eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
454 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠او محمد(ص) را انتخاب کرده بود؛ محمد امین(ص) را 🖊 ابوالفضل هادی منش 🔸گُل را می‌توان لگدمال کرد،‌ ولی عطر آن‌را نمی‌توان زدود؛ جبران خلیل جبران این جمله را گفته بود. 🔸زن، ریحانه هستی است؛ گل است. اما در جاهلیت دور، این گل لگدمالِ رفتارهای زشت جاهلی و تفرعن سیاه و بی زوال آن روزگار شده بود. به تعبیر قرآن کریم، جاهلیت، زنجیره‌های سیاه و سنگینی، بر دست و پا و گردن بشر شده بود. 🔸خدیجه (س) نیز یک زن بود. خدیجه دختر خُوَیلد؛ زنی ثروتمند و باوقار به‌دور از زشتی‌ها و پَلَشتی‌های جاهلیت. او یک دل نه صد دل، عاشق و شیفته محمد امین(ص) شده بود؛ محمد(ص) که نام زیبایش ستایش‌ شده اهل آسمان و زمین بود. یک‌بار از امام صادق(ع) پرسیده بودند: «چرا او را محمد(ص) نامیدند. فرموده بود: چون دوست و دشمن او را می‌ستودند.» غریبه و آشنا دوستش داشتند. 🔸آری این خُلق نیکوی محمدی بود که خدیجه (س) را جذب، بلکه شیفته محمد(ص) کرده بود. این شد که او از مال و جان و مهر خود گذشت تا به محمد(ص) برسد. او محمد(ص) را انتخاب کرده بود؛ محمد امین(ص) را. مال چه ارزش داشت در مقابل این خلق نیکوی محمدی که خدیجه(س) از آن بگذرد. او حاضر بود سر و جانش را هم برای محمد بدهد. 🔸خدیجه(س) اسلام آورد، چه اسلام آوردنی. و عاشق محمد(ص) شد، چه عاشق شدنی! حرف و حدیث‌ها درباره‌اش زیاد شد. زن‌ها به او سرکوفت می‌زدند که زنی با این همه مال و ثروت و مکنت، چطور همسر پسری یتیم بشود؟! خدیجه(س) اما، دل از کف داده بود. نورانیت صورت محمد(ص)، طبع پاکش، سخنان متینش،‌ قامت آراسته و رخسار زیبایش وقتی عبادت می‌کرد، دو چشم خدایی می‌خواست تا این‌همه زیبایی را ببیند و شیفته شود. 🔸او شمعِ جمعِ آفرینش بود و خدیجه(س) این را به خوبی دریافته بود. همسرش شد و از همه‌ی هستِ دنیا، دست شست. محمد(ص) دین و دنیایش بود. اولین نماز را به او اقتدا کرد. 🔸سال‌ها گذشت و دو عاشق، دو شیفته‌، سر بر بالین هم گذاشتند و خدیجه (س) همه هست و نیستش را برای محمد(ص) و راه و آئین او گذاشت تا روزی که از دنیا رفت. و چه سخت بود این جدایی. آن سال را محمد(ص) عام‌الحزن نام نهاد؛ یعنی سال غصه. او برای همیشه سوگوار همسر خود ماند. اگرچه همسران دیگری برای یکی کردن دلهای اعراب، اختیار کرد، ام هیچکدامشان برای او، خدیجه نشدند. ▪️کتاب‌هایی درباره خدیجه (س) نوشته شده، هرچند کم است. البته شاید گفته شود که این ظلم تاریخ است که چیز زیادی از او در خاطره‌اش ندارد. یک‌بار در قاب کتاب، زندگی خدیجه (س) را برای نوجوانان شرح داده‌ام و یک‌بار هم برای بزرگسالان در کتابی با عنوان «تاریخ و سیره حضرت خدیجه (س)". البته این اثر ترجمه کتاب «خدیجه الکبری» اثر مرحوم استاد باقر شریف قرشی است. در این کتاب به شرح زندگانی و سیره عملی ایشان پرداخته شده و چون آن را کتابی کامل در این موضوع یافتم، از تالیف جدیدی در این زمینه منصرف شدم و به ترجمه آن پرداختم. امید که بخوانیم و بیاموزیم و به عمل برسانیم.   «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تَر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم» ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
نسخه آمریکایی طرح صیانت 🔶🔶🔶 این برای دومین بار است که نمایندگان از جمهوری خواه و دموکرات در کنار هم متحد در مقابل چیزی آرایش گرفته اند. ‼️این را نمایندگان کنگره آمریکا در جلسه استیضاح مانند مدیر عامل سنگاپوری تیک تاک می گفتند. جلسه نزدیک به پنج ساعت طول کشید و هر نماینده پنج دقیقه فرصت داشت تا نگرانی های خود را از فراگیر شدن این اپ چینی، در میان ۱۵۰ میلیون نوجوان و جوان آمریکایی مطرح کند. ‼️اگر متن این گفت و شنود، بدون درج اسامی را بخوانید، تصورتان این خواهد شد که طرفداران طرح صیانت، کنگره آمریکا را فتح کرده اند. ❗️نگرانی از تبعات تیک تاک برای نوجوانان و کودکان از خودکشی تا افسردگی و ضرورت محدودیت این اپ برای بچه ها ❗️نگرانی شدید از عدم امنیت اطلاعات شخصی کاربران ❗️فروش داده های اطلاعاتی کلان کاربران ❗️ارتباط تیک تاک با به قول خودشان حزب کمونیستی چین ❗️محتوای مستهجن و نامناسب برای نوجوانان ❗️ضرورت حفظ حاکمیت ملی در فضای مجازی آمریکا ❗️اعتیاد آور بودن این اپ برای نوجوانان و دهها نگرانی دیگر جامعه آمریکا از فراگیر شدن یک اپ خارجی ✅فرصت داشتید خلاصه این پنج ساعت را در برنامه «استیضاح تیک تاک » پخش شده از شبکه چهار ببینید و برسانید به سمع و نظر عزیزانی که حتما باید بعضی از ما بهترون حرفی را بزنند تا بپذیرند، هم برسانید. @tamardom ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
✅هفت نکته از سخنرانی رهبری عزیز درباره حجاب ◀️۱.توجه به نظام اولویت رهبر معظم انقلاب بعد از قریب ۳۰ سخنرانی با وجود کشف حجابها، تحصنها، بیانیه ها و... به این موضوع پرداختند اینکه حضرت آقا تا به حال در این باره صحبتی نکردند پیام بسیار مهمی دارد و اون اینکه اجازه ندید دشمن اولویت‌های جامعه رو تغییر بدهد افرادی که در این مدت با اقدامات مختلف حجاب را اولویت اول کشور قرار دادند ناخواسته به نقشه دشمن ضریب دادند . ◀️۲.نگاه جامع به حجاب رهبری عزیز حجاب را در دو بعد معرفتی و سیاسی مورد توجه قرار دادند و فرمودند : حجاب محدودیت شرعی و قانونی است کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است. تک بعدی دیدن حجاب ما را از پرداختن صحيح به مسأله منحرف خواهد کرد متاسفانه عده ای فقط با مطالبه از مسئولین مسأله را تک بعدی تحلیل کردند و توان جامعه مطالبه گر را با آدرس غلط هدر دادند ◀️۳.انگیزه شناسی کشف حجاب حضرت آقا در انگیزه شناسی کشف حجاب مهمترین علت را غفلت (نه بی دینی ، نه عناد با نظام) دانستند که تلویحا ضرورت جهاد تبیین را به کنشگران دغدغه مند تکلیف کردند و فرمودند : 🔹خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند. ◀️۴.تحلیل امید زا آقا بسیار امیدوارانه چند بار فرمودند : این مسأله قطعا حل خواهد شد برخلاف کسانی که نا امیدانه در سدد هیولا سازی از این مساله هستند و با بزرگ نمایی القای بن بست می‌کنند ◀️۵.ثبات در سیاست‌های نظام ایشان با تذکر این نکته که این مساله در زمان امام خمینی هم بوده و سیاست نظام همان سیاست ثابت امام است آب پاکی را ریختند روی دست تحلیلگرانی که گمانه زنی می‌کردند و عقب نشینی نظام را فریاد میزدند ◀️۶.لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند رهبری با تاکید بر اینکه دشمن برنامه دارد لزوم حرکت برنامه محور و قاعده مند را متذکر شدند و با این قید هشداری دادند به افرادی که بدون هیچ برنامه ای به اقدامات هزینه ساز و خارج از قاعده روی آورده اند . ◀️۷.اعتماد به مسئولین رهبری با تاکید بر اینکه مسئولین برنامه دارند ، پاسخ آن دسته از افرادی که مدام با شعار "مسئولین خوابند ، برنامه ندارند ، هیچ کاری نمی‌کنند و..." را دادند 🔹احمد صابری تولایی @daghdagheha
🏛️"تمدن غرب تمدن لوگوس"🏛️ ⚡ یکی از ویژگی های تمدن جدید غرب، که جمهور فلسفه گرایان، تمدن جدید غرب را بدان توصیف می کنند آن است تمدنی است متمایل به لوگوس (λόγος) در مفهوم اصیل یونانی آن؛ به بیان دیگر تمدن غرب، همان «تمدن لوگوس» است. ⚡ گرچه لوگوس در سیر تاریخی خود، تنوع و تحول معنایی گسترده ای داشته است، اما در میانی معانی گوناگون آن، دو معنای «عقل» و «قول» مشهورتر از دیگر معانی است. بر اساس این دو معنا، می توان گفت؛ تمدن معاصر غرب ، تمدنی است با دو چهره و دو وجه. تمدن عقل و تمدن قول یا تمدن خرد و تمدن زبان. ⚡ گرچه این تمدن دو چهره است اما وجه «تمدن عقل» مردم را عموما و طرفداران فلسفه و تجدد را خصوصا بیشتر به خود مشغول کرده تا جایی که مفتون و شیفته این وجه شده اند. این افتنان دو تجلی دارد. یکی در ترفیع ویژگی عقلی یا به تعبیر معروف«عقلانیت»به بالاترین مرتبه از مراتب ادراک انسانی و دیگری میل به اختصاص دادن غربی ها به آن. چنان که گویی دیگران، اگر به طور کل از این ویژگی محروم نباشند، دست کم به اندازه غربی ها خلوص و شمول آن را نشناخته اند ⚡ «وجه قولی» تمدن غرب نیز همانند «وجه عقلی» آن، اشتغال و افتنان مردم و فیلسوفان و تجددگرایان را به همراه داشته با این تفاوت که وجه قولی بسیار دیرتر از وجه عقلی مورد توجه قرار گرفت. و به خصوصیتی برابر با خصوصیت عقلی تبدیل نشد. به گونه‌ای که در میان فیلسوفان و تجدد گریان تعبیر « قولانیت» به اندازه تعبیر «عقلانیت» کاربرد ندارد. و به جای آن تعبیری شبیه آن، به نام « اعلامیه» به کار می رود که امروز به جهت غلبه این وجه، مورد توجه و علاقه بسیار زیاد آنها قرار گرفته است. ⚡ نشانه این غلبه «توفان اقوال» است که در برابر چشم و گوش ما در حال وزیدن است. این توفان گفته ها، نام های گوناگون یافته تا بر هراس ناشی از آن سرپوش گذاشته شود و خسارات آن پنهان ماند. از میان این نام ها که انسان را فریفته دلالت ظاهری خود می کند می توان به « انفجار اطلاعات»، «انقلاب ارتباطات»، «انعتاق کلمه (آزادی بیان)»، «سروری قلم»، «سلطنت خرد»، « تداول و گردش معرفت» «جهانی شدن اعلام و اطلاع» و نام های بسیار دیگر اشاره کرد که به ترویج این توفان گفتاری مشغولند و بی حساب به آن موضوعیت و مشروعیت می بخشند؛ تا جایی که «تمدن قول» مناسب ترین نامی است که می توان تمدن جدید غرب را که چنین توفانی به پا کرده، بدان نام گذاری کرد. 📚سؤال الاخلاق، طه عبد الرحمن ص ۵۶_۷۷ ترجمه و تلخیص؛ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
بارقه‌های امید در دل ناهنجاری حجاب... 🔰️ فارغ از اتفاقات خرد و کلانی که این روزها پیرامون مسئله در جریان است، ظرفیت‌هایی پدید آمده که امیدآفرین و قابل مطالعه است. اساسا یکی از وجوه فتنه‌ها ایجاد برای جامعه مؤمنین است. سختی دارد، آسیب دارد، رنج و مشقت دارد اما اگر کسی از آن به سلامت بیرون آید به رشد و یسر می‌رسد. 🔹 بازیابی هویتی زن مسلمان 🔻 بخشی از زنان جامعه انقلابی و مذهبی برای خود فاقد یک هویت اجتماعی بودند. اما با پدیدآمدن جریان به‌یک باره احساس کردند ما دارای یک هویتیم که مورد هجمه قرار گرفته است. اولا این هویت را به رسمیت شناختند، ثانیاً برای حراست از آن و جامعه خود دست به کار شدند و همدیگر را در این اقدامات پیدا کردند. ثالثاً برای خود نقش‌آفرینی اجتماعی تعريف کردند. این يعنی وضعیت جدید زن انقلابی که نیاز به مطالعه و ارتقا دارد. 🔹 برجسته شدن اهمیت حجاب و عزیز بودن آن 🔻 برخی نعمت‌ها آنقدر جلوی چشم است که گاه نادیده گرفته می‌شود. فرصت داد تا بفهمیم چقدر عزیز است، چقدر به یک جامعه آرامش، سامان، طهارت و افق می‌دهد. چقدر فقدان آن آسیب‌زا است. حتی جامعه شل حجاب نیز این آسیب را درک کردند. 🔹 فرصت بازخوانی ضعف‌های متراکم جبهه انقلاب در حوزه حجاب: 🔻 در دل این مسئله بسیاری از افراد دست به مطالعه، آسیب‌شناسی و بازخوانی گذشته زدند. این‌که چه‌کارهایی نکردیم یا چه‌کارهایی غلطی کردیم که امروز بخشی از دختران ایران می‌توانند به راحتی حجاب از سر بردارند. اینکه بدانیم چقدر کارهای نکرده داریم یا چقدر ضعف در عمل داریم و از اطمینان و خوش‌بینی مطلق نسبت به کارهایمان دست برداریم نعمت بزرگی است. 🔹 مطالعه برنامه‌ریزی طولانی دشمن برای رسیدن به این نقطه: 🔻 امروز بسیاری از افراد در حال بازخوانی فعالیت‌های گسترده دشمن هستند. اینکه دشمن برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ریزی چندلایه می‌کند، صبر می‌کند و بلندمدت اقدام می‌کند می‌تواند موجب بازنگری در شیوه اقدام ما شود. 🔹 مواجهه با فردای آزادسازی حجاب 🔻 برخی ساده‌دل گمان می‌کردند آزادسازی حجاب، به برداشتن روسری ختم می‌شود و از آن دفاع می‌کردند، حال دیدند که به یکباره دیوار حیا فرو می‌ریزد و برهنگی همسایه کشف حجاب است.. 🔹 تصحيح تصویر جامعه انقلابی نسبت به شل حجاب ها 🔻 هنگامی‌که آقا یا از شل حجاب ها سخن می‌گفتند بسیاری از انقلابی ها برنمی‌تابیدند. بخشی از جامعه مذهبی مرزی بین شل حجاب و نمی‌گذاشت. برخی از افراد سطحی‌نگر هرگونه بدحجابی را با هرزگی و فحشا مساوی می‌شمردند. اما در دوره اخیر بااینکه امکان فراهم بود، طیف وسیعی همان حجاب حداقلی را رعایت کردند یعنی به سطحی از حجاب اعلام پای‌بندی کردند. اصلاح این تصور می‌تواند زمینه اصلاح مدل تعامل را در پی داشته باشد. 🔹 حرکت به‌سمت متولی دارشدن مقوله عفاف و حجاب 🔻 این جمله معروف شد که 32 نهاد در امر حجاب دارای وظیفه هستند. این به‌معنای بدون متولی بودن حجاب بود. چه‌کسی این‌ها را بازخواست، هماهنگ و مدیریت می‌کرد؟ عدم متولی موجب فقدان اقدام مناسب شده بود. حال بسیاری در حال تلاش برای ایجاد هستند که می‌تواند نخ تسبیح این تشتت ها باشد. 🔹 رشد عقلانیت جبهه انقلاب 🔻 جبهه با فکر کردن رشد می‌کند. اما فکر انتزاعی رشدآفرین نیست. فکر کردن ناظر به صحنه و نیاز عینی است که موجب ارتقا می‌شود. حال جبهه با یک واقعیت و مواجه شده است و می‌کوشد به‌نوعی آن را حل کند. این تلاش‌ها و تأملات ناظر به عینیت در صورت رسیدگی به رشد تصاعدی جبهه منجر خواهد شد. @taalighat ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
DIDEBAN_ANDISHE_47.MOBIL.pdf
15.01M
✳️ دیده‌بان ۴۷؛ نسخه موبایلی 🔸با موضوع «رَجای مِلی؛ بررسی مولفه‌های امید اجتماعی در ایران» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🔸موضوعات این شماره: 🔻تعریف امید، اهمیت و اقسام آن؛ 🔻نظریات درباره امید اجتماعی ایرانیان؛ 🔻بررسی اهداف و کنش‌های امیدوارانه ایرانیان؛ 🔻آسیب‌شناسی اخلال در ساحت انگیزشی امید ایرانیان. دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢 http://fekrat.net/?p=14226 ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب ✍علیرضامحمدلو ▫️مقدمتا عرض کنم با دو طیفی که مبتلا به رادیکالیسم و برداشت‌های تک‌ضلعی در برداشت از فرمایشات رهبرانقلاب هستند حرفی ندارم. اینکه فرهنگ اصل است و تقدم رتبی دارد یا قانون برجسته تر است و تقدم زمانی دارد هم جز و هرمنوتیک بر دستگاه فکری جبهه انقلاب نخواهد افزود. ▫️جالب است که هر دو طیف هم گزاره ها و فکت های قابل استناد دارند و یکی به تدین و کشف حجاب کنندگان برای برداشت فرهنگی از کلام رهبری تمسک می‌‌ورزد و دیگری به و شرعی خواندن کشف حجاب استناد می‌ کند و دریافتی متفاوت و قانون محور از بیانات ایشان دارد. ▫️این دو طیف اگر دور هم ننشینند و گفتگوهای بی‌تعارف و متعدد و باحوصله نداشته باشند، جز ساخت فرقه‌های فرهنگی و سیاسی در ایستگاه تفسیر از بیانات رهبر انقلاب، مطلب نویی عاید جبهه انقلاب نخواهد شد. ▫️اما بنظر می‌رسد که فارغ از این در تقدم و تاخر استراتژی‌ها، در مقام تبیین و حل مساله چه باید کرد؟ پیوست های امنیتی و فعال کردن ظرفیت های دولتی جهت مراقبت و کنترل اوضاع را اگر فاکتور بگیریم، در مقام تبیین و تاثیر فرهنگی چه کنیم؟سه محور کلان با کلی جزییات ناظر بر هر فاز را می‌توان طرح نمود: 1⃣ انگاره‌سازی: اساس رفتارسازی و مهندسی اجتماعی بر این است که انگار‌ه های غلط را بزداییم و بینش ها و انگاره‌های صحیح را جایگزین کنیم. بایستی در سراسر کشور فعال شوند و مدارس و دانشگاه ها و پارک ها و پاتوق های مردم‌نشین هر هفته و هر روز از گفتگو و دریافت اندیشه‌های دینی و انقلابی با چاشنی خلاقیت و ابتکار و ورودهای نو به مسائل آغشته گردند. چشم و گوش و ذهن و زبان مردم بایستی با ادبیات و منطق دینی آشناتر شود و یک عملیات گسترده شبهه زدایی مستقیم یا غیرمستقیم با محوریت گعده‌های صمیمی و پرمحتوا با مخاطب ها و طیف های متنوع و البته رده‌بندی شده استارت بخورد. 2⃣ فضاسازی: ناگفته پیداست و بدیهی است که بسیاری از مسائل فرهنگی و باورهای اجتماعی، تحت تاثیر فضاسازی و غلبه اتمسفری شکل می‌گیرد یا تثبیت و تعمیق می‌گردد. جو زبان دانی، جو فیلم بینی، جو فوتبالی و جو معنوی و جو پیاده روی و جوهای مثبت و منفی بسیاری که متکی بر باورها و انگاره‌های پیدا و پنهان ایجاد می‌شوند ‌و مخاطبان بسیاری را ، همراه می‌کنند. در بحث حجاب هم بایستی فکر بکنیم و از ظرفیت های ادبی و مردمی و دینی و سنتی و مدرن و نماهنگ ها و جمع خوانی ها و جشنواره های محله جات و...برای فضاسازی به نفع تثبیت و تعمیق و توسعه انگاره حجاب، استفاده کنیم. 3⃣ قهرمان سازی: بدون شک از ابزار مهم فرهنگ سازی، ارائه الگو و مهندسی ناخودگاه جامعه با تولید و توصیف و تصویر قهرمان است. رمان بنویسم و داستان بسازیم و فیلم و مستند تولید کنیم و وارد ارتکازات و عادت‌واره های جامعه بشویم. اگر قرار بر پیروزی اندیشه‌هاست، تفکری که قهرمان داشته باشد، برگ برنده دست اوست. از طرفی نیز جامعه ای که تاریخ دارد، استعداد اسطوره سازی را هم داراست. هر ماه برای مصرف بصری و تخیل کودک و نوجوان و جوان جامعه، تولیدات ویژه تدارک ببینیم و بطور غیرمستقیم، باورهای درست را در ذهنیت جامعه تقویت کنیم. دریغ از مومنه محجبه باورپذیر برای قاب تلویزیون و خصوصا سینما و شبکه خانگی!! ▫️این مدل بایستی با حوصله و طی چندماه و با مراقبت های ویژه و رفت و برگشت ها و باخوردگیری های متعدد پیرامون جزییات عملیات پی گرفته شود تا بتدریج و البته فراگیر، شاهد تغییرات و تحولات جدی‌تر باشیم. آنچه که اهمیت دارد، توجه به نقش و انگاره‌سازی و ذائقه سازی در فرایند تولید امید و اعتماد ‌و اعتبار اجتماعی است. @asre_Tabyin @daghdagheha
💠جنگ شناختی چیست؟ 🔸جنگ شناختی یک پدیده روانشناختی است که در آن دو گروه یا فرد به دلایل مختلف، احساس تهدید یا تنش می کنند و سعی می کنند با استفاده از تکنیک های شناختی، فرد یا گروه دیگر را به تغییر نظر، بازنگری در باورها و افکار و یا حتی تحول در رفتار و عملکرد تشویق کنند. 🔸جنگ شناختی در واقع یک رقابت فکری است که در آن هر طرف سعی می کند با استفاده از منطق، دلایل و استدلال های قوی، نظر مقابل را تغییر دهد. این نوع جنگ باعث می شود که هر طرف به دنبال شکست دشمن خود نباشد، بلکه به دنبال شکست باورهای نادرست و غلط خود باشد. 🔸جنگ شناختی در جوامع امروزی بسیار رایج شده است، به خصوص در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف. این پدیده می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی به کار گرفته شود، از جمله در سیاست، تبلیغات، بازاریابی و حتی در روابط شخصی. 🔸با توجه به اینکه جنگ شناختی می تواند برای اهداف مختلف به کار گرفته شود، بسیاری از افراد و گروه ها سعی می کنند با استفاده از تکنیک های شناختی مختلف، نظر دیگران را به سمت خود جذب کنند. این تکنیک ها ممکن است شامل استفاده از منطق، تحلیل داده ها، شواهد و مستندات، نقد و بررسی آراء مخالف و ... باشد. 🔸به طور کلی، جنگ شناختی یک پدیده روانشناختی است که در جوامع امروزی بسیار رایج شده است. با استفاده از تکنیک های شناختی مختلف، افراد و گروه ها سعی می کنند نظر دیگران را به سمت خود جذب کنند. این پدیده می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی به کار گرفته شود و برای اهداف مختلف به کار گرفته شود. منابع: 1. Cialdini, R. B. (1984). Influence: The psychology of persuasion. New York: Morrow. 2. McGuire, W. J. (1969). The nature of attitudes and attitude change. In G. Lindzey & E. Aronson (Eds.), Handbook of social psychology (Vol. 3, pp. 136-314). Reading, MA: Addison-Wesley. 3. Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. New York: Springer-Verlag. @Cognitive_warfare ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
⭕️ الاهیات امیدواری در روزگار رنج‌ها! ✍ محمدامین رضایی 🔸خبر خودکشی خالق قصه های مجید بی شک امری شوکه کننده برای جامعه ما بود. از حواشی و اصل این خبر میگذرم. این قصه تلخ بهانه ای شد برای ذکر تذکری که مدتهاست در ذهنم چرخ میخورد. مساله معنای زندگی و الاهیات امیداوری؛ این روزها که توفیق شده برای مدتی کوتاه همجواری حضرت امیر ع را اختیار کنم طبیعتا فرصت نوشیدن معنای ناب از ضریح حضرت و استشمام عطر زندگی از حرم بیشتر فراهم است خصوصا که این همجواری قرین شده با ماه رحمت و برکت؛ رمضان عزیز ترکیب مکان و زمان ناب خلق و کسب معنا را به اوج میرساند. 🔹مدتهاست به مساله تاب آوری انسان‌ها در رنج های فردی-اجتماعی فکر میکنم. چه چیز قدرت مقاومت و حرکت را در روزهای سخت تاریخ خلق میکند؟ تاریخ را که ورق میزنیم وجه مشترک بین قهرمان ها این است در روزهای سخت، آنها نشکستند! به اصلاح کم نیاورند و استوار ماندند و حتی بالاتر، نایستادند و حرکت کردند. و -مستمر در روزهای سخت؛ این وجه مشترک تمام آنهایی است که مسیر تاریخ را عوض کردند. 🔸برای شکل‌گیری این روحیه و تبدیل شدن آن به ملکه "معنا" مهم‌ترین امر است. به سایر مکاتب و مذاهب کار ندارم مخاطب من همین جوانان مسلمانی است که در ایران امروز زندگی می‌کنند و در کنار "زندگی شخصی" مسائلی چون "آرمان" و "امرجمعی" برایشان مهم است و حتی آنها که صرفا به "زندگی کردن" فکر می‌کنند. دوستان؛ ما به "معنا" محتاجیم بسیار زیاد؛ شاید به این تصمیم تلخی که آقای پوراحمد رسید هیچ کدام از ما نرسیم؛ اقدامی که با هر طرز فکری امری قبیح و غیر قابل دفاع است اما مقاومت کردن و تسلیم رنج های زندگی نشدن حداقل ماجراست، مساله این است اساسا ما برای حرکت و تغییر خلق شدیم. 🔹بسیاری از ما این روزها به افت انگیزه، رکود، کم آوردن و بی خیال شدن مبتلا شدیم این را علاوه بر بسیاری از مردم عادی بلکه به وضوح در بخش قابل توجهی از بچه های انقلابی که عدالت و تحول دغدغه شان است و اینها پیشران حرکت اجتماعی هستند شاهد هستیم! واقعش این است ما در جای سختی از تاریخ قرار داریم، در لحظه هایی تاریخی که بسیاری میشکنند و بی خیال نهضت و آرمان میشوند و در بهترین حالت به"فردیت محض" دچار میشوند. طبیعتا من طبیب نیستم و این درد هم با چند کلمه درمان نمیشود 🔸 اما اگر کوتاه بخواهم بگویم: آنچه میتواند به ما و بدهد است و بهترین و برترین چیزی که برای ما معنا خلق میکند الاهیات است. ۱:ارتباط با تراث دینی( مطالعه قران و روایات)، ۲:مطالعه زندگی معصومین و شخصیت های بزرگ و تاریخی ما، ۳:داشتن اساتید فکری-معنوی و ارتباط مستمر و مشورت با آنها؛ این سه تا حدی زیادی معنای زندگی برای مقامت و حرکت را خلق میکند. 🔹به زندگی اهل بیت ع نگاه کنیم خصوصا در لحظه های سخت مثل دوران خانه نشینی حضرت امیر ع، روزهای صلح امام حسین، به ویژه مساله کربلا که قبل-حین و بعدش پر از رنج و سختی است، خطبه فاطمه بنت الحسین ع به عنوان یک دختر کم سن و سال را بخوانید چطور در آن موقعیت شننده بعد از کشته شدن پدر و برادرها و همه عزیزانش اما نشکست و آنگونه حماسه آفرید! از این جنس افراد که معصوم هم نبودند که کسی بخواهد امام بودن را دلیل بر استثنا بداند در طول تاریخ شیعه؛ در لحظه های تاریخی بسیار داریم. 🔸 در عصر اخیر مثل میرزا کوچک خان، مرحوم مدرس، بهلول، شهیدصدر و خواهرش و امام خمینی ره به عنوان یک قله و...صدها نفر در قد و اندازه های مختلف میتوان نام برد که چگونه این الاهیات به آنها معنا داد تا در بزنگاه ها کم نیاورند. هیچ جای تاریخ شرایط به سختی کربلا نخواهد شد، الاهیاتی که انسان را آن هم زن که شکنندگی ش طبیعتا بیشتر است را میتواند از دل آن همه بلا زنده و استوار بیرون آورد و علاوه بر قدرت مقاومت به او قدرت کنش ورزی و حرکت بدهد آن الاهیات در طول تاریخ برای سخت ترین لحظه ها کفایت میکند تا به ما معنا و گرما ببخشد. 🔹 انسان فقط جسم نیست که مرگ یا خودکشی آن را از او بگیرد، شخصیت اجتماعی انسان نیز بخشی از انسان است. منفعل شدن، منزوی شدن؛ رها کردن وظیفه اجتماعی هم کمی از خودکشی ندارد چرا که شبیه خودکشی را از انسان میگیرد. معنا نه تنها مقاومت در برابر رنج ها که حرکت و به بن بست نرسیدن در میانه سختی ها را به ما می دهد؛ این مهم ترین مساله ای که بجای خیلی مطالب باید در دوره های معرفتی مکرر می‌گفتیم است امروز هم باید درباره آن بسیار تامل کنیم. @HOWZAVIAN ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
دنیا یتیم‌خانه شد از بعد رفتنت دستی بکش به روی سر ما یتیم‌ها...
💠جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تصویر بالا: 🔹اینجا حرم رضوی است و بنده دیشب_جای شما خالی_ کربلا بودم. 🔹حرم قمر بنی هاشم که از حالت عادی هم خالی تر بود. 🔹حرم سید الشهدا در سرداب کسی نبود. داخل صحن و حرم هم جا برای هر کسی که وارد می‌شد پیدا می‌شد. 🔹جمعیت کربلا حدود یک میلیون و دویست هزار نفر است. 🔹تقریباً کوچه های اطراف ساعت دوازده خالی خالی بود. 🔹تقریباً نیمی از جمعیت هم ایرانی بود. 🔹اما ایران. مردم ایران بی دین شده اند؟ 🔹نه اینطور نیست. این تبلیغ شما برای مقابله با نظام است. 🔹مردم عاشق ایران باطل السحر اند... @Rasad_tahlil ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاه درست شیخ حسین 🔹ترمیم دو قطبی های اجتماعی و دردهای کهنه آن فقط به سخن نیست نیاز به رشد نگرشها و تغییر اخلاقمان دارد. شما هم دیده اید، من هم دیده ام کسانی که عادت کرده اند از موضع قدرت حرف بزنند، تهمت بزنند، بترسانند، توهین کنند، چون فکر میکنند طرف حق ایستاده اند. حالا چه کسی و چه زمانی باید یقه این جماعت را بگیرد و بگوید تو هم ظلم میکنی، ظلم به کسی که چون خطاکار است جز خدا کسی را ندارد که این مظلومیتش را پیش او ببرد. 🔹 ظلم های کوچکی که چه بسیار آدمها را از جبهه حق بیرون انداخته و قیامت معلوم میشود چقدر از این جهت همگی مسوولیم. طرف مجرم است چرا به او توهین کنیم؟ چرا بترسانیمش؟ به چه حقی با بی قانونی سراغش برویم، خانواده اش را بترسانیم؟ بله اینها کم است میدانم. ولی آن مقدارش که هست، چه کسی و چه زمانی باید این اخلاق زشت رخنه کرده در برخی را بر ملا کند؟ 🔹 در جلسه ای که قرار بود در حضور رهبری برگزار شود قبل از حضور ایشان دیدم یکی از مسوولین انتظامات بیت، جلوی همه جمعیت با بی ادبی و بی احترامی با مداح جلسه سخن گفت و او را جلوی همه جمعیت خرد کرد. از این خطا ها کم ندیده ایم و ندیده اید در بخشهای مختلف. راهش این است که نگاهمان رشد پیدا کند و اخلاقمان را رشد دهیم. همه مان. همه مان به فکر خودمان باشیم. بسیاری از آدمهای دل زده دلیل دل خوریشان اخلاق امثال من بوده در تعاملاتمان. پناه بر خدا. خدا رحمت کند سردار شهید قدس را میگفت دفاع از حرم، دفاع از حرمت قلب این مردم است که از کعبه بیشتر احترام دارد. 🔹مثل آب خوردن آدمها را بیرون جبهه انقلاب قرار میدهیم. منافق مینامیم. سالها قبل در مباحثاتی چقدر تلاش کردم به عده ای بفهمانم حق ندارند به کسی مثل مرحوم هاشمی تهمت نفاق بزنند ولو هزار جور نقد به افکار و رفتارش داشته باشیم، به فلان مسوول و سیاستمدار علنا تهمت نفاق و در جبهه دشمن بودن نزنند. 🔹عادت کرده ایم این و آن را از قطار انقلاب پیاده کنیم و غیر خودی بنامیم. خدای متعال در قرآن بین «ضعیف الایمان» و «منافق» فرق میگذارد. جریان ضعیف الایمانها در درون جبهه حقند و در تعامل با کل بدنه جبهه حق، پیامبر ص با دیگران( که فاصله ایمانیشان با او قابل تصور نیست) پر از مهر و محبت و صمیمیت بود، ما چه مان شده؟ 🔹آیا نمیشود مثل سردار شهید هم جلودار بود و پیشران و هم کرامت آدمها را در مرزهای جبهه حق حفظ کرد و به آنها احترام گذاشت؟ به جای گیر دادن به شیخ حسین، مقابل او شاگردی کنیم، وعظ بشنویم، ما باید تغییر کنیم. باید رشد کنیم. انقلاب البته تقریری تنزیهی و سختگیرانه دارد شاید به آن معنا انقلابی فقط پیامبر اکرم ص باشد و معصومینش، اما انقلاب تقریری تشبیهی و گسترده هم دارد که خیلی ها را شامل میشود، حتی به تعبیر امام روح الله، اکثر مردم دنیا بهشتی اند، ولو در بالاترین مراتب بهشت نباشند، اکثر خطاکاران عالم حتی اهل علمشان ، جاهل قاصرند. بیایید توبه کنیم از این همه تنگ نظریهایمان، تهمت زنی هایمان، حرمت شکنی هایمان که زیر پوست قداست و حرف حق پنهانش کرده ایم. این ها به معنای ندیدن قله ها و رشد یافته ها و کنار گذاشتن حرف حق و یا امر به معروف و نهی از منکر نیست. شب قدر باید هویت رحمه الله الواسعه بودن را در جان ما بنشاند. 🔹از یکی از همرزمان شهید مظلوم قدس که آزاده هم بود شنیدم، حاجی از او خواسته بود رزمنده ای را که در دوران اسارت او را لو داده بود و با دشمن همکاری کرده بود ببخشد. وقتی رفیقش تعجب میکند که چرا؟ به او میگوید اگر یکی از تهران تا اهواز میآمد برای جنگ و پشیمان میشد و بر میگشت باید خادمش میبودیم تا چه رسد به این رفیق خطاکارت. 🔹شیخ حسین خوب گفت. درست گفت. مثل همیشه به جا گفت. سایه اش مستدام. ما باید فکری به حال خود کنیم .... @ali_mahdiyan ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
37.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️خدا رحمت کند دکتر افروغ را. 🔹سال 98 بود که در ضمن مجموعه مصاحبه‌های ، در خدمت دکتر عماد افروغ بودیم. 🔹حقیقتاً مصاحبه دلچسب و جذابی بود؛ هم برای ما و هم برای ایشان (بنا به گفته ضبط شده ایشان در فیلم مصاحبه). 🔹با دردمندی و غیرت از هویت فرهنگی انقلاب اسلامی دفاع می کرد. 🔹معتقد بود برای فهم انقلاب اسلامی باید «فرهنگ» را نه در سطح «ایدئولوژی»، بلکه در سطح «تئوری فرهنگی» تبیین کرد. 🔹انقلاب اسلامی را واکنش فرهنگی و عمومی مردم ایران، در مقابل ویرایش‌های فرهنگی رژیم وابسته پهلوی برای مدرنیزاسیون ایران می‌دانست. 🔹انقلاب حضرت امام خمینی ره را نقطه مقابل گفتمان «تحجر» و «نوشدگی غیرمنضبط» می‌دانست و تلاش می‌کرد گفتمان انقلاب را با دو مؤلفه و توضیح دهد. 🔹در این مصاحبه تلاش کرد فهرست جامعی از مؤلفه‌های متمایز کننده «رویکرد پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» و «رویکرد توسعه مدرن» را بیان کند. 🔹چقدر دغدغه «جمهوریت انقلاب» را داشت! و آن را در دو بُعد گفتمانی و نظام‌سازی دنبال می‌کرد. 🔹دادش از «مصحلت‌اندیشی حقیقت‌سوز» بلند بود. 🔹خدایش در این شبهای ماه مبارک غریق رحمتش کند و در زمره بسیجیان امامش حضرت امام خمینی ره محشورش نماید. 🔹همه دوستان را به دیدن بخش اول تصویری این مصاحبه دعوت می‌کنم. 🔹همچنین فهرست تفصیلی این مصاحبه بسیار خوب را برای مطالعه عزیران به پیوست تقدیم می‌کنم. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1294 🔹ان شاء الله به زودی متن کامل این مصاحبه در کنار 14 مصاحبه دیگر منتشر خواهد شد....
عنوان: "به دنبال یک معنا در قالب یک واحد در مسئله حجاب" ✍ این روز ها که هم بحث حجاب داغ است و هم داغدار دکتر افروغ هستیم، خواندن این مقاله که گفتگوی حجت الاسلام زیبایی نژاد با دکتر عماد افروغ حدود ۱۷ سال پیش در باب حجاب میرباشد، خالی از لطف نیست. 🔸این گفتگو در شماره ۲۳ نشریه حوراء در سال ۱۳۸۵ منتشر شد. 🔹جمله ای از دکتر افروغ درین مقاله که قابل تامل است: «اگر وضعیت به همین روال پیش رود و کار شایسته‏ای صورت نگیرد، به ویژه در ارتباط با وظایف و تکالیفی که دولت درپاسداشت هویت ملی بر عهده‏اش هست، می‏تواند تبدیل به یک مسأله شود و البته هیچ ضمانتی هم نیست که به بحران مبدل نشود» لینک مقاله؛ https://b2n.ir/e43483 @ahmad_olyaei ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
✳️هندسه ✍️علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه ▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بی‌توجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید هندسه بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم. ▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و شیوه حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی می‌رسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم. 1️⃣ لایه‌های موثر پیام رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم: ۱.اتاق فکر فضای مجازی ۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت ۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی 2️⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم: ۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع) ۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری) ۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه) ۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف) ۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف) 3️⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر نظریه مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد: ۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری) ۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...) ۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...) 4️⃣ در فرایند سیاست‌گذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و را تامین کند: ۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین) ۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری) ۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت) 5️⃣ در بخش کلان رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بی تعارفش را اعلام نماید: ۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش) ۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری) ۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری) 6️⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛ ۱.تغییر و تاسیس زمین بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات) ۲.تغییر و تدوین قواعد بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها) ۳.تغییر و تعیین نوع بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی) 7️⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛ ۱. فرایند تولید پیام ۲.فرایند توزیع پیام ۳.فرایندمصرف پیام 8️⃣ سطوح کاربران و جامعه مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛ ۱.عمومی و سرگرمی ۲.نیمه تخصصی و مهارتی ۳.تخصصی و آموزش‌های ویژه ▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع داده‌ها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که می‌تواند نقشه راه متحد با استراتژی‌های پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند. ▫️نکته اینجاست که تئوریسین‌ها و مهندسین و کنشگران و مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیم‌گری نمایند. @asre_Tabyin ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
⭕️ لعنت به پوست شیر... بخش اول محسن دنیوی 🔻اگر حاکمیت مرتبط با بخش فرهنگ و هنر کشور نسبت به این عرصه و آثار و تولیدات و رویدادهای آن حساسیت و مسئولیت کافی می‌داشت، باید برای آسیب‌هایی که به ذهن و روح ملت ایران به خاطر ساخت برخی تولیدات تصویری نمایشی زده می‌شود از نویسنده و کارگردان و عوامل سازنده و بازیگران و مخصوصاً پلتفرم‌هایی که با این سریال‌ها خود را بالا کشیدند، شکایت می کرد و آنها را به دادگاه می‌کشید و پوست‌شان را حتی اگر پوست شیر بود، می‌کند! پوستی که به خاطر مافیای قدرت و ثروتی که پشت سر آنهاست، حسابی کلفت شده است و نه تنها در قالب اشتراک و ترافیک مصرفی در حال چاپیدن جیب ملت هستند، بلکه روح و ذهن ایرانیان را مورد سخت‌ترین حملات قرار می‌دهند. 🔻سریال روان‌پریش «پوست شیر» بالاخره این هفته تمام شد. برای اختتامیه آن مردم را به پردیس‌های سینمایی لوتوس مال، کورش، ایران مال، گالریا، هروی سنتر و سینما قدس کشاندند و با جشن و هورا به همراه برندنیگ این مجتمع‌های متصل به همان شبکه مافیایی، قسمت پایانی سریال را اکران کردند! دردناک است وقتی بخشی از هم‌وطنانت را ببینی که بابت آسیبی که به روح و روان شان زده شده، پول می‌دهند و برای عوامل این آسیب‌ها دست و جیغ و هورا می‌کشند. 🔻البته پیش از این، مسیر آسیب‌ زدن به روح و روان ملت توسط پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا با آثاری مانند زخم کاری و قورباغه باز شده بود. صاحبان نماوا باید بابت سریال بیمار «قورباغه» که توسط هومن سیدی ساخته شد و نوید محمدزاده در آن بازی کرد همان زمان باید محاکمه می‌شدند. هومن سیدی، کارگردانی است که اغلب آثارش فقط یک کارکرد دارد و آن هم بیرون ریختن غلیانات یک ذهن بیمار که جهان بیرون را به لجن می‌کشد! فقط به عنوان نمونه، سکانس قتل خواهر توسط برادر نوجوان در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده ساخته هومن سیدی را مرور کنید تا تایید کنید که فقط یک بیمار می‌تواند این بازی را از یک نوجوان بگیرد که در قالب نقش قاتل، خواهر جوانش را خفه کند درحالی که برادر بزرگ‌ترش که دستور قتل را به برادر کوچکتر داده، این صحنه را می بیند و املت و پیازش را با آرامش می‌خورد. 🔻فیلیموی جناب شکوری مقدم که صاحب اپارت هم هستند و بزرگترین آژانس تبلیغات آنلاین کشور را در اختیار دارند، هم باید پیش از این بابت ساخت و پخش سریال وحشیِ «زخم کاری» محاکمه می‌شد. ایشان در مصاحبه‌ای گفته بودند که یا ما باید در فیلیمو محتوا تولید کنیم یا رسانه‌هایی در منهتن! باید گفت که جناب شکوری مقدم، ایکاش شما و محمدحسین مهدویان که زخم کاری را ساخت و به خورد ملت داد، آشغال‌هایی در قالب محتوا مانند سریال زخم کاری را نسازید و روح و ذهن ایرانیان را زخم کاری نزنید، چون اثر این گونه آثار ایرانی به مراتب بیشتر از نسخه آمریکایی است! 🔻اما دو نکته پایانی: اول؛ مسئولین فرهنگی و هنری کشور به ویژه آقای اسماعیلی به عنوان وزیر ارشاد، آقای خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای قمی به عنوان مسئول سازمان تبلیغات و دیگر مسئولین نهادهای فرهنگی، مسئول مستقیم این آسیب‌های جبران‌ناپذیر هستند. در زمان پخش سریال زخم کاری بارها درباره این سریال نوشتم و مطالبم را هم برخی از نزدیکان این آقایانی که نام بردم می‌دیدند اما دریغ از هیچ حرکت و اقدامی... 🔻دوم؛ چنین آثاری با این سطح از ترویج خشونت و توحش که با هزینه بالا و باکیفیت بالایی به لحاظ ساخت و بازیگری، تدوین و ...تولید می‌شوند، فارغ از اینکه چه آثاری بر روی امروز جامعه ایرانی دارند، فردای ایران و آینده آن را بیشتر تهدید می‌کنند! همین پوست شیر را ببیند. عاری از هرگونه محتوایی است. کل سریال یک خط است و آن هم اینکه یک فرد روانی بابت حسادت، از یک فرد دیگر به سخت‌ترین شکل ممکن یعنی دزدیدن فرزند و تجاوز گروهی و بعد هم قتل انتقام می‌گیرد! سه فصل فقط این یک خط را نویسنده و کارگردان با جزییات بسیار و به شکلی بسیار دردناک و ذره‌ذره به ذهن مخاطب تزریق کردند و او را شکنجه کردند! @degaresh1 ادامه دارد... ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
لعنت به پوست شیر... بخش دوم 🔻دو سریال دیگر هم وضعیت قصه بهتری ندارند و به همین میزان پوچ و خاص هستند و اصلا اشاره به یک پدیده فراگیر اجتماعی ندارند. یعنی محتوایی یک خطی درباره وقایعی بسیار خاص که شاید تنها چند مورد در سال اتفاق بیفتد اما در معرض دید عموم جامعه قرار می‌گیرد! حتی اگر چنین مواردی، نمونه مشابه در دنیای واقعی داشته باشد، باید پنهان شود و اصلا به آنها پرداخته نشود، نه اینکه اینگونه با آب و تاب و جشن افتتاحیه و اختتامیه در کشور منتشر شود! این‌گونه آثار باعث تضعیف اراده جمعی برای تجربه موفقیت و پیشرفت و رشد می‌شود. ما حواسمان نیست که چگونه با تجربه این سطح از ناامیدی، درد و رنج، خشونت و توحش و ...چطور به اراده و روحیه فردی و جمعی ‌مان آسیب می‌زنیم و این آسیب مانع از ایجاد تغییر و حرکت مثبت و پیشرفت در زندگی فردی و جمعی می‌شود. ما فقط جیب عده‌ای را در قالب پلتفرم فیلم‌نت و فیلیمو و نماوا و ...پر می‌کنیم و بازیگر و کارگردان پولشان را می‌برند و آنکه آسیب می‌بیند و چیزی را از دست می‌دهد که به سختی قابل جبران است، ایران و ایرانی است! 🔻کشور ما در شرایطی است که به شدت به تجربه‌های کوچک موفق نیاز دارد تا اراده‌ش را تقویت کند. ما سالهاست تحت سخت‌ترین فشارهای دشمنان خارجی و دزدی و ارتشا و کارشکنی برخی از همراهان همان دشمنان خارجی در داخل هستیم. ما در شرایطی هستیم که بیشتر از همه چیز به امید نیاز داریم، امید به تغییر و امید به آینده... ملتی که اینگونه در طول چند دهه تحت فشار بی‌سابقه بوده است نیاز به روحیه مثبت و انگیزه بخشی برای مقاومت و حرکت و تغییر دارد، نه اینکه توسط آثاری مانند پوست شیر لگد بیشتری بخورد و دوباره رنج و درد بکشد...   لوکیشن سریال قورباغه، شهرک اکباتان بود و محل قتل آرمان علی‌وردی هم همان اکباتان! مسئولان فرهنگی محترم کشور، وقتی امکان و اجازه ساخت و انتشار اینگونه آثار تصویری را می‌دهیم، از نحوه زد و خوردهای وحشیانه نوجوانان در خیابان و قتل‌های عجیب در حوادثی مثل حوادث مهرماه ۱۴۰۱، بعداً تعجب نکنید! البته نمی‌دانم اصلاً مسئولین فرهنگ و هنر کشور این چنین متن‌هایی را می‌خوانند و یا اصلاً این سریال‌ها را هیچ‌وقت خودشان و خانواده‌شان دیده‌اند؟!!  @degaresh1 ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺خداحافظ رمضان، ای ماه خوب خدا 🔸سلام بر آنها که برای رضایت خدا روزه گرفتند، نه از روی عادت 🔸سلام بر آنها که روزه گرفتن سبب شد با خدا مأنوس‌تر و با خلق خدا نرم‌خوتر شوند. 🔸سلام بر آنها که روزه گرفتند اما آنانی را که روزه نگرفتند را نیز دعا کردند. 🔸سلام بر آنها که در این ماه بخشیدن را یاد گرفتند. 🔸سلام به روزه‌دارانی که به شکرانه‌ این ماه، در عید فطر شادی می‌کنند. 🔸سلام بر روزه دارانی که فطرشان، واقعا عید است. 🔸سلام بر بندگانی که حتی شادی عید خود را با همنوعان خود قسمت می‌کنند. 🔸سلام خدا بر کسانی که از صبح فردا از نو متولد می شوند. عید سعید فطر مبارک 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
حجاب 2.pdf
692.2K
💠 14 ایده برای تولیدات رسانه ای با موضوع حجاب 🔸این ایده ها از یافته ها و استراتژی های علمی بیان شده در گزارش "بکارگیری بینش های رفتاری با هدف جلوگیری از گسترش رفتار کشف حجاب بانوان در جامعه" استخراج شده است. 🔸این گزارش که توسط مرکز بینشهای رفتاری ایرانیان و به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور صورت در چهار دسته کلی گرفته است. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
«به بهانه مناظره تلویزیونی آقایان درخشان و غنی نژاد» 🖊احمد اولیایی 🔹نظریه ای در ارتباطات هست به نام جریان دو مرحله ای ارتباطات «Two-step flow of communication». این نظریه اجمالا می گوید که پیام رسانه ای مستقیما به مردم نمی رسد بلکه رهبران فکری «opinion leaders» آن پیام ها را تسویه، بازنگری، اصلاح، متناسب، هدفمند و .... کرده و به مخاطب تحویل می دهند. به نظر می رسد این نظریه تا زمانی که ارتباطات اجتماعی به صورت حقیقی برقرار باشد، مخاطبان عام هنوز به مراجع فکری و اساتید مراجعه کنند و همچنین مقوله «پرسش» و «اعتراف به ندانستن» در میان مخاطبان وجود داشته باشد، دوام دارد. اما اکنون ارتباطات مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به اساتید کم شده و اساسا خیلی پرسش نمی کنند چون بمباران داده و اطلاعات یک خودعالم پنداری در میان آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط باید از نظریه های دیگری تبعیت کرد؛ نظریه ای که میزان درستی و نادرستی آن پیام رسانه ای را به فهم و ادراک مردم از شرایط جامعه گره می زند. به عبارت دیگر، دورانی که افرادی بیایند و پیام رسانه ای را برای مخاطبان و توده تفسیر کنند گذشته است. مخاطب پیام را با زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می کند؛ با آن چیزهایی که تجربه کرده است. 🔹فارغ از اینکه برنده مناظره اساتید اقتصاد در برنامه جهان آرا که بود و یا چه آسیب ها و قوت هایی داشت، باید گفت مناظره در قاب رسانه ملی و یک رسانه جمعی بنام تلویزیون پخش شده است. تلاش رهبران فکری (اساتید، فعالان فضای مجازی، اندیشمندان عرصه اقتصاد و .... ) که بعد از مناظره در حال تحلیل مناظره و اعلام برنده یا بازنده هستند، خیلی قابل تقدیر بود اگر ما همچنان از نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات تبعیت می کردیم. اما مخاطبی که منتظر ثبت نام خوردو است، درباب هزینه اجاره مسکن می اندیشد، گرانی گوشت را روزانه لمس می کند، در بورس سرمایه خود را باخته است و به طور کل در انتهای زنجیره، نتیجه دیدگاه های اقتصادی، فلسفه اقتصاد و مبانی اقتصاد را لمس می کند، برنده و بازنده را در همان ابتدا و میانه برنامه تلویزیونی انتخاب کرده است. @ahmad_olyaei ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺روحانیت تاوان چه چیزی را می‌دهد؟ اگر از چند درصد افراد ضدانقلاب و دین‌‌ستیز بگذریم، گلایه برخی از مردم از روحانیت چیست؟ "روحانیت خود در رفاه اقتصادی است اما سفره مردم را نابود کرده است و تنها دغدغه‌اش هم حجاب است!" علت این ذهنیت واژگونه چیست؟ ۱. روحانیت‌هراسی رسانه‌ای در هجمه سنگین رسانه‌ای علیه انقلاب، روحانیت نیز بی‌نصیب نمانده است و در فضای مجازی هر روز شایعاتی جدید منتشر می‌شود. دستگاه رسانه‌ای حوزه نیاز به تقویت و توجه بیشتری از سوی مدیران حوزه دارد. ۲. اشرافیت برخی روحانیان با وجود زندگی ساده عموم روحانیان، متاسفانه برخی افراد ملبس، دارای خانه و یا خودروی گران‌قیمت هستند که باعث بدبینی مردم به همه روحانیان می‌شوند: "اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می‏ شوید" (امام خمینی، صحیفه نور، ج۱۷، ص۴۵۳) ۳. حضور روحانیت در مناصب دولتی حضور روحانیت در راس دستگاه اجرایی کشور باعث شده است تمامی کاستی‌های اقتصادی متوجه روحانیت شود. دیدگاه حضرت امام، رهبر انقلاب و شهید مطهری این است که روحانیت بجز در شرایط اضطرار، مسئولیت اجرایی دولتی قبول نکند (این امر منافاتی با حضور در دیگر نهادهای سیاسی مانند ولایت فقیه، مجلس و ... ندارد) دیدگاه راهبران انقلاب عملی نشد و روحانیت امروز در نگاه مردم، به مسبب وضعیت اقتصادی بدل شده است. ۴. کمتر شنیده شدن اعتراض روحانیت نسبت به سایر منکرات بجز حجاب منکرات متعددی در جامعه وجود دارد؛ مانند فقر، فساد، تبعیض و ... اما آن گونه که بایسته است، صدای همدردی روحانیت با مردم در سختی‌های زندگی شنیده نشده است. تجمع فیضیه در سال ۹۷ از معدود تجمعات حوزویان در دفاع از مستضعفان جامعه بود که با شعبده‌بازی دولت وقت، ناکام ماند. ➖➖➖➖ @daghdagheha
🔻 تأملی بر اقدام امام جمعه رشت 🔹 امروز بسیار پیچیده‌تر از آن است که در حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل پیدا کند. 🔹 تمرکز دشمن بر مسئله به‌دليل ظرفیت‌های بسیار زیادی است که برای چالش آفرینی در آن نهفته است. امر زنانه بودن حجاب، ابعاد عاطفی و احساسی آن، پیوند حجاب و امر سیاسی، ظرفیت دوقطبی سازی حجاب، تحریک پذیری، ارتباط با نسل نو و دهه هشتادی ها، مورد غیرت و حمیت بودن آن برای مؤمنین، ایجاد احساس خشم و نگرانی در جامعه مذهبی و زوایای گوناگونی از این دست موجب می‌شود مسئله‌ای چندوجهی به‌نظر برسد. 🔹 در این میانه رهبر معظم انقلاب کوشیدند زمینه‌های استفاده دشمن را مسدود کنند و دایره خودی در متن انقلاب را افزایش دهند. ابتدا بین بدحجاب و فاصله نهادند و شل حجاب را کنش‌گر به‌نفع انقلاب نامیدند. در گام بعد بین فعل کننده و طینت و انگیزه وی تفکیک کردند و حتی برخی از آن‌ها جزو جامعه دین دار به‌شمار آوردند. 🔹 حال یک با ادبیاتی سخیف و مواجهه‌ای سطحی که مورد حمایت طیفی از انقلابیون نیز قرار گرفت، از این جماعت اعلام بیزاری می‌کند. بدون اینکه بین فعل و فاعل کشف حجاب تفکیک کند و از فعل وی برائت بجوید. 🔹 این سخنان نسنجیده به‌سرعت منتشر می‌شود و به‌عنوان موضع جامعه انقلابی تسری می‌یابد و تلاشی که رهبری برای ایجاد داشتند را برهم می‌زند. این نوع موضع‌گیری های سطحی نشان می‌دهد هنوز فهم صحیحی از نداریم که با یک مسئله ذوابعاد تک خطی برخورد می‌کنیم. 🔹 اساساً برخی گمان می‌کنند تأکید بر انسجام ملی مساوی با تأیید گناه و چشم‌پوشی بر مسئله است. نمی‌دانند می‌توان در عین حفظ غیرت دینی، دغدغه داشتن و اقدام نسبت به مسئله حجاب و تلاش برای حل آن، جامعه‌ای منسجم داشت. 🔹 ائمه محترم جمعه باید بدانند بودن تنها داشتن یک حکم از رهبری نیست، بلکه کسی نماینده رهبری است که از تراز تحلیل و اندیشه وی برخوردار باشد نه اینکه طرح رهبری را با چالش مواجه کند. -کانال تعلیقات ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
📺 برنامه زنده جهان آرا 👈🏼موضوع: شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های آن در حوزه عفاف و حجاب 👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ امشب، شنبه ١۶ اردیبهشت١۴٠٢،ساعت ٢٢:٠٠ شبکه افق برنامه جهان آرا ➖➖➖➖ @daghdagheha
🔎چشم‌انداز گفتمان "زن زندگی آزادی" بدون روتوش! ▫️چه دقیق گفت که "مردم امروز سرکوب نمی‌شوند، سرگرم می‌شوند‌". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک ، پرده‌برداری می‌کند. ▫️اساسا این جریان در صدد و توجیه چنین پشت صحنه‌هایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیء‌شدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند. ▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی می‌رسد که خصوصی‌ترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمی‌نوردد. ▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار می‌دهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک هم‌جنس‌بازی می‌آید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی می‌کند. ▫️در واقع همانطور که آدورنو می‌گوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افق‌های مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال می‌کنند. ▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق می‌شود. هژمونی یا همان نیز یعنی زن و خانواده را با خشونت‌سایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
👓 اتمام چالش و نتیجه گیری مهم از این چالش: 🔹 به لطف خدا و پس از استقبال گسترده طلاب از این چالش و پیامهایی که برخی از آنها نیز به علت کثرت پیامها و همچنین مشکلات رسانه‌ای منتشر نشد، کانال حوزه توییت جمع بندی زیر را از این چالش مهم ارائه می‌کند: ❗️ علل میل و رغبت طلاب به حوزه و دلیل ورود آنان به حوزه، به ترتیب تعداد پیامهای ارسالی موارد زیر هستند (دلایل باهم قابل جمع است و به ترتیب از بیشترین موارد به کمترین موارد) : 1⃣ ارتباط یا دیدن عالمی مهذب و با تقوا (اعم از مراجعی مثل ایت‌الله بهجت، یا امام‌جماعت محل یا روحانی که در جلسات هیئت و طرح ولایت و... دیده و یا با آنان ارتباط گرفتند) 2⃣ دوست یا رفیق طلبه که آنان را تشویق به حوزه کرده است. 3⃣ میل به دانستن و عطش دانستن مسائل دینی و آشنایی با قرآن و اهل بیت 4⃣ بدی محیطهای دیگر و خوبی محیط حوزه برای تهذیب نفس 5⃣ رفتن راه‌های دیگر و رسیدن به پوچی 6⃣ داشتن خانواده روحانی یا تاکید پدر و مادر 7⃣ بدون دلیل منطقی یا صرفا با خواب یا کنجکاوی یا فرار از سربازی و... ❌ با توجه به دلایل بالا ۵دلیل ابتدایی که بیشترین طیف را شامل می‌شود همه آنها نیاز به کار جدی در حوزه دارد؛ اگر امروز پذیرش کم شده است این راه ها را دنبال کنید و ببینید چرا برخی طلاب با اینکه خودشان از راه آمده پشیمان نیستند، ولی باز جرات دعوت نزدیکان را به حوزه ندارند! چرا پس از پایه ده این مقدار افسردگی علمی و عملی و تهذیبی بین طلاب بیشتر می‌شود و فقط تعداد انگشت شماری به خوبی طلبگی را ادامه می‌دهند؟! اینها پرسش‌هایی است که بدون تامل به آنها و کار جدی روی آنها مرور زمان فقط سبب تشدید آنها خواهد شد، نه سبب پاسخ به آنها! @HozeTwit