eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
586 عکس
252 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دیپلمات بازنشسته آمریکایی پاسخ می‌دهد: 📍چرا نسل جدید در آمریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کنند؟ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡قرآن کریم از یک سو در برخی آیات خود مدّعی است که هرگز ریب برنمی دارد و به صورت می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه » و از سوی دیگر در آیه محل بحث می فرماید: « وإن کنتم فی ریب ممّا نزّلنا علی عبدنا » . مفسّران میان این دو سخن دو گونه جمع کرده اند: 1⃣جمله « لا ریب فیه »  در مقام از ریب است، نه نفی؛ زیرا اگر در مقام نفی باشد، بدین معناست که در این کتاب ریب نیست. در صورتی که گروه زیادی در آن ریب دارند. ولی اگر در مقام نهی باشد بدین معناست که منافقان و کافران که درباره قرآن شک دارند نباید شک کنند؛ مانند آیه « فلا رفث ولا فسوق ولا جدال فی الحجّ » که در مقام نهی است، نه نفی و بدین معناست که این کارها در حج منهی و ممنوع است و جمع میان نهی از شی ء و تحقق آن شی ء بر اثر گناه ممکن است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چه چیز دردناکتر از آنکه ببینی فرزندت بخاطر سوتغذیه در حال مرگ تدرجی ست؟! 🔸غمی سنگین تر از هر مرگ بخاطر بمب و خمپاره و موشک! https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 📬 جمله « لا ریب فیه »  در مقام نفی است و معنایش این است که در قرآن کریم هیچ منشأ ریبی وجود ندارد و اگر شکی وجود دارد از است که از روی کفر یا نفاق یا جهل به قرآن می نگرد. توضیح این که، اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری نباشد، آن قضیه قابل ریب و شک است؛ چون ممکن است موضوع دارای این محمول باشد؛ چنانکه ممکن است چنین محمولی نداشته باشد. ولی اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری بود، یعنی موضوع بالضروره واجد محمول بود و محمول نیز بالضروره برای موضوع ثابت بود،چنین قضیه ای ذاتاً «لا ریب فیه» است و جایی برای تردید در آن نیست و اگر کسی تردید کند برای آن است که این قضیه و موضوع و محمول آن را کاملاً نشناخته و یا بر اثر عناد در آن تردید رواداشته است. 📭پس این که قرآن در آغاز سوره بقره می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه »  و در آیه مورد بحث نیز می فرماید: « إن کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا »  بدین معناست که این هستید که در شک فرو رفته اید وگرنه شک به حریم کتاب الهی راه نمی یابد. از این رو با کلمه « کنتم »  شک را به کافران و منافقان نسبت می دهد، نه به خودِ قرآن کریم که کتاب هدایت، شفا و رحمت است: « وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین » و همه صفات سلبیه ای که به قرآن اسناد داده شده، مانند « وهو علیهم عمی » در واقع به خود کافران و منافقان بر می گردد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴داخل کانال‌های غزه و عربی دارن از این صحبت می‌کنند که شیعیان امیرالمومنین(ع) در دفاع از مردم غزه پیشتاز هستند و دولت‌های عربی و مردمش غزه رو فراموش کردند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🎚قرآن کریم اصول معارف دین و حق بودن آنها را بدیهی می داند و امر بدیهی شایسته شک و ریب نیست. درباره بدیهی بودن می فرماید: « أفی الله شکّ فاطر السّماوات والأرض » و درباره حق بودن و رسالت می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه ». درباره حق بودن نیز می گوید: « لیجمعنّکم إلی یوم القیامة لا ریب فیه »، « ذلک الیوم الحق ». اما از سوی دیگر درباره شک کافران و منافقان درباره این امور، می فرماید: عدّه ای درباره می گویند: « وإنا لفی شکّ ممّا تدعوننا إلیه مریب » و درباره هم می گویند: « أأُنزل علیه الذکر من بیننا بل هم فی شک من ذکری » و در باره می فرماید: « وما کان له علیهم من سلطان إلاّ لنعلم من یؤمن بالآخرة ممّن هو منها فی شک ». ⌛️امّا اگر کافران و منافقان درباره اصول دین دارند نه برای آن است که آن حقایق قابل ریب است، بلکه بر اثر منکران است. از این رو در برخی آیات می فرماید: « بل ادّراک علمهم فی الآخرة بل هم فی شکّ منها بل هم منها عمون ». کسی که قدرت تعقل را از دست داده باشد کور است؛ زیرا در درون انسان چراغ روشنِ عقل و قلب وجود دارد که با خاموش شدن آن، انسان کوردل می شود: « فإنّها لا تعمی الأبصار ولکن تعمی القلوب الّتی فی الصدور》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا