eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 7⃣آیات ☑️عبارت « الّذی خلقکم » از آیات انفسی و « والّذین من قبلکم » از آیات آفاقی است؛ چون هر چه جدای از نفس متفکر باشد از آیات آفاقی است، گرچه آن شی ء خارج از متفکر، نسبت به دیگران از آیات انفسی به شمار آید و چون تأثیر آیات انفسی بیش از آیات آفاقی است گرچه آن آیات آفاقی زماناً پیش از آیات انفسی باشد، از این رو خلقت مخاطبان را پیش از آفرینش تبار و نیای آنان ذکر کرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زماناً پیش از خلقت خود آنها است. به هر تقدیر، تفکر درباره آفرینش خویش و گذشتگان اعمّ از نیاکان و دیگران موجب اعتراف به می شود. 🔘 البته اندیشیدن درباره آفرینش نیاکان از آن جهت که تفکر درباره مبادی وجودی خود انسان است، ممکن است نسبت به او نیز از آیات انفسی به شمار آید، ولی عنوان « الّذین من قبلکم » از نیاکان است. ⚪️ دلیل آیات انفسی بر آیات آفاقی نیز این است که انسان پیش از پرداختن به دیگران باید به بپردازد و در خود تأمّل کند تا خدا را بشناسد. ◻️ تذکّر: جمع بین آفرینش مخاطبان و آفرینش گذشتگانْ جریان در حیات و ممات را به همراه دارد و از این جهت مفید موعظه نیز خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 8⃣ گذشتگان نسبت به آیندگان 🟧 چون علل اعدادی آیندگانند، نه علل فاعلی آنها و تأثیر آنان تنها جنبه اعدادی است، نه بیش از آن، خداوند فرمود: « خلقکم والذین من قبلکم » و نفرمود: «خلقکم بالذین من قبلکم». 🟨پس گذشتگان واسطه در علیّت فاعلی معاصران نیستند؛ یعنی، آنان نه تنها فاعل بالذات نیستند، بلکه واسطه در فاعلیت نیز نیستند و تنها سهم اِعدادی دارند و با این بیان روشن می شود که در آیه بعد که درباره باران می فرماید: « فأخرج به من الثمرات رزقاً لکم » ، تنها ناظر به جنبه آلی و باران است، نه علیّت فاعلی آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 1⃣ عبادت و مصادیق آن الف: 🟠ـعن الرضا(علیه السلام):«... أول عبادة الله معرفته وأصل معرفة الله توحیده و نظام توحید الله نفی الصفات عنه، بشهادة العقول أن کل صفة وموصوف مخلوق وشهادة کل مخلوق أن له خالقاً لیس بصفة ولا موصوف وشهادة کل صفة وموصوف بالاقتران بالحدث وشهادة الحدث بالامتناع من الأزل الممتنع من الحدث». ب: 🟡 ـعن العسکری (علیه السلام) فی قوله « اعبدوا ربّکم » : «أجیبوا ربکم من حیث أمرکم، أن تعتقدوا أن لا اله الا الله وحده لا شریک له ولاشبیه ولا مثل، عدل لا یجور، جواد لایبخل، حلیم لایعجل، حکیم لایخطل، وأن محمداً عبده ورسوله صلی الله علیه و آله الطیبین و بأن آل محمد أفضل آل النبیین وأنّ علیاً أفضل آل محمد وأن أصحاب محمد المؤمنین منهم أفضل صحابة المرسلین وبأن أمّة محمد أفضل أمم المرسلین... ». ج: 🟢 ـعن الصادق (علیه السلام):«أفضل العبادة ادمان التفکر فی الله وفی قدرته». ـعن الرضا (علیه السلام):«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم، إنّما العبادة التفکر فی أمر الله عزّوجلّ». د: 🔵 ـعن أمیرالمؤمنین (علیه السلام):«لا عبادة کأداء الفرائض». ـعن علی بن الحسین (علیه السلام):«من عمل بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ـفی وصیة النّبی صلی الله علیه و آله و سلم لعلیّ (علیه السلام):«یا علی! من أتی بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ه: 🟣 ـعن الباقر (علیه السلام):«إنّ أشدّ العبادة الورع». ـعن الصادق (علیه السلام):«ما عبدالله بشی ء أفضل من الصمت والمشی ء إلی بیته». و: (علیهم السلام) ⚪️ ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم [لبریدة]:«یا بریدة إن من یدخل النار ببغض علیّ أکثر من حصی الخذف الذی یرمی عند الجمرات. فإیاک أن تکون منهم. فذلک قوله تبارک و تعالی: « اعبدوا ربّکم الذی خلقکم » : اعبدوه بتعظیم محمد وعلی بن أبی طالب... ». ـعن الرضا (علیه السلام):«النظر إلی ذریتنا عبادة. فقیل له: یابن رسول الله! النظر إلی الأئمة منکم عبادة أو النظر إلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم؟ قال: بل النظرإلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم عبادة ما لم یفارقوا منهاجه ولم یتلوثوا بالمعاصی». ز: و صرف آن 🟤 ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «العبادة سبعون جزءاً أفضلها جزءاً طلب الحلال». ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «یا أباذر لیکن فی کل شی ء نیة حتی فی النوم والأکل». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا