eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
448 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین....
مشاهده در ایتا
دانلود
20.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠یک کار رسانه قوی یک تیم خوش ذوق و حرفه‌ای از تیم تولید در بین مردم رفتند و در خصوص ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اسلام در جنگ‌ها پرسیدند: 1. خودداری از اقدام به جنگ در مواجهه با مشکلات عظیم... 2. جلوگیری از شروع جنگ... 3. مخالفت با کشته شدن انسان‌ها حتی دشمنان... 4. توصیه و سفارش به سربازان خود در پایبندی به جوانمردی و بزرگواری.... 5.ممانعت از آسیب رساندن به وسائل زندگی انسان‌ها و از بین بردن آن‌ها.... 6.خوشرفتاری با اسراء وتلاش برای آزادی آن‌ها.... 7.بخشیدن دشمنان و گناهکاران در وقت تسلط بر آن‌ها.... 8.حضور در جنگها و اداره حوادث جنگی و مراقبت و نظارت بر رفتار جنگجویان و جلوگیری از رفتارهای خشن و انتقام جوئی .... و جواب‌هایی که مردم دادند... @cafe_fekr @daghdagheha
💠سیدجواد طباطبایی؛ مردی که پروژه فکری‌اش را تمام کرد و رفت .... 🖋حجت‌الاسلام علی محمدی 🔹برای نسل بنده سیدجواد طباطبایی فقط یک اندیشمند نیست، او مظهر است و همین است که او را مهم می‌کند، ولو اینکه اشتباه بگوید ... 🔹در دهه‌های هفتاد و هشتاد که دوران دگردیسی فکری بخش زیادی از انقلابیون از سروش و ملکیان و مجتهد شبستری و کدیور و فنایی و دیگران بود، سید جواد سفت بر سر حرف اول خود که همان «تجدد ایرانی» یا «مدرنیته ایرانی» بود، ایستاد. 🔹او هیچگاه از انقلاب اسلامی تجلیل نکرد و دهه‌ها بر روزه سکوت خود صبر ورزید، ولی به ابتذال در اندیشه‌ورزی هم در نغلتید؛ در زمانی که می توانست از با استقبال از خیل کسانی که خود را «روشنفکر» می خواندند، یارگیری سیاسی کند، این کار را نکرد. او همه اینها را غربزدگانی می‌دانست که درکی از مفهوم «دولت ـ ملت ایرانشهری» ندارند و در پی تجددی تقلیدی‌اند؛ نه تأسیسی. او تلاش می کرد درست بنویسد؛ فارسی بنویسد؛ دقیق بنویسد؛ به خاطر مخالفتی که با انقلاب اسلامی دارد به هر رطب و یابسی چنگ نزند؛ مبتذل نشود. او در مقابل تجزیه‌طلبها ایستاد، او جریانها پان‌ترکیسم و پان‌عربیسم را به چالش کشید و البته پته بی‌سوادی بسیاری از روشنفکران دگردیس شده را بارها به روی آب انداخت. او در مقابل مدیریت شهری تکنوکراتها که شهرها را تبدیل به زیست‌گاه غریبه‌ها کرده بود، خروخشید. تلاش کرد از ایرانشهری بگوید و مرز آن را با ناسیونالیسم که پدیده‌ای مدرن در اروپای معاصر است، روشن کند. او از ملت ایران سخن می گفت در حالی که آن را قرن‌ها مقدم بر دولت ـ ملت مدرن می‌دانست. 🔹سیدجواد طباطبایی برای نسل منی که با انقلاب حیات معنوی پیدا کرده است، مخالفی سرسخت بود. از نظر چون منی که مسئله‌ام عقلانیت انقلابی است، سیدجواد طباطبایی چشمی برای دیدن انقلاب اسلامی و تبار تاریخی آن است و به تبع، آینده روشن آن نداشت، ولی هر چه بود مانند دیگر مخالفینِ به ظاهر اندیشه‌ایِ انقلاب اسلامی، مبتذل و دم دستی نبود و درک خوبی از قواعد دعوای فکری و اندیشه‌ای داشت. 🔹سالها بود که درباره ابعاد اندیشه هویت ملی ایرانیان و ایده ایرانشهری‌اش با دوستان مباحثه داشتیم. من تعریفی از روشنفکری ارائه کرده بودم که ایشان نیز جزو این جریان قرار می‌گرفت، هرچند با دیگرانشان فاصله فاحشی داشت. از نظر من «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یه جمله بیشتر نبوده و نیست و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛ از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و حسین عظیمی و سریع‌القلم و محسن رنانی و همه و همه برای این مقصود، راهبردهایی ارائه کرده و البته ملاحظات در نظر گرفته‌اند، سید جواد هم تزی غیر از این نداشت، هرچند درصدد بود فرآیند تجدد را از دل هویت تاریخی ما برویاند و از اخذ عاریتی مدرنیته‌ی اروپایی اجتناب کند . 🔹تنها نقطه ابهام نظریه‌اش به نظر ما، لوازم قاطع نظریه‌اش درباره انقلاب اسلامی بود. نقطه ای که دهه‌ها مسکوت رها کرده بود و لبه‌ی تیز نقدهایش را بیشتر متوجه شیخ فضل‌الله و جلال آل احمد و شریعتی کرده بود. در مقابل، همیشه از مشروطه در حد اعلی تمجید می‌کرد. به گمانش اولین انقلاب ملی در مشروطه به وقوع پیوسته بود و آن این بود که هویت ملی ما ایرانیان پس قرنها بروز در قالب ادب فارسی، در مشروطه مجال یافته بود در صورتی جدید به ظهور و خودآگاهی برسد و آن «صورت قانون‌خواهی» بود... 🔹اما حوادث اخیر نیمه سال 1401، برای سیدجواد طباطبایی خوابی دیگر دیده بود که من آن را می‌نامم. سیدجواد کتومی که تاکنون در لفافه با انقلاب اسلامی مواجه شده بود، به یکباره از «انقلاب ملی دوم» سخن گفت؛ «انقلابی ملی علیه انقلاب اسلامی»؛ انقلاب ملیِ بدونِ رهبری که علیه سیاست‌نادانانی است که کمر به نابودی ایران بسته‌اند یعنی ملایان و چپ‌گراها !!! از صراحتش متن سی صفحه‌ای‌اش علیه انقلاب اسلامی خوشم آمد. این همان سیدجوادی بود که ما می‌شناختیم و انتظارش را داشتیم. خوشحالم که قبل از رفتنش به دیار باقی، «پروژه‌اش را تمام کرد...»؛ پروژه‌ای که هرچند نکات ظریف و مهمی در هویت و سنت ما دیده بود، ولی متأسفانه در دیدن پدیده بزرگی به نام انقلاب 57 عاجز و کور بود. ✅معتقدم پروژه فکری سیدجواد طباطبایی به خاطر همین عجزش، جای زیادی در آینده تمدنی ایران ندارد، ولی امیدوارم که جریان روشنفکری و توسعه‌خواه ایرانی با خواندن آثار ایشان، از ابتذال اندیشه‌ای که امروز با آن دست به گریبان است، رها شود و عمق یابد و لااقل از «ایده تجدد عاریتی» عبور کند و به ایده «تجدد درونزای ایرانی» ارتقا یابد. باشد که از این طریق، اشتراک‌های بیشتری بر سر مسئله‌های ایران پیدا کنیم ... @daghdagheha
. 💠 تیتر یک رسانه‌های جهان خواهی شد، روزی 💐 تو آمدی جانا @daghdagheha
«مسعود دیانی» دار فانی را وداع گفت 🔹حجت الاسلام و المسلمین دیانی، دین پژوه معاصر، شاعر و از فرهیختگان جامعه علمی کشور و از بنیان گذاران برنامه تلویزیونی «سوره» بود که اجرای آن را نیز بر عهده داشت. 🔹برنامه سوره رویکردی نو اندیشانه بر جامعه شناسی تاریخی تشیع و اسلام بود که همواره با استقبال نخبگان و عموم جامعه همراه بود. روح پاک و‌ مطهرش قرین رحمت الهی. @daghdagheha
مرحوم مسعود دیانی 🔴 روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان» ✍️ مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانه‌ی ملی 🔸عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمی‌زدیم از عمل اول سخت‌تر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پاره‌ای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغ‌ها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانه‌ی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و می‌شد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمه‌شب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لوله‌ای در روده که قرار بود از یکی دو هفته‌ی بعد دهان جدیدم شود.‌ برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط می‌توانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت. 🔸حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطه‌ی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکه‌هایی از توده‌های سرطانی در کبد مشاهده می‌شدند و باید می‌سوختند. احتمالا آن هم بی‌حاصل. حالا اما می‌توانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل می‌دادیم، نه با شیمی‌درمانی به تماشای خاکستری خود می‌نشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟ 🔸هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایه‌ی سنگین مرگ را در این بیماری می‌دید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت می‌کرد؟ حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمی‌درمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمین‌گیر شدن و خانه‌نشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماه‌ها پدرشان را جز افتاده‌ای بی‌جان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف می‌زدیم؟ 🔸وقتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بی‌فایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمی‌گردد. عدد بقا زیر یکسال است، آن‌هم به عذاب. اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمی‌درمانی و زهرناکی‌اش نشویم؟ انگ بی‌مسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بی‌ایمانی روی پیشانی‌مان ننشیند؟ 🔹به‌گمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزش‌های اخلاقی چسبانده بود. می‌مکید. و قهرمان می‌ساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. @daghdagheha
💠مثلث تحول در بیانات رهبر انقلاب با کلیدواژه "مردم" سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، به معنای واقعی راهبردی بود. هم را به تعبیر استراتژیست ها شامل می‌شد که البته شیب مثبت گرایی و توجه به نقاط قوت بیشتری داشت(بنیه قوی و تاب آوری و ایمان مردم، شاخص ترین نقطه قوت بود) و به منفی بافی های روشنفکرمآبانه شبیه نبود. ▫️هم شفاف و بیتعارفی را در بر داشت و در فاز سوم ماجرا، شیوه ها یا حداقل _معقول_مواجهه را در لایه های مختلف بیان داشتند. اما ساحت های سه گانه ای که ایشان به عنوان استراتژی تحول، مورد توجه قرار دادند؛ 1⃣ تحول ساختارها "با مردم": رهبر انقلاب، نقطه شروع تحول را شناسایی درست نقاط ضعف دانستند و بعد از بیان چند نمونه از نقطه ضعف ها در کنار فهم درست نقطه قوت ها، راه حل ماجرا در بخش ساختاری را توجه به افکارعمومی و مشارکت مردمی دانستند."برای اینکه خواسته‌ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید ""، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود."ایده ایشان برای حل مساله در ساحت های کلان نظام، بارش فکری عمومی و حرکت به سمت کانون های نخبگانی و مردمی است که سازوکار تحقق این شیوه را از دستگاه ها مطالبه کردند. 2⃣ اصلاح سبک زندگی "در مردم": ایشان بخش دوم ماموریت های اصلاحی کشور را مربوط به سبک و شیوه زندگی مردم دانستند. مساله اسراف و تجمل گرایی و تعصب داشتن نسبت به کالای داخلی بخاطر کارگر ایرانی از جمله مواردی بود که ایشان به عنوان "اصلاح " بیان داشتند. 3⃣ تقویت اطلاع رسانی "برای مردم": ضلع سوم حکمرانی و تحول در بیانات مقام معظم رهبری، توجه ویژه به مقوله رسانه و اطلاع رسانی است. "یک توصیه‌ی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. ▫️در واقع، افکار عمومی، سبک زندگی و رسانه برای تحولات مثبت در سال جدید مورد تاکید قرار گرفتند. دولت و مسئولین محترم در بخش های مختلف بایستی مردم را بخشی از راه حل دانسته و از ریسک طرح و تبادل مسائل با افکار عمومی، هراس نداشته باشند. ▫️همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار و است". آنتی تز این ماجرا و روش خنثی ساز نیت و دکترین دشمن نیز "با مردم"، "در مردم" و "برای مردم" است که رکن جدی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌روند. ✍علیرضا محمدلو،مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی @daghdagheha
💠برادران لیلا 🖊علی مهدیان 🔹دیدم یکی در نقد «برادران لیلا» نوشته بود، این فیلم ربطی به خانواده ایرانی و فرهنگ ما ندارد. واقعیت آن است که داستان این فیلم مملو از نماد بود و اساسا بنا نداشت راست بگوید. فیلم برای مخاطب «متوهم» خوب بود. مخاطبی که خودش را نشناسد و نخواهد که بشناسد. مثل اغتشاشات چند ماه قبل که برای متوهمین مناسب بود. 🔹پدر پیر تریاکی متوهم که همه آرزویش این است که «بزرگ فامیل» باشد نماد است. ساختار «بزرگ فامیل بودن» و «پدر و فرزندی» و «مادر و فرزندی» و آدابش و احترامهایش همگی نمادند. سعید روستایی البته درست فهمیده که ریشه ولایت اجتماعی و انسجام اجتماعی را باید در عقاید مردم و ایمان مردم دید. این همان نکته ای بود که خیلی زودتر اصغر فرهادی تشخیص داده بود و از ابتدا همان را نشانه گرفته بود. 🔹سعید روستایی که پیش از این با فیلم جذاب «ابد و یک روز» مدح این انسجام اجتماعی را خوانده بود و جانب آن را گرفته بود و نه خوشبختی های ناشی از خروج از این هویت اجتماعی اعتقادی، حالا همه سمیه را آورد به پای لیلا و سر برید. او خودش خودش را ویران کرد و حالا دیگر نابود شد و تمام. 🔹او فیلمی ساخت به نفع اغتشاشات. حالا خوب باور کنیم که «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» و همه و همه بخشی از یک پروژه کثیف بودند، برای زدن هویت و ایمان و خلاصه انسجام مردم. یعنی گرفتن تنها کلید و راه حل برای عبور از مشکلاتمان. معلوم شد ما با دو جریان تحول خواه مواجهیم یکی داشته هایتان را میگیرد تمسخر میکند، دروغ میداند و حرمت میشکند. دیگری راه حل را اساسا همین ایمان و انسجام میداند. اندیشه غایتگرای خودخواه حرمت شکن ضداخلاق و دین راه حل نیست بلکه اساس مانع است. اساس نرم افزار تمدن مدرن است. و این نرم افزار مدرن خود مانع است بر سر هر تحولی. 🔹پروژه «عنکبوت مقدس» تنفر افزا بود در مردم چون نشان داد این جریان با امام رضا ع طرف است. پروژه «برادران لیلا» هم مشمئز کننده بود وقتی چشم در چشم مخاطب حاضر شد حرمت پدر و مادر را بشکند و کنار جسدشان برقصد. این همان مسیری است که در جدایی «نادر از سیمین» اصغر فرهادی در بیانش تعلل کرد. او بین حفظ پدر پیر آلزایمر گرفته یعنی هویت تاریخی سربار و جنگیدن در داخل در مقابل فرار از آن و رفتن ، پایان باز را انتخاب کرده بود. اما حالا سعید روستایی با افتخار برادر را به خارج فرستاد حرمت پدر و مادر را شکست، آشوب را به جای عقلانیت انتخاب کرد و همه حرمتها را انگ توهم و دروغ زد تا به دامن نیهیلیستی و پوچ گرایی مفرط بیفتد. 🔹ابتدای امسال رهبری در حرم امام رضا ع مهمترین داشته این مردم را «استحکام بنیه ناشی از ایمانشان» دانست. خیلی ها ممکن است اهمیت این دارایی را ندانند اما اگر امروز ببینند چگونه جریانی مشهور و مثلا هنرمند پول از غرب میگیرند تا آن را نابود کنند و روی فرش قرمز غربی لب میگیرند که دیده شوند و غرب برایشان سوت و کف میزند، شاید باور کنند که اینکه «جنگ امروز جنگ ایمان و کفر است»، یعنی چی. @daghdagheha
💠او محمد(ص) را انتخاب کرده بود؛ محمد امین(ص) را 🖊 ابوالفضل هادی منش 🔸گُل را می‌توان لگدمال کرد،‌ ولی عطر آن‌را نمی‌توان زدود؛ جبران خلیل جبران این جمله را گفته بود. 🔸زن، ریحانه هستی است؛ گل است. اما در جاهلیت دور، این گل لگدمالِ رفتارهای زشت جاهلی و تفرعن سیاه و بی زوال آن روزگار شده بود. به تعبیر قرآن کریم، جاهلیت، زنجیره‌های سیاه و سنگینی، بر دست و پا و گردن بشر شده بود. 🔸خدیجه (س) نیز یک زن بود. خدیجه دختر خُوَیلد؛ زنی ثروتمند و باوقار به‌دور از زشتی‌ها و پَلَشتی‌های جاهلیت. او یک دل نه صد دل، عاشق و شیفته محمد امین(ص) شده بود؛ محمد(ص) که نام زیبایش ستایش‌ شده اهل آسمان و زمین بود. یک‌بار از امام صادق(ع) پرسیده بودند: «چرا او را محمد(ص) نامیدند. فرموده بود: چون دوست و دشمن او را می‌ستودند.» غریبه و آشنا دوستش داشتند. 🔸آری این خُلق نیکوی محمدی بود که خدیجه (س) را جذب، بلکه شیفته محمد(ص) کرده بود. این شد که او از مال و جان و مهر خود گذشت تا به محمد(ص) برسد. او محمد(ص) را انتخاب کرده بود؛ محمد امین(ص) را. مال چه ارزش داشت در مقابل این خلق نیکوی محمدی که خدیجه(س) از آن بگذرد. او حاضر بود سر و جانش را هم برای محمد بدهد. 🔸خدیجه(س) اسلام آورد، چه اسلام آوردنی. و عاشق محمد(ص) شد، چه عاشق شدنی! حرف و حدیث‌ها درباره‌اش زیاد شد. زن‌ها به او سرکوفت می‌زدند که زنی با این همه مال و ثروت و مکنت، چطور همسر پسری یتیم بشود؟! خدیجه(س) اما، دل از کف داده بود. نورانیت صورت محمد(ص)، طبع پاکش، سخنان متینش،‌ قامت آراسته و رخسار زیبایش وقتی عبادت می‌کرد، دو چشم خدایی می‌خواست تا این‌همه زیبایی را ببیند و شیفته شود. 🔸او شمعِ جمعِ آفرینش بود و خدیجه(س) این را به خوبی دریافته بود. همسرش شد و از همه‌ی هستِ دنیا، دست شست. محمد(ص) دین و دنیایش بود. اولین نماز را به او اقتدا کرد. 🔸سال‌ها گذشت و دو عاشق، دو شیفته‌، سر بر بالین هم گذاشتند و خدیجه (س) همه هست و نیستش را برای محمد(ص) و راه و آئین او گذاشت تا روزی که از دنیا رفت. و چه سخت بود این جدایی. آن سال را محمد(ص) عام‌الحزن نام نهاد؛ یعنی سال غصه. او برای همیشه سوگوار همسر خود ماند. اگرچه همسران دیگری برای یکی کردن دلهای اعراب، اختیار کرد، ام هیچکدامشان برای او، خدیجه نشدند. ▪️کتاب‌هایی درباره خدیجه (س) نوشته شده، هرچند کم است. البته شاید گفته شود که این ظلم تاریخ است که چیز زیادی از او در خاطره‌اش ندارد. یک‌بار در قاب کتاب، زندگی خدیجه (س) را برای نوجوانان شرح داده‌ام و یک‌بار هم برای بزرگسالان در کتابی با عنوان «تاریخ و سیره حضرت خدیجه (س)". البته این اثر ترجمه کتاب «خدیجه الکبری» اثر مرحوم استاد باقر شریف قرشی است. در این کتاب به شرح زندگانی و سیره عملی ایشان پرداخته شده و چون آن را کتابی کامل در این موضوع یافتم، از تالیف جدیدی در این زمینه منصرف شدم و به ترجمه آن پرداختم. امید که بخوانیم و بیاموزیم و به عمل برسانیم.   «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تَر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم» ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
نسخه آمریکایی طرح صیانت 🔶🔶🔶 این برای دومین بار است که نمایندگان از جمهوری خواه و دموکرات در کنار هم متحد در مقابل چیزی آرایش گرفته اند. ‼️این را نمایندگان کنگره آمریکا در جلسه استیضاح مانند مدیر عامل سنگاپوری تیک تاک می گفتند. جلسه نزدیک به پنج ساعت طول کشید و هر نماینده پنج دقیقه فرصت داشت تا نگرانی های خود را از فراگیر شدن این اپ چینی، در میان ۱۵۰ میلیون نوجوان و جوان آمریکایی مطرح کند. ‼️اگر متن این گفت و شنود، بدون درج اسامی را بخوانید، تصورتان این خواهد شد که طرفداران طرح صیانت، کنگره آمریکا را فتح کرده اند. ❗️نگرانی از تبعات تیک تاک برای نوجوانان و کودکان از خودکشی تا افسردگی و ضرورت محدودیت این اپ برای بچه ها ❗️نگرانی شدید از عدم امنیت اطلاعات شخصی کاربران ❗️فروش داده های اطلاعاتی کلان کاربران ❗️ارتباط تیک تاک با به قول خودشان حزب کمونیستی چین ❗️محتوای مستهجن و نامناسب برای نوجوانان ❗️ضرورت حفظ حاکمیت ملی در فضای مجازی آمریکا ❗️اعتیاد آور بودن این اپ برای نوجوانان و دهها نگرانی دیگر جامعه آمریکا از فراگیر شدن یک اپ خارجی ✅فرصت داشتید خلاصه این پنج ساعت را در برنامه «استیضاح تیک تاک » پخش شده از شبکه چهار ببینید و برسانید به سمع و نظر عزیزانی که حتما باید بعضی از ما بهترون حرفی را بزنند تا بپذیرند، هم برسانید. @tamardom ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
✅هفت نکته از سخنرانی رهبری عزیز درباره حجاب ◀️۱.توجه به نظام اولویت رهبر معظم انقلاب بعد از قریب ۳۰ سخنرانی با وجود کشف حجابها، تحصنها، بیانیه ها و... به این موضوع پرداختند اینکه حضرت آقا تا به حال در این باره صحبتی نکردند پیام بسیار مهمی دارد و اون اینکه اجازه ندید دشمن اولویت‌های جامعه رو تغییر بدهد افرادی که در این مدت با اقدامات مختلف حجاب را اولویت اول کشور قرار دادند ناخواسته به نقشه دشمن ضریب دادند . ◀️۲.نگاه جامع به حجاب رهبری عزیز حجاب را در دو بعد معرفتی و سیاسی مورد توجه قرار دادند و فرمودند : حجاب محدودیت شرعی و قانونی است کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است. تک بعدی دیدن حجاب ما را از پرداختن صحيح به مسأله منحرف خواهد کرد متاسفانه عده ای فقط با مطالبه از مسئولین مسأله را تک بعدی تحلیل کردند و توان جامعه مطالبه گر را با آدرس غلط هدر دادند ◀️۳.انگیزه شناسی کشف حجاب حضرت آقا در انگیزه شناسی کشف حجاب مهمترین علت را غفلت (نه بی دینی ، نه عناد با نظام) دانستند که تلویحا ضرورت جهاد تبیین را به کنشگران دغدغه مند تکلیف کردند و فرمودند : 🔹خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند. ◀️۴.تحلیل امید زا آقا بسیار امیدوارانه چند بار فرمودند : این مسأله قطعا حل خواهد شد برخلاف کسانی که نا امیدانه در سدد هیولا سازی از این مساله هستند و با بزرگ نمایی القای بن بست می‌کنند ◀️۵.ثبات در سیاست‌های نظام ایشان با تذکر این نکته که این مساله در زمان امام خمینی هم بوده و سیاست نظام همان سیاست ثابت امام است آب پاکی را ریختند روی دست تحلیلگرانی که گمانه زنی می‌کردند و عقب نشینی نظام را فریاد میزدند ◀️۶.لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند رهبری با تاکید بر اینکه دشمن برنامه دارد لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند را متذکر شدند و با این قید هشداری دادند به افرادی که بدون هیچ برنامه ای به اقدامات هزینه ساز و خارج از قاعده روی آورده اند . ◀️۷.اعتماد به مسئولین رهبری با تاکید بر اینکه مسئولین برنامه دارند ، پاسخ آن دسته از افرادی که مدام با شعار "مسئولین خوابند ، برنامه ندارند ، هیچ کاری نمی‌کنند و..." را دادند 🔹احمد صابری تولایی @daghdagheha
🏛️"تمدن غرب تمدن لوگوس"🏛️ ⚡ یکی از ویژگی های تمدن جدید غرب، که جمهور فلسفه گرایان، تمدن جدید غرب را بدان توصیف می کنند آن است تمدنی است متمایل به لوگوس (λόγος) در مفهوم اصیل یونانی آن؛ به بیان دیگر تمدن غرب، همان «تمدن لوگوس» است. ⚡ گرچه لوگوس در سیر تاریخی خود، تنوع و تحول معنایی گسترده ای داشته است، اما در میانی معانی گوناگون آن، دو معنای «عقل» و «قول» مشهورتر از دیگر معانی است. بر اساس این دو معنا، می توان گفت؛ تمدن معاصر غرب ، تمدنی است با دو چهره و دو وجه. تمدن عقل و تمدن قول یا تمدن خرد و تمدن زبان. ⚡ گرچه این تمدن دو چهره است اما وجه «تمدن عقل» مردم را عموما و طرفداران فلسفه و تجدد را خصوصا بیشتر به خود مشغول کرده تا جایی که مفتون و شیفته این وجه شده اند. این افتنان دو تجلی دارد. یکی در ترفیع ویژگی عقلی یا به تعبیر معروف«عقلانیت»به بالاترین مرتبه از مراتب ادراک انسانی و دیگری میل به اختصاص دادن غربی ها به آن. چنان که گویی دیگران، اگر به طور کل از این ویژگی محروم نباشند، دست کم به اندازه غربی ها خلوص و شمول آن را نشناخته اند ⚡ «وجه قولی» تمدن غرب نیز همانند «وجه عقلی» آن، اشتغال و افتنان مردم و فیلسوفان و تجددگرایان را به همراه داشته با این تفاوت که وجه قولی بسیار دیرتر از وجه عقلی مورد توجه قرار گرفت. و به خصوصیتی برابر با خصوصیت عقلی تبدیل نشد. به گونه‌ای که در میان فیلسوفان و تجدد گریان تعبیر « قولانیت» به اندازه تعبیر «عقلانیت» کاربرد ندارد. و به جای آن تعبیری شبیه آن، به نام « اعلامیه» به کار می رود که امروز به جهت غلبه این وجه، مورد توجه و علاقه بسیار زیاد آنها قرار گرفته است. ⚡ نشانه این غلبه «توفان اقوال» است که در برابر چشم و گوش ما در حال وزیدن است. این توفان گفته ها، نام های گوناگون یافته تا بر هراس ناشی از آن سرپوش گذاشته شود و خسارات آن پنهان ماند. از میان این نام ها که انسان را فریفته دلالت ظاهری خود می کند می توان به « انفجار اطلاعات»، «انقلاب ارتباطات»، «انعتاق کلمه (آزادی بیان)»، «سروری قلم»، «سلطنت خرد»، « تداول و گردش معرفت» «جهانی شدن اعلام و اطلاع» و نام های بسیار دیگر اشاره کرد که به ترویج این توفان گفتاری مشغولند و بی حساب به آن موضوعیت و مشروعیت می بخشند؛ تا جایی که «تمدن قول» مناسب ترین نامی است که می توان تمدن جدید غرب را که چنین توفانی به پا کرده، بدان نام گذاری کرد. 📚سؤال الاخلاق، طه عبد الرحمن ص ۵۶_۷۷ ترجمه و تلخیص؛ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
بارقه‌های امید در دل ناهنجاری حجاب... 🔰️ فارغ از اتفاقات خرد و کلانی که این روزها پیرامون مسئله در جریان است، ظرفیت‌هایی پدید آمده که امیدآفرین و قابل مطالعه است. اساسا یکی از وجوه فتنه‌ها ایجاد برای جامعه مؤمنین است. سختی دارد، آسیب دارد، رنج و مشقت دارد اما اگر کسی از آن به سلامت بیرون آید به رشد و یسر می‌رسد. 🔹 بازیابی هویتی زن مسلمان 🔻 بخشی از زنان جامعه انقلابی و مذهبی برای خود فاقد یک هویت اجتماعی بودند. اما با پدیدآمدن جریان به‌یک باره احساس کردند ما دارای یک هویتیم که مورد هجمه قرار گرفته است. اولا این هویت را به رسمیت شناختند، ثانیاً برای حراست از آن و جامعه خود دست به کار شدند و همدیگر را در این اقدامات پیدا کردند. ثالثاً برای خود نقش‌آفرینی اجتماعی تعريف کردند. این يعنی وضعیت جدید زن انقلابی که نیاز به مطالعه و ارتقا دارد. 🔹 برجسته شدن اهمیت حجاب و عزیز بودن آن 🔻 برخی نعمت‌ها آنقدر جلوی چشم است که گاه نادیده گرفته می‌شود. فرصت داد تا بفهمیم چقدر عزیز است، چقدر به یک جامعه آرامش، سامان، طهارت و افق می‌دهد. چقدر فقدان آن آسیب‌زا است. حتی جامعه شل حجاب نیز این آسیب را درک کردند. 🔹 فرصت بازخوانی ضعف‌های متراکم جبهه انقلاب در حوزه حجاب: 🔻 در دل این مسئله بسیاری از افراد دست به مطالعه، آسیب‌شناسی و بازخوانی گذشته زدند. این‌که چه‌کارهایی نکردیم یا چه‌کارهایی غلطی کردیم که امروز بخشی از دختران ایران می‌توانند به راحتی حجاب از سر بردارند. اینکه بدانیم چقدر کارهای نکرده داریم یا چقدر ضعف در عمل داریم و از اطمینان و خوش‌بینی مطلق نسبت به کارهایمان دست برداریم نعمت بزرگی است. 🔹 مطالعه برنامه‌ریزی طولانی دشمن برای رسیدن به این نقطه: 🔻 امروز بسیاری از افراد در حال بازخوانی فعالیت‌های گسترده دشمن هستند. اینکه دشمن برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ریزی چندلایه می‌کند، صبر می‌کند و بلندمدت اقدام می‌کند می‌تواند موجب بازنگری در شیوه اقدام ما شود. 🔹 مواجهه با فردای آزادسازی حجاب 🔻 برخی ساده‌دل گمان می‌کردند آزادسازی حجاب، به برداشتن روسری ختم می‌شود و از آن دفاع می‌کردند، حال دیدند که به یکباره دیوار حیا فرو می‌ریزد و برهنگی همسایه کشف حجاب است.. 🔹 تصحيح تصویر جامعه انقلابی نسبت به شل حجاب ها 🔻 هنگامی‌که آقا یا از شل حجاب ها سخن می‌گفتند بسیاری از انقلابی ها برنمی‌تابیدند. بخشی از جامعه مذهبی مرزی بین شل حجاب و نمی‌گذاشت. برخی از افراد سطحی‌نگر هرگونه بدحجابی را با هرزگی و فحشا مساوی می‌شمردند. اما در دوره اخیر بااینکه امکان فراهم بود، طیف وسیعی همان حجاب حداقلی را رعایت کردند یعنی به سطحی از حجاب اعلام پای‌بندی کردند. اصلاح این تصور می‌تواند زمینه اصلاح مدل تعامل را در پی داشته باشد. 🔹 حرکت به‌سمت متولی دارشدن مقوله عفاف و حجاب 🔻 این جمله معروف شد که 32 نهاد در امر حجاب دارای وظیفه هستند. این به‌معنای بدون متولی بودن حجاب بود. چه‌کسی این‌ها را بازخواست، هماهنگ و مدیریت می‌کرد؟ عدم متولی موجب فقدان اقدام مناسب شده بود. حال بسیاری در حال تلاش برای ایجاد هستند که می‌تواند نخ تسبیح این تشتت ها باشد. 🔹 رشد عقلانیت جبهه انقلاب 🔻 جبهه با فکر کردن رشد می‌کند. اما فکر انتزاعی رشدآفرین نیست. فکر کردن ناظر به صحنه و نیاز عینی است که موجب ارتقا می‌شود. حال جبهه با یک واقعیت و مواجه شده است و می‌کوشد به‌نوعی آن را حل کند. این تلاش‌ها و تأملات ناظر به عینیت در صورت رسیدگی به رشد تصاعدی جبهه منجر خواهد شد. @taalighat ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha