eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
586 عکس
250 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 🟠 استهزا و تمسخر دیگران گرچه در همه موارد ناروا و حرام است: « لا یسخر قوْم من قوْمٍ عسی أن یکونوا خیراً منهم ولا نساء من نساء عسی أن یکنّ خیراً منهنّ » ، امّا آن نسبت به موارد استهزا، متفاوت است؛ منافقان گاهی مؤمنان را استهزا می کردند، گاهی اولیای الهی و گاهی و (علیهم السلام) را گاهی نیز آیات الهی را مسخره می کردند. استهزای مؤمنان گرچه فسق است، امّا استهزای خدا و رسول و آیات الهی است: « قل أبِالله وآیاته ورسوله کنتم تستهزؤن٭ لاتعتذروا قد کفرتم بعد إیمانکم ». 🟣البته معلوم است که استهزای مؤمنان اگر به خاطر وصف ایمان آنان باشد، همان است؛ زیرا عصاره چنین استهزای علمی و عمدی همان استهزای وحی و رسالت است، نه اشخاص معین. 🟡 هدف منافقان از ابراز ایمان در نزد مؤمنان، تنها بود: « إنّما نحن مستهزؤون » و از این کار هیچ غرض عقلایی برای خود یا دیگران نداشتند: « ولئن سألتهم لیقولنّ إنّما کنّا نخوض ونلعب ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: استهزای با استهزای 🟢خدای سبحان در پاسخ منافقان می فرماید: خدا آنان را استهزا و در طغیان خود رهایشان می کند تا باشند. اگر مؤمنان از سوی منافقان به سفاهت و سبک مغزی متّهم می شوند و مورد تمسخر و استهزای آنان قرار می گیرند خدای سبحان نیز منافقان را استهزا می کند. با این تفاوت که استهزای منافقان نسبت به مؤمنان هیچ اثر واقعی و نقش تکوینی ندارد، بلکه است. افزون بر آن که در برخی موارد خدای سبحان شرّ مستهزئان را خود عهده دار شده است: « إنّا کفیناک المستهزئین ». 🟣 امّا استهزای خدای سبحان نسبت به منافقان، تکوینی و است؛ بدین معنا که خداوند آنان را سبک مغز و سبک قلب می کند: « وأفئدتهم هواء » و در قیامت که ظرف ظهور حقایق است و میزان در آن روز، حقیقت است: « والوزن یومئذ الحق »، آنها و اعمالشان به قدری بی وزن و سبکند که دیگر ترازویی برای سنجش آنان برپا نمی شود: « فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: ظهور به دست مأموران قهر ⭕️ خدای سبحان منافقان را مدت مدیدی در فتنه و آشوبی که در درون خویش بر پا کرده اند، می کند و آنان را به حال خود وامی گذارد تا کورکورانه راه خود را ادامه دهند. 🛑خداوند رها ساختن منافقان در طغیان و تبهکاری را به اسناد می دهد و سرّ این اسناد آن است که این کار گرچه به دست شیاطین و تبهکاران انجام می گیرد: « وإخوانهم یمدّونهم فی الغی »، ولی چون همه امور عالم به دست خداوند است کاری که به وسیله مأموران قهر الهی و با اذن تکوینی خدای سبحان انجام گیرد نیز به اوست وگرنه اسناد این گونه امور به خداوند بی واسطه نیست؛ زیرا از جانب خدای رحمان و هادی که غضب او مسبوق به رحمت است، بی واسطه غضب و ضلالت صادر نمی شود. 🔴 مأموران قهر الهی نه تنها اضلال کیفری تبهکاران را بر عهده دارند و به تعبیر قرآن کریم آنان را تحریک می کنند و می گزند: « إنا ارسلنا الشیاطین علی الکافرین تؤزّهم أزّاً »، بلکه با اذن خدای سبحان آنان را نیز بر عهده می گیرند: « إنّا جعلنا الشیاطین أولیاء للذین لایؤمنون... ما شیاطین را سرپرست کسانی که ایمان نمی آوردند قرار میدهیم». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 🔘شیطان یا انسی است یا جنّی و کافران و منافقان که در آیه محل بحث از آنها به شیاطین تعبیر شده است از هستند. خناسی که با وسوسه، در دلهای مردم نفوذ می کند و افکار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها مرموزانه در نهاد انسانها تزریق کرده و آنها را می فریبد، حقیقتاً شیطان است و فرق او با شیطان اصلی(ابلیس) این است که او از جنّ بود: « کانَ من الجنّ ».گرچه دستْ پروردگانش، هم از جنّند و هم از انس و از این رو می توان گفت: منافقان با شیاطین خود خلوت می کردند. ☑️ پس کافران و منافقانِ فریبکار نه تنها شبیه شیطان بلکه خود، . ✔️حقیقت آدمی همان اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود یا روی دو پا راه رفتن، هر یک از اینها عَرَضی از اَعراض انسان است و در حقیقتِ انسان نقش ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر 📡 خدای سبحان نَفْس انسان را با فجور و تقوا آفرید: « فألهمها فجورها وتقواها » و او را به هر دو «نجد» و طریق خیر و شر آشنا کرد: « وهدیناه النجدین » ، « إنّا هدیْناه السبیل إما شاکراً وإما کفوراً » . اگر انسان راه دین را که راه انبیا و اولیای الهی است پیمود، به رسیده، با آنان محشور می شود، ولی اگر به بیراهه رفت، گاهی سر از بهیمیّت و شهوترانی در می آورد و به حقیقتْ می شود و گاهی سر از و درندگی درمی آورد و حقیقتاً انسانی درنده می شود و گاهی نیز سر از مکر و شیطنت درمی آورد و واقعاً انسانِ می شود. 🧭 این آن است که اگر همه کوشش انسان این بود که قوای خود را در خدمت بگمارد و دست و پای وهم و خیال و نیز شهوت و غضب خود را با نیروی عقل «عِقال» کند و عقل را زمامدار وهم و خیال و نیز شهوت و غضب کند، او انسانی است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراکی خود را به دست وهم و خیال، و امور تحریکی خویش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته های نفس اماره را در بُعد شهوت تأمین کرد، گرچه در آغازْ انسانی مشتهی است ولی در ، خواهد شد؛ یعنی، نَفْس او به منزله ماده برای صورتهای متنوع است و صفت بعدی به منزله صورت جدید وی محسوب شده، با جان او عجین می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ انسان، است، نه نوع اخیر ⭕️ انسانی که همه امور خود را به زمامداری سپرد نیز در ابتدا انسانی عصبانی است ولی سرانجام «درنده خویی» صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگی خون آشام است و درقیامت که روزظهورحق است به صورت حیوانی درنده محشور می شود؛ گرچه در دنیا به ظاهرهمانند سایرانسانهاست. حال اگر همه تلاش و کوشش انسان در مسیر نیرنگ بازی و فریبکاری مصرف شد شیطنت در آغاز برای او حال است اما سرانجام او خواهد شد و او حقیقتاً شیطان می شود؛ یعنی، فصل اخیر او شیطنت است. 🛑قرآن کریم در جریان یکی از جنگها از منافق با تعبیر یاد کرده است: « ذلکم الشیطان یخوّف أولیاءه...این شیطان است که دوستانش را [از جهاد و...]می ترساند ». پس «انسان» گرچه در مباحث منطقی به عنوان «نوع اخیر» یا «نوع الأنواع» مطرح است، ولی از دیدگاه قرآن کریم انسانْ نوعِ متوسط است، نه نوع اخیر و بعد از آن برای وی چهار نوع مطرح است: فرشته مَنِشی، درنده خویی، شهوت و شیطنت و آنچه امام باقر(علیه السلام) به ابوبصیر در موسم حج نشان داد و او بسیاری از حج گزاران را که از ولایت اهل بیت(علیهم السلام) متمرّد بودند به صورت حیوانات مشاهده کرد، ارائه همین باطن بود؛ یعنی، وقتی ابوبصیر گفت: «ما أکثر الحجیج وأعظم الضجیج! »، امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «بل ما أکثر الضجیج وأقل الحجیج». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ ره آورد در مسیر درجات یا درکات 🟩انسان در نظام هستی، یا در مسیر و ولایت الهی حرکت می کند یا در مسیر و ولایت شیطانی و هبوط به سوی اَسفل السافلین. 🟧 اگر انسان در مسیر ولایت الهی قرار گرفت به جایی می رسد که ابتدا و سپس خدای سبحان می شود و آنگاه خدای سبحان، زبان، چشم و گوش او می شود و چنین انسان ملکوتی به وسیله خدا می شنود، می بیند، می گوید و...: «وإنه لیتقرّب إلی بالنافلة حتی أحبّه فإذا أحببته کنت سمْعَه الذی یسمع به وبصره الذی یبصر به ولسانه الذی ینطق به ویده التی یبطش بها...با کارهای مستحب به من نزدیک می شود، تا آن جا که او را دوست می دارم. پس چون دوستش داشتم، گوش شنوایش، چشم بینایش، زبان گویایش و دست نیرومندش می شوم 🟪 و از این برتر مقامی است که انسان، » و شود، همان گونه که امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: «أنا عین الله وأنا جنب الله وأنا یدالله». تفصیل بحث درباره قرب نوافل و قرب فرایض که در حدیث معروف به قرب نوافل مطرح است، به محلّ مناسب خود موکول می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ره آورد در مسیر درجات یا درکات ⏳کسی که در مسیر درکات شیطانی حرکت کند، ادله عقلی و نقلی نشانه آن است که در این مسیر ابتدا به جایی می رسد که شیطان در دل او می کند و سپس شیطان او سخن می گوید و با چشم او می بیند؛ یعنی، چنین شخصی ابزار ادراک و تحریک شیطان می گردد و... تا آن جا که سخن انسان جز گناه و نگاهش جز معصیت نباشد: «اتخذوا الشیطان لأمرهم ملاکاً واتخذهم له أشراکاً فباض وفرّخ فی صدورهم ودبّ ودرج فی حجورهم فنظر بأعینهم ونطق بألسنتهم...» ⌛️[ترجمه]شيطان را ملاك كار خود قرار دادند و شيطان نيز آنان را خود ساخت. پس، در سينه هايشان، تخم گذاشت و جوجه برآورد و بر روى دامنشان جنبيدن گرفت و به راه افتاد. از راه چشمانشان مى نگريست و از زبانشان سخن مى گفت، به راه خطايشان افكند و هر نكوهيدگى و زشتى را در ديده شان بياراست و در اعمالشان شريك شد، و سخن باطل خود بر زبان ايشان نهاد.  بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 3⃣کافران و منافقان در تباهی و سرکشی 🔊خدای سبحان در خود توفیق فهم معارف صحیح را از منافقان می گیرد. آنگاه در تاریکی ضلالت سرگردان می شوند و در چاهی که به دست خود کنده اند، سقوط می کنند. 🔉 قرآن کریم همان گونه که درباره کافران سخن از غرق شدن در گرداب خطاها دارد: « أحاطت به خطیئته »، درباره منافقان نیز سخن از در گرداب طغیان و کوردلی دارد: « فی طغیانهم یعمهون » . 🔇در عقل و وَهْم اگر عقل به اسارت وَهْم درآمد وَهْم میدان دار صحنه ادراکی نفس می شود و مجاری ادراک صحیح را می بندد و چنین انسانی هرگز به اندیشه صحیح راه نخواهد یافت. اندیشه های باطل صفحه نفس او را پرمی کندو انسان در طغیان این اندیشه های واهی با کوردلی می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 4⃣ منافقان سرکش 🌪در آیات مورد بحث، خدای سبحان به بخشی از کیفرهای منافقان اشاره می کند که خداوند نسبت به آنان، یکی از آن کیفرهاست، (خداوند آنان را بر اثر اعمال ناروایشان به استهزای کیفری، سبک مغز و سفیه می کند) و دیگری آن که ایشان را در سرکشی و کورباطنی خودشان می سازد. 🔥 بخش دیگری از کیفر منافقان آن است که آنان همان گونه که در دنیا با قرینند و با آنان خلوت می کنند، در نیز با آنان می شوند و همه با هم در جهنّم سقوط می کنند: « فو ربّک لنحشرنّهم والشیاطینَ ثم لنحضرنّهم حوْل جهنّم جثّیاً... پس به پروردگارت سوگند، آنان را [كه بدون دليل و از روى جهل و نادانى منكر زنده شدن مردگانند] با شياطين محشور مى كنيم، سپس آنان را در حالى كه به زانو درآمده اند، گرداگرد دوزخ حاضر خواهيم كرد》 بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 1⃣ معنای 🔦 ـعن حسن بن علی بن فضال عن ابیه، قال: سئلت الرضا(علیه السلام)... فقال: «إن الله تعالی لا یسخر ولا یستهزی ء ولا یمکر ولا یخادع ولکنّه تعالی (جزاء میدهد آنها را) جزاء السخریّة وجزاء الاستهزاء وجزاء المکر والخدیعة، تعالی عما یقول الظالمون علوّاً کبیراً». 📬 اشاره: اوصاف مزبور، خداوند است، نه صفات ذاتی او؛اوصاف فعلی از مقام فعل خداوند انتزاع می شود، نه از مقام ذات او. ⚖ کارهای خداوند درباره تبهکارانِ کفرپیشه و منافق به عنوان است، نه آن که ابتداءً چنین اموری را درباره برخی انسانها روا دارد. آنگاه از کار خداوند که نسبت به کافران و منافقان عنوان «کیفر» دارد، عناوین یاد شده انتزاع می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۱۵_۱۴: " وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَی شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ (15) " ⛓بحث: 2⃣ به دست شیطان 📨ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام):«اتخذوا الشیطان لأمرهم مِلاکاً، واتَّخَذَهم له أشراکاً فباض وفَرَّخ فی صدورهم، ودَبَّ ودرج فی حجورهم، فنظر بأعینهم، ونطق بألسنتهم، فَرَکِب بهم الزَّلَل، وزیّن لهم الخَطَل، فِعْلَ من قد شَرِکه الشیطان فی سلطانه ونطق بالباطل علی لسانه». 📥 : امیر مؤمنان(علیه السلام) درباره منافقان، کافران و تبهکاران که پیروان شیطانند، می فرماید: «اینان شیطان را ارزش علوم و اعمال خود قرار دادند. شیطان نیز ایشان را شریک اندیشه و کار خود قرار داده، در راه اغفال دیگر بندگانِ خدا، از آنها به صورت بند و دام بهره می برد. سپس او در دلشان کرده، تخمها را تا برآمدن ها پرورش می دهد و آنگاه جوجه های او از سینه انسانها فرود آمده در حرکت می کنند. 📤پس شیطان با اینان می نگرد و با سخن می گوید و با مرتکب لغزشها می شود و کردارهای ناپسند را در نگاهشان می دهد. اعمالشان گواهی می دهد که با همکاری شیطان انجام شده است. کارهای چنین انسانهای به دام افتاده با کار کسی است که شیطان در نفوذ و قدرت او شریک شده و با زبان او باطل می گوید». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan