eitaa logo
پژوهش‌های تاریخ اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
226 عکس
29 ویدیو
10 فایل
مرکز پژوهش های تاریخ اسلام لینک دعوت به کانال: @chsiqs قم، خیابان دورشهر، روبروی کوچه ۲۱ تلگرام: https://t.me/chsiqs جهت ارتباط با ادمین: @Chsi_qs نکات تاریخی که توسط ادمین در کانال گذاشته می شود، به معنای موافقت مرکز با مضمون آن نکات نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت حضرت عباس چگونه بوده است؟ استاد یوسفی غروی در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی آب را بر خیام بسته بودند، امام به حضرت عباس اظهار تمایل کرد که اگر می توانند آب بیاورند و ایشان با سی نفر به طرف فرات رفت. نافع بن هلال از همراهان حضرت عباس، رفاقت داشت با عمرو بن حجاج زبیدی که اینک مسئول پانصد تیرانداز کنار رودخانه بود، هلال طرفِ صحبتِ عمرو بن حجاج شد و حضرت عباس و همراهانش توانستند سی مشک آب بردارند اما هنگام بازگشت میان دو طرف زد و خورد شد ولی حضرت عباس و همراهانشان، همگی توانستند با آب به خیمه ها برگردند. اما درباره شهادت حضرت عباس، در خبر معتبر که در «الارشاد» شیخ مفید آمده چنین است که وقتی دیگر کسی نماند در روز عاشورا حضرت عباس با امام حسين به طرف رود فرات رفتند. عده‌ای از لشکر دشمن به آن دو حمله کردند و میان دو برادر فاصله انداختند. عباس در همین حین، یعنی قبل از رسیدن به آب، شهید شد. خبر صحیح و معتبر در همین حد است. همان طور که می بینید هیچ گونه جزئیاتی در مورد چگونگی شهادت عباس نقل نشده است. هیچ خبر معتبری از چگونگی شهادت حضرت عباس نداریم. چگونگی شهادت عباس که امروز در مجالس روضه خوانی گفته می شود برای اولین بار در نیمه دوم قرن ششم شخصی به نام علی بن شهرآشوب مازندرانی (متوفی 588 هـ) در کتابش به نام «مناقب آل ابی طالب» بدون سند و مدرک و به صورت «حُکي» یعنی حکایت می‌شود آورده است. یعنی تا شش قرن بعد از کربلا چنین اخباری نقل نشده است. البته می‌توان گفت چون با آن خبر معتبر در تناقض نیست پس دليل قطعي بر بطلانش نيست پس حرمت نقل ندارد. @chsiqs
پژوهش‌های تاریخ اسلام
شهادت حضرت عباس چگونه بوده است؟ استاد یوسفی غروی در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی
اصلاحیه متن فوق درباره چگونگی شهادت حضرت عباس از زبان استاد یوسفی غروی حاوی مشکلی بود که پس از تذکر دوستان و پرسش مجدد از استاد مشخص شد اشتباهی در متن رخ داده است. در متن فوق آمده بود که درباره جزئیات چگونگی شهادت حضرت عباس از جمله قطع دستان ایشان خبر معتبری نداریم و اولین بار ابن شهرآشوب نقل کرده است. استاد یوسفی غروی در پاسخ به پرسش مجدد ما فرمودند که همیشه قطع دستان را استثنا می‌کردند و قطع دستان در منابع کهن‌تر نظیر خصال و امالی شیخ صدوق آمده است اصل قطع دستان حضرت عباس پذیرفتنی است. از مخاطبان کانال به دلیل این اشتباه پیش آمده در نقل (این مطلب را دوستی از سخنرانی استاد یوسفی غروی در سال 1387 تهیه کرده و متن سال‌های پیش نوشته شده است و خطا در همین نقل بوده است) پوزش می‌طلبیم.
امام حسین و عاشورا از دید اهل سنت (3) ابن ابی‌الحدید ابن ابی‌الحدید در شرح نهج البلاغه به مناسبت‌های مختلفی از قیام سید الشهدا یاد می‌کند که با مقایسه با دیگر قرائت‌های مطرح در میان اهل سنت معلوم می‌شود قرائت ابن ابی‌الحدید از عاشورا قرائتی پرشور و حماسی است که همواره با تعظیم و تکریم حضرت سید الشهدا همراه است. مثلاً می‌نویسند: «سید و سرور کسانی که تن به ذلت نداد و کسی که غیرت و حمیت را و نیز کشته شدن در زیر سایۀ شمشیرها را به مردم آموخت و چنین مرگ باعزتی را بر پستی و ذلت ترجیح داد ابوعبدالله حسین بن علی بن ابی طالب بود. به او و یارانش امان داده شد اما او از این ذلت سر باز زد» (به نقل از کتاب عاشوراپژوهی با رویکردی به تحریف‌شناسی تاریخ امام حسین، ص 243). @chsiqs
❖ ٩محرم- عاشورا خوانی۱.mp3
7.8M
بازنشر روایت حوادث شب عاشورا ❖ عاشورا خوانی ۱: در این شماره از پادکست به روایت های حوادث شب عاشورا در خیمه گاه اباعبدالله خواهیم رفت. میهمان این قسمت آیت الله یوسفی غروی است. تولید شده در : نشریه چند رسانه ای رباط @chsiqs
4_6017036567929950372.mp3
9.1M
بازنشر روایت حوادث روز عاشورا ❖ عاشورا خوانی ۲: در این روز عاشورا به سراغ روایت حوادث روز عاشورا از زبان آیت الله یوسفی غروی خواهیم رفت. تولید شده در : نشریه چند رسانه ای رباط @chsiqs
نخستین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: استاد محسن رنجبر موضوع: نقش عوامل سیاسی اجتماعی در شکل‌گیری قرائت‌های مختلف از واقعهٔ عاشورا شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live @chsiqs
پژوهش‌های تاریخ اسلام
نخستین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده:
معرفی اجمالی دکتر محسن رنجبر دکتر محسن رنجبر متولد سال 1349 است. ایشان در سال 1363 وارد حوزۀ علمیه شد. در سال 1378 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشتۀ تخصصی تاریخ در مؤسسه در راه حق شد و پس از دریافت مدرک دکتری در سال 1388 در رشتۀ تاریخ، به عنوان هیئت علمی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی فعالیت‌های خود را ادامه داد. همچنین در دروس خارج فقه و اصول آیت‌الله جوادی آملی و سبحانی شرکت داشته است. از تألیفات ایشان می‌توان به کتاب جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه، کتاب نقش امام سجاد در رهبری شیعه و همچنین همکاری در نگارش کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا اشاره کرد. کتاب جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه در پنجمین جشنوارۀ فارابی و همچنین در چهارمین جشنواره کتاب دین عنوان برگزیده را به خود اختصاص داد. ⭕️ دوشنبه 9 مرداد، ساعت 18 در خدمت دکتر رنجبر خواهیم بود و ایشان درباره نقش عوامل سیاسی‌اجتماعی در شکل‌گیری قرائت‌های مختلف از واقعۀ عاشورا سخن خواهند گفت. @chsiqs
دومین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام سه‌شنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: استاد محمد اسفندیاری موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live @chsiqs
جلسه اول ـ استاد رنجبر ـ 9-5-1402 فشرده شده.mp3
26.62M
⚫️ صوت جلسه اول از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: دکتر محسن رنجبر موضوع: نقش عوامل سیاسی‌اجتماعی در پیدایش قرائت‌های مختلف از واقعۀ عاشورا دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال ما دعوت کنید:⬇️⬇️ @chsiqs
پژوهش‌های تاریخ اسلام
دومین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام سه‌شنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده
معرفی اجمالی استاد محمد اسفندیاری استاد محمد اسفندیاری متولد سال 1338 در تهران، اسلام‌پژوه، تاریخ‌نگار و کتاب‌شناس است. او در تهران و قم به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او در سال 1376 به عنوان مؤلف و ویراستار نمونه، در سال 1383 به عنوان کتاب‌شناس نمونه و در سال 1384 به عنوان حامی نسخه‌های خطی و در سال 1386 به عنوان پیشکسوت حوزۀ نقد برگزیده شده است. کتاب‌های زیادی به قلم ایشان روانۀ بازار شده و بعضی از آن‌ها چندین و چند بار تجدید چاپ شده است. از مهم‌ترین آثار ایشان در زمینۀ عاشورا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: • عاشوراشناسی؛ پژوهشی درباره هدف امام حسین، نشر نی • حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین تا تحریفات عاشورا، نشر نی • کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین؛ به ضمیمۀ امام حسین در الذریعه؛ نشر آرما • از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه؛ نشر صحیفۀ خرد همچنین آثار زیر نیز به قلم ایشان روانۀ بازار شده است: • کتاب‌پژوهی؛ پژوهش‌هایی در زمینۀ کتاب و نقد کتاب • راه خورشید؛ اندیشه‌ها و راه‌نامۀ استاد محمدرضا حکیمی • حقیقت و مدارا • انسانم آرزوست؛ درنگی در کارنامۀ و اندیشه‌نامۀ آیت‌الله سید محمود طالقانی • همۀ ما برادریم؛ سیمای انسانی و اخلاقی اسلام • آسیب‎‌شناسی دینی • کتاب‌شناسی توصیفی دکتر علی شریعتی • بعد اجتماعی اسلام • پیک آفتاب؛ پژوهشی در کارنامه و اندیشه‌نامۀ آیت‌الله سید محمد طالقانی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی سه‌شنبه 10 مرداد (ساعت 18) میزبان استاد محمد اسفندیاری خواهیم بود و ایشان درباره ماجرای کتاب شهید جاوید سخن خواهند گفت. @chsiqs
سومین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام چهارشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: دکتر مصطفی صادقی کاشانی موضوع: بررسی نظریه شهادت‌طلبی امام حسین در کتاب لهوف شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live @chsiqs
جلسه دوم ـ استاد اسفندیاری ـ 10-5-1402.MP3
28.44M
صوت دومین جلسه از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: استاد محمد اسفندیاری موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید: ⬇️⬇️ @chsiqs