فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️امام خمینی قدس سره الشریف: تاریخ معلم انسان است.
⁉️تنها کسی که از طرف امام مامور تدوین #تاریخ_انقلاب_اسلامی گردید، چه کسی است؟
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸عکس: نمونهای از کاریکاتورهای رسم شده علیه سلمان رشدی
🔹انتشار حکم امام خمینی قدس سره الشریف مبنی بر لزوم اعدام سلمان رشدی، موجی سنگین در میان مسلمانان و هنرمندان جهان ایجاد کرد و پیامدهای بسیار تلخی برای توهینکنندگان به ساحت مقدس اسلام داشت.
◀️پینوشت:
آیا مدعیان تفسیر و تشریح کلام امام، جسارت حمایت صریح از فتوای حکیمانه و شجاعانه امام علیه سلمان رشدی را دارند؟ یا همچون هممسلکان لیبرال ترجیح میدهند علیه این حکم سخن بگویند و یا نهایتا آن را همچون سی سال گذشته بایکوت کنند؟!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴بخشی از پیامدهای داخلی صدور حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی
🔻پس از صدور حکم اعدام سلمان رشدی چه اتفاقاتی رخ داد؟/1
🔹1. اعلام #عزای_عمومی در تاریخ 26بهمن1367 به دستور امام خمینی قدس سره الشریف
🔸2. محکوم کردن این #حرکت_استکباری توسط کلیه سازمانها، نهادها و تشکلها
🔹3. راهپیمایی و #تجمع_سراسری در مساجد و تکایا
🔸4. ارسال نامه با 170 امضا توسط #نمایندگان_مجلس و مطالبه برخورد مناسب از سوی کنفرانس بینالمجالس
🔹5. تصویب دو فوریت طرح #قطع_روابط کامل سیاسی با انگلیس
🔸6. انتشار بیانیه ویژه #کنفرانس_اسلامی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی
🔹7. اعلام #قطع_رابطه کامل ایران با انگلیس توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی
🔸8. ابراز تشکر دفتر حضرت امام خمینی قدس سره الشریف از مسلمانان جهان به خاطر #حمایت از فتوای اعدام سلمان رشدی
🔹9. تکذیب لغو حکم اعدام سلمان رشدی از سوی امام با صدور اطلاعیهای از طرف دفتر ایشان
🔸10. تهدید به #عمل_متقابل دولت ایران در رابطه با تصمیم بازار مشترک اروپا مبنی بر فراخوان سفرای کشورهای جامعه اقتصادی
🔹11. فراخواندن سفرا و رؤسای هیئتهای جمهوری اسلامی در کشورهای عضو بازار مشترک اروپا برای مشورت به تهران
منبع: فصلنامه پانزده خرداد، شماره 19، مقاله «هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلامستیزی غرب»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بخشی از بازتاب بینالمللی صدور حکم اعدام سلمان رشدی
🔻پس از صدور حکم اعدام سلمان رشدی چه اتفاقاتی رخ داد؟/2
🔹1. تهدید به مرگ #رهبر_مسلمانان_استرالیا به دلیل فعالیت علیه آیات شیطانی
🔸2. محکومیت انتشار آیات شیطانی توسط #رئیسجمهور_اتریش
🔹3. تظاهرات چهار هزار نفره مسلمانان #نروژ
🔸4. خسارت سنگین به مرکز فرهنگی انگلیس در #آنکارا در پی انفجارهای متعدد
🔹5. تحریم نمایشگاه بینالمللی کتاب #ژنو به دلیل نمایش کتاب موهن آیات شیطانی
🔸6. به آتش کشیده شدن #انتشارات_پنگوئن (مرکز نشر آیات شیطانی) در لندن
🔹7. تظاهرات دویست هزار نفره #مسلمانان_انگلیس با صدها عکس از امام خمینی
🔸8. واکنش خشمگینانه #دولت_انگلیس علیه تظاهرات مسلمانان
🔹9. روزنامه ایندیپندنت: تظاهرات انگلیس #بزرگترین_تظاهرات_اسلامی تاریخ انگلیس بود.
🔸10. ممنوعیت انتشار آیات شیطانی در #چین
🔹11. جمعآوری آیات شیطانی از بزرگترین فروشگاه زنجیرهای #هلند در پی تهدید گروهی ناشناس
🔸12. بمبگذاری در چند #کتابفروشی_انگلیس به دلیل فروش آیات شیطانی
🔹13. انتشار کتاب «شیطان غرب» علیه «آیات شیطانی» در #الجزایر
🔸14. تظاهرات مسلمانان مقیم #توکیو
🔹15. تحریم شماره اخیر مجله نیوزویک توسط #دولت_پاکستان، به دلیل درج مصاحبه رشدی
🔸16. رئیس سازمان بینالمللی مسلمانان: اعدام رشدی #حکمی_الهی و قرآنی است.
🔹17. تظاهرات مسلمانان #برادفورد انگلیس
🔸18. حمله یک #نویسنده_سوئدی به روشنفکران اروپایی حامی رشدی
🔹19. ممنوعیت انتشار آیات شیطانی در #هند
🔸20. چاپ نقد آیات شیطانی در مجله عربی #العالم چاپ لندن
🔹21. #بینظیر_بوتو: پاکستان سعی دارد از انتشار و توزیع آیات شیطانی در آمریکا جلوگیری کند.
🔸22. افزایش جایزه #بنیاد_15خرداد برای اجرای حکم تاریخی امام
🔹23. اعتراف #رادیو کلن_آلمان: خودداری بنگاههای انتشاراتی غرب از انتشار مطالب علیه دین اسلام
◀️منبع: فصلنامه پانزده خرداد، شماره 19، مقاله «هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلامستیزی غرب»، نوشته مریم زاغیان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
رشدی.pdf
1.31M
🔴پس از حکم
🔻ایجاد موج جهانی علیه سلمان رشدی و سیاستهای کثیف غرب پس از فتوای تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف
◀️پیامدهای صدور حکم اعدام سلمان رشدی توسط امام خمینی قدس سره الشریف را در مقاله «هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلامستیزی غرب» از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد بخوانید.
⁉️آیا روزی آرزوی مسلمانان مبنی بر اعدام سلمان رشدی مرتد اجرا خواهد شد؟
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 13.mp3
15.4M
چرا ادعای بیت آقای منتظری علیه صحت نامه 1.6 قطعا دروغ است؟!
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/13
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: دلائل اثبات صدور نامه 1.6 از جانب امام خمینی قدس سره الشریف صص 132 تا 142
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: بخشی از بازتاب بینالمللی صدور حکم اعدام سلمان رشدی
🔴به مناسبت سالروز فتوای تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف علیه نویسنده مرتد « #آیات_شیطانی »
🔺تظاهرات شگفتانگیز مسلمانان انگلیس در پی صدور فتوای تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف
🔺روزنامه ایندیپندنت: تظاهرات انگلیس بزرگترین تظاهرات اسلامی تاریخ این کشور بود.
🔺اعتراف رادیو کلن آلمان: خودداری بنگاههای انتشاراتی غرب از انتشار مطالب علیه دین اسلام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلاش اجانب در بی هویت نمودن ملت ایران
🔻#صحیفه_خوانی | 26 بهمن
🔹ما آن صدمه ای که از قدرتهای بزرگ خوردیم، باید بگوییم که بالاترین صدمه صدمۀ #شخصیت بوده. آنها کوشش کردند که شخصیت ما را از ما بگیرند، و به جای شخصیت ایرانی ـ اسلامی، یک شخصیت #وابستۀ اروپایی، شرقی، غربی به جایش بگذارند؛ یعنی #تربیت #فاسدی که در رژیم سابق بود و بتدریج داشت قوت می گرفت، این بود که از همان کودکستان شروع کنند به این برنامه اطفال ما را از همان جا زمینۀ تبدیلشان به یک موجود #وابسته فراهم کنند، تا برود به مرتبۀ بالا مثل دبیرستان؛ و بعد هم بالاتر از او. در طول این مدتها که ایران مبتلا به این بوده است این بیماری در او پیدا شده است که ما نمی توانیم کار بکنیم. ما همه چیز را باید از #خارج بیاوریم، و یا استمداد کنیم از آنها. اگر یک آپاندیس را می خواهیم عمل کنیم، طبیب از خارج بیاوریم، یا این را بفرستیم به خارج.
🔸شما دیدید که در زمان محمدرضا برای یک مرض خیلی جزئی ـ حالا آپاندیس بود یا شبیه به او ـ از خارج طبیب آوردند. و می دانید که یک کسی که ادعای این را داشت که من رهبر این ملت هستم و من می خواهم این کشور را به «تمدن بزرگ» برسانم و آن همه تبلیغات برای این مسئله کردند تا او را یک شخصیت بزرگی نشان بدهند، از یک همچو شخصیت به قول خودشان «بزرگ» یک همچو عملی، چه غائله ای و چه #فاجعه ای برای مملکت ایجاد می کند در نظر خارج و در نظر داخل. در خارج ایجاد می کند این مطلب را که اینها چنانچه طبیب متخصصی راجع به یک همچو امری هم داشتند. خوب، دیگر لازم نبود از خارج بیاید. در داخل هم، بی اعتبار کردن اطبا و دکترهای ما بود...
(26 بهمن 59، صحیفه امام، ج14، ص 113و114)
◀️پینوشت:
امروز نیز دنبالههای پهلوی، از سلبریتیهای بیسواد تا سیاستمداران خودباخته بدون در نظر گرفتن افتخارات پزشکی کشور، تنها به ترویج و هوچیگری پیرامون واکسنهای خارجی، البته تنها واکسن آمریکایی و انگلیسی، میپردازند.
طبق کلام حکیمانه امام خمینی قدس سره الشریف این طیف در امتداد خودباختگی قجری و پهلوی هستند و از حیث شخصیتی آسیبدیده محسوب میشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴امام هادی علیهالسلام و پیروزی در نبرد با شش خلیفه عباسی
⚫️شهادت امام هادی علیهالسلام تسلیت باد!
▫️مقام معظم رهبری:
▪️«در نبرد بین #امام_هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود؛ این باید در همهی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد.
▫️در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد. این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تار و مار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
▪️حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در #سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را #معتصم ساخت تا غلامان ترکِ نزدیک به خود را - با ترکهای خودمان؛ ترکهای آذربایجان و سایر نقاط اشتباه نشود - که از #ترکستان و #سمرقند و از همین منطقهی #مغولستان و #آسیای_شرقی آورده بود، در سامرا نگه دارد. این عده چون تازه اسلام آورده بودند، ائمه و مؤمنان را نمیشناختند و از اسلام سر در نمیآوردند. به همین دلیل، مزاحم مردم میشدند و با عربها - مردم #بغداد - اختلاف پیدا کردند.
▫️در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از #بزرگان_شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامهنگاری و... - برساند. این #شبکههای_شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همهی این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است.
▪️حدیث معروفی دربارهی وفات حضرت هادی (علیهالسّلام) هست که از عبارت آن معلوم میشود که عدهی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ بهگونهای که دستگاه خلافت هم آنها را نمیشناخت؛ چون اگر میشناخت، همهشان را تار و مار میکرد؛ اما این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
▫️یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهمالسّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش #متوکل و #معتز و #معتصم و #مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل #یحیی_بن_اکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد.
▪️این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهمالسّلام) نه فقط #تشیع بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. اگر اسلام انسانهای کمربسته نداشت، نمیتوانست بعد از هزار و دویست، سیصد سال تازه زنده شود و #بیداری_اسلامی بهوجود بیاید؛ باید یواش یواش از بین میرفت. اگر اسلام کسانی را نداشت که بعد از #پیغمبر این معارف عظیم را در ذهن تاریخ بشری و در تاریخ اسلامی نهادینه کنند، باید از بین میرفت؛ تمام میشد و اصلاً هیچ چیزش نمیماند؛ اگر هم میماند، از معارف چیزی باقی نمیماند؛ مثل مسیحیت و یهودیتی که حالا از معارف اصلیشان تقریباً هیچچیز باقی نمانده است. اینکه قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با #مجاهدت انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتکخوردن، زندانرفتن و کشتهشدن هم هست، که اینها برای این بزرگوارها چیزی نبود.
▪️ائمهی ما در طول این دویستوپنجاه سال امامت - از روز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّیاللَهعلیهوآله) تا روز وفات حضرت عسکری، دویستوپنجاه سال است - خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیتشان دلها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلومها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان.» (30تیر1383-دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مقام معظم رهبری: یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهمالسّلام)- به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش #متوکل و #معتز و #معتصم و #مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل #یحیی_بن_اکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد. (30تیر1383-دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی)
#شهادت_امام_هادی
#شهادت_امام_هادی_تسلیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 14.mp3
8.12M
خون دلی که امام خورد
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت آخر از فصل اول( شماره ۱۴)
مرحوم سیداحمد خمینی خطاب به آقای منتظری: حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار بروند.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: خون دلی که امام خمینی قدس سره الشریف از منتظری خورد/تناقضنماییهای یک قائممقام مستعفی.از ص 142 تا انتهای فصل اول
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/1
🔻#صحیفه_خوانی | 27 بهمن
[بسم الله الرحمن الرحیم]
🔹امام: ... غرض این بود که یک روز ـ به نحوی که معلوم شود ـ #اعتصاب شکسته [شود]، روز بعد اختیار با خود شماست. اعتصاب دیگر نباشد. یک روز دانشگاه باز بشود و بچه ها هم بیایند. و بعد اگر مشکلاتی هست خوب، دیگر اجازه ندهید بیایند تا مشکلاتتان رفع بشود. مقصود من این بود که [اعتصاب] شکسته بشود و خودتان هم اعلام بکنید، رادیو هم بگوید که ما اعتصاب را شکستیم. بعدش البته مشکلات دارد؛ آن مشکلات باید حل بشود.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که سه ـ چهار مسئلۀ دیگر هم هست که یادداشت هم شده، من بعداً می دهم خدمتتان. فقط توضیحاً عرض می کنم که یکی راجع به #دولت_موقت است. اطاعت از دولت #واجب هست؛ و خوب، مسلماً ما اطاعت می کنیم ولی بعضی از مسائل هست که قابل #دفاع نیست: آیا واجب است که ما حتماً دفاع هم بکنیم؟ یعنی هر دستوری بدهند صددرصد ما اجرا خواهیم کرد منتها گاهی قابل دفاع نیست.]
🔹امام: مقصودتان را بگویید.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض می کنم خدمتتان که دوستان می گویند این دولت بیشتر جنبۀ #ائتلاف_ملی دارد تا دولت #انقلاب_اسلامی.]
🔹امام: عرض می کنم که این دولت یک دولت #موقت است برای اینکه #رفراندم بکند و مثلاً مجلس مؤسسانی [تشکیل بدهد] مسئلۀ رژیم را تحکیم بکند، بعد دست مردم است همه چیز. اختیار دست خود #مردم است؛ وکلایشان را خودشان تعیین می کنند، وکلا هم خودشان تعیین می کنند دولت را؛ ... مسئله ای نیست که کسی بخواهد تحمیل بکند ... تحمیل در کار نیست. اینکه الآن شده است فقط همین [است] که چون الآن برای انتقال قدرت، محتاج بود که حکومتی در کار باشد والاّ نمی شد؛ برای این ما استفاده کردیم از #ولایت_شرعی که داریم یا از آرای مردم، و این را قرار دادیم. و اینکه قرار داده شده است نه برای اینکه این حکومت کند تا آخر. در همه جا هم نوشته شده «دولت موقت». «موقت» برای اینکه این کارش منحصر به این است که مجلس مؤسسان را درست کند و مجلس شورا را درست کند؛ و آنها هم اختیارش با خود مردم است. بعد که مجلس مؤسسان را درست کرد، این نمایندگان خود مردم هستند که رژیم را تعیین می کنند. بعد هم مجلس شورا درست می شود؛ مجلس شورا هم نمایندگان خود مردم هستند، #آزاد بدون اینکه هیچ کس دخالت بکند، آزاد. مردم خودشان نمایندگانشان را تعیین می کنند و بعد همۀ مقدرات دست خود مردم است، به اعتبار اینکه نمایندگان هم از خود مردمند ... اینطور نیست که اینها حالا بخواهند مملکت را تا آخر اداره بکنند. این جور نیست. حالا از باب اینکه دیگر یک انقلاب است آقا، مسئلۀ انقلابی است. این مسئلۀ انقلابی را نمی شود زود حلش کرد. این را باید بتدریج درست کرد. الآن شما می بینید که تمام این مملکت ما آشفته است؛ یعنی آن دستۀ شلوغکار رفتند، حالا یک دستۀ شلوغکار دیگر پیدا شده! ما باید اینها را علاج بکنیم تا یک قدری آرام بشود. وقتی که آرام شد و مسئله دست خود مردم افتاد و خود مردم اداره کردند مملکت را، دیگر به هیچ کس اشکال نیست. اگر بنا شد که شما خودتان یک وکیلی تعیین کردید، آن شد یک وکیل، آن هم شد یک وکیل، آن هم شد وکیل، این وکلای خود ملت یک دولتی را درست کرده، دیگر این اشکال به کسی نیست؛ خود ملت این کار را کرده، تحمیل نیست در کار. لکن حالا از ناچاری است که ما باید این مسائل اولیه را حل بکنیم ... .
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/2
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: شما فرمودید که ما این دولت را تأیید بکنیم. البته آن دستورهایی که در مورد آینده است و باید اجرا بشود اجرا خواهد شد، مسلماً؛ منتها ما می خواستیم مشخص بشود که آیا این دولت را به صورت #دولت_اسلامی باید در نظر گرفت؟]
🔹امام: [دولت] اسلامی است این، برای اینکه الآن روی #قواعد اسلام باید عمل بشود؛ منتها الآن ما #قانون_اساسی مان را که درست شده است و تحت مطالعه است، آن را باید [قطعی ]بکنیم ... نخست وزیر را من تعیین کرده ام؛ من به #ولایت_شرعی تعیین کردم. وقتی یک [کسی] به ولایت شرعی تعیین شد، یک #حکومت_شرعی است این. و اینطور هم نیست که ما بخواهیم تا آخر اینطوری رفتار کنیم. این موقت است که اصول اولیه درست بشود، و از ناچاری است. مسئلۀ #انقلاب است. مسئله ای است که نمی توانیم ما الآن یک شدتی به خرج بدهیم، و نمی توانیم الآن برویم سراغ مطالعات تا افراد ... را پیدا بکنیم. الآن در این حالی که به طور موقت ما داریم عمل می کنیم، الآن نباید اشکال کرد. الآن باید ـ این معنا را باز عرض می کنم ـ که همۀ ما، همۀ شما با هم همدست بشوید و دولت را پشتیبانی بکنیم تا این مسائل اولیه را درست بکند، که مجلس را درست کند. ما الآن رژیممان باز قانونی نیست؛ الآن رژیمی ما نداریم. رژیم سلطنت که رفته؛ رژیم جمهوری اسلامی هم به حَسَب رأی من الآن هست اما به حَسَب نظر #دنیا باید با آرای مردم درست بشود. و به آرای مردم می خواهیم مراجعه کنیم برای مجلس مؤسسان، و برای تشکیل یک حکومتی که خود مردم میل دارند؛ حالا آن جمهوری اسلامی را خواستند، نخواستند رژیم شاهنشاهی هم اختیار با خودشان است.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این دولت موقت سرِ کار هست اگر اقداماتی انجام داد که توأم با اشتباه بود ...]
🔹امام: #اشتباهات را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند [نادیده بگیرد] من که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه #آزادند در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.
🔸[یکی از حضار: حق انتقاد هست؟]
🔹امام: بله که هست.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که مسئلۀ دوم راجع به #ارتش است. این ارتش همه می دانیم طوری ساخته شده بود که نظام #شاهنشاهی را حفظ بکند، نه برای دفاع از مردم.]
🔹امام: قبل از اینکه شما بفرمایید، این هم حل شد! همین امروز آقای #قرنی را من فرستادم آمد اینجا. آقای یزدی هم آمد اینجا؛ که او از دولت باشد، او هم که رئیس [ستاد]. بنا براین شد که در همین هفته این طبقۀ اول [ارتش] را، از سرلشکر به بالا را بیندازند دور. این پایینی ها بیایند مشغول کار بشوند. اگر بگویید که ما #ارتش نمی خواهیم ـ که همچه چیزی نمی گویید ـ ما ارتش می خواهیم، ما #ژاندارمری می خواهیم، ارتش می خواهیم، شهربانی می خواهیم؛ همۀ اینها را می خواهیم. ما باید این طبقۀ اول، امرا و ـ نمی دانم ـ اینهایی که با #فساد آمده اند روی کار و خودشان هم اکثراً ـ البته همه نه، اما اکثراً ـ فاسدند، اینها را درجاتشان را کنار بگذاریم، بازنشسته شان بکنیم. و بعد بیاییم سراغ این پایینی ها؛ پایینی ها را یک سر و صورتی بدهیم. تا بعد برویم سراغ افراد ببینیم افراد چطوریند. این الحمدلله حل شد.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهم، از سرهنگ به بالا را تا شاه یکی یکی اینها را نمی شناخته و کثافتکاریشان با خیانتشان مشخص نمی شده، اصلاً به آنها درجه نمی داده.]
🔹امام: عرض می کنم مسائل #قضایی یک مسائل #شرعی است. مسائل قضایی یک مسائلی است که با ـ مثلاً ـ عصبانیت، با دشمنی، با بدبینی، با اینها نمی شود. یک مسائل قضایی است که ان شاءالله یک دادگاه قضایی، همین امشب شاید یا فردا تأیید بشود برای #محاکمۀ اینها. اینها باید روی موازین درست بشود. من فرض کنید با یک کسی بد هستم، قاضی نمی تواند به اینکه شما با او بد هستید ترتیب اثر بدهد. آن روی موازین شرعی است که هر کس ثابت شد آدم کشته می کشندش؛ هر که ثابت شد که دزدی کرده [مال] دزدی را از او می گیرند، تعزیرش می کنند حدش می زنند؛ هر که ثابت شد که فلان کار بد را کرده درستش می کنند. ان شاءالله این هم الآن در دست اجراست.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/3
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا مسئلۀ خیلی مهم در ارتش این است که #ارتش با سیستم کنونی که وجود دارد، یعنی آن روابط و ضوابطی که بین افراد مختلفش هست، دیگر هیچ جنبۀ #اسلامی ندارد و نمی تواند برقرار بماند.]
🔹امام: اینطور نیست که اشخاص نباشند، اشخاص #مُسْلم نباشند؛ اشخاص درجات پایین دیگر به آن #فساد نیستند که آن بالاییها بودند. #فسادْ هر چی بود مال آن #طبقات_اول بود. این طبقۀ پایین آن فساد را ندارد. الآن نمی شود آقا ما بگوییم که #ارتش برود ... ما [باید] این ارتش را به یک صورت نگهش داریم. آن طبقۀ اول را بیرون کنیم. طبقات اول، از سرلشکر به بالا بیرون بروند؛ و بعد این طبقات پایین را یک سازمانی به آنها بدهند. بعد برویم سراغ افراد ببینیم اگر یک فرد غیرصالح است کنار بزنیم، فرد #صالح جایش بگذاریم. این مسئله ای نیست که حلش بزودی [باشد]؛ مثلاً همین امشب مثلاً شاه رفته، فردا همۀ کارهای ما درست بشود! همۀ کارها را خراب کرده اند و رفتند. حالا شما باید این خرابیها را آبادش کنید.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: نظرتان در مورد اینکه ما یک ارتشی #ملی را سازمان بدهیم چیست؟ به جای اینکه این ارتش را بیاییم زحمت بکشیم باز بودجه برایش بگذاریم؟]
🔹امام: این #تدریج می خواهد؛ عرض می کنم تدریج می خواهد آقا. این نمی شود الآن ما بگوییم #ارتشی که #نظام دیده و نظم دیده کنار برود، ارتشی بی نظام می خواهیم! نمی شود این، باید بتدریج بشود. باید [نیروی مردمی] درست نظام پیدا بکند، بعد تبدیل بشود آن ارتش به این ارتش. اما همین طوری نمی شود این کار را کرد.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا نظام بر مبنای ترس ...]
🔹امام: آقا! من خواهش می کنم از شماها که آن #تندی_جوانی تان را یک قدری کنار بگذارید ... من خودم هم #جوان بودم! یک توقعاتی جوانها دارند که این توقعات از باب آن انرژی که در آنها هست، از باب آن #قدرتی که در آنها هست، می خواهند همۀ مسائل یک شبه حل بشود. اینطور نیست مسائل. مسائلْ اشکال دار است، مشکل است الآن. الآن هر جای مملکت دست بگذاری آشوبی است؛ #مقدم است بر همۀ کارها که این #آشوب #رفع بشود. این آشوب باید با قوای انتظامی، با زمینۀ قوای ملی ـ اینها با هم ـ حل بشود. ما هم که الآن یک قوای ملیِ نظام دیده که نداریم؛ قوای ملی چریکی است. این قوای ملی چریکی الآن دارند کار هم می کنند؛ خیلی هم خوب کار می کنند. اینها را باید با قوای انتظامی و ژاندارمری ـ همۀ اینها ـ همدست بکنیم برای کوبیدن اینهایی که دارند خرابکاری می کنند. آن خرابکارها را کنار بگذاریم و یک قدری آرامش پیدا بکند مملکت؛ بعد برویم سراغ آن مسائل بعدی.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهیم، آنچه که مطرح هست افرادی هستند در ارتش ...]
🔹امام: سازمان هست. #سازمان درست می شود. سازمان ارتش آن وقتی که بوده است، [پیوسته] «شاهنشاه» «شاهنشاه» می کرد. این تمام شد. دیگر کلمۀ «شاهنشاه» رفت! وقتی کلمۀ «شاهنشاه» رفت، دیگر مسئله نیست که حالا صبح تا شب بخواند «شاهنشاه»! تمام شد این معنا. این مسئله از کلۀ سربازها هم بیرون می رود. این مسائل یک قدری مهلت لازم دارد. یک قدری باید با تأنی انجام بگیرد. نمی شود یک مسئله ای که #انقلابی است ما بگوییم #فوراً انقلاب جلو برود، خراب کند و جلو برود؛ چنانچه شد و بحمدالله انقلاب ایران بهترین انقلابهایی بود که در دنیا واقع شد؛ یعنی ضایعات کم [داشت]. و آن چیزی که ما بردیم، رژیم شاهنشاهی 2500 ساله یا بیشتر را از بین بردید. دست آنها هم از آن کوتاه کردید؛ دست همۀ اجانب را کوتاه کردید از مملکتتان. این آن چیزی است که بردید. ضایعه ای که دادید، البته یک هزار نفری هم ما کشته دادیم. در سایر انقلابات اینقدر کشته می دادند، خرابی می شد. ما نباید توقع داشته باشیم که یک انقلابی بشود و آرام باشد و ... ما باید اسم این را «#انقلاب_سفید» بگذاریم، نه انقلاب شاهنشاهی را. این انقلابِ واقعاً «سفید»، این #انقلاب_ملی_ایران بود که با یک بیست و چهار ساعت یک شاهنشاهی را از بین برد و تمام را به هم ریخت. اما حالا به هم ریخته است این. به هم ریختگی را بخواهید منسجمش کنید وقت لازم دارد. حالا به ما قول داده اند در همین هفته راجع به ارتش تنظیمش درست بشود. و چیزهای دیگر هم ان شاءالله کم کم امیدواریم درست بشود. خداوند همه تان را حفظ کند؛ موفق باشید. ...
(27 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 151-157)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1357-11-27_128k_گفتگو_با_جمعى_از_دانشگاهيان_پيرامون_دولت_موقت_و_ارتش.mp3
13.56M
🎙بشنوید: صوت گفتگوی امام خمینی با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش
بخشی از این گفت و گو:
🔹«...نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این #دولت_موقت سرِ کار هست اگر اقداماتی انجام داد که توأم با اشتباه بود ...
🔸امام: اشتباهات را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند [نادیده بگیرد] من که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه #آزادند در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.
🔻🔻
متن کامل
🔺🔺
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز (۱)
🔹با فرا رسیدن چهلم شهدای #حماسه_قم، #مردم_تبریز خود را برای برگزاری مراسم ختم و انجام حرکتی جدی علیه رژیم پهلوی آماده میکردند. در این میان، گروههای مختلف دانشجویی و بازاریان و در رأس آنها، روحانیان اهمیت ویژهای داشتند. اعلامیههای مراجع تقليد قم که روز چهلم حماسه ۱۹ دی را عزای عمومی اعلام کرده بودند در سطح شهر توزیع شد. اعلامیههایی نیز از سوی علما و روحانیان استان صادر و بر در و دیوار شهر نصب گردید.
🔸آیت الله قاضی طباطبایی نیز با صدور اعلامیه ای - که چند نفر از علما نیز آن را امضا کرده بودند اعلام کرد که در روز بیست و نهم بهمن مجلس ختمی در مسجد حاج میرزا يوسف ( #مسجد_قزلّی ) برگزار خواهد شد و از عموم مردم برای شرکت در آن مراسم دعوت به عمل آورد، متعاقب آن دانشجویان دانشگاه تبریز هم با صدور اعلامیه ای یاد شهدای ۱۹ دی قم را گرامی داشتند:
🔹 «ما یاد شهدای نوزدهم دی ماه قم را پیوسته گرامی می داریم و از همه دانشجویان و دیگر انسانهای آزادی خواه می خواهیم روز شنبه ۲۹ بهمن ۵۶ روز چهلم آن شهدا را تجلیل نموده، با آرامش و #صبر_سرخ_انقلابی در مراسمی که به این مناسبت در هر کجا تشکیل شود شرکت کنند
دانشجویان مبارز مسلمان»
🔸 در روز ۲۹ بهمن۱۳۵۶ شهر تبریز به حالت تعطیل درآمد. سکوت حاکم، حاکی از آن بود که شهر در یک اعتصاب عمومی به سر میبرد. بازار، مغازه ها و اکثر نانوایی ها تعطیل بودند و دانشجویان هم با ترک #دانشگاه، خود را برای شرکت در مراسم آن روز آماده میکردند. همگام با مردم، مأموران حکومتی و مسئولان امنیتی نیز در گوشه و کنار شهر استقرار می یافتند. گویا آنان نیز از نوع رفتار و تب و تابی که در چهل روز اخیر در بین مردم حاکم بود باخبر بودند و برگزاری مراسم چهلم شهدای قم را مجلس عادی و معمولی تصور نمی کردند؟
🔹صبح روز شنبه، 29 بهمن 1356، با آنکه ساعت برگزاری مراسم ده تا دوازده صبح اعلام شده بود، مردم زودتر از وقت مقرر به سمت #مسجد_قزلی به حرکت در آمدند اما در کمال ناباوری درهای مسجد را بسته یافتند. این عمل برای مردم درک پذیر نبود. عدهای پلیس مقابل مسجد تجمع کرده بودند و افراد را از ورود به مسجد باز می داشتند. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شد و در عین حال مأموران کلانتری می کوشیدند آنان را پراکنده سازند.
🔸سرگرد حق شناس، رئیس کلانتری شش تبریز، به مردم حاضر در جلوی مسجد اعلام می کرد که امروز در این مسجد هیچ خبری نیست، هرچه زودتر متفرق شوید. اما مردم مقاومت می کردند. در گزارشی که بعدها هیأت ویژه رسیدگی به حادثه ۲۹ تبریز تهیه کرده بود مسئول باز نکردن درب مسجد سرایدار آن عنوان شده بود که نتوانسته بود خود را به موقع به مسجد برساند. این در حالی است که مشهدی محمد عرفان، خادم مسجد، روز قبل از آن از سوی #آیت_الله_قاضی_طباطبایی از برنامه مطلع بود و همان روز هم . قبل از ساعت ۱۰- خود را به مسجد رسانده بود اما با خیل عظیم جمعیت و ممانعت پلیس از باز کردن درب مسجد روبه رو شده بود. واقعیت امر آن بود که مسجد به دستور استاندار وقت، #اسکندر_آزموده، بسته شده بود.
🔹از روز قبل از ۲۹ بهمن دانشجویان #دانشگاه_تبريز تصمیم گرفته بودند کلاس های درس را به منظور شرکت در مراسم مسجد قزلی در این روز تعطیل کنند. عده ای از دانشجویان هم که در دانشگاه حاضر شده بودند از ساعت ۹ صبح با دادن شعار و شکستن شیشههای ساختمان های داخل دانشگاه و آتش زدن کیوسک گارد دانشگاه با چوبهایی به طرف شهر در حال حرکت بودند.
🔸در مقابل مسجد قزلی جمعیت افزایش یافته بود و آنها هر چه اصرار می کردند در مسجد باز شود، مأموران به دستور حقشناس اجازه این کار را نمی دادند. تعدادی از دانشجویانی که آن روز به جای حاضر شدن در دانشگاه به جلوی مسجد آمده بودند تا در مراسم #چهلم_شهدای_قم شرکت کنند آرام آرام به خشم آمدند. یکی از آنها که #محمد_تجلا نام داشت به حق شناس اصرار زیادی کرد که درب مسجد را باز کند، سرانجام میان آنان مشاجرهای در گرفت و حق شناس آشکارا در بین آن همه جمعیت به خانه خدا و مردم حاضر در جلوی مسجد توهین کرد و تجلا این توهین را تحمل نمود و در مقابل عمل حق شناس سیلی محکمی به گوش او نواخت. حق شناس از اقدام آن دانشجو به شدت عصبانی شد به گونه ای که بلافاصله كلت کمری اش را در آورد و سینه #محمد_تجلا را نشانه رفت و با شلیک یک تیر او را به شهادت رساند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(۲)
🔸با افتادن محمد تجلا مردم حاضر در صحنه به خشم آمدند و جنازه خونین وی را بر دستانشان گرفتند و لااله الاالله گویان به راه افتادند. خشم مردم مهارشدنی نبود عده ای از آنها با دیدن موتورسیکلت پلیس که در #میدان_کوروش پارک شده بود به سمت آن رفته و موتور پلیس را آتش زدند.
🔹محوطه مسجد قزلی وخیابان های اطراف آن تنها کانون مبارزه نبود.جنایتی که ماموران شهربانی مقابل مسجد قزلی مرتکب شدندبه شکلی دیگر مقابل #باغ_گلستان رخ داد و یکی از اهالی شهر مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت،جمعیتی گرد هم آمدند و به پلیس اعتراض کردند و به دنبال آن درگیری بین پلیس و مردم آغاز شد.
🔸 متعاقب آن درجلوی مسجد جامع نیز بین مردم و #عوامل_انتظامی درگیری پیش آمد. جریان این گونه بود که عدهای از بازاریان و #طلاب_مدرسه_جامع مقابل مسجد جامع تجمع کرده بودند و قصد داشتند به صورتدسته جمعی به طرف مسجد میرزا یوسف - واقع در اول بازار- حرکت کنندکه مأموران از حرکت آنها جلوگیری کردند و در نتیجه درگیری آغاز شد.
🔸بدین ترتیب دستههای مردمی از گوشهگوشهها به راه افتاد تا به گروهی بپیوندند که جرقه قیام توسط آنها زده شده بود.تودههای مردم درنقاط مختلف شهر در مسیر خود شیشه بانکها و ادارات را میشکستند.
🔹دراین سوی، مردم همراه جنازه تجلا که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می شد و خشم و نفرتشان بیشتر میگشت به سمت #خیابان_فردوسی به راه افتادند و در بین راه شیشه بانکها را شکستند و هر جا عکسی از شاه دیدند آن را پایین آوردند و پاره کردند و سوزاندند.
🔸عوامل رژیم جلودار مردم خشمگین نبودند و ازهمان ساعتهای اولیه پس از اندک مقاومتهایی به مقرهای خود پناه بردند. تشييع کنندگان در خیابان پهلوی و چهار راه شهناز، به سینماها و مشروب فروشی های زیادی حمله کردند. در بررسی مراکزی که مورد حمله مردم قرار گرفت، آمار بانکها بیش از مراکز دیگر است.
🔹جمعیت در طول مسیر خود بانکهای واقع در خیابانهای منجم، حکم آباد، خیام، فلکه باغ گلستان، ملل متحد، شهناز شمالی، امین، پهلوی،کورش، ششگلان، ثقه الاسلام، شمس تبریزی، شهرداری، دارایی، چهارراه منصور، آبرسانی،میدان قطب، ثريا، شاهپور شمالی، میدان قیام، نادر و...را به آتش کشیدند.
🔹این موضوع نشان می دهد که هدف مردم بیشتر انهدام مظاهر و مراکزدولتی بوده است. آنان آسیبی به مراکز و اماکن مردمی و بازار نرساندند و حتی به ریالی از پول های بانکها دست نزدند. این موضوع که بعدها تعجب عوامل رژیم را برانگیخته بود از وجود همفکری و ارتباط پنهان میان تظاهرکنندگان نشان داشت.
🔸تظاهرات و راهپیمایی همراه با به آتش کشیدن بانکها و مراکز فساد چند ساعت به طول انجامید و مردم خشمگین درطول مسیر در جریان خشم انقلابی خود علاوه بر بانکها، به ساختمان #حزب_رستاخیز_ایران و #کاخ_جوانان نیز یورش بردند. آنان در جریان تظاهرات شعارهایی این چنین می دادند:
🔻یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم).
🔸 برخی معتقدند که برای اولین بار در این قیام بود که شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه سر داده شد، اما این واقعیت ندارد. مردم در مراسم ختم شهید حاج #سید_مصطفی_خمینی، فراوان از امام یاد می کردند و به نام او شعار می دادند. نیروهای رژیم هم قادر به مهار موج خروشان ملت نبودند و عقب نشینی می کردند. با وجود قهر آمیز بودن قیام مردم، نظم خاصی بر حرکت توفنده آنها حاکم بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
قیام تبریز به هدایت آیتالله قاضی
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(3)
🔸آیت الله قاضی که رهبری قیام را بر عهده داشت از #دانشجویان خواسته بود بر قیام تسلط داشته باشند و نگذارند به مدارس، بیمارستانها، اماکن مردمی و اموال عمومی آسیبی برسد. لذا دانشجویان در هدایت و سازماندهی این خیزش مردمی تأثیر بسزایی داشتند.
🔹شهر تبریز تا ظهر روز شنبه عملا در دست مردم بود.حتی رئیس شهربانی در جلسه شورای هماهنگی - که در ساعت ۱۱ آن روز تشکیل شد - اعتراف کرد که نمی توان جلوی تظاهرات مردم را گرفت.آنان به تیرهای هوایی توجهی ندارند و عده ای از افسران و مأموران را زخمی کرده اند.
🔸درچنین شرایطی، وضعیت بحرانی شهر از طریق نخست وزیر با #محمدرضا_پهلوی رسید و او بلافاصله دستورهایی داد.بر همین اساس ساعت ۱۲:۳۰ وارد شهر شد و به نیروهای تابع یگان های #تیپ_مرند و #گردان_مراغه دستور داده خیابان های اصلی شهر مستقر شوند.
🔹برای نمایش قدرت وبه وحشت انداختن مردم تا شد دو دستگاه #تانک_چیفتن، یک دستگاه #تانک_اسکورپین و دو دستگاه نفربر مقابل استانداری و بانک ملی مرکزی بایستند. با ورود ارتش، شهربانی تحت امر نظامیان قرار گرفت.آن روز#حکومت_نظامی اعلام نشد اما آرایش نظامی چنین تصوری را در اذهان مردم به وجود آورد.
🔸مردم همچنان تاساعت ۱۷:۳۰ تظاهرات را ادامه دادند اما حرکت های بعد از ظهر مثل صبح نبود، سرانجام با #تلاش_علما و روحانیون به ویژه آیت الله قاضی طباطبایی آرامش برقرار شد ونیروهای رژیم به وسیله جرثقیل های ارتشی خودروهای سوخته را از خیابان ها جمع آوری کردند.(فصلنامه پانزده خرداد،ش۱۰،ص ۳۱۸-۳۱۱)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتشار فصل دوم از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
❇️به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔸 معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگو با نمایندگان پاپ
انقلاب اسلامی ایران ثمره قدرت ایمان و اسلام
🔻#صحیفه_خوانی | 28 بهمن
🔸[نمایندۀ پاپ ژان پل دوم: #پاپ از ما خواسته است که آرزوهای قلبی خود را برای سلامت شما و موفقیت #ملت_ایران خدمتتان تقدیم داریم.]
🔹امام: #اقلیتهای_مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند؛ و توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست برای پیشرفت بشریت لازم است.
این قدرت #ایمان ملت و قوۀ #اسلام بود که بر #ظلم و #استبداد و #استعمار غلبه کرد. امیدوارم دیگر ملل نیز از این طریق به ما متصل شوند.
🔸[نمایندۀ پاپ: ما تازه شروع به گفتگو بین اسلام و مذهب کاتولیک نمودهایم و امیدوارم این گفتگو و تبادل نظر در #نظام جدیدی که تحت #رهبری شما در این کشور به وجود آمده است ادامه یابد.]
(28 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 177)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸شهدای حماسه
«اگر حرکت حماسی تبریزیها در 29 بهمن نبود ممکن بود حرکت خونین مردم قم در 19 دی تک بماند و به تدریج به دست فراموشی پرده شود.»(مقام معظم رهبری 1399.11.29)
اسامی و یادکرد کوتاه برخی از شهدای حماسه تبریز:
🔴پرویز اسدزاده کلجاهی
27 ساله، متولد تهران، متاهل، دکوساز،
مدفون در قبرستان وزیر آباد
🔴بهمن اره چی
18 ساله، متولد تبریز، کارگر ابزار فروشی
🔴محمد تجلا
22 ساله، متولد اردبیل، دانشجوی سال
سوم رشته مهندسی
🔴محمد جبرائیلی
30 ساله، متولد اهر، متاهل کارگر کبریت سازی، مدفون در قبرستان شتربان
🔴سیدحسن جدیدی گلابی
22 ساله، متولد تبریز، کارگر مسافرخانه
🔴اصغر علی زاده شیخ احمدلو
17 ساله، متولد تبریز، قالی باف، مدفون
در قبرستان طوبی
🔴سعید صالح الوندی
38 ساله، متولد تبریز، متاهل، معمار
🔴قربانعلی شاکری
19 ساله، متولد تبریز، کارگر قالی بافی،
مدفون در قبرستان قم تپه
🔴محمدباقر رنجبر آذرفام
22 ساله، متولد تبریز، دانشجوی سال
چهارم فلسفه، مدفون در قبرستان حجتی
🔴جعفر درگاهی
65 ساله، متولد کندرود، متاهل، کشاورز، مدفون در روستای کندرود
🔴غلامعلی نجفیان پور
23 ساله، متولد اهر، قالی باف
🔴حبیب نقی نژاد
15 ساله، متولد تبریز، دانش آموز اول راهنمایی، مدفون در قبرستان قم تپه
🔴بالا آقا کشاورزی قازاجانی
48 ساله، متولد روستای قازانچی
( هشترود )، کارگر
🔴ضربعلی فتحی
18 ساله، متولد ورزقان، قالی باف، مدفون در قبرستان حسینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی: ضرر نهضت آزادی از گروهک منافقین بیشتر است
⚖️30 بهمن سالروز اعلان عدم صلاحیت سیاسی دائمی نهضت آزادی توسط امام خمینی
🔹«...به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر_به_اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این #فرزندان_عزیز_مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است. »(30بهمن1366، صحیفه امام، ج 20، ص 481)
🔻 امام خمینی: گروه [نهضت آزادی] به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش قناعت نمیکنند
«... من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمۀ کشور به گروهی که عقیدۀ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و #تأیید_دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز #حرف_و_ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند...»(3اسفند1367، همان، ج21، ص285)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.