⚫️انحراف با پوشش نفاق/2
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری
▫️اولین تحرک حزب خلق مسلمان و نیز ابراز تمایل قلبی شریعتمداری به تغذیه اطلاعاتی از سوی آمریکایی ها، سبب شد از ماه اردیبهشت بیت او دائما محل تردد رابط های سازمان سیا باشد.
▪️قرارگاه سازمان سیا در تهران با تاکید بر این که « تماس مستقیم سفارتخانه آمریکا با شریعتمداری اعتبار محلی او را از بین خواهد برد.» (اسناد لانه جاسوسی، ج 6، ص278)در صدد تعیین رابط های ایرانی برای تبادل اطلاعات با شریعتمداری و احیانا کمک مالی به وی بر آمد.
▫️تحلیل های پی در پی ماموران سیا در این مورد نشان می دهد که التهاب آفرینی حزب خلق مسلمان در تبریز امیدواری فراوانی را برای آمریکایی ها ایجاد کرده است. در سند دیگری با اذعان به اینکه« واقعیت حاضر این است که سلاح ها و در نتیجه قدرت حقیقی در دست رادیکال هاست.»(اسناد لانه جاسوسی، ج6، ص273)
▪️بعد ها در #اسناد_لانه_جاسوسی کارشناس سفارت آمریکا تاکید میکند که علاوه بر بیکفایتی شریعتمداری بر تصدی رهبری این جریان امکان فاش شدن رابطه ی وی با رژیم سابق می تواند خطری برای وی و جریان میانه باشد «اگر او مزاجا و خلقا برای رهبری یک جناح مخالف سیاسی شایسته باشد (که او نیست). روابط گذشته او (شریعتمداری) با رژیم شاه او را به واسطه امکان افشاء این معاشرتها لکهبردار و زخم پذیر می سازد.»(اسناد لانه جاسوسی ، ج3، ص 472)
▫️در خلال این وقایع امام خمینی تلاش زیادی را برای نجات شریعتمداری از راه خطرناکی که در پیش گرفته بود به کار بستند. اما شریعتمداری هر بار به یک بهانه، از پذیرش خواسته امام طفره رفت. اینکه اطرافیان تا چه حد در تصمیم های شریعتمداری نقش داشتند، قابل بررسی است. به عنوان در آن زمان مامور قرارگاه سازمان سیا به مافوق خود این چنین گزارش داده بود:« درباره تصمیمات حزب، آن هویت(یکی از رابطان ایرانی سیا، مورد نظر است) می گوید که بیشتر تصمیمات را شریعتمداری می گیرد. اما گاهی اوقات با مشاورین حزبی خود مذاکره می کند»(همان،ج3، ص 492)
▪️ماموران سیا به دنبال استمداد شریعتمداری از آنان، حتی در مهره چینی برای این حزب دخالت داشتند. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ قرارگاه #سازمان_سیا در تهران از فردی ایرانی سخن به میان می آورد که اگر لایق و مایل بود در نظر خواهیم گرفت که شاید بتواند با کارآیی، به عنوان مسئول تامین مالی یا سخنگوی روابط عمومی شریعتمداری عمل کند. (اسناد لانه جاسوسی، ج ۵، ص. ۵۲)
▫️با وجود انتقادات پشت پردهای که علیه امام از ناحیه شریعتمداری وجود داشت، اما در ظاهر پیامهایی صادر می شد که امام نیز به آن پاسخ می گفتند؛ اگر چه از واقعیتها اطلاع داشتند. امام در پاسخ به تبریک شریعتمداری هنگام بازگشت به ایران نوشتند:
«بسمه تعالى. حضرت آيت اللَّه آقاى شريعتمدارى- دامت بركاته. مرقوم شريف در تفقد از اينجانب واصل، و موجب تشكر گرديد. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اميد است پس از چند روزى به زيارت حضرات آقايان نايل شوم. والسلام عليكم و رحمة اللَّه. روح اللَّه الموسوى الخمينى.»( صحيفه امام، ج6، ص: 54)
▪️در سال های بعد از انقلاب البته تنش هایی به وجود می آمد. از جمله اعتراض و راهپیمایی هایی بود که در اعتراض به انتشار مقاله صادق خلخالی علیه تأسیس حزب خلق مسلمان ایران و موضع شریعتمداری در روزنامه اطلاعات کلید خورد.( روزنامه اطلاعات 58/2/2) بعد از ناآرامی های تبریز و قم بود که امام چندین بار طی سخنرانی ها و پیام هایی، وحدت انقلابیون و پرهیز از ایجاد تفرقه را خواستار شدند.
▫️همچنین در اسناد سفارت آمریکا ذکر شده : مقدم ( استاندار دولت موقت در آذربایجان شرقی ) گفته است : خیلی ها از شریعتمداری به خاطر عدم رهبری انتقاد می کنند ، در صورتی که این انتقاد نابجاست و خمینی قدرتمندتر از آن است که شریعتمداری فعلا بتواند با او مقابله کند . ولی البته وقتش خواهد رسید ، او افزود که آذربایجان مترصد اشاره او ( شریعتمداری ) است. (اسناد لانه جاسوسی ، جلد ۶ ، ص157)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/3
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری
▫️در سند دیگری به فعالیت های شریعتمداری و فاصله عمیق او از انقلاب اشاره می شود:
این سند به تاریخ 16 خرداد 1358 حاوی اظهارات یکی از ژنرالهای ارتشی وفادار به شاه مخلوع است . او می گوید ارتش خود را آماده می کند تا سازماندهی شده و از خود در مقابل انقلاب دفاع کند . گروه الهی و بقیه امیدوارند که با شریعتمداری متحد شوند . بطوریکه گفته شده رئیس سابق ستاد ارتش – ژنرال قره باغی – تحت حمایت شریعتمداری در خفا به سر می برد. این مسأله امید را به میانهروها داده است که وقتی شریعتمداری وضع را مناسب ببیند با آنها کنار خواهد آمد. (اسناد لانه جاسوسی ، ج 28 ، ص 59و60)
▪️بعدها با بالا گرفتن این تنش ها و حرف و حدیث ها در خصوص حزب خلق مسلمان بود که امام خواستار اعلام برائت شریعتمداری از آن شدند. لذا پیغام خصوصی خود را از طریق آقای فلسفی به وی رساندند .«بهطور خصوصى از قول من به ايشان بگوييد اين كار را اجانب كرده اند، شما كه اين مطلب را پذيرا شدهايد، يا آگاهيد يا ناآگاه. #مصلحت شما اين است كه فوراً در جرايد و راديو و تلويزيون اعلام كنيد كه از اين حزب بركنار هستيد و مسائل آن به هيچ وجه به شما ارتباط ندارد، تا حيثيت شما محفوظ باشد.»( صحيفه امام، ج11، ص:171)
▫️آقای فلسفی می گوید:« نزد آقاى شريعتمدارى رفتم ايشان گفت:«رفقاى من موافقت نكردند و گفتند هم در قم و هم در آذربايجان حيثيت افراد بسيارى از بين مىرود؛ ضربه بزرگى هم به شما مى خورد؛ نبايد اصلاً پيرامون اين مطلب فكر كنيد! بنابراين من آن نوشته را نمىنويسم.» به منزل امام برگشتم و مطالب را به ايشان عرض كردم. امام متأثر شد. بعد هم پيشامدها آن شد كه همه مىدانند.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص371)
▪️در نهایت البته شریعتمداری حدود یک ماه بعد در 15 دی ماه سال1358 اطلاعیه ای منتشر کرد و ناچاراً تعطیلی تمام دفاتر حزب و فعالیتهای آن را اعلام کرد.
▫️شریعتمداری نه تنها از طراحی کودتا خبر داشت، بلکه اینگونه برنامه ریزی شده بود که او بتواند بعد از کودتا در تلویزیون با مردم صحبت کند. جریان "نقاب"و عوامل کودتا برنامه ریزی عمیقی بر روی او کرده بودند. ایرج درخشنده از ساواکی های جذب شده به کودتا از قول احسان بنی عامری می گفت:«با علما و روحانیونی که طرفدار آیت الله شریعتمداری می باشند، دست به دست هم دادیم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»( کودتای نوژه- صفحه171)
▪️ با فاش شدن نقش شریعتمداری در این کودتا، وی با ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد. و در نهایت بود که ناگزیر به اعتراف و ابراز ندامت شد: «از اینکه فکر صحیح در این کار نکرده ام و اینها را راه داده ام و گزارش اینها را شنیده ام و به مقامات، به موقع اطلاع نداده ام، خودم را در پیشگاه خداوند مقصر می دانم و بسیار پشیمانم. اینکه به سید مهدی مهدوی پول فرستادم هرچند به عنوان قرض به ایشان داده شده است و این کار را نوعی تایید عملی از فرد توطئه گر تلقی کردهاند، پشیمانم و استغفار می کنم و استغفر الله ربی و اتوب الیه و از این قصور یا تقصیر به درگاه خداوند متعال استغفار می کنم...» (خاطرات محمدی ری شهری- جلد اول- صفحه259)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/4
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری
▫️پس از روشن شدن نقش شریعتمداری در کودتا بود که دیگر مدارای انقلابیون و نظام با او پایان یافت و او از جانب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد. در بیانیه #جامعه_مدرسین آمده بود: «بنا به وظیفه شرعی بر خود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دو دلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.»(پرتال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)
▪️این اقدام بعدها تلویحا مورد تجلیل امام قرار گرفت و در منشور روحانیت بازتاب پیدا کرد:
« آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزههای علمیه بودهاند ـ نعوذباللّه ـ به اسلام و انقلاب و مردم پشت کردهاند؟ مگر همانها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند که وقتی یک روحانیِ به ظاهر در #منصب_مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟ (پیام امام خمینی به جامعه مدرسین3/12/1367)
▫️امام روز بعد از افشای جریانات #کودتا طی سخنانی فرمودند:«ما از این امور{کودتا} نمی ترسیم. ما از قشرهای خودمان می ترسیم... شما #صنف_روحانیت، هم ایدهم الله تعالی، اگر چنانچه کارهایی خدا نخواسته انجام دهید که از چشم ملت بیفتید، حتی در دراز مدت، آن روز است که دیگر فانتوم لازم نیست، خود ملت شما را کنار می زند... من خوفم از این است که ما نتوانیم، روحانیت نتواند آن چیزی که به عهده اوست صحیح انجام دهد.»( سخنرانی امام خمینی 1359/4/20 ،روزنامه کیهان- شنبه1359/4/21)
▪️ایشان همچنین در نامه ای که به #منشور_روحانیت مشهور شد با اشاره به این جریانات آوردند:
«آنقدر كه اسلام از اين #مقدسين_روحانىنما ضربه خورده است، از هيچ قشر ديگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلوميت و غربت اميرالمؤمنين- عليه السلام- كه در تاريخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بيش از اين تلخ نكنم. ولى #طلاب_جوان بايد بدانند كه پرونده تفكر اين گروه همچنان باز است و شيوه #مقدس_مآبى و دين فروشى عوض شده است. شكست خوردگان ديروز، سياست بازان امروز شدهاند. آنها كه به خود اجازه ورود در امور سياست را نمىدادند، پشتيبان كسانى شدند كه تا براندازى نظام و كودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبريز با هماهنگى چپیها و سلطنت طلبان و تجزيه طلبان كردستان تنها يك نمونه است كه مى توانيم ابراز كنيم كه در آن حادثه ناكام شدند ولى دست برنداشتند و از #كودتاى_نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوايشان ساخت.»( صحيفه امام، ج21، ص:281)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂امام در مواجهه با جریانهای انحرافی
▫️ #امام_خمینی قدس سره الشریف نماد منطق سیاسی اصیل اسلامی بود و وجود ایشان را میتوان #عصاره_اسلام دانست. بر همین اساس جذب و دفع ایشان بر اساس نزدیکی یا دوری افراد به اسلام و مبانی عمیق آن بود. امروز نیز شناخت #مسلک_امام در جذب و دفع افراد و جریانها ما را به بهبود شرایط روز و بستن راه نفوذ و یا جلوگیری از دفع و طردهای غیرمنطقی کمک مینماید.
▪️به طور خلاصه باید گفت امام خمینی قدس سره الشریف برای پیشبرد اهداف سیاسی-الهی خود هیچگاه حاضر به تأیید جریانهای انحرافی نبودند و عملگرایی در این زمینه را نمیپذیرفتند.
موضوع «امام در مواجهه با جریانهای انحرافی» را در بخشهای زیر پی میگیریم:
1. نهضت التقاطی: امام در مواجهه با #نهضت_آزادی
2. کاسبان نژاد: امام در مواجهه با #تجزیهطلبها
3. طایفه تحجر: امام در مواجهه با #انجمن_حجتیه
4. فرقه انگلیسی: امام در مواجهه با #وهابیت و #بهائیت
5. ملیگراها بر ضدملت: امام در مواجهه با جریان #ملیگرایی
6. زالوصفتان: امام در مواجهه با جریان #سرمایهداری
7. انحراف با پوشش نفاق: امام در مواجهه با جریان #شریعتمداری
◀️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی را در تارنمای رسمی مطالعه کنید:
▫️▪️https://b2n.ir/286585
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻محمد هاشمی رفسنجانی و جدیدترین روایت ناروا علیه امام🔻
⚫️تحریف امام؛ در آستانه رحلت امام
▫️تحریف خط و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف پروژهای قدیمی است که از #ساواک_پهلوی تا #سازمانهای_آمریکایی و البته؛ نفوذیها و ناآگاهان داخلی دنبال میشده است. یکی از شخصیتهایی که به واسطه جایگاه سیاسیش به تولید روایتها و خاطرات مختلف میپرداخت جناب آقای #هاشمی_رفسنجانی بود. سبک تاریخسازی جناب رفسنجانی به گونهای بود که خلطها و اشکالات تاریخی مختلفی را ایجاد میکرد، «ادعاهای بیسند و متناقض، بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، نقض #مشهورات انقلاب اسلامی، پرهیز از ذکر واسطههای نقل قولها و محتوای دقیق جلسات و...»(روایتهای ناروا ص125 و 176-173) برخی از اشکالات نقلهای تاریخی وی بود. علاوه بر موارد ذکر شده؛ « #روایت_کاریکاتوری از حوادث انقلاب اسلامی و محوریت دادن به نقش خویش، از مهمترین نقدهای وارد به خاطرهنویسی جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.»(روایتهای ناروا ص111)
▪️جناب آقای هاشمی رفسنجانی از دار دنیا رفت اما ظاهرا #تاریخسازی_هاشمی هنوز زنده است. در جدیدترین روایتی که در خصوص ایشان و البته در راستای #تحریف_خط_امام تولید شده؛ آقای #محمد_هاشمی (برادر جناب هاشمی رفسنجانی) ادعا نموده امام؛ قائممقامی رهبری را به آقای رفسنجانی پیشنهاد داده ولی ایشان یک هفته گریه کرده و این پیشنهاد را، به خاطر اینکه دیگران میگویند عزل منتظری به خاطر جاهطلبی ایشان بوده، رد نموده است.
▫️این نقل تاریخی تقریبا تمام اشکالات ذکر شده به شیوه نقل تاریخ آقای رفسنجانی را دارد و ادعای بیسند است که وجوه متناقض فراوانی دارد. مبهم و کلی و غیر دقیق است و هیچ تاریخ دقیقی برای آن ذکر نشده است و مشهورات تاریخی را نقض میکند و در نهایت روایتی کاریکاتوری از انقلاب اسلامی است که در آن به آقای هاشمی رفسنجانی نقش محوری داده شده است.
▪️علاوه بر اشکال روشی، این خاطره از حیث محتوا نیز خلاف واقع است چراکه اساسا انتخاب قائممقام رهبری فراتر از حوزه وظایف و اختیارات خبرگان #قانون_اساسی بود و طبق تصریح بزرگانی همچون مرحوم آیتالله مؤمن یک عمل غیرقانونی محسوب میشد که برخی دلسوزان نظام آن را مصلحت دیدند و انجام دادند.(روزگار قائممقامی ص55) و سیره قطعی امام خمینی قدس سره الشریف عمل به مرّ قانون بود و تخلف از آن را جایز نمیدیدند و بنا به تصریح ایشان در نامه تاریخی 1/6 از ابتدا با انتخاب منتظری نیز مخالف بودند.(صحیفه امام ج21 ص331)
▫️علاوه بر این؛ #امام_خمینی قدس سره الشریف از ابتدای حرکت سیاسی الهی خود همواره تصمیماتشان را بر اساس مبانی مکتبی اتخاذ میکردند و طبیعتا کسانی را شایسته احراز مقام رهبری میدیدند که به این اصول پایبند باشد. اما جناب آقای هاشمی رفسنجانی در طول حیات سیاسی خود نشان داد که پایبندی چندانی به #مسلک_سیاسی امام ندارد و در موارد مختلف؛ با وجود علم به نظر امام بر خلاف دیدگاه ایشان قدم برمیداشت.
▪️برای این مطلب قرائن فراوانی وجود دارد؛ از جمله اقدام برای جانشینی آقای منتظری علی رغم مخالفت امام و اطلاع آقای رفسنجانی به این مخالفت(روزگار قائممقامی ص66-62) یا کمک #چهل_میلیون_تومانی وی به #مجاهدین_خلق با وجود عدم حمایت امام قدس سره الشریف از منافقین و آشکار شدن انحراف آنان(روزگار قائممقامی ص153) و یا مذاکره مخفیانه با آمریکا در ماجرای مکفارلین و...
▫️مجموعه این اقدامات نشان میدهد که جناب آقای رفسنجانی با وجود شناخت مسلک امام پایبندی به آن ندارد و از آنجا که امام مسلکی جدا از اسلام ناب محمدی نداشتند معنا ندارد که ایشان فردی را به عنوان گزینه رهبری پیشنهاد دهند که به سیاست عمیق اسلامی تعهد چندانی ندارد.
▪️در پایان باید گفت انحراف از خط امام قدس سره الشریف و #کیسهدوزیهای_حزبی یا خانوادگی یا نقلهای جاهلانه امور بسیار خطرناکی در مسیر پرافتخار ملت ایرانند و نهادهای مسئول به ویژه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام میبایست با دقت و جدیت در مقابل تحریفگران مسلک امام قدس سره الشریف بایستند و اجازه سوء استفاده ندهند.
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/1
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین)
▫️#سازمان_مجاهدین_خلق از سال 1344 توسط سه تن از اعضای #نهضت_آزادی ایران تاسیس شده و فعالیت سیاسی خود را با مواجهه مسلحانه با رژیم شاه آغاز کرده بودند. اعضای مجاهدین خلق تفسیر #رادیکال و #التقاطی از اسلام را برگزیدند و تشکیلات خود را راهاندازی کردند. شعار "فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما" در برخی ادوار فعالیت این سازمان زینت بخش نشریات و روزنامه های وابسته بدان بود. این سازمان بر سه اصل " #مبارزه_مسلحانه "، "ضرورت تشکیلات" و "مکتبی یا ایدئولوژیک بودن مبارزه" تاکید داشت.
▪️مجاهدین خلق با اوجگیری نهضت به برخی تحرکات بر اساس #ایدئولوژی خود پرداختند و البته مرزبندی آشکاری با تفکر سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف، که مبارزه مسلحانه را نمیپذیرفتند و به اسلام ناب محمدی عقیدهمند بودند، داشتند و بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی نیز زاویهگیریشان با #خط_امام آشکار و آشکارتر شد. سازمان مجاهدین خلق حاضر به پذیرش #ولایتفقیه نشد و از همان روزهای نخست که بحث بر سر اصل ولایت فقیه شکل گرفت، سازمان به مخالفت پرداخت و اینچنین بود که کم کم تفاوت رویکردها علنی شد. در عین حال رویکرد مارکسیستی سازمان نیز بر اختلاف نظرها می افزود.
▫️سازمان مجاهدین می کوشید تا از جایگاه #آیتالله_طالقانی به نفع خود بهره ببرد و از این راه تداوم مشروعیت خود را افاده نماید. سازمان مجاهدین می کوشید بین آیتالله طالقانی و روحانیون شکاف ایجاد کند و از قضایایی نظیر دستگیری دو تن از فرزندان آیت الله طالقانی نیز بهره سوء خود را میکردند.
▪️منافقین از #آزادی_بیانی که در پناه حکومت اسلامی به دست آورده بودند سوء استفاده کردند و امام در مقابل آنها قاطعانه فرمودند:
«آزادی آراء در اسلام از اول بوده است؛ در زمان ائمه ما (علیهم السلام) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرفهایشان را می زدند. ما حجت داریم. کسی که حجت دارد از آزادی بیان نمی ترسد؛ لکن توطئه را اجازه نمی دهیم. اینها حرف ندارند، توطئه می کنند. ما آنها را دعوت کردیم، کسانی را وادار کردیم که دعوت کنند که اگر حرفی دارید بیایید در تلویزیون بگویید؛ مباحثه می کنیم با هم. تا حالا حاضر نشدند.»(صحیفه امام، ج6، ص 277)
▫️تحریک مرحوم طالقانی و دستاویز قرار دادن او برای رسیدن به مطلوب پروژه دیگری بود که در عین بیاعتقادی به او در آن زمان کلید خورد. مجاهدینی ها ایشان را قبول نداشتند، اما او را برای رسیدن به قدرت می خواستند. مرحوم #طالقانی در پی دستگیری فرزندش با حالتی قهرگونه از تهران خارج شده بود و مجاهدین خلق از این حرکت سوء استفاده کردند. امام در مقابل این تحرکات موضع گرفتند و تصریح کردند:
«خود آنها با آقای طالقانی مخالفند. هر روزی که دستشان برسد سر او را می برند و سر امثال او را! لکن حالا بهانه دستشان افتاده است که مثلا آقای طالقانی رفته اند بیرون! این بهانه دستشان افتاده و آن بساط را در مدرسه های ما و در خیابانهای ما اینها درست کردند و برای کمیته ها شروع کردند تبلیغات سوء کردن. اینها یک دسته ای هستند که فردا هم یک چیز دیگر پیش می آورند»(همان، ج۷، ص۳۵ تا ۵۳)
▪️ویژگی دیگر منافقین؛ تفسیر به رأی قرآن کریم و استفاده از مفاهیم دینی برای پیشبرد اهداف سازمان بود. این خصوصت نیز دقیقا با شرایط کنونی مطابقت دارد و تداوم همان بر سر نی بردن قرآن در زمان امیرالمومنین است. کسانی که قرآن ناطق و ولایت را ندیدند و قرآن بر سر نی کردند تا بتوانند در مقابل علی بایستند.
▫️در ۲۸ خرداد ۱۳۶۰ مجاهدین خلق اعلام جنگ مسلحانه کردند و رسماً وارد فاز مبارزه مسلحانه شدند. روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ روز طرح عدمکفایت بنیصدر در مجلس بود که سازمان اقدام به حملات مسلحانه و تظاهرات در جامعه بهنفع بنیصدر بهمنظور فشار به مجلس نمود. درواقع هدف اصلی مجاهدین خلق تداعی تجربه تلخ کشته شدنهای مردمی در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و به گفته خودشان جلوگیری از « #کودتای_سیاسی » علیه رئیسجمهور وقت بود.( سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام (۱۳۴۴-۱۳۸۴ ، ص181).
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️ مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/2
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین)
▫️امام در مواجهه با منافقین می فرمود:
«اولی الامر امروز دولت ما و ما هستیم. بر شما واجب است به #حکم_اسلام که تبعیت کنید؛ و به حکم قرآن، به حسب رأی علمی خودتان، به حسب رأی مشایخ خودتان. شما اگر چنانچه مسلم هستید، چرا تبعیت از قرآن نمی کنید؟ چرا به حسب آن طوری که علمای شما استفاده کرده اند از آیه شریفه "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" اطاعت نمی کنید؟»(همان، ج9، ص336)
▪️در واقع امام با بیاناتی از این دست ادعای مسلمان بودن و انقلابی بودن منافقین را به چالش کشیدند. امام در ادامه از مدارایی که با سازمان مجاهدین شده است سخن به میان آوردند و تاکید کردند که به دنبال فتنه افکنی های سازمان مجاهدین دیگر مجالی برای مدارا نیست. ایشان به صراحت فرمودند:
▫️«ما تا کنون برای اینکه به مردم عالَم بفهمانیم و بفهمند مردم که ما با چه اشخاصی مقابله داریم، ما آزادی دادیم به آنها.»
ایشان خطاب به منافقین ادامه دادند:
▪️«در عین حالی که به همه مقدسات ما توهین کردید، در عین حالی که با حکومت آن طور رفتار کردید و با اسلام آن طور رفتار کردید در مطبوعاتتان، مع ذلک به شما تعرض نشد. تا آنکه #فتنه را دیدیم و فهمیدیم شما فتنهگر هستید، شما منافقینی هستید که می خواهید فتنه بکنید، منافقینی هستید که توطئه کردید بر ضد اسلام، توطئه کردید بر ضد کشور، توطئه کردید بر ضد ملت؛ شما اشخاصی هستید که با سرحدّات و با خارج روابط دارید؛ رفت و آمد شما تحت کنترل است... بعد از اینکه توطئه شما ثابت شد و مردم فهمیدند شما چه اشخاصی هستید، دیگر نمی توانیم اجازه بدهیم آزادانه هر کاری می خواهید بکنید، شما را سرکوب خواهیم کرد!»(سخنرانی امام خمینی2/6/58)
اما واکنش امام در مواجهه با ادعای کذب منافقین مبنی بر شکنجه چه بود؟ ایشان با اشاره به منافقین که دنبال غوغاسالاری هستند، فرمودند:
▫️«آنها هم اهل اين هستند كه داد و قال بكنند و اظهار نگرانى بكنند و اين مسائلى كه مىگوييد، اگر بنا باشد- خداى نخواسته- يك وقت يك جايى يك خلافى واقع بشود، خوب، اين خلاف را آنها دامن مىزنند، تبليغ مىكنند و چه مىكنند، زياد جلوه مىدهند...
▪️همين ديشب يا ديروز بود كه يك آقايى به من گفت كه من رفتم منزل فلان شخصيت، وقتى از پيش آن شخص بيرون آمدم، بعضى از اشخاصى كه در دفتر اين آقا بودند گفتند كه شكنجه شده، اگر بخواهيد ببينيد اينجا يكى هست. ايشان گفتند بله من مىخواهم ببينم. ايشان گفتند كه من رفتم ديدم كه يك شخصى روى [بدنش] را باز كرد آنجا، گفت كه اينها با سيگار هست و من را داغ كردند، من را چه كردند و اسم فلان آدم هم با همين سيگار رويش ثبت بود. اسم يكى از مقامات محترم قضايى، اسم او را مىگفت. آن شخص مدعى بود كه اينها را با سيگار اينجورى كردند و من را شكنجه كردند و داغ كردند و آن اسم هم رويش بود؛ يعنى، آن اسم را به قول او با سيگار آنجا نوشته بودند.
▫️ايشان گفتند كه من ابتدائاً به نظرم آمد كه خالكوبى كردند. بعد با او صحبت كردم گفتم كه كى شما را گرفت؟ گفت كه يك دستهاى تو بيابان آمدند و يك اتومبيل بود و من را گرفتند و #شكنجه كردند و چه گفتند. خوب شناختى آنها را؟ گفت نه، سر و كلهشان را بسته بودند آنها. گفتم كه كجا شما را شكنجه دادند. گفت كه توى همان اتومبيل اين شكنجه را دادند و آنها #پاسدار بودند. گفتم خوب، تو كه مىگويى سر و كلهشان بسته بودند، از كجا مىگويى پاسدار بودند، شايد رفقاى خودت بودند. گفت، ماند و نتوانست جواب بدهد. بعد من گفتم كه تو از اين منافقين هستى و اينجا آمدهاى شكايت مىكنى. پاشو برو، والّا من پدرت را درمىآورم؛ پا شد رفت. اينها يك همچو وضعى دارند»(همان، ج14،ص 170)
▪️به دنبال بهانه جویی ها و تفرقه افکنی های سازمان مجاهدینی ها بود که موضع انقلابیون و امام نسبت به آنها صراحت بیشتری پیدا کرد. در انتخابات اول ریاست جمهوری نیز مسعود رجوی کاندیدا شده بود که با استفتایی از امام از دور رقابت ها خارج شد. امام در پاسخ مرقوم فرموده بودند:«كسي كه به #قانون_اساسی راي مثبت نداده، صلاحيت رياست جمهوري ايران را ندارد.»(29/10/1358)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️ مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/3
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین)
▫️در حالی که سازمان مجاهدین اسلحه به دست گرفته بود، امام باز هم بارها و بارها از باب نصیحت سخن راندند تا بلکه این جماعت نابخرد به خود آیند و از راه خطای خویش بازگردند. امام فرمودند:
▪️«آنهایی که این طور هم با قلمهایشان، علاوه بر تفنگهایشان، با ما معارضه دارند ما به آنها کرارا گفته ایم و حالا هم می گوییم که مادامی که شما تفنگها را در مقابل ملت کشیده اید، یعنی در مقابل اسلام با اسلحه قیام کرده اید، نمی توانیم صحبت کنیم و نمی توانیم مجلسی با هم داشته باشیم. شما اسلحهها را زمین بگذارید و به دامن اسلام برگردید، اسلام شما را می پذیرد و اسلام هوادار همه شماها هست... ما می خواهیم با آغوش باز همه گروههایی که هستند، بپذیریم و همه منحرفین را میل داریم که به استقامت برگردند. اسلام برای همین آمده است...»(همان،ج 14، ص342 )
▫️جنایات سازمان مجاهدین خلق بیش از آن است که در یک یادداشت یا حتی یک کتاب بگنجد. این سازمان با شکنجههای وحشیانه آرامش و امنیت ملت ایران را به مخاطره انداخت و مردم و بزرگان انقلاب اسلامی را ترور کرد (روزگار قائممقامی ص173-172)، و به صدام جنایتکار علیه ایران یاری رساند و در عملیات مرصاد نیروهای خود را روبروی ملت ایران بسیج کرد(همان، ص196)
▪️امام خمینی با #محارب اعلام کردن زندانیانی که همسو و هم نظر با جریان منافقین بودند و با عنایت به اصرار آنها بر این منش و مسلک چنین حکم می دهند:
« از آنجا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه میگویند از روی حیله و #نفاق آنهاست و به اقرار سران آنها از اسلام ارتداد پیدا کردهاند، با توجه به محارب بودن آنها و جنگ کلاسیک آنها در شمال و غرب و جنوب کشور با همکاریهای حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آنها برای صدام علیه ملت مسلمان ما و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانه آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تا کنون، کسانی که در زندانهای سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و میکنند، محارب و محکوم به اعدام میباشند و تشخیص موضوع نیز در تهران با رای اکثریت آقایان حجتالاسلام #نیری دامت افاضاته (قاضی شرع) و جناب آقای #اشراقی (دادستان تهران) و نمایندهای از وزارت اطلاعات میباشد، اگر چه احتیاط در اجماع است، و همینطور در زندانهای مراکز استان کشور رای اکثریت آقایان قاضی شرع، دادستان انقلاب و یا دادیار و نماینده وزارت اطلاعات لازم الاتباع میباشد، رحم بر محاربین سادهاندیشی است، قاطعیت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول تردیدناپذیر نظام اسلامی است، امیدوارم با خشم و کینه انقلابی خود نسبت به دشمنان اسلام رضایت خداوند متعال را جلب نمایید، آقایانی که تشخیص موضوع به عهده آنان است وسوسه و شک و تردید نکنند و سعی کنند اشداء علی الکفار باشند. تردید در مسائل قضایی اسلام انقلابی نادیده گرفتن خون پاک و مطهر شهدا میباشد. والسلام»(خاطرات منتظری ج1، ص624-623)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️جاذبه الهی
◾️سالگرد #ارتحال_امام_خمینی تسلیت باد!
▫️« امام مختصّات شخصیّتیای و موهبتهایی را دارا بود و #خدا به او داده بود که این مختصّات، این خصوصیّات در کمتر کسی در این حد جمع میشود. امام این خصوصیّات را داشت:
▪️انسانی بود شجاع، انسانی بود #باحکمت و #باتدبیر، انسانی بود #پارسا و پرهیزکار و دلبستهی به خدای بزرگ، دلباختهی به #ذکر_الهی؛ امام مردی بود #ظلمستیز؛ با ظلم کنار نمیآمد، با ظلم مبارزه میکرد، حامی مظلوم، #استکبارستیز؛ امام مردی بود #عدالتخواه، طرفدار مظلومان، حامی مظلومان؛ اهل صداقت، با مردم صادق بود، با مردم همان جوری سخن میگفت که دل او بود و احساس قلبی او بود؛ با مردم صادقانه رفتار میکرد؛ در راه خدا اهل #مجاهدت بود، آرام نمینشست، دائم در حال مجاهدت بود؛ [مصداق] این آیهی شریفه: فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب * وَ اِلیٰ رَبِّکَ فَارغَب؛ از یک کار بزرگ که فراغت پیدا میکرد، چشم به یک کار بزرگ دیگری میدوخت و آن را دنبال میکرد؛ اهل #مجاهدت فیسبیلالله بود؛ اینها عوامل جاذبهی امام است.
▫️این خصوصیّات در امام مجتمع شده بود؛ هر کسی با این خصوصیّات باشد، دلها به سَمت او جذب میشود؛ اینها همان عمل صالحی است که خدای متعال میفرماید: اِنَّ الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمانُ وُدًّا؛ این وعدهی الهی است؛ این محبّتها هم #محبّتهای_الهی است، #محبّتهای_تبلیغی و تحمیلی و تلقینی نیست؛ کار خدا است، #دست_خدا است.»(مقام معظم رهبری 1398/3/14)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
15 خرداد.mp3
7.76M
🎙صدای قیام
🔴 #قیام_قم؛ برش صوتی از کتاب «نهضت امام خمینی»؛ به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد
«خبر توقیف امام، برقآسا در سراسر قم پیچید و توفانی از خشم در میان تودههای مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت. مردم قم در حالیکه اشک میریختند و بر سر و سینه میزدند، رو به خانه امام نهادند و در مقابل خانه اجتماع کردند.
هنوز آفتاب 15خرداد سر از افق بر نیاورده بود که کوچه پر از جمعیت انبوهی پوشیده شد. مردم آشفته و خشمگین گاهی اشک میریختند و بر سر میزدند و زمانی همانند شیر میغریدند و علیه شاه و هیأت حاکمه شعار میدادند و اظهار تنفر و انزجار میکردند.
دیری نپایید که...»(نهضت امام خمینی ج1 ص517-515)
سالگرد قیام خونین 15 خرداد است. قیامی که به فرموده امام برای همیشه عزای عمومی اعلام شده است. خوانش دوباره این قیام تاریخی و ابعاد شگفتانگیز آن برای آشنایی با حقیقت قیام امام خمینی و ملت ایران بسیار مفید خواهد بود.
🎙#صدای_قیام را از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید.
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/1
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری
🔸مواجهه امام خمینی با ثمره عمر خود حسینعلی منتظری یکی از تلخترین مواجهات امام با پروژه نفوذ و اغفال سران برجسته نظام بود که طبعا هزینه سنگینی برای جمهوری اسلامی داشت.
🔹اما آغاز ماجرا پس از آنی بود که تیتر یک روزنامه کیهان مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه ۶۴ که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شد، بیت منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. کسانی که منتظری را پل پیروزیها و کسب موقعیتهای بعدی خود میدیدند.
🔸ارتباط نهضت آزادیها با وی که از قبل از انقلاب وجود داشت، تقویت شد و جولان باند سید مهدی هاشمی و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگراییها، انتقادات غیرمنصفانه و تند منتظری در نامههایش به امام (ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد.
🔹میتوان اوج این بی انصافیها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان ۶۷ دید که در بیان منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آنها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه انقلاب و امام (ره) را می ستایید، در ده فجر ۶۷، تندترین انتقادات را به راه امام (ره) و سیاستهای انقلاب و جنگ وارد کرد؛ در حالی که خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین اختیارات را داشت!
🔸 امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند.
🔹ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند:
« والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را #ساده_لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.»
مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند.
🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد:
« در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در #جماران بدون حضور امام برگزار می شد. من، #آیتالله_خامنه ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با #قائم_مقامی منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بیمقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.»
🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « #ساده_لوح» و «#غیر_مستقل» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/2
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری
🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروههای منحرف و لیبرالمسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینهای ندادند و پس از انقلاب طلبکارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند.
◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین بار در 3 اسفند 67، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال ها و خوشبینی به آنها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند:
🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و #لیبرالها میخوریم، آغوش کشور و #انقلاب همیشه برای پذیرفتن همۀ کسانی که قصد #خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت# طلبکاری آنان از همۀ اصول، که چرا « #مرگ_بر_آمریکا» گفتید! چرا #جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون #حکم_خدا را جاری می کنید؟ چرا شعار « #نه_شرقی_و_نه_غربی» داده اید؟ چرا #لانۀ_جاسوسی را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر.
🔹و نکتۀ مهم در این رابطه این که نباید تحت تأثیر #ترحمهای_بیجا و بی مورد نسبت به #دشمنان_خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می برند. من به آنهایی که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می رسد و چه بسا حرف های دیگران را می زنند صریحاً اعلام می کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست# لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد»(صحیفه امام ج21 ص 273)
🔸اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت. (روزگار قائممقامی ص 221)
🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است:
« چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنهای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم».
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/3
◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری
🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت #پایان_قائم_مقامی آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد:
« امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..»
🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند #پایان_قائم_مقامی را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای #عزل_قائم_مقام، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵)
🔸امام خمینی(ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده)
🔸امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا میکرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، در دیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید.(روزگار قائم مقامی، ص 126-132 (
🔹اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام افزوده و برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند.
🔸 نامه ای که اصل آن با دستخط امام موجود است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز صدورش را تایید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه ای و مشکینی هم بر نوشتن آن توسط امام شهادت داده اند. جالب تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه مذکور نوشته است.
🔹 برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده تا آنرا از اعتبار بیاندازد. برخورد جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم ایفا کرده و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری های خود ادامه می دهد.
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه
🔴قیام خون/1
▫️گروه ها و سازمان های سیاسی و وفاداران به شاه و رژیم پادشاهی سالیان درازی با دنبال کردن سیاست مسالمت آمیز و مبارزه در چارچوب قانون اساسی نظام #مشروطه_سلطنتی، خواهان آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات و اجرای قانون اساسی بودند و بدین گونه رژیم شاه را از خطر براندازی دور نگاه می داشتند.
▪️قیام 15 خرداد به این گونه مبارزه های بی ثمر پایان داد و شعار «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» را به زباله دان تاریخ افکند. شمارش معکوس برای سقوط شاه از آن برهه آغاز شد و دریایی از خون میان شاه و ملت جدایی افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸اسلامخواهی قیامکنندگان 15خرداد
🔴قیام خون/2
▫️15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز #اسلام نداشتند #15_خرداد را به وجود آوردند.
▪️همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص54-53)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸مرز ملت و اجنبیزدهها
🔴قیام خون/3
ای غربزده ها! ای #اجنبیزدهها ! ای انسانهای میان تهی! ای انسانهای بی محتوا! به خود آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید...هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها مسْلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را منحرف کنید. (15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص56)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸15خرداد و پیوند ملت و روحانیت
🔴قیام خون/4
در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشاندهندهی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت -که مظهر آن، امام بزرگوار بود- یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند. (مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸اصلاحات آمریکایی
🔴قیام خون/5
▫️ #آمریکا برای پیشگیری از شورش مردمی علیه شاه، شاه را بر آن داشت که با یک سلسله برنامه های به ظاهر اصلاحی بتواند کارگران و کشاورزان و دیگر اقشار محروم جامعه را به سوی خود کشد و از پشتیبانی آنان برخوردار باشد.
▪️لیکن امام با #نهضت_اسلامی و روشنگری ها و افشاگری های پیگیر خود توانست این نقشه و نیرنگ آمریکا را نقش بر آب کند. در روز 15 خرداد 42 آن کشاورزان و کارگرانی که به گمان آمریکا باید پشت سر شاه بایستند و از او حمایت کنند، رویاروی او ایستادند، فریاد مرگ بر شاه سردادند و حماسه ها آفریدند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی
🔴قیام خون/6
▫️جنبش 15خرداد اعتمادی در مردم ایران ایجاد کرد که ترس از آثار زیانبار مقابله با اصل نظام شاهنشاهی را به کلی محو کرد و انگاره خدایان سرزمینی پادشاهان را که قدرت مهار بر قلمرو خود را هیچگاه از کف نمیدهند، ویران ساخت.(فصلنامه 15 خرداد / شماره 58-59 / گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پاکباختگان شهید
🔴قیام خون/7
در قیام 15 خرداد مسائل مادی هیچ گونه نقشی نداشت. آن #پاکباختگانی که در آن روزهای خونبار به صحنه آمدند و جانفشانی کردند، نه برای #تنباکو بود، نه برای #نفت بود و حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلکه برای دفاع از #ولایت و #مرجعیت دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخیمان شاه ایستادند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پایان عصر مشروطهخواهی سلطنتی
🔴قیام خون/8
15 خرداد در حقیقت، پایان عصر #مشروطهخواهی_سلطنتی و #دگرگونیهای_لیبرالی در ایران را اعلام می کند. بعد از 15 خرداد، نه تنها گفتمان جریان های مذهبی دیگر گفتمان نظام مشروطه نیست، بلکه نیروهای سیاسی و فکری غیرمذهبی نیز گرایشی به لیبرالیسم و نظام های سیاسی آن ندارد. و بدین طریق سیطره نیم قرن ادبیات مشروطه خواهی در ایران به پایان می رسد. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸جنایتی کمنظیر
🔴قیام خون/9
▫️جنایاتی که این مرد[ #محمدرضا_پهلوی ] در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ نظیرش اتفاق افتاده باشد، الاّ نادر. مردم بیگناه را همینطور درو کردند.
▪️اشخاصی که دیده بودند می گفتند ـ می گفتند که ـ همین طور می آمدند، این کامیونها می آمدند، این زرهپوشها همینطور مردم را درو می کردند و میریختند توی خیابانها...ملت ایران نباید این 15خرداد را از یاد ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. (10خرداد1357، صحیفه امام ج3 ص411)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸وقتی روشنفکران غربزده دست خود را با خون میشویند!
🔴قیام خون/10
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری 22اردیبهشت1377)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر
🔴قیام خون/11
▫️جوانهای ما، مردم عزیز ما باید به این نکات توجه کنند؛ اینها مهم است. در مقابل این کشتار بیرحمانهای که [15خرداد1342] در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح #حقوق_بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
▪️مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در #پانزده_خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود!
▫️هر جائی که مردمان #عافیتطلب و #راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جایی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به #تندی و #افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. امام به پشتوانهی این مردم، تنها ماند در میدان؛ اما به معنای حقیقی کلمه، یک رهبر آسمانی و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهرهی خود به همهی مردم و به تاریخ نشان داد.(مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.