💠از تشییع پیکر آیتالله مصباح یزدی تا عزاداری حضرت زهرا(س)
🔹روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیتﷲ مصباح یزدی در قم برگزار شد. دراین تشییع همانگونه که پیشبینی میشد هزاران نفر از طلاب و فضلا و مردم قم حضور داشتند. یکی از اصلیترین موضوعاتی که حول این تشییع در فضای رسانهای مطرح شدهاست چرائی برگزاری این برنامه در ایام کرونا و محدودیتهای آن است.
🔹خوشبختانه آمارها نشان میدهد وضعیت قم در جدول ابتلاء و فوتیهای کرونا روند نزولی بسیار خوبی داشته و پیشبینی میشود به وضعیت عادی نزدیک شود. از سوی دیگر در برنامه تشییع پیکر آیتﷲ مصباح یزدی ومراسم ترحیم ایشان در حرم مطهر آنچه که بیشتر از همه نمود داشت رعایت دستورالعملهای بهداشتی از جمله استفاده از ماسک بود که به جرات میتوان گفت همهی جمعیت این نکته را رعایت کرده بودند.
🔹با توجه به برگزاری این تشییع این سوال مطرح میشود که برای شهادت حضرت زهرا(سلامﷲ علیها) چه تدابیر و تصمیماتی از سوی مسئولان امر اتخاذ خواهد شد. آیا صحیح است که علیرغم برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیتﷲ مصباح یزدی، شاهد ممنوعیت مطلق برنامه عزاداری حضرت فاطمهی زهرا(س) باشیم؟
🔹این دوگانگی در تصمیمگیری عوارض منفی گوناگونی دارد و ممکن است بستر بسیاری از قضاوتها و واکنشهای منفی سیاسی و مذهبی را در شرایط فعلی و آینده فراهم سازد. از سوی دیگر هنوز وضعیت کرونا تثبیت نشدهاست و به هرحال رعایت فاصلهگذاری اجتماعی کاملا ضروری است.
🔹با توجه به شرایط بیان شده این پیشنهاد مطرح میشود که مسئولان استان قم مجوز برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) را به صورت معین و مشخص اعلام نمایند. این تصمیمگیری میتواند به صورت «برگزاری دستهجات عزاداری در صبح روز شهادت و در فضای باز و با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک» باشد.
🔹چنانچه امکان صدور مجوز عمومی برای همهی دستهجات عزاداری هم نباشد میتوان از بیت حضرت آیتﷲالعظمی وحید خراسانی که در سالهای گذشته علمدار برگزاری مراسم شهادت و پیادهروی مرجعیت معظم بودند درخواست شود این مراسم را همچون سال گذشته و فقط در فضای باز خیابان برگزار کرده و مدیریت رعایت اصول بهداشتی نیز بر دوش برگزار کنندگان گذاشته شود.
🔹تجربه نشان دادهاست طیف انقلابی و مذهبی بیشترین پایبندی را به دستورالعملهای بهداشتی داشتهاند و انشاءﷲ امیدواریم باردیگر فضای کشورمان به برکت نام و یاد حضرت زهرا(س) معطر و متبرک باشد و عنایات آن حضرت دفعکنندهی همهی بلایا و امراض و مشکلات باشد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
@daghdagheha
⚡ جریانهای حوزوی، خیلی دور خیلی نزدیک!
🔹 یک روز پس از آنکه پیکر آیتالله مصباح یزدی در خیابان شهدا (صفائیه) قم تشییع شد، در کوچهی ممتاز این خیابان «سرای فرهنگ و قرآن آیتالله هاشمی رفسنجانی» نیز افتتاح شد.
جمعیت تشییع کنندهی پیکر آیتالله مصباح و افرادی که در افتتاح این مرکز گردهم آمده بودند همیشه در مسائل فکری و سیاسی دو خط موازی هستند که مجادلات آنان بسیار پرتنش است.
🔹 اما از نگاهی دیگر این تقارن حضور را میتوان از جمله امتیازات شهر قم و حوزه علمیه دانست. آنجائیکه افکار کاملا متناقض در نزدیکی یکدیگر در حال ارائه و تبلیغ دیدگاههای خود هستند و مصداقی از احترام به مخالف را به نمایش می گذارند. افکاری خیلی دور اما نزدیک هم!
این تقارن اما محدود به تشییع آیتالله مصباح و افتتاح سرای فرهنگ آیتالله هاشمی نیست. همیشه شهر قم شاهد برخوردهای نزدیک اینچنینی بودهاست. بیش از یک دهه آيتالله مصباح یزدی چهارشنبه شبها در دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهداء درس اخلاق برگزار میکرد و کمتر از صد متر آن سوی خیابان و در همان ساعت، جلسهی هفتگی «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه» برگزار میشد که سخنان و افکار آیت الله مصباح از جمله محورهای اصلی مخالفت آنان بودهاست.
🔹 از دیگر موسسات قابل توجه در کوچهی ممتاز خیابان صفائیه «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» است که اغلب پژوهشگران و اعضای این موسسه زاویه جدی و انتقاد سرسختانه نسبت به آیتالله مصباح و طیف اصولگرایان دارند و در فاصلهی کمتر از پنجاه متر از این موسسه، انتشارات موسسه امام خمینی و مرکز عرضهی آثار مرحوم آیتالله مصباح قرار دارد.
🔹 آیتالله سیدکمال حیدری از جمله اساتیدی است که در سالهای گذشته نظرات شاذ و پرانتقادی داشته است. دفتر او در خیابان سمیه تنها پایگاه فیزیکی برای دیدارها و نشر آثار او در رسانههاست اما کمی آن سوتر در خیابان عباسآباد منتهی به خیابان سمیه دفتر آیتالله نجمالدین طبسی از اصلیترین منتقدان سیدکمال حیدری قرار دارد.
🔹 اگر در نقشهای دقیق از مرکز قم و در دائرهای پنج کیلومتری بیوت علما و موسسات وابسته به آنان را جانمائی کنیم دهها و صدها مکتب فکری و علمی و فقاهتی را خواهیم یافت که هرکدام دارای سیره و روش خاص خود هستند و گاه با دهها مرکز جانمائی شده در این دائره تضارب جدی دارند و توانستهاند زیستی منطقی در کنار یکدیگر داشته باشند.
🔹 اما این نزدیکی و حٔسن تعایش همیشه هم به خوبی پیش نمیرفته است. گاه در یک موسسه علمی افکار متفاوت و متضاد هم تحمل نشدهاست. موسسه امام خمینی(ره) قم در خاطرهی حوزویان نمونهای از این مصادیق است. آنجاکه مصطفی ملکیان و آقای محسن غرویان بخاطر زاویهی فکری یا تفاوت سیاسی با حذف فیزیکی مواجه شدند. این حذف فیزیکی محدود به این موسسه نیست. مصطفی ملکیان در همان ماه نخست ریاست حجتالاسلام احمد واعظی از همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی هم محروم شد.
نتیجهی حذف مصطفی ملکیان بیش از آنکه به نفع موسسات باشد، باعث نشر بیشتر افکار او شد. به تهران رفت و در جمع شاگردان به صورت متکلم وحده و جایگاه استاد و مرشدی و گاه مرادگونه نظراتش را بیان کرد، بدون آنکه مورد نقد و پاسخ قرار گیرد. این در حالی است که تا زمان حضور در موسسه امام خمینی و دفتر تبلیغات کم نبودند اساتیدی که همطراز وی به نقد افکار او میپرداختند و در فضایی علمی و منطقی اجازه نمیدادند یک سویه افکارش تبلیغ شود.
🔹 از خاطرات ناخوشایند حذف نظرات مخالف در مراکز علمی اگر عبور کنیم به مصادیق خوشحالکنندهای خواهیم رسید. برای نمونه آنجا که دو دیدگاه کاملا متضاد سیاسی در کنار یکدیگر حضور دارند. آقایان سیدضیاء مرتضوی و رضا اسلامی دو عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند که بارها در رسانهها پیرامون مسائل سیاسی و فکری به نقد نظرات یکدیگر پرداختهاند.
🔹 حوزه علمیه قم محل تضارب آراء در گسترهای وسیع است. نمونهی همیشگی این تضارب جدی، فقها واهل حدیث با علمای فلسفه وعرفان است. این تضارب گاه تا حد تکفیر هم پیش رفتهاست اما در اوج خود با یادآوری حضورعلامه طباطبائی در نماز جماعت مرحوم آیتالله میلانی فروکش کرده و جنبهای علمی به خود یافتهاست.
🔹 افکار مختلف سیاسی حوزوی در قم هم باید از این تضارب و احترام الگو بگیرند. بازیگران و فعالان سیاسی از هر جناح و طیفی در عین نقد جدی طرف مقابل، باید مدارای مومنانه با یکدیگر داشته باشند و حضور و وجود دیگران را به رسمیت و احترام شمارند و به جوانترها رسم و منش جوانمردی و مرز بین مخالفت با ترور شخصیت را بیاموزند.
http://mobahesat.ir/23236
🆔 @daghdagheha
💠شوکی به حال نزار روشنفکری دینی
🔸بار دیگر عبدالکریم سروش جنجال فکری گستردهای برانگیخته است. بیش از دو دهه است که او را رأس جریان «روشنفکری دینی» میشناسند. حتی برخی از نواندیشان منتقد او معتقدند که او پایهگذار جریان «روشنفکری دینی» در ایران است و پیش از او ما با جریان «روشنفکری مذهبی» یا احیاگران و اصلاحگران دینی روبهرو بودهایم. این سخن که به جدالی لفظی میماند، نشانهای از مرزبندی برخی از نوگرایان دینی با محصولات فکری سروش و شاگردان اوست. آنها از دو جهت با سروش مرزبندی میکنند؛ نخست آنکه او را در وضع نابسامان فرهنگی کنونی مؤثر و مقصر میدانند و توجیههای او بابت کارنامهاش در زمان عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی را نمیپذیرند. دیگر آنکه او را مسبب سرگشتگی معرفتی بخشی از نسل جوان و دانشجوی مذهبی دهه هفتاد و هشتاد میدانند و میگویند که سروش، همه تلاشهای شریعتی برای گرایش جوانان به دین را با تشکیکها و تردیدهای معرفتیاش در مخاطره افکند.
سروش با فاصلهگیری تدریجی از نظام سیاسی کشور کوشید جهت اول این مرزبندی را کمرنگ کند، ولی تشکیکهای معرفتیاش را گسترش داد و باورهای مهمتر شیعی و حتی اسلامی را به نقد و چالش کشید. نسبت دادن محتوای قرآن به پیامبر اکرم(ص) و خوابنمایی قرآن، بیاعتبار دانستن تفسیر قرآن و جایگزینی روش مبهم «تعبیر قرآن» در سالهای اخیر از پررنگترین تلاشهای معرفتی شکآفرین او بوده است.
🔸اما تازهترین سخنرانی او که به بررسی نسبت میان اسلام و قدرت اختصاص داشت، از سوی برخی تحلیلگران به «وداع روشنفکری دینی با دین» تفسیر شد و انتقادهای گسترده برخی دوستداران و یاران سروش را نیز برانگیخت. او در این سخنرانی با صراحت بیسابقهای از تمایل اسلام به قدرت و خشونت سخن گفت و کوشید نشان دهد که جریان تصوف به تعدیل این تمایل همت گماشته است.
🔸محسن کدیور که همچون سروش از چهرههای برجسته جریان روشنفکری دینی محسوب میشود، این بار نیز به نقد سروش پرداخت و نوشت که سروش متأثر از روایات اهل سنت به معرفی اسلام پرداخته و روایاتی که او برای خشونتزا بودن اسلام مورد استناد قرار میدهد فاقد اعتبار هستند.
🔸همچنین آیتالله سید محمد هاشمی؛ از علمای نزدیک به طیف اصلاحطلب نیز ضمن گلایه از سروش نوشت که وی «با همه امتیازات نسبی که دارد، موجب تعجب متعمقین در اینگونه مسائل، و حیرت و سرگردانی افراد کماطلاع» میشود. از نظر آقای هاشمی: «منهای محبت و عشق صوفیانه، قرآن کوچکترین کوتاهی در این بُعد نداشته. چطور روا میدارید قرآنی که همه سُوَر آن، جز یکی، با رحمانیت و رحیمیت خداوند متعال آغاز میگردد اتهام خشونت به آن و رسولش بزنید؟!».
🔸مهراب صادقنیا؛ جامعهشناس حوزوی نیز ضمن نقل قولی از مصطفی ملکیان، سخنان سالهای اخیر سروش را «پیامد دلباختگی سروش به صورت تاریخی دین» دانست.
🔸حسن انصاری؛ استاد مطالعات اسلامی در پرینستون نیز نوشت که سخنان اخیر سروش «بیتردید نه با تصویری که آیات قرآن از پیامبر ترسیم میکند سازگار است، نه با آنچه از سیره پیامبر و روایات صحیح و اصیل ادبیات سیره میشناسیم و نه با آنچه از وضعیت اجتماعی و رفتاری شبه جزیره در آستانه ظهور اسلام و اوضاع عرب». او نیز همچون دیگر منتقدان، سروش را متأثر از کتب تاریخی اهل سنت دانست.
🔸سروش در پاسخ به سیل انتقادات و اعتراضات دوستان خود کوشید با توضیح مختصری فضا را تعدیل کند:
«من هرگز از خشونت سخن نگفتم. از قدرت سخن گفتم و از اینکه محمد(ص) سیاستمداری هدفدار و هوشمند و چالاک و کاردان و مقتدر بود و در مقابل کارشکنان کوتاه نمیآمد و از ابتدا هم گفت از سر بریدن و از جنگ پرهیز ندارد. او در چشم من یک عارف مسلح بود و یک جنبش دینی مسلحانه به راه انداخت و مؤسس قانون و اخلاق تازهای بود و برای رسیدن به هدف که بسط توحید بود موانع را با قدرت از پیش پا برمیداشت. البته یک فرد مقتدر، صبور و آشتیجو و مشفق و رحیم و اهل مذاکره و مشاوره و معاهده هم میتواند باشد؛ چنانکه بود. به قول ماکیاولی؛ پیامبران مسلح پیروز شدند و محمد[ص] چنین بود. به گمان من، سیره قطعی پیامبر بر این داوری صحه مینهد. من مطلقا به روایات مجعول و مجهول و موضوع و متروک و مدسوس تکیه نمیکنم. والله اعلم».
🔸اینکه سروش تاکنون هیچ اثر علمی در زمینه تاریخ اسلام تولید نکرده، ولی درباره «سیره قطعی پیامبر» داوری میکند، شاید برای جامعهای که عادت به اظهارنظرهای غیر تخصصی کرده، چندان عجیب نباشد، ولی به نظر میرسد حرکت زیگزاگی او برای فرار از تبعات سخنان اولیهاش به یک عادت اخلاقی برای او بدل شده که مخاطبان و منتقدان را نیز بلاتکلیف و حیران میکند.
-به نقل از راوی نیوز
#روشنفکری
#دین
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
✳️ نقد نظریه «دین و قدرت» از منظر عصر حیرت
🔻مهدی نصیری
✍ اظهارات اخیر آقای دکتر عبدالکریم سروش در باره «دین و قدرت» و ارائه تصویری خشن و اقتدار طلب و بعضا سرکوبگر از اسلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله موجی از اظهار نظرها و نقدها را از سوی صاحب نظران و از جمله روشنفکران و نواندیشان دینی در داخل و خارج بر انگیخته و همچنان ادامه دارد.
عموم نقدها ناظر به دفاع از اصل معارف و آموزه های اسلام و قران و سیره قولی و عملی پیامبر ص و نیز متوجه استدلال های مطرح شده از سوی آقای سروش (به لحاظ روشی و محتوایی) بوده که حاوی نکات و حل و نقض های مفید و روشنگری بوده و توانسته است روایت «دین قدرت مدار و سرکوبگر» را به چالش گرفته و تضعیف کند.
اما به نظر حقیر از زوایه ای دیگر نیز می توان به بحث پیرامون این روایت پرداخت و نشان داد که علی رغم وجود وجوهی از خشونت و برخورد از موضع قدرت با کفار و معاندان و مستکبران و طواغیت در متن اسلام و سیره پیامبر صلی الله علیه وآله، ظهور و بروز خشونت و تکفیر و خونریزی توسط اسلام شیعی در زمانه کنونی که عصرغیبت حجت و مفسر معصوم شریعت است، جز در مواردی کاملا موجه (مانند دفاع) منتفی می باشد و شیعه ـ لا اقل بر اساس قرائتی متقن و مشهور ـ نمی تواند دست به شمشیر ببرد و به قتل و خونریزی و برخوردهای تکفیری و آزار و اذیت انسانها حتی در جوامع غیر اسلامی بپردازد.
ادله این مدعا عبارت است از:
🔸1. بر اساس دهها آیه و روایت معتبر، حجت هدایت خداوند بر انسانها به نحو مطلوب تنها با حضور مبسوط الید حجت معصوم و در مصدرِ حاکمیت، بر جوامع و جهان تمام می شود و در نتیجه کسانی که در عین آگاهی و فهم حقیقت و دریافت پیام انبیاء با آن ستیز کرده اند، سزاوار مجازات و عذاب الهی می شوند اما در صورت حضور و عدم قدرت معصوم (مانند اغلب دوران حیات اهل بیت علیهم السلام) و یا در زمانه غیبت، اتمام حجت بر اکثریت قاطع انسانها صورت نگرفته و در نتیجه در زمره قاصران و مستضعفان معنوی بوده و مستحق عناوینی چون کفر(از سر آگاهی و عناد) نبوده و واجد احترام و کرامت انسانی هستند و دولت یا افرادی نمی توانند نسبت به آنها خشونت بورزند و یا حقوق انسانی آنها را سلب کنند مگر در مواردی که افراد مرتکب جنایت و ظلم به دیگران و نقض قوانین مشروع ـ که قبح و زشتی آن با فهم عقلی و عرفی قابل درک است ـ شوند.
🔸2. در عصر غیبت، بیشترین اتمام حجت (به طور نسبی) بر شیعیان که مدعی حقانیت انحصاری هستند، به دلیل دسترسی به معارف قران و اهل بیت ع تمام می شود و آنان باید بیش از دیگران پروای خداوند و عمل به دستورات او را در حدی که برایشان روشن و واضح شده است، داشته باشند.
🔸3. اتمام حجت بر اساس فهم عقلی و دسترسی به آموزه های انبیاء و قران و نیز اهل بیت علیهم السلام برای غیر شیعه در چنین زمانه ای در زمره محالات نیست اما بدون شک موارد آن بسیار محدود بوده و منحصر به معدودی از عالمان و آگاهان از حقایق از دیگر ادیان و مذاهب می باشد.
🔸4. شیعه در عصر غیبت در باره به دست گرفتن قدرت سیاسی و تشکیل حکومت دو دیدگاه دارد:
الف. تشکیل حکومت و اجرای احکام سیاسی و اجتماعی شریعت در صلاحیت امام معصوم می باشد و فقها جز در اموری محدود مجاز به دخالت در امر سیاسی و قدرت نیستند. (ولایت فقیه در امور حسبه)
ب. فقیه جامع الشرایط، مجاز و در صورت امکان موظف به تشکیل حکومت و اجرای احکام و حدود الهی است (ولایت مطلق فقیه) اما نکته مهم این است که همه معتقدان به دیدگاه دوم بر نقش مردم در پذیرش چنین حکومتی به عنوان مقبولیت یا مشروعیت تاکید داشته و تحمیل چنین حکومتی را بر جامعه مجاز نمی دانند.
🔸5. قانون اساسی جمهوری اسلامی که توسط خبرگان و فقهای قائل به ولایت مطلق فقیه تدوین شده است حاوی موادی انسانی، مترقی و علوی مانند عدم جواز تفتیش عقاید، مشروعیت حق اعتراض و تجمع، ممنوعیت شکنجه و مجازات بدون دادگاه صالح و برگزاری رفراندوم و ... است که باب استبداد و خشونت را بر حکمرانان می بندد و البته موارد نقض فراوان این مواد مترقی و انسانی در جمهوری اسلامی ربطی به ذات اسلام و فقه شیعه نداشته بلکه ناشی از مسلمانی و شیعه گی ناقص و آفت زده ما و حاکمان بر ما است که متاسفانه تصویری بعضا زشت و خشن و استبدادی از یک نظام اسلامی و شیعی در داخل و خارج ارائه و زمینه پذیرش و اقبال به نظریاتی چون «دین و قدرت» را فراهم کرده ایم و اگر دست به بازنگری و اصلاح در گفتمان آفت زده و عملکرد ضعیف و پر از خطای چهل سال اخیر نزنیم باید منتظر دین گریزی های گسترده تری در سطح جامعه باشیم و تنها نظام سیاسی شیعی در دوران غیبت را مایه تخریب دین و دنیای مردمان کنیم و مایه عبرت و سرزنش حال و آیندگان شویم.
@nasiri1342
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠دیپلماسی حوزوی در بحران کرونا
#معرفی_کتاب
دیپلماسی حوزوی در بحران کرونا
مجموعه گفتارها و اقدامات #آیت_الله_اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیرامون بحران یک ساله #کرونا است که توسط موسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.
این کتاب شامل 5 فصل می باشد که در قالب کتاب 220 صفحه ای توسط آقای محمد آزادی تنظیم و تدوین شده است.
🔸فصل اول این کتاب، به فلسفه بلایای طبیعی و شیوه مواجهه با آن می پردازد.
🔸در فصل دوم سیاست ها و راهبردهای عمومی مقابله با بحرانهای طبیعی و اجتماعی تشریح می گردد.
🔸در فصل سوم به رسالت های حوزه های علمیه در مواجهه با بحرانها طبیعی و اجتماعی پرداخته شده است.
🔸فصل چهارم به سیاست ها و راهبردهای حوزه های علمیه در دوران پساکرونا اشاره دارد.
🔸و در فصل پنجم اقدامات و برنامه های حوزه های علمیه برای مقابله با بحران کرونا اشاره دارد.
در انتهای کتاب نیز مجموعه تعاملات و مکاتبات آیت الله اعرافی پیرامون بحران کرونا با مسئولان کشوری و بین المللی، منعکس شده است.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
📌یادداشت؛
فضای مجازی چگونه احمق میکند؟
🔴پرویز امینی در یادداشتی نوشت: کتاب «فقر احمق میکند» زوایه جالبی را برای تبیین مسئله فقر طرح میکند.
🔸این کتاب که به قلم یک روانشناس و یک اقتصاددان نوشته شده، بر این فرض استوار است که فقر با ایجاد اشتغالات ذهنی فراوان ذیل نیازهای روزمره و ضروری مثل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل فرزندان و…، پهنای باند ذهن افراد فقیر را اشغال کرده و این اشغال شدن، موجب ایجاد اختلال در قوای شناختی افراد فقیر میشود.
🔹مشابه همین منطق، میتوان ادعا کرد؛ فضای مجازی نیز بهخصوص به شیوهای که غالباً در ایران استفاده میشود؛ مانند فقر میتواند تولیدکننده نادانی باشد. درواقع شاید بتوان گفت: فضای مجازی، احمق میکند!
🔸مصداق بارز این احمق شدن را اما میتوان در بسیاری از چهرههای ورزشی، هنری و موسیقیایی دید که تحت عنوان #سلبریتی شناخته میشوند. برخی حرفها و گزارههایی که از سوی این افراد طرح و بیان میشود، چنان عجیبوغریب و بیحسابوکتاب است که انسان را در وضعیت «ما هیچ؛ ما نگاه» قرار میدهد.
♻️اعلام مرگ مرحوم علی انصاریان در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان #شهید_واکسن، فریادهای جگرخراش یک بازیگر بر سر وطن به عنوان خراب شده یا بکار بردن تعابیری مثل سرزمین نفرین شده برای ایران و…، در این چارچوب قابلتأمل است.
متن کامل یادداشت
https://v-o-h.ir/?p=2381
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠خشونت و خودکشی در سینما، انفعال در تلویزیون
🔹خشونت، خودکشی، خودسوزی و عصبانیت در شبکه نمایشخانگی موج میزند، در این بین، تلویزیون منفعلترین روزهای خودش را سپری میکند؛ نه سریالهای دلچسبی روی آنتن میبرد و نه برنامهسازی را در مدارِ اصول و منطقِ مناسب پیش میبرد. جشنواره فیلم فجر بسیاری از مسائل را به اثبات رساند که اندیشه و تفکرِ فیلمساز ما به کجا میرود! از طرفی ورود نمایشخانگی به ساخت کارهایی با تِم خشونت و صرفاً تجاری و کپیپرداری از کارهای ترکیهای و یا در تلویزیون کارهایی که دلچسبی گذشته را ندارند، این سؤال را برای ما بوجود آورده که چرا جریانِ آثار نمایشی ما در مدیومهای مختلف آنقدر غیرمنسجم پیش میروند و سرمنزلِ مشخصی ندارند؟
دکتر مریم جلالی کارشناس رسانه و دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی فرهنگی، در این زمینه بخشی از دغدغه ها را مطرح می کند:
🔸خشونت، خودکشی و خودسوزی در میان فیلمهای جشنواره فیلم فجر سی و نهم از نگاه مطالعات فرهنگی قابل تأمل است. میل به بازنمایی خودکشی و تنفر از خود حکایت یک عصیان است و وقتی قبح این بازنمایی ریخته میشود باید نگران شد و باید سیاستگذاران فرهنگی ما حساس شوند.
🔸بالا رفتن بسامد برخی از نمادها و تکرار آنها نشانهای است که باید سیاستگذاران فرهنگی ما را حساس کند. وقتی در یک فیلم نمادگرا شاهد خودکشی قهرمانِ داستانیم و در یک فیلم کاملاً واقعی هم خودکشی اتفاق میافتد. پیام فیلمسازان چیست؟
🔸وی در خصوص اینکه چرا قهرمان اثر چارهای جز خودکشی ندارد، خاطرنشان کرد: انتخاب سینماگران به عنوان تولیدکنندگان کالای فرهنگی و محتوا به سویی رفته است که قهرمان اثر چارهای جز خودکشی ندارد مستاصل میماند چون ایده پیشبرندهای ارائه نمیدهد.
🔸این کارشناس رسانه معتقد است: این حجم خشونت فروخورده همان احساس اجحاف جامعه، خلأ قدرت وعدم احساس اقتدار در جامعه ایرانی است که منجر به ارائه پیرنگهایی میشود که ستارهها و روشنها و حتی بیهمهچیزها را خاموش میکند. سینما استعاره میسازد دایرههای معنایی تازهای پیشنهاد میدهد.کلمات را کاربردی نو میدهند و فرهنگ عمومی را شکل میدهد. رسانه , صدا و سیما , تلویزیون , سینمای ایران , جشنواره فیلم فجر , باید نشانههای تولیدات تصویرپایه را جدّی گرفت. خشونت، جرم و جنایت یکی از مهمترین ابزارهای درامسازی است به شرطی که در خدمت ایده اصلی و دال مرکزی باشد و تنها برای تزیین و جذابیت شکلی به ایده تحمیل نشوند. باید نشانههای تولیدات فرهنگی به ویژه تولیدات تصویر پایه را جدّی گرفت.
🔸وی با اشاره به اینکه قتل، خونریزی، خشونت و اعتیاد با بسامد بالا، سینمایی میسازد که در آن یک عاطفه معمولی حکم رمانتیسم پیدا میکند، بیان کرد: وقتی خشونت دامن اقشاری که روزگاری نماد عاطفه بودند را میگیرد باید نگران شد <زن، کودک، مادر، قهرمان و…>. اعتیاد، خشونت کلامی و فیزیکی، تنفر و انزجار، قتل و خونریزی با بسامد بالا، سینمایی میسازد که در آن یک عاطفه معمولی و رایج حکم رمانتیسم را پیدا میکند.
🔸عصر جدید رسانهای، عصر انتخاب است و با سواد کم رسانهای مقهور و منفعل خواهد شد. به هر حال شبکه خانگی رقیب تلویزیون نیست تکمیلکننده چرخه تولید و ارائهدهنده زاویه دیدهای تازه در بستری تازه است که اختیار مخاطب را افزایش میدهد. عصر جدید رسانهای، عصر انتخاب است و مخاطب با سواد رسانهای قدرت انتخابش بالا میرود و با سواد کم رسانهای مقهور و منفعل خواهد شد.
🔸وقتی سواد رسانهای پایین است ما برای ردهبندی سنی اهمیتی قائل نمیشویم چه در تلویزیون و چه در نمایشخانگی، هر تِم و پیرنگی در معرض نگاه همه مخاطبین قرار میگیرد وگرنه در هیچ کشوری اثری که میزانی خشونت دارد برای پخش همگانی نیست. یک رابطه دوسویه بین تولیدکننده و مصرف کننده برقرار است از یک سو باید آنقدر سبد رسانهای کامل باشد که همه ژانرها را پوشش دهد و از سوی دیگر، قدرت و دانش انتخاب به مخاطب داده شود که هرچیزی را نبیند.
متن گفتگو در
https://v-o-h.ir/social/2782
#رسانه
#جشنواره_فیلم_فجر
#تلویزیون
#فرهنگ
#خشونت
#خودکشی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
Fajr Film Festival 39 - Analytical Report.pdf
4.19M
"سینمای بن بست"
◀️بررسی رابطه آثار سینمایی با پدیده ها، تحولات و وقایع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
🔸به زبان ساده در مواجهه با پدیدههای فرهنگی پرسش این است که این آثار چگونه از وضعیت سیاسی و اجتماعی پردهبرداری میکند، درباره آن پیامی ساطع میکند و روی آن تأثیر میگذارد؟
🔸گزارش فوق با چنین رویکردی به بررسی آثار و فیلمهای 39مین دوره جشنواره فیلم فجر پرداخته و تحت عنوان«سینمای بنبست» منتشر شده است؛ عنوانی که الهامگرفتهشده از فراوانی خودکشیها در فیلمهای جشنواره سیونهم و البته نوع و نحوه چینش سوژه، جهان بصری و فضای تماتیک آثار بود و این به شکل حیرتانگیزی با سرنوشت مجری سابق تلویزیون ما همخوانی داشت.
🔸اگر میخواهید ببینید سینما شما را چگونه بازنمایی کرده و این بازنمایی چه پیامدی در زندگی روزمره شما و عرصه سیاسی و اجتماعی دارد حتماً این گزارش را بخوانید.
🔸مخاطب این گزارش در درجه اول صاحبان قدرت نیز هستند، اما چه سود که آنها بیاعتنا به این هشدارها در عالم خودشان سیر میکنند.
🔸خواندن این گزارش هشداردهنده به سیاستگذاران، برنامه ریزان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی و علاقه مندان به حوزه سینما و مطالعات رسانه به شدت توصیه می گردد.
#نقد_فیلم
#فرهنگ
#سینما
#سیاستگذاری_فرهنگی
#برنامه_ریزی
#جامعه_شناسی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
#گفت_و_گویی با دکتر کلانتری درباره حال امروز فضای مجازی
نظام سرمایهداری و در رأس آن آمریکا با پیشبرد جریان فناوری در الگوهای پلتفرمی، موفق به ایجاد نظام حکمرانی نوینی شد که از سویی کارآمدی و اثربخشی لازم را در سه بخش دولتی، خصوصی و مردمی به ارمغان میآورد و از سویی دیگر، «دولتگریزیِ فناوریهای جاری» و «تکثّر قدرتهای خرد توزیعشده» را به افسار پلتفرم میکشاند و با کاهش ظرفیت حکمرانی دولتها، موجبات شکلگیری «دولت تهی» را فراهم میسازد. امروز با نظر به خصیصهی «لازمانی» و «لامکانی» بودن فناوری ارتباطات و اطلاعات از سویی و خصیصهی «نظامسازی» از سویی دیگر، پلتفرمها بهترین الگو برای توسعه و بسط ایدههای جهانیسازی نظام غرب در میان سایر ملتها بهشمار میرود. پلتفرمها نهفقط بستر و ابزار حکمرانی فضای مجازی، بلکه ابزار حکمرانی نظامهای مختلف اجتماعی را چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی بهدست میدهد و از این بالاتر به ابزاری برای حکمرانی جهانی تبدیل شدهاند.
✍ متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این #پیام_بازرگانی تلویزیون #پاکستان رو تماشا کنید و ببینید برای تبلیغ یک پودر لباسشویی چهکار کردن!
🔸️استفاده از المانهای ملی و مذهبی، اشاره به ارزشهای دینی، ترویج ارزشهای اخلاقی، تبلیغ سبک زندگی، موسیقی بومی و...
🔸️فقط اصلاً مقایسهش نکنید با پیامهای بازرگانی #رسانه_ملی خودمون که اذیت میشید.
🔸️این دو دقیقه پیام بازرگانی از برخی فیلمهای سینمایی ما هم غنیتر و زیباتره.
#نقد_فرهنگی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠"کلاب هاوس؛ سوار بر رخوت انسان مدرن"
🖊احمد اولیایی(دکترای فرهنگ و ارتباطات)
🔸امتداد فلسفه در زندگی عینی اگر در غرب موفق بوده، به این دلیل است که به عنصر نیاز و سلیقه انسان مادی اهمیت زیادی میدهد. این توجه در تکنولوژهای ارتباطی و اپلیکیشنهای ارتباط جمعی نیز دیده میشود.
🔸بشر امروز که در عصر مدرن متصف به صفاتی مانند عدم تحرک، یکجانشینی، خستگی، کم انگیزگی، فردگرایی و ... شده است، بهترین راه ارتباط جمعی را استفاده از نرم افزارهایی میداند که همگی در یک گوشی موبایل در دستان او قرار دارند.
🔸قطعا این، بهتر از ارتباطات فیزیکی و چهره به چهره و حضور گرم اجتماعی است که نیاز به حرکت و ارادهی بیشتر دارد. دنیای مدرن این حرکت و اراده را نشانه رفته است.
🔸زمانی رخوت انسان به حدی بود که اپلیکیشنهای متن محور برای او بهشت تنبلی و کسالت بود و با نگارش متن، ارتباطات خود را بر قرار میکرد. به تدریج و بر مبنای حرکت جهان مدرن که قرار است این رخوت را بیشتر کند، اپلیکیشنها به سمت تصویر محوری و فیلممحوری رفتند و خیال افراد را حتی از تایپ کردن راحت کردند. اما اکنون، نرم افزارهایی که بتواند کمترین تحرک و فکر را به مخاطب تحمیل کند، اولویت دارند.
🔸اینجاست که مانند کلابهاوس میتواند به خوبی بر این موج سوار شود. کلابهاوس یک اپلیکیشن صوت محور است و به عبارتی انسان بدون هیچ تحرکی صرفا با چرخاندن زبان یک مشارکت تمام در آن خواهد داشت. کلابهاوس دو مشخصه اصلی انسان و دنیای مدرن را در خود دارد؛ هم به رخوت و کسالت انسان امروز پاسخ مثبت داده و هم ارتباطات را به مجازیترین شکل خود سوق داده است.
🔸از طرف دیگر، همه میدانیم که صوت و به عبارتی صحبت کردن نسبت به متن و تصویر امکان خطای بیشتری دارد. حرف زدن در فضای مجازی به خصوص وقتی آنلاین باشد طبیعتا دارای اشتباهات گسترده تری خواهد بود. این آسیب را به عدم بلوغ فرایند گفتگو در جامعه اضافه کنید؛ لذا بزودی ما به ناهنجاری ها، خطاها و آسیبهای زبانی بسیاری در کلاب هاوس مواجه خواهیم شد. هر چه بیشتر حرف بزنید بیشتر در کلاب هاوس مشارکت خواهید داشت و هر چه بیشتر حرف بزنید کمتر فکر میکنید.
🔸احتمالا در نسل آینده اپلیکیشنهای ارتباطی، ما با برنامههایی مواجه خواهیم شد که به طور کل کنش معناداری از اعضای بدن را نیاز نداشته باشد و نسبت به انتقال دادههای ذهنی و کنش مغزی عمل کند بدون اینکه شما صوتی تولید کنید یا متنی بنویسید یا تصویری منتقل کنید. شاید این اتفاق با پلک زدن، یا اراده ذهنی اتفاق بیفتد، اما قطعا این مسیر طی خواهد شد.
🔸حرکت تکنولوژیهای ارتباطی مدرن قرار است نیاز انسان تنبل و سست مدرن را پاسخ دهند که اصل وی بر عدم تحرک، یکجانشینی، عدم تأمل، عدم تفکر است.
🔸لازم به ذکر است آنچه ذکر شد صرفا یک زاویه نگاه به کلاب هاوس است. قطعا میتوان از زوایای دیگر این ابزار و مانند آن را مورد مطالعه قرار داد.
#کلاب_هاوس
#رسانه
#نقد
#انسان_مدرن
➖➖➖➖
@daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 برآورد استراتژیک 8
🔸آینده ادیان جهان
🔸تحولات جمعیتی ادیان جهان از 1800 تا 2100 میلادی
🔸تا سال 2100 کدام دین، به جایگاه آیین نخست جهان می رسد و دین اول جهان می شود؟
اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠مردم امریکا طرفدار اسرائیلاند یا فلسطین؟
🔸فکتهای جالبی از نظرسنجی اخیر
🖊کیوان ابراهیمی
🔸بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط Morning Consult و Politico در هفتهی دوم جنگ اخیر غزه و اسرائیل انجام شده، نظر رایدهندگان امریکایی را در مورد منازعات جاری پرسیدهاند. این نظرسنجی میان 1992 فرد امریکایی انجام شده که شهروند این کشور هستند و با گرایش مشخص سیاسی در سیستم انتخاباتی امریکا نامنویسی کردهاند.
🔸جالب اینجاست که اکثریت نظردهندگان یعنی 61 درصد، یا موضع مشخصی ندارند و یا نسبت به هر دو سوی ماجرا حس شفقت و دلسوزی بروز دادهاند.
🔸بطور مشخص، 32 درصد گفتهاند که نظر قطعی ندارند و 29 درصد نیز بیان داشتهاند که بطور مساوی نسبت به هر دو سوی ماجرا، یعنی هم اسرائیل هم فلسطین حس دلسوزی دارند. 11 درصد بطور یکطرفه سمت فلسطینیها و 28 درصد به شکل یکجانبه سمت اسرائیلیها ایستادهاند که قابل تامل و تاسف است.
🔸همانطور که انتظار میرود، حمایت از اسرائیل بین جمهوریخواهان خصوصاً مسنترها ریشهدارتر و پر رنگتر است اما به شخصه برایم غیر منتظره بود که دموکراتهای طرفدار فلسطین از طرفداران اسرائیل بیشتر باشند.
🔸38 درصد رایدهندگان امریکایی گفتهاند چندان در مورد منازعهی اخیر اطلاعات ندارند و مطالعهی زیادی نداشتهاند.
🔸دموکراتهای امریکا، در یک رویکرد غیر قابل انتظار و جالب، طرفداری بیشتری از فلسطین کردهاند. 18 درصد دموکراتها طرفدار فلسطیناند و تنها 12 درصد از اسرائیل طرفداری میکنند. این در حالی است که اکثر دموکراتها یا نسبت به طرفین دلسوزی دارند (36 درصد) و یا نظر قطعی ندارند (34 درصد).
🔸جمهوریخواهان حمایت قاطعی از اسرائیل دارند (51 درصد) و فقط اقلیت محضی از آنان (3 درصد) طرفدار طرفدار فلسطیناند.
🔸نسلهای جوان امریکایی بیشتر سمت فلسطین ایستادهاند و هر چه نسلها پیرتر میشوند، از فلسطین فاصله گرفته و به سمت اسرائیل گرایش پیدا میکنند؛ بطوری که بین 18 تا 34 سالهها، طرفداری از فلسطین 18 درصد و اسرائیل 15 درصد است اما در بین بالای 65 سالهها، 39 درصد طرفدار اسرائیلاند و تنها 8 درصد طرفدار فلسطین.
🔸بصورت کلی، در هفتههای اخیر تظاهرات ضد اسرائیلی متعددی در امریکا برگزار شد اما نمیتوان دیدگاه مشخص و واحدی بین امریکاییها در خصوص مناقشهی فلسطین سراغ گرفت.
🔺با توجه به نتایج بالا و اینکه افکار عمومی امریکا از جوانب مختلف بر مسالهی فلسطین اثرگذار است، فرصتهای بزرگی در جهت تاثیرگذاری بر نسلهای جوان امریکایی وجود دارد.
📡 @StrategicNews_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
✍ روحانیت، مدرن شدن و قدرت
🔹بسیاری از روشنفکران در دهه های پیش از انقلاب ساده دلانه گمان می بردند مدرن شدن روحانیت به عرفی شدن جامعه و آشتی روحانیان با تجدد می انجامد. در سال ۱۳۴۱، مهدی بازرگان، در مقاله ای با عنوان
«انتظارات مردم از مراجع» از مراجع تقلید گله کرد چرا همچنان در بند فروع دین اند و از اصول دین غافل شده اند؟ چرا به جزئیات فقه اهمیت می دهند اما مسائل اجتماعی و سیاسی را به دیگران واگذارده اند؟ بازرگان از کسانی بود که در آن دوران میاندیشید اگر روحانیت متجدد شود، خودبخود اسلام توده نیز متجدد می شود و مشکلات سیاسی و اجتماعی برآمده از واپس ماندگی مسلمانان نیز از میان خواهد رفت.
🔸نوستیزی روحانیت و بدعت انگاشتن هر امر بدیع، خود امری کهنه است. شیخ حر عاملی محدث مقرب دربار صفوی در کتاب وسائل الشيعة در کنار بسی دیگر از عالمان شیعه و سنی، نوشیدن قهوه را به حکم دو روایت از پیامبر حرام می دانست. طی چند قرن، اختلاف نظری اساسی میان فقيهان بر سر حلیت یا حرمت دود کردن تنباکو و توتون در جریان بود. در عهد قاجار،
میرزا محمد حسن شیرازی، مرجع تقلید وقت، تحریم تنباکو را دست مایه ی اقدامی سیاسی علیه حکومت کرد.
🔻در همین دوره، ورود تلگراف به ایران، مناقشه های تازه بر سر جواز یا عدم جواز استفاده از این "صدای شیطان" به پا کرد و فقیهان در این بحث می کردند که تا چه اندازه جایز است سیم های تلگراف از نزدیک مسجد بگذرد. با تلاش های فراوان ناصرالدین شاه و پس از آن که چند فقیه به دعوت او چند آیه ی قرآن را از تهران به تبریز تلگراف کردند و پاسخ شنیدند، سرانجام فقیهان پذیرفتند که تلگراف ابزاری است خنثی مانند نامه نگاری و میتوان در راه مقاصد شریعت از آن بهره گرفت.
طرفه آن است که جامعه ی رو به تجدد ایران، خواه ناخواه روحانیت را به بهره گیری از ابزارهای تجدد وادار کرد. نهاد روحانیت و مرجعیت در روزگار معاصر، هستی خود را وام دار ابزارهای مدرن است. تلگراف که در آغاز آوای شیطان پنداشته می شد، نهاد روحانیت را از بیخ و بن دگرگون ساخت. روحانیت شیعه که شبکه ای نامتمرکز و پراکنده بود و سرشتی محلی داشت، به يمن و یاری تلگراف در سده ی نوزدهم میلادی، ساختاری منسجم و متمرکز پیدا کرد.
🔹تلگراف، شهرهای بزرگ جهان تشیع را به کانون های فقهی- نجف، کربلا و قم - پیوست و سلسله مراتب روحانیت را برای همیشه متحول کرد. مقلدان از اقصی نقاط جهان استفتای خود را برای مرجع تقلید خود می فرستادند و مجتهدان نیز با تلگراف فتوای خود را گسیل می کردند. نظام اجتهاد-تقلید در پی این ابزار تکنولوژیک مستقر و مستحکم شد و قدرت فقیه از محدوده ی محل زندگی اش فرارفت و هم عرض قدرت مرکزی قرار گرفت. تلگراف در مقام ابزاری غربی، وسیله ای در دست فقيهان شد برای ستیز با مظاهر تجدد و بسط قدرت خود و نیز سرکوب مخالفان؛ از جمله صدور فتوای ارتداد و قتل بابی ها و بهایی ها.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#فقه_سنتی
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
گزارش ده سال آینده جهان 2030.pdf
6.86M
💠10 تصویر از ده سال آینده جهان(2030)
🔸در عرصه تحولات اقتصادی، سیاسی و روابط بینالملل، جمعیتی و اجتماعی، کسب و کار، فناوری و هوش مصنوعی...
🔸قابل توجه و استفاده برای تمام کسانی که نسل آینده برای آنها مهم است به ویژه سیاستگذاران، برنامه ریزان، پژوهشگران مسائل استراتژیک و آینده پژوهان.
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای
🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر میکرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم میتوان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و #دروازه_بانی خبر انجام نداد.
🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، #فوروارد کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد.
1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابنعلی سر جنگ دارد و قدرتطلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیتطلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفتوگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.(#تکنیک_برچسب_زنی و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی)
2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند.
این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه میدانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض میشد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید میشد.(#تکنیک_شایعه، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه میشود)
3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن #شریح_قاضی که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابنزیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیلهای، با بصیرت و سوادرسانهای گره نخورده بود و بدون بررسی و #سرچ_دقیقتر، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابنزیاد از دست دادند.(#تکنیک_خلق_اعتبار و استفاده از شخصیتهای مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال)
🔸هرکدام از این موقعیتها اگر با سوادرسانه ای همراه میبود و #مقاومت_ذهنی_مردم در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم میخورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمیشد.
🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمانشناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراهکننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات میدهد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @sedayehowzeh
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
... مردی از خویش برون آمد و کارستان کرد؛ و تاریخ، تا ابد ایستادن خود را مدیون چنین مردانی و چنین مردانگی خواهد بود.
کربلا چنین صحنه ای است...
⬛️السلام علیک یا ابا عبدالله ⬛️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
62006663.pdf
9.79M
🔺برنامه پیشنهادی وزارت ارشاد دولت سیزدهم
🔹این برنامه تا چه میزان میتواند در گسترش #فرهنگ_اسلامی و #حکمرانی_دینی موثر باشد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
◼️علامه محمدرضا حکیمی درگذشت
🔸علامه محمدرضا حکیمی (متولد ۱۳۱۴ش) مجتهد، الهیدان، نویسنده آثار دینی است که از وی با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد میشود.
🔸حکیمی از منتقدان فلسفه صداریی است و آثاری در نقد الهیات صدرایی نوشته است. به باور او عقل دینی، خودبنیاد است و برای شناخت معارف دین باید مستقل از فلسفه اندیشید. بر همین اساس مهمترین اثر او مجموعه حدیثی الحیاة است که تلاش کرده است یک نظام فکری بر اساس احادیث شیعی تصویر کند.
🔸کتاب الحیاة وی که یک دائرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. وی از مُجَدِّدانِ مکتب معارفی خراسان، مشهور به مکتب تفکیک است که معتقد به جدایی دین از فلسفه و عرفان است.
🔸علی شریعتی وی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود.
🔸«الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، و دهها اثر دیگر از جمله آثار این اندیشمند بود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
Women Blogers final.pdf
2.36M
💠گزارشی از تاثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی
🔸برای بررسی مسأله تأثیر خانمهای بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین
بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
🔺 #بلاگر هایی که بیشترین تأثیر را در حوزه بلاگری دارند، فعالیتشان محور طنز، زیبایی و #سبک_زندگی را شامل میشود.
🔺بلاگرها به دلیل نفوذ زیاد در لایههای مختلف اجتماعی جامعه، قدرت ایجاد تغییر در سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعامل اجتماعی و ... را دارند.
#رصد
#رسانه
#سبک_زندگی
@sedayehowzeh
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠گروه ها و کانالهای طلبگی مشغول بحث در مورد کرونا و واکسن کرونا و نزاع طب مدرن و سنتی و اسلامی هستند، به همین خاطر فرصت نکرده اند نسبت به وظیفه عدالتخواهی خود در مورد عزل #امام_جمعه_لواسان، اعتراض کنند یا واکنشی مناسب نشان دهند.
🔺سوال اول: با توجه به اینکه امام جمعه لواسان برخی اقدامات شایسته از جمله #مبارزه_با_زمین_خواری داشته اند و افراد زیادی با فعالیتهای ایشان به #مبارزه_با_فساد و ایفای نقش مثبت روحانیت در جامعه امیدوار شدند، چه عواملی موجب عزل ایشان شده است؟
🔺سوال دوم: چه کسانی، چه طیفی و چه نهادی باید در مورد دلائل و عوامل چنین عزلی مطالبه گر باشند؟ روحانیت اگر به دنبال ایفای نقش مثبت در جامعه باشد، چه جایی بهتر از چنین موقعیتهایی؟؟
#روحانیت
#جامعه
#مطالبه_گری
#مبارزه_با_فساد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نقدی بر تصویر برداری، نور پردازی و کلیپ سازی #هیئات_مذهبی
🔹چگونه و از کجا شروع شدنش را نمیدانم اما این را خوب میدانم که با گذشت سالیانی از باب شدن تصویر برداری در #هیئات_مذهبی، اکنون این مسئله به معضلی تبدیل شده است. معضلی که شاید انتهایش ناپیدا باشد. معضلی که هیئات را شبیه به هر مکانی به جز مکان مقدس #هیئت نشان میدهد.
🔹حال که #رسانه قدرتی لایتناهی پیدا کرده است، منکر تاثیر هنر در این عرصه نیستم؛ اما کیفیت آن باید به چه نحو باشد؟! مجلس عزاداری را مانند مجالس گناه(!) نشان دادن به هیچ عنوان در شأن هیئت مذهبی نمی باشد.
🔹تلفیق تصویر برداری، نور پردازی و کلیپ سازی نادرست در سال های اخیر نگران کننده است!
پ.ن: به کلیپ های تصویری دیده بان، گروه هنری پلان۳ و... نگاهی بیاندازید. گروه هایی که ویرایش و ساخت کلیپ های هیئات مذهبی را انجام میدهند. رزومه ی کاری ایشان پر است از قطعه های تصویری که کمتر شباهتی به مجالس مقدس هیئت دارند!
@barjan
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🌀 حراست از مفهوم آزاداندیشی
📝 نقد گفتگوی اخیر مخالفین و موافقین واکسن
🖋 علی مهدوی
🔸 این ایام برخی رسانهها و تریبونهای خودجوش حوزوی در اندیشه انعکاس استدلال مخالفین و موافقین واکسن کرونا افتادهاند. گرچه این کنش رسانهای، حرکتی خالصانه و دغدغهمند به هدف آزاداندیشی است؛ اما باید بدانیم که صرف راهاندازی هر گفتگویی و ضریب دادن به آن، به معنای تحقق و تقویت آزاداندیشی نیست.
🔹 آزاداندیشی مفهوم مقدسی است که اگر از لوازم و شرایط آن، حراست و پاسداری نشود و اگر از افراط و تفریط، مراقب نکنیم، هم تقدسش از بین میرود و هم مفهومش به تاراج خواهد رفت.
🔹 گرچه آزاداندیشی دقیقا نقطه مقابل دیکتاتوری فکری است؛ اما به معنای غلطیدن در روشنفکری مسموم و جاهلانهای که به هرکسی اجازه اظهار نظر بدهد هم نیست. بر همین اساس اگر دقت نکنیم -به خیال کوچ به قله آزاداندیشی- از دامان تحجر به پرتگاه جهالت فروخواهیم افتاد.
♨️ لذا آزاداندیشی به معنای «آزادی بیان دادن» و «تریبون دادن» به هر سخن غیرعالمانه و غیر منضبطی نیست. همچنان که برخی واکسنهراسان به بهانه آزاداندیشی، شانتاژ و جنگ روانی راه انداختهاند؛ آزاداندیشی کجا و این رفتارهای زرد رسانهای و شبههافکن کجا.
🔹 آزاداندیشی وقتی معنا پیدا میکند که اجازه بدهیم در هر رشتهای متخصصین زبده آن رشته اجازه اظهار نظر و ارائه نظریات و فرضیات خویش را داشته باشند؛ آن هم در یک محیط علمی و به دور از هیجانات و احساسات سطحی و عوامانه؛
که اگر غیر این باشد بدعتی است در لباس آزاداندیشی؛ بدعت در جرأتدادن به افراد برای طرح سخنان و ایدههای خام، بدون پشتوانه و به دور از آبادیِ تخصص.
🔻 در مورد واکسن نیز گرچه برخی دلسوزان نگران اذهان شبههزدهی بدنه حوزه بودهاند؛ اما راه علاجش این نیست که ما از هیاهوگران مدعی و بیتخصص دعوت کنیم و به صدایشان ضریب بدهیم.
به امید تحقق آزاداندیشی حقیقی و به دور از هرگونه افراط و تفریط.
#آزاد_اندیشی
#واکسن
@Manahejj
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
علی لندی و غافلگیری فرهنگی
✍️ احمد اولیایی
🔻در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادیها و دهه هشتادیها از گستره وسیع انتخابها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره میکند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف میسازد.
نوجوانانی که این روزها مسیر کلاسهای فوق برنامه تا گیم نتها و فاصله کافی شاپها تا گعدههای شبانه را طی میکنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتیها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل میکنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمههای فرهنگی مدرن و پست مدرن میدانند.
هر دو گروه در مانند پدیدههای «علی» غافلگیر شدهاند و البته بیدار.
چه میشود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام میدهد به نظر ما خارقالعاده میآید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانوادهمحوری بهجای فردگرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که میتوان به این کنش او منتسب کرد.
این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیدههای فرهنگی بیافزاییم.
علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعهاند و در بزنگاههای اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد.
➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🏴 انا لله و إنا الیه راجعون
◾️ روح ملکوتی علامه حسنزاده آملی دقایقی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
🔹 علامه حسن حسنزاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل است که از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بودند.
🔹 این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص داشتند.
🔹 همچنین معظمله به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبانهای فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسنزاده آملی به ثبت رسیده است.
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
🔸قدیمی ترین دغدغه ام، نسبت #دین و #فلسفه و #عرفان بود. و پاسخ این سوال، نهفته در اندیشه و سلوک علامه حسن زاده آملی.
#علامه_حسن_زاده_آملی از آخرین نسل علمایی که می توانستیم حقیقتا #علامه خطابش کنیم. او حقیقتا علامه بود.
رحمت الله علیه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
🔸اربعین؛ پرچم کشتی تمدن اسلامی
🔹آیتالله حائری شیرازی
این جمعیت چند میلیونی که به پیادهروی اربعین میروند را چه کسانی پذیرا هستند؟ همان کسانی که هشت سال با ما جنگیدند و ما نیز با آنها جنگیدیم. چیزی جز عنصر حب نمیتواند مردم عراق را وادار به چنین رفتارهایی کند.
در روایتی داریم «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب»؛ یعنی آیا دین جز محبت است؟ اگر محبت را برداریم، از دین چیزی باقی نمیماند. ما در حدیث کساء میخوانیم «انّی ما خلقت سماء مبنیّة ...» خداوند میفرماید من آسمان و زمین و خورشید و ماه و فلک و دریا را جز با محبت اهلبیت (علیهمالسلام) نیافریده بودم. خداوند همه چیز را به نسبت حب اهلبیت (علیهمالسلام) آفرید.
اربعین را مانند پرچمی بر روی کشتی به اهتزاز در آورید، وقتی کشتی از دور میآید، ابتدا پرچم دیده شود. کشتی مثال همان تمدن است و پرچم مثال ماجرای اربعین؛ یعنی ابتدا اربعین دیده میشود و بعد تمدن اسلامی.
در پیادهروی اربعین، اینکه چطور یک پیرزن از زوار مهماننوازی میکند را فیلمبرداری کنید. در خانهای که شخص عراقی امکانات ضعیف مادی دارد ولی با این حال از شما مهماننوازی میکند را انعکاس دهید. ماجرای اربعین، انسان را به انسان گره میزند، همان انسانی که تمدن غرب به آن اهمیت نمیدهد و او را خوار میکند.
اگر میخواهید نهال دوستی بکارید، اربعین را به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلام به عالم نمایش دهید. این پرچم و این تمدن میتواند کاری کند که دو کشوری که هشت سال با هم مبارزه کردند را دور هم گرد آورد.
همایش ملی «ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی اربعین» 21 آبان 1394
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
مسیری برای رهایی از قفس آهنین و تراژدی فرهنگ
🔸در عصری هستیم که به تعبیر زیمل، جامعه شناس آلمانی، ساختارها و دولت ها فربه تر و چاق تر می شوند و عامل ها و افراد، کوچک و کوچک تر. او اسم این رویداد را #تراژدی_فرهنگ می می نامد.
🔸یعنی مدرنیته با سرعت بالا و نامهربانی تمام، در حال حذف و محو و یکسان سازی انسان هاست. #مرگ_سوژه یعنی همین حالت که دیگر کسی توان و جرات دیده شدن نخواهد داشت و مدرنیته و ساختارهای مدرن، یکه تاز میدان سلطه خواهد بود.
🔸انسان بی هویت و سرگردان، محصول همین بی تفاوتی و نامهربانی مدرنیته است. مرگ سوژه در چهره اجتماعی خود، #انسان_پرسه_زن را میسازد که هدف خاصی جز پرسه زنی و گذران وقت را در سر نمی پروراند و در چهره فرهنگی خود، انسان شهرت طلب و به تعبیر امروزی، #سلبریتی را رقم میزند.
🔸حال در این هیاهو و سرگردانی، عده ای هستند که قصد و مرام مقدس را برای رهایی از #قفس_آهنین_مدرنیته انتخاب کرده اند. از اتوبان به ظاهر شیک و در باطن، چدنیِ مدرنیته، به جاده در ظاهر خاکی و در باطن پر از معنا و آزادی و آزادگی نجف تا کربلا پناه میبرند.
🔸معنایی که گمشده عصر جدید است و اربابانش با چاشنی تکنیک و فن سالاری و رسانه، آنرا از ملت ها دریغ میکنند. چرا که #بیداری و آگاهی و معنویت، شاه کلید آغاز دوران طلایی بشریت خواهد بود.
🔸اربعین نه یک روز در میان روزها و کربلا نه شهری در میان شهرهاست. پیاده روی اربعین یک تفریح اجتماعی و توریستی نیست که بیست سی میلیون عاشق را هرساله تجربه میکند. یک #مسافرت_لاکچری نیست که با کت وشلوار و کراوات آغاز شده و با چمدان های پر از سوغاتی های آنچنانی به پایان برسد.
🔸این پیاده روی یک حرکت تمدنی است. تجلی فرهنگی است که از ۱۴۰۰سال پیش آغاز شده و تا برپایی کامل حقیقت و عدالت در سایه ولایت ادامه خواهد داشت.
🔸 مسافرت نیست بلکه یک هجرت از خویشتن و ماتریالیسم تاریخ و جامعه بهت زده و گرفتار است. یک #هجرت از خویشتن برای رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی.
🔸تلاشی که در مسیر بازگشت، در خدمت جامعهسازی قرار خواهد گرفت. نورانیت و اتحاد و سلامت و معنویت و گذشت را به جامعه و محیط، هدیه خواهد داد و گام های رسیدن به تمدن سازی را سرعت خواهد بخشید.
🔸افرادی را تربیت خواهد کرد که خودخواهی را رها کنند و به یک #خودتعمیم_یافته برسند. انسانی بامرام و دوست داشتنی که اهل دروغ و ریا و تنبلی و خیانت در امانت نیست و آیتم ها و اقتضائات مدرنینه را با اخلاق اربعینی دُور خواهد زد.
🔸اینجا کسی طالب #شهرت و دیده شدن نیست و احدالناسی در خیل جمعیت میلیونی، احساس غربت و تنهایی ندارد. اینجا مثل لندن، #وزارت_تنهایی لازم ندارد و مثل ژاپنِ تا دندان تکنولوژیک، از بحران #خودکشی رنج نمی برد. اینجا خلوت ها و شلوغی هایش یک طعم و رنگ دارد. تمامش صفاست و بوی زندگی و عشق میدهد.
🔸اما یادمان نرود که مُبدع و مبدا مکتب اربعین، پاهای مقدس شیرزنی است که در سوریه مدفون است و ما این مسیر را به نام و یاد عمه سادات میشناسیم. ویزای لشگر اربعینی ها در سفارت زینب کبری(س) به امضا رسیده و این حرکت نورانی تا رسیدن به آن #مقصد_مقدس در جان های عاشقانش ادامه خواهد داشت.
🔸ما جاماندگان نیز همچون مدافعان حرمش میسراییم #کلنا_عباسکِ_یا_زینب. بی بی جان برای دیدن برادرت سر از پا نمی شناسیم و نشد که پای پیاده به حرمش رهسپار شویم. اما بدان و شاهدباش که برای عزت و امتداد قیامی که شما آغازگرش بودید، نه دست و پا که سر و جانمان را فدا می کنیم و نشان میدهیم که اگر آنروز همراه شما بودیم نه سری بالای نیزه ها می رفت و نه به گوشواره و معجری جسارت میشد.
یا زینب یا زینب ما عاشق حسینیم
یازینب یازینب ما سائل دمشقیم
یازینب یازینب بی نام و بی نشانیم
یازینب یازینب تاکربلا روانیم
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
📢 اربعین، ظرفیتِ یکدست کردنِ جامعهٔ شیعه را دارد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اربعین ظرفیت تبدیل شدن به یک نقطه کانونی را دارد و تا کنون این ظرفیت را نشان داده است. البته باید توجه داشت که این ظرفیتهای تاریخی در مراحل مختلف ظهور پیدا میکنند و باید مرحله تاریخیاش فرا برسد. فرض کنید کعبه پیش از اسلام هم بوده، ولی بعد از اسلام موقعیت ویژهای پیدا میکند. در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز موقعیت داشته (که قرآن فرموده: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ»)، ولی باید در دین نبی اکرم(ص) ضرب شود تا به موقعیت حقیقی خودش برسد.
ما وقتی میخواهیم نسبت به اینگونه حوادث تصمیم بگیریم باید متناسب با ظرفیت حقیقی آن برنامهریزی کنیم. در غیر این صورت از آن حقیقت پیش میافتیم و آسیب میزنیم.
ما باید به اندازهای که از آن طرف راه باز میشود برنامهریزی کنیم. برنامهریزیها باید به این نکته معطوف شوند که قلوب متوجه شوند، بصیرت ایجاد شود، حرکتها ایجاد شود و نسلها و ادیان و خردهفرهنگها باید ساماندهی و سازماندهی شوند. البته متناسب با انفتاحی که از آن طرف ایجاد میشود. چون ما برنامهریزی نمیکنیم، از آن طرف برنامهریزی میشود.
برای مثال، ما در ظهور حضرت چه نقشی داریم؟ این خود حضرت هستند که ظهور میکنند. ظهور یعنی ظهور حقیقتِ آن کلمه غیبی. البته ما باید خودمان را آماده کنیم و اقدامات ما باید متناسب با تجلیاتِ آن طرف باشد. اصلاً معنی علائم ظهور همین است. یعنی ما باید بفهمیم که در کدام موقف هستیم تا خود را متناسب با آن موقف و برای حوادث بزرگ مهیا کنیم. چون اصل حوادث بزرگ از آن طرف شکل میگیرد و ما باید متناسب با گشایشی که از آن طرف شکل میگیرد، موقعیت را بفهمیم و عمل کنیم و عقب نیفتیم. ممکن است الآن ظرفیت شریک کردن ادیان دیگر را در زیارت اربعین نداشته باشیم ولی ظرفیت یکدست کردن جامعه شیعه و ایجاد همدلی و همفکری حول اربعین را داریم. یعنی زیارت اربعین را به سفری تبدیل کنیم که نقطه مقابل گردشگری غربی باشد. گردشگری بستر توسعه غربی است که در دنیا نمونههایی برای آن معیّن کردهاند که همان شهرهای اصلی دنیای غرب هستند. ما عوض آن، زیارت را داریم که بستر تحقق جامعه مهدوی است. باید دید بستر این کار چقدر آماده است تا به همان اندازه زیارت را در مقابل گردشگری سامان داد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠درس بزرگ مهربانی حضرت علامه حسن زاده آملی
🔸علما را معمولا به گاه خاکسپاری جای مشهور و مقدس در کنار مضاجع شریفه و مراقد ائمه و امام زادگان دفن می کنند اما همسرانشان را در جای گمنام، گویی همسر او نقشی در مقام و منزلت او نداشت.
اما پیکر مطهر علامه عزیزتر از جان حسن زاده آملی در آرامگاهی که در حیاط خانه خود برای همسرشان ایجاد کرده بودند در روستای ایرا لاریجان اتاقکی با بام سبزرنگ به خاک سپرده می شود.
معنای این خاکسپاری متمایز چیست؟
🔸می گویند علامه حسن زاده آملی همواره از مهربانیهای همسر خود میگفت و وقتی از ایشان درباره چرایی دفن همسرشان در منزل سوال شده بود فرمودند میخواهم بیشتر به ایشان خدمت کنم.
🔸حضرت علامه حسن زاده نام اتاقی را که همسر گرامی شان در آن آرمیده، بیت الرحمه نامیده است.
این روح ملکوتی در بیت الرحمه در کنار همسر قرار می گیرد تا باز مهربانی کند و مهربانی بیند.
🔸شاید راز این تصمیم در فص آخر باشد. علامه، شارح و تکمیل کننده فصوصالحکم ابن عربی است و سر فص حکمة فردیة فی کلمة محمديه را نوشيده است عشق به همسر به مثابه یکی محبوب های سه گانه محمدی(ص) را شرح نموده و با فص حكمة عصمتية في كلمة فاطمية كار بزرگ شیخ اکبر را تکمیل کرده است.
شاید آخرین سخن آن سالک توحیدی درک هستی شناختی راز زوجیت و عشق به همسر باشد.
✍️ علی اصغر اسلامی تنها
🆔@hamshenasi
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha