eitaa logo
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
152 دنبال‌کننده
180 عکس
4 ویدیو
1 فایل
📩ساهور؛ انجمن علمی "ادبیات‌تاریخی" دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #ادبیات_تاریخی #بررسی_رمان‌های_تاریخی #برگزاری_نشست_های_تخصصی #برگزاری_کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📚رمان تاریخی سؤال اصلی این است که نویسنده ی داستان تاریخی چه قدر می تواند در گذشته دخل و تصرف کند؟ آیا نویسنده می تواند وقایع تاریخی را به گونه ای دستکاری کند تا رمان جذاب تر شود؟ همه ی این ها به سلیقه ی نویسنده بستگی دارد. ممکن است نویسنده ی رمان تاریخی، وقایع تاریخی و شخصیت های حقیقی را در کنار شخصیت های ساختگی قرار دهد. اما برای بالا بردن کیفیت داستان، لزوماً نیازی نیست که شخصیت هایی تخیلی طراحی شوند که در ارتباط با شخصیت اصلی (که معمولاً شخصیتی برآمده از دل تاریخ است) باشند.  مهم ترین نکته برای مخاطب ژانر تاریخی این است که با داستان سر و کار دارد و نباید توقع داشته باشد نویسنده به همه ی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی وفادار باشد. نویسنده ی این ژانر می تواند بذر علاقه به دوره ای از تاریخ را در ذهن مخاطب بکارد تا خواننده برای تحقیقات بیشتر به منابع تاریخی رجوع کند. پس وقتی به سراغ داستان های تاریخی می روید، به خاطر داشته باشید که وظیفه ی نویسنده ی داستان تاریخی مانند نویسنده ی همه ی ژانرهای دیگر، در وهله ی اول، داستان پردازی است و خالق کتاب می تواند برای جذاب تر شدن داستان، از تخیل خود کمک بگیرد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰گزارش سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور در خبرگزاری حوزه لینک خبر👇 https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
. 🔖ادبیات تاریخی #بخش_اول یکی از مـسائلی کـه ناقدان ادبی از قدیم به‌ آن‌ توجه داشته‌اند تقسیم‌بندی
. 🔖ادبیات تاریخی متون ادب فارسی را به انواع گوناگونی تقسیم کرده‌اند مانند: ادبیات حماسی، ادبیات تعلیمی، ادبیات غنایی؛ البته محققان دربارۀ معرفی برخی از انواع ادبی دیگر هم، تحقیقات مستقلی انجام داده‌اند. در پژوهش‌های انجام شده، تاکنون تکلیف متونی همچون تاریخ بلعمی، تاریخ بیهقی، راحه الصدور، تاریخ جهانگشای جوینی، نفثه المصدور، تاریخ وصاف و آثاری از این دست که تمییز صبغۀ تاریخی آنها از رنگ و ارزش ادبیشان دشوار و حتی غیر ممکن است، روشن نشده است و هیچ‌گاه این متون به عنوان یک مجموعۀ واحد بررسی نشده‌اند تا هم ویژگی‌های کلی و مشترک‌شان بررسی شود و هم دسته‌بندی دقیقی از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های گوناگون آن به عنوان «نوع ادبی مستقل» ارائه گردد. به نظر می‌رسد به دلیل وجود برخی ویژگی‌های مشترک بین متن‌های تاریخی و همچنین به دلیل تمایزهای این متون با آثار دیگر انواع ادبی، می‌توان آنها را یک نوع ادبی مستقل به حساب آورد و نام آن نوع را «ادبیات تاریخی» نهاد، هم چنین ویژگی‌های این نوع ادبی جدید را مشخص کرد و تعریفی از آن ارائه داد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰برشی از سخنان خانم دکتر خاتمی در نشست دوم انجمن ساهور امروزه رمان‌های تاریخی در لیست پرفروش ترین رمان های غرب است. روایت‌های ادبی در برهه‌های تاریخی و چگونگی بازگشت رمان های تاریخی به عرصه ادبیات کارکردهای مختلف دارد. رمان‌های تاریخی در قرن ۱۹ شکل گرفتند اما مدتی بعد به حاشیه رفتند. در واقع رمان های تاریخی بیشتر با سبک رئالیستی طرفدار بازنمایی واقعیت های بیرونی درآثار ادبی بودند. گرایش به زبان علمی و بازنمایی واقعیت ها به همان شکلی که رخ داده‌اند از ویژگی های این دوره است. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔮🔮🔮 📕کتاب "پس از بیست سال" رمانی تاریخی، نوشته سلمان کدیور این کتاب به وقایع صدر اسلام می‌پردازد و از دوران خلافت امام علی علیه‌السلام آغاز و به پس از واقعه کربلا ختم می‌شود. کتاب پس از بیست سال، برنده دو جایزه در سال ۱۳۹۸ برای بهترین داستان بلند شده است. چهارمین منتخب انجمن علمی ساهور، جهت و 🌐https://eitaa.com/bouath
. گفتگوی بین رشته ها یکی از نیازهای اساسی جامعه دانشی ما است. گفتگوی بین تاریخ و ادبیات همیشه مورد نیاز جامعه بوده و هست. از طریق این گفتگو می شود به راهکاری رسید که نفع هر سه در آن است؛ ادبیات، تاریخ و جامعه. ورود یک طرفه تاریخ و نقد نوشته های تاریخی نویسندگان فقط دو قطبی بین تاریخ و سایر رشته ها مخصوصا ادبیات را تشدید می کند و این کمک چندانی به رمان های تاریخی نمی کند بلکه آن را به سمت ادبی تر شدن پیش می برد که قطعا آسیب های بیشتری به اتفاقات تاریخی می‌زند. 👈ادبیات، در انجمن ساهور، یک‌ بال دیگر است که در کنار تاریخ می ماند و آنرا به دست مردم می رساند. 🍃قدوم ادبا و نویسندگان و رمان‌خوانان را به ساهور، خوش‌آمد می گوییم و گرامی می‌داریم.🍃 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖هویت های زنانه و رمان رمان هایی که امروزه در کشور چاپ می‌شود یا آثار ترجمه شده هستند یا آثاری هستند که تصویر زن ایرانی در آن ها هویتی دارد که تنها راه پیشرفتش مثلا مدرن شدن و غربی شدن است. مثلا را از این جهت که مدرن شدن تنها در یک نگرش سطحی شناخته شده است و لایه های عمیق آن در پستوی بازسازی ها مانده است. در این رمان هایی که شخصیت زن در آن به متن آمده و از حاشیه خارج شده، زنی است که قربانی جامعه شرقی نشان داده می شود و عامل اصلی این قربانی شدن، مرد سالاری برآمده از دین تشخیص داده می شود. این رمان ها نه تنها نقد نمی شوند که پرفروش هم می شوند و نویسنده در چشم مخاطب برجسته می شود. این آثار مثل قارچ تکثیر می شوند چون مخاطب و مشتری دارند و در صنعت نشر و ترجمه جایگاه خودشان را تثبیت کرده‌اند. از طرفی نویسنده های رمان های تاریخی نیز دغدغه مند هستند که نشان دهند زن در تجربه زیسته دینی، جایگاهی داشته است. اما اتفاقی که افتاده این است که این بازنمایی با حداقل گفتگویی بین تاریخ و ادبیات شکل گرفته است تا حداکثر آثار را تولید کند و در رشد یک طرفه بازار هویت های قربانی، رقیب بیاورند؛ حال آنکه آگاه نیستند تاریخ، قربانی این ضعف دانشی می شود. در این مرحله، آگاه سازی و کمک به نویسنده قبل از انتشار اثر بهترین گام است. 👈کارگاه ها و نشست های‌انجمن‌ساهور همین آگاه سازی را برعهده گرفته است. 🌐https://eitaa.com/bouath
. چند رمان و داستان درباره زنان مؤثرعصر غیبت صغری خوانده اید؟ غیبت صغری از لحظه تولد امام زمان آغاز شد .در سالهای قبل و اوایل تولد ایشان زنان سرای امام عسکری نقش پر رنگی داشتند. بانو حکیمه و جده دو تن از بانوانی بودند که در دوران حیرت شیعیان ،محور ارتباط امام با مردم بودند و حافظ و نگهبان جان ایشان. کتاب« سر بر دامن » ماه در قالب داستانی پر کشش ، ما را به آن روزها می برد. داستان با دو کنیز شروع میشود که یکی وارد سرای امام هادی می شود و دیگری سر از قصر متوکل عباسی در می آورد. زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و امامت فرزند پنج ساله ایشان و وقایع و‌ ماجراهای آن ، برش زمانی این کتاب است. خانم فاطمه دولتی نویسنده هستند و نشر جمکران آن را چاپ کرده است. در نشست گذشته ، در حضور خانم دکتر طیبی ،« » را به بحث گذاشتیم. 📚نقد رمان سر بر دامن ماه، فاطمه دولتی 🌐https://eitaa.com/bouath
. ✍دکتر ناهید طیبی در مورد رمان باید بگویم نویسنده بسیار شجاعت داشته است. چون داده های ما در مورد مادران ائمه علیهم‌السلام بسیار کم است. کلاً تاریخ در مورد زنان کم سخن گفته است، در مورد زنان غیر درباری کمتر، در مورد زنان غیر درباری در جبهه مخالف باز هم کمتر . تنها مادر امام سجاد علیه السلام و مادر امام زمان علیه السلام به خاطر شرایط ویژه مطالب بیشتری دارند. ویژگی مثبت این رمان داشتن مقدمه است و نویسنده شخصیت ها را معرفی کرده است. آدم‌ها درست هستند همان افرادی که در آن عصر زندگی می‌کردند. کنیزها در در بار خلفای عباسی نقش زیادی داشتند. این رمان با دو کنیز به نام جمیله و حدیث شروع می‌شود .جمیله یک شخصیت منفی است و عروس دربار عباسی می‌شود. در حالی که حدیث مثبت است و عروس خانه امام هادی علیه السلام می‌شود. بانو حدیث هم عصر با ۸ خلیفه عباسی بوده است. این خلفا دیدگاه‌ها و عملکردهای مختلف داشتند. برخی با علویان به شدت تقابل داشتند و برخی دیگر ترجیح می‌دادند به امور کشورگشایی بپردازند. 📚 نقد رمان ، فاطمه دولتی 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 《میان زنان دربند زنی است چهارشانه و بلند قامت، پوستی سبزه دارد و همیشه صورتش را تا نیمه می‌پوشاند، اگر دقت کنی بر پیشانی‌اش لکه‌ای می‌بینی به رنگ سرخ... نام آن کنیز صقیل است.》 📚برشی از سر بر دامن ماه، ص ۷۳ ◻️یکی از سفارشات اهل بیت علیهم‌السلام در مورد کنیزان، تغییر نام آن‌هاست. به این دلیل که آن‌ها از این نام خاطره‌ی خوبی نداشتند. نام‌گذاری بر کنیزان مستحب بوده است و در نتیجه کاملاً طبیعی است که مادر امام زمان عجل الله فرجه چند نام داشته باشد. بسیاری صقیل را همان نرجس خاتون می‌دانند. حتی اگر صقیل شخصیتی غیر از مادر امام زمان عجل الله فرجه باشد در منابع، جوان معرفی شده است. اما در کتاب ، صقیل سیاه چرده و پیر معرفی می‌شود که از لحاظ منطقی هم چنین زنی نمی‌تواند ادعای بارداری بنماید!! 📚نقد رمان ، فاطمه دولتی 🌐https://eitaa.com/bouath
. توصیفات صحنه های تاریخی ارتباط دو سویه ای با تخیل و دانش دارد . از زمان گذشته جز با منابع مکتوب نمی توان با خبر شد. دانش تاریخ اجتماعی در کنار تسلط به وقایع و زمان ها یک اصل مهم است. در توصیف صحنه ها از همین دانش اجتماعی باید استفاده کرد و اگر مطالعه نویسنده محدود باشد حتما در این قسمت تخیل را نمی تواند با دانش همراه کند. لاجرم از تصاویر فیلم های سینمایی و تئاتر ها کمک می گیرد و خلاقیت خودش را سرکوب می کند. تخیل در صحنه پردازی ها و توصیفات اگر با فهم اجتماعی و سبک زندگی دوره مورد نظر همراه نباشد؛ کتاب به یک صحنه تکراری سینمایی تبدیل می شود. در « » با وجود مهارت خوب نویسنده در توصیف لباس ها، کوچه ها، قصر، آدم ها و شخصیت ها؛ این مشکل وجود دارد. ذهن و تخیل نویسنده در بسیاری از توصیفات از تصاویر سینما و تلویزیون فراتر نمی رود و سبک زندگی آدمهای آن دوره همان چیزی هایی است که از قبل در ذهن خوانندگان بوده است. 📚نقد رمان سر بر دامن ماه، فاطمه دولتی 🌐https://eitaa.com/bouath