام هست مثل عيد فطر، عيد اضحى، قربان، و حج- مواقف حج- نماز جمعه، جماعات كه در شب و روز انجام مىگيرد، اين مواقف جنبههاى عبادى دارد، و جنبههاى سياسى و اجتماعى هم دارد؛ يعنى جنبه عبادىاش در جنبه سياسىاش- اينها- مُدْغَمند، مُنْضَم به همند.
🔸 #ديانت_اسلام يك ديانت عبادىِ تنها نيست و فقط وظيفه بين عبد و خداىِ تبارك و تعالى، وظيفه روحانى تنها نيست؛ و همين طور يک مذهب و ديانت سياسى تنها نيست؛ عبادى است و سياسى. سياستش در عباداتْ مُدْغَم است و عبادتش در سياسات مدغم است. يعنى همان جنبه عبادى يك جنبه سياسى دارد.
🔹همين اجتماع در اعياد براى نماز، اين عبادت است لكن آن اجتماع خودش جنبه #سياست دارد. مسلمانها بايد از اين اجتماعاتى كه هست، از اين اجتماعات استفادههاى زياد بكنند. مثلًا مسجدها در صدر اسلام به اين صورتى كه بعدش به توسط اشخاصى منحرف به اين صورتهاى مبتذل درآمد، در صدر اسلام اين طور نبوده.
🔸مسجدها محلى بوده است كه از همان مسجد #ارتش راه مىافتاد براى جنگ با كفار و با قلدرها؛ از همان توى مسجد. آنجا خطبه خوانده مىشد، دعوت مىشدند مردم به اينكه فلان- مثلًا- آدم متعدى در فلان جا قيام كرده بر ضد مسلمين يا مال مردم را چپاول مىكند، قلدرى مىكند، انحرافات دارد، و از همان مسجد راه مىافتادند و مىرفتند طرف دشمن. از همان جا قراردادها حاصل مىشد.»(صحیفه امام خمینی ج4 ص447)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 خاطرات خودنگاشت همسر امام(۱۶)
◀️ تلخیها را به ما چشانید تا شیرینی آزادگی را بچشیم
🔸 یادم میآید در یک زمانی پول #شیر برای #فرزندان نداشتیم، امروز را موکول به فردا میکردیم و فردا را به پس فردا ... یک چارک شیر(1) پنج شاهی(2) بود ولی متاسفانه پنج شاهی در بساط نبود... فرزندمان #گرسنگی میکشید و ما پنج شاهی نداشتیم ولی با تمام این احوال آقا زیر بار شهریه نمیرفت، حاضر بود بچهاش گرسنگی بکشد حتی شیر نداشته باشد ولی از کسی پول و #شهریه نگیرد، آن هم شهریهای که همه طلبهها و فضلا میگرفتند اگر او از همه آقایان و مراجعی که شهریه میدادند میگرفت به ده تومان میرسید و وضعمان خیلی خوب میشد.
🔹 او تلخیها را به ما چشاند تا شیرینی #آزادگی را بچشیم و من صبر را پیشه خود ساختم تا او حاج آقا #روحالله باقی بماند، خلاصه آنکه سختی و مشکلات را به زانو در آوردم. بچه گرسنه بود و پول برای خرید شیر نبود و من هم شیر نداشتم، هردو بر این توافق کردیم که از غذاهای خودمان به بچه بدهیم ، که متأسفانه بعضاً مریض میشدند. میرفتیم نزد حکیمی بهنام میرزا علینقی که نسخههای از قبل تهیه شده و نوشته داشت و زیر تشک گذاشته بود ... این هم طبیب بچههایم بود! ... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص۶۷)
🔸پینوشت:
1_ یک چارک : ده سیره و 40 سیر یک من و یک من سه کیلو است.
2_ یک شاهی: معادل 50 دینار و 20 شاهی معادل یک قران بود. قران در قاجاریه و اوایل پهلوی واحد پول ایران بود.
#خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️نهضت التقاطی/1
◀️امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: #نهضت_آزادی
⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #نهضت_آزادی با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچگاه با امام و #نهضت_اسلامی ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و #مواضع_انقلابی امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلافها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی گام به گام انحرافشان آشکارتر میگردد:
🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوشزد میکنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل #جمهوری_دمکراتیک_اسلامی می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی میپردازد:
« همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم #رنگ_غرب. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم #جمهوری_دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
و در نهایت استوار به مردم ایران گوشزد میکنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، #شیاطین می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157)
🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به #ثبات زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل #مجلس_خبرگان، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون میداند و به #دولت_موقت تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریعتر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح #ولایت_فقیه این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، #توطئه و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند.
🔸امام همچنین با حمایت از #اسلامشناسان، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان میخواهد اگر مادهای از #پیشنویس_قانون_اساسی و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامهها و #نویسندگان_غربزده نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت #ولایت_فقیه شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان میترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308)
🔹امام حتی زمانی که #بازرگان پس از #تسخیر_لانه_جاسوسی با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت #انقلاب_اسلامی را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه #جوانان_بیدار_عزیز، این لانه جاسوسی را گرفتند، این #شیاطین به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... میخواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه #پرونده اینها هم ظاهر میشد»(همان، ج 15، ص 30)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️نهضت التقاطی/2
🔸گام سوم: با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از #اصول_انقلابی و اسلامی، امام به آنان تشر می زنند و از آنان می خواهد که خط خود را از #خط_انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند. «خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا « #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این نماز شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر نهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
🔹گام چهارم: از سال 1363 كه نمایندگان عضو و یا هوادار نهضت آزادی از #مجلس اول هم بیرون رفتند، آخرین رشتههای نازک پیوند رسمی آنان با نظام #جمهوری_اسلامی نیز قطع شد. به مرور این جریان در سر و شکل حقیقی خود یعنی #اپوزیسیون برانداز نظام جمهوری اسلامی را به خود گرفت. " #ابراهیم_یزدی " در كنگره هفتم نهضت آزادی در تاریخ 18بهمن 1363، خط مشی براندازی نظام را چنین تبیین میكند: «نهضت آزادی ایران معتقد است كه باید حاكمیت فعلی را از طریق قانونی و منطقی و پارلمانی #سرنگون كرد. ادامه بحران فعلی مملكت، شرط لازم #براندازی رژیم حاكم میباشد اما شرط كافی نیست ... شرط كافی موقعی ایجاد میگردد كه در ذهنیت مردم، عنصر جانشینی ملحوظ گردد. نهضت میباید به عنوان این عنصر جایگزین عمل نماید».(خیانت های نهضت آزادی از زبان رهبر انقلاب، رونامه کیهان،ش 20955)
🔸 امام خمینی قدس سره الشریف نیز وقتی این نصیحت ها اثری نمی گذارد رسماً آنان را به عنوان نهضتی مخالف خط اسلام و مدافع استکبار اعلام کرده و بر لزوم برخورد قاطعانه با این نهضت تأکید می کنند:
«به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481)
🔹هرچند امام خمینی قدس سره الشریف بعدها تیر خلاص بر پیکر بی روح سران نهضت آزادی می زند ولی در واقع آنان را از ابتدا منحرف میدانند. ایشان با درایت و صبر انقلابی خود چهره کریه و مذبذب آنان را به تاریخ نمایان نمودند«گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند.»( همان، ج21، ص285)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.