فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چه چیز دردناکتر از آنکه ببینی فرزندت بخاطر سوتغذیه در حال مرگ تدرجی ست؟!
🔸غمی سنگین تر از هر مرگ بخاطر بمب و خمپاره و موشک!
#غزه_سربلند
#غزه_مظلوم
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #نزاهت_قرآن_از_ریب
📬 جمله « لا ریب فیه » در مقام نفی است و معنایش این است که در قرآن کریم هیچ منشأ ریبی وجود ندارد و اگر شکی وجود دارد از #ناحیه_بیننده است که از روی کفر یا نفاق یا جهل به قرآن می نگرد. توضیح این که، اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری نباشد، آن قضیه قابل ریب و شک است؛ چون ممکن است موضوع دارای این محمول باشد؛ چنانکه ممکن است چنین محمولی نداشته باشد. ولی اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری بود، یعنی موضوع بالضروره واجد محمول بود و محمول نیز بالضروره برای موضوع ثابت بود،چنین قضیه ای ذاتاً «لا ریب فیه» است و جایی برای تردید در آن نیست و اگر کسی تردید کند برای آن است که این قضیه و موضوع و محمول آن را کاملاً نشناخته و یا بر اثر عناد در آن تردید رواداشته است.
📭پس این که قرآن در آغاز سوره بقره می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه » و در آیه مورد بحث نیز می فرماید: « إن کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا » بدین معناست که این #شما هستید که در شک فرو رفته اید وگرنه شک به حریم کتاب الهی راه نمی یابد. از این رو با کلمه « کنتم » شک را به کافران و منافقان نسبت می دهد، نه به خودِ قرآن کریم که کتاب هدایت، شفا و رحمت است: « وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین » و همه صفات سلبیه ای که به قرآن اسناد داده شده، مانند « وهو علیهم عمی » در واقع به خود کافران و منافقان بر می گردد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴داخل کانالهای غزه و عربی دارن از این صحبت میکنند که شیعیان امیرالمومنین(ع) در دفاع از مردم غزه پیشتاز هستند و دولتهای عربی و مردمش غزه رو فراموش کردند.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #نزاهت_قرآن_از_ریب
🎚قرآن کریم اصول معارف دین و حق بودن آنها را بدیهی می داند و امر بدیهی شایسته شک و ریب نیست. درباره بدیهی بودن #مبدأ می فرماید: « أفی الله شکّ فاطر السّماوات والأرض » و درباره حق بودن #وحی و رسالت می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه ». درباره حق بودن #قیامت نیز می گوید: « لیجمعنّکم إلی یوم القیامة لا ریب فیه »، « ذلک الیوم الحق ». اما از سوی دیگر درباره شک کافران و منافقان درباره این امور، می فرماید: عدّه ای درباره #توحید_ربوبی می گویند: « وإنا لفی شکّ ممّا تدعوننا إلیه مریب » و درباره #وحی هم می گویند: « أأُنزل علیه الذکر من بیننا بل هم فی شک من ذکری » و در باره #معاد می فرماید: « وما کان له علیهم من سلطان إلاّ لنعلم من یؤمن بالآخرة ممّن هو منها فی شک ».
⌛️امّا اگر کافران و منافقان درباره اصول دین #شک دارند نه برای آن است که آن حقایق قابل ریب است، بلکه بر اثر #کوری منکران است. از این رو در برخی آیات می فرماید: « بل ادّراک علمهم فی الآخرة بل هم فی شکّ منها بل هم منها عمون ». کسی که قدرت تعقل را از دست داده باشد کور است؛ زیرا در درون انسان چراغ روشنِ عقل و قلب وجود دارد که با خاموش شدن آن، انسان کوردل می شود: « فإنّها لا تعمی الأبصار ولکن تعمی القلوب الّتی فی الصدور》.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت دردناک از سرزمینهای اشغالی؛ بیش از ۱۷ هزار کودک فلسطینی، یک یا هر دو والدین خود را از دست دادهاند!
🔶 الکساندرا سائیه، عضو سازمان بین المللی نجات کودکان: اینجا در غزه کودکان از کودکان مراقب میکنند؛ کودکان به دلیل کمبود مراقبتهای پزشکی میمیرند، سوء تغذیه شدید، اثرات مادام العمر بر روی کودکان میگذارد.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #نزاهت_قرآن_از_ریب
تذکّر
1⃣وقتی معارف الهی مجال #شک نباشد قطعاً مجال #انکار نیز نخواهد بود و چون معاندانْ انکار خود را به صورت شک ذکر کردند، خداوند از همان شک سخن گفته است.
2⃣تعبیر قرآن کریم درباره #خداوند و نیز درباره خود #قرآن این است که هر کدام از این دو نورند. درباره خداوند می فرماید: « الله نور السماوات والأرض... » و درباره خود قرآن می گوید: « قد جائکم من الله نور وکتاب مبین ». بدیهی است که نور شک پذیر نیست، مگر آن که بیننده نابینا باشد.
🟡ریب و شک بر دو قسم است؛ چنانکه کوری نیز بر دو قسم است: برخی از شکها #قابل_درمان و بعضی #غیر_قابل_درمان است. عدّه ای در اوایل امر در کلام الله بودن قرآن شک دارند و پس از دقّت می فهمند که قرآن کلام الله است و به آن ایمان می آورند، ولی عدّه ای لجوجانه ایستادگی می کنند و تا آخر به این ویژگی آگاهی پیدا نمی کنند. کوری ناشی از شک گروه دوم قابل درمان نیست و قرآن کریم در باره آنها می گوید: « وارتابت قلوبهم فهم فی ریبهم یتردّدون »؛ اینان همواره گرفتار ریب و تردیدند. تردید همان ردّ مکرّر و بی هدف است و درباره درمان این گونه از کوردلان می فرماید: « إلاّ أن تقطّع قلوبهم »؛ راه درمان آنها #شکافته_شدن_قلب آنان است که در #قیامت حاصل می شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan