بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🕊حضرت سجّاد (عليه السلام) در اين دعا، #حمد را با #توحيد خداي سبحان آغاز و پس از بيان #رازقيّت خدا، #محاسبه اعمال و #كيفر تبهكاران و #پاداش نيكوكاران، به بيان #ويژگي_ها و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي توان به آن دست يافت.
🔮 همچنين برخي از آثار #ترك_حمد مي پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
💡الف: #حمد، فصلِ(جداکننده) مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و #مرز_انسانيّت انسان مي دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر #حدّ_انسانيّت نيست.
♦️در فرهنگ #قرآن_و_عترت، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه #معنايش «حيوان ناطقِ حامد» است.
🔷بنابراين، اگر كسي حامد #نبود يا تنها در حدّ #زبان اهل حمد بود نه در #قلب و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان #ناطق و گوياست امّا از حدود انسانيّت #خارج شده، به مرز #بهيميّت پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمت ها بهره مي برند، ولي #معرفت حمد(مثل انسان را) ندارند.
🌀شايان ذكر است كه، آنچه #فارق بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه #كامل_حمد است كه امام سجّاد (عليه السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه و يكم صحيفه بيان كرده اند وگرنه #همه موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شيء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم...هیچ موجودی نیست مگر اینکه تسبیح او را می گویند ولی شما تسبیح آن ها را درک نمی کنید).
⭕️ #سرّ اين كه خداي سبحان درباره برخي انسان ها مي فرمايد: همانند #چهارپايان، بلكه از آنها نيز #پست ترند: (أولئك #كالأنعام بل هم #أضلّ)، اين است كه حيوانات نيز مرتبه #ضعيف شكر را دارند، ولي چون از #عقل بهره اي ندارند به #كمال_حمد_معقول نمي رسند.
🛑 اما #انسان با داشتن #كمال_عقلي، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده #شعور حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي گيرد و با داشتن #چراغ، بيراهه مي رود. چنين عقلي در اسارت هوس هاست: «كم من #عقل أسيرٍ تحت #هوي أميرٍ....چه بسیار #عقل های اسیری که تحت فرمان #هوایِ امیر هستند.».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
📮ب: #حمد عامل #همزيستي با پيامبران و فرشتگان و ره توشه اي براي #سرعت و سبقت به سوي #رضايت و عفو الهي است.
🗂ج: حمد #روشني_بخش تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي #رستاخيز است.
🔖 #تاريكي برزخ بر اثر #گناه است و #نور آن با #طاعت تأمين مي شود. با روشن شدن برزخ، راه انسان به سوي #قيامت_كبرا هموار مي شود و پيمودن اين راه كه براي برخي انسان ها، همانند ورود از دنيا به برزخ بسيار دشوار است، #آسان مي گردد.
🖊بيان مطلب اين كه، #حقيقت_مرگ از #نظر_دين، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار». اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش #زيست_شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسان ها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است.
📍 #رزمنده اي كه صبحگاهان در ميدان نبرد هدف تير دشمن قرار مي گيرد و تا #شامگاه در خون خود مي غلتد، گرچه پنداشته مي شود كه با فشارِِ مرگ دست به #گريبان است، اما او ديگر توجّهي به دنيا ندارد و همانند #تشنه بي تابي است كه در هواي گرم و سوزان، چشمه ساري از آب خنك و زلال مي يابد و تن به آن مي سپارد.
🖌 از اين رو امام باقر (عليه السلام) در پاسخ اين پرسش كه شهيدان #كربلا در برابر رگبار تيرها چه احساسي داشتند؟ فرمودند: «همان احساسي كه شما از فشار دادن يكي از #انگشتان خود با #دو_انگشت ديگر داريد».
🚨 #مرگ_سرخ و انتقال از دنيا به برزخ براي شهيد #لذّت_بخش است، نه رنج آور. امّا #تبهكاري كه به سرعت جان مي دهد، گرچه به ظاهر فشار جان دادن ندارد، ليكن جدا شدن روح او از #تعلقات دنيا و انتقال به برزخ برايش بسيار دشوار است.
❄️ قرآن كريم دشواري مرگ و انتقال تبهكاران به عالم برزخ را اين گونه وصف مي كند: (ولو تري إذ يتوفّي الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم وذوقوا عذاب الحريق...و اگر ببینی! زمانی را که ملائکه بر صورت و پشت های کافران می زنند و می گویند بچشید عذاب آتش را...)، (فكيف إذا توفّتْهم الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم...پس چگونه است زمانی ملائکه آن ها را می گیرند و بر صورت ها و پشت هایشان می زنند...).
💥سرّ زدن (بَر) چهره و پشت آنان شايد اين باشد كه فرشتگانِ مأمور دنيا كه انسانِ تبهكار را #تهي_دست در حال رفتن مي بينند، با زدن بر پشت او، وي را از دنيا سوق داده، بيرون مي رانند؛ مأموران برزخ نيز چون او را #تهي_دست در حال آمدن مشاهده مي كنند بر صورتش مي كوبند و اين گونه از او #استقبال مي كنند و اين خود #گونه_اي از عذاب و فشار قبر است.
⚡️ و بر اين اساس كه #عالم_قبر همان #عالم_برزخ است، انسان تبهكار گرچه در فضاي بازِ آسمان يا دريا بميرد فشار قبر دارد. كسي كه #توانست به آساني از دنيا به برزخ راه يابد، راه برزخ به سوي #قيامت نيز بر او هموار و آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🎈ج: حمد #روشني_بخش تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي #رستاخيز است. ادامه....
⚱سرّ اين كه حمدْ #پيمودن راه برزخ به قيامت را آسان مي كند، آن است كه انسانِ حامد و شاكر، خدا را #وليّ_نعمت خود مي داند و كسي كه ولي نعمت خود را به خوبي بشناسد، مي تواند او را حمد كند و او هرگز #تفكر_قاروني ندارد تا بگويد: (قال إنّما أوتيته علي #علمٍ_عندي...قارون: جز این نیست که این ثروت را با علمی که در #نزدم هست به دست آوردم).
💎كسي كه نعمت را از ناحيه #غير_خدا مي داند و طلب كارانه مي گويد: «با تلاش خود به آن رسيده ام»، گرچه به #زبان «الحمد لله ربّ العالمين» بگويد، تنها حمد زباني دارد و #روح او روح حامد نيست.
💡 بنابراين، كسي كه طلب كارانه نعمت را #دسترنج خود مي داند، به حقيقت حمد نرسيده و #وليّ_نعمت خود را نشناخته است.
🎞دنيا گرايان پس از مرگ، همانند #حال_خواب، يك سلسله خاطرات دارند و بسياري از آنان از انتقال به جهاني ديگر آگاه نيستند وپس از شنيدن تلقين ميّت و مشاهده اموري، در مي يابند كه به عالم برزخ منتقل شده اند و چون حقيقتِ مرگ #انتقال است و انسان وابستگي هاي فراواني به دنيا دارد، تا همه تعلقات خود را از دنيا قطع #نكند وارد برزخ نمي شود.
🔔براي گسستن همه اين پيوندها نيز زماني #طولاني لازم است.
💠انسان #شيفته دنيا همانند معتادي است كه در بازداشتگاه به سر مي برد، كه اعتيادش باقي است، ولي مواد مورد اعتيادش در دسترس او نيست و از اين رو به عذابي #دردناك گرفتار است.
🔰 انسان دنياگرا با #قلبي_آكنده از تعلق با دنيا وداع مي كند و اين #علاقه تا مدت ها او را #می_سوزاند تا به تدريج و بر اثر اشتغال به عقبات برزخ، علاقه اش از دنيا بريده شود؛ زيرا آن جا راهِ درماني وجود ندارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
🔘 #چهره فقهي امامت
💬با وجود #كلامي (که در مورد فعل خداست نه بندگان) بودن مسئله #امامت، در برخي روايات از همين مسئله در رديف #فروع_دين ( فقهی و افعال بندگان) ياد شده است.
🎯رازش اين است كه #امامت_و_ولايت دو چهره دارد: كلامي و فقهي؛ به اعتبار بُعد #فقهي_اش كنار نماز، روزه، حج، جهاد، زكات و مانند اينها قرار مي گيرد كه همه از #اركان فروع دين شمرده مي شوند.
📢به ديگر سخن، آن بخش از مسئله امامت كه عهده دار مسئله نصب و مشروعيت است به #فعل_خداي سبحان باز مي گردد، جزو #اصول_دين است و علم #كلام عهده دار آن است؛ لكن چون پذيرش امام معصوم و اطاعت از رهبري او بر #مردم_واجب است (امامت نسبت به مردم)، #همانند نماز و روزه و زكات و حج و جهاد مسئلهاي #فقهي است.
⌛️بنابراين #پذيرش امام معصوم نيز همانند نماز از واجبات فرعي و #فقهي است.
🔳 #مرز انديشه #شيعي از صاحبان ديگر انديشه ها در اين #محور از يكديگر جدا مي شود، زيرا بر اساس مكتب نصب، حكومت بر محور #شايسته_سالاري (عصمت) بنا ميشود و شايستگان بر #اريكه (تخت) قدرت مي نشينند و به امر و نصب #الهي عهده دار اين مقام و مسئوليت ميشوند.
⌚️ولي بر پايه #بينش_ديگران، بسا كه شايستگان #گوشه_نشين شوند، چنان كه نمونه آن را به حسب ظاهر و ديد خود در نظام #ليبرال_دموكراسي (حکومت آزایخواه مردمی) غرب مشاهده ميكنيم.
💡اينان اهل #نظرند نه #بصر، هر بيننده اي صاحب بصيرت #نيست.
🎯 اهل #نظر شايد #زياد باشند؛ اما #صاحبان بصر #اندك اند.
🔊خداي سبحان به پيامبر #محبوبش درباره #اهل_نظر #فاقد_بصيرت مي فرمايد كه عده اي تو را #مي_نگرند ولي #نمي_بينند. اينان فقط مشخصات ظاهري و حسب و نسب تو را ميدانند و از كلامت جز ظاهر آن را نمي فهمند: (و #تَراهُم يَنظُرونَ اِلَيكَ وهُم #لا_يُبصِرون).
🎙در مسئله #امامت و ولايت نيز برخي اهل نظرند نه #بصر: آنان كه پس از رحلت نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم زير سقف سقيفه بني ساعده مشكل نيابت را به زعم #آفل (باطل) خود حل كردند و كسي را كه هرگز با «منوب عنه...نایب خدا» خود يعني پيامبر خدا #سنخيتي نداشت به جاي ايشان نشانيدند، #اهل_نظر بودند؛ نه #اهل_بصر تا منوب عنه را بشناسند،درنتيجه #نايب وي را تشخيص دهند.
💬آنها نه #نيابت را دريافتند و نه #منوب_عنه (پیامبر) را شناختند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i