#پندارهای_ناصحیح۴۰
💠 *«شامۀ معرفتی ضعیف عاشق»*
🔆 *«وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ»*
🔆 *«و چون كاروان رهسپار شد پدرشان گفت اگر مرا به كمخردى نسبت ندهيد بوى يوسف را مىشنوم.»*
📗 سوره یوسف، آیه ۹۴
❇️ اگر کسی یعقوب باشد، بوی پیراهن یوسف را از فاصلۀ دور نیز میتواند تشخیص دهد.
در واقع هنگامی که اشتیاق و رغبت انسان نسبت به یک امر، زیاد و حقیقی باشد؛ فاصله و مسافت طولانی با آن امر، موجب دست نیافتن به آن نمیشود.
💢 پندار نادرست این است که تصور کنیم انسان عاشق ممکن است شامّۀ معرفتی توانمندی نداشته باشد. همۀ ما باور داریم که در عالم معنا، هر چیز بوی خاص خود را دارد؛ برخی امور بوی بسیار خوش و برخی بوی ناخوشایندی دارند.
‼️ *روزی علامه طباطبایی در یک جمعی وارد شد، موقع عبور عبایش را بالا گرفت و با احتیاط قدم برداشت. وقتی که این موضوع باعث پرسش دیگران شد، فرمود: «اینجا غیبت شده و مردار بر زمین ریخته است، برای اینکه نجس نشوم این کار را کردم!»*
⏪️ *درجۀ استشمام افراد در عالم معنا به میزان اشتیاق آنان به حقیقت، معرفت و امامشان بستگی دارد.*
💢 اگر تصور کنیم انسان میتواند همزمان هم مشتاق حقیقت باشد و هم شامۀ معرفتی او از کار افتاده باشد، دچار پندار نادرست شدهایم.
❇️ *هنگامی که انسان، بسیار مشتاق امام خویش باشد، اگر آن حضرت از راه دور هم یک نشان برایش بفرستد (حتی غیررسمی)، متوجه میشود که امام از اشتیاق وی مطلع است.*
⏪️ در نظام عالَم، قانون عرضه و تقاضاست؛ هرچقدر تقاضا شدیدتر باشد، عرضۀ بیشتری صورت میگیرد. اگر گاهی عرضۀ معرفت را احساس نمیکنیم؛ به دلیل جدی نبودن تقاضای ماست.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#آزمایشهای_الهی۱۷
💠 *«آزمایش در تکذیب برخی از امور دینی»*
🔆 *«وَلَقَدْ آتَینَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّینَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَینَا عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ الْبَینَاتِ وَأَیدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِیقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِیقًا تَقْتُلُونَ»*
🔆 *«و همانا ما به موسى كتاب دادیم و از پس او پیامبرانى پشت سر یكدیگر فرستادیم و به عیسىبن مریم دلایل روشن بخشیدیم و او را با روح القدس، تأئید و یارى نمودیم. پس چرا هرگاه پیامبرى چیزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبّر ورزیدید. جمعى را تكذیب و جمعى را به قتل رساندید؟!»*
📗 سوره بقره، آیه ۸۷
💢 آیه اشاره به افرادی دارد که هرگاه رُسُل پیامی را میآوردند که باب میلشان نبود، از روی استکبار خود را بالاتر از شریعت میدانستند. به پیامبران نسبت دروغ میدادند و برخی از آنها را میکشتند.
🔷 گاهی اوقات با امور دینی که با مزاج خودمان سازگار نیست آزمایش میشویم و به کسی که این امور را انجام میدهد انگ میزنیم و به شخصیت او آسیب وارد میکنیم؛ در این صورت در این آزمایش نمرۀ منفی میگیریم.
🔷 گاهی ما برخی امور دینی را نمیپسندیم و شاید عقلمان نمیرسد که آن را بپسندیم؛ اما این دلیل بر نامطلوب بودن آن امر نیست. زمانی میتوانیم در این آزمون پیروز شویم که دعا کنیم خدا توفیق انجام امور مثبت را به ما بدهد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🔶پرس لاین شنبه١٥ /دی ماه
https://survey.porsline.ir/s/exHF4sH
سوره مباركه حشر
----------------
https://survey.porsline.ir/s/qsRV2S6
كلاس تربيت اجتماعي
#شرح_دعای_کمیل۷۰
🔅 *«بِسُلْطَانِكَ الَّذِي عَلَا كُلَّ شَيْءٍ»*
🔅 *«خدایا تو را به سلطنتت که علو و برتری دارد، قسم میدهم.»*
🟦 *در سلطنت خداوند اموری نهفته است:*
🔹 ۱. سلطنت خدا دائمی و جاودان است؛
◻️ موید این مطلب در دعای جوشن کبیر بیان شده است:
🔅 *«يَا مَنْ لَا مُلْكَ إِلَّا مُلْكُه»*
🔅 *«ای خدایی که تمامیت سلطنت از آن توست.»*
⏪️ سلطنت بقیۀ افراد مجازی و اعتباری است و پایدار نیست.
کدام سلطانی قدرت دارد که سلطنت پایدار داشته باشد؟!
حضرت قابضالارواح در زمان قبض روح حضرت سلیمان یک امر را به عالم نمایش میدهد که سلطانالسلاطین فقط خداست.
🔹 ۲. گفتار از سلطنت خداوند، انسان را به گدایی و طلب راهبری میکند.
⁉️ قابل تأمل آن که آیا این طلب و درخواست در زمانهای خاص صورت میگیرد؟
✅ در جواب بیان میشود:
🔰 در شبهای ماه رمضان در دعای سحر درخواست میکنیم:
🔅 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ سُلْطَانِكَ بِأَدْوَمِهِ وَ كُلُّ سُلْطَانِكَ دَائِم»*
🔅 *«خدایا! سلطنت تو را درخواست میکنم که سلطان شوم؛»*
⏪️ *البته قابل ذکر است که بین مقام سلطانی و خضوع و خشوع در مقابل خداوند تلازم وجود دارد؛* یعنی هر چه بنده بیشتر از سلطانیت خداوند مستفیض شود، بندگی و خضوع او افزون میشود و قدرت تسلط بر نفس را مییابد؛ در نتیجه آمار بندگی او افزون میشود.
🔰 داعی بیان میکند که خدایا همواره متلبس شدن به سلطانیت تو را میخواهم.
❇️ *خدایا! تو را قسم میدهم به دائمیترین سلطنتت که البته سلطنت تو همواره دائمی است سلطنت دائم میخواهم.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانهای تاریخی حرم رضوی:
✅۲۸-کاشیهای هشتصد ساله حرم
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#حدیث_روز
💠 *«روز بزرگداشت خواجوی کرمانی»*
❇️ برای سیر و سلوک عملی عرفا که به قصد دستیابی به وصال معبود صورت میگیرد، مقامات و احوالی تعریف شده است که همواره از مضامین ثابت اکثر آثار ادبی عرفانی بوده است.
🔷 هرچند خواجوی کرمانی معاصر با آغازین سالهای رواج عرفان و تصوف است؛ اما در آثار وی نیز میتوان رد پای این ادبیات را یافت.
❇️ آنچه در آثار و زبان او مییابیم، نمایانگر همین شوق و اشتیاق برای بیان هدف غایی از حیات و خلقت و نیز نحوۀ دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی از طریق پایبندی و عمل به اصولی اخلاقی و دینی در زندگی شخصی و اجتماعی در قالب عرفان عملی و سلوک است.
🔷 در جهانبینی عرفانی اسلامی، انسان بهواسطۀ دارا بودن گوهر دل و جان که گنجینۀ اسرار حق و تجلیگاه انوار الهی است، مظهر جمیع صفات و اسماء خداوندی شده و مباهی به تکریم و جانشینی باری تعالی گردیده و در عرصۀ کائنات تنها موجودی است که تاج «کَرَّمنا» به سر دارد.
❇️ خواجوی کرمانی، عارف بزرگ و شاعر استاد ایران در قرن هشتم هجری، یکی از رهیافتگان به سر منزل حقیقت است که مکتب عرفان اسلامی در سیر و تحول تاریخی خود، در دامان خویش پرورده است.
🔷 او همانند بسیاری از عارفان بزرگ قبل از خود، رسالتی عظیم بر دوش کشیده و آن «شناخت انسان» و «چگونه بودن» است.
❇️ یکی از اساسیترین موضوعاتی که خواجو بدان پرداخته «چگونگی آفرینش انسان»، «ذکر کرامت و عظمت او» و «چگونه زیستن» اوست.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۵۷
🔆 *«وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا»*
🔆 *«و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد و پيوسته نزد پروردگارش مورد رضايت بود.»*
📗 سوره مربم، آیه ۵۵
🔷🔹 *در این آیه دو خصوصیت دیگر برای حضرت اسماعیل بیان میشود:*
🔹 ۱. حضرت اسماعیل در سیر کمالی خویش به خانوادۀ هم توجه داشت.
✅ در فضای خانواده رفتار شایسته باید بیش از گفتارِ آمرانه باشد. اگر مربی در رفتار خود اعتدال داشته باشد؛ در امر تربیت اثر گذارتر است.
⏪️ امر به عبادت در ایه نشانگر این است که اگر جنبۀ عبادی فردی تقویت شود، سایر امور هم در جایگاه صحیح قرار میگیرد؛ اما اگر صرفاً به ظواهر پرداخته شود، مانند رنگی است بر دیوار ویرانهای، در نهایت، رنگ از بین میرود و آن ویرانه از زیر آن نمودار میشود.
✅ خانواده باید در امور عبادی دغدغه داشته باشد؛ زیرا اگر فرد ملزم به نماز و زکات شود، هم حقالله را صحیح میپردازد و هم حقالناس را؛ در نتیجه اخلاقیات به عنوان ثمرات این امور ظاهر میشود.
🔹 ۲. خصوصیت دیگر حضرت اسماعیل آن بود که خدای سبحان از او رضایت داشت. نزد مربی قول و فعل و حال او پسندیده بود.
✍🏼 مفسرین معتقدند *هیچگونه افراط و تفریطی از او مشاهده نشد؛ به همین جهت قول و فعل و حال او پسندیده بود.*
✅ در عرصۀ اطاعت، حضرت اسماعیل به بالاترین درجه راه پیدا کرده بود؛ چون خداوند سبحان فرمود او نزد رباش پسندیده است. به مقام رضا راه پیدا کرده بود؛ در نتیجه هم او رب خود را پسندید و هم رب، این مربوب را پسندیده است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام