#حضرت_ام_البنین سلاماللهعلیها
◾🍃◾🍃
💠 *مادر چهار شهید*
◾🍃 با شهادت چهار فرزند ام البنین علیهاالسلام در کربلا، این بانوی شکیبا، به افتخار مادر شهیدان بودن نائل آمد و درکنار همسر شهید بودن، افتخاری دیگر بر صفحه افتخاراتش افزوده شد.
◾ وقتی خبر شهادت فرزندانش به او رسید، سرشک اشک از دیده فرو ریخت و با روحیه ای قوی در اشعاری گفت: «ای کسی که فرزند رشیدم عباس را دیدی که همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علی علیه السلام همه شیران بیشه شجاعتند. شنیده ام بر سر عباس عمود آهنین زدند، در حالی که دست هایش را قطع کرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه کسی می توانست نزد او آید و با او بجنگد؟»
✨ *فرزندانم به فدای حسین علیهالسلام*
◾ ام البنین بَشیر را دید که فرستاده امام سجاد علیهالسلام بود و به مدینه آمده بود تا مردم را از ماجرای کربلا و بازگشت کاروان امام حسین علیهالسلام با خبر سازد. به او فرمود: ای بشیر! از امام حسین علیهالسلام چه خبر داری؟ بشیر گفت: خدا به تو صبر دهد که عباس تو کشته گردید. ام البنین فرمود: از حسین علیهالسلام مرا خبر ده!
◾🍃 بشیر خبر شهادت بقیه فرزندان او را هم اعلام کرد، ولی ام البنین پیوسته از امام حسین علیهالسلام خبر میگرفت و میگفت: فرزندان من و آن چه در زیر آسمان است، فدای حسینم باد.
🍃◾ چون بشیر خبر شهادت امام حسین علیه السلام را به آن حضرت داد، صیحه ای کشید و گفت: ای بشیر! رگ قلبم را پاره کردی و سپس صدا به ناله و شیون بلند کرد.
◾ *این علاقه او به امام حسین علیهالسلام دلیل کمال معنویت اوست که آن همه ایثار را در راه مقام ولایت فراموش کرد و تنها از رهبرش سخن به میان آورد.*
🌐 emamraoof.com
💠 *ویژگیهای حضرت ام البنین سلاماللهعلیها*
🍃 حضرت ام البنین سلاماللهعلیها کسی است که امامت سه امام را درک کرده است و مورد پسند امام زمان خویش واقع شد. بانویی است ولایت مدار و مبغض اعداء دین.
🔸 عالمهای که سفرهنشین علم امیرالمومنین علیهالسلام و مطیع محض او است.
🍃 او مطیع محض مولای خویش است، و از آغاز خواسته فرزندان فاطمه را بر خواسته خود ترجیح میدهد و تنها یک خواهش از امیرالمؤمنین دارد و آن این است که او را با نام فاطمه نخواند؛ زیرا مشاهده میکرد فرزندان فاطمه سلاماللهعلیها وقتی پدر، او را با نام فاطمه صدا میزند، غبار اندوه بر چهره مبارکشان نمایان میشود.
🔸 او بانوی ادب، است اگر کسی مؤدب نباشد مقرب نیست، در محضر جام جهان نما(امیرالمومنین) به همان اندازه که ظاهر بایستی آراسته و موجه باشد، باطن هم باید آراسته و موجه باشد.
✅ *یکی از ویژگیهای مهم حضرت ام البنین سلاماللهعلیها مؤدب به آداب بودن است و شاید همین ادب برای او قرب آفرین شد و به او این اعتبار را عطا کرد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐 http://emamraoof.com?p=5678
٢٩
#تفسير_سوره_انعام
ادامه شرح آيه ١٤
١٣-أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " . اولین کسی که در برابر خدا تسلیم کامل بود و اول موحد است، پيامبر اكرم ص است اما خداوند به پیامبرش می گوید مبادا تو مشرک شوی. حال شما حساب کنید هر کدام از ما، آن به آن باید خود را در برابر خطر مشرك شدن ببینیم و خيالمان راحت نباشد
و با توجه به آيه متوجه مي شويم هر انساني چقدر به تذکر نياز دارد.
١٤-مذکر، پیامبر و خداي سبحان است.
ما نبايد کوچکترین انحرافی از ولایت خدا داشته باشيم.
خدا دائم اطعام می کند و اگر به اين اطعام بی رغبت باشيم، مشرک خواهيم شد زيرا حتما هوس طعام دیگري ما را فريب داده است و شايد میل ما عوض شده و به طعام دیگري نياز پيدا كرده ايم .
١٥-اي پیامبر بگو من می خواهم بلا واسطه تسلیم باشم. " أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " یعنی فقط جلوه ی خدایی حق بر من تابید و آن انقیاد را حاصل کردم.
١٦-یک معنای دیگر هم در ذیل " إِنِّيَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " وجود دارد. مرحوم ابن عربی می فرماید: در عین این که زمان رسالت پیامبر ما از سایر پیامبران دیگر متأخر است اما خدای سبحان به این پیامبر، می فرماید " أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ". در واقع رتبه ی وجودی پیامبر اسلام را در این عالم اعلام می کند. قِدم وجودی پیامبر ما در عالم معنا يعني اولین وجودی که خضوع تام در مقابل خدای سبحان دارد ، پيامبر اسلام است .
١٧-" إِنِّيَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ " در واقع اولین قدرت نمایی حق درباره ی پیامبر ما صورت گرفته است. و پیامبر در مقابل آن همه قدرت تسلیم است. تسلیم مطلق، خضوع مطلق .
١٨-اما پیامی که آیه برای من و شما دارد اينست:
" وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَينَ " پیامبر مشرک نشو! شرک دامنه خیلی وسیعي دارد. و آنقدر ظريف است كه امكان دارد آني و لحظه ايي هر يك از ما به آن گرفتار شويم چنانچه در روايت از شرك تعبير به حركت مورچه ی سیاه در شب سیاه و روي سنگ سباه شده است .
ریا جلوه ای از شرک است
عدم اخلاص جلوه اي از شرك است
دلخوش كردن به ما سوي الله جلوه ايي از شرك است.....
١٩-برای اینکه از خطر شرك در امان بمانیم، باید مرتب امر حق را به خاطر بیاوریم كه اگر آنی پیامبر هم تخلف کند و نسیان داشته باشد (اگرچه پیامبر معصوم است و نسیان و تخلف در ساحت پیامبر راهی ندارد ) مورد تذكر قرار مي گيرد.
انسان هرگز جرات نمي كند به فردي كه عصمت مطلقه دارد ، بگويد فلان خلاف را نکن اما خدا به پیامبرش یاد می دهد که این گونه برخورد کن " وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَينَ " .
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٨/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#مدیریت_موفق
🎯 *محبث «مدیریت موفق» به اتمام رسید.*
⬅️ شما می توانید مطالب این موضوع را در لینک زیر مشاهده نمایید.
🌐 http://emamraoof.com/thematic-topics/social-topics/successful-management/
#تفسیر_قرآن ۸۶
#سوره_نحل، آیه ۲۶ (ادامه)
🔆 «قَدْ مَكَرَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ»
🔆 «كسانى پیش از ایشان بودهاند كه (از این نوع توطئهها را داشتهاند و) نیرنگها كردهاند، ولى خدا به سراغ شالوده (زندگى) آنان رفته است و آن را از اساس ویران كرده است، و سقف (خانهها) از بالاى سرشان بر سرشان فرو ریخته است، و عذاب (دنیا) از جایى بر سرشان تاخته است كه انتظارش را نداشتهاند.»
✳️ *«فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ»*
✍️ مفسری میگويد: نزول عذاب الهی مستلزم فروریختن سقف نیست؛ بلكه از کار افتادن قوه تعقل و تفکر نوعي ازعذاب الهی است، اين قوه موجب رفعت انسان میگردد كه با از كار افتادنش رفعت فرد از ميان میرود.
🌀 *اگر عقل کسی به جای آنكه از حضور در محضر عقلاء بهرهمند گردد و تابع نظرات آنان باشد تحت تصرف جهّال و عوام قرار گيرد و از هوی و هوس خود تبعيت كند سبب از دست رفتن موجودیهايش شده است .*
🔸 معاشرت و همنشینی دائم با عوام يعنی همنشينی با كسانی كه ساده لوحاند و پیرو شریعت نیستند بر فکر انسان اثر میگذارد و آن را از کار میاندازد، نوعی عذاب به حساب مي آيد زيرا عقل انسان در اين همنشينیها زائل میشود و فرد گرفتار عذاب میگردد ،اما اگر توفیق حضور در جمع عقلاء نصیب كسی شود خداوند او را از نعمت خاص بهرهمند ساخته و نسبت به او عنایتی ويژه داشته است.
✳️ *نگاه مجدد:*
✍️ مفسری میفرماید:
♦️ *بالاترین عذابی که خداوند بر كسي وارد میکند عذابی است که فکر را تحت نفوذ قرار دهد وعقل را تخریب کند .انسان ها معمولا به جهت عذابهای زمینی مانند سیل و زلزله و... بیم و هراس دارند اما نسبت به عذابهای «مِنْ فَوْقِهِمْ» نگران نیستند.*
🔹 اگر به ما گفته شود: حواس خود را جمع کنيد فلان شخص سعی دارد عقاید شما را مخدوش سازد، این سخن را باور نخواهيم كرد زيرا خیالمان از خودمان راحت است چون معتقديم کسی نمیتواند به راحتی در عقاید ما اثر بگذارد چون سالهاست ديندار بودهايم اما اين تفكر اشتباه است هرگز نباید تصور شود چون سالها شريعت پذيربودهايم گرفتارچنین عذابی نمیشويم ،اين عذاب در ميان متدينين نيز ديده میشود،
✍️ به طور مثال شخص سال خوردهای كه از جوان ناپختهی خود اثر پذير است و به دليل سخنان بیپايه فرزندش از اعتقادات درست خود كناره میگيرد گرفتار اين عذاب است، او بواسطه تفكر فرزندش دچار انحراف فکری و عقیدتی میشود و با تخريب عقل، تمام افکارش مادی میگردد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com