🔻 روایت تحریف/بخش هفتم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
جناب مجتبی لطفی از هواداران آقای حسینعلی منتظری است که در کتاب جدید خود به تکرار خاطراتی پرداخته که باطل بودن آن پیش از این اثبات شده بود.
به مناسبت سالگرد مرگ آقای منتظری به نقد بخشهایی از این کتاب پرداختیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/942
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/944
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/948
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/949
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/950
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/954
و اما ادامه مطالب:
🔹 در بخشی از کتاب #مجتبی_لطفی به نقل از آقای #منتظری ادعا شده بود درج نام امام در جراید به عنوان #مرجع_تقلید به خاطر مصاحبه ایشان بوده است. این ادعا نیز پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری منتشر شده بود:
🔸 ... پس از فوت آیتالله بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند، ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را جزو مراجع نوشتند...
تاریخنگار انقلاب اسلامی جناب سیدحمید روحانی در نقد این خاطره مینویسد:
🔹 اولا در آن روز اینگونه مرسوم نبود که خبرنگاران در کوچه و بازار راه بیفتند و با مردم یا طلاب مصاحبه کنند.
🔸 ثانیا نمایندگان و خبرنگاران روزنامهها در #قم به علت اینکه بلیت بختآزمایی، ورق قمار و کتابهای مستهجن میفروختند، از نظر روحانیان و طـلاب آنقدر منفور بودند که به خود جرأت نمیدادند به فیضیه و طلاب و روحانیان نزدیک شوند.
🔹 ثالثا آقای منتظری از نظر ارباب جراید و مطبوعات چهره شناخته شدهای نبود که خبرنگاران سراغ او بروند، تنها روحانیانی که در حوزه قم از نظر ارباب جراید شناخته شده بودند نویسندگان مجله « #مکتب_اسلام » بودند.
🔸 رابعا اگر خبرنگاری به سراغ آقای منتظری رفته بود و با او در زمینه مراجع گفتگویی کرده بود، بیتردید آقای منتظری یا تنظیم کنندگان خاطرات او آن را با آب و تاب بیان میکردند که خبرنگار روزنامهای مثلا به منزلم آمد، یا سر درس من حاضر شد و یا اینکه در مسیر راه جلوی مرا گرفت. آقای منتظری در خاطرات آنگاه که با کلمه «ما» و به صورت سربسته ادعایی میکند: «ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم» نشان از این نکته دارد که شخصا نقشی نداشته است و میخواهد به اصطلاح خود را به گونهای «قاطی» کند!
🔹 خامسا این علمای تهران مانند #شهید_مطهری، #شهید_بهشتی و #شهید_محلاتی و حتی مرحوم سید محمد بهبهانی بودند که در گفتگو با برخی از ارباب جراید از مقام و موقعیت علمی امام سخن گفتند. آنگونه که شهید محلاتی روایت میکرد در ملاقات خصوصیای که برخی از ارباب جراید مانند عباس مسعودی در پی درگذشت آقای بروجردی با سید محمد بهبهانی داشتند، آقای بهبهانی صریحا اظهار کرده بود «آقای خمینی اگر به میدان بیاید از همه این مراجع شایستهتر است، حیف که اهلش نیست».
🔸 سادسا مقامات دولتی و کارشناسان #رژیم_شاه در امور روحانیت سالیان درازی پیش از درگذشت آقای بروجردی از مقام و موقعیت امام آگاهی داشتند، چنان که در پیش اشاره شد، سرهنگ قلقسه در گزارش خود در سال 1335، شمار شاگردان امام را و اینکه در کدام منطقه ایران مقلد دارد، بازگو کرده است، بنابراین امام به عنوان مرجع تقلید مطرح بود، نه اینکه آقای منتظری بنابر ادعای خود، او را مطرح کرده باشد و روزنامهها طبق گفته او «نام ایشان را جزو مراجع» نوشته باشند.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش هشتم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است:
... همه مراجع برای #آیتالله_بروجردی فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب موقعیت خود زودتر اعلام فاتحه میکردند آیتالله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود که اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189)
🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد:
در این فراز از خاطرات تلاش شده است، به شکل مرموزی مقام علمی و اجتماعی #امام را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در حوزه قم در رده «پانزدهم، شانزدهم» بنمایاند که لابد در ردیف فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته است!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه به تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و #فروتنی بود که نمیخواست در برپایی مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد. اصولا دأب امام در اینگونه برنامهها این بود که میگذاشت همه کسانی که برآنند مراسمی برپا دارند، برنامه خود را اعلام کنند و به انجام برسانند، آنگاه که برپایی مراسم از طرف این و آن به پایان میرسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمیشد، امام مراسمی برپا میداشت.
🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که در پی درگذشت آقای حکیم در نجف اشرف در سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها و حتی اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند، امام آخرین نفری بود که برای آن مرحوم مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون هیچگونه عناوین و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم بردند و میخواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانتآمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در آن تأکید شده بود از من جز به عنوان « #سید_خمینی » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیلهای ناسوتی و دنیازده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش نهم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و #تضعیف_علمای_مشهد است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت میدهد:
🔸 یادم است این داستان را #مرحوم_امام برای من نقل کردند،ایشان فرمودند: مرحوم #آسید_ابو الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که مرجع معین کنند، یکی از آقایان در آن جلسه میگوید آقای حاج آقا حسین قمی برای مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی هم خوب است ولی ریشش دست حاج آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی اصفهانی (رحمت اللّه علیه)در آن جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه #سقیفه کمتر نیست. ما آمدهایم ببینیم چه کسی اعلم و #لایق است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست ماست... .(خاطرات ص190)
🔹 این داستان را از قول #امام در خاطرات آوردهاند،لیکن #آقای_منتظری اگر به راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظهای اندیشه نکرده است که چگونه امام در سخنرانیهای عمومی و یا نیمه عمومی خود هیچگاه به بازگو کردن این داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر آنچه میشنوند بیتأمل و نسنجیده بر زبان میآورند؟
🔸دور از نظر نیست که در ارتباط آقای منتظری با #علمای_مشهد هم آزردگی خاطری بوده است که به آوردن این داستان و یا ساختن آن به نام امام منجر گردیده است؟!در این داستان نه تنها علمای مشهد به زیر سؤال رفتهاند، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفتهاند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆خاطرات همسر امام، به قلم خودش (6 )
✳️ اتکا به نفس آقای داماد
🔹... با تمام ایراداتی که به این کار داشتم در یک لحظه خودم را به خدا سپردم و فهمیدم باید تسلیم تقدیر الهی شد و تابع محض بود و خودم را تسلیم تقدیر و #سرنوشت نمودم تا ببینم با من چگونه رفتار خواهد کرد.
🔸 مادر و خواهرانم اصرار داشتند که من #داماد را ببینم با خود میگفتم چه ببینم و چه نبینم همین است که هست ولی آنان اصرار داشتند...
🔹 با خود فکر میکردم آنکه آن همه اصرار دارد حتماً خود را آراسته و لباس خوب پوشیده است ولی با کمال تعجب او را سیدی #ساده و بیآلایش، دارای عمامه، قیافهای معمولی معمولی، لاغر، زرد رنگ، سبزه و #عبایی_کهنه، تو گویی میهمان ما برای مجلس درس مهیا شده بود نه مجلس خواستگاری با دختری با آن خصوصیات، آن هم بعد از ماهها اصرار و انکار، تنها چیزی که به راحتی میشد در سیمای داماد یافت، اتکاء به نفس بود و بس. پنداری همه چیز را هیچ میانگاشت و این را به راحتی میشد فهمید ...
🔸نه قدرت نه گفتن داشتم و نه قدرت «آری» . درست یادم است که زانوهایم را در بغلم گرفته بودم و در کنار اتاق مظلومانه نشسته بودم، نمیدانم چه فکر میکردم ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی ( همسر امام ) ص 52-53
@iranemoaser
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش دهم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در خاطرات منسوب به #آقای_منتظری ادعا شده که وی در طرح و تثبیت #مرجعیت_امام اعلی الله مقامهالشریف نقش ویژهای داشت است. در یادداشتهای سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمعبندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد:
🔸 1 . نکته مقدماتی اینکه ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب #دایرةالمعارف_تشیع؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچکدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد.
🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست.
اوّلاً #مرجعیّت_شیعه امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد!
ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی #آیتاللّهالعظمی_بروجردی، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است.
⚫️ بعد از ارتحال #آیتاللّه_بروجردی نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی #زعیم_فقید_قم را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است:
🔸 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند.
1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی:
ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182)
ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
18.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻#اغتشاشات_آبان به ظاهر پایان یافت اما بلافاصله قلم به دستهای غرباندیش #جنگ_روایتها را آغاز نمودند و به تناسب #نگاه_لیبرال خود تحلیلهایی را ارائه کردند.
🔹ارائه #تحلیل_صادقانه و صریح ما را نسبت به اغتشاشات آینده بیمه میکند. در میان هیاهو؛ مسئولان بیتدبیر وقایع اخیر را فراموش نکنیم.
نقش دولت در پیدایش حوادث اخیر چه بود؟ آیا کسانی که با بیتدبیری خود سبب شدند خون #جوانان_بیگناه این کشور توسط منافقین جنایتکار ریخته شود به مجازات عادلانه خواهند رسید؟
🔹تحلیل بدون تعارف تاریخنگار انقلاب اسلامی و یار صادق امام و رهبری، استاد #سیدحمید_روحانی را ببینید...
📹« [در خصوص قضایای مربوط به بنزین] الان زود است قضاوت کنیم چه نقشهای در کار بود. درست است #قیمت_بنزین باید تغییر میکرد اما روش بسیار ابلهانه یا خائنانه بود یا باید بگوییم این دولت به طور کلی از مملکتداری بیگانه است و هیچی سرش نمیشود یا باید بگوییم خیانت بود...»
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💠 حجتالاسلام و المسلمین سیدحمیدروحانی در جمع معتکفین مسجد لولاگر:
🔸دشمنان اسلام در اولین قدم تلاش کردند که مسئله اسلام واقعی و اسلام راستین را به یک نحوی کمرنگ سازند و در نتیجه بتوانند زمینه درهم شکستن قدرت روحانیت را فراهم کنند، اینجا بود که شعار «ما باید از فرق سر تا انگشت پا غربی بشویم » مطرح شد. آن کسی که این شعار را مطرح کرد نامش تقی زاده و آخوند بود! آن زمانی که این ماموریت را برعهده داشت لباس روحانیت برتن داشت، اما وقتی ماموریتش انجام شد از لباس بیرون آمد و خیانت زیادی هم کرد. وی در ایجاد تفرقه بین رهبران مشروطه نقش مهمی داشت.
🔸این مسئله که باید از فرق سر تا انگشت پا فرنگی شد، مسئلهای است که کمتر به آن پرداخته شده ، معنایش این هست که مثلا فرض کنید گرایش به غرب داشته باشید؟ اندیشه های غربی را پایه گذاری کنید؟ نه ، فراتر از اینهاست.
🔸در غرب سقوط اخلاقی یکی از مسائل کاملا روشن و مشخص است. سردمداران غربی هم به مردمشان دروغ میگویند، هم به دولتهای دیگر، در مقابل آن کسی که دروغ میگوید و مثلا کلاه سر طرف مقابل میگذارد، کسی تعجب نمیکند! چون راهی غیر از این نیست، ابزاری غیر از این ندارند. این دولت با آن دولت زد و بند میکند، خیانت میکند، دروغ گفتن یک چیز خیلی عادی در غرب است. بطور کلی آنجا دروغ، ریاکاری، نیرنگ و حقه بازی چیز عادی است
🔸از طرفی در غرب دوری از انسانیت، اینکه انسان ترحم داشته باشد و رحمی داشته باشد، وجدانی داشته باشد و به انسانیت توجه داشته باشد، هیچ معنایی ندارد! .
🔸امروز این دولت خیلی راحت و آسان از کنار دروغ میگذرند، میخندند، چون هدف این است که ما از فرق سر تا انگشت پا فرنگی شویم. باید سقوط اخلاقی پیدا کنیم. باید دروغ در میان ما عادی باشد تا قبحش ریخته شود، همه هم بتوانند راحت دروغ بگویند
🔸در مسئله بی تفاوتی در مقابل مردم خودتان شاهدید، مسئله گرانی ، تورم، فشار اقتصادی که بر گرده مردم آمد و میآید، ببینید برای آقایان خیلی عادی است، ذرهای نگرانی ندارند، اضطراب ندارند
🔸اگر تقی زاده آن زمان حرفی زد این آقایان این حرف را می خواهند با عملشان پیاده کنند
📌مشروح سخنان را اینجا بخوانید:
🔹🔸https://b2n.ir/076132
🇮🇷 @iranemoaser
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹واکنش تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به دروغگویی دولت حسن روحانی
🔸بسیاری از افراد؛ حتی کسانی که به #حسن_روحانی رأی دادند به این نتیجه رسیدهاند که این دولت توان #مدیریت_کشور و حل مسائل اقتصادی را ندارد و به هیچکدام از وعدههای خود عمل نمیکند.
🔹اما رئیس #دولت_اعتدال با سخن و رفتار خود نشان داد که حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و سعی دارد فرافکنی کند و دیگران را مقصر نشان بدهد. به طور مثال در سخنرانی صبح دوشنبه؛ 9دی گفته است:
🔸«برخی میگویند چرا نمیتوانید عین قولهای خود را عمل کنید، ما در شرایط صلح این قولها را داده بودیم اما بعد وارد جنگ شدیم.»
این در حالی است که کارشناسان و خبرگان سیاسی و حتی عموم مردم میدانند که #جنگ_اقتصادی برای امسال یا سال گذشته نیست بلکه سالهاست که این نبرد جریان دارد. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودهاند:
🔹«با ما جنگ اقتصادی کردند. فهمیدند که اقتصاد مهم است در کشور ما و سالهای متمادی است دارند با ما #جنگ_اقتصادی میکنند؛ این[جنگ] را به شدّت رساندند. امروز هم این جنگ اقتصادی ادامه دارد.»(۱۳۹۶/۱۰/۲۶)
⚫️متأسفانه #دروغگویی به یک رویه ثابت در دولت اعتدال بدل شده است. چندی پیش نیز حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به این رویه غیراسلامی و غیراخلاقی اعتراض کرده بودند:
◀️«قرآن میگوید « قتل الخراصون » مرگ بر دروغگویان. رئیس این دولت و عوامل او و همدستان او از خراصون اند.»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1_55591002.pdf
1.23M
🔻بازنشر🔻
🔆پاسخی علمی به یک #شایعه_تکراری
⭕️جریانات معاند در طول تاریخ انقلاب و پیش از آن شعاری ثابت داشته و دارند:«هدف وسیله را توجیه میکند.»
این جریانات به دلیل ضعف علمی و اخلاقی و همچنین قوت شخصیتهای انقلابی روشی ثابت برای تخریب چهرههای دینی و ملی داشته و دارند:« #تهمتزنی ».
چندی پیش فردی که از طرفداران طیف صادق قطبزاده محسوب میشد؛ کتاب خاطراتی چاپ کرد که حاوی مطالب خلاف فراوانی علیه امام خمینی قدس سره؛ مرحوم شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی و همچنین یار امام قدس سره حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی بود که ایشان بنا بر #تعهد_تاریخنگاری خود در سه مقاله علمی به نقد فنی آن کتاب پرداختند؛ هرچند مطالب خلاف کتاب آنقدر گسترده بود که پاسخ جزئی به آن خود به کتابی مفصل بدل میشد.
◀️چند روز پیش نیز یکی از #معاندان_خارجنشین به استناد همین کتاب و خاطرات مخدوش آن؛ تهمتهای سابق را بازگو کرد که نشان دهنده ضعف دانش تاریخی و یا ضعف منش اخلاقی ایشان بوده است.
🔵بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به منظور اطلاع مخاطبان حقیقتجو به بازنشر نقد علمی خاطرات سیدصادق طباطبایی؛ که حاوی افترائاتی در مورد شخصیت بزرگ امام قدس سره و یاران ایشان است؛ پرداخت تا از این پس افرادی که حداقلهای علمی و اخلاقی پژوهش تاریخی را ندارند وارد این عرصه نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.