روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 14.mp3
8.12M
خون دلی که امام خورد
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت آخر از فصل اول( شماره ۱۴)
مرحوم سیداحمد خمینی خطاب به آقای منتظری: حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار بروند.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: خون دلی که امام خمینی قدس سره الشریف از منتظری خورد/تناقضنماییهای یک قائممقام مستعفی.از ص 142 تا انتهای فصل اول
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/1
🔻#صحیفه_خوانی | 27 بهمن
[بسم الله الرحمن الرحیم]
🔹امام: ... غرض این بود که یک روز ـ به نحوی که معلوم شود ـ #اعتصاب شکسته [شود]، روز بعد اختیار با خود شماست. اعتصاب دیگر نباشد. یک روز دانشگاه باز بشود و بچه ها هم بیایند. و بعد اگر مشکلاتی هست خوب، دیگر اجازه ندهید بیایند تا مشکلاتتان رفع بشود. مقصود من این بود که [اعتصاب] شکسته بشود و خودتان هم اعلام بکنید، رادیو هم بگوید که ما اعتصاب را شکستیم. بعدش البته مشکلات دارد؛ آن مشکلات باید حل بشود.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که سه ـ چهار مسئلۀ دیگر هم هست که یادداشت هم شده، من بعداً می دهم خدمتتان. فقط توضیحاً عرض می کنم که یکی راجع به #دولت_موقت است. اطاعت از دولت #واجب هست؛ و خوب، مسلماً ما اطاعت می کنیم ولی بعضی از مسائل هست که قابل #دفاع نیست: آیا واجب است که ما حتماً دفاع هم بکنیم؟ یعنی هر دستوری بدهند صددرصد ما اجرا خواهیم کرد منتها گاهی قابل دفاع نیست.]
🔹امام: مقصودتان را بگویید.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض می کنم خدمتتان که دوستان می گویند این دولت بیشتر جنبۀ #ائتلاف_ملی دارد تا دولت #انقلاب_اسلامی.]
🔹امام: عرض می کنم که این دولت یک دولت #موقت است برای اینکه #رفراندم بکند و مثلاً مجلس مؤسسانی [تشکیل بدهد] مسئلۀ رژیم را تحکیم بکند، بعد دست مردم است همه چیز. اختیار دست خود #مردم است؛ وکلایشان را خودشان تعیین می کنند، وکلا هم خودشان تعیین می کنند دولت را؛ ... مسئله ای نیست که کسی بخواهد تحمیل بکند ... تحمیل در کار نیست. اینکه الآن شده است فقط همین [است] که چون الآن برای انتقال قدرت، محتاج بود که حکومتی در کار باشد والاّ نمی شد؛ برای این ما استفاده کردیم از #ولایت_شرعی که داریم یا از آرای مردم، و این را قرار دادیم. و اینکه قرار داده شده است نه برای اینکه این حکومت کند تا آخر. در همه جا هم نوشته شده «دولت موقت». «موقت» برای اینکه این کارش منحصر به این است که مجلس مؤسسان را درست کند و مجلس شورا را درست کند؛ و آنها هم اختیارش با خود مردم است. بعد که مجلس مؤسسان را درست کرد، این نمایندگان خود مردم هستند که رژیم را تعیین می کنند. بعد هم مجلس شورا درست می شود؛ مجلس شورا هم نمایندگان خود مردم هستند، #آزاد بدون اینکه هیچ کس دخالت بکند، آزاد. مردم خودشان نمایندگانشان را تعیین می کنند و بعد همۀ مقدرات دست خود مردم است، به اعتبار اینکه نمایندگان هم از خود مردمند ... اینطور نیست که اینها حالا بخواهند مملکت را تا آخر اداره بکنند. این جور نیست. حالا از باب اینکه دیگر یک انقلاب است آقا، مسئلۀ انقلابی است. این مسئلۀ انقلابی را نمی شود زود حلش کرد. این را باید بتدریج درست کرد. الآن شما می بینید که تمام این مملکت ما آشفته است؛ یعنی آن دستۀ شلوغکار رفتند، حالا یک دستۀ شلوغکار دیگر پیدا شده! ما باید اینها را علاج بکنیم تا یک قدری آرام بشود. وقتی که آرام شد و مسئله دست خود مردم افتاد و خود مردم اداره کردند مملکت را، دیگر به هیچ کس اشکال نیست. اگر بنا شد که شما خودتان یک وکیلی تعیین کردید، آن شد یک وکیل، آن هم شد یک وکیل، آن هم شد وکیل، این وکلای خود ملت یک دولتی را درست کرده، دیگر این اشکال به کسی نیست؛ خود ملت این کار را کرده، تحمیل نیست در کار. لکن حالا از ناچاری است که ما باید این مسائل اولیه را حل بکنیم ... .
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/2
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: شما فرمودید که ما این دولت را تأیید بکنیم. البته آن دستورهایی که در مورد آینده است و باید اجرا بشود اجرا خواهد شد، مسلماً؛ منتها ما می خواستیم مشخص بشود که آیا این دولت را به صورت #دولت_اسلامی باید در نظر گرفت؟]
🔹امام: [دولت] اسلامی است این، برای اینکه الآن روی #قواعد اسلام باید عمل بشود؛ منتها الآن ما #قانون_اساسی مان را که درست شده است و تحت مطالعه است، آن را باید [قطعی ]بکنیم ... نخست وزیر را من تعیین کرده ام؛ من به #ولایت_شرعی تعیین کردم. وقتی یک [کسی] به ولایت شرعی تعیین شد، یک #حکومت_شرعی است این. و اینطور هم نیست که ما بخواهیم تا آخر اینطوری رفتار کنیم. این موقت است که اصول اولیه درست بشود، و از ناچاری است. مسئلۀ #انقلاب است. مسئله ای است که نمی توانیم ما الآن یک شدتی به خرج بدهیم، و نمی توانیم الآن برویم سراغ مطالعات تا افراد ... را پیدا بکنیم. الآن در این حالی که به طور موقت ما داریم عمل می کنیم، الآن نباید اشکال کرد. الآن باید ـ این معنا را باز عرض می کنم ـ که همۀ ما، همۀ شما با هم همدست بشوید و دولت را پشتیبانی بکنیم تا این مسائل اولیه را درست بکند، که مجلس را درست کند. ما الآن رژیممان باز قانونی نیست؛ الآن رژیمی ما نداریم. رژیم سلطنت که رفته؛ رژیم جمهوری اسلامی هم به حَسَب رأی من الآن هست اما به حَسَب نظر #دنیا باید با آرای مردم درست بشود. و به آرای مردم می خواهیم مراجعه کنیم برای مجلس مؤسسان، و برای تشکیل یک حکومتی که خود مردم میل دارند؛ حالا آن جمهوری اسلامی را خواستند، نخواستند رژیم شاهنشاهی هم اختیار با خودشان است.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این دولت موقت سرِ کار هست اگر اقداماتی انجام داد که توأم با اشتباه بود ...]
🔹امام: #اشتباهات را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند [نادیده بگیرد] من که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه #آزادند در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.
🔸[یکی از حضار: حق انتقاد هست؟]
🔹امام: بله که هست.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: عرض کنم که مسئلۀ دوم راجع به #ارتش است. این ارتش همه می دانیم طوری ساخته شده بود که نظام #شاهنشاهی را حفظ بکند، نه برای دفاع از مردم.]
🔹امام: قبل از اینکه شما بفرمایید، این هم حل شد! همین امروز آقای #قرنی را من فرستادم آمد اینجا. آقای یزدی هم آمد اینجا؛ که او از دولت باشد، او هم که رئیس [ستاد]. بنا براین شد که در همین هفته این طبقۀ اول [ارتش] را، از سرلشکر به بالا را بیندازند دور. این پایینی ها بیایند مشغول کار بشوند. اگر بگویید که ما #ارتش نمی خواهیم ـ که همچه چیزی نمی گویید ـ ما ارتش می خواهیم، ما #ژاندارمری می خواهیم، ارتش می خواهیم، شهربانی می خواهیم؛ همۀ اینها را می خواهیم. ما باید این طبقۀ اول، امرا و ـ نمی دانم ـ اینهایی که با #فساد آمده اند روی کار و خودشان هم اکثراً ـ البته همه نه، اما اکثراً ـ فاسدند، اینها را درجاتشان را کنار بگذاریم، بازنشسته شان بکنیم. و بعد بیاییم سراغ این پایینی ها؛ پایینی ها را یک سر و صورتی بدهیم. تا بعد برویم سراغ افراد ببینیم افراد چطوریند. این الحمدلله حل شد.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهم، از سرهنگ به بالا را تا شاه یکی یکی اینها را نمی شناخته و کثافتکاریشان با خیانتشان مشخص نمی شده، اصلاً به آنها درجه نمی داده.]
🔹امام: عرض می کنم مسائل #قضایی یک مسائل #شرعی است. مسائل قضایی یک مسائلی است که با ـ مثلاً ـ عصبانیت، با دشمنی، با بدبینی، با اینها نمی شود. یک مسائل قضایی است که ان شاءالله یک دادگاه قضایی، همین امشب شاید یا فردا تأیید بشود برای #محاکمۀ اینها. اینها باید روی موازین درست بشود. من فرض کنید با یک کسی بد هستم، قاضی نمی تواند به اینکه شما با او بد هستید ترتیب اثر بدهد. آن روی موازین شرعی است که هر کس ثابت شد آدم کشته می کشندش؛ هر که ثابت شد که دزدی کرده [مال] دزدی را از او می گیرند، تعزیرش می کنند حدش می زنند؛ هر که ثابت شد که فلان کار بد را کرده درستش می کنند. ان شاءالله این هم الآن در دست اجراست.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گفتگو با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش/3
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا مسئلۀ خیلی مهم در ارتش این است که #ارتش با سیستم کنونی که وجود دارد، یعنی آن روابط و ضوابطی که بین افراد مختلفش هست، دیگر هیچ جنبۀ #اسلامی ندارد و نمی تواند برقرار بماند.]
🔹امام: اینطور نیست که اشخاص نباشند، اشخاص #مُسْلم نباشند؛ اشخاص درجات پایین دیگر به آن #فساد نیستند که آن بالاییها بودند. #فسادْ هر چی بود مال آن #طبقات_اول بود. این طبقۀ پایین آن فساد را ندارد. الآن نمی شود آقا ما بگوییم که #ارتش برود ... ما [باید] این ارتش را به یک صورت نگهش داریم. آن طبقۀ اول را بیرون کنیم. طبقات اول، از سرلشکر به بالا بیرون بروند؛ و بعد این طبقات پایین را یک سازمانی به آنها بدهند. بعد برویم سراغ افراد ببینیم اگر یک فرد غیرصالح است کنار بزنیم، فرد #صالح جایش بگذاریم. این مسئله ای نیست که حلش بزودی [باشد]؛ مثلاً همین امشب مثلاً شاه رفته، فردا همۀ کارهای ما درست بشود! همۀ کارها را خراب کرده اند و رفتند. حالا شما باید این خرابیها را آبادش کنید.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: نظرتان در مورد اینکه ما یک ارتشی #ملی را سازمان بدهیم چیست؟ به جای اینکه این ارتش را بیاییم زحمت بکشیم باز بودجه برایش بگذاریم؟]
🔹امام: این #تدریج می خواهد؛ عرض می کنم تدریج می خواهد آقا. این نمی شود الآن ما بگوییم #ارتشی که #نظام دیده و نظم دیده کنار برود، ارتشی بی نظام می خواهیم! نمی شود این، باید بتدریج بشود. باید [نیروی مردمی] درست نظام پیدا بکند، بعد تبدیل بشود آن ارتش به این ارتش. اما همین طوری نمی شود این کار را کرد.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا نظام بر مبنای ترس ...]
🔹امام: آقا! من خواهش می کنم از شماها که آن #تندی_جوانی تان را یک قدری کنار بگذارید ... من خودم هم #جوان بودم! یک توقعاتی جوانها دارند که این توقعات از باب آن انرژی که در آنها هست، از باب آن #قدرتی که در آنها هست، می خواهند همۀ مسائل یک شبه حل بشود. اینطور نیست مسائل. مسائلْ اشکال دار است، مشکل است الآن. الآن هر جای مملکت دست بگذاری آشوبی است؛ #مقدم است بر همۀ کارها که این #آشوب #رفع بشود. این آشوب باید با قوای انتظامی، با زمینۀ قوای ملی ـ اینها با هم ـ حل بشود. ما هم که الآن یک قوای ملیِ نظام دیده که نداریم؛ قوای ملی چریکی است. این قوای ملی چریکی الآن دارند کار هم می کنند؛ خیلی هم خوب کار می کنند. اینها را باید با قوای انتظامی و ژاندارمری ـ همۀ اینها ـ همدست بکنیم برای کوبیدن اینهایی که دارند خرابکاری می کنند. آن خرابکارها را کنار بگذاریم و یک قدری آرامش پیدا بکند مملکت؛ بعد برویم سراغ آن مسائل بعدی.
🔸[نمایندۀ دانشگاهیان: حاج آقا معذرت می خواهیم، آنچه که مطرح هست افرادی هستند در ارتش ...]
🔹امام: سازمان هست. #سازمان درست می شود. سازمان ارتش آن وقتی که بوده است، [پیوسته] «شاهنشاه» «شاهنشاه» می کرد. این تمام شد. دیگر کلمۀ «شاهنشاه» رفت! وقتی کلمۀ «شاهنشاه» رفت، دیگر مسئله نیست که حالا صبح تا شب بخواند «شاهنشاه»! تمام شد این معنا. این مسئله از کلۀ سربازها هم بیرون می رود. این مسائل یک قدری مهلت لازم دارد. یک قدری باید با تأنی انجام بگیرد. نمی شود یک مسئله ای که #انقلابی است ما بگوییم #فوراً انقلاب جلو برود، خراب کند و جلو برود؛ چنانچه شد و بحمدالله انقلاب ایران بهترین انقلابهایی بود که در دنیا واقع شد؛ یعنی ضایعات کم [داشت]. و آن چیزی که ما بردیم، رژیم شاهنشاهی 2500 ساله یا بیشتر را از بین بردید. دست آنها هم از آن کوتاه کردید؛ دست همۀ اجانب را کوتاه کردید از مملکتتان. این آن چیزی است که بردید. ضایعه ای که دادید، البته یک هزار نفری هم ما کشته دادیم. در سایر انقلابات اینقدر کشته می دادند، خرابی می شد. ما نباید توقع داشته باشیم که یک انقلابی بشود و آرام باشد و ... ما باید اسم این را «#انقلاب_سفید» بگذاریم، نه انقلاب شاهنشاهی را. این انقلابِ واقعاً «سفید»، این #انقلاب_ملی_ایران بود که با یک بیست و چهار ساعت یک شاهنشاهی را از بین برد و تمام را به هم ریخت. اما حالا به هم ریخته است این. به هم ریختگی را بخواهید منسجمش کنید وقت لازم دارد. حالا به ما قول داده اند در همین هفته راجع به ارتش تنظیمش درست بشود. و چیزهای دیگر هم ان شاءالله کم کم امیدواریم درست بشود. خداوند همه تان را حفظ کند؛ موفق باشید. ...
(27 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 151-157)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
1357-11-27_128k_گفتگو_با_جمعى_از_دانشگاهيان_پيرامون_دولت_موقت_و_ارتش.mp3
13.56M
🎙بشنوید: صوت گفتگوی امام خمینی با جمعی از دانشگاهیان پیرامون دولت موقت و ارتش
بخشی از این گفت و گو:
🔹«...نمایندۀ دانشگاهیان: منظور ما این است در این چند ماه که این #دولت_موقت سرِ کار هست اگر اقداماتی انجام داد که توأم با اشتباه بود ...
🔸امام: اشتباهات را همیشه باید گفت. اشتباهات را کسی نمی تواند [نادیده بگیرد] من که نمی گویم باید هر کسی اشتباه کرد شما تبعیت بکنید! اشتباهات را باید بگویید. همه #آزادند در گفتن. بنویسند، بگویند، در روزنامه ها بنویسند.
🔻🔻
متن کامل
🔺🔺
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز (۱)
🔹با فرا رسیدن چهلم شهدای #حماسه_قم، #مردم_تبریز خود را برای برگزاری مراسم ختم و انجام حرکتی جدی علیه رژیم پهلوی آماده میکردند. در این میان، گروههای مختلف دانشجویی و بازاریان و در رأس آنها، روحانیان اهمیت ویژهای داشتند. اعلامیههای مراجع تقليد قم که روز چهلم حماسه ۱۹ دی را عزای عمومی اعلام کرده بودند در سطح شهر توزیع شد. اعلامیههایی نیز از سوی علما و روحانیان استان صادر و بر در و دیوار شهر نصب گردید.
🔸آیت الله قاضی طباطبایی نیز با صدور اعلامیه ای - که چند نفر از علما نیز آن را امضا کرده بودند اعلام کرد که در روز بیست و نهم بهمن مجلس ختمی در مسجد حاج میرزا يوسف ( #مسجد_قزلّی ) برگزار خواهد شد و از عموم مردم برای شرکت در آن مراسم دعوت به عمل آورد، متعاقب آن دانشجویان دانشگاه تبریز هم با صدور اعلامیه ای یاد شهدای ۱۹ دی قم را گرامی داشتند:
🔹 «ما یاد شهدای نوزدهم دی ماه قم را پیوسته گرامی می داریم و از همه دانشجویان و دیگر انسانهای آزادی خواه می خواهیم روز شنبه ۲۹ بهمن ۵۶ روز چهلم آن شهدا را تجلیل نموده، با آرامش و #صبر_سرخ_انقلابی در مراسمی که به این مناسبت در هر کجا تشکیل شود شرکت کنند
دانشجویان مبارز مسلمان»
🔸 در روز ۲۹ بهمن۱۳۵۶ شهر تبریز به حالت تعطیل درآمد. سکوت حاکم، حاکی از آن بود که شهر در یک اعتصاب عمومی به سر میبرد. بازار، مغازه ها و اکثر نانوایی ها تعطیل بودند و دانشجویان هم با ترک #دانشگاه، خود را برای شرکت در مراسم آن روز آماده میکردند. همگام با مردم، مأموران حکومتی و مسئولان امنیتی نیز در گوشه و کنار شهر استقرار می یافتند. گویا آنان نیز از نوع رفتار و تب و تابی که در چهل روز اخیر در بین مردم حاکم بود باخبر بودند و برگزاری مراسم چهلم شهدای قم را مجلس عادی و معمولی تصور نمی کردند؟
🔹صبح روز شنبه، 29 بهمن 1356، با آنکه ساعت برگزاری مراسم ده تا دوازده صبح اعلام شده بود، مردم زودتر از وقت مقرر به سمت #مسجد_قزلی به حرکت در آمدند اما در کمال ناباوری درهای مسجد را بسته یافتند. این عمل برای مردم درک پذیر نبود. عدهای پلیس مقابل مسجد تجمع کرده بودند و افراد را از ورود به مسجد باز می داشتند. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شد و در عین حال مأموران کلانتری می کوشیدند آنان را پراکنده سازند.
🔸سرگرد حق شناس، رئیس کلانتری شش تبریز، به مردم حاضر در جلوی مسجد اعلام می کرد که امروز در این مسجد هیچ خبری نیست، هرچه زودتر متفرق شوید. اما مردم مقاومت می کردند. در گزارشی که بعدها هیأت ویژه رسیدگی به حادثه ۲۹ تبریز تهیه کرده بود مسئول باز نکردن درب مسجد سرایدار آن عنوان شده بود که نتوانسته بود خود را به موقع به مسجد برساند. این در حالی است که مشهدی محمد عرفان، خادم مسجد، روز قبل از آن از سوی #آیت_الله_قاضی_طباطبایی از برنامه مطلع بود و همان روز هم . قبل از ساعت ۱۰- خود را به مسجد رسانده بود اما با خیل عظیم جمعیت و ممانعت پلیس از باز کردن درب مسجد روبه رو شده بود. واقعیت امر آن بود که مسجد به دستور استاندار وقت، #اسکندر_آزموده، بسته شده بود.
🔹از روز قبل از ۲۹ بهمن دانشجویان #دانشگاه_تبريز تصمیم گرفته بودند کلاس های درس را به منظور شرکت در مراسم مسجد قزلی در این روز تعطیل کنند. عده ای از دانشجویان هم که در دانشگاه حاضر شده بودند از ساعت ۹ صبح با دادن شعار و شکستن شیشههای ساختمان های داخل دانشگاه و آتش زدن کیوسک گارد دانشگاه با چوبهایی به طرف شهر در حال حرکت بودند.
🔸در مقابل مسجد قزلی جمعیت افزایش یافته بود و آنها هر چه اصرار می کردند در مسجد باز شود، مأموران به دستور حقشناس اجازه این کار را نمی دادند. تعدادی از دانشجویانی که آن روز به جای حاضر شدن در دانشگاه به جلوی مسجد آمده بودند تا در مراسم #چهلم_شهدای_قم شرکت کنند آرام آرام به خشم آمدند. یکی از آنها که #محمد_تجلا نام داشت به حق شناس اصرار زیادی کرد که درب مسجد را باز کند، سرانجام میان آنان مشاجرهای در گرفت و حق شناس آشکارا در بین آن همه جمعیت به خانه خدا و مردم حاضر در جلوی مسجد توهین کرد و تجلا این توهین را تحمل نمود و در مقابل عمل حق شناس سیلی محکمی به گوش او نواخت. حق شناس از اقدام آن دانشجو به شدت عصبانی شد به گونه ای که بلافاصله كلت کمری اش را در آورد و سینه #محمد_تجلا را نشانه رفت و با شلیک یک تیر او را به شهادت رساند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم)
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(۲)
🔸با افتادن محمد تجلا مردم حاضر در صحنه به خشم آمدند و جنازه خونین وی را بر دستانشان گرفتند و لااله الاالله گویان به راه افتادند. خشم مردم مهارشدنی نبود عده ای از آنها با دیدن موتورسیکلت پلیس که در #میدان_کوروش پارک شده بود به سمت آن رفته و موتور پلیس را آتش زدند.
🔹محوطه مسجد قزلی وخیابان های اطراف آن تنها کانون مبارزه نبود.جنایتی که ماموران شهربانی مقابل مسجد قزلی مرتکب شدندبه شکلی دیگر مقابل #باغ_گلستان رخ داد و یکی از اهالی شهر مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت،جمعیتی گرد هم آمدند و به پلیس اعتراض کردند و به دنبال آن درگیری بین پلیس و مردم آغاز شد.
🔸 متعاقب آن درجلوی مسجد جامع نیز بین مردم و #عوامل_انتظامی درگیری پیش آمد. جریان این گونه بود که عدهای از بازاریان و #طلاب_مدرسه_جامع مقابل مسجد جامع تجمع کرده بودند و قصد داشتند به صورتدسته جمعی به طرف مسجد میرزا یوسف - واقع در اول بازار- حرکت کنندکه مأموران از حرکت آنها جلوگیری کردند و در نتیجه درگیری آغاز شد.
🔸بدین ترتیب دستههای مردمی از گوشهگوشهها به راه افتاد تا به گروهی بپیوندند که جرقه قیام توسط آنها زده شده بود.تودههای مردم درنقاط مختلف شهر در مسیر خود شیشه بانکها و ادارات را میشکستند.
🔹دراین سوی، مردم همراه جنازه تجلا که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می شد و خشم و نفرتشان بیشتر میگشت به سمت #خیابان_فردوسی به راه افتادند و در بین راه شیشه بانکها را شکستند و هر جا عکسی از شاه دیدند آن را پایین آوردند و پاره کردند و سوزاندند.
🔸عوامل رژیم جلودار مردم خشمگین نبودند و ازهمان ساعتهای اولیه پس از اندک مقاومتهایی به مقرهای خود پناه بردند. تشييع کنندگان در خیابان پهلوی و چهار راه شهناز، به سینماها و مشروب فروشی های زیادی حمله کردند. در بررسی مراکزی که مورد حمله مردم قرار گرفت، آمار بانکها بیش از مراکز دیگر است.
🔹جمعیت در طول مسیر خود بانکهای واقع در خیابانهای منجم، حکم آباد، خیام، فلکه باغ گلستان، ملل متحد، شهناز شمالی، امین، پهلوی،کورش، ششگلان، ثقه الاسلام، شمس تبریزی، شهرداری، دارایی، چهارراه منصور، آبرسانی،میدان قطب، ثريا، شاهپور شمالی، میدان قیام، نادر و...را به آتش کشیدند.
🔹این موضوع نشان می دهد که هدف مردم بیشتر انهدام مظاهر و مراکزدولتی بوده است. آنان آسیبی به مراکز و اماکن مردمی و بازار نرساندند و حتی به ریالی از پول های بانکها دست نزدند. این موضوع که بعدها تعجب عوامل رژیم را برانگیخته بود از وجود همفکری و ارتباط پنهان میان تظاهرکنندگان نشان داشت.
🔸تظاهرات و راهپیمایی همراه با به آتش کشیدن بانکها و مراکز فساد چند ساعت به طول انجامید و مردم خشمگین درطول مسیر در جریان خشم انقلابی خود علاوه بر بانکها، به ساختمان #حزب_رستاخیز_ایران و #کاخ_جوانان نیز یورش بردند. آنان در جریان تظاهرات شعارهایی این چنین می دادند:
🔻یاشاسین خمینی (درود بر خمینی)، بیز بوشاهی ایستمیروخ والسلام (ما این شاه را نمی خواهیم).
🔸 برخی معتقدند که برای اولین بار در این قیام بود که شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه سر داده شد، اما این واقعیت ندارد. مردم در مراسم ختم شهید حاج #سید_مصطفی_خمینی، فراوان از امام یاد می کردند و به نام او شعار می دادند. نیروهای رژیم هم قادر به مهار موج خروشان ملت نبودند و عقب نشینی می کردند. با وجود قهر آمیز بودن قیام مردم، نظم خاصی بر حرکت توفنده آنها حاکم بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
قیام تبریز به هدایت آیتالله قاضی
🔅 روایتی از حماسه ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز(3)
🔸آیت الله قاضی که رهبری قیام را بر عهده داشت از #دانشجویان خواسته بود بر قیام تسلط داشته باشند و نگذارند به مدارس، بیمارستانها، اماکن مردمی و اموال عمومی آسیبی برسد. لذا دانشجویان در هدایت و سازماندهی این خیزش مردمی تأثیر بسزایی داشتند.
🔹شهر تبریز تا ظهر روز شنبه عملا در دست مردم بود.حتی رئیس شهربانی در جلسه شورای هماهنگی - که در ساعت ۱۱ آن روز تشکیل شد - اعتراف کرد که نمی توان جلوی تظاهرات مردم را گرفت.آنان به تیرهای هوایی توجهی ندارند و عده ای از افسران و مأموران را زخمی کرده اند.
🔸درچنین شرایطی، وضعیت بحرانی شهر از طریق نخست وزیر با #محمدرضا_پهلوی رسید و او بلافاصله دستورهایی داد.بر همین اساس ساعت ۱۲:۳۰ وارد شهر شد و به نیروهای تابع یگان های #تیپ_مرند و #گردان_مراغه دستور داده خیابان های اصلی شهر مستقر شوند.
🔹برای نمایش قدرت وبه وحشت انداختن مردم تا شد دو دستگاه #تانک_چیفتن، یک دستگاه #تانک_اسکورپین و دو دستگاه نفربر مقابل استانداری و بانک ملی مرکزی بایستند. با ورود ارتش، شهربانی تحت امر نظامیان قرار گرفت.آن روز#حکومت_نظامی اعلام نشد اما آرایش نظامی چنین تصوری را در اذهان مردم به وجود آورد.
🔸مردم همچنان تاساعت ۱۷:۳۰ تظاهرات را ادامه دادند اما حرکت های بعد از ظهر مثل صبح نبود، سرانجام با #تلاش_علما و روحانیون به ویژه آیت الله قاضی طباطبایی آرامش برقرار شد ونیروهای رژیم به وسیله جرثقیل های ارتشی خودروهای سوخته را از خیابان ها جمع آوری کردند.(فصلنامه پانزده خرداد،ش۱۰،ص ۳۱۸-۳۱۱)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتشار فصل دوم از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
❇️به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔸 معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگو با نمایندگان پاپ
انقلاب اسلامی ایران ثمره قدرت ایمان و اسلام
🔻#صحیفه_خوانی | 28 بهمن
🔸[نمایندۀ پاپ ژان پل دوم: #پاپ از ما خواسته است که آرزوهای قلبی خود را برای سلامت شما و موفقیت #ملت_ایران خدمتتان تقدیم داریم.]
🔹امام: #اقلیتهای_مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند؛ و توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست برای پیشرفت بشریت لازم است.
این قدرت #ایمان ملت و قوۀ #اسلام بود که بر #ظلم و #استبداد و #استعمار غلبه کرد. امیدوارم دیگر ملل نیز از این طریق به ما متصل شوند.
🔸[نمایندۀ پاپ: ما تازه شروع به گفتگو بین اسلام و مذهب کاتولیک نمودهایم و امیدوارم این گفتگو و تبادل نظر در #نظام جدیدی که تحت #رهبری شما در این کشور به وجود آمده است ادامه یابد.]
(28 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 177)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸شهدای حماسه
«اگر حرکت حماسی تبریزیها در 29 بهمن نبود ممکن بود حرکت خونین مردم قم در 19 دی تک بماند و به تدریج به دست فراموشی پرده شود.»(مقام معظم رهبری 1399.11.29)
اسامی و یادکرد کوتاه برخی از شهدای حماسه تبریز:
🔴پرویز اسدزاده کلجاهی
27 ساله، متولد تهران، متاهل، دکوساز،
مدفون در قبرستان وزیر آباد
🔴بهمن اره چی
18 ساله، متولد تبریز، کارگر ابزار فروشی
🔴محمد تجلا
22 ساله، متولد اردبیل، دانشجوی سال
سوم رشته مهندسی
🔴محمد جبرائیلی
30 ساله، متولد اهر، متاهل کارگر کبریت سازی، مدفون در قبرستان شتربان
🔴سیدحسن جدیدی گلابی
22 ساله، متولد تبریز، کارگر مسافرخانه
🔴اصغر علی زاده شیخ احمدلو
17 ساله، متولد تبریز، قالی باف، مدفون
در قبرستان طوبی
🔴سعید صالح الوندی
38 ساله، متولد تبریز، متاهل، معمار
🔴قربانعلی شاکری
19 ساله، متولد تبریز، کارگر قالی بافی،
مدفون در قبرستان قم تپه
🔴محمدباقر رنجبر آذرفام
22 ساله، متولد تبریز، دانشجوی سال
چهارم فلسفه، مدفون در قبرستان حجتی
🔴جعفر درگاهی
65 ساله، متولد کندرود، متاهل، کشاورز، مدفون در روستای کندرود
🔴غلامعلی نجفیان پور
23 ساله، متولد اهر، قالی باف
🔴حبیب نقی نژاد
15 ساله، متولد تبریز، دانش آموز اول راهنمایی، مدفون در قبرستان قم تپه
🔴بالا آقا کشاورزی قازاجانی
48 ساله، متولد روستای قازانچی
( هشترود )، کارگر
🔴ضربعلی فتحی
18 ساله، متولد ورزقان، قالی باف، مدفون در قبرستان حسینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی: ضرر نهضت آزادی از گروهک منافقین بیشتر است
⚖️30 بهمن سالروز اعلان عدم صلاحیت سیاسی دائمی نهضت آزادی توسط امام خمینی
🔹«...به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر_به_اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این #فرزندان_عزیز_مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است. »(30بهمن1366، صحیفه امام، ج 20، ص 481)
🔻 امام خمینی: گروه [نهضت آزادی] به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش قناعت نمیکنند
«... من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمۀ کشور به گروهی که عقیدۀ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و #تأیید_دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز #حرف_و_ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند...»(3اسفند1367، همان، ج21، ص285)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به اهالی کردستان
🔻#صحیفه_خوانی | 29 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
29/11/57
برادران عزیز #کردستانی ـ وفّقهم الله تعالی
ملت ایران هرگز همگامی و سختکوشی و مجاهدات دلیرانۀ برادران #کردستانی در #مبارزات ضد استعماری و استبدادی رژیم طاغوتی پهلوی را فراموش نخواهد کرد.
🔸نهضت اسلامی ایران مظهر #برادری #شیعه و #سنی و همگامی نژادهای مختلف کشور ایران است.
🔹شما خواهران و برادران عزیز باید توجه داشته باشید که دشمن اصلی یعنی #استعمار هنوز با وسایل مختلف دست اندرکار سنگ اندازی و #تفرقه_افکنی است تا بدین وسیله بار دیگر بر مخازن ما سیطره پیدا کرده و به چپاول و غارت این ملت بپردازد. من به شما فرزندانم توصیه می کنم که گول نیرنگهای استعمار را نخورید و حکم خدای بزرگ که وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً وَ لا تَفَرقُوا را با همکاری و همگامی با سایر برادران همرزم خود کماکان ادامه دهید. ...
(29 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 184)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️نگاهی به کارنامه رئیس دولت موقت و دبیرکل وقت نهضت آزادی مهندس بازرگان
⚖️30 بهمن سالروز اعلان عدم صلاحیت سیاسی دائمی نهضت آزادی توسط امام خمینی
دولت موقت دولتی بود که که مرحوم امام قدس سره الشریف با انتخاب شخص اول آن موافق نبود و بنابر مصالح و توصیههای جمعی وی را در آن قاموس پذیرفت و امروز همان دولت مطلوب شخصیتهای غربزده است و انگیزههای فراوانی برای تحریف تاریخ به نفع شخصیتهای دولت وجود دارد و این تاریخ، فرصت خوبی است برای بازبینی برشهای مختلفی از زندگی رئیس دولت موقت و دبیرکل وقت نهضت آزادی، جناب مهندس بازرگان:
🔸تضعیف نهادهای انقلابی توسط دولت موقت بازرگان
« از آغاز #پیروزی_انقلاب_اسلامی و شکلگیری دولت موقت جناب آقای #بازرگان یا اشتباه در کار بوده یا املا و دیکته از #بیگانگان و تعمدی در کار بوده که تلاش میشد نهادهای انقلابی با حیلههایی تضعیف شوند، بلکه از بین بروند.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 28اردیبهشت1362،ص12)
🔹حمایت بازرگان از جلادهای منافق
«مجاهدین خلق شما فرزندان نهضت آزادی هستید. در سال 1343 که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون اینکه از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.»(یادداشت بازرگان-روزنامه میزان 13اردیبهشت1360)
🔸دیدگاه امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به عملکرد نهضت آزادی
«به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در #حکومت_موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481)
🔹افشاگری سیدمحمد خاتمی (باغی انقلاب و از سران فتنه 88)
«جریانی که شما در راس آن قرار دارید همواره از #مواضع_ضدآمریکایی جمهوری اسلامی البته با توجیهات گوناگون اظهار نارضایتی و حتی مخالفت قولی و عملی کرده است و چه نقصی در کار شما است که فردی چون امیر انتظام جاسوس و مزدور آمریکا تا سطح معاونت نخستوزیر و سخنگوی دولت موقت بالا میآید؛ لابد امیر انتظام هم آمریکایی نیست؟»(سرمقاله 18مهر1360روزنامه کیهان)
🔸مخالفت بازرگان با شعار مرگ بر آمریکا
مقام معظم رهبری:«به خاطر دارم در جلسات #هیئت_دولت یک روز رئیس هیئت دولت موقت با عصبانیت به این مضمون و با ناراحتی در کمال تعجب گفت: چرا این مرگ بر امريكا را مردم ول نمیکنند!؟
🔹 ما که از ناراحتی و تعجب ایشان به شدت متعجب و ناراحت شدیم، به ایشان گفتیم این چه حرفی است که میگویی؟! مگر میشود شعار مرگ بر امريكای مردم را که یک شعار طبیعی است و هیچکس در ذهن مردم نگذاشته، بلکه فرهنگ مبارزه و #انقلاب این را به آنها یاد داده از ذهن مردم بگیریم و مگر چنین کاری جایز است؟(مقاله انقلاب اسلامی و بازخوانی ریشههای تنفر ملت ایران از آمریکا، 166-165، فصلنامه 15خرداد شماره 30)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند
🔻#صحیفه_خوانی | 30 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی
🔸در موضوع #نهضت به اصطلاح #آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی #وابستگی_کشور ایران به #امریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.
🔹در هر صورت، به حسب این #پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در #سفارت_امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از #انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و #اسلام عزیز چنان #سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی #صلاحیت برای #هیچ_امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و #ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر به اسلام هستند و با این #حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با #دخالت بیمورد در #تفسیر قرآن کریم و #احادیث شریفه و تأویلهای #جاهلانه موجب #فساد_ عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی #منافقین این #فرزندان عزیز #مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
🔸«#نهضت_آزادی» و افراد آن از #اسلام #اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
🔹نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از #مقاصد_شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد #قاطعانه شود، و نباید #رسمیت داشته باشند.
🔸والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی
(30 بهمن 66، صحیفه امام، ج 20، ص 481و482)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چالشیترین موضوع سیاسی دهه شصت را خواهید شنید
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
🔻انتشار فصل دوم از کتاب صوتی روزگار قائممقامی؛ به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔸 معرفی کتاب
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بسیج الگویی برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان
🔻#صحیفه_خوانی | 1 اسفند
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب از ملت شریف ایران و از جوانان برومند که از #بسیج عمومی استقبال نمودند تشکر می کنم. #دفاع از #اسلام و کشور اسلامی، امری است که در مواقع خطر، #تکلیف_شرعی، #الهی و #ملی است؛ و بر تمام قشرها و گروهها #واجب است در این موقع حساس که ملت با #دشمنان سرسخت و ابرقدرتها خصوصاً #امریکا که با مداخلۀ جنایتکارانۀ خودش در طول سلطنت غاصبانۀ محمدرضا پهلوی، ملت ما را از #رشد #سیاسی و #فرهنگی و #اقتصادی بازداشت، و ذخایر این ملت فقیر را به یغما برد، مواجه است، اگر غفلت شود و با قدرت و پشتکار در مقابل دشمنان بشریت خود را مهیا نکند، و با #بسیج عمومی که به خواست خداوند متعال هیچ قدرتی نمی تواند با آن مقابله کند مهیای دفاع از کشور اسلام نشود، خود را و کشور خود را با دست خود به تباهی کشانده است. من از آنچه تاکنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است، امید آن دارم که در بسیج همه جانبۀ آموزش #نظامی و #عقیدتی و #اخلاقی و #فرهنگی با تأیید خداوند متعال موفق شوند، و دورۀ تعلیمات و تمرینهای عملی نظامی و پارتیزانی و چریکی را شایسته، و به طوری که سزاوار یک ملت اسلامی بپاخاسته است، به پایان رسانند.
🔸بکوشید تا هر چه بیشتر #نیرومند شوید در #علم و #عمل، و با اتکال به خدای قادر، #مجهز شوید به #سلاح و #صلاح؛ که خدای بزرگ با شماست؛ و دست قدرتی که قدرتهای شیطانی را در هم شکست پشتیبان جامعۀ الهی است.
🔹من امیدوارم که این #بسیج عمومی اسلامی، #الگو برای تمام #مستضعفین_جهان و #ملتهای_مسلمان عالم باشد، و قرن پانزدهم قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد به جای آدمخواران بی فرهنگ باشد.
🔸ای #مستضعفان جهان! بپا خیزید و خود را از چنگال #ستمگران جنایتکار نجات دهید. و ای مسلمانان غیرتمند اقطار عالم! از خواب #غفلت برخیزید و #اسلام و #کشورهای_اسلامی را از دست #استعمارگران و وابستگان به آنان رهایی بخشید.
🔹ای #ملت شریف #ایران! به نهضت اسلامی خود ادامه دهید، و به اجانب ـ هر که باشد ـ اجازه ندهید که در سرنوشت شما دخالت کنند، و به غارتگریها برای همیشه خاتمه دهید، و با قاطعیت از #امریکا و هر دولت دیگر که به حمایت خیانتکار به اسلام و ملت ـ محمدرضا پهلوی ـ برخاسته بخواهید که این جانی و اموال مسروقۀ ملت را به ما برگردانند و تا پیروزی از پای ننشینید.
🔸بارالها! پشتیبان ملت ما و جوانان عزیز ما باش که اینان برای رضای تو بپاخاسته اند و با نهضت خود دشمنان دین را از صحنه رانده اند: اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیٍ قَدیر
سلام و درود بر ملت بزرگ و بر مبارزان راه حق و استقلال و آزادی.
روح الله الموسوی الخمینی
(1 اسفند 58، صحیفه امام، ج 12، ص159و160)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به فرماندهان ارتش و سپاه
اگر کار برای خدا باشد که شکست ندارد
🔻#صحیفه_خوانی | اسفند ماه
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
به فرماندهان #سپاه و #ارتش بگویید؛ چون گزارش دادند بعضیها ناراحت هستند؛ می خواستم بگویم هیچ جای نگرانی نیست. البته من برای #شهدا و شما دعا می کنم ولی باید همه ما بدانیم که ما #تابع #ارادۀ_خداوند هستیم. ما از #ائمه که بالاتر نیستیم. آنها هم در #ظاهر بعضی وقتها موفق نبودند. هم #پیغمبر(ص)، هم #امیرالمؤمنین(ع)، هم #امام_حسن(ع) و #امام_حسین(ع). ما که نسبت به مقام اینها چیزی نیستیم.
🔸عمده #مشیت #خداوند است که هر چه او بخواهد همان خوب است و چون عسل شیرین و باید با آغوش باز پذیرای آنچه او می خواهد باشیم و از هیچ چیز نگران نباشید. محکم باشید و از هم اکنون در فکر #عملیات بعد. و مطمئن باشید که #پیروزید. امروز هم پیروزید. اگر کار #برای_خدا باشد که #شکست ندارد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی
(اسفند 63، صحیفه امام، ج 21، ص 677و678)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️چپاولگری تاریخی رضاخان
🔻به مناسبت سوم اسفند؛ سالروز کودتای ننگین 1299
🔹سوم اسفند 1299 یکی از سیاهترین روزهای تاریخ ایران بود. روزی که رضاخان میرپنج به کمک اربابان خارجی کودتایی را رقم زد که تا حدود 5 دهه بعد سرنوشت کشور را به تاریکی کشاند.
🔸یکی از ویژگیهای رضاخان پهلوی؛ قلدری وی در تصاحب املاک و اموال مردم بود. تاریخ پر است از این تصرفات زورگویانه و غاصبانه که از قضا در گفتار نزدیکان پهلوی نیز منعکس شده است:
🔹سردار سپه در طول سلطنتش تمام املاک در غرب شمال را به زور سر نیزه به نام خود کرد. پس از سقوط او مدتها روزنامهها و مجلات کشور پر بود از نمونههایی از غصب اموال مردم توسط رضاخان البته گاهی پول مختصری هم به عنوان بهای آن میداد که املاک را به منطقههای مختلف تقسیم کرد و در هر منطقه یک افسر گمارد و کل املاک او را سرلشکر کریم آقاخان بوذر جمهری اداره میکرد. در سال ۱۳۱۹ یک سال قبل از رفتن رضاخان از ایران صورتحساب عایدی خالص سالیانه املاک پهلوی ۶۲ میلیون تومان بود که همه اینها را به محمدرضا منتقل کردو سایر اولادان وی بی نصیب ماندند(فردوست، حسین، مجله خواندنیها، ۲۰ مرداد، ۱۳۲۴، شماره ۵۱ )
🔸رویه رضاشاه این بود که هر ملکی را که به اصطلاح میخرید، یعنی چند تومانی اسماً میپرداخت تا صورت ظاهر قانونی داشته باشد و املاکی را که متصرف میشد، اداره ثبت اسناد موظف بود سند مالکیت آن ملک یا املاک را فوراً در جلد محمل صادر و تهیه کند و به نماینده او تحویل دهد. سپس رضاشاه پس از بازدید ملک میگفت: «ملک من نباید آماده باشد و مثلا راه داشته باشد.» فوراً وزارت راه مکلف بود، مجاناً راه بسازد. وزارت کشاورزی تراکتورها و ماشینهای کشاورزی را مجاناً به کاراندازد، پست و تلگراف دایر شود و در نتیجه همه و همه به خرج دولت پایان یابد (علایی، امیر، شمس الدین، شکوفایی دیکتاتوری، تهران، نشر مولف، ۱۳۶۱، ص۱۵۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.