eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ با عرض ادب و احترام محضر تمامی اساتید و طلاب گرانقدر حوزه علمیه 🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و در سر کلاس درس مطرح می کند، که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند. 🔹 از این رو، مدرسه عالی فقه و اصول قم برای جمع آوری این نکات، تصمیم گرفت کانالی در پیام رسان ایتا تأسیس کند، 🔸 تا با کمک شما اساتید گرانقدر و طلاب عزیز زمینه این امر مهم فراهم شود. 🔺 لذا از تک تک اساتید و طلاب مقطع مقدمات، سطح و خارج درخواست عاجزانه داریم که نکات کاربردی خود در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات و....) برای ما ارسال کنند، تا با نام خود آنها در این کانال منعکس شود. 💯 بی تردید آغاز کار اشکالات فراوانی خواهیم داشت، که قطعا نظر لطف شما در انتقال انتقادات و ارائه پیشنهادهای سازنده می تواند ما را برای رسیدن به هدف یاری کند، که صد البته هدف اصلی جلب رضایت حضرت بقیة الله الاعظم (عج) با کمک به روند آموزش سربازان آن حضرت است. 📚 يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (یوسف؛ آیه 88) 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi) 🔰 دوره عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
❇️ درست است که در مقدمات حکمت شرط است. ⬅️ ولی طبق نظر برخی از محققین، (مثل مرحوم آخوند) با وجود ، موضوع برای مقدمات حکمت باقی نمی ماند. 🔅چون انصراف مراد استعمالی را مضیق می کند و نوبت به مقدمات حکمت و اطلاق گیری و مراد جدی نمی رسد. ✅ اما طبق نظر برخی مثل مرحوم عراقی، انصراف جزو مقدمات حکمت است. 👇👇👇👇👇👇 📣 فرق تبادر و انصراف: تبادر در وضع کلمات به کار می رود، ولی انصراف در استعمال. 📚 ر.ک: کفایة الاصول، ص249؛ نهایة الافکار، ج2، ص275؛ مناهج الوصول، ج2، ص326 🔺 ارسالی از آقای سید مرتضی طباطبایی (از طلاب خارج دو مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «» شیخ طوسی است. 👈 اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب علامه حلی است. 🔹و برای شناخت نظرات ، کتابهای الکرامة و الشیعة و الناظرة کتاب های قابل استفاده ای هستند.💯 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ فرق صحیحه و موثقه 🔹 روایتی است که تمام اسنادش راویان امامی مذهب و ثقه (راستگو و ضابط) باشند. 🔸 روایتی است که حداقل یکی از راویان واقع در سند، غیر امامی (سنی یا شیعه غیر امامی) ولی ثقه باشد. 👈 البته هم صحیحه و هم موثقه روایت معتبر هستند. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ شاید تا به حال در کتب درسی حوزه با اصطلاحات فقهی متعددی مواجه شده اید که به ظاهر ساده اند 👈 اما دقت در مفهوم آنها پنجره ای نو برای فهم مسئله را به روی ما می گشاید.🤔 💯 خصوصا اصطلاحاتی که معانی آنها نزدیک به هم است. مانند " " و " " که به تفاوت آنها اشاره می شود:👇👇👇👇 ✅ فرق «اجماع» با «لاخلاف»: اگر فقیهی در مساله ای ادعای اجماع کند، به این معناست که همه فقها این مساله را کرده اند و همه نظر واحد داده اند. اما اگر فقیهی ادعای «لاخلاف» کند، به این معناست که فقهایی که این مساله را مطرح کرده اند، در این مساله هم عقیده اند و اختلافی ندارند. 🔺بله، ممکن است فقهایی باشند که اصلا متعرض این مساله نشده اند. 👈 بنابراین اجماع قوی تر از لاخلاف است. 📚 حال کسی که این تفاوت ساده را بداند، قطعا راحت تر می تواند با متون انس بگیرد. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
☑️ از جمله اصطلاحاتی که در زمان شیخ انصاری (ره) وارد فقه و اصول شد، "حکومت" و "ورود" است. که البته قرابت معنایی با "تخصیص" و "تخصص" دارد. 💯 به تفاوت آنها دقت کنید: 👇👇👇👇👇👇👇 🔹اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما. 🔸اگر اخراج موضوعی واقعی باشد مجرای "" است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم. 🔹 اگر توسعه یا تضییق تعبدی باشد "" است (تخصیص تعبدی) مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم و حکومت قاعده لاضرر بر قاعده سلطنت 🔸 اگر رافع موضوع حقیقتا باشد (البته مستند به تعبد شارع) مجرای "" است (تخصص تعبدی) مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی. 📚 ر.ک: قواعد اصول الفقه، ص 462 ـ 466 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ تفاوت استثنای متصل و منقطع و کاربرد فقهی آن 🔹 وقتی مستثنی داخل در مستثنی منه باشد و با دلیل خاص از تحت آن خارج شود، استثنا خواهد بود. مثل جاء القوم الا زید. 🔸 وقتی از ابتدا مستثنی داخل در مستثنی منه نباشد، استثنا خواهد بود. مثل جاء القوم الا حمارهم. 💯 تطبیق یک مثال فقهی 👇👇👇👇👇👇 👈 در بحث نجاسات، خروج روغن نجس شده از تحت حکم "حرمت خرید و فروش نجاسات"، بر دو نوع است. 1️⃣ یا با دلیل خاص (روایات) خارج شده، که در این صورت استثنا خواهد بود. با یکی از این دو بیان: 🔹 لایجوز الانتفاع بالمتنجس الا الدهن المتنجس للاستصباح بدلیل الروایات. 🔸 لایجوز بیع المتنجس و لو کان ذا انتفاع الا الدهن المتنجس للاستصباح بدلیل الروایات 2️⃣ و یا از اول دهن متنجس بخاطر داشتن منفعت محلّله اصلا تحت حکم حرمت نبوده و طبق قواعد حلال بوده است؛ در این صورت استثنا خواهد بود. به این بیان: 🔹 لایجوز بیع المتنجس الذی لیست فیه منفعه محلّله الا الدهن المتنجس الذی فیه منفعه محلّله و هی الاستصباح 📚 کتاب المکاسب، ج1، ص65 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه ✅ کانال توسط مدرسه عالی فقه و اصول قم افتتاح شد. 🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و در سر کلاس درس مطرح می کند، 🔹 که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات، سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند. 🔸 از تک تک اساتید و طلاب محترم دعوت می شود با عضویت در این کانال از نکات کاربردی در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات) بهره مند شوند. 🔺 نکات ناب علمی خود را برای ما ارسال کنید، تا با نام خودتان در این کانال بازنشر شود. 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 👇 عضویت در کانال 👇 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ برای شناخت آرای رجالی کتاب به عنوان منابع دست اول شناخته می شوند، 👈 که از میان آنها اعتبار آرای رجالی کتاب اول مورد اتفاق و کتاب بعدی اختلافی است: 🔻 کتب اتفاقی: 1️⃣ رجال کشی (متوفای 330 ق) 2️⃣ رجال نجاشی (متوفای 450 ق) 3️⃣ رجال شیخ طوسی (متوفای 460 ق) 4️⃣ فهرست شیخ طوسی (متوفای 460 ق) 🔻 کتب اختلافی: 5️⃣ رجال برقی (متوفای 280 ق) 6️⃣ رجال ابن غضائری (متوفای 445ق) 7️⃣ رجال ابن داود (متوفای 707ق) 8️⃣ رجال علامه حلی (خلاصة الاقوال) (متوفای 726ق) 📚 معجم رجال الشیعة، ج1، ص95 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین 🆔 @Dar_masire_ejtehad
✅ جمع عرفی نص و ظاهر: 🔻اگر یکی از دو روایتی که در ظاهر با هم تنافی دارند، نص و دیگری ظاهر باشد، روایت اول از باب تقدم نص بر ظاهر، مقدم خواهد شد. 🔹 مثال اول: روایت «اقیموا النوافل» با توجه به ظهور صیغه امر در وجوب، ظهور در وجوب نوافل دارد، اما «لاباس بترک النوافل»، نص در عدم وجوب است، پس دست از ظهور روایت اول برداشته و حمل بر استحباب خواهد شد. 🔸 مثال دوم: روایت «لا یصلی الرجل و فی قبلته نار» با توجه به ظهور صیغه نهی در حرمت، ظهور در حرمت دارد. اما روایت «لا باس ان یصلی الرجل و النار و السراج و الصورۀ بین یدیه»، در جواز و عدم حرمت نص است. پس دست از ظهور روایت اول برداشته و حمل بر کراهت خواهد شد. 📚 ر.ک: کفایه الاصول، ص 438 و 439؛ نهایۀ الدرایۀ، ج 6، ص 282 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔@Dar_masire_ejtehad