eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔘در این ، با تعبیرهای گوناگون، منافقان به افشا شده ست و چون «شیطان» به معنای موجود مکار و گریزان از حق است، به آنان «شیطان» اطلاق شده است. ⭕️ منافقان نزد مؤمنان می کردند و چون با دوستان خود می کردند، می گفتند: ما با شماییم و مؤمنان را استهزا می کنیم. ☑️ خداوند نیز می گوید خدا آنان را می کند و در طغیان خود رهایشان می کند تا سرگردان باشند. این دو استهزا متفاوت است؛ زیرا استهزای منافقان اعتباری و فاقد هر گونه اثر واقعی است، اما استهزای خداوند است(آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند). ✔️ گرچه نگه داشتن منافقان در تباهی، کار مأموران قهر الهی(شیطان و تبهکاران) و از باب اضلال کیفری است، ولی چون همه امور عالم به دست خداست، خداوند این کار را به اسناد می دهد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟥 : هر موجود مکار، متمرد، شرور و شیطان است و از این رو بر ابلیس، شیطان اطلاق شده است. 🟪 : و به دیگران، خواه با گفتار باشد یا عمل، استهزا است و چون استهزا کننده با انجام دادن کاری که دلالت بر خفّت و سبکسری دیگری می کند در پی تحقیر اوست و حقیر شدن او را می طلبد این معنا در قالب باب استفعال بیان می شود. 🟧 : «عَمَهْ» به معنای است و رتبه آن پس از شک، تردّد و تحیّر است. «عَمَه» حیرتی است که چشم دل آدمی را از هر رأی و نگاه صحیحی کور می کند. پس «عَمَه» است در برابر «عَمی» که هم بر کوری چشم تن اطلاق می شود و هم بر کوری چشم جان. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🛑 منافقان در صدر اسلام بودند؛ گروهی از همان آغاز بودند ولی تظاهر به ایمان می کردند: « یقولون بأفواههم ما لیس فی قلوبهم ». ⭕️و عدّه ای در ابتدا ایمان آوردند امّا وقتی اسلام را با منافع و اغراض خود ناسازگار یافتند قلباً کافر شدند، ولی ایمان ظاهری خود را حفظ کردند و در سایه آن به مبارزه با دین پرداختند: « اتخذوا أیمانهم جنة فصدّوا عن سبیل الله إنّهم ساء ما کانوا یعملون٭ ذلک بأنهم آمنوا ثم کفروا...) 🔴[ آیه...]سوگندهايشان را [براى شناخته نشدن نفاقشان] سپر گرفته در نتيجه [مردم را] از راه خدا بازداشته اند چه بد است آنچه را اينان همواره انجام مى دهند! اين [صفت زشت نفاق و بدى اعمال] به سبب آن است كه آنان [نخست] ايمان آوردند، سپس كافر شدند در نتيجه بر دل هايشان مهر [تيره بختى] زده شد، به اين علّت [حقايق را] نمى فهمند». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🔍 خدای سبحان که به همه انسانها آگاه است: « أوَ لایعلمون أن الله یعلم ما یسرّون وما یعلنون ». ♻️ در این دو آیه مورد بحث با چهار تعبیر، تمایل منافقان را به کفر افشا می کند: 1⃣از اجتماع منافقان با مؤمنان با تعبیر « إذا لقوا » یاد می کند تا نشانه این نکته باشد که اصراری بر ملاقات با مؤمنان و اگر روزی ناخواسته با آنها برخورد کردند، به دروغ ایمان می کنند، ولی از ملاقات آنها با کافران با تعبیر « إذا خلوا » یاد می کند. ⭕️ منافقان با ، به سوی خانه های أمن کفار رفته، در مجالس خصوصی با آنان خلوت می کردند. این دوگانگی تعبیر(برخورد، خلوت) نشانه تمایل ایشان به است، به طوری که خلوت آنها را کفر و جَلْوت آنها را ایمان می سازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣منافقان در برخورد با مؤمنان با جمله فعلیّه که مفید (تازه واقع شدن) است اظهار ایمان می کنند: « آمنّا » ، ولی در خلوت با کافران با جمله اسمیّه که مفید تأکید و است و با حرف تأکید « إنّ » ابراز یگانگی با آنها می کنند: «إنّا معکم». 3⃣از تقابل میان منافقان، مؤمنان و شیاطین برمی آید که مراد از شیاطین کافران هستند و از اضافه شیاطین به ضمیر «هُم» که به منافقان برمی گردد: « شیاطینهم » ، دانسته می شود که منافقان و کافران از . 4⃣خودشان به نحو حصر تصریح می کنند که در برخوردمان با مؤمنان تنها کار ما آنان است: « إنما نحن مستهزؤون » . البته منافقان، روز تمایل خود را به کافران علنی می کنند: « هم للکفر یومئذٍ أقرب منهم للإیمان ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: حقیقی «شیطان» بر و 🛑اطلاق شیطان بر منافقان و کافران، به نحو است، نه از سر مجاز و مسامحه؛ زیرا شیطان، چنانکه گذشت، به هر موجود مکّار، متمرّد و گریزان از حقّ گفته می شود. ⭕️ کافران و منافقان که از هدایت رهبران الهی و در مقابل حق خضوع نمی کنند و از راههای مرموز و با وسوسه، میل به باطل را در دلهای تزریق می کنند: « من شرّ الوسواس الخناس٭ الذی یوسوس فی صدور الناس٭ من الجنة والناس » و آنان که با مکر و نیرنگ روحیه ایمانی دیگران را تضعیف می کنند، از مصادیق شیطانند: « انّما ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءَه ». 🔴 البته شیطنت برای افراد بشر در آغاز به صورت است و ثباتی و سپس به تبدیل می شود و از آن پس، فصل مقوم هویّت انسان می گردد و انسان خَدّاع، مُحْتال، مَکّار حقیقتاً شیطان می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟠 استهزا و تمسخر دیگران گرچه در همه موارد ناروا و حرام است: « لا یسخر قوْم من قوْمٍ عسی أن یکونوا خیراً منهم ولا نساء من نساء عسی أن یکنّ خیراً منهنّ » ، امّا آن نسبت به موارد استهزا، متفاوت است؛ منافقان گاهی مؤمنان را استهزا می کردند، گاهی اولیای الهی و گاهی و (علیهم السلام) را گاهی نیز آیات الهی را مسخره می کردند. استهزای مؤمنان گرچه فسق است، امّا استهزای خدا و رسول و آیات الهی است: « قل أبِالله وآیاته ورسوله کنتم تستهزؤن٭ لاتعتذروا قد کفرتم بعد إیمانکم ». 🟣البته معلوم است که استهزای مؤمنان اگر به خاطر وصف ایمان آنان باشد، همان است؛ زیرا عصاره چنین استهزای علمی و عمدی همان استهزای وحی و رسالت است، نه اشخاص معین. 🟡 هدف منافقان از ابراز ایمان در نزد مؤمنان، تنها بود: « إنّما نحن مستهزؤون » و از این کار هیچ غرض عقلایی برای خود یا دیگران نداشتند: « ولئن سألتهم لیقولنّ إنّما کنّا نخوض ونلعب ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: استهزای با استهزای 🟢خدای سبحان در پاسخ منافقان می فرماید: خدا آنان را استهزا و در طغیان خود رهایشان می کند تا باشند. اگر مؤمنان از سوی منافقان به سفاهت و سبک مغزی متّهم می شوند و مورد تمسخر و استهزای آنان قرار می گیرند خدای سبحان نیز منافقان را استهزا می کند. با این تفاوت که استهزای منافقان نسبت به مؤمنان هیچ اثر واقعی و نقش تکوینی ندارد، بلکه است. افزون بر آن که در برخی موارد خدای سبحان شرّ مستهزئان را خود عهده دار شده است: « إنّا کفیناک المستهزئین ». 🟣 امّا استهزای خدای سبحان نسبت به منافقان، تکوینی و است؛ بدین معنا که خداوند آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند: « وأفئدتهم هواء » و در قیامت که ظرف ظهور حقایق است و میزان در آن روز، حقیقت است: « والوزن یومئذ الحق »، آنها و اعمالشان به قدری بی وزن و سبکند که دیگر ترازویی برای سنجش آنان برپا نمی شود: « فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: ظهور به دست مأموران قهر ⭕️ خدای سبحان منافقان را مدت مدیدی در فتنه و آشوبی که در درون خویش بر پا کرده اند، می کند و آنان را به حال خود وامی گذارد تا کورکورانه راه خود را ادامه دهند. 🛑خداوند رها ساختن منافقان در طغیان و تبهکاری را به اسناد می دهد و سرّ این اسناد آن است که این کار گرچه به دست شیاطین و تبهکاران انجام می گیرد: « وإخوانهم یمدّونهم فی الغی »، ولی چون همه امور عالم به دست خداوند است کاری که به وسیله مأموران قهر الهی و با اذن تکوینی خدای سبحان انجام گیرد نیز به اوست وگرنه اسناد این گونه امور به خداوند بی واسطه نیست؛ زیرا از جانب خدای رحمان و هادی که غضب او مسبوق به رحمت است، بی واسطه غضب و ضلالت صادر نمی شود. 🔴 مأموران قهر الهی نه تنها اضلال کیفری تبهکاران را بر عهده دارند و به تعبیر قرآن کریم آنان را تحریک می کنند و می گزند: « إنا ارسلنا الشیاطین علی الکافرین تؤزّهم أزّاً »، بلکه با اذن خدای سبحان آنان را نیز بر عهده می گیرند: « إنّا جعلنا الشیاطین أولیاء للذین لایؤمنون... ما شیاطین را سرپرست کسانی که ایمان نمی آوردند قرار میدهیم». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 🔘شیطان یا انسی است یا جنّی و کافران و منافقان که در آیه محل بحث از آنها به شیاطین تعبیر شده است از هستند. خناسی که با وسوسه، در دلهای مردم نفوذ می کند و افکار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها را می فریبد، حقیقتاً شیطان است و فرق او با شیطان اصلی(ابلیس) این است که او از جنّ بود: « کانَ من الجنّ ».گرچه دستْ پروردگانش، هم از جنّند و هم از انس و از این رو می توان گفت: منافقان با شیاطین خود خلوت می کردند. ☑️ پس کافران و منافقانِ فریبکار نه تنها شبیه شیطان بلکه خود، . ✔️حقیقت آدمی همان اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود یا روی دو پا راه رفتن، هر یک از اینها عَرَضی از اَعراض انسان است و در حقیقتِ انسان نقش ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 📡 خدای سبحان نَفْس انسان را با فجور و تقوا آفرید: « فألهمها فجورها وتقواها » و او را به هر دو «نجد» و طریق خیر و شر آشنا کرد: « وهدیناه النجدین » ، « إنّا هدیْناه السبیل إما شاکراً وإما کفوراً » . اگر انسان راه دین را که راه انبیا و اولیای الهی است پیمود، به رسیده، با آنان محشور می شود، ولی اگر به بیراهه رفت، گاهی سر از بهیمیّت و شهوترانی در می آورد و به حقیقتْ می شود و گاهی سر از و درندگی درمی آورد و حقیقتاً انسانی درنده می شود و گاهی نیز سر از مکر و شیطنت درمی آورد و واقعاً انسانِ می شود. 🧭 این آن است که اگر همه کوشش انسان این بود که قوای خود را در خدمت بگمارد و دست و پای وهم و خیال و نیز شهوت و غضب خود را با نیروی عقل «عِقال» کند و عقل را زمامدار وهم و خیال و نیز شهوت و غضب کند، او انسانی است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراکی خود را به دست وهم و خیال، و امور تحریکی خویش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته های نفس اماره را در بُعد شهوت تأمین کرد، گرچه در آغازْ انسانی مشتهی است ولی در ، خواهد شد؛ یعنی، نَفْس او به منزله ماده برای صورتهای متنوع است و صفت بعدی به منزله صورت جدید وی محسوب شده، با جان او عجین می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan