eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
338 دنبال‌کننده
907 عکس
20 ویدیو
44 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @smostafav
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله نشست‌های علمی با موضوع «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله نشست‌های علمی درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران - جلسه پنجم-.mp3
43.47M
سلسله نشست‌های علمی (جلسه پنجم) 🔸 درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه جلسه هفتم.mp3
39.47M
نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه (ذیل کلان پروژه حکمت سیاسی متعالیه) 🔸 نشست هفتم: دلالت های امنیتی مشهد پنجم الشواهد الربوبیه 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی 📅 چهارشنبه 1402/3/24 ساعت 10 الی 12 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
عبادة الله وعبادة الطاغوت في القرآن الكريم.pdf
678.3K
📚 کتاب «عبادة الله و عبادة الطاغوت في القرآن الکریم» تالیف آیت الله شیخ عیسی قاسم 1435 هـ ق پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 196) حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
حکمرانی در قرآن جلسه 196 .mp3
38.51M
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 196) حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی 📅 شنبه 27 خرداد 1402 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسله نشست‌های علمی ذیل همایش بین‌المللى اندیشه سیاسی - تمدنى آیت الله شیخ عیسی قاسم نشست اول: ▪جامع
سیاست تراز اسلامی در اندیشه آیت الله شیخ عیسی قاسم حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی در نشست علمی «جامعه و سیاست در اندیشه آیت الله شیخ عیسی قاسم» که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد بیان کرد: «جامعه اسلامی در صورتی به زیست اسلامی خود می‌تواند ادامه دهد که حداقل تحت رهبری الهی بتوانند به زندگی خویش ادامه دهند؛ خود شیخ اینگونه بحث را مطرح می‌کنند که آیا اسلام اصلاً وارد سیاست شده است؟ آیت الله شیخ عیسی قاسم جوامع را با توجه به دو مولفه دین و سیاست تقسیم می‌کنند و معتقدند که جامعه یا دینی است یا دینی نیست؛ یا سیاسی است یا سیاسی نیست؛ و جامعه‌ای که هم سیاسی است و هم دینی. بر اساس اعتقاد ایشان اسلام یک بسته جامع حل مساله است و اگر کسی به شکل کامل به نظام سیاسی اهل بیت علیهم السلام توجه داشته باشد تمام نظامات سیاسی و اقتصادی و ... را در اسلام داریم و امام قدرت را در اختیار می‌گیرد تا این تربیت اتفاق بیافتد.» نشست علمی «جامعه و سیاست در اندیشه آیت الله شیخ عیسی قاسم» ذیل همایش بین‌المللی «اندیشه سیاسی - تمدنی آیت الله شیخ عیسی قاسم» به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، با حضور اندیشمندان، دانشجویان و مهمانانی از کشور بحرین در خرداد ماه سال جاری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسله نشست‌های علمی 🔸 درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدت
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی: ▪قسط در قرآن منحصر به عدالت اجتماعی نیست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، استاد حوزه علمیه و رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، در نشست علمی «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» با بیان اینکه مفهوم قسط گاهی فروکاهش یافته و گفته شده است قسط به معنای عدالت و آن هم عدالت اجتماعی است، افزود: براساس قرآن کریم قسط به معنای عدالت نیست و عدالت هم منحصر به عدالت اجتماعی نیست و مفهومی فراخ‌تر دارد و در اهمیت این واژه، خداوند فرموده است «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»؛ در این آیه خداوند قائل به قسط شده است؛ علامه طباطبایی در ذیل این آیه اشاره کرده است که در این آیه دو نکته بیشتر در مورد حقایق عالی بیان نشده است؛ یکی توحید و دیگری قیام به قسط. یعنی خدا و ملائکه و صاحبان علم، دو شهادت می‌دهند یکی شهادت به قسط و دیگری توحید و قیام به قسط در کنار توحید بیان شده است. وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند که خداوند مرا به قسط امر کرده است، گفت: آیاتی داریم که وقتی از قسط سخن می‌گوید ناظر به بحث عدالت اجتماعی نیست و این نشان می‌دهد که همه عالم آفرینش موصوف به قیام به قسط می‌شود و اگر قرار است یک ویژگی در دین و شریعت برشمرده شود امر به قسط است. استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند خطاب به مؤمنین گفته است که قوامین به قسط باشید، اظهار کرد: یعنی مسئله قسط آنقدر مهم است که قوام به آن بودن خیلی اهمیت دارد و کافی نیست انسان فقط دنبال قسط و اجرای آن باشد بلکه باید قائم به قسط باشد یعنی همه حیات او تجسم اجرای قسط باشد. بنابراین اگر در آیات شریفه از سه گانه امام، ناس و قسط یاد شده است و قسط را غایت حرکت امامت و رهبری الهی می‌داند مسئله ساده‌ و انجام یک رفتار نیست بلکه خداوند با قسط عالم را برپا کرده است و آن را به پیامبران(ص) امر فرموده است و انسان‌ها هم مامورند این قسط را در سراسر زندگی خود اجرا کنند. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسله نشست‌های علمی 🔸 درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدت
در نشست علمی «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» بیان شد: ▪امامت، شرط رسیدن به مکنت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در خصوص واژه تمکن بیان کرد: در آیات شریف داریم که تمکن لزوما به معنای قدرت سیاسی نیست و معنای آن، ظ رفیت تصرف در محیط برای رسیدن به نتایج و محصولات است و در قرآن دقیق‌تر است و نسبت به ذوالقرنین و حضرت یوسف(ع) آمده است و در تعبیری فرموده است: وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ. قرآن کریم همچنین از یک استخلاف ویژه نام برده است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ ...»؛ استخلاف در اینجا می‌تواند کلی باشد ولی طبق نظر بیشترین مفسران، خاص است؛ قرآن به مؤمنان وعده می‌دهد که زمین را برای آنان به گونه‌ای فراهم کند که به اندازه‌ای از مکنت برسند که نسبت به آن دینی که خدا به آنان عطا کرده است به رضایت برسند و شرط این وجود امامت است که در آیه امامت در سوره مائده و درباره ماجرای غدیر بیان شده است یعنی من نعمت را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما برگزیدم. وی افزود: به تعبیر دیگر انسان به مرحله‌ای می‌رسد که با واجدیت دین کامل و تمام وجوه حقیقی دین به این درجه از مکنت می‌رسد که تمام حکم و میزان به معنای واقعی کلمه را در بستر حیات فردی و اجتماعی پیاده کند و در حقیقت نفی مطلق شرک و اکمال توحید در جامعه را سبب می‌شود. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
📚 کتاب «رابطه کارآمدی با اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه (مجموعه مقالات)» اثر محمدحسن روزبه به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد. در این اثر، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و نسبت آن با اخلاق از منظر اصول حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. این حکمت می‌تواند نظام اخلاقی بومی و در امتدادی سیاسی-اجتماعی، کارآمدی را مفهوم‌سازی و شاخص‌بندی نماید و ابزاری علمی برای ارزیابی نظامات گوناگون فراهم کند. بر همین اساس، ابتدا در گرایش حکمت نظری نسبت مکاتب اخلاقی و نظریه‌های کارآمدی از منظر حکمت متعالیه سپس شاخصه‌های کارآمدی و هنجارها و آداب کارآمدساز بررسی شده است؛ آن‌گاه در گرایش حکمت عملی نقش اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) در کارآمدی جمهوری اسلامی، سپس نقش اخلاق و تغییر ارزش‌های کارگزاران در بحران‌های دهه‌های دوم و سوم جمهوری اسلامی و در آخر نقش اخلاق در تأسیس و کارآمدی نهادهای انقلابی به بحث گذاشته شده است. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 197) حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
حکمرانی در قرآن جلسه 197 .mp3
31.19M
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 197) حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی 📅 شنبه 3 تیر 1402 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه ذیل کلان پروژه حکمت سیاسی متعالیه 🔸 نشست هفتم: دلالت ه
در نشست علمی «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» مطرح شد: ▪امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی: «صدرالمتالهین به لحاظ مفهومی، وجودشناسی و می‌توان گفت به لحاظ روش‌شناختی و حتی از منظر مرجع امنیت و از منظر ابعاد امنیت، بحث را در سه بخش خلاصه کرده است؛ امنیت انسان در وهله اول مرتبط است با باورهای انسان؛ انسان می‌تواند باورهایی داشته باشد که برایش امنیت‌ساز و یا امنیت‌سوز باشد. در اینجا بحث توحید و شرک مطرح می‌شود. از منظر ملاصدرا، توحید است که برای ما امنیت‌ساز است و باورهای توحیدی است که برای انسان امنیت‌ساز است. به خاطر اینکه وقتی انسان به خدا ایمان می‌آورد، خداگرا می‌شود؛ در هستی انسان پیامدهایی دارد که آن پیامدها باعث می‌شوند امنیت انسان به شکل کامل تامین شود. چون امنیت کامل و کمال امنیت در حیات دنیوی مقدور نیست. اگر بخواهیم برنامه‌ریزی امنیتی را صرفاً معطوف به زندگی دنیوی انجام دهیم، با توجه به اینکه روزی از این عالم مادی به زندگی اخروی کوچ خواهیم کرد، این ناقص است یعنی بخشی از زندگی انسان را پوشش می‌دهد و آن هم بخش مادی و بخش جسمانی زندگی انسان. اما آن بخش روحانی و بخش معنوی مغفول می‌ماند. لذا باور به خدا، به خاطر جامعیتی که دارد تامین کننده امنیت انسان است به شکل کامل. بر همین اساس صدرالمتالهین فرمودند که آن چیزی که سد باب معرفت خدا شود، از نگاه اسلام گناه کبیره است. لذا اگر بخواهیم امنیت ما حفظ شود باید از تعالی روح انسان محافظت کنیم. حفاظت از روح انسان در مسیر تعالی منوط است به حفاظت از توحید و باورهای توحیدی و زمینه سازی برای گسترش معارف توحیدی.» پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
نشست علمی «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه ذیل کلان پروژه حکمت سیاسی متعالیه 🔸 نشست هفتم: دلالت ه
در نشست علمی «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» مطرح شد: ▪هر آنچه که سد باب معیشت انسان‌ها شود گناه کبیره است حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی: «بحث معیشت مهم است، چون اگر به معیشت توجه نشود جان انسان به خطر می‌افتد. جان انسان به خطر افتاد کمال روحی انسان به خطر می‌افتد. لذا صدرالمتالهین بیان می‌کند هر آنچه که سد باب معیشت انسان‌ها شود، جزء گناهان کبیره است. پس در حوزه حفاظت از معیشت انسان‌ها انواعی از امنیت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ امنیت اقتصادی، امنیت غذایی، امنیت شهری، امنیت مالکیت، امنیت شغلی، امنیت مسکن، امنیت بازرگانی و تجارت، مباحثی مانند حرمت ربا و وجوب برخی از صدقات و انفاقات. این‌ها همه برای این است که از معیشت انسان‌ها حفاظت شود.» پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله نشست‌های حلقه مطالعات سیاسی جهان اسلام معاصر (جلسه 24) ▪روند حضور بازیگران خارجی در منطقه خلیج فارس ارائه دهنده: دکتر یاسر قزوینی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/cptconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد: ▪تعریف آزادی از نگاه شهید بهشتی دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی: آزادی مهمترین مفهومی است که از منظر شهید بهشتی مطرح می‌شود و در آثار ایشان آن را دنبال می‌کنیم و تقریبا در همه مباحثی که راجع به موضوعات مختلف صحبت می‌کنند حتما بحثی از آزادی دارند. خود ایشان در جایی به این مسئله تصریح می‌کنند و می‌گویند: «بزرگترین شعار اسلام آزادی است. شاید من خودم کمتر بحثی داشتم که روی آزادی و درج آن در اسلام تکیه نکرده باشم. اسلام دین آزاد و احرار است. از دید اسلام انسان تا آزاد نباشد انسان نیست». بنابراین وجه اهمیت مباحث شهید بهشتی از همین منظر برای ما روشن می‌شود، خصوصا تاکیدی که بر انسان آزاد دارد، تاکیدی که بر تعیین سرنوشت بر اساس آزادی دارد. همه اینها اهمیت دارد و می‌شود راجع به آن گفت‌وگو کنیم. در اینجا می‌شود این سوال را مطرح کنیم که ایشان آزادی را چگونه تعریف می‌کند؟ تعریف ایشان در ارتباط با انسان است. به طور خلاصه آزادی در نظر ایشان تسلط انسان بر خود و ساختن محیطش اعم از جامعه و طبیعت است؛ این خلاصه نکته‌ای است که ایشان مطرح می‌کند. این پرسش اولی است که در ابتدای گفت‌وگو می‌توانیم مطرح کنیم که ایشان آزادی را به یک نوع سلطه بر خود، طبیعت، جامعه و محیط تعریف می‌کند یعنی انسان توان داشته باشد بتواند اتفاقات را درون خودش و آنچه در اجتماع می‌گذرد رقم بزند. میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه‌های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه‌های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی با ارائه دکتر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد: ▪شهید بهشتی و نقد لیبرالیسم دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی: پرسش دیگر این است که آیا با ایجاد انقلاب اسلامی و دگرگونی سیاسی که اتفاق افتاده به آزادی دست پیدا کردیم یعنی انقلاب اسلامی یا تغییر بنیادینی مثل انقلاب می‌تواند به تحقق آزادی منجر شود یا لوازم دیگری دارد. باید توجه داشته باشیم که شهید بهشتی در مناسبات و مقایسه با لیبرالیسم از آزادی حرف می‌زند. ایشان با تجربه‌ای که در غرب داشت این آموزه‌ها را از نزدیک لمس کرده است. البته امثال این بزرگواران کمتر به سیر تاریخی این مفاهیم پرداختند ولی بسته به اقتضائات اجتماعی خودمان و تحولات جامعه ایرانی، مفاهیم اسلامی و قرآنی را با نگاه روز و نیازهای جامعه بازخوانی کردند. در این بازخوانی ممکن است این مفاهیم تناسبی با آنچه در فهم فلسفی غرب معاصر می‌گذرد داشته باشد ولی نقاط تمایز مشخص است. مثلا وقتی ایشان راجع به لیبرالیسم صحبت می‌کند تصریح می‌کند که ما در نفی استبداد با هم اشتراک داریم و لیبرالیسم در اینجا مثبت است ولی مباحث دیگر آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید خط قرمز ما تلقی می‌شود. پس ایشان تفاوت‌های نظری را به خوبی طرح می‌کنند. اجمالا ما نمی‌توانیم مفاهیمی از جمله مفهوم آزادی را در خلا مورد بحث قرار دهیم و باید فضای غرب را مورد تامل قرار دهیم. در غرب دو نحله فضیلت‌گرایی و آزادی‌گرایی وجود دارد. تا زمان ماکیاولی بحث در حوزه فضیلت‌ها است ولی از ماکیاولی به بعد آزادی در صدر قرار می‌گیرد. امروز جامعه‌گرایان به این سمت رفتند که بحث را دوباره سمت فضیلت‌مندی ببرند. دیدگاه شهید بهشتی هم می‌تواند نزدیک جامعه‌گرایان باشد یعنی اگر بپرسیم اندیشه ایشان نزدیک به کدام مکتب فلسفی سیاسی است شاید به جامعه‌گرایان نزدیک‌تر باشد. ایشان در جلد سوم تفسیر خود در بخشی از آیات سوره بقره، سه لایه لیبرالیسم را مورد نقد قرار داده است. یکی آزادی‌های فردی است که آن را به خوبی تبیین می‌کند، بعد نقد ما به آزادی‌های فردی را بیان می‌کند. در بخش دوم آزادی اقتصادی را مطرح می‌کند و از آنچه ذیل این مفهوم وجود دارد و دیدگاه‌های معاصر غرب در این رابطه صحبت می‌کند و سپس نقدهایی که ما داریم را بیان می‌کند. در بخش سوم نیز آزادی سیاسی را مطرح می‌کند و باز نقدهای ما را بیان می‌کند. پس ایشان کاملا در ارتباط با مفاهیم موجود گفت‌وگو می‌کند. میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه‌های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷