٣٣
#جوشن_كبير
جلوه هاي ويژه
يا من اظهر الجميل
يا من ستر القبيح
اي خدايي كه زيباييها را ظاهر مي كني
اي خدايي كه زشتيها را پنهان مي كني
مرحوم سبزه واري روايتي را از قول امام صادق(ع) نقل مي كند : ما من مومن الا و له مثال في العرش ...
هر مومني كه در اين عالم است ، مِثلي در عرش دارد
وقتي مومن به ركوع و سجود مشغول ميشود، صورت عرشي او در عرش ركوع و سجود مي كند. وقتي ملائك صورت عرشي او را مي بينند بر او درود مي فرستند و براي او استغفار مي كنند
وقتي بنده مشغول معصيت مي شود، خدا روي قالب عرشي ما پرده مي اندازد تا آبرويمان نزد ملائك حفظ شود و ملائك از زشتي كار بنده مطلع نشوند.
مرحوم سبزه واري مي گويد: وقتي مَلَك بنده را مي بيند فعل بنده را از جهت انتساب به خدا مي بيند نه از جهت فاعليت بنده زيرا فاعليت بنده پر از نواقص است
پس گويا خدا فعل خودش را (افعال خوب و الهي بنده) به ملك نشان مي دهد و وِجهه بشري فعل ما را به ملك نشان نميدهد.
بنابراين خدا از ما در مقابل ملائك آبروداري مي كند.
ما وقتي كسي را دوست داريم، مايليم تمام اوقات خود را با او بگذرانيم ، به او فكر كنيم و براي او قدم برداريم و حوصله ديگران را نخواهيم داشت و اگر به ديگران هم توجه كنيم به آن شباهتهاي او به معشوق خود توجه مي كنيم .
حال ملائك كه مستغرق در خدا هستند، اگر قرار باشد به ما هم توجه كنند ، قسمتهاي الهي و خالص ما را مي بينند، وجوه الهي ما به چشمشان مي آيد، عنايت خدا را به ما مي بينند نه فاعليت ما را.
سبحانك يا لا اله.....
تو منزهي اي خدا از اينكه زيباييها را به ظهور نرساني!
زيبايي من بُعد بندگي من است كه خدا در تمام عوالم آشكار مي كند.
و خدا منزه است از اينكه روي زشتيها و منيتها و ادعاهاي ما پرده نياندازد
آيه الله كشميري فرمودند:
مظهر نام جميل خداي سبحان، خانم فاطمه زهرا سلام الله عليها است
اي خدايي كه زهراي مرضيه را آشكار و دشمنان او را مدفون و مستور كردي
#اعمال_خالص
#جميل_و_زيباييها
#قبيح_و_زشتيها
#زهراي_مرضيه
#عرش
#ملايك
#بندگي
استاد بروجردي
كلاس شرح اسماء الهي
٩٧/٤/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خدمت همراهان گرامي در نرم افزار سروش
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع ميرساند نرم افزار سروش از ساعت ١٢نيمه شب ٩٨/٤/١٥ قطع شده است
لطفا همه اعضاء و كاربراني كه مايلند كانال در محضر استاد بروجردي را همراهي كنند و پيگير دروس ارسالي به كانال باشند، به كانال جديد سروش پلاس ملحق شوند .
ابتدا سروش پلاس را دانلود كنيد سپس با لينك زير عضو شويد:
لينك كانال در محضر استاد بروجردي در سروش پلاس :👇👇
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹خدمت اعضاء محترم كانال در محضر استاد بروجردي
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع ميرساند كانال در محضر استاد بروجردي در پيام رسان ايتا راه اندازي شد
كسانيكه مايل به همراهي هستند مي توانند ابتدا پيام رسان ايتا را دانلود كنند سپس با لينك زير به كانال استاد بروجردي ملحق شوند .
👇👇👇
در محضر استاد بروجردي
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🔶 ابراهیمبنعباس، از ملازمان حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام میگوید:حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام این شعر را زیاد میخواندند:
❇ اذا کنت فی خیر فلا تغترر و لکن قل: اللهم سلّم وتمّم
❇ هرگاه در خیر و خوشی واقع شدی به آن فریفته و مغرور مشو بلکه بگو: خداوندا! مرا سالم و نعمتت را بر من پایدار بدار.
🔶 علیبنموسیالرضا! امام رئوف ومهربانم!
✳ محبت و ارتباط با حجت خدا از بزرگترین نعمتهای خدای سبحان است که شکری جداگانه میطلبد این نعمت را برای ما تا قیامت پایدار و افزون فرما.
📚 برگرفته از بیانات استاد بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2FZEQ0X
٨
#حافظ_شناسي
غزل شماره ١٤٨
"ارادت حافظ به حضرات معصومين"
تا زميخانه و مي نام و نشان خواهد بود/
سر ما خاك ره پير مغان خواهد بود/
حافظ به ارادت هميشگي خود به حضرات معصومين و اولياء و اصفياء اعتراف مي كند .(فمعكم معكم لا مع غيركم)
تا زمانيكه از آن محلهاي نشر معرفت و نشر محبت و از خود معرفت اثري در عالم باقي است، نهايت تواضع و خضوع را در مقابل اولياي الهي از خود به نمايش مي گذاريم و ادب خاص را در محضر آنان عرضه مي داريم زيرا هر چه فيض در اختيار ما قرار گرفته با وساطت اين بزرگواران است .
حافظ در تأكيد موارد فوق مي گويد :
از آستان پير مغان سر چرا كشيم/
چرا در مقابل اولياء الهي تواضع نكنم ؟ زيرا:
دولت در آن سرا و گشايش بر آن در است/
هرچه فتوحات نصيبم شده با وساطت پير مغان بوده است .
مَلَك هم در واقع در سجده بر آدم، مقابل انسان كامل و ولي خدا نهايت خضوع را بخرج داده است .
البته تواضع صوري مد نظر نيست بلكه بايد همه موجودي خود را خرج اين بزرگواران كنيم، بايد خود را در مقابل انسان كامل فاني كنيم تا به كمال برسيم
بابي انت و امي و اهلي و مالي و اسرتي
البته سر و مال و ... ما ارزشي
ندارد و فقط وقتي ارزش پيدا ميكند كه فداي انسان كامل بشود.
ما فرزند خود را خيلي دوست داريم اما هرگز به او نمي گوييم پدر و مادرم بفدايت اما به حضرات معصومين آنچنان ارادت داريم كه حاضريم پدر و مادر و مال و جان خود را فداي آن بزرگواران بكنيم .
#حضرات_معصومين
#پير_مغان
#فاني_شدن
#تواضع
#فتوحات
#سجده_بر_آدم
#نشر_معرفت
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس حافظ شناسي
٩٨/٤/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١
#حج
مباحث مربوط به آداب و اسرار حج
حج، قصد وجودي است كه دراوج عظمت قرار دارد ، ديدار معشوقي است كه عاشق ، سالها انتظار وصالش را در سر داشته ، هجرتي ملكوتي است كه مهاجر را ازتمام تعلقاتش رها ميكند
ضيافتي است كه انسان را تا مقام ضيف اللهي ارتقاء مي بخشد وفضايي است آماده تا حقايق عالم ، آشكارا جلوه گر شود .
حج عبادتي است كه جميع عبادتها وطاعتها درآن ظهور دارد ازهمين رو آن را عبادت جامع ناميده اند ، حج چون دريايي است كه ديگر رودهاي عبادات وطاعات به آن فرو ميريزند حج تجليگاه تمام عبادات فردي واجتماعي است .
هرمسلماني چون عزم اين سفر نمايد بايد علاوه برفراگيري آداب ظاهري اين عبادت عظيم ، به شناخت مقاصد باطني آداب واعمال آن بپردازد تا حقيقت اين زيارت درسرِّ ضميرش زنده شود وخانه قلبش ، خانه خدا گردد.
حج معاني متعددي دارد كه تنها به دو معناي آن اشاره ميشود:
اهل لغت كلمه حج را هم به معناي تكرار قصد وهم درمعناي فلاح بكار برده اند .
ابن عربي درباره معناي اول حج گفته است : حج تكرار قصد است نه خود قصد (فتوحات ج١)زيرا خداوند مدام درحال جلوه گري است وبنده تجلي دايم خداوندسبحان را هر لحظه احساس ميكند ولحظه به لحظه درمنزل وجايگاه نويي قرار ميگيرد .مثلا در حج تحت نام مطهر حق جاي ميگيري وغسل ميكني واز خبث طاهر ورذيله باطن پاك ميشوي ولحظه ديگر تحت نام هادي ،حركت را ازخانه دل آغاز ميكني و.....
قلب حج ،شناخت تجليات خداوند سبحان است كه اين تجليات در وجودمقدس بقيه الله ارواحنا له الفداه جلوه گر ميشود .
مرحوم سبزه واري ميگويد: حج باطني دارد كه عقل در آن شاهد حق است ودراين مسير ، انسان نيازمند جلوداري است كه بلد راه باشد (امام زمان)
قافله ايي ميخواهد كه توسط آن به حج برود وهمراهاني كه از عالم ماده رسته باشند وزاد وتوشه ايي كه مزين به علم وتقوي باشد .
حج در معناي دوم فلاح وروييدن است .
فلاح در لغت به معناي رستگاري است ،حج از آن جهت كه مايه رستگاري است حج ناميده ميشود .حج از قفس عالم ماده جستن ورهاشدن است .
تحول ، لازمه ضروري سفرحج است تا تواناييهاي نهفته وناشناخته مان شكوفا شود وبه ثمر نشيند .
تواناييهايي كه قبل از ورود به حج ،از آنها بي خبر بوديم ويا اگر نسبت به آنها آگاه هم بوده ايم بهره چنداني نبرده ايم .
#حج
#عبادت_جامع
#قصد
#فلاح
#تجليات_حق
#امام_زمان
#آداب_ظاهري_حج
#مقاصد_باطني
استاد بروجردي
ادامه دارد
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١
#حج
مباحث مربوط به آداب و اسرار حج
حج، قصد وجودي است كه دراوج عظمت قرار دارد ، ديدار معشوقي است كه عاشق ، سالها انتظار وصالش را در سر داشته ، هجرتي ملكوتي است كه مهاجر را ازتمام تعلقاتش رها ميكند
ضيافتي است كه انسان را تا مقام ضيف اللهي ارتقاء مي بخشد وفضايي است آماده تا حقايق عالم ، آشكارا جلوه گر شود .
حج عبادتي است كه جميع عبادتها وطاعتها درآن ظهور دارد ازهمين رو آن را عبادت جامع ناميده اند ، حج چون دريايي است كه ديگر رودهاي عبادات وطاعات به آن فرو ميريزند حج تجليگاه تمام عبادات فردي واجتماعي است .
هرمسلماني چون عزم اين سفر نمايد بايد علاوه برفراگيري آداب ظاهري اين عبادت عظيم ، به شناخت مقاصد باطني آداب واعمال آن بپردازد تا حقيقت اين زيارت درسرِّ ضميرش زنده شود وخانه قلبش ، خانه خدا گردد.
حج معاني متعددي دارد كه تنها به دو معناي آن اشاره ميشود:
اهل لغت كلمه حج را هم به معناي تكرار قصد وهم درمعناي فلاح بكار برده اند .
ابن عربي درباره معناي اول حج گفته است : حج تكرار قصد است نه خود قصد (فتوحات ج١)زيرا خداوند مدام درحال جلوه گري است وبنده تجلي دايم خداوندسبحان را هر لحظه احساس ميكند ولحظه به لحظه درمنزل وجايگاه نويي قرار ميگيرد .مثلا در حج تحت نام مطهر حق جاي ميگيري وغسل ميكني واز خبث طاهر ورذيله باطن پاك ميشوي ولحظه ديگر تحت نام هادي ،حركت را ازخانه دل آغاز ميكني و.....
قلب حج ،شناخت تجليات خداوند سبحان است كه اين تجليات در وجودمقدس بقيه الله ارواحنا له الفداه جلوه گر ميشود .
مرحوم سبزه واري ميگويد: حج باطني دارد كه عقل در آن شاهد حق است ودراين مسير ، انسان نيازمند جلوداري است كه بلد راه باشد (امام زمان)
قافله ايي ميخواهد كه توسط آن به حج برود وهمراهاني كه از عالم ماده رسته باشند وزاد وتوشه ايي كه مزين به علم وتقوي باشد .
حج در معناي دوم فلاح وروييدن است .
فلاح در لغت به معناي رستگاري است ،حج از آن جهت كه مايه رستگاري است حج ناميده ميشود .حج از قفس عالم ماده جستن ورهاشدن است .
تحول ، لازمه ضروري سفرحج است تا تواناييهاي نهفته وناشناخته مان شكوفا شود وبه ثمر نشيند .
تواناييهايي كه قبل از ورود به حج ،از آنها بي خبر بوديم ويا اگر نسبت به آنها آگاه هم بوده ايم بهره چنداني نبرده ايم .
#حج
#عبادت_جامع
#قصد
#فلاح
#تجليات_حق
#امام_زمان
#آداب_ظاهري_حج
#مقاصد_باطني
استاد بروجردي
ادامه دارد
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥 ببینید| انتقاد اخیر رهبرانقلاب از برگزاری نماز جماعت در کاروانها و هتلها در حج 🔹اینکه من شنیدهام حالا بعضی اصرار دارند که در محلّ کاروانها و هتلها و غیره نماز جماعت برگزار کنند، سیاست درستی نیست، روش درستی نیست؛ بروند داخل مردم، با بقیّهی مسلمانها در مسجدالحرام، در صفوف منظّم نماز در مسجدالنّبی شرکت کنند. ۹۸/۴/۱۲ ✅
دوستان همراه در كانال در محضر استاد بروجردي
سلام عليكم
شيخ بزرگوار زكزاكي كه بيش از ٢٠ ميليون نفر را در افريقا شيعه كرده و ٤ فرزندش در اين راه به شهادت رسيدند ، توسط دولت ظالم و ارتش ظالم تر نيجريه در معرض مسموميت شديد قرار گرفته و وضعيت جسماني اش بحراني است. حداقل كاري كه از دست ما بر مي آيد ، دعا براي بهبودي اين مرد مظلوم و مبارز است .
به توصيه "استاد بروجردي" لطفا اگر زحمتي نيست همت كنيم و هريك حداقل ٧ حمد شفا براي سلامتي و عافيت كامل ايشان قرائت نماييم يا علي
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
🎥 ببینید| انتقاد اخیر رهبرانقلاب از برگزاری نماز جماعت در کاروانها و هتلها در حج 🔹اینکه من شنیدهام حالا بعضی اصرار دارند که در محلّ کاروانها و هتلها و غیره نماز جماعت برگزار کنند، سیاست درستی نیست، روش درستی نیست؛ بروند داخل مردم، با بقیّهی مسلمانها در مسجدالحرام، در صفوف منظّم نماز در مسجدالنّبی شرکت کنند. ۹۸/۴/۱۲ ✅
🔷 شناخت اولین لازمه سازگاری
🔅 اولین امر در سازگاری شناخت صحیح از امور است.
🔅 کسی که در شرایط و زمانهای مختلف شناختی نسبت به رفتار به جا و به موقع ندارد و بر رفتار سابقش ممارست میکند و انطباقی با شرایط جدید ندارد سازگار نیست
🔷 موانع سازگاری
💠خودشیفتگی
💠 تکبر
💠 بدبینی
💠توقع
💠سخت گیری
🔷 راهکارهای سازگاری
🔅 باید سازگاری را ارزشی بدانیم که بسیاری از آن بیبهرهاند و تنها عاقلان و مؤمنان حقیقی از آن برخوردارند.
🔅 باید حساسیت اطرافیان را شناسایی کنیم و وارد محدودههای ممنوعهای که دیگران برای خود تعریف کردهاند نشویم و با این رفتار به آنان احترام بگذاریم.
🔅 نگاه خود را نسبت به دیگران اصلاح کنیم، تکبر غرور خود شیفتگی و ... مانع احترام به دیگران میشود و مانعی بر سازگاری است.
📚 برگرفته از بیانات استاد بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2XztgEy
🔷 زندگی چیست؟
زندگی حقیقتی است که پویایی و رشد و کمال در گوشهگوشه آن جریان داشته باشد، بنابراین اگر قسمتی از زندگیمان دچار رکود و توقف و تحجر شده نام آن زندگی نیست گرچه در ظاهر از آن لذت ببریم.
🔷 مهارت های زندگی
✳ مهارتهای زندگی به سهولت قابل کسب است، تنها نیازمند ساماندهی است.
✳ در مهارتهای زندگی از موجودیمان بهره میبریم نه انکه امری جدید احداث کنیم.
🔶 مهارت سازگاری
❇ یکی از مهمترین مهارتهای زندگی مهارت سازگاری و مدارا است.
❇ سازگاری امری غیر از سازش است.
در سازش ما از خط قرمزهایی که برای خود تعیین کردهایم عدول میکنیم اما در سازگاری شرایطی را فراهم میکنیم که برنقاط مشترک تمرکز کنیم و تا حد ممکن مانع هرگونه تنش و درگیری شویم.
❇ سازگاری به معنای ندیدن خود نیست بلکه به معنی یافتن راه رشد بهتری برای خود است.
📚 برگرفته از بیانات استاد بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2XztgEy
٣٤
#جوشن_كبير
جلوه هاي ويژه
"يا وليّ"
اي سرپرست و متصرف در امور
قران به اين نام اشاره فرموده است:
هو الولي الحميد
او وليي ستوده شده است
الله ولي الذين امنوا....
خدا ولي كساني است كه ايمان آورده اند....
مرحوم سبزه واري مي فرمايد
وليّ به معناي متصرف در امور است .
وقتي وجود كامل در چيزي تصرف كند ، او را به سمت كمال مي برد و نقص او را از بين مي برد زيرا كامل ، كاملترين تصرفات را دارد.
تصرف خدا يعني زشتي ما را به زيبايي تبديل مي كند،
تغييرات و تحولات رو به رشد و اساسي ايجاد مي نمايد.
وقتي خدا را متصرف در امور و او را زيبا كننده و به كمال رساننده بدانيم در واقع ما زحمتي متحمل نمي شويم و در اين راه خستگي و كسالت بر ما عارض نمي شود و همه امور به سهولت انجام مي گيرد.
من به سرچشمه خورشيد نه خود بردم راه/
ذره ايي بودم و مهر تو مرا بالا برد/
تصرف خداي سبحان در زندگي انسانها بسيار لطيف و نامرئي صورت مي گيرد و همه چيز بسوي زيبايي پيش مي رود
خداي سبحان مصداق تصرف در امور رادر حديث قدسي قرب نوافل و فرائض مي فرمايد:بنده من به گونه ايي بندگي مي كند كه من دست و چشم و گوش و زبان .... او مي شوم
وقتي خدا دست ما بشود قدرت بيكران پيدا مي كنيم
وقتي خدا چشم ما بشود افق ديد ما نامحدود خواهد شد ....
مرحوم سبزه واري مي فرمايند:
وقتي خدا در بنده تصرف مي كند فاني را باقي و ظالم را محسن و بشر خاكي را افلاكي و توانمنديهاي او را بي نهايت و اساسا موجوديت او را متغير و پيشرفته مي كند .
جلوه گري نام ولي در اولياء بسيار مشهود است و حتي معجزه ولايت به داد انبياء هم مي رسد زيرا باطن همه انبياء، ولايت است .
اميرالمومنين عليه السلام
با همه انبياء بطور پنهاني و با پيامبر اسلام بطور آشكار معيت دارد.
انسان كامل وجودي است كه در پرتو استعدادهاي پنهاني و ظاهري ما ظهور و بروز مي كند .
محبت اهلبيت كيميايي است كه مس وجود ما را به طلاي خالص تبديل مي نمايد و در واقع اسم ولي را محقق و مصداق مي بخشد.
خداي سبحان با وساطت اولياء در ما تصرف مي كند و وساوس شيطاني را به الهامات رباني تبديل مي نمايد.
متخلق شدن و رسبدن به اين اسم شريف در بندگان با ترك محرمات و انجام واجبات و طي مسير بندگي صورت مي گيرد.
سبحانك يا لا اله الا انت.....
خدايا تو منزهي از اينكه ولي نباشي
غير از تو معبودي در عالم نيست
قطب زمان و حضرت وليعصر و غوث عالم را بعنوان واسطه فيض و فرياد رس صدا مي زنيم و مي گوييم ما را از آتش جهل به اين نام خارج كن كه اگر اسم ولي خدا را نشناسم در جهالت نابود مي شوم.
#نام_وليّ
#متصرف
#انسان_كامل
#حضرت_وليعصر
#كمال
#توانمندي
استاد بروجردي
كلاس شرح اسماء الهي
٩٨/٤/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١
#نهضت_فكر
بسم الله الرحمن الرحیم
در جامعه مذهبی ما متاسفانه فکر جایگاه رفیعی ندارد، علی رغم این که تفكر در دین اسلام جایگاه وسيعي دارد وبراي آن حساب جدي باز شده است.
شوربختانه انسانهاي مذهبي در اجرا هم بهایی را که دین به فکر داده است، براي آن قائل نيستند، به همین جهت بسیاری از امور نامطلوبی که در زندگی واقع ميشود، پیرو بی فکری ها یا کج فکری های خودمان است. یعنی اگر صحیح فکر کردن را یاد بگیریم و در روزمره زندگي برای فکر امتیاز جدی قائل باشیم، به حول و قوه حضرت حق قطعا مي توانيم از ضررها و نگرانی ها و کدورت ها و ناراحتی ها پیش گیری كنيم.
فكر توحيدي، یکی از چیزهایی است که آموزش داده نشده است و با اینکه قربه الی الله را گفتن را آموزش گرفته ايم اما شرک را به ما نشان ندادند و بعضي از ما انسانها با وجود متدین بودن مشرک بزرگ شده ایم.
فکر از مواردی است که ضرورتش از كودكي برای ما احساس نشده است در حالی که نقش بسیار اساسی در زندگی ما دارد.
اگر فرزند ما مریض شود به دکتر مراجعه مي كنيم و اين امر را براي خود الزامی می دانیم ولی اگر اهل فکر نباشیم دائم به آنها خدمات مختلف مي دهيم اما او را وادار به فکر كردن نمی کنیم.
اگر به فرزند خود فكر كردن را ياد دهيم، از او تدبير درست می جوشد و از نیاز مندي به ديگران مستغنی می شود.
در قرآن ١٨ بار ماده فکر به کار رفته است بارها از افراد به جهت فكور بودن تعریف شده است و از افراديكه از فكر خود استفاده نمي كنند، مذمت شده است.
در روایات گاهی انقدر فكر را ارزشمند می دانند که هفتاد سال عبادت محسوب می شود.
یک ساعت فكر كردن، یک روز عبادت و گاهی اوقات نصف عبادت حساب شده است.
دین ما خیلی برای فکر ارزش قائل است و فکر را نماد بندگی می داند.
عبادت یعنی با فکر کردن خضوع را در مقابل مولایم به نمایش می گذارم.
اميرالمومنين در نهج البلاغه مي فرمايند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة
فکر، آیینه ای شفاف است كه همه چیز در آن دیده می شود ، قبح و حسن و عاقبت و انحراف و کوچکی یا بزرگی کار، همه چیز در آن مشاهده می گردد .
انقدر که در کتابهای غربی به امر فکرکردن بها داده شده است در زندگی ما مسلمانان براي آن ارزشي قائل نشدند در صورتيكه طبق روايات اسلامي یک ساعت تفكر، 70 سال عبادت است.
در واقع آرامش و عدم آرامش ما با فکر کردن تامین می شود.
بطور مثال رنگ موي فردي عوض می شود به نظرميايد زيبايي و تغيير مهمي صورت گرفته در حاليكه تاريخ مصرف ظاهر او چند سال بیشتر نیست ، ولی فکر در شخصیت انسان اثر گذار است اگر درست فکر کنيم شادمانی دائم ایجاد می شود و اگر نادرست فکر کنيم، نادانی باقی بوجود خواهد آمد.
اثر تفکر صحیح یا ناصحیح در قفس زمان حبس نمی شود فرازمانی است.
ما بايد کلیدی بودن این مبحث را باور کنیم.
اگر انسان درست فکر کند، روی نمازش هم اثر دارد ، تفکر صحیح در جسم و در روح او تاثیر گذار است و تفکر نادرست هم به جسم انسان آسیب می رساند و هم به روان او خدشه وارد مي كند.
"تفاوت فكر با خيال "
گاهی اوقات توهمات پرورش پیدا می کند و به خيالات و وساوس منجر مي شود، فرد تصور مي كند اهل فکر است اما عالم و عاقل او را به عنوان اهل فكر نمي شناسد.
"تعريف و مراحل فكر"
تعریفی که در فلسفه از فکر به ما ارائه می شود این است:
الفکر حرکه من المبادی من المبادی الی المرادی
فکر حرکت از یک مبدا به یک مقصد است، این حرکت باطنی فکر ناميده مي شود. وقتي اين حرکت تجزیه مي شود به ٥ مرحله تقسيم مي گردد:
١- مرحله اول مواجه شدن با یک امر مشکل و مبهم و مجهول،
٢-قدم دوم شناخت نوع مشکل است كه آيا ديني است ؟ آيا عاطفي است؟ آيا رفتاري و ارتباطي و اجتماعي است؟......
٣-قدم سوم استفاده از علم و تخصص براي حل مشكل است. مثلا ما نمي گوييم روباه اهل فکر است در حالی که خیلی نقشه کش است زيرا فكر كردن مختص انسان است
بعضی وقتها دوسال در مورد امري فکر می کنيم اما به نتيجه ايي نمي رسيم و سر جاي اول خود ايستاده ايم، این از اول فکر نبوده است زيرا فكر، حركت است و ما را پیش می برد و اگر پیش نرفتيم وهم بوده و شیطان در ما نفوذ كرده و ما را متوقف نموده است.
ما بايدبه سرمايه و موجوديی که از كودكي داريم و همه چیزهای درستی که آموزش گرفته ايم، توجه كنيم و آنرا در صفحه ذهن بازيابي كرده و مدفون ننماييم و به قول علم امروز از آن فلش گرفته و معضل فكري خود را ارزيابي و حل كنيم.
٤-قدم چهارم به ميدان آوردن معلوماتي كه با مشكل فعلي ما سازگار است مي باشد.
ممكن است اطلاعات فراواني از موضوعات مختلف داشته باشيم اما بايد معلوماتی را در مدار وارد كنيم كه سنخيت لازم را با مجهول ما داشته باشد مثلا به فرموده قران بايد احساسات عاطفي خود را برای یتیم و ضعیف فکری خرج كنيم اما ممكن است در حال حاضر و در يك شرايط خاص، براي او قاطعیت لازم باشد و اگر احساسی و عاطفي برخورد شود بد بار می آید و تأديب نمي شود .
٥-قدم پنجم حرکت كردن و به مطلوب رسيدن است.
يعني اگر مشکلی داريم و سالها به همین صورت باقی مانده و گره گشايي نشده است گويا اساسا به آن فکر نکرده ایم، اگر حقيقتا فکر باشد حتما ما را به مقصد می رساند و ما را در ركود نگه نمی دارد وقتي به مقصد نمی رسیم يعني دچار وهم و خیال و خواطر هستيم، .
در زندگي انسانهاي اهل فکر آسودگی و آرامش زيادي مشاهده مي شود چون نگاه آنان به معضلات و گرفتاريها به گونه ديگر است.
در تعریف ديگري از فكر گفته شده : فکر در اصل فِرک بوده و فکر مقلوب فرک است ، فرک بررسی امور تا رسيدن به مقصود است بحث الامور طلبا للوصول.
وقتی قابیل، هابیل را کشت کلاغي را ديد كه زمین را حفر مي كند او نيز ياد گرفت چنين كند و هابيل را در زمين مدفون كند.
عرب به کندو کاو یبحث می گوید انجام تلاش خاص تا رسيدن به مطلوب، فكر معنا ميشود.
" تعريف شعور و تفاوت آن با فكر"
شعور، درک دقیق از هرچیزی است شاعر را شاعر می گویند چون ادراکاتش خیلی دقیق است، جزئی نگر است ، درک دقیق از هرچیز شعور است.
شعر و شعور از یک خانواده است شعر، مو است.
عرب به درك ریزه جات و جزییات امور شعور می گوید.
فکر، طي مراحلی است که انجام می شود و شعور، درک کل این مراحل دقیق است.
خدای سبحان فكر را ما به التفاوت و امتیاز انسان از حیوان قرار داد.
در تعريف انسان گفته شده الانسان حیوان ناطق انسان حیوانی قابل ادراک است .
ابو علي سينادر رساله الطیر مي گويد: خیلی از امتیازات اخلاقی را حیوانات هم دارند ولی نمی گوییم پرنده حیوان ناطق است ويا نمی گوییم زيد به خاطر فلان امتیاز، انسان است ، حتي خیلی از اخلاقیات متعالی هم انسان را از حيوان متمايز نمي كند. ادراک چیزی بالاتر از اخلاق است . خود به خود فرد متفکر اخلاقی هم هست اما بالاتر از آن چیزهایی دارد که موجودات دیگر ندارند .
ما در باطن خود با فکر كردن به گنجینه بسیار قوی پی می بریم که وقتی به لطف حق این گنجینه را کشف می کنیم احساس استغنای عجیبی نصیبمان می شود و به توانمندی های خود پی می بریم ، وقتی در درون خود باب گنجينه را باز کرديم هرگز به دیگران اظهار نياز نخواهيم كرد و سايرين از طريق تواناييهاي ما تامین می شوند.
توانمندی، ما را عبد می کند و عبادت موجب مي شود خضوع ما مقابل مولا بیشتر شود .
با بحث فكر، چيزي در درون ما فعال مي شود، در سوره مبارکه مدثر مي فرمايد: انه فکر و قدر فقتل کیف قدر
آدمي فکر کرد سپس اندازه ای را در نظر گرفت اما کشته شود این انسان چطور اندازه ايي را در نظر گرفت .
گاهی اوقات فکر ناسالم است و بابت آن تقبیح می شود
ما نیاز داریم درست فکر کردن را یاد بگیریم گر چه عموما فکر کردن را مي دانيم اما بايد نحوه استفاده اش را هم یاد بگیریم.
"آثار فكر"
- بدليل اينكه در بطن فكر، تحرك است، انسان در حال نشاط خواهد بود یعنی عدم تحرك با توقف و فرسودگي و عدم آسودگي توامان است .
فكر و حرکت درست و صحیح انسان را روز به روز تواناتر و با نشاط تر می کند.
و اين توانمندي حتي در كهولت و پيري نيز خود را به نمايش مي گذارد جنانچه وقتي يك انسان پير به زيارت حضرات معصومين مي رود زمانهاي بسيار بيشتري از يك جوان خود را به عبادت مشغول مي كند و خسته هم نمي شود چون انسان متديني كه عمري را سپري كرده به عبادتِ همراه با تفكر و حركت و معرفت توجه بيشتري دارد و همين امر او را به نشاط وا مي دارد.
به همين دليل از حضرت مولي اميرالمومنين نقل شده است دعا كنيد اولين چيزي كه از شما گرفته ميشود، جانتان باشد و تا آخر عمر با سلامتي و نشاط مشغول عبادت و خدمات رساني باشيد.
بنابراين مجددا تأكيد مي كنيم كه چون فكر، حرکت است همه اجراهاي صحيح و توانمندی ها را به دنبال دارد فقط باید روی توانمندی ها متمركز شد و آنرا ساماندهي كرد.
همانطور كه عرض كرديم ما گنجینه داریم نگوييم اي کاش داشتیم. ما داریم و هرچقدر از این حرکت باطنی خود بیشتر استفاده کنیم سرحالتر هستیم ، آرامشمان بیشتر و نشاطمان پويا تر است.
هرچقدر فکر تعطیل باشد گرچه زندگي نباتي مي كنيم اما گويا خودكشي كرده ايم یا زندگی را طلاق داده ايم.
ما به ميزانيكه در زندگي نيازمند آب بعنوان مايه حيات هستيم به همان ميزان هم به فكر به عنوان حيات روح نيازمنديم
در فکر رشد است ، وقتی فكر و رشد نداريم ده سال بعد هم تحولی در ما ایجاد نشده است دائم از خود ناراضی هستيم و به ديگران انرژی منفی منتقل می کنيم .
بطور مثال درخت های اطراف خیابان میوه ندارند ولی وجودشان لازم است و به مردم اکسیژن و سایه می دهد و برای نشاط جامعه موثر است چون در آن رشد و نمو است .
"زمان فكر "
روایات متعددی در مورد زمان فكر نقل شده است.
در تصنیف غرر الحکم ص 56 از امیرالمومنین علیه السلام آمده است: تَفَكَّرْ قَبْلَ أَنْ تَعْزِمَ قبل از اینکه تصمیم قطعی بگیرید فکر کنید و به آن پنج مرحله توجه داشته باشید.
تصنیف غرر ص 61 مَنْ فَكَّرَ قَبْلَ الْعَمَلِ كَثُرَ صَوَابُهُ.هرکس قبل از انجام هر کاری فکر کند اصابت به مطلوبش زیاد است، کار او نتیجه دارد.
زمان فکر، قبل از اين است که وارد اجرا شوید و یا قبل از اینکه اراده قطعی کنید فايل آنرا در ذهن مي بنديد.اگر بدرستي اطراف و جوانب را بررسی كنيد و معلومات مرتبط را به میدان بیاورید، اقدام هم خواهيد كرد زيرا در ذات فکر اجرا نهفته است و نهايتا می خواهید به مطلوب برسید لذا حتما حرکت هم خواهيد كرد.
پس زمان خاصی برای فکر نداریم نميتوانيم بگوييم بعد از نماز صبح يا بعد از نماز عشا فكر مردن را شروع كنيم خير بايد انلاین درمدار باشيد نمی توان گفت فكر جدای از شما است.
بنابراين بدون فكر وارد در هيچ عملي نشويد عمل را به تاخیر بیاندازيد ولی بدون فکر به آن ورود نكنيد .
"مصداق فكر نكردن"
شهید مطهری به همسرش فرموده بودند : دعا کن خدا اثرات و ثمرات من را به گونه ای قرار دهد که وقتی از دنيا رفتم و بخواهم برگردم و آنها را اصلاح كنم ، کتابها و ثمراتم مايه خجلت و نا اميديم نشود.
يعني هرکاری انجام مي دهيد مراقب ده سال بعد آن باشيد و اثرات آن را ببینید.
مثلا بعضي ها پيشنهاد مي دادند به جای روضه خواني، احکام بگویید که مردم احكام هم یاد بگيرند. اين پيشنهاد در ظاهر خیلی خوب است اما اگر به چند سال ديگر توجه كنيم ، به يكباره هوشيار مي شويم كه سنت روضه خوانيهاي مرسوم كه مورد تأكيد حضرات معصومين است از رونق افتاده و ما عامل اين برنامه ريزي غلط بوده ايم در حاليكه ما مي توانيم سخنراني و روضه و احكام را با هم داشته باشيم و هيچكدام را از دست نداده باشيم.
ويا بطور مثال همسرما با تأخير به منزل آمده و ما توجه نداريم كه فرزند شاهد برخوردهاي تند ما هست اما ده سال بعد فرزند ما همين تندخويي ها را با همسرش انجام ميدهد و حقيقتا ما در تربيت او مقصر هستيم.شايد بگوييم من 35 سال از زندگی ام گذشته بود و یک بار چنین برخوردي كردم ولی فرزندم از روز اول زندگی می خواهد چنین کند ؟ دختر و پسر ما کاری ندارد که 35 سال از زندگیش گذشته است یا یک روز ، او به آنچه شاهد بوده و فرا گرفته عمل مي كند.
زمان فکر قبل از عمل است بدون فکر، عمل ثمره درستی ندارد.
"در چه چیزی فکر کنیم ؟"
در روایات مي فرمايند : فکر در عاقبت هر امری مهم و لازم است. در تصنیف غررالحکم ص 58 . امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند الْفِكْرُ فِي الْعَوَاقِبِ يُؤْمِنُ مَكْرُوهَ النَّوَائِبِ [مِنَ الْمَعَاطِب فکر در عاقبت کار،انسان از مصیبت هایی که به او وارد می شود در امان نگاه مي دارد.
نائبه مصیتب های پشت سرهم و مکروه و ناخوش آیند است .
در گذشته مشخصات ساختمانی که در حال ساخت بود، نوشته نمي شد اما در حال حاضر بنر ساخته شده اش را می زنند ،يعني نماي اين ساختمان را ببینید ، آثار عملكرد ما را مشاهده كنيد!
ما هم ظاهرا يك نفر هستيم اما در جمع زندگي مي كنيم و آثار رفتاري ما مشخص مي شود.
بكي از ادعيه قراني اينست كه مي گوييم واجعلنا للمتقین اماما خدایا ما را جلودار متقین قرار بده يعني قرار است تعداد بسياري از مردم از ما آموزش بگيرند و اگر کاری می کنيم روی گروهي از مردم تأثير گذاريم سپس این گروه در تاریخ تکثیر می شوند یعنی کاری که ابتدا به نظر ما خیلی بد نبود و زاویه انحرافش بسيار كم بود سالها بعد زاويه وسبعتر و انحراف گسترده تري پيدا كرد. پس فکر کنیم و به عواقب كار توجه كنيم ، فکر دويست سال ديگر ، فكر قیامت .
این کار برای قیامت ما چه نتيجه ايي دارد؟ قرار نیست 70 سال در این عالم زندگی کنيم و تمام شود قرار است میلیاردها سال زندگی کنيم پس بايد با كارمان و فكر مان تا اخر قیامت را ببینم .
مثالي ديگر: اگر می خواهم عادت خوابم را تغییر دهم و بیشتر بخوابم بايد فکر کنم ببینم نهايت خواب بيشتر چه می شود؟ اگر از دنيا رفتيم و خواستيم برگرديم، استراحتمان را بيشتر مي كنيم یا عمل صالح بيشتري انجام مي دهيم ؟
رب ارجعونی لعلی اعمل صالحا فیما ترکتم .
مثالي ديگر: امروز برخورد تند و ناشايستي با اطرافيان كرديم، به آن فكر كنيم كه آيا فايده ايي بر آن مترتب بود ؟ اگر فايده ايي نداشت در رفتارهاي بعدي تجديد نظر كنيم خیلی وقتها رفتار ما فقط به تخليه احساسي منجر شده و هيچ اتفاق مثبتي كه رخ نداده است بي ارزشي رفتار ما را هم به نمايش گذاشته است .
بنابراين به اولین چیزی كه فکر مي كنيم توجه در عواقب امور باشد عاقبت این نگاه و گفته این نوع خرج کردن و این رابطه چیست ؟
ایینه های سر پیچ را دیده اید؟ الفکر مرات صافیه فکر آیینه صاف و شفاف است كه تا پايان مسير را به شما نشان می دهد .
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
استاد بروجردي
كلاس نهضت فكر
٩٥/٤/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢
ادامه بحث اسرارحج
حج تولدی دوباره است.ملاصدرا میگوید: در تولدهای طبیعی نوزاد باسر بدنیا میاید، این امر نشان سرسپردگی واطاعت او در مقابل مولی است.
درحج هم عبودیت انسان درعین تواضع وتسلیم متولد میشود.
4-بشر دو وجه دارد: وجهی رو به مولا که تصویر نفخت فیه من روحی اوست و وجهی رو به ادنی که مَن انسانی اوست .
وجه رو به مولا درحج دعوت میشود واز وجه نفسانی جدا میگردد وبه همین دلیل از انجام هر رذیله ایی چون فسق ودروغ وجدال ....منع میگردد.
5-نیت حج:نیت به معنی قصد و اراده و عملی قلبی حاکی از به خود آمدن و به خود اندیشیدن است، نیت پاسخگویی به دعوت محبوب است ، نیت قصد دیدار معشوقی است که سالها منتظر فرارسیدنش بودیم.
در میقات نیتها جاری میشود وتبلور می یابدکه آیاتنهابه جهت استطاعت به حج آمده ایم یا از روی دلتنگی، دیدار معشوق را باشوق ورغبت اراده کرده ایم.
#عبوديت
#حج
#نيت
#معشوق
#مولي
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
☝☝استاد بروجردي از اجتماع روز پنجشنبه ٢٠ تير ماه عليه بدحجابي و بي حجابي حمايت كرده و شركت در اين اجتماع عظيم را توصيه و تاكيد فرمودند .
٩
#حافظ_شناسي
ادامه شرح غزل شماره ١٤٨
حلقه پير مغان ز ازل در گوش است/
بر همانيم كه بوديم و همان خواهد بود/
پير مغان و حضرات معصومين قديميترين آشناي ما هستند
آموزگاراني كه بله گفتن در عهد الست را به ما آموزش دادند.
اولين منادي و آشناترين فرد
پيرمغان(حضرات معصومين)
بودند
(اميرالمومنين عليه السلام بله گفتن را به ما آموزش دادند).
ما در عهد الست قرار را بر اين گذاشتيم كه در خدمت او قرار گيريم و سرسپرده حضرت حق و اوليائش باشيم و وساوس و شيطنتهاي عالم ماده ذره ايي از ارادت ما كم نمي كند و بر فطرت خود باقي مي مانيم.
يكي از اسامي پيامبر حاشر است يعني همه از خاك بيرون مي آيند و به پاي پيامبر مي افتند اما اگر در قيامت چنين اتفاقي رخ دهد از سر اجبار است، بايد انسانها در دنيا به پاي آنان خدمتگزاري كنند و با خضوع در مقابل اين بزرگواران در اوج عزت قرار گيرند.
آيه الله وحيد بهبهاني هميشه قبل از رفتن به مَدْرَس، ريش و محاسن خود را به عتبه حضرت معصومه (س) مي ماليد و خضوع مي كرد سپس براي تدريس به حوزه مي رفت .
ما از ازل پدر و مادر و خانداني را نمي شناختيم اما ارتباط ما با اولياي الهي از ازل بر قرار بود و ما در اين عالم چيز جديدي ياد نمي گيريم.
ادامه دارد
#عهد_الست
#پير_مغان
#حضرات_معصومين
#حاشر
#شيطنتهاي_عالم_ماده
استاد بروجردي
كلاس حافظ شناسي
٩٨/٤/١٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🌺🌺🌺
باسلام واحترام
تصوير ارسال شده☝☝ متن سرود همخواني جشن ميلاد حضرت علي بن موسي الرضاع است خواهشمنديم تصوير راقبل از روز جشن دانلود بفرماييدو آنرا به همراه داشته باشيد تا متن كپي نشود واز استفاده كاغذ خودداري نماييم .
متشكريم
واحد تبليغات موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضاع
نمايي زيبا از محل جشن ميلاد امام رضا عليه السلام
مكان: موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضا عليه السلام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خدمت همراهان گرامي در نرم افزار سروش
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع ميرساند نرم افزار سروش از ساعت ١٢نيمه شب ٩٨/٤/١٥ قطع شده است
لطفا همه اعضاء و كاربراني كه مايلند كانال در محضر استاد بروجردي را همراهي كنند و پيگير دروس ارسالي به كانال باشند، به كانال جديد سروش پلاس ملحق شوند .
ابتدا سروش پلاس را دانلود كنيد سپس با لينك زير عضو شويد:
لينك كانال در محضر استاد بروجردي در سروش پلاس :👇👇
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
٣
#مباحث_حج
"نيت حج "
اولين گام مناسك حج ،نيت است .
نيت به معناي قصد واراده است . نيت هرعبادتي به معناي قصد آن عبادت است .
وتمام اموريكه در دايره تكليف قرارميگيرند نيازمند نيت اند بعضي ازاين اعمال شايد درظاهر شبيه يكديگر باشند اما از نظر فقهي ممتاز از همديگرند .
دراينجا سخن از احكام نيست بلكه سخن ازعمل قلبي است، در حقيقت اين عمل نوعي به خودآمدن وبه خود انديشيدن است .
نيت همان قصد دروني است كه مارا ازخانه وكاشانه مان بيرون مي آورد وراهي ديار يار ميكند .
نيت ، پاسخگويي به دعوت محبوب است .
نيت حج ،قصد ديدار معشوقي است كه سالها منتظر فرارسيدنش بوده ايم .
در ميقات، نيتها جاري ميشود وتبلور مي يابد .
نيت تعيين كننده نوع حج است ،اينكه اين عبادت برما واجب است يا مستحب ، آيا تنها به جهت استطاعت به حج آمده ايم يا از روي دل تنگي ، ديدار معشوق را با شوق ورغبت اراده كرده ايم .
به جهت همين دلتنگي هاست كه در ادعيه ماه رمضان هر روز ازخداي سبحان طلب ميكنيم :
وارزقني حج بيتك الحرام في
عامي هذا وفي كل عام
#نيت_حج
#قصد
#ميقات
#عمل_قلبي
#قصد_دروني
#
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹خدمت اعضاء محترم كانال در محضر استاد بروجردي
سلام عليكم
بدينوسيله به اطلاع ميرساند كانال در محضر استاد بروجردي در پيام رسان ايتا راه اندازي شد
كسانيكه مايل به همراهي هستند مي توانند ابتدا پيام رسان "ايتا" را دانلود كنند سپس با لينك زير به كانال استاد بروجردي ملحق شوند .
👇👇👇
در محضر استاد بروجردي
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
☝☝استاد بروجردي از اجتماع روز پنجشنبه ٢٠ تير ماه عليه بدحجابي و بي حجابي حمايت كرده و شركت در اين همايش عظيم را توصيه و تاكيد فرمودند .
🔹در نگاه رهبر انقلاب اسلامی «حیا و عفاف» علاوه بر آنکه حکم و دستوری الهی است یکی از عوامل اقتدار ملّی نیز هست که دشمن آن را هدف گرفته: «دنبال این است که این عوامل اقتدار ملّی را از بین ببرد؛ هدف دشمن این است. ایمان را از بین ببرد، حیا و عفاف را از بین ببرد.»
✍رهبر معظم انقلاب:
در نظام اسلامی زنان باید از درک سیاسی برخوردار باشند، فن خانهداری و همسرداری را بدانند و در صحنه فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، علمی و خدمات، مظهر عصمت، طهارت و مناعت باشند و به این مهم توجه کنند که حجاب شرط اول است. زیرا بدون حجاب، زن فراغت لازم را برای دستیابی به مراتب بالا بدست نخواهد آورد.