eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
473 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷درسی از مکتب انقلاب اسلامی🇮🇷 💠🔷💠🔷💠🔷💠 ما این انقلابی که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طوری که از اول ندای او بلند شد و الآن هم این ندا بلند است، این برای بوده است نه برای ، نه برای ، نه برای به دست آوردن یک ؛ برای این که را از شر و جنایتکارهای خارجی و از شرسلیقه های کج داخلی و داخل اسلامی نجات بدهد. <صحیفه امام، جلد 20، صفحه 203>
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام... 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شجاعی ※ خیلی‌ها میان برا امام حسین علیه‌السلام سینه میزنند، اما امام یه عده‌ای رو برمی‌داره برای یه کار مهمتر!
💫اميرمؤمنان(ع) مىفرمايد: ✨«در حكومت مهدى(عج)... مىشود». 📚عقد الدرر، ص159؛ القول المختصر، ص20. 💫امام محمدباقر علیه‌السلام فرمود: «هر کس قائم را درک کند، اگر به بیمارى دچار باشد، یابد و چنانچه دچار ناتوانى باشد، و گردد». 📚(بحار‌الانوار، 52/335، ح68) 💫 امام حسين(ع) درباره حكومت مهدى(عج) میفرمايد: «هيچ نابينا، زمين گير و دردمندى بر روى زمين نمیماند، مگر آن كه خداوند درد او را برطرف میسازد» 📚خرائج، ج2، ص489؛ بحارالانوار، ج53، ص62. 💫اميرمؤمنان(ع) میفرمايد: ✨«... آنگاه قائم ما كه پنهان و مخفى است، ظاهر میشود در حالى كه جبرئيل پيشاپيش او و كتاب خدا در پيش روى اوست. آن حضرت بيماران پيسى و خوره را شفا میبخشد». 📚دوحه الانوار، ص133؛ الشيعة و الرجعه، ج1، ص171 ✅از اين روايت استفاده میشود كه حضرت مهدى(عج) خود در درمان بيماریهاى غيرقابل درمان، نقش اساسى دارد. امام صادق(ع) میفرمايد: «هنگامى كه حضرت قائم قيام كند، خداوند بيمارىها را از مؤمنان دور میسازد و تندرستى را به آنان باز میگرداند». 📚نعمانى، غيبة، ص317؛ بحارالانوار، ج52، ص364؛ اثبات الهداة، ج3، ص493. 💫امام باقر(ع) در اين باره میفرمايد: «هر كس قائم اهل بيت مرا درك كرد، اگر به بيمارى دچار باشد، شفا میيابد و چنانكه دچار ناتوانى باشد، توانا و نيرومند میگردد». 📚نعمانى، غيبة، ص317؛ صدوق، خصال، ج2، ص541؛ روضة الواعظين، ج2، ص295؛ صراط المستقيم، ج2، ص261؛ بحارالانوار، ج52، ص335؛ به نقل از: خرائج. ✅در كتاب خصال شيخ صدوق صفحه 507 آمده است: ✨«روزگار حضرت مهدى(عج) بيمارى برطرف میشود و آنان (مؤمنان) مانند پارههاى آهن میگردند»
💢 امام حسین(ع) شفیع کسانی نیست که مکتب او را وسیله گمراهی کرده اند علت اینکه در داریم که امام حسین(ع) از خلق کثیری شفاعت می کند این است که در این جهان، مکتب امام حسین(ع) بیش از هر مکتبی موجب احیاء دین و هدایت مردم شده است. 🔹شفاعت امام حسین(ع) به این صورت نیست که برخلاف رضای خدا و اراده او چیزی را از خدا بخواهد. امام حسین(ع) شفیع کسانی است که از مکتب او یافته اند، او شفیع کسانی نیست که مکتبش را وسیله گمراهی ساخته اند. از این نکته نباید ورزید که همان طوری که از قرآن کریم گروهی هدایت یافته اند و گروهی گمراه شده اند، از امام حسین(ع) نیز گروهی هدایت شده و گروهی گمراه گشته اند و این مربوط به خود مردم است. خدا درباره مثل های قرآن می فرماید: «یضلّ به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضلّ به الّا الفاسقین؛ به سبب قرآن، گروهی را گمراه می سازد و گروهی را می کند، و جز بدکاران را گمراه نمی سازد». 📚 استاد مطهری٬ عدل الهی٬ ص۲۲۹
آقا بیاید یکم متفاوت به امام‌حسین و عاشورا نگاه کنیم تو گودال قتلگاه وقتی شمر می‌خواست کار رو تموم کنه حضرت به شمر گفت: منو می‌شناسی؟ گفت بله پسر فاطمه و علی هستی، گفت چرا پس می‌خوای منو بکشی؟ تو منو نکش تا بتونم شفاعتت بکنم. شمر گفت جایزه یزید از شفاعت تو برام بهتره. سپس حضرت فرمود اگر راه دیگری جز کشتن من نداری پس مقداری آب به‌من بده.... چندنکته: 🔻حضرت در آخرین لحظات عمرش فکر نجات شمره، شمری که خیلی از یاران حضرت رو کشته، هر جنایتی تونسته کرده ولی بازم بهش میگه تو منو نکش، چون من قاتلمو نمی‌تونم شفاعت کنم. اصلا شما از بعد روانشناسی بخوای نگاه کنی، حیرت‌انگیزه. مگه میشه یک آدم یک‌ذره کینه و نفرت تو وجودش نداشته باشه، انقدر فکر خیر و صلاح دیگران باشه. 🔻بازم حضرت بیخیال نمیشن، میفرمایند که حالا که میخوای بکشی مقداری آب بده، خب معلومه حضرت محال بود اون آب رو بخوره، چون یاران غیرمعصومش لب به آب نزدن و تشنه شهید شدند، حضرت هم چه آب می‌خورد و چه نمی‌خورد شهید می‌شد، پس چه بهتر که در بهترین و معنوی‌ترین حالت شهید بشه. 🔻پس چرا حضرت طلب آب کرد؟ عالم بزرگواری فرمودند که حضرت دنبال بهونه‌ای بود که بتونه قاتلش رو فردای قیامت شفاعت کنه. تا آخرین لحظه فکر نجات دیگرانه. تمام خطبه‌هایی که تو روز عاشورا میخونن برای همینه، که صداش به گوش مردم برسه شاید دلشون لرزید و به حضرت ملحق بشن ونجات پیدا کنن. وگرنه حضرت که نیازی به یارویاور نداشته. شب عاشورا به همه یارانش فرمود عاقبت هممون شهادته، هرکی می‌خواد بلند شه بره ولی ما تو این قضایا برای مظلومیت حضرت گریه می‌کنیم، مداح این طلب کردن آب رو با آب دادن گوسفند قبل از قربانی کردن مقایسه می‌کنه و همه گریه می‌کنن. اشکالی نداره گریه کنیم خیلی هم خوبه ولی تو گریه متوقف نشیم ⬅️ آقااا ماها همچین انسان‌های بی‌نظیری رو از دست دادیم، اگر بر کشته شدن‌هاشون گریه می‌کنیم برای از دست دادنشون و فراق اون‌ها باید خون گریه کنیم. این مصیبت خیلی بزرگتره ⭕️ استادمحمدشجاعی در کتاب عزادار حقیقی میگن دو مصیبت داریم: 🔸مصیبت عظیم (مصیبت بزرگ): همان مصیبت‌ها، جنایات و ظلم‌هایی که در به شهادت رساندن خاندان اهل بیت برآنان وارد شده است 🔸مصیبت اَعظم (مصیبت بزرگ‌تر): همان مصیبتی که به جامعه انسانی در طول تاریخ به علت محرومیت از حقیقت دین و ائمه معصومین، وارد گردیده است. این مصیبت به علت کنار گذاشته شدن معصومین از مقام و مرتبه‌ای است که خداوند برای آنان در رهبری و هدایت جامعه انسانی در نظر گرفته است. این مصیبت بزرگتر از مصیبت اول است.
سلام امام زمانم❣ دلم آشفتــه و غم بی امان است که غم از دوری صاحب زمان است🌱 سه شنبه شور و حالم فرق دارد دلم مهمــــان صحن جمکران است🌱 🤲 💚 (عج)
🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ» براستی این قلبها زنگار می‌گیرد، همان‌طور که آهن زنگار می‌گیرد، جلای قلب‌ها قرائت قرآن است. ارشاد القلوب /۷۸ ‌
برای رسیدن به آرامش، گاهی باید کر بود، گاهی کور و گاهی لال
🔹نگرانی امام صادق علیه السلام برای برزخ ما از منازل هولناک برزخ است که حق تعالی ذکر آن فرموده در سوره مؤمنون: «... وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ» [... از پشت سرشان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند ۱ ]. و حضرت صادق علیه السلام در جزء حدیثی فرمود: «... و لکن به خدا سوگند که من می‌ترسم بر شما از برزخ. راوی گفت: گفتم: چیست برزخ؟ فرمود: قبر است از زمان مردن تا روز قیامت»۲ ۱.سوره مؤمنون، آیه ۱۰۰. ۲. بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۷.
🚩 پیاده روی اربعین یعنی توجه دادن جهانیان به ولی خـــــدا وظهور ولی خدا در جامعه ای که همه در کنارهم از همدیگر فاصله دارند!
💢سوء استفاده از خون حسین ✅عباسیان، با ادعای خونخواهی امام حسین(ع) و با شعارهایی مثل "یالثارات الحسین"، بر علیه حکومت اُمویان قیام کردند. عباسیان لباس‌های مشکی می‌پوشیدند و می‌گفتند: این لباس سیاه ، در عزای خاندان رسول‌الله و شهیدان کربلا است سرانجام زمانی که سَرِ خلیفه اموی را مقابل نخستین خلیفه عباسی قرار دادند، "ابوالعباس" سجده‌ای طولانی کرد و گفت: دیگر مرا از مرگ نیست چون در برابر خون حسین، دویست نفر از بنی‌امیه را کشتم. اما بعد از به دست گرفتن خلافت، در قتل عام و سخت‌گیری به فرزندان امام حسین علیه‌السلام، گوی سبقت را از امویان هم ربودند. کار به جایی رسید که یک بار در زمان منصور دوانیقی(سال۱۴۶ه.ق) یک بار در زمان هارون الرشید(سال ۱۹۳ه.ق) و چهار بار در زمان متوکل عباسی(بین سالهای ۲۳۳ تا۲۴۷ه.ق)؛ بارگاه مطهر امام حسین(ع) را تخریب و با خاک یکسان کردند! آنها بارگاه کسی را خراب کردند که مدعی او بودند! 📚مروج الذهب جلد ۳ ، صفحه ۲۵
☘ مدت اقـامت امام حسین علیه السلام در کربلا هشت روز بود و مسافري که کمتر از ده روز بماند نمازش شکسته است. نمـاز دو رکعتی دو دقیقه بیشتر طول نمیکشـد، به خصوص در هنگام خطر، امام حسـین علیه السـلام نیز روز عاشورا میتوانست نماز ظهرش را درخیمه بخوانـد، ولی بنا داشت در معرکه بخواند. دو نفر از یارانش جلو نماز حضرت ایستادند و سی تیر را به جان خریدند، ولی نماز آشکارا برگزار شد نه درخیمه. آري، به صـحنه کشاندن نماز یک ارزش است. نبایددر هتلها، شـرکت ها، پاركها، فرودگاه ها،خیابانها و رستورانها، نمازخانه در گوشه باشد، بلکه باید در بهترین مکان و در جلو چشم دیگران نماز اقامه شود، زیرا هرچه از جلوه دین کم شود، به جلوه فساد اضافه خواهد شد. اگر کاسب ها اول وقت کنار مغازه خود اذان بگویند، مشتریان بدحجاب،خودشان را جمع تر خواهند کرد. @ketabkhanehmodafean
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت امام هادی (علیه السلام) : کسی که در معاشرت با برادران دینی خود ، تواضع کند ، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب(علیه السلام)خواهد بود. 📚 احتجاج ، ۱ ، ص۴۶۰ ‌ ‌
✅هر روز یک آیه همراه با تفسیر 🔽 ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم✨ 🌺إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ  بقره(166) 🌺در آن هنگام كه عذاب را مشاهده كنند و پيوند ميانشان بريده (و دستشان از همه چيز قطع) گردد، پيشوايان (كفر)، از پيروان خود بيزارى جويند. 🌿نکته: به هوش باشيم كه رهبرمان كيست و محبّت و عشق چه كسى را در دل داريم؟ بدانيم طاغوت ها و غير خدا، ما را براى خودشان مى خواهند تا با قدرت و ارادت ما، به هوسها و آرزوهاى خود در دنيا برسند، ولى در قيامت همه را رها و از ما اظهار تنفّر و انزجار خواهند نمود. 📜پیام آیه:  هر عشق وعلاقه، كه مايه اى از عقل وفطرت نداشته باشد، دير يا زود به سردى گرائيده و يا به دشمنى كشيده مى شود. «يحبّونهم كحبّ اللّه... تبرّء الّذين اتّبعوا» - محبّت، زمينه ى تبعيّت است. «يحبونهم... اتبعوا» - آينده نگرى لازمه ى عقل است. به كسى عشق و محبّت بورزيم كه قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمايت كند. «اذ تبرّء الّذين اتّبعوا» - معيار اصالت يا بى اصل بودن علاقه ها و محبّت ها، ديدن عذاب در روزهاى خطرناك است. «رأوا العذاب» منبع: تفسیرنور ✨ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن✨ ✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
◾️ پيوند با آرمان امام حسين(ع) 🔻 🔹ما از خود چه چيزي در راه رسالت حسين(ع) تقديم كرده ايم؟ امام حسين(ع) هنگامى كه نهضت خود را آغاز كرد از مردم انتظار داشت از وجود خود اندكى - نه براي خود او - بلكه براى رسالت و آرمان او ببخشند. شايد پاسخ دهيم كه اشك هاي خود را براى او افشانده ايم! يا آنان كه با قمه و شمشير بر سر خود مى كوبند بگويند، خون خود را هديه داده ايم!! يا برخى بگويند درد سينه و پشت خود را هنگامى كه براى او سينه يا زنجير زده ايم هديه كرده ايم. اما آيا اين چيزى است كه حسين(ع) از ما انتظار دارد؟ پيامد مصيبت است، نه هدف آن. حتى درخواست اهل بيت(ع) براى برگزارى مجالس حسينى به دليل اين نبود كه گريه و اندوه را هدف قلمداد مى كردند؛ بلكه آن را به اين دليل از ما خواستند كه گريه و حزن قلب انسان را به فاجعه و مصيبت امام حسين(ع) مى گشايد و با گشاده شدن دل، عقل انسان نيز به آن اهتمام مى ورزد و همين باعث درك آرمان، هدف و فداكارى بزرگ امام حسين(ع) مى شود. اين چيزهايى كه ما به امام حسين(ع) تقديم مي كنيم ارتباطي با هدفى كه ايشان در پى آن بود، ندارد. اگرچه گريه و اندوه بر حسين(ع) نتايج خوبى در پي داشته و پيوند ما را با ايشان بيش تر مى كند، اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه امام حسين(ع) نمى خواهد صرفا با شخص او ارتباط برقرار نماييم، بلكه انتظار دارد تا با و هدف او پيوند برقرار كنيم. حديث عاشورا، ص٢٤٤ تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
🌹••❤️•°⛓ سلام امام زمانم❤️ سلام بر مولاے مهربانے ڪہ آمدنش وعده ے حتمے خداست و سلام بر منتظران و دعاگویان آن روزگار نورانے و قریب... اللهـم‌عجـل‌لولیڪ‌الفـرج❤️
عليه السلام أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ یُونُسَ عَنْ أَبِی بَکْرٍ اَلْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: عَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَلِیّاً صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ أَلْفَ حَرْفٍ کُلُّ حَرْفٍ یَفْتَحُ أَلْفَ حَرْفٍ. اصول کافی ترجمه مصطفوی ؛ ج ۲ , ص ۶۱ امام باقر علیه السلام فرمود: رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله به علی هزار حرف آموخت که از هر حرفی هزار حرف گشوده گشت. 📚الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۹۶ ‌ ‌‌
چند سخن از بزرگان👌 سعادتمند کسی است که از هر اشتباه و خطایی که از او سر می زند، تجربه ای جدید به دست آورد. بخشیدن کسی که به تو بدی کرده ، تغییر گذشته نیست ، تغییر آینده است! کسی که وجدانش راحت و روحش آزاد نباشد، هیچ وقت روی آسایش را نمی بیند. آویبوری ‌
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊 🌹اهل بيت(ع)، معلمان ملائكه ☑️«اَىّ شَىْءٍ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللّهُ عَزّوَجَلّ آدَمَ (ع)؟ قَالَ كُنّا اَشْبَاحَ نُورٍ نَدُورُ حَوْلَ عَرْشِ الرّحْمنِ فَنُعَلّمُ لِلْمَلاَئِكَةِ التّسْبِيحَ وَ التّهْلِيلَ وَ التّحْمِيدَ». ☑️از امام حسين (ع) پرسيده شد: «قبل از اينكه خداوند عزّوجل آدم (ع) را خلق كند، شما چه چيزى بوديد؟ فرمود: ما شبحهايى از نور بوديم كه بر گرد عرش خدا مىچرخيديم و به ملائكه درس تسبيح و توحيد و ستايش خدا را مىآموختيم». 📚(بحار الانوار، ج ۵۷ ص ۳۱۱ ح۱ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆متن شبهه: پس از فوت معاویه، ولید حاکم مدینه کس نزد امام حسین فرستاد تا که با یزید بیعت کند. به دارالعماره نزد ولید بن عتبه رفت و گفت کسی چون من پنهانی بیعت نمیکند فردا چون مردم را جمع کردی من نیز خواهم آمد و با یزید بیعت میکنم. چون شب فرارسید و هوا تاریک شد بهمراه دو خواهرش زینب و ام کلثوم و برادرانش ابوبکر و جعفر و عباس و خانواده‌اش پنهانی به مکه گریخت! 🔆پاسخ شبهه: 1⃣پس از هلاکت معاویه و فشار ولید بر امام حسین علیه السلام برای بیعت با یزید ، ولید بالاجبار امام علیه السلام را به مجلس خود دعوت کرد . 2⃣امام حسين عليه السلام بر وليد وارد شد و (طبق آداب اسلامى) سلام كرد؛ وليد با خوشرويى پاسخ داد و او را نزد خويش نشاند. مروان بن حكم- با اين كه پيش از اين، بين وى و وليد كينه و نفرت حاكم بود- در مجلس حضور داشت .... امام عليه السلام فرمود: « آيا از حال معاويه به شما خبرى رسيده است؟ چرا كه وى مدّتى طولانى بيمار بود، اكنون حالش چگونه است؟». وليد آهى كشيد، آنگاه گفت: اى اباعبداللَّه! خداوند تو را در مرگ معاويه پاداش دهد! وى عموى صادقى! براى تو بود، كه اكنون طعم مرگ را چشيده است و اين نيز نامه اميرالمؤمنين يزيد است! امام حسين عليه السلام فرمود: «إنّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اكنون براى چه منظورى مرا خواسته اى؟!» وليد پاسخ داد: تو را براى بيعت دعوت كردم، و همه مردم با يزيد بيعت كرده اند! امام عليه السلام (براى اين كه آن مجلس بدون درگيرى پايان يابد) فرمود: «شخصى مانند من مخفيانه بيعت نمى كند، دارم بيعت من (اگر بخواهم بيعت كنم) علنى و در محضر مردم باشد! چون صبح شد، و تو مردم و ما را براى بيعت فراخواندى، تصميم ما و مردم يكسان خواهد بود!». 📚کامل ابن اثیر ج 3 ص ¾78 3⃣مطابق نقل شيخ مفيد امام عليه السلام فرمود ؛ «من گمان نمى كنم تو به بيعت پنهانى من با يزيد، قانع باشى، مگر آن كه من آشكارا بيعت كنم تا مردم همگى با خبر شوند». وليد گفت: آرى! امام عليه السلام فرمود: پس بگذار صبح شود، تا نظرت در اين مشخّص گردد». 📚الارشاد ص 374 4⃣مطابق نقل ابومخنف، امام عليه السلام پس از شنيدن خبر مرگ معاويه فرمود: « امّا پاسخم به تقاضاى بيعت تو آن است كه، كسى مانند من به طور پنهانى بيعت نمى كند و تو نيز اين نوع بيعت را كافى نمى دانى، جز آن كه بيعتم آشكارا ميان مردم باشد (تا از اين طريق از مردم بگيرى)». وليد گفت: آرى! امام فرمود: « بنابراين، وقتى كه (فردا) ميان مردم آمدى و همه مردم و ما را به بيعت فراخواندى، تصميم ما و مردم به گونه واحدى خواهد بود!». 📚کامل ابن اثیر ج 3 ص 378 وليد گفت: «اى اباعبداللَّه! سخن درستى گفتى و من اينگونه پاسخت را پسنديدم و من باورم درباره تو همين بود. اكنون برو در پناه خدا، تا فردا با مردم بيايى». مروان كه در حاضر بود، به وليد گفت: به خدا سوگند! اگر حسين هم اكنون از تو جدا شود و بيعت نكند، هرگز چنين فرصتى، به چنگ نخواهى آورد، مگر آنكه كشتار فراوانى ميان شما اتّفاق افتد. جلوى او را بگير و مگذار از نزد تو بيرون رود، تا بيعت كند و گرنه گردنش را بزن! امام عليه السلام ناگهان از جايش برخاست و فرمود: « اى پسر زرقاء (زن چشم كبودِ بد سيرت)، تو مرا مى كشى، يا او؟ به خدا سوگند! دروغ گفتى و گناه كرده اى!». 📚الارشاد ص 374 🔆ادامه در پست بعدی👇
🔆ادامه 5⃣آنگاه امام عليه السلام با صراحت وارد بحث شد و رو به وليد بن عتبه كرد و فرمود: «اى امير! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشيم. خداوند (اسلام را) با ما آغاز كرد و با ما پايان برد. در حالى كه يزيد مردى است فاسق، مىگسار، قاتل بى گناهان و آن كسى كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مى شود. 6⃣بنابراين، هرگز شخصى مانند من، با همانند وى بيعت نخواهد كرد! ولى به هر حال بگذار صبح شود و به انتظار بمانيم و ببينيم كدام يك از ما، به خلافت و بيعت شايسته تريم!». 📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18- 19؛ مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 184 (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج 44، ص 325. 7⃣مرحوم صدوق مى گويد: امام عليه السلام به وليد فرمود ؛ «اى پسر عُتبه! تو مىدانى كه ما اهل بيت كرامت و بزرگوارى و معدن رسالتيم، و ماييم آن نشانه هاى حق كه خدا به دلهايمان سپرده و زبان ما را بدان گويا ساخته كه به اذن خداوند گويا است. سپس : از جدّم رسول خدا شنيدم كه مىفرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفيان حرام است!» اكنون من چگونه با خاندانى كه رسول خدا درباره آنان چنين فرمود، بيعت نمايم؟!». 📚امالی صدوق ص 130 8⃣اين سخن صريح از يك سو با دليل عقلى، يزيد را محكوم مى كرد، چرا كه يك فرد آلوده به فسق و فجور و قتل بيگناهان هرگز سزاوار خلافت و حكومت بر مردم نيست، و از سوى ديگر با نقل؛ زيرا پيامبر اسلام با صراحت فرمود خلافت بر دودمان ابوسفيان حرام است. 9⃣اين سخنان همچون پتكى بر سر وليد فرود آمد، و فهميد با كسى روبرو است كه آشيانه اش بسيار بلند است و در اين دامها هرگز نمى افتد. 🔟فرداى آن روز، امام عليه السلام براى شنيدن خبرها، از منزل بيرون آمد؛ در بين راه با مروان بن حكم برخورد كرد. مروان گفت: اى اباعبداللَّه! نصيحتى به تو مى كنم؛ از من بشنو كه خير و صلاح تو در آن است پيشنهاد مى كنم با اميرالمؤمنين! يزيد بيعت كنى كه براى دين و دنياى تو سودمندتر است!امام عليه السلام كلمه استرجاع (انا للّه و انّا اليه راجعون) را بر زبان ساخت و فرمود: « زمانى كه امّت اسلامى گرفتار زمامدارى مثل يزيد بشود بايد فاتحه اسلام را خواند!». مروان با خشم و غضب از امام عليه السلام جدا شد و به نزد وليد رفت و آنچه را كه از امام شنيده بود، براى وى بازگو كرد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 24_ مقتل الحسین ج 1 ص 185 👌مطابق نقل ابن شهر آشوب، وقتى اين ماجرا (سهل انگارى وليد، در بيعت گرفتن از امام حسين عليه السلام) به يزيد رسيد، بلافاصله وليد را از فرمانروايى مدينه بركنار و مروان را به جاى وى كرد . 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 96 1⃣1⃣دیدار امام با ولید در ساعات پايانى روز شنبه بود و حضرت در ساعات آخر شب يكشنبه 28 رجب به اتفاق فرزندان و برادرزادگان و برادران و كليه اعضاى خاندانش به جز محمد حنفيه- رحمة اللّه عليه- رهسپار مكّه گرديد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 34 👌امام عليه السلام بعد از خوددارى و استنكاف از بيعت با يزيد و در واقع اعلان جنگ به حكومت بنى اميّه، همان تفاله هاى دوران جاهليّت عرب، ناگزير از سفر به سوى كوفه بود، زيرا نفوذ بنى اميه در كه در دوران حكومت عثمان به اوج خود رسيده بود، هنوز در ميان افراد سرشناس و متنفّذ مدينه زياد بود، و مكّه نيز به عنوان حرم امن خدا بايد از هرگونه درگيرى بركنار باشد. در حالى كه كوفه مركز شيعيان و علاقه مندان اهل بيت عليهم السلام بود و اگر اختلاف و پراكندگى و ترس و بزدلى را از خود دور مى كردند ساقط كردن حكومت يزيد و يزيديان براى آنان كار مشكلى نبود. به هر حال امام عليه السلام بعد از مخالفت علنى با بيعت و به طور كل با حكومت يزيد و آل ابى سفيان ناچار از اين سفر بود. 📚عاشوراء ...، مکارم شیرازی ، ص 327
🪶اربعین تجربه ی عشق وعاشقی تجربه ای که هیچ کتاب ولسانی گویای آن نیست. رسیدن به مقام و جایگاه عبداللهی و عنداللهی با این مسیر تفسیر می شود.
🔹امام‌علی‌علیه‌السلام: گناهی‌ که‌ تو‌ را‌ پشیمان‌ کند‌ بهتر‌ از‌ کار‌ نیکی‌ است که‌ تو‌ را به‌ خودپسندی‌ وا‌ دارد. - نهج‌البلاغه،حکمت۴۶
💠امام هادی علیه السلام: 🔹الشَّاكِرُ أَسْعَدُ بِالشُّكْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَةِ اَلَّتِي أَوْجَبَتِ اَلشُّكْرَ لِأَنَّ اَلنِّعَمَ مَتَاعٌ وَ اَلشُّكْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبَى 🔸خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكر، بيشتر از خوشبختى او به نعمتى است كه موجب شكر شده است زيرا نعمت متاعى [فانى] است اما شكر ، نعمت و عاقبت است 📗 تحف العقول ص۴۸۳ ‌ ‌
💠امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ✳️«هر کس آبی بیاشامد و جدم حسین علیه‌السلام را یاد کند و بر قاتلین او لعن و نفرین نماید، ✳️ خداوند صد هزار حسنه برایش بنویسد و صد هزار گناه او را بیامرزد، و او را در جایگاه‌های بلند جای دهد و مانند این است که صد هزار بنده را آزاد کرده باشد. پس او در‌ روز‌ قیامت با دلی شاد و چهره‌ای خندان محشور می‌شود»