eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
470 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 پيامبر خـدا صلى‌الله‌عليه‌وآله ثَلاثٌ يَزِدنَ فِي الحِفظِ و يَذهَبنَ بِالبَلغَمِ: قِراءَةُ القُرآنِ، وَ العَسَلُ، وَ اللُّبانُ. سه چيز، حافظه را افزون مى‌كند و بلغم را از ميان مى‌بَرَد: قرائت قرآن، عسل و كُندُر. 📚 بحار الأنوار، ج۶۶، ص٢٩٠، ح٣
💠 بشتابید به سوی معاد 💠 🔺امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: بشتابید به سوی معاد و خود را برای آن روز قیامت آماده کنید.طبیعی است وقتی انسان از پیش بداند که واقعه ای را پیش روی خود دارد و از کیفیت آن هم چندان آگاهی ندارد قطعاً بی حرکت نمی‌ماند و سعی می‌کند خود را برای آن آماده سازد . 🍀بنابراین این کلام امیرالمومنین علیه السلام تنبه ای است به سوی اینکه آن آمادگی برای آن روز سخت در اثر غفلت های دنیا فراموش نشود. 📚نهج البلاغه فیض خطبه ۱۸۲
🌱 پيامبر خـدا صلى‌الله‌عليه‌وآله يقولُ اللّهُ عَزَّوجلَّ: و عِزَّتي و جلالِي لأَنتَقِمَنَّ مِن الظّالِمِ في عاجِلِهِ و آجِلِهِ، و لأنتَقِمَنَّ مِمَّن رَأى مَظلوما فَقَدَرَ أن يَنصُرَهُ فلَم يَنصُرْهُ. خداوند عزّوجلّ مى‌فرمايد: به عزّت جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مى‌گيرم، و از كسى هم كه ستمديده‌اى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند، بى‌گمان انتقام مى‌گيرم. 🌹 📚 كنز العمّال، حدیث ٧۶۴١
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 اهداف امام علیه السلام در پذیرش خلافت و حکومت 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه131/ قسمت6 از 15 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر
بار خدايا! ايمان به خودت و باور به پيامبرت و عافيت از همه بلاها و شكر بر عافيت و بى‌نيازى از مردمانِ بد را، به من عطا فرما... 🤲 📘 أمالی صدوق، ص۴٢۶
🍃 ﷽ 🍃 «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» چه کسی ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش به او یادآوری شده و او از آن اعراض کرده است؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت! 🌺 📗 سوره سجده، آیه ٢٢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه موشک ها و پهباد ها مجهز به دوربین بودند. یواش یواش فیلمها را نشون میدن. افتاااااااااااااااد؟؟؟؟؟؟؟؟. به اونهایی که هنوز میگن گنبد آهنین جلوی موشک های ایرانی را گرفته بدید ببینند. ✅ جهنم ایرانی ها 🔥🔥🔥 برای رژیم سفاک اسرائیل 🔥🔥🔥
سلام علیکم عرض ادب و احترام خدمت همه شما عزیزان🌺 لینک کانال استیکر کده منتظران موعود.خدمتتون 🌺 استیکرهایی متفاوت👌 https://eitaa.com/joinchat/2834236001C11f7c0e783
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 لزوم همراهی وقف با عفاف و غنا با شکر وَ قَالَ (علیه السلام): الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ، وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى.    و فرمود علیه السلام: پاكدامنى، زيور بينوايى است و سپاسگزارى، آرايش توانگرى است.  
▫️فَلَيْسَ أَحَدٌ ـ وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَى رِضَى اللّهِ حِرْصُهُ، وَ طَالَ فِي الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ ـ بِبَالِغ حَقِيقَةَ مَا اللّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ. وَ لکِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى عِبَادِهِ النَّصِيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُمْ 🟠هيچ کس ـ هر چند براى به دست آوردن خشنودى خدا کاملا کوشا باشد و در اين راه پيوسته تلاش کند ـ نمى تواند حق اطاعتى را که شايسته مقام خداوند سبحان است بجا آورد (بنابراين هر چه در اين راه تلاش کند کم است) ولى از حقوق واجب الهى بر بندگان اين است که به قدر توان خود در خيرخواهى و نصيحت ديگران بکوشند و براى اقامه حق در ميان مردم همکارى کنند. ✍اين يک اصل کلى است که انسان هرگاه از کار خود به طور کامل راضى شود و هيچ نقص و خللى در آن نداند، از حرکت باز مى ايستد و مرکب او در مسير تکامل متوقف مى شود. واقع امر نيز چنين است که پيشرفت و تکامل و جلب رضاى خداوند، حدّ و مرزى ندارد که انسان به آن قانع شود. هميشه بايد به تقصير اعتراف کرد و همواره بايد تلاش نمود، بنابراين هيچ کس بى نياز از نصيحت ديگران نيست، زيرا نقصها و کوتاهيها در نظر ديگران بهتر خودنمايى مى کند و حبّ ذات، مانع از آن است که انسان نقص خود را ببيند. 📘
مسیو بارتلمی سن هیلر مورخ مشهور معاصر می نویسد: 🔹پیغمبر اسلام از حیث عقل و فهم، خدا پرستی و رحم و انصاف بر تمامی معاصرین خود توفق و برتری داشته است. 👈حکومتی که او برای خود حاصل نمود مبنی بود بر مزایا و فضائل نفسانی خویش و مذهبی را که اشاعه داد، آن مذهب برای اقوامی که آن را قبول نمودند یک نعمت بزرگی بود. 👈این حکومت مذهبی چگونه مذهبی بود که کرورها مردم را تابع شریعت خود قرار داد، چه حقایق تازه ای بود که او آنها را به تمام عالم ظاهر و آشکار ساخت، آری همان حقایقی هستند که اکنون خامه را به بیان آنها معطوف می داریم. 🔶تمدن اسلام و عرب،گوستاولوبون،چاپ چهارم،ص126
🌿 امام زين العابدين عليه‌السلام فالحَسَنةُ الواحِدَةُ إذا عَمِلَها كُتِبَتْ لَهُ عَشْرا، و السَّيّئةُ الواحِدَةُ إذا عَمِلَها كُتِبَتْ لَهُ واحِدَةً، فنَعوذُ باللّهِ مِمَّن يَرتَكِبُ في يَومٍ واحدٍ عَشرَ سَيّئاتٍ، و لا تَكونُ لَهُ حَسَنةٌ واحِدَةٌ، فَتغْلِبُ حَسَناتِهِ سَيّئاتُهُ. كسى كه يك كار نيك انجام دهد، ده كار نيك برايش منظور شود و هر كه يك بدى انجام دهد، برايش همان يكى نوشته مى‌شود. پس، به خدا پناه مى‌بريم از كسى كه در يك روز، ده كار بد مرتكب مى‌شود اما يك كار نيك هم انجام نمى‌دهد تا نيكی‌هايش بر بدی‌هايش غالب آيد. 🌷 📚 معاني الأخبار، ج١، ص٢۴٨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مَثَل سايه ▫️لا يَغُرَّنَّكُم ما أصبَحَ فيهِ أهلُ الغُرورِ، فَإِنَّما هُوَ ظِلٌّ مَمدودٌ إلی أجَلٍ مَعدودٍ. 🟤نعمت ها و پيروزى هاى موقّتى دنيا که مغروران فريب خورده در آن هستند، شما را نفريبد که اين سايه اى است گسترده، تا سرآمدى معيّن (که عمرش بسيار کوتاه است! 📘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆 و از آنجا که هر گاه هیچ یک از وسائل بیدار کننده، حتی مجازات الهی سود ندهد راهی جز انتقام پروردگار از این گروه که ظالمترین افرادند وجود ندارد. در این آیه می‌فرماید: «چه کسی ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش به او یاد آوری شده و او از آن روی گردانده است» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها). «مسلما ما از این مجرمان بی‌ایمان انتقام خواهیم گرفت» (إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ). اینها در حقیقت کسانی هستند که نه مواهب و نعمتهای الهی در آنها مؤثر افتاده، و نه عذاب و بلای هشدار دهنده او، بنا بر این ظالمتر از اینها کسی نیست، و اگر از آنها انتقام گرفته نشود از چه کسی انتقام گرفته شود؟! 🌻 📙 تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام علی علیه السلام: آنچه از مال تو از دست مى رود و مايه پند و عبرتت مى گردد در حقيقت از دست نرفته است 📚 نهج البلاغه
☘️ امیرالمؤمنین عـلـے عليه‌السلامـ يـاد خـــدا بـاعـث رانـدن شـيـطـان اسـت. 🌴 📚 غررالحکم، حدیث ۵١۶٢
21.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸« کوچک نیست عملی که ... » 🔹سخنران: حجت الاسلام کاظمی نیا 🔸شرح حکمت ۹۵ نهج البلاغه 📙
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ ليسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لا يَجِدُ بُدّا مِن مُداراتِهِ. حكيم نيست آن كه مدارا نكند با كسى كه چاره‌اى جز مدارا با او ندارد. 🌹 📚 تحف العقول، ص٢١٨
🍓 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🍒 وَ قَالَ (عليه السلام): لِغَالِبِ بْنِ صَعْصَعَةَ أَبِي الْفَرَزْدَقِ فِي كَلَامٍ دَارَ بَيْنَهُمَا: مَا فَعَلَتْ إِبِلُكَ الْكَثِيرَةُ قَالَ دَغْدَغَتْهَا الْحُقُوقُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ (عليه السلام): ذَلِكَ أَحْمَدُ سُبُلِهَا. 🍍 فضیلت پرداخت واجبات مالی : و درود خدا بر او فرمود: (امام به پدر فرزدق، غالب بن صعصعه فرمود:)شتران فراوانت چه شده اند؟ (پاسخ داد، ای امیر مومنان، پرداخت حقوق آنها را پراكنده ساخت امام فرمود:)این بهترین راه مصرف آن بود. 📚 نهج البلاغه
🌿 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ مِن الحِكمَةِ أنْ لا تُنازِعَ مَن فَوقَكَ، و لا تَسْتـذِلَّ مَـن دُونَـكَ، و لا تَتَعاطـى ما ليسَ في قُدْرَتِكَ، و لا يُخالِفَ لِسانُكَ قَلبَكَ، و لا قَولُكَ فِعلَكَ، و لا تَتَكلّمَ فيما لا تَعلَمُ، و لا تَتْرُكَ الأمرَ عِندَ الإقْبالِ و تَطْلُبَهُ عِندَ الإدْبارِ. از حكمت است كه با فرا دست خود نستيزى و در برابر فرو دست، خود را خوار نشمارى، و به كارى كه در توان تو نيست نپردازى و زبانت با دلت و گفتارت با كردارت ناسازگار نباشد و درباره آنچه نمى‌دانى سخن نگويى، و وقتى كارى به تو رو مى‌آورد رهايش نكنى و چون از تو روى گرداند دنبالش نروى. 🌷 📚 غرر الحكم، حدیث ٩۴۵٠
💐 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🏵 فَإِذَا نَزَلْتُمْ... لِئَلَّا يَأْتِيَكُمُ الْعَدُوُّ مِنْ مَكَانِ مَخَافَةٍ أَوْ أَمْنٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُيُونُهُمْ وَ عُيُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا غَشِيَكُمُ اللَّيْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ كِفَّةً وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً 📺 آموزش نظامی به لشكریان : مبادا دشمن از جایی كه می ترسید یا از سویی كه بیم ندارید، ناگهان بر شما یورش آورد، و بدانید كه پیشاهنگان سپاه دیدبان لشگریانند، و دیدبانان طلایه داران سپاهند، از پراكندگی بپرهیزید، هر جا فرود می آیید، با هم فرود بیایید، و هرگاه كوچ می كنید همه با هم كوچ كنید، و چون تاریك شب شما را پوشاند، نیزه داران را پیرامون لشكر بگمارید، و نخوابید مگر اندك، چونان آب در دهان چرخاندن و بیرون ریختن. 📚 نهج البلاغه
👆 🔸 نکته‌ها اسلام خوردن چيزى را اجازه مى‌دهد كه هم طيّب باشد و هم حلال؛ چيزهايى مثل شراب و گوشت خوك ممنوع است، چون ذاتاً خبيث و ناپاك است و چيزهايى كه با پول غصبى خريدارى شود، گرچه خودش طيّب باشد، ممنوع است چون حرام است. اكنون كه كفران نعمت‌ها و تكذيب انبياء سبب قهر و عذاب خداست، پس به جاى كفران و كفر، از نعمت‌هاى حلال بهره‌ گرفته و حلال‌وار بخوريد و شكرگزار باشيد. ✨ 🔹 پیام‌ها ١. در اسلام رياضت و رهبانيّت نيست: «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ٢. مصرف، در چارچوب حلال مجاز است، نه هر چه بدست آمد: فَكُلُوا ... حَلالًا طَيِّباً ٣. دستورات دين مطابق فطرت است. خوردنى‌هايى كه مطابق طبع انسان باشد، مجاز است: فَكُلُوا ... طَيِّباً ۴. دينِ جامع، دستوراتش نيز جامعيّت دارد؛ هم طهارت ظاهرى را شرط مصرف مى‌داند، «طَيِّباً» هم طهارت باطنى و حقوقى را «حَلالًا» ۵. روزى را نعمت و هديه الهى بدانيم، نه محصولِ زرنگى خود: رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌ ... نِعْمَتَ اللَّهِ‌ ۶. خوردن براى خوردن نيست، براى انجام وظايف است: فَكُلُوا ... وَ اشْكُرُوا ... تَعْبُدُونَ‌ ٧. عبادت وبندگى بدون شكر نعمت‌ها نمى‌شود: وَ اشْكُرُوا ... إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ‌ 🌻 📙 تفسیر نور، ذیل آیه شریفه
الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ. ⚡️ ترجمه : آدمى در زير زبان خود پنهان است. 🔴 منظور از «مرء» (انسان) در اينجا شخصيت و ارزش انسان است و منظور از «مخبوء» (نهفته بودن) در زير زبان اين است كه هنگامى كه سخن بگويد شخصيت او آشكار مى شود، چرا كه سخن ترجمان عقل و دريچه اى به سوى روح آدمى است. هرچه در روح اوست از خوب و بد، والا و پست، بر زبان و كلماتش ظاهر مى شود. 🍁گاه انسان به افرادى برخورد مى كند كه از نظر ظاهر بسيار آراسته و پرابهت اند; اما همين كه زبان به سخن مى گشايد مى بيند كه چقدر تو خالى است. و بر عكس به افرادى برخورد مى كند كه ابداً ظاهرى ندارند; اما هنگامى كه زبان به سخن مى گشايد، انسان احساس مى كند شخص دانشمند و حكيمى است. 📙
امیرالمومنین علی علی علیه السلام می فرماید: إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه. قرآن ظاهرش زیبا، و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی هایش تمام نمی شود و غرائبش به پایان نمی رسد، و تاریکی ها جز با قرآن از فضای حیات زدوده نمی شود. نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️فَلْتَکُنِ الدُّنْيَا في أَعْيُنِکُمْ أَصْغَرَ مِنْ حُثَالَةِالْقَرَظِ وَ قُرَاضَةِ الْجَلَمِ 🟤بايد دنيا در چشم شما کم ارزش تر از تفاله برگ هايى باشد که با آن دباغى مى کنند (که بسيار بدبو و متعفّن و بى ارزش است). يا بى ارزش تر از بقاياى قيچى شده پشم حيوانات باشد (که بر زمين مى ريزد و کسى به آن اعتنايى ندارد) ✍بديهى است تفاله هائى که بعد از استفاده به دور مى ريختند، بسيار آلوده و بدبو و نفرت انگيز بود و نيز هنگامى که پشم حيوانات را قيچى مى کنند قطعات کوچکى از اطراف آن بر زمين مى ريزد که به درد هيچ کارى نمى خورد.بنابراين در تشبيه نخست، نفرت انگيز بودن و در تشبيه دوم، بى ارزش بودن، نهفته شده است، و امام (عليه السلام) مى فرمايد بايد دنيا در نظر شما از اينها هم کم ارزش تر باشد، همان دنيايى که عشق به اموال آن قارون هاى طغيانگر و عشق به مقامات آن، ظالمان بيدادگر را به وجود مى آورد و حبّ آن، رأس کل خطيئه است و اين گوياترين تعبيرى است که در اين زمينه ديده مى شود; اين از يک سو. 📘
✨ سَيِّدي لا تُعَذِّبْني وَاَنَا اَرْجوُكَ، اِلهي حَقِّقْ رَجآئي، ای آقای من، مرا عذاب مكن كه اميد به تو دارم، خدايا اميدم را تحقق بخش؛ فَاِنَّ كَثْرَةَ ذُنوُبي لا اَرْجوُ، فيها اِلاّ عَفْوَكَ، زيرا من در عين فراوانی گناهانم، اميدی جز به گذشت تو ندارم... 🤲 📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْکَ بِلِسَانِي، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي 🍃خداوندا! آنچه را با زبان به تو تقرّب جستم، سپس قلبم با آن مخالفت نمود، بر من ببخش!» 📘
🌱 ⁉️ عدم تحریف قرآن دلائل شیعیان بر عدم تحریف قرآن چیست؟ . . . ⭕ پاسخ: ما معتقدیم دلایل عقلى و نقلى فراوانى دلالت بر عدم تحریف دارد، زیرا از یک سو قرآن مى‌گوید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (ما قرآن را نازل کردیم و حفظ آن را بر عهده داریم) (١) و در جاى دیگر مى‌فرماید: «وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ * لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیم حَمِید» (این کتابى است قطعاً شکست ناپذیر، هیچ گونه باطلى نه از پیش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمى‌آید، چرا که از سوى خداوند حکیم و حمید است) (۲) آیا چنین کتابى که خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، کسى مى‌تواند دست تحریف به سوى آن دراز کند؟! از سوى دیگر قرآن کتاب متروک و فراموش شده‌اى نبود که کسى بتواند چیزى از آن بکاهد یا چیزى بر آن بیفزاید. کاتبان قرآن (کُتّاب وحى) که تعداد آنها را از ۱۴ نفر تا حدود ۴۰۰ نفر نوشته‌اند، به محض این که آیه‌اى نازل مى‌شد، ثبت و ضبط مى‌کردند. صدها حافظ قرآن در عصر پیامبر (صلى الله علیه وآله) بودند که به محض نزول آیات آن را حفظ مى‌کردند. قرائت قرآن در آن زمان مهمترین عبادت آنها محسوب مى‌شد و شب و روز تلاوت و قرائت مى‌شد. اضافه بر این قرآن قانون اساسى اسلام و آیین زندگى مسلمین بود و در تمام زندگى آنها حضور داشت. عقل و خرد مى‌گوید چنین کتابى ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود. روایات اسلامى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده نیز بر اصالت و تمامیّت و عدم تحریف قرآن تأکید می‌کند. امیرمؤمنان على (علیه السلام) در نهج البلاغه با صراحت مى‌فرماید: «أنْزَلَ عَلَیْکُمُ الْکِتَابَ تِبْیَاناً لِکُلِّ شَىْء وَ عَمَّرَ فِیکُمْ نَبِیَّهُ أزْمَاناً حَتَّى أکْمَلَ لَهُ وَ لَکُمْ فِیمَا أنْزَلَ مِنْ کِتَاب، دِینَهُ الَّذِی رَضِىَ لِنَفْسِهِ»؛ (خداوند قرآنى نازل کرده که همه چیز را بیان مى‌کند، خداوند آن قدر به پیامبر (صلى الله علیه وآله) عمر داد که دین خود را براى شما به وسیله قرآن کامل گرداند) (۳) در بسیارى از خطبه‌هاى نهج البلاغه سخن از قرآن به میان آمده و در هیچ جا کمترین اشاره‌اى به تحریف قرآن نشده، بلکه کامل بودن قرآن را روشن مى‌سازد. در حدیثى که امام جواد (علیه السلام) خطاب به یکى از یارانش پیرامون انحراف مردم از طریق حق سخن مى‌گوید، مى‌خوانیم: «وَ کَانَ مِنْ نَبْذِهِمُ الْکِتَابَ أَنْ أقَامُوا حُرُوفَهُ وَ حَرَّفُوا حُدُودَهُ» (گروهى از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که عبارات قرآن را برپا داشتند، امّا مفاهیم آن را تحریف نمودند) (۴) این حدیث و مانند آن نشان مى‌دهد که الفاظ قرآن دست نخورده باقى مانده و تحریف در معانى آن واقع شده، که گروهى مطابق میل نفسانى و منافع شخصى خود، آیات آن را برخلاف واقع تفسیر یا توجیه مى‌کنند. و از این جا نکته مهمّى روشن مى‌شود که اگر در بعضى از روایات سخن از تحریف به میان آمده، منظور همان تحریف معنوى و تفسیر به رأى است نه تحریف در عبارات و الفاظ. از سوى دیگر در بسیارى از روایات معتبرى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده مى‌خوانیم: براى پى بردن به درستى یا نادرستى روایات، به خصوص هنگامى که تضادّى در میان روایات مشاهده مى‌کنید، آنها را بر قرآن عرضه بدارید، آنچه موافق قرآن است صحیح است، به آن عمل کنید و آنچه مخالف قرآن است رها سازید: «اعرِضُوهُمَا عَلَى کِتَابِ اللهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللهِ فَرُدُّوهُ» (۵) این دلیل روشنى بر عدم تحریف قرآن است، چون در غیر این صورت مقیاس تشخیص حق از باطل نبود. اضافه بر همه این‌ها حدیث معروف ثقلین که در کتب اهل سنّت و شیعه به طور گسترده نقل شده است، مى‌گوید: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِنّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتی أَهْلَ بَیْتی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا» (من در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار گذاشتم، کتاب خدا و عترتم که اگر به آنها تمسّک جویید هرگز گمراه نخواهید شد) این حدیث پرمعنا به خوبى نشان مى دهد که قرآن مجید و در کنار آن عترت پیامبر (صلى الله علیه وآله) پناهگاه بسیار مطمئنّى براى هدایت مردم تا دامنه قیامت است. اگر قرآن دستخوش تحریف شده بود، چگونه مى‌توانست پناهگاهى مطمئن باشد و مردم را از هرگونه گمراهى رهایى بخشد. ________________________________ (۱): سوره حجر، آیه ۹ (۲): سوره فصّلت، آیه ۴۱ و ۴۲ (۳): نهج البلاغه، خطبه ۸۶ (۴): کافى، ج ۸، ص ۵۳ (۵): وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۸۰ (۶): بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۳۳۱ 🌻 📕 شیعه پاسخ می‌گوید، ص۲۵
📘 با برکت و با عظمت 👌 توصیه آقا برای نوجوانانی که دنبال یادگیری نهج‌البلاغه هستند. شما عزیزان من و نور چشمهای ما، دانش آموزان و زبدگان و بچه های با استعداد و خوش حافظه که در وادی ترجمه و حفظ نهج البلاغه و فراگیری این کتاب مقدس افتاده اید،بدانید که این کتاب بسیار با برکتی است و بسیار با عظمت است، این را مغتنم بشمارید و پیش بروید.