✅امید سیدحسن نصرالله به نماز خواندن در مسجدالاقصی یک امید کاملاً عملی است
✍رهبرانقلاب، : اینکه آقای سیدحسن نصرالله میگوید من انشاءالله در مسجدالاقصی نماز میخوانم، برای ما یک امید کاملاً عملی و قابل تحقق است.
۹۸/۴/۳۱
💠
١٨
#حافظ_شناسي
ادامه شرح غزل ١٧٢
عاقلان نقطه پرگار وجودند، ولي/
عشق داند كه در اين دايره سرگردانند/
مومن به جايگاهي مي رسد كه عموم مردم او را درك نمي كنند و زندگي او براي ديگران
غير قابل باور است و از طرفي عشق عاشق، كتمان و پنهان كردني نيست و عاشق نگران ملامت ديگران نيست .
حافظ به شرح حال عاقلان مي پردازد كه عقلا مركز ثقل هستند و اعتبار خاصي دارند و عاقبت انديشند و بهترين تعابير را بكار مي برند اما عقل هم براي ورود به وادي عشق متحير است .
عشق در جايگاهي قرار دارد كه نه تنها جُهال بلكه عقلاي عالم هم نمي توانند عشق عاشق را تفسير كنند.
عاقل با همه اعتبارش وقتي وارد وادي عشق مي شود جلوي در مي ماند و امكان ورود ندارد
مثلا در جريان كربلا كه بزرگترين نمايش عشق است از نظر عقل نبايد زن و بچه ٢٠ روزه همراهشان باشد زيرا عقل مي گويد قطعا عاقبت اين كار اسارت و شهادت است و در اينجا بزرگترها و آقايان بايد انجام وظيفه كنند
و عقل از پس تحليل اين رفتار عاشقانه بر نمي آيد.
و يا يكي از نمايشگاههاي عشق ، زيارت جامعه است كه مي گوييم خودم و پدر و مادرم و خاندانم فداي شما حضرات معصومين
حاضرم همه خانواده را قرباني كنم و صد البته كه عقل براي اين فدا شدن دليل و فهمي ندارد.
انسان تا عاقل است بدنبال آبرو و خوش نامي است اما وقتي عاشق شد ، نامداري نمي خواهد و همه عشق او در بي نام شدن و عبوديت محض است
گرچه بدنامي است نزد عاقلان/
ما نمي خواهيم ننگ نام را/
پيامبر(ص) در رأس عشاق است ولي مي گويد افتخار او به عبوديت و فناي محض است
عقل اگر داند كه دل در بند زلفش چون خوش است/
عاقلان ديوانه گردند از پي زنجير ما/
اگر عقلا بفهمند كه عاشقان چقدر خوش هستند مايل مي شوند دست از عقل جزئي خود بردارند
#عاشق
#عاقل
#عبوديت
#فناي_محض
#خوش_نامي
#ننگ
#ملامت
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح غزليات حافظ
٩٧/٤/٣١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٦
#مباحث_حج
"" طواف""
طواف برگرد معشوق، از حجرالاسود و از كنار همان سنگ سياهي كه از رو سپيدترين سنگهاي عالم و جلوه مقام ولايت است، آغاز ميشود گرچه در ظاهر، جسم طواف ميكند اما در حقيقت دل به دور محبوب مي چرخد.
عاشقان اول طواف كعبه جان كرده اند/
پس طواف كعبه تن فرض فرمان ديده اند/
امام صادق مي فرمايند: همان گونه كه با بدنت در ميان مردم طواف كعبه ميكني با قلبت در جمع ملايك عرش ، خدا را طواف كن .
در طواف اين تو نيستي كه حركت ميكني بلكه موجي از درياي الطلاف ربوبي تو را با خود مي برد . در طواف ، ريزي ، خردي و كوچكي ات در مقابل عظمت حق ناديده گرفته ميشود .
در طواف قطره ايي هستي كه به درياي بيكران پيوند خورده اي.
طواف هميشگي و ماندگار است ، تو نيز اگر از منيتهايت درگذري ، ماندني و هميشگي مي شوي . طواف، مرگ منيتها و آغاز زندگي دوباره است .
طواف، عروج از گوشه زمين تا عرش الهي است.
آنكس كه از حج باز ميگردد، گويا از مادر زاده شده است .
حقيقتا در طواف ، فطرت خدايي جلوه گر مي شود و تو عبدالله مي شوي و از عبدالهوي بودن جدا مي گردي .
آغاز طواف يمين الله است و پايانش همان .
زائر، طواف را با امام زمان شروع ميكند و پشت سراو به پايان مي برد .
درعالم معنا طواف بي نهايت است زيرا معشوق هرلحظه جلوه گري تازه ايي دارد.
در طواف اعضاء و جوارح با يكديگر هماهنگ اند حتي زبان در اين چرخيدن بي بهره نيست و با اذكار و ادعيه طواف، زبان با دل همرنگ و يك صدا مي شود .
#طواف
#مرگ_منيت
#جلوه_گري_معشوق
#هماهنگي_زبان_و_دل
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤٢
#جوشن_كبير
جلوه هاي ويژه
يا من لا يرجي الا فضله
اي خدايي كه فقط به فضل او اميد است
مرحوم سبزه واري مي گويد:
اين فرازها نهي است نه نفي.
يعني نبايد توجه شود مگر به فضل و عفو و برّ و .... او
و نمي گوييم: سئوالي نميشود مگر از فضلش....
در واقع جمله خبري نيست بلكه انشايي و محقق است و بايد چنين باشد.
لا و الا كه كنار هم قرار مي گيرد دلالت بر حصر مي كند.
فقط بايد به فضل او اميدوار
بود ، فقط بايد از عفو او سوال كرد ، فقط بايد به برّ وسيع او توجه كرد.
نتيجه آنكه: در نظام تكوين اينچنين است كه هر فردي بايد اميدوار به فضل خدا باشد يعني هيچ فردي حق نا اميدي از درگاه او ندارد و در هنگام اميدواري نيز نبايد به عدل او اميدوار بود بلكه بايد فضل او را مورد توجه قرار داد.
در اين فراز پاسخ سئوال ما داده مي شود كه چرا بابت دو ركعت نماز پاداشهاي صد ساله و بيشتر مي دهند؟ زيرا فقط فضل او به ميدان مي آيد و فضل او قابليت اين همه اعطا را دارد.
و با اين فراز تكليف همه مكلفين معلوم مي شود كه بايد به فضل او اميدوار باشيم و اين اميدواري با هماهنگي كل كائنات است و در نظام تكوين همه موجودات به فضل او اميدوارند و انسان در دعاي جوشن اين اميدواري را به خود القاء مي كند لذا اگر اين امر نهي را تشريعي بگيريم كه اميدواري به فضل خدا قانون است، پس اگر خلاف اين قانون عمل كنيم گويا مستحق عقاب هستيم زيرا با كل كائنات درگير شده ايم و در بين مخلوقات معصيت كار محسوب مي شويم.
بعضي از شارحين جوشن مي گويند معناي نفي دارد اما نفي در معناي نهي است مثل قران كه مي فرمايد: لايمسه الا المطهرون، نفي است اما معناي نهي دارد: نبايد تماس بگيرند با قران مگر پاكان.
سبحانك يا لا اله الا انت....
خدايا منزهي از اينكه با فضلت با ما برخورد نكني ما به عمل خود هيچ اميدي نداريم بلكه فقط به فضل تو اميدواريم
از امام زمان و غوث عالم خواهش مي كنيم كه واسطه شوند و ما را از آتش جهالت نسبت به اين اسم شريف خلاص كنند.
#فضل
#اميد
#نهي
#نفي
#كائنات
#معصيت
استاد بروجردي
كلاس شرح جوشن كبير
٩٨/٤/٣١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
📸 در آستانه روز زیارتی مخصوص حضرت رضا(ع) آیین غبارروبی مضجع شریف رضوی با حضور مراجع عظام تقلید حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و علوی گرگانی برگزار شد
١٩
#حافظ_شناسي
ادامه شرح غزل ١٧٢
وصف رخساره خورشيد ز خفاش مپرس/
كه در آيينه صاحب نظران حيرانند/
معشوق هميشه جلوه گر است (رخساره خورشيد)
خدا معشوق حقيقي است و جلوه گري اتم او در حضرات معصومين است .
رخساره خورشيد همان وجه الله است اَيْن وجه الله الذي يتوجه.....
توصيف وجه الله را از كسي كه به تاريكي و دنيا و شبِ تاريكِ عالمِ ماده عادت كردند
مپرس ! گر چه جلوه گري نور عام است اما خفاش از نور هراس دارند.
خفاش از نگاه حافظ يا زاهدان ريايي و متظاهر يا كساني كه صرفا عقل معاش دارند ، هستند .
اينها بدليل گرفتار شدن در روزمرگي زندگي ، هرگز نه مي توانند توصيف خدا را داشته باشند و نه توصيف اولياي خدا را و چون معرفت ندارند مُعرِف حق هم نيستند.
اينها متوجه سرّ و ادب بندگي نيستند لذا معرفتي هم ندارند كه بخواهند خدا يا وليّ خدا را به ما معرفي كنند.
در اين مسير اهل نظر و اهل فكر و انديشه هم نمي توانند خدا و اوليائش را بخوبي وصف كنند چه برسد به خفاش كور دل.
سبحان الله عما يصفون الا عبادالله المخلَصين
سوره مباركه صافات آيه ١٥٩و ١٦٠
خدا از وصف كردن منزه است مگر اينكه وصف كننده مخلَص باشد و فناي في الله و بقاي بالله داشته باشد .
حافظ در غزل ديگر مي گويد:
بيان وصف تو گفتن نه خد امكان است/
چرا كه وصف تو بيرون ز حد امكان است/
#معرفت
#وجه_الله
#زاهد_متظاهر
#كوردل
#مخلَص
#خفاش
استاد بروجردي
كلاس شرح غزليات حافظ
٩٨/٤/٣١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔶 هر چیز که در جستن آنی، آنی!
💠 «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ...»؛ «ارزش فرد به قدر همّت اوست» (نهج البلاغه مرحومفیض، حکمت۴۴)
💠 شایستگی اجتماعی یک امر صوری و ظاهری نیست، بلکه ریشه در همت و اراده افراد دارد. افراد شایسته همت متعالی دارند.
🔶 ملاک ارزشمندی افراد
💠 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
«قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر كس با آن چیزی است که آن را نیکو میدارد»
💠 شایستگی افراد به ارزشگذاری آنان برای امور بستگی دارد. شایستگی اجتماعی از آنِ فردی است که به جای امور ناپایدار و سطحی، امور متعالی و باقی را ارزش بداند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2Ohw84L
🔶 میانهروی، شرط شایستگی اجتماعی
💠 «لَا یرَى الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»؛ «نادان را یا تندرو یا كندرو میبینى» (نهج البلاغه مرحوم فیض، ص۶۷)
💠 زیادهروی و کوتاهی در هر امری به شخصیت اجتماعی فرد صدمه زده و رعایت اعتدال موجب افزایش شایستگی میشود. ضمن آن که موجب آسیب طرف مقابل نیز میشود.
🔶 اظهارنظر بدون آگاهی به شایستگی اجتماعی آسیب میزند
💠 «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛«كسى كه از گفتن «نمیدانم» روى گردان است به هلاكت و نابودى میرسد»
💠 گاهی گمان میکنیم اظهارنظر در همه امور نشانه برتری و شایستگیست در حالی که باید این حقیقت را بپذیریم که هر فردی در هر زمینهای صلاحیت نظر دادن نداشته و اگر در چنین زمینههایی اظهارنظر کند خود را به هلاکت افکنده و شخصیت اجتماعی خود را نابود کرده است.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2YdnBQ3
١٧
#مباحث_حج
"ادامه بحث طواف"
مرحوم سبزه واري ميگويد: بيت الحرام چهار ركن دارد كه به محاذات بيت المعمور و در مقابل عرش است و عرش هم چهار ركن دارد
چنانچه عوالم وجود هم چهار ركن لاهوت و جبروت و ملكوت و ناسوت دارد.
همچنين تجليات خداي سبحان هم چهار تاست ذاتي و صفاتي و افعالي و آثاري
و كلماتي كه اسلام بر آن بنا شده نيز چهار تا است:
سبحان الله
الحمدلله
لا اله الا الله
الله اكبر
حاجي با ذكر سبحان الله از كنار حجر، طواف را شروع مي كند و با ذكر الحمدلله از ركن بعدي مي گذرد و لااله الاالله را در ركن سوم مي گويد و الله اكبر را در مستجار بر زبان جاري مي كند .
روح طواف با اين اذكار
شكل ديگري به خود مي گيرد. با ذكر سبحان الله اعلام مي كند معشوق منزه از آنست كه به طواف من نياز داشته باشد.
خداي كريم منزه است كه كرامت خود را از من دريغ كند.
خداي غفور منزه است كه بر خطاها و نواقص من چشم نپوشد.
خداي جواد منزه است كه مرا بعد از طواف از عطاي خويش محروم كند.
خداي عزيز منزه است كه به بنده خواهان عزت ، عزت نبخشد.
در ذكر الحمدلله صداي آتش عشق حاجي است كه به آسمان مي رسد.
حمد صداي شعله آتش است ، ذكر الحمدلله همان سوز و گدازي است كه از دل شنيده مي شود در اين ذكر هركس سوز بجا مانده از آتش فراق مولي را با خود آورده تا با لطف خدا اين آتش بر او سرد شود.
او مي گويد: الحمدلله كه به لطف حق برگِرد او در حركتم ، الحمدلله كه حجابهاي عالم ماده در طواف كنار مي رود، الحمدلله كه خطا كاريهاي گذشته ام مرتفع شده و چشم به راه آينده بي پاياني هستم .
ذكر لااله الاالله ذكر خفي و افضل اذكار است .
در گفتن اين ذكر حتي لب و دهان حركت نمي كند ، فقط حاجي مي داند و خدا.
حاجي دراين ذكر به معبودي پناه مي برد كه همه چيز به غير او فاني و نابود شدني است . در اين ذكر به مولايش اعلام مي كند كه تنها به دامن او پناه آورده است ولا غير.
با ذكر لااله الاالله بتهاي منيت درهم مي شكند و فقط نور رحماني جلوه گر مي شود در اين ذكر چشم به سوي معبودي است كه تنها او از نياز بندگان باخبر است.اين ذكر خبر از توحيد محض و قلعه امن الهي مي دهد.
الله اكبر در ركن چهارم ، چون اين ذكر را تكرار مي كند خدا را بزرگتر از آن مي داند كه در توصيف او بگنجد او غني و صمد است و محتاج عبادت بندگان نيست . معبود بزرگتر ازآنست كه دستهاي بلند شده به سوي خود را خالي بازگرداند و نگاهي به صفراليدي آنها نكند.
اي دل بيا كه ما به پناه خدا رويم/
زان چه آستين كوته و دست دراز كرد/
#بيت_الحرام
#قلعه_امن
#توحيد_محض
#تجليات_خدا
#بيت_المعمور
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢٠
#حافظ_شناسي
ادامه شرح غزل ١٧٢
گر شوند آگه از انديشه ما مغبچگان/
بعد از اين فرقه صوفي به گرو نستانند/
مغ بچه دو معنا دارد:
١- سالكي كه ابتداي راه است
٢-ساقي زيبا رو
طبق معناي اول، اگر كساني كه در آغاز راه و مبتديان راه سلوكند از شهود واصلان مطلع شوند و بدانند كه اين سبقت گيرندگان چه لذتي مي برند ، ديگر گرفتار زهد خشك صوفيان و اهل ظواهر شريعت نمي شوند و عبادات را با توجه به سرّ آن و با لذت انجام مي دهند زيرا شريعت هم ظاهر و هم باطن دارد و نبايد فقط گرفتار ظواهر آن شد.
طبق معناي دوم ، صوفي بار مثبت دارد و به معناي اهل صفا است.
اگر سالك عاشقي كه ساقي است و به ديگران هم خدمات مي دهد، متوجه حقايق ناب معنوي شود ديگر گرفتار عناويني كه به آنها داده مي شود ، نيست ( حتي عناوين مثبت مثل صوفي و اهل صفا) و فقط بدنبال قرب و وصال به معشوق و مولي خواهد بود.
عرفاي الهي انسان را از اعتبارات ظاهري رها مي كنند كه به ستودنهاي افراد دل خوش نباشند.
خواجه عبدالله مي فرمايد:
آخر هر منزلي اين است كه تو نباشي نه اينكه دنبال مقام شاكرين و متوكلين و راجين و ..... باشي.
در تعبير ديگر گفته شده : آنها كه مراتب بالا را طي كرده اند حال پايين تر ها را بخوبي درك مي كنند چون روزگاري خودشان هم در مراتب پايين به سر مي بردند اما مبتديان و وادي سلوك، مقامات بالاتر را ادراك نمي كنند لذا بعضي اوقات اعتراضاتي دارند و براي خود منيتي قائل مي شوند.
#صوفي
#ساقي
#منيت
#واصل
#شريعت
#اهل_ظواهر
#سبقت_گيرندگان
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح غزليات حافظ
٩٨/٤/٣١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
سلام علیکم.
به توصیه استاد بروجردي،
شب جمعه ۱ یس و بعد ۱۱۰۰ صلوات.هدیه به ارواح مومنین وادی السلام، آثار بسیار زیاد مادی و معنوی دارد.