eitaa logo
حیفه نبینی/یک از هزاران
149 دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
9هزار ویدیو
28 فایل
کرسی آزاداندیشی پیرامون مسائل روز ملت ایران و امت اسلام با ارائه مطالب دینی و سیاسی عنوان اولیه کانال؛ «چلچراغ معارف و احکام حم» است. (حم/HM = حسینی منتظر) @chelcheraaqHM در ادامه، ممکنست عنوان یا عکس پروفایل آن، تغییر کند اما نشانی آن، ثابت خواهد ماند!
مشاهده در ایتا
دانلود
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ جالب و زیبا درباره اثبات موجودات فرازمینی در قرآن کریم توصیه به همه دیدن این کلیپ زیبا و شیوا توسط دکتر فریدونی😊 🌔 @nojoom_et 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
انرژی آزاد شده از خورشید آنقدر زیاد است که حتی تصور آن نیز دشوار است. انرژی آزاد شده از هسته خورشید در هر ثانیه، معادل 100 میلیارد بمب اتم می باشد. 🌔 @nojoom_et 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
درّه‌ای با عمق ۸ کیلومتر! والس مارينريس (Valles Marineris) بزرگترين تنگ دره در منظومۀ شمسى كه در مريخ است ٣٠٠٠ كيلومتر طول، ٦٠٠ كيلومتر عرض، و ٨ كيلومتر عمق دارد. عكس از ناسا 🌔 @nojoom_et 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🔻مَرَّ برسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله رجُلٌ و هو في أصْحابِهِ، فقالَ بعضُ القَومِ: مَجْنونٌ! فقالَ النّبيٌّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله: بَلْ هذا رجُلٌ مُصابٌ، إنّما المَجْنونُ عَبدٌ أو أمَةٌ أبْلَيا شَبابَهُما في غَيرِ طاعةِ اللّه‏ِ؛ پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله با اصحاب‏ خود بود كه مردى به آنان برخورد. يكى از اصحاب گفت: اين مرد ديوانه است. پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: نه، او آسيب ديده است. ديوانه آن مرد يا زنى است كه جوانى‏ اش را در راهى جز طاعت خدا صرف كرده باشد. 📗مشكاة الأنوار : ۲۹۴ / ۸۹۸ 🔅 امام خامنه ای: 💠 مسأله‌ى زن واقعاً مسأله‌ى مهمّی است. یک عدّه توجّه نمی‌کنند و به عنوان یک مسأله‌ى نمایشى که حالا مد روز است، حرف می‌زنند. 📍 گرایش‌هاى فمینیستى و گرایش خاصّ غربىِ در مورد زن هم که به‌جاى خود محفوظ است؛ 👈 امّا اصل در خانواده، در اجتماع، ارزش و اهمیّت زن و امورى از این قبیل، چیزهایى است که ما حقیقتاً به آنها کم پرداخته‌ایم 🔸 و از این کم پرداختن خسارت هم می‌بینیم. خودِ این، یک مسأله است. ۱۳۷۴/۰۹/۱۶ 🔻🔻🔻عضو شوید🔻🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
♨️مدرنیته ستیزی اردوغان با نسخه سنت‌گرایی سید حسین نصر ✍سید علی بطحائی 🔹 دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، «ابراهیم کالین» را به عنوان رئیس سرویس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ترکیه منصوب کرده است. این منصب که در ساختار دولت ترکیه جایگاهی فرهنگی - امنیتی دارد، قطعا پیام های ویژه ای را به جهان اسلام و غرب ارسال خواهد کرد. اما کالین کیست و چه ارتباطی با سید حسین نصر دارد و با این انتخاب چه پیامدهایی برای خط مشی فرهنگی جدید دولت آینده ترکیه در تعامل با غرب بوجود خواهد آمد؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم داشت. 🔸 یکم: کالین پنجاه و دو ساله، هنرمند، شاعر، نوازنده، صاحب نظر در مباحث اسلامی و به جریان اسلام سنتگرا تعلق دارد. او فارغ التحصیل دکتری دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، شاگرد ویژه سید حسین نصر و دستیار مخصوص او در پروژه معرفی «بزرگان فلسفه صدرایی در جهان متجدّد» است. کالین چهره‌ای شدیدا ضد غرب و رویکردی مدرنیته ستیز دارد و از نظر جریان شناسی، در چارچوب فلسفه سنتی صدرایی، سنت‌گرایی گِنونی و اسلام سنتگرای نصر جای دارد. کتاب «مقدمه الی تاریخنا و الاخر؛ ماوراء العلاقات بین الاسلام و الغرب» مانیفست مشهور او علیه غرب و مدرنیته است و به عربی نیز ترجمه شده است. 🔹 دوّم: سید حسین نصر از معدود اندیشوران ایرانی است که آوازه اندیشه هایش از مرزهای ایران گذشته و جای خود را در جهان امروز به خوبی باز کرده است. اسلام سنّتگرای نصر با چند ایده شاخص «حکمت خالده»، «وحدت متعالیه ادیان»، «تکثرگرایی دینی»، «گرایش به عرفان و تصوّف»، «احیای علم و هنر مقدس» در تقابل با علوم و هنرهای مدرن، «نفی ساختارگرایانه غرب و طرد دنیای مدرنیته» و «پروژه اسلامی سازی علوم» مطرح شده است. در حالی که عمده جریان های اسلامی واکنش های سلبی و بعضا غیر منسجم نسبت به مدرنیته اتخاذ کرده اند، نصر با رویکرد ایجابی و پس زدن روشمند تجدد غربی؛ گفتمان خود را «نقطه پیکان تعامل اسلام و مدرنیته» معرفی کرده است. 🔸 سوم: اردوغان در دور جدید تجربه حکمرانی خود و پس از امتحان کردن نسخه های متعدد جریانات اسلامی اعم از لیبرالیسم اسلامی، اخوان گرایی سیاسی، تکنوکراتیسم، ناسیونالیسم ترکی در ادوار قبل، این بار با معرفی گالین سعی در مواجه جدید خود با غرب مدرن از طریق پیاده سازی نسخه سنتگرایی نصر، رنه گنون و شوآن را دارد. باید دید در این سیاست مدرنیته ستیز جدید، کالین چگونه نفی غرب را از طریق نخستین آزمودن نسخه اسلام سنت‌گرا به پیش خواهد برد. به زودی روشن خواهد شد آیا نسخه نصر می تواند در ترکیه جدید ظهور عملی داشته باشد و چگونه مدرنیته ستیزی سنتگرایانه، خط مشی ترکیه و جهان اسلام را تغییر خواهد داد؟ 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
♨️هیچ قاضی شیعه در دستگاه قضایی طالبان حضور ندارد 🔻رواداری؛ نهاد نظارتی حقوق بشر، روز دوشنبه، 5 ژوئن در گزارش جدید خود به وضعیت شیعیان افغانستان در محاکم طالبان پرداخته است. در این گزارش آمده که هیچ قاضی شیعه در نظام طالبان وجود ندارد. براساس این گزارش طالبان تمام قضات شیعه را برکنار کرده‌ و در حال حاضر در دستگاه قضایی این گروه، هیچ فردی از شیعیان در منصب قضا حضور ندارد. این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، قانون «احوال شخصیه» اهل تشیع را نیز لغو کرده و در حال حاضر دعاوی مدنی و احوال شخصیه‌ شیعیان براساس فقه حنفی بررسی می شود. «رواداری» در گزارش خود گفته که یافته‌هایش نشان می‌دهد که محاکم طالبان در قضایایی که یک طرف دعوی شیعه‌مذهب باشد، تبعیض‌آمیز عمل می‌کنند. این نهاد افزوده که دادگاه طالبان دعوای مالکیت بر سر یک مسجد میان شیعیان و اهل سنت در منطقه‌ی «دولت‌خانه» شهر هرات را به نفع پیروان مذهب حنفی فیصله داده است، در حالی‌که شیعیان سالیان متمادی از این مسجد استفاده می‌کردند. رواداری همچنین گفته که شیعیان کم‌تر به محاکم طالبان اعتماد می‌کنند و به‌خصوص در قضایای حقوقی و احوال شخصیه به روش‌های غیرقضایی، مثل حل اختلاف توسط بزرگ قوم یا امام مسجد رجوع می کنند. به‌گفته‌ این نهاد، عدم استقلال نهادی و فردی در محاکم طالبان، مداخله‌ی نهادهای غیرمسئول در رسیدگی به قضایای جزایی و حقوقی، بدرفتاری با زندانیان، توقیف خودسرانه و غیرقانونی و عدم التزام به موازین محاکمه‌ی عادلانه از مهم‌ترین عوامل در کاهش اعتماد شهروندان به نهادهای قضایی طالبان است. یافته‌های «رواداری» نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق زنان جرأت مراجعه به محاکم طالبان را ندارند چرا که طالبان در مورد دعاوی جزایی و حقوقی زنان، رفتار سخت‌گیرانه‌ دارند. این نهاد افزوده است که براساس شواهد، ۱۰۱۶ نفر از کارکنان بخش‌های مختلف دادستانی کل، اعم از زنان و مردان و ۲ هزار قاضی در سراسر کشور برکنار شده‌اند. به‌گفته‌ این نهاد اکثریت مطلق قضات و مفتی‌های محاکم طالبان، فارغ التحصیلان مدرسه‌های دینی پاکستانی هستند. پذیرش قانون احوال شخصیه شیعیان و به رسمیت شناختن مذهب جعفری از خواسته‌های اصلی شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان بوده که تاکنون پذیرفته نشده است. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🔻یک مقام عالی رتبه دینی ترکیه: استانبول به بزرگترین پایگاه بزرگ علمای جهان اسلام تبدیل شده است 🔻در پی احداث دانشگاه جامع بین المللی معارف اسلامی برای آشتی سنت و مدرنیته در استانبول هستیم 🔸دکتر محمد گورمز مسئول گذشته سازمان دیانت ترکیه و عضو هیأت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سفر امروز به دوحه با استقبال گرم علی قره داغی دبیرکل اتحادیه و هیأت امناء و اعضای اتحادیه شعبه قطر مواجه شد. 🔹دکتر گورمز که از سوی دانشکده معارف اسلامی دانشگاه حمد به قطر دعوت شده است عصر امروز سخنرانی با موضوع «تجدید مبدأ: چگونه علمای آینده باشیم» را ارائه کرد. این سخنرانی بخشی از برنامه جدید دانشکده است که برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌شود. 🔸در این دیدار موضوعات زیادی از جمله انتخابات اخیر ترکیه، پیروزی و انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه و جهت‌گیری‌های دولت در رابطه با جوانان و نسل جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹گورمز در سخنان خود با اشاره به اتاق فکری تحت اشراف خود و فعالیت‌های آن تصریح کرد: بیش از 300 دانشجو از بیش از 30 کشور جهان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این مرکز تحصیل می‌کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد از زمانی که سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد و علما را به این شهر فرا خواند، این دومین بار است که این شهر به محل اقامت علما تبدیل می‌شود. 🔸در این نشست ایده تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی با مرجعیت اسلامی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از این کار تأسیس دانشگاهی مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و ترکیبی از اصالت و نوگرایی است. بازدید گورماز از مقر اتحادیه در دوحه و سخنرانی وی در دانشکده مطالعات اسلامی نشان دهنده تعهد او به ارتقای دانش، آموزش و تعامل با مسائل جاری و مهم جهانی است. 👈 منبع ✍حوزه علمیه قم هم‌ هنوز درگیر جمع بین سنن کارآمد حوزوی و سیستم اداری، دادن مدرک مستقل حوزوی، مشخص شدن مسئولیتهای صف و ستاد‌، عدم دخالت شورای عالی در امور اجرایی، تنظیم اعتدال امتحانات شفاهی، سالم سازی آی تی در حوزه و این طور امور پیش پا افتاده است. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🔻رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: شَـرُّ النّاسِ عِندَ اللّه ِ يَوْمَ القِيـامَةِ الَّذينَ يُـكْرَمُونَ اتّـِقاءَ شَـرِّهِمْ. در روز قيامت، بدترين مردم نزد خدا آنانند كه بـه خـاطر پرهــيز از شـرّ و بـدى شان مورد احترام مردم قرار مى گيرند. 📗 [اصول كافى، ج 2 ص 327] 🔻مقام معظم رهبری(مدظله العالی): 🔸تخریب محیط زیست، از آن چیزهایی است که ضربه‌اش را یک ملت، یک منطقه‌ جغرافیایی، گاهی همه دنیا در وقتی احساس می‌کنند که دیگر قابل جبران نیست... حفظ و رعایت محیط زیست، یک وظیفه‌ حاکمیتی است. ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ‏ 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
♨️ادامه اسلام هراسی در هند 🔻از راهپیمایی تحریم تجاری مسلمانان تا لغو مجوز یک مدرسه خصوصی به دلیل حجاب در ادامه روند سرکوب و آزار و اذیت مسلمانان در هند، گروه‌های ضد اسلامی هندو راهپیمایی‌های متعددی را در مناطق مسلمان نشین برپا کردند و طی آن اقدام به تخریب مغازه‌های مسلمانان کردند. آنها همچنین اعلامیه‌هایی با مضمون تحریم تجارت با مسلمانان، پخش کردند. فیلم ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، راهپیمایی گسترده گروه‌های تندرو وابسته به حزب حاکم بهاراتا جاناتا را نشان می دهد. همچنین یک مدرسه خصوصی در هند پس از انتشار تصاویر محجبه از دانش آموزان اول و ممتاز مجوزش لغو شد. دولت هند در ایالت مادیا پرادش مجوز یک مدرسه خصوصی در داموه را پس از ادعای اجبار دانش آموزان دختر به داشتن حجاب لغو کرد. این مدرسه هفته گذشته هنگامی که پوستری برای تبریک به دانش‌آموزان ممتاز را با تصاویری از دخترانی که روسری به سر داشتند بر روی دیوار خود نصب کرد، مورد توجه قرار گرفت. بنا به گزارش رسانه ها، دولت مادیا پرادش 31 می دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرد. در همین راستا، گروه های راست افراطی هندو خواستار لغو مجوز این مدرسه شدند و ادعا کردند این مدرسه دختران غیر مسلمان را مجبور به پوشیدن حجاب می کند. این درحالی است که هیچ یک از اعضای خانواده دانش آموزان در مدرسه شکایتی نکرده اند. در نتیجه این اقدامات، اداره آموزش و پرورش آن ناحیه، مجوز این مدرسه را که 1208 دانش آموز دارد، باطل کرد. رئیس ایالت مادیا در این مورد گفت: «من می ‌خواهم مطمئن شوم که چنین مؤسساتی تا زمانی که از سیاست آموزشی دولت نخست‌وزیر مودی پیروی نمی کنند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.» 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب 💠کانال چلچراغ و حم 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
♨️بیانات حضرت آیت الله سبحانی در اجلاسیه اساتید 🔻در این ۴۵ سال که از انقلاب می‌گذرد حوزه خیلی پیشرفت کرده است. کسی نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را نادیده بگیرد. به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم: 1⃣ در تفسیر و علوم قرآنی و کلام آثار و دانش‌نامه و مجلات خوبی منتشر شده که افتخار است. 2⃣ دو دائرة المعارف فقه شیعه در قم نوشته شده است و من این‌ها را به کویت -که خودشان دائرة المعارف فقهی دارند- فرستادم؛ اعجاب کردند. 3⃣ فقه معاصر؛ من بخشی از آثار ایشان را دیدم. در موضوعات نوظهور قلم زدند و خیلی زحمت کشیدند. انسان وقتی خودش بخواهد یک برگ از این‌ها را بنویسد متوجه می‌شود چه خبر است. 🔻نکاتی را هم باید در حوزه رعایت کنیم 1⃣ باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم. حتی تعبیرهای خودمان را نباید از خارج الگو بگیریم و باید همان حجت الاسلام و آیت الله و محقق را استفاده کنیم. البته معادل‌سازی اشکالی ندارد. 2⃣ امتیاز حوزه‌های شیعه بر دانشگاه، انتخابی بودن استاد است. باید همین انتخابی بودن را بیشتر رواج دهید و کمتر انتصابی باشد. 3⃣ شیوه امتحانات باید عوض شود. امتحان ما باید امتحان قوه باشد نه امتحان حافظه و این با امتحان تستی درست نمی‌شود. امتحان مثل سابق این باشد که مثلا بخشی از مکاسب را می‌نوشتند و باید آن را در امتحان توضیح می‌دادند یا امتحان را شفاهی برگزار می‌کردند. 4⃣ من خدمت آیت الله اعرافی گفتم، درس مبلغ غیر از درس فقیه است. باید در تربیت مبلغ کوشش کنیم تا در سطح بین‌الملل مبلغ داشته باشیم. 5⃣ ما باید مجله فقهی بین‌المللی در احکام نو داشته باشیم. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
☫﷽☫ از پیامهای دریافتی؛ (سایت «تاریخ ایرانی» http://tarikhirani.ir/fa/news/5728 ): داریم تا احساس! (قسمت 01): هواپیمای حامل و همراهانش در ۱۲ ۱۳۵۷ وارد آسمان ایران شده بود که از ایشان پرسیده شد: «چه احساسی دارید؟» و امام پاسخ داد: «هیچ». تاکنون تعبیرها و تفسیرهای زیادی درباره این پاسخ امام منتشر شده و یکی از اولین توضیحات در این باره را حجت‌الاسلام داد که روز ۱۸ بهمن ۱۳۵۷ به روزنامه اطلاعات گفت: «برای امام خمینی که سال‌ها عمرشان را صرف مبارزات ملی کرده‌اند، چه احساسی می‌تواند گویاتر از این باشد که جان در کف و با قبول تمام مخاطرات تصمیم گرفتند که به برگردند تا در کنار مردم مسلمان ایران باشند. کسی که بر مسلمین و جامعه بشری رهبری دارد همیشه باید جهان عمومی و منافع مردم را در نظر بگیرد و از جهان خصوصی و عواطف شخصی چشم بپوشد.» دو سال پس از ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل فردوسی‌پور، از همراهان امام خمینی با شرح سفر ایشان به و بازگشت به ایران، ماجرای این پاسخ امام در هواپیما را نیز توضیح داد. «تاریخ ایرانی» روایت فردوسی‌پور را که در ۱۲ بهمن ۱۳۵۹ در ویژه‌نامه روزنامه اطلاعات منتشر شده، بازنشر می‌کند: *** پس از فشارهایی که دولت بر امام وارد ساخت و مانع ادامه فعالیت‌های ایشان گشت و حضور امام در عراق منوط به عدم فعالیت‌های سیاسی ایشان و همراهانشان شد، امام ترجیح دادند از عراق خارج شوند تا به فعالیت‌های سیاسی‌شان ادامه دهند. وقتی امام از مرز عراق – کویت رد می‌شدند، هنگام وداع با دوستان و یاران سخنرانی کوتاهی ایراد فرمودند: «من بین سکوت و ماندن در عراق یا ادامه فعالیت‌های سیاسی‌ام مخیر شدم و من شق دوم را انتخاب کرده‌ام و از عراق خارج می‌شوم و تصمیم گرفته‌ام ندای ملتم را به تمام دنیا برسانم و صلاح ندانستم که بیش از این در بمانم و به ادامه دهم.» قبلا در زمینه اینکه به کدام کشور باید رفت، با امام صحبت شده بود آیا کشورهای بهتر است یا کشورهای دیگر، ابتدا اصرار امام بر مسافرت به یکی از کشورهای بود. در همین رابطه به یکی از برادران که پیام امام را برای به برد، سفارش شد در مورد زمینه به بررسی کند تا معلوم شود زمینه آنجا چطور است، چون نظر امام هجرت به سوریه بود، ولی نظرشان این بود که مقدمتا سفری به بنمایند و برنامه هجرت به سوریه از طریق کویت صورت بگیرد تا در سوریه به ادامه فعالیت‌های سیاسی‌شان بپردازند؛ لذا مقدمات سفر امام به کویت را فراهم کردیم. از طریق قانونی اقدامات لازم صورت گرفت. به وسیله آقای مهری که در کویت بودند برای امام دعوتنامه اخذ شد، بنابراین اداره کویت به عنوان یک مسافر رسمی به امام اجازه ورود به کویت داد، مهر ورود به کویت هم در مرز بر گذرنامه امام و احمد آقا خورد که الان موجود است، تمبر هم در آنجا باطل کردند. منتهی بعدا که مقامات کویتی امام را شناختند و فهمیدند همان شخصیتی است که ایران را بر عهده دارد، یک نفر از کویت آمد و پس از عذرخواهی گفت ما شما را نمی‌توانیم بپذیریم. امام در آغاز اصرار کردند که خیر من برنمی‌گردم، شما به ما اجازه بدهید که از اینجا به فرودگاه کویت برویم و از آنجا به سوریه پرواز کنیم. ماموران کویتی پس از تماس گرفتن با مقامات بالاتر اظهار داشتند که این هم امکان‌پذیر نیست و شما باید برگردید. هنگام بازگشت، تا آخرین لحظه‌ای که آن شب در خدمت امام بودیم، اصرار مبنی بر رفتن به یک کشور غیراسلامی، کشوری که آزادی بیشتری برای فعالیت امام وجود داشته باشد مثل ، و نظایر آن به جایی نرسید و ایشان می‌فرمودند: «من نمی‌توانم در آنجا زندگی کنم، من باید به یک کشور اسلامی بروم.» ما با کمال ناامیدی از اینکه امام جای دیگری را برگزینند، از ایشان جدا شدیم و به استراحت پرداختیم. صبح که امام بلند شدند، آمد و گفت: «بشارت که امام پاریس را انتخاب کردند و تصمیم گرفته‌اند به فرانسه بروند.» حالا چه علتی داشت که امام تغییر رای دادند بر ما پوشیده ماند، لابد امام به واسطه توجهات خاص خود رایشان عوض شد و فرانسه را انتخاب کردند؛ لذا شب وقتی مدیر امن بصره (رئیس سازمان امنیت بصره) آمده بود تا بفهمد امام قصد دارند به چه کشوری مسافرت کنند، امام ابتدا گفتند، معلوم نیست ولی به کشورهای اسلامی خواهم رفت، صبح که ما بلند شدیم و فهمیدیم امام تصمیم گرفته‌اند به پاریس بروند بسیار خوشحال شدیم. آن‌ها هم وسایل بازگشت به را فراهم ساختند. ابتدا می‌خواستند امام را با ماشین به بغداد بفرستند که ما راضی نشدیم و ... ...ادامه دارد. https://eitaa.com/chelcheraaqHM/867 👈 قسمت دوم 💠کانال چلچراغ معارف و احکام 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
☫﷽☫ از پیامهای دریافتی؛ (سایت «تاریخ ایرانی» http://tarikhirani.ir/fa/news/5728 ): داریم تا احساس! (قسمت 02): https://eitaa.com/chelcheraaqHM/866 👈 قسمت اول ... و بالاخره یک طیاره ارتشی در اختیار ما گذاشتند که هفت ساواکی هم هفت هم همراه به فرستادند، امام در بغداد هم شدیدا تحت کنترل بودند. مسافرخانه‌ای را هم خود امام در نظر گرفته بودند و شب در آنجا ماندند، آن شب امام به مشرف شدند و صبح عازم شدند. احمد آقا، ، من و یکی از برادران به نام مرحوم که در یک سانحه اتومبیل در همان اوایل کشته شدند، همراه امام بودیم. در بین راه، در هواپیما مسائل و جهان، مسائل شرعی و مذهبی، مسائل علمی و غیره مطرح می‌شد و امام مرتب جواب سوالات را می‌دادند. امام تقیدی داشتند که اعمال و عبادات و که انجام می‌دادند، در هواپیما هم ترک نشود. این حدود ۶ ساعت از بغداد تا طول کشید، یک ساعت در ژنو توقف داشتیم، دوباره به طرف پاریس پرواز کردیم، پس از یک ساعت به پاریس رسیدیم. حرکت امام از بدون اطلاع بود و امام اصرار داشتند از این امر آگاهی پیدا نکند، حتی جز ۲۲-۲۰ نفر از اطرافیان امام که در جریان فعالیت‌های سیاسی ایشان بودند، کسی از نزدیکان هم از این مسئله خبر نداشتند. از ژنو با آقای در پاریس تماس گرفته شد که امام به پاریس می‌آیند و شما به فکر منزل باشید. در پاریس منزلی تهیه شده بود که متعلق به یکی از دوستان آقای بنی‌صدر بود، امام آنجا وارد شدند. شاید یک ساعت، یک ساعت و نیم به غروب مانده بود که امام وارد آن منزل شدند. مدتی نگذشت که دیدیم آپارتمانی که امام وارد آنجا شده بودند، از پر شد و خبر دادند که از پایین پله‌ها تا بالا (با اینکه آپارتمان محل اقامت امام در طبقه چهارم قرار داشت) خبرنگاران ایستاده‌اند و منتظرند. امام برای مصاحبه اجازه ندادند و فرمودند من فعلا مصاحبه نمی‌کنم. دو، سه ساعت از شب گذشته بود که دو نفر از (مقر ریاست‌جمهوری ) آمدند و تقاضای ملاقات نمودند. در این ملاقات آقای بنی‌صدر، آقای دکتر یزدی و آقای هم بودند. برخلاف آنچه ما تصور می‌کردیم که فرانسه یک کشور آزادی است که هر کسی در آنجا قادر به انجام فعالیت‌های سیاسی است، به محض ورود امام به آن منزل کوچک، دو نفر از طرف ریاست‌جمهوری فرانسه آمدند و اعلام کردند که ما در اینجا به شما اجازه فعالیت سیاسی نمی‌دهیم و اگر بخواهید در پاریس بمانید، به‌هیچ‌وجه ندارید. این مطلب برای ما غیرمترقبه بود و ما از دولت فرانسه که خود را مهد و می‌داند انتظار چنین برخوردی را نداشتیم. امام از عراق به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده، خارج شدند چون عراق یک کشور کوچک دست‌نشانده بود، ولی در فرانسه انتظار نداشتیم بلافاصله بیایند و فعالیت‌های امام را محدود و کنترل نمایند. امام کردند و فرمودند: من آمده‌ام برای اینکه ندای ملتم را به گوش دنیا برسانم و اگر بنا باشد از فعالیت من جلوگیری شود ما از اینجا خارج می‌شویم. این نکته را لازم است بگویم که در بین راه که آمدیم، در ، این بحث مطرح شده بود که اگر دولت فرانسه هم از فعالیت‌های امام جلوگیری کند، چه باید کرد؟ آیا باید به جای دیگری رفت؟ امام چه تصمیمی خواهند گرفت؟ فکر کردیم که با خود امام صحبت کنیم. بعضی از برادران صلاح نمی‌دانستند این مطلب را با امام در میان بگذاریم، مبادا ناراحت شوند چنین امکانی وجود دارد؟ یعنی آیا زمینه مخالفت کردن دولت فرانسه هم وجود دارد؟ ولی ما با ایشان مسئله را مطرح کردیم، برخلاف انتظار ما، امام بلافاصله فرمودند: «مگر شما از خسته شدید؟ من که خسته نشدم، اگر نگذاشتند در پاریس فرود بیاییم ما به جای دیگری خواهیم رفت. کشور دیگری را در نظر بگیرید که بتوانیم در آنجا به فعالیت‌هایمان ادامه بدهیم.» همین خبر بود که در فرانسه به این شکل منعکس شد: « به زمین نمی‌چسبد» و تفسیری که بر این مطلب نوشتند، این بود که یک چریک ۸۰ ساله حاضر است که به فرودگاه بگردد و ندای مظلومیت امتش را به برساند و اگر در فرودگاه‌ها نگذاشتند که پیاده شود، آب‌های آزاد را با اجاره کردن یک انتخاب خواهد کرد تا مطالبش را به برساند. در همان شب ورود همان‌طور که گفتم دو نفر از کاخ الیزه نزد امام آمدند که شما حق فعالیت سیاسی ندارید، ولی بعد از بحث و گفت‌و‌گوی زیاد، امام به آنان فرمودند که: «فعالیت من در رابطه با ایران است و سخنرانی‌ها و اعلامیه‌ها به است، ربطی به کشور شما ندارد و ... https://eitaa.com/chelcheraaqHM/868 👈 قسمت سوم ...ادامه دارد. 💠کانال چلچراغ معارف و احکام 👇 🆔eitaa.com/chelcheraaqHM