هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#سخن_بزرگان
#شب_قدر
💠 شب قدر، زمان شستشوی #دل است؛ نه مذاکرۀ #علم
🔹 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی #خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔸 نه! آن روز علوم و معارف ائمه (ع) داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول ؛ حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید #دل را پاک کرد، صاف کرد، بایستی شستشو داد!
📚 فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۸۲،۱،۱۹ ( @misbahulfiqahe )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
💠 برتری مذاکره علمی بر #دعا در لیالی قدر سند ندارد
🔹 شیخ صدوق #متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
🔸 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم #افضل است.
🔹 پس چون حدیثی در کار نیست و #شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید #طلبه از اینها جدا شود.
📚 گعده آیتالله العظمی #شبیری زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
💠 استاد آیت الله #علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد
🔹بحثهای روشی را باید خیلی اهمیت بدهید، زیرا رفتار #فقیه را تعیین میکند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلانبحثی است که «توتی اکلها کل حین باذن ربها». یک بحث روشی است که یک متد و #روش به استنباط فقیه میدهد.
🔸 یک مستنبط وقتی میخواهد استنباط کند، مفهومشناسی کند یا حکمی صادر کند، باید #عنوان_مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاکهای مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند.
🔹مثلا آیا #مجسمهسازی خودش #موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا #غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح میکند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا میگوید: «إنّ حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر أنّه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة»؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیلها نیست؛ ولی آن لب قضیه است.
🔸 البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از #انضباط_فقهی خارج نشویم.
📚 درس خارج فقه هنر، 1400/8/23 (@ravesh_ejtehad)
👈 #روش_شناسی اجتهاد را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 ملاک ارتداد در انکار احکام اسلام:
🔹 برای خروج از دین لزومی ندارد که حکم انکار شده، از #ضروریات اسلام یا مذهب باشد، بلکه اگر شخص به حکمی #قطع داشته باشد و در عین حال آن را انکار کند، این امر موجب خروج از دین میشود؛ زیرا این امر به انکار رسالت منتهی میشود. بنابراین اگر حلیت عقد منقطع ــ مثلا ــ توسط شخصی که به آن قطع دارد مورد انکار قرار گیرد، موجب خروج او از اسلام و کفر او میشود، لکن همین مطلب در خصوص شخصی که به این حکم قطع ندارد موجب خروج از اسلام نمیشود.
🔸 در نتیجه مشخص میشود که «ضروری بودن حکم» در مسئله خروج از اسلام موضوعیت نداشته و استفاده از این عنوان به این دلیل است که احکام ضروری در نزد منکر، قطعی محسوب میشوند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد #قائنی (حفظه الله)
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 مقصود از امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر:
🔹 امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر به معنای «وادار کردن» شخص است و لازم #نیست حتماً امر و نهی صورت بگیرد.
🔸 بلکه اگر با #نصیحت یا هر راه دیگری بتوان شخص را #وادار به انجام معروف یا ترک منکر کرد، عملِ ما مصداق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
May 11
#شخصیت_شناسی 13
#علامه_مجلسی
💠 مرحوم سید نعمت الله جزایری (ره) در شرح حال استادش مرحوم علامه #مجلسی مینویسد:
🔹 سالیان زیادی، شب و روز با ایشان معاشرت داشتم؛ یک کار #مباح از او ندیدم چه برسد به مکروهات! زیرا ایشان فرمایش حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را امتثال میکردند که میفرماید: "ای اباذر! در هر چیزی سعی کن نیت داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن." بلکه همه فعالیتهای ایشان طاعت الهی بود.
🔸با وجود جوانی و بالا نبودن سن ایشان، در علوم به نحوی تتبع میکردند که هیچ یک از فضلای عصرشان به ایشان نمیرسیدند.
سؤالی در مورد حدیثی از ایشان نمیپرسیدم مگر اینکه با #حدیث مفصلی که پاسخ آن حدیث مجمل بود، پاسخ میدادند.
🔹ایشان در مسجد جامع #اصفهان ، مردم را موعظه میکردند و من فصیح تر و بیانی شیرین تر از ایشان ندیدم.
🔸 روایاتی را که در شبها مطالعه میکردیم، اگر در روز از ایشان میشنیدیم، گویا اصلا چنین چیزی را نشنیدهایم! از بس که تقریر مطالب ایشان زیبا و بیانشان شیرین بود.
📚 کشف الأسرار في شرح الاستبصار؛ ج۲، ص ۷۵.
📌 تصویر بالا، ضریح مرقد مطهر ایشان در اصفهان است.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 #عادی زندگی کنید و سر خود را هم #بالا_بگیرید
🔹 زندگی روحانی باید #ساده_اما_با_نشاط باشد. بانشاطتر از تمام زندگیها. زندگی خانوادۀ اهلبیت ع را در حدیث کساء بینید. چقدر بانشاط با هم حرف میزنند!
🔸 اینکه مثل مردم زندگی نمیکنیم، خوب نیست. مثل اینکه ما از کرۀ مریخ آمدهایم و چیز دیگری هستیم! «پردهنشینی» برای حفظ قداست خوب نیست. باید «شاهد بازاری» و مثل همۀ مردم بود. همانطور که مردم به #تفریح میروند، ما هم برویم. مردم با #مترو یا اتوبوس میروند، ما هم برویم. مردم به #پارک میروند، ما هم برویم. باید سینمای اسلامی خوب داشته باشیم. مثل مردم که به #سینما میروند، طلبهها هم بروند. اگر طلبهها اهل سینما بودند، سینما اصلاح میشد.
🔹 شما نگاه کنید رهبری میگوید: «فلان خانم برای این مسابقه تا آنجا با حجاب میرود!» با حجابش در آنجا حالت تهاجمی گرفته است تا با حجاب، مسابقهها را فتح کند. این برای ما الگو است. پیشنهاد من، «روحانی تهاجمی» و خانوادۀ تهاجمی است. بروید بین مردم زندگی کنید. #حجاب را به بطن زندگیها ببرید. حجاب را #مخفی_نکنید.
🔸 بهطور #طبیعی و #عادی زندگی کنید. سر خود را هم #بالا_بگیرید و مثل مردم بروید خرید کنید. همه امورتان اینطور باشد. حجاب را به همهجا تسرّی دهید. تدافع مربوط به گذشته است. تاریخ مصرف آن پایان یافته است. دوره، دورۀ تهاجم است. حجاب را باید به وسط عالَم ببرید.
📚 برگرفته از فرمایشات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله) (@haerishirazi )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 10
💠 وقوع راوی در کتاب کامل الزیارات (ابن قولویه)
🔻 در رابطه با کامل الزیارات و مدلول عبارتی که در مقدمه این کتاب آمده، حداقل پنج مبنا وجود دارد:
1️⃣ مبنای اول این است که تمام کسانی که در اسناد کامل الزیارات واقع شده اند از ثقات اند که مبنای شیخ #حر_عاملی ره همین است. (وسائل الشیعة، ج30، ص 202) محقق خویی ره نیز تا اواخر عمر شریفش به این مبنا معتقد بود، (معجم رجال، ج1، ص50) ولی بعداً از این مبنا عدول نمود.
2️⃣ مبنای دوم این است که تنها مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه مشمولِ این توثیق هستند. مبنایی که محقق #خویی ره در اواخر عمر به آن عدول نمود، همین مبنا است. (منهاج المصباح (التجارة)، ج 1، ص 461)
3️⃣ مبنای سوم این است که شهادتِ ابن قولویه در مقدمه ی کتابش به این معناست که در هر باب از ابواب این کتاب حداقل یک حدیث صحیح و معتبر وجود دارد. به عبارت دیگر عناوین هر باب در این کتاب که متخذ از احادیث آن باب است، حجت است و از معصوم ع صادر شده است. این مبنا را آیت الله شیخ جواد #تبریزی ره بعد از عدول از مبنای اول اختیار نموده است. (قبسات من علم الرجال، ج 1، ص 91)
4️⃣ مبنای چهارم این است که شهادت ابن قولویه به این معناست که ایشان می گوید: روایات این کتاب را چون در کتب معتبر و مهم محدثان بزرگ و مورد اعتماد ذکر شده است، در این کتاب جمع آوری کرده ام. ظاهرا آیت الله #سیستانی (دام ظله) معتقد به این مبنا هستند. (قاعده لا ضرر و لا ضرار، ص 21 ـ 22)
5️⃣ مبنای پنجم و مورد قبول (استاد #شب_زنده_دار ) این است که ابن قولویه واسطه های بین خودش و منابعی که این روایات را از آن اخذ کرده است توثیق می کند، اما از آن کتابِ منبع به بعد را نه. به عبارت دیگر ابن قولویه می خواهد بگوید: «من شهادت می دهم که از ناحیه ی من تا آن منبع حدیثی، همه ی افراد ثقه هستند، اما از آن منبع تا معصوم (ع) را خودتان بررسی کنید». طبق این مبنا علاوه بر مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه، افراد دیگری که در سند ایشان تا منبع حدیثی قرار گرفته اند نیز توثیق می شوند. گاهی بین ابن قولویه و منبع حدیثی سه نفر واسطه هستند، گاهی دو نفر و گاهی یک نفر.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397
👈 نکات #رجالی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#اهمیت_استاد_دیدن
💠 «آن آقا شذوذ داشت؛ چون استاد کم دیده بود و به فکر خودش متکی بود»
🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ ونقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر میکند، ولی آنها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم #رهبری بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود.
🔸 اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون #استاد کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا میکنند، دارای حرفهای شاذ و نادر میشوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پختههای در فن، حرف را نشنیدهاند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر میشوند.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار (سال 1394)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 4
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 چهارمین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار میگردد.
🔹موضوع: «از مکاسب شیخ انصاری (ره) تا اقتصاد اسلامی، با عنایت به مناظرات و تحولات اخیر»
👈 بررسی:
1️⃣ چرا فقط فقها میتوانند نظام اقتصادی را طراحی کنند؟
2️⃣ تحلیلی از جریانهای فکری اقتصادی
3️⃣ مسیر صحیح تولید اقتصاد اسلامی که در حال انجام است
🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین اثنا عشری (استاد سطوح عالی و مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه)
📆 زمان: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12
🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین
🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت #تعطیل است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست #الزامی است.
👈 اخبار #نشست های علمی:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#گریز_ازفتوا
💠 وقتی به من میگویند یک فتوا بده، مو بر بدنم راست میشود
🔹 مقامات دنیوی به کنار، این مقامات #غیردنیوی هم آش دهن سوزی نیست؛ زیرا این قدر مسئولیت هایش شدید و غلیظ است که انسان تا میتواند باید خودش را کنار بکشد، مگر وظیفهای واجب بشود.
🔸 آقای #بروجردی (أعلی الله مقامه) میگویند وقتی از یک طلبه ای خیلی ناراحت میشد، میفرمود خدا مرجعت کند.
🔹 مرحوم شیخنا الاستاذ آقای شیخ مرتضی #حائری با آن دقتی که ایشان داشت، با آن فعالیت و کاری که در فقه داشت، میفرمودند و نوشتهاند که وقتی به من میگفتند که یک فتوا بده، مو بر بدنم راست میشد.
🔸 در این امور غیر از مشکل و پاسخ دادن به خدای متعال چیزی نیست.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار (سال 1394)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم