دوستان بزرگوار سلام عليكم
از يكايك شما عزيزاني كه با انفاس قدسيه ودعاي مستجاب خود جهت رفع كسالت بنده وهمسرم دعا فرموديدصميمانه سپاسگزارم
بنده ابداً شايسته اين ميزان ابراز محبت شما بزرگواران نبودم وازخداي سبحان عاجزانه سپاسگزارم كه مارا در سفره دعاي مستجاب شما قرار داد
اميدوارم توفيق شكر حضور در اين جمع نوراني را داشته باشم
با همه وجود عافيت كامل، عزت دائم و عاقبتِ بخير براي خود وخانواده محترمتان از در گاه ايزد منان خواستارم
٦٨
#دعاي_سحر
"ادامه بحث مشيت"
امام خميني مي فرمايند:
در عالم فقط يك وجود حقيقي است و آن مشيت است ( پيامبر ص)و بقيه موجودات سايه آن وجود مبارك است .
به ميزانيكه ارتباط ما با مشيت الهي و وجود مقدس پيامبر ص بيشتر باشد ، سايه
وجودي ما هم گسترده تر خواهد شد .
خداي سبحان يك جلوه كرد و يك سايه داشت و بقيه مردم تحت كنف و عنايات آن سايه عظيم و گسترده زندگي مي كنند.
بنابراين هستي حقيقي همه موجودات در تبعيت از وجود مقدس پيامبر ص است و هر كس تبعيت نكند از حقيقت انسانيت بدور است و فكر مي كند كه هستي و وجود دارد در حاليكه وجودش سراب و نيستي است .
قران مي فرمايد:
كل شيء هالك الا وجهه
همه چيز هلاك و نابود مي شود غير از وجه الهي كه مشيت و پيامبر و آلش عليهم السلام است .
قلم انساني كه مي نويسد ، اراده ايكه مي كند ، علمي كه دنبال مي كند ، عبادتي كه انجام مي دهد..... همگي جلوه مشيت الهي و ظهور آنست .
در واقع وجود پيامبر ص جلوه گر مي شود كه حركت مثبتي از انسان صادر مي گردد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي سحر
٩٤/٥/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٦
https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢٢
#اشتباهات_زندگي
٢٣-گذشت نكردن و عدم بخشش ديگران يكي ديگر از اشتباهات افراد در زندگي است .
نبخشيدن افراد بيشترين آسيب را به خود فرد مي زند چون عفو، موجب جلب رحمت خدا است و كينه و عدم بخشش، انسان را از اين رحمت محروم مي نمايد.
عدم بخشش ، همچنين موجب خدشه دار شدن ارتباطات با اطرافيان مي شود
در روايت آمده است
العفو زكات الظفر
بخشش، زكات موفقيت و پيروزي است .
وقتي انسان مي تواند بر احساسات غلبه كند ، بخشش هم براي او امكان پذير است .
عفو يعني محو كردن
يعني تلاش كنيم خطاي ديگران را در ذهن پاك كنيم تا ردّ پايي از آن در زندگي باقي نماند
و حتي اگر خطوراتي بطور غير ارادي به ذهن رسيد فوري استغفار كنيم .
در روايت مي فرمايد:
أغِل تَغل
بگذر تا از تو بگذرند
اغاله كردن به معني گذشت است
عدم گذشت مانع موفقيتهاي انسان مي شود.
الكريم يعفوا مع القدره
كريم با وجود قدرت مقابله به مثل ، مي بخشد.
افضل الاحسان بالعفو
بالاترين نوع احسان، بخشش است
زيرا خود را از يك بردگي فكري نجات داده ايد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح اشتباهات زندگي
٩٩/٥/٢٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٦
https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#کلام_روز
💠 *شكر* (ادامه)
✳️ از ویژگیهای انسان، سپاسگزاری در مقابل احسان به نیکی و محبت دیگران است، به گونهای که فطرت سالم یک انسان عاقل اقتضا دارد که حتی در مقابل لطف و محبت زبانی دیگران نیز خاضع گشته و در مقابل، سپاس گزاری کند و اگر در توان داشته باشد، بهتر و برتر از طرف مقابل آن را جبران کند.
🔹 با این مقدّمه، اگر انسان توجه کند که هر چه را از انواع نعمتهای مادی و معنوی بهرهمند است، خداوند قادر و حکیم و توانا به او عنایت کرده و لطف و رأفت او بر همه انسانها، حتی افراد بیایمان و پست و شرور در این جهان، نیز جاری است، در مقابل، او تا چه حد باید شاکر و سپاسگزار باشد.
💠 روشن است که شکر و سپاس به درگاه الهی، که بی نیاز از همه مخلوقات بوده و سرچشمه همه کمالات و فیوضات است، با تشکر از دیگران تفاوت دارد؛ زیرا ما نمیتوانیم الطاف الهی را با جبران محبت همانند تشکر زبانی و عملی که در مقابل اشخاص داریم جبران کنیم، بلکه بهترین راه آن است که طریق شکرگزاری را از وحی و سخنان اولیای الهی و امامان معصوم علیهمالسلام بیاموزیم.
🍀 امام صادق علیهالسلام در روایتی میفرماید: *«شکر نعمت، خودداری از گناهان و معاصی است و شکر کامل (یا تکمیل شکر) به این است که فرد "الحمدلله رب العالمین" بگوید.»*
تلخيص حوزه نت
🌐 emamraoof.com
#شیطان_شناسی ۲۳
💢 *ادامه بحث کبر*
🔹 کبر همیشه مذموم نیست. *گاهی كبر ممدوح محسوب میشود*:
✳️ ١- *كبر دربرابر متكبر:*
🔸 این نوع تكبر خود عبادت محسوب میشود، آن لحظه كه خود را از دیگران بالاتر دیدیم به لحاظ معنوی هفتاد سال عقب خواهیم رفت.
🔺 گاهی از دست رفتن توفیقات معنوی كه قبلاً از آن بهرهمند بودیم به جهت لحظهای خود برتربینی ما بوده است.
✳️ ٢- *كبر فقرا در برابر اغنیاء:*
🔸 تكبر فرد فقیر در مقابل كسی كه تمكن مالی دارد به جهت توكل بر خداوند سبحان و تمنای مطلق از او، بسیار ارزندهتر از تواضعی است كه اغنیاء به جهت كسب رضایت خداوند در برابر فقراء دارند.
🔺 در متون دینی در مورد كسی كه ارتباطش با دیگران بر اساس درهم و دینار است دوبار صفت ملعون به كار برده شده است.
✳️ ٣- *كبر در هنكام نبرد:*
🔸 این تكبر موجب میشود كه رعب خاصی در قلوب دشمنان پدید آید. وقتی خود را در برابر خدا ذلیل نبینیم، پس تكبر كردهایم.
🔺 دلیل سرپیچی از فرمان الهی تكبر است و هر معصیت حاكی از تكبر فرد عاصی است.
🍀 پیامبر اسلام كه خداوند در مورد او میفرماید:
🔆 اگر بخواهم تمام دنیا را برای تو از طلا و نقره كنم خواهم توانست، عبودیت محض است. درخت هرچه پر بارتر باشد سربه زیرتر است و رأس این شجره طیبه وجود مقدس رسول الله صلیاللهعلیهوآله است.
📌 ادامه دارد ....
🌐 emamraoof.com
#آداب_معاشرت ۱۷
✳️ بحث آداب معاشرت را با روایتی از امام صادق علیهالسلام پی میگیریم
🔰 قبل از مطرح كردن روایت بیان میداریم كه به فرمایش حضرت معاشرين ما سه گروهاند:
🌀 *دسته اول* کسانی كه مانند غذا هستند و ما مجبوریم با آنها ارتباط داشته باشیم، محتاج آنها هستیم وجودشان در زندگی ما بسیار نافع، لازم و ضروری است نه تنها اثر مخربی ندارد بلكه موجب تقویتاند.
🌀 *دسته دوم* كسانی هستند كه ارتباط با آنها موجب ایجاد درد و بیماری است، هرچقدر ارتباط با آنان شدیدتر شود بیماریهای اخلاقی شدت بیشتری پیدا میكند.
🌀 *دسته سوم* كسانی هستند كه درمان درد هستند وجودشان مثل دارویی است كه در هنگامه درمان لازم است ،دارو همیشه لازم نیست اما در هنگام درمان بودنش به شدت ضروری است.
🍀 امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «الإخوانُ ثلاثةٌ: فواحِدٌ كالغِذاءِ الّذی يُحتاجُ إلیهِ كلَّ وقتٍ فَهُو العاقلُ، والثّانی فیمعنَى الدّاءِ وهُو الأحْمَقُ، والثّالثُ فی معنَى الدّواءِ فَهُو اللّبِیبُ.»
🔆 *«برادران سه دستهاند: یكى چون خوراك است كه همیشه بدان نیاز است و آن خردمند است، و دومى چون درد است و آن نابخرد است، و سومى چون داروست و آن شخص هوشمند است.»*
📌 ادامه دارد ...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🕯🕯#پرواز_شمع ١٨
🌷 #شهید_باكري
✳️ همسر شهید باکری در مورد اخــلاق او در خـانه میگوید که با وجود همه خستـگیها، بیخـوابیها و دویـدنها، *همیشه با حالتی شـاد بدون ابراز خستگی به خانه وارد میشد* و
🔸 اگر مقــدور بود در کارهای خانه به من کمـک میکرد؛ لبـاس میشست، ظــرف میشســت و خودش کارهای خودش را انجام میداد.
🔹 اگر از مسئلهای عصبانی و ناراحت بودم، با صبر و حوصله سعی میکرد با خونسردی و با دلایل مکتبی مرا قانع کند.
🌐 emamraoof.com
#آسیب_شناسی_ارتباطات ١۹
♦️ در ادامه بحث آسیبشناسی ارتباطات، بحث *عدم رعایت آداب در دوستیها* را پیگیری مینماییم که یکی از عوامل آسیبرسان ارتباطات میباشد.
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «ايّاكَ اَنْ تَغْفَلَ عَنْ أَخيك إتَّكالاً عَلي واجِبِ حَقَّكَ عَلَيه»
🔆 *«بپرهيز از اينكه بخواهي غافل شوي از دوستت و مصاحبت به اعتماد حق واجبی که تو بر او داری»*
📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ١۶۹
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام در جایی دیگر میفرمایند:
🔆 «تَحَبَّبْ إِلَى خَلِيلِكَ يُحْبِبْكَ وَ أَكْرِمْهُ يُكْرِمْكَ...»
🔆 *«دوستى كن بسوى دوست تو تا تو را دوست دارد، و اكرام كن او را تا اكرام كند او تو را...»*
📗 غررالحکم و دررالکلم، ص ٣٢٠
💠 طبق فرمایش حضرت افراد در اظهار محبت و خدمات رسانی به دوستان خود باید پیش قدم باشند و در اینامر منتظر طرف مقابل نباشند.
🔹 از سوی دیگر به هر میزان که فرد دوستان خود را اکرام نماید از طرف آنان مورد اکرام واقع میگردد. این باور که دوستان قدیمی به دلیل قدمت دوستی نیازی به تکریم و تحویل گرفتن ندارند، تصور بسیار اشتباهی میباشد.
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایت دیگری میفرمایند:
🔆 «بِحُسْنِ المُوافَقَةَ تَدومُ الصُّحْبَة»؛ «با حُسن سازگاری، مصاحبتها ادامه مییابد»
📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ٢۹۶
✳️ *نباید انتظار داشت دوستیها بدون رعایت هیچگونه آدابی تداوم یابد، رعایت یک سلسله قوانین و آداب برای پایداری دوستیها ضروری میباشد؛ زیرا آفتهای بسیاری ممکن است سبب آسیبرسانی و زوال مصاحبتها گردد.*
📌 ادامه دارد ...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٦٧
#دعاي_افتتاح
الحمدلله... نکال الظالمین
نکال به معني عقوبت و کیفر است. حمد و ثنا مخصوص خدایی است که ظالمین را به کیفر می رساند .
ظالم سه معنا دارد:
١-کسی که جابجا کاری دارد .
٢-کسی که کم کاری دارد( نقص)
٣-از ماده ظلمت است کسی که به ظلمات خو گرفته است و می خواهد در ظلمت جهل و معصیت و ناشایستگی اخلاقی خود باقی بماند .
الحمدلله که خدا ظالمین را عقوبت می کند ، عقوبت خدا در عین این که قهر است ولی در دعاي افتتاح و در شبهای ماه مبارک به ما آموزش مي دهند كه عقوبت خدا اوج مهر است .
این چه مهری است ؟ گاهی ممکن است ما بابت تخلف فرزند خود تندي بکنیم، ما هرگز این تندی را با بچه همسایه نمی کنیم چون فرزند خود را دوست داريم و به او وابسته ايم و نسبت به تخلفات او احساس مسئوليت داريم .
از اين وابستگی ، عنایت معلوم می شود .
اگر با دیگرانش بود میلی
چرا ظرف مرا بشکست لیلی
خداي سبحان بدليل عنايت و لطفش ما را بابت کم کاری ها و جابجا کاری ها و توقف در معصیت عقوبت می کند.
الحمدلله که هنوز تحت تربیت او قرار داریم و از حریم ربوبیت او خارج نشدیم .
پشت پرده قهر، مهر است ،
از کلمه الحمدلله نهایت عشق و عاشقی معلوم می شود ، خداي سبحان ما را دوست دارد که عقوبت می کند در غير اينصورت به سنت استدراج دچار شده ايم.
گاهي اوقات به محض خطورات نامناسب در ذهن و قلب ، اتفاق ناگواري مي افتد كه به منزله عقوبت حضرت حق است .
سپاس خدا را كه به ما توجه دارد و به مجرد کوچکترین نقیصه ای در فکر يا جابجا کاری خاص ، ما را متنبه مي كند.
بطور مثال در جابجا کاری باید پولی را در فلان قسمت زندگي هزینه می کردم و غفلت نمودم، بعد از مدتي پول کلان دیگری و چندبرابر آن را بايد خرج كنم .
و يا مثلا کسی حقی را که باید پرداخت کند،كوتاهي مي نمايد و در مقطعي ديگر بايد هزینه درمانی وحشتناک پرداخت کند.
در دعای افتتاح این زیبابینی به ما آموزش داده می شود كه وقتی می زند بگوییم: الحمدلله
به تیغم گر کشد دستم نگیرد
واگر تیرم زند منت پذیرم
این که ما در دنيا با تازیانه قهر خدا تادیب می شویم، الحمدلله.
این که گروهی با وجود تذکرات خاص متنبه نشده و ظالم از دنیا رفتند و در قیامت گرفتار عقوبت می شوند، الحمدلله .
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و ال محمد ،
اينكه اولين ظالم، عقوبت می شود الحمدلله .
اگر بحث عقوبت نبود که العياذ بالله عدل خدا زير سئوال مي رفت ،
اگر قرار بود ملعونين تاريخ اسلام کنار سلمان و ابوذر باشند،براي عدل خدا چه اتفاقي مي افتاد؟
الحمدلله كه خدا او را عقوبت می کند ، الحمدلله عدل خدا چنین جلوه گر است (نکال الظالمین) .
اين عقوبت یک وقت در شخص من و یک وقت در نظام عالم جلوه گر مي شود ،الحمدلله .
خداي سبحان در نظام عالم ظالمین را به عقوبت می رساند ، این همه ظلمه که در همین عالم به چه فلاکتی افتادند !.
اما در درون ما هم به مجردی که کم می گذاريم با تازیانه های هشدار دهنده خدا بیدار می شويم، الحمدلله .
مثلا در روایاتی مي فرمايد: اعمال روز در بیداری شب موثر است ، اگر نمي توانيم تهجد و بيداري سحر داشته باشيم بايد بلافاصله بررسي كنيم كه در روز چه اعمالي مرتكب شده ايم .
نمی گوییم اين امر عادی است، پیش می آید، بايد باور كنيم کم گذاشتيم که خدا از شیرینی عبادتش محروممان مي كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي افتتاح
٩١/٤/١١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٦
https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#حدیث_روز
📜 *نامه امام صادق علیهالسلام به شیعیان* ۵۹
💠 *«حقوق الهی»*
🔆 «..... و ایاکم ایتها العصابه المرحومه المفضله علی من سواها و حبس حقوق الله قبلکم یوما بعد یوم و ساعه بعد ساعه......»
🔆 «بر حذر باشید ای گروه رحمت شده برتری داده شده، مبادا در پرداخت حقوقی که خداوند نزد شما دارد، روز به روز و ساعت به ساعت تأخیر داشته باشید.»
✳️ در این فراز از نامه، امام صادق علیهالسلام دو ویژگی برای جامعه شیعی مطرح میکنند:
🔰 اولاً *قومی هستند که مورد رحمت الهی قرار گرفتهاند*. (المرحومه)
🔰 ثانیاً *برتری ویژهای هم نسبت به گروههای دیگر دارند.* (المفضله)
🍃 از جمله حقوق الهی که باید پرداخت شود خمس و زکات است.
🔹 *صدقه ،خمس و زکات مکانیزم مدیریت فقر در یک جامعه اسلامی است.* همه ادیان برای بقای خود از راههای مختلف از مکانیزمهای مشابهی برخوردارند.
🔸 در اجرای فرامین الهی علم کافی نیست. سرچشمه عبادات بنده اعتقادات اوست. در واقع عالم بیعمل کسی است که اعتقادی به آنچه آموخته است ندارد.
✍️ با این مقدمه به سراغ خمس میرویم:
✳️ *خمس ابراز صدق ادعای یک انسان عاقل و مومن است به خداوند.* در واقع عملی عبادی است که به وسیله آن نفس آدمی مدیریت میشود.
⁉️ همواره شش سوال در این قسمت وجود دارد:
🔹 ۱) چه کسی باید خمس بپردازد؟
🔸 ۲) چرا باید خمس بپردازد؟
🔹 ۳) از چه محلی باید بپردازد؟
🔸 ۴) چقدر باید بپردازد؟
🔹 ۵) چگونه باید بپردازد؟
🔸 ۶) به چه کسی باید بپردازد؟
📌 ادامه دارد ...
🌐 emamraoof.com
#دعای_ندبه ٢٢
🔆 *«فَقُلْتَ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَ قُلْتَ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»*
🔆 *«و فرمودى بگو من از شما براى رسالت پاداشى جز مودّت نزدیكانم نمى خواهم،و فرمودى:آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم،آن هم به سود شماست»*
💠 خدای سبحان به رسول خود فرمود: به مردم اعلام دار كه اجر رسالت تنها *اظهار محبت* به اهل بیت عترت و ذوالقربی توست.
🔆 «*وَ قُلْتَ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ*»
✳️ و هر گامی كه در جهت پرداخت اجر رسالت پیامبر صلّیاللهعلیهوآله برداشته میشود، تنها به نفع خودِ انسان است.
🌀 حضرات معصومین علیهمالسلام در اوج قلّه بینیازی، هرگز احتیاجی به احدی ندارند و انسان با اظهار محبت به ایشان گامی در جهت بهبود حیات مادی و معنوی خویش برداشته است.
✨ آنان كه خاك را به نظر كیمیا كنند
✨ آیا شود كه گوشه چشمی به ما كنند؟
✅ ادای اجر رسالت و مودّت نسبت به خاندان عترت انسان را در سایهسار خورشید ولایت قرار میدهد و به بركت این حضور، چونان دانهای به واسطه تابش تشعشات خورشید سر از خاك سرد بر میآورد.
✳️ *نشانه اظهار محبت صادقانه نیز آن است كه انسان خود را در مسیر و صراط حق مییابد. آن گاه كه فرد در صراط مستقیم و بندگی حقیقی گام بردارد، تحت نظر حضرات معصومین علیهمالسلام و همراه با نظام آفرینش است؛* بنابراین طيّ مسیر برای او دشوار نمیباشد. سهولت و عاری بودن عمل از تكلّف نشان از حضور در جاده بندگی و ابراز محبت صادقانه دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com