eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 روز 25 ذیقعده مصادف با «» است که خشکی ها گسترده شده و زمین کعبه از زیر آب ها بیرون آمده است. 💢 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را يکي از پربرکت ترين روزهاي ايام سال مي دانند چرا که طبق برخي روايات زمين کعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر گشته و گسترش يافته است. 💠 معظم له در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهباي حج» در این باره می نویسند: 🔹 «کعبه اوّلين معبد مردمي و عبادتگاه توده انسان ها در روي زمين است: «إنّ أول بيت وضع للناس للذي ببکة...» که تعيين محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خداي سبحان بود: «وإذ بوّأنا لإبراهيم مکان البيت...» 🔸 بنابراين، کعبه اوّلين معبدي (نه اوّلين خانه) است که در روي زمين ساخته شد. گرچه بر اساس «دحو الأرض» گفته شده: «مکان کعبه اولين زميني بود که از زير آب بيرون آمد»، ليکن استفاده اين معنا که «اوّلين خانه ساخته شده کعبه است» از آيه، مشکل به نظر مي ‏رسد؛ زيرا اوليّت آن را مقيد کرده که براي عبادت بوده است. 🔹 البته آيه شريفه «إن أول بيت وضع للناس... »، معناي مزبور را نفي نيز نمي ‏کند، زيرا قيودي همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نيز ندارد، مگر اينکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحديد باشد. در اين باره و در استفسار از آيه شريفه مزبور، از اميرالمؤمنين (عليه السلام) تصريح به اينکه قبل از بناي کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.» 🔸 از اميرالمومنين ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: «نخستين رحمتي که از آسمان به زمين نازل شد، در بيست و پنج ذي القعده بود. کسي که در اين روز روزه بگيرد و شبش را به عبادت بايستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
1_139477670.pdf
193.6K
💠 متن ـ بارگذاری مجدد 🔹 تاریخ: 1398/08/30 🔹 موضوع: کلمات قصار 86-87-88-89 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3592 ss.mp3
5.57M
💠 صوت ـ بارگذاری مجدد 🔹 تاریخ: 1398/08/30 🔹 موضوع: کلمات قصار 86-87-88-89 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔸انشالله همه ما جزء منتظران راستين آن حضرت باشیم وخداوند توفيقي عنايت كند كه اگر ما آن حضرت را نديديم حضرت حتماً ما را ببيند چون عمده, ديدن آن حضرت است ، آرزوي ما اين باشد كه حضرت ما را نگاه كند و نگاه حضرت هم همه شرف را به حال ما دارد ، اين دعا باعث می شود كه مورد عنايت و لطف آن حضرت قرار بگيريم انشالله. 🔹 (منبع : ۹۵/۲/۳۰) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٤ . اگر كسي يقين يا اطمينان داشته باشد كه وقت نماز فرا رسيده و مشغول نماز شود و در بين نماز شك كند كه وقت داخل شده يا نه، نماز او باطل است؛ ولي اگر در بين نماز يقين يا اطمينان حاصل شود كه وقت داخل شده و شك كند آن مقداري از نماز را كه خوانده است, در وقت بوده يا پيش از آن، نماز او صحيح است؛ ولي اگر در بين نماز اطمينان حاصل شود كه پيش از تمام شدن نماز، وقت داخل مي شود، نماز او باطل است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ديني با سبيل الله در عالم تکوين 🔸ما الآن وقتي داريم درباره قرآ‌ن و درباره فقه بحث مي‌كنيم اينها همه «سبيل الله» است. 🔸ما اگر بخواهيم راه خدا را طي كنيم كه فرمود صراط مستقيم هست و ما هم از خدا مي‌خواهيم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»، مي‌خواهيم اين صراط مستقيم را بشناسيم چه كار مي‌كنيم؟ با آيات و روايات و به كمك عقل مي‌فهميم كه خداي سبحان چه چيزي را دستور داد، چه چيزي را حلال كرد و چه چيزي را حرام كرد، اينها «سبيل الله» است. 🔸همين «سبيل الله» كه در نظام تشريع، خدا به وسيله فقه و اصول و تفسير و حديث يادمان مي‌دهد، همين «سبيل الله» را در نظام تكوين به اين موجودات ياد مي‌دهد؛ فرمود: «وَ أَوْحي‏ رَبُّكَ إِلَي النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ ? ثُمَّ كُلي‏ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ»(1) 🔸صبح كه اينها از كندو بيرون مي‌آيند براي اينكه گل‌ها را شناسايي كنند و مواد آن را تغذيه کنند اين «سبيل الله» است. 🔸آن كندوشناس، آ‌ن عسل‌شناس، آن زنبورشناس دارد در «سبيل الله» حركت مي‌كند كه بفهمد چگونه اين زنبور، عسل را توليد مي‌كند. 🔸قبل از همين جريان «سبيل‌اللّه»ي «نحل»، جريان دامداري را ذكر كرده است ... فرمود شما اين گوسفندها را مي‌بينيد، اين گاوها را مي‌بينيد، اين دام‌ها را شما مي‌بينيد يك طرفش «روث» است و يك طرفش «دم»، ما بين «روث» و «دم» اين «لبن» خالص را تحويل شما مي‌دهيم، اين‌جا كه لوله‌كشي نيست، آن‌جا كه جدول‌بندي نيست، «مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً»(2) اين «سبيل الله» است. 🔸اگر كسي بخواهد بحث كند اين شير چگونه توليد مي‌شود، خاصيّت اين شير چيست؟ از كجا مي‌جوشد؟ در چه راه بايد صرف شود؟ اين درباره «سبيل الله» دارد بحث مي‌كند ... 🔸الآن جانورشناسي و جانورشناسان و اين دقايق فنّي جفت‌گيري موجودات و اينها را كه دارند ذكر مي‌كنند اينها «محيّرالعقول» است؛ منتها چون درباره عسل چون پايانش ديگر «شِفاءٌ لِلنَّاسِ»(3) است از اين جهت درباره «نحل» ياد كرده است. 🔸چيزي در عالم نيست كه «سبيل الله» نباشد، فرمود «فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً»(4) ... 🔸آن گُل را چه كسي به اين صورت در آورده كه غذاي زنبور قرار داده؟ زنبور را چه كسي راهنمايي كرده كه از آن گل بِمَكد؟ اينها «سبيل الله» است. 🔸اگر مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ، لَبَناً خالِصاً در مي‌آيد اين «سبيل الله» است. 🔸ما كه در فقه و اصول بحث مي‌كنيم، در «سبيل الله» است که اين علم ديني مي‌شود. 🔸آن زنبورشناس هم كه دارد بحث مي‌كند كه چگونه اين زنبور حركت مي‌كند و اين گل‌ها را شناسايي مي‌كند، توليد مي‌كند، اين هم «سبيل الله» است. 🔸منتها بعضي علوم تعبّدي و بعضي توصّلي هستند، علم غير ديني ما نخواهيم داشت؛ اما معنايش اين نيست كه هر كسي هر چه گفت درست است؛ مثل فقه ماست، مثل تفسير ماست و مثل اصول ماست. ↙️ پی نوشت ها: 1- سوره نحل, آيات68 و 69 2- سوره نحل, آيه66 3-سوره نحل, آيه69 4- همان 🔹درس تفسير قرآن /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٥ . اگر وقت نماز به انداز ه اي تنگ است كه با انجام دادن بعضي از ذكرها يا كارهاي مستحب، بعضي از امور واجب پس از وقت واقع مي شود، بايد آن امور مستحب را انجام ندهد و اگر تنگي وقت بر اثر تأخيرِ عمدي نبوده و با خواندن بعضي از ذكرهاي مستحب , مانند ذكر قنوت يا اذان، برخي از امور واجب در خارج از وقت واقع مي شوند، در صورتي كه يك ركعت آن در وقت واقع شود، مي تواند آن ذكر يا كار مستحب را انجام دهد و نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli