eitaa logo
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
155 دنبال‌کننده
181 عکس
4 ویدیو
1 فایل
📩ساهور؛ انجمن علمی "ادبیات‌تاریخی" دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #ادبیات_تاریخی #بررسی_رمان‌های_تاریخی #برگزاری_نشست_های_تخصصی #برگزاری_کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار کرد: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر ناهید طیبی در سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور که با موضوع نقد رمان سر بر دامن ماه به همت به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، عنوان کرد: رمان با عناصر خاص خود یکنواختی‌ها را از بین می‌برد و مخاطب را همراه می‌کند. https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖آنچه در جلسات ساهور می گذرد آنچه در جلسات ساهور می گذرد، نیاز هر دانش آموخته‌ی تاریخ است. به نظر می رسد فضاهای علمی و دانشگاهی دخل و نقشی در فهم تاریخی جامعه ندارند. تکیه بر نظریه ها و موضوعات علمی و روش های صرف پژوهشی ،نخبگان تاریخ را به خود مشغول کرده و از دنیایی که نویسندگان داستان ها و رمان های تاریخی برای مردم ساخته اند بی خبرند! این درد تا مغز استخوان تاریخ رخنه کرده و هیچ صدای اعتراضی از دانش آموختگان و اساتید تاریخ بلند نمی شود. تحریف، جعل، تخریب و غلو در داستان‌ها و رمان های تاریخی، فراوان است و همه سکوت کرده اند. انجمن ساهور می خواهد قوه عاقله ای در حوزه رمان ها و داستان های تاریخی تشکیل دهد؛ از اساتید و عالمان تاریخ که این سکوت را بشکنند. ساهور می خواهد نویسندگان و ناشران آثار تاریخی، سرشان را بلند کنند و ببینید زیر نظر هستند و به خود اجازه ندهند بدون دانستن زمانه، زمینه و شناخت کامل و دقیق دوره های تاریخی، اقدام به نگارش و چاپ اثر کنند. در این راستا «ساهور » دست همه‌ی دلسوزان و اهل اندیشه و قلم را می‌فشارد و تقاضا دارد در این مبارزه، همراه و همگام شوند. 👈به « انجمن علمی‌ ادبی ساهور» بپیوندید. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📚رمان تاریخی سؤال اصلی این است که نویسنده ی داستان تاریخی چه قدر می تواند در گذشته دخل و تصرف کند؟ آیا نویسنده می تواند وقایع تاریخی را به گونه ای دستکاری کند تا رمان جذاب تر شود؟ همه ی این ها به سلیقه ی نویسنده بستگی دارد. ممکن است نویسنده ی رمان تاریخی، وقایع تاریخی و شخصیت های حقیقی را در کنار شخصیت های ساختگی قرار دهد. اما برای بالا بردن کیفیت داستان، لزوماً نیازی نیست که شخصیت هایی تخیلی طراحی شوند که در ارتباط با شخصیت اصلی (که معمولاً شخصیتی برآمده از دل تاریخ است) باشند.  مهم ترین نکته برای مخاطب ژانر تاریخی این است که با داستان سر و کار دارد و نباید توقع داشته باشد نویسنده به همه ی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی وفادار باشد. نویسنده ی این ژانر می تواند بذر علاقه به دوره ای از تاریخ را در ذهن مخاطب بکارد تا خواننده برای تحقیقات بیشتر به منابع تاریخی رجوع کند. پس وقتی به سراغ داستان های تاریخی می روید، به خاطر داشته باشید که وظیفه ی نویسنده ی داستان تاریخی مانند نویسنده ی همه ی ژانرهای دیگر، در وهله ی اول، داستان پردازی است و خالق کتاب می تواند برای جذاب تر شدن داستان، از تخیل خود کمک بگیرد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰گزارش سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور در خبرگزاری حوزه لینک خبر👇 https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
. 🔖ادبیات تاریخی #بخش_اول یکی از مـسائلی کـه ناقدان ادبی از قدیم به‌ آن‌ توجه داشته‌اند تقسیم‌بندی
. 🔖ادبیات تاریخی متون ادب فارسی را به انواع گوناگونی تقسیم کرده‌اند مانند: ادبیات حماسی، ادبیات تعلیمی، ادبیات غنایی؛ البته محققان دربارۀ معرفی برخی از انواع ادبی دیگر هم، تحقیقات مستقلی انجام داده‌اند. در پژوهش‌های انجام شده، تاکنون تکلیف متونی همچون تاریخ بلعمی، تاریخ بیهقی، راحه الصدور، تاریخ جهانگشای جوینی، نفثه المصدور، تاریخ وصاف و آثاری از این دست که تمییز صبغۀ تاریخی آنها از رنگ و ارزش ادبیشان دشوار و حتی غیر ممکن است، روشن نشده است و هیچ‌گاه این متون به عنوان یک مجموعۀ واحد بررسی نشده‌اند تا هم ویژگی‌های کلی و مشترک‌شان بررسی شود و هم دسته‌بندی دقیقی از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های گوناگون آن به عنوان «نوع ادبی مستقل» ارائه گردد. به نظر می‌رسد به دلیل وجود برخی ویژگی‌های مشترک بین متن‌های تاریخی و همچنین به دلیل تمایزهای این متون با آثار دیگر انواع ادبی، می‌توان آنها را یک نوع ادبی مستقل به حساب آورد و نام آن نوع را «ادبیات تاریخی» نهاد، هم چنین ویژگی‌های این نوع ادبی جدید را مشخص کرد و تعریفی از آن ارائه داد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰برشی از سخنان خانم دکتر خاتمی در نشست دوم انجمن ساهور امروزه رمان‌های تاریخی در لیست پرفروش ترین رمان های غرب است. روایت‌های ادبی در برهه‌های تاریخی و چگونگی بازگشت رمان های تاریخی به عرصه ادبیات کارکردهای مختلف دارد. رمان‌های تاریخی در قرن ۱۹ شکل گرفتند اما مدتی بعد به حاشیه رفتند. در واقع رمان های تاریخی بیشتر با سبک رئالیستی طرفدار بازنمایی واقعیت های بیرونی درآثار ادبی بودند. گرایش به زبان علمی و بازنمایی واقعیت ها به همان شکلی که رخ داده‌اند از ویژگی های این دوره است. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔮🔮🔮 📕کتاب "پس از بیست سال" رمانی تاریخی، نوشته سلمان کدیور این کتاب به وقایع صدر اسلام می‌پردازد و از دوران خلافت امام علی علیه‌السلام آغاز و به پس از واقعه کربلا ختم می‌شود. کتاب پس از بیست سال، برنده دو جایزه در سال ۱۳۹۸ برای بهترین داستان بلند شده است. چهارمین منتخب انجمن علمی ساهور، جهت و 🌐https://eitaa.com/bouath
. گفتگوی بین رشته ها یکی از نیازهای اساسی جامعه دانشی ما است. گفتگوی بین تاریخ و ادبیات همیشه مورد نیاز جامعه بوده و هست. از طریق این گفتگو می شود به راهکاری رسید که نفع هر سه در آن است؛ ادبیات، تاریخ و جامعه. ورود یک طرفه تاریخ و نقد نوشته های تاریخی نویسندگان فقط دو قطبی بین تاریخ و سایر رشته ها مخصوصا ادبیات را تشدید می کند و این کمک چندانی به رمان های تاریخی نمی کند بلکه آن را به سمت ادبی تر شدن پیش می برد که قطعا آسیب های بیشتری به اتفاقات تاریخی می‌زند. 👈ادبیات، در انجمن ساهور، یک‌ بال دیگر است که در کنار تاریخ می ماند و آنرا به دست مردم می رساند. 🍃قدوم ادبا و نویسندگان و رمان‌خوانان را به ساهور، خوش‌آمد می گوییم و گرامی می‌داریم.🍃 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖هویت های زنانه و رمان رمان هایی که امروزه در کشور چاپ می‌شود یا آثار ترجمه شده هستند یا آثاری هستند که تصویر زن ایرانی در آن ها هویتی دارد که تنها راه پیشرفتش مثلا مدرن شدن و غربی شدن است. مثلا را از این جهت که مدرن شدن تنها در یک نگرش سطحی شناخته شده است و لایه های عمیق آن در پستوی بازسازی ها مانده است. در این رمان هایی که شخصیت زن در آن به متن آمده و از حاشیه خارج شده، زنی است که قربانی جامعه شرقی نشان داده می شود و عامل اصلی این قربانی شدن، مرد سالاری برآمده از دین تشخیص داده می شود. این رمان ها نه تنها نقد نمی شوند که پرفروش هم می شوند و نویسنده در چشم مخاطب برجسته می شود. این آثار مثل قارچ تکثیر می شوند چون مخاطب و مشتری دارند و در صنعت نشر و ترجمه جایگاه خودشان را تثبیت کرده‌اند. از طرفی نویسنده های رمان های تاریخی نیز دغدغه مند هستند که نشان دهند زن در تجربه زیسته دینی، جایگاهی داشته است. اما اتفاقی که افتاده این است که این بازنمایی با حداقل گفتگویی بین تاریخ و ادبیات شکل گرفته است تا حداکثر آثار را تولید کند و در رشد یک طرفه بازار هویت های قربانی، رقیب بیاورند؛ حال آنکه آگاه نیستند تاریخ، قربانی این ضعف دانشی می شود. در این مرحله، آگاه سازی و کمک به نویسنده قبل از انتشار اثر بهترین گام است. 👈کارگاه ها و نشست های‌انجمن‌ساهور همین آگاه سازی را برعهده گرفته است. 🌐https://eitaa.com/bouath