eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‏‎# *دین* _*گریزی* ١ ‏‎🔆 امام حسین علیه‌السلام : «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون.»* 📚(تحف العقول -صفحه ۲۴۵) ‏«‎مردم بندۀ دنیا هستند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» 💢کسالت و بی حالی ‏🌀*‎تدین شور و شوق و تمایل قلبی لازم دارد.* ‏🔷 ‎خداوند سبحان، کسالت و بی‌حالی را یکی از دلایل دین گریزی افراد اعلام می‌کند. *فردی که شور و شوق لازم را در اجرای اوامر الهی نداشته باشد متدین باقی نخواهد ماند*. 🔸 در عرصه دینداری گاه شرایطی حادث می‌شود که اشتیاق فرد متدین را برای اطاعت اوامر لازم دارد. ‏‎ ♨️ فردی که حال اجرای فرامین را ندارد و کسالت بر او مستولی شده رفته رفته با ترک وظایف خود از دایره متدینین حذف می‌شود.البته این آخر ماجرا نیست. وقتی از دایره عبودیت خارج شود به عوارض این عمل دچار خواهد شد و تبعات منفی این ترک عمل او را گرفتار خواهد کرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٦٤ ادامه بحث توكل اثر توكل انقطاع از خلق و پيوستگي به حق است و اگر اين اثر در ما ديده نشود ، يكي از آثار مهم ايمان مشاهده نخواهد شد چون يكي از خصوصيات مومنين علي ربهم يتوكلون است و اگر اثر ايمان ديده نشود ايمان هم محقق نمي شود يعني اكثريت مردم اعتماد بر اسباب نموده و از سبب ساز بودن خدا غافل هستند و ما يومن اكثرهم بالله الا و هم مشركون امام مي فرمايند: چه بسا فردي از طريق استدلال بداند كه خدا بر همه عالم محيط و از نياز همه اجزاء مطلع بوده اما اين علم موجب حياي فرد نمي شود لذا در حضور طفل مميز معصيت نمي كند اما در حضور خدا و ملائك در خلوت معصيت مي كند يعني علم او موجب انصراف او از حرام نيست در حاليكه اگر اندكي مي انديشيد بايد حفظ محضر و احترام به حاضر و منعم و كامل و عظيم را رعايت مي نمود اما علم، او را مودب به اين آداب ننموده است در واقع علم ظاهري موجب رسيدن به حالات و مقامات معنوي نمي گردد. چه بسا فيلسوفي كه همه عمر خود را براي اثبات توحيد هزينه كرده و بادليل قطعي لا موثر في الوجود الا الله را اثبات مي نمايد اما همين فرد در هنگام نيازمندي دست خود را بسوي خلق دراز نموده و از آنان تقاضاي رفع نياز مي نمايد پس ادراكات عقلي بخودي خود قلب را تحت تأثير قرار نمي دهد و موجب ايمان نمي گردد، حتي گاهي عارفي اصطلاحي كه معارف را حقيقتا نچشيده است، او هم خود را محتاج خلق مي بيند و بجاي اعتماد بر خالق، بر خلق اعتماد مي كند. حتي فقيه و محدثي كه روايات توكل و ثقه و تفويض را حفظ نموده گاه گرفتار اين بليه شده و بيش از اينكه اعتماد بر خالق داشته باشد اعتماد بر خلق دارد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٩/٨/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
-شناسی- ارتباطات ٤٤ 💢در مبحث آسیب‌شناسی ارتباطات، بحث دو آفت "حسادت" و "چشم زخم" را به عنوان عوامل آسیب رسان به ارتباطات صحيح پیگیری مي کردیم. 💥"چشم زخم" گاهی نشان تعجب افراد از امتیازات دیگران است و گاه نماد حسادت آنان. اینطور نیست که هرچشم زخمی علامت حسادت باشد اما بسياري از اوقات ريشه در حسادت دارد. ✨ در پایان این بحث به نکته‌ای در باره استعاذه(پناه بردن) به خدای سبحان از شرّ حسود اشاره می‌کنیم. 🌀 *پناه بردن به خدا از شرّ حسود* خدای سبحان در سوره مبارکه فلق، آیه 5 می‌فرماید: 🔆*«وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إذا حَسَد»* 🔆«[بگو پناه می‌برم به پروردگار] از شرّ حسود آنگاه که حسد ورزد» ❇️نکته قابل توجه در آیه این است که ما از حسادت مخفی به خدای سبحان پناه نمی‌بریم بلکه از شرّ حسادت علنی و آشکار به خداوند پناهنده می‌شویم. 🔸«إذا حَسَد» بيانگر حسادت علني وآشكار است 🔹اين قسمت از آيه معلوم مي كندكه رذيله حسادت‌ پنهانی و مخفیانه در وجود اكثر افراد وجوددارد اما تا زمانی که آشکار نشود ضرری به دیگران وارد نمی‌کند. ✴️بعضی از مفسرین مي گويند :اگر همه افراد موظفند از شرّ حسادت علنی و رسمی دیگران، دائما به خدای سبحان پناهنده بشوند، نشان مي دهد که در زندگی هر فرد اموری وجود دارد که برای دیگران قابل توجه و تعجب آور است؛ ☘️ زیرا در جایی ذکر نشده که این سوره را فقط افراد متمول و پولدار یا افرادی که صاحب جمال یا مقام هستند یا کسانی که از امتیازات خاصی برخوردارند،بخوانند بلکه گفته شده همه افراد با قرائت معوذتین خود را از شرور درامان نگه دارند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
☝️صله گرفتن از امام رضا عليه السلام
٥٨ ادامه آيه ٣٢ ١٤-«افَلاَ تَعْقِلُونَ» مرحوم ابن عربی می گوید: اگر تعقل کنید اشرف را بر ادنی و بهتر را بر بدتر و باقی را بر فانی ترجیح می دهید، و اگر غير از اين عمل كنيد، فاقد عقل هستيد. ١٥-از این آیه متوجه مي شويم انسان به سرعت به طرف خیر خودش مي رود هرچیزی را که تشخیص می دهد خیر است به طرفش شتاب مي كند، فقط مشکل در قوت تشخیص خیر است، اگر قوه تشخیص درست باشد هیچ خطری او را تهدید نمی نمايد. اگر انسان متقي باشد قوه تشخیص او درست كار مي كند و به سهولت نيز حركت رشد آفرين دارد. مشکل این است گاهی اوقات قوه تشخیص ما امر ارزشی را ضد ارزش و امر غیر ارزشی را ارزش حساب می کند. ١٧-آیه نشان می دهد به چیزهای فانی که اعتماد کرديد، قابل اعتماد نبودند.به حیاه الدنیا اعتماد کردید در حاليكه حيات دنيا در حد یک بازی است، افراد زيادي در بازی های مختلف دنیا بردند ، مدال هاي زيادي هم در بازی های مختلف دنیا به دست آوردند ، بعد چه اتفاقي افتاد؟ در حد موفقیت در يك بازی بود . مثلا من با شما فلان بازی را کردم و برنده شدم، بعد چی؟ شما می خواهید کسی را معرفی کنید می گویید؟ این کسی است که مدتها بازی کرده است؟ برنده بوده است؟ فعلا این بازی ها افتخار جهان شیعه است ، فكر نمي كنم در زمان ظهور این بازی ها برقرار باشد که یک عده بنشينند و یک عده ديگر را تشویق کنند؟ در حال حاضر به عنوان این که کشور شیعه بر ابرقدرتهای دنیا غالب شود و براي شيعه موفقیت محسوب شود ، در نظر بگیریم نه اينكه شخصی بر شخص دیگر غلبه کند. ١٨-گاهی انسان بی عقل است ولی به او خطاب می شود آیا نمی خواهی عاقل شوی؟ (چون امکان عاقل بودنش هست)این خطاب خیلی مقدس است، مورد خطاب خدا قرار گرفتن خيلي قیمت دارد نفرمود عاقل نمی شوند چون این لحن خیلی مهجور است. لذت حضور، فرد را عاقل می کند، لذت این که خدا فرد ِبی عقل را مورد خطاب قرار داده است او را عاقل می کند. استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٨٢/١٠/٦ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝️☝️ استفتاء از مراجع عظام درباره بلعیدن باقیمانده غذا در هنگام نماز آیت الله ❓با توجه به اینکه خوردن و آشامیدن در نماز، مبطل نماز است، بلعیدن غذای لای دندان یا مکیدن شیرینی باقی مانده در دهان جایز است؟ ✅ فرو دادن خرده‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن خرده های قند یا شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود. آیت الله ❓آیا خوردن و آشامیدن در هر حالی نماز را باطل می کند؟ ✅خوردن و آشاميدن به گونه‏اى كه صورت نماز را به هم زند موجب باطل شدن نماز است، ولى اگر ذرّاتى از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى‏ كند. آیت الله ✅اگر در بین نماز، غذایی را که در دهان یا لای دندان‌ها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمی‏شود، و نیز اگر کمی قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم‌کم آب شود و فرو رود، اشکال ندارد