🌺زیارت نامه امام محمد باقر علیه السلام
🌹الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القائِمُ بِقِسْطِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النّاصِحُ لِعِبادِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدّاعِی إلَى اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدَّلِیلُ عَلَى اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَبْلُ الَمَتِینُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفَضْلُ المُبِینُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النُّورُ السّاطِعُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَدْرُ الْــلاّمِعُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَقُّ الاَبَلَجُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السِّراجُ الاَسْرَجُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّجْمُ الاَزْهَرُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الکَوْکَبُ الاَبْهَرُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المُنَزَّهُ عَنِ المُعْضَلاتِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المَعْصُومُ مِنَ الزَّلاّتِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الزَّکِیُّ فِی الْحَسَبِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الرَّفِیعُ فِی النَّسَبِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القَصْرُ الَمَشِیدُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ اَجْمَعِینَ
اَشْهَدُ یا مَوْلای اَنَّکَ قَدْ صَدَعْتَ بِالْحَقِّ صَدْعاً
وبَقَرْتَ العِلْمَ بَقْراً، ونَثَرْتَهُ نَثْراً
لَمْ تَاْخُذْکَ فِی اللّهِ لَوْمَةُ لائِم
وَکُنْتَ لِدِینِ اللّهِ مُکاتِماً
وَقَضیْتَ ما کانَ عَلَیْکَ
وَاَخْرَجْتَ اَوْلِیاءَکَ مِنْ وَلایَةِ غَیْرِ اللّهِ اِلى وِلایةِ اللّهِ
وَاَمَرْتَ بِطاعَةِ اللّهِ، وَنَهَیْتَ عَنْ مَعْصِیَةِ اللّهِ
حَتّى قَبَضَکَ اللّهُ اِلِى رِضْوانِهِ
وَذَهَبَ بِکَ اِلى دارِ کَرامَتِهِ
وَاِلى مَسَاکِنِ اَصْفِیائِهِ
وَمُـجاوَرَةِ اَوْلِیائِهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ
🔰 ☝️پاسخ رهبر انقلاب به یک استفتا: انتقاد از مسئولان نباید به گونهای باشد که موجب تحقير يا اهانت به اشخاص شود.
٢
#دعاي_مكارم_الاخلاق
"و بلغ بایمانی اکمل الایمان"
در این جمله چند مطلب جداگانه قابل بررسی است :
بلوغ ایمان و اکملیت ایمان.
خدایا ایمان مرا به کاملترین درجه ایمان برسان.
بلوغ را به معنی رسیدن نيز گفته اند.
تبلیغ، رساندنی است که به تدریج صورت می گیرد.
ابلاغ، یک باره پیام را به شما مي رساند.
خدایا من می دانم لحظه به لحظه نیازمند یک بلوغی هستم. انسان قبل از بلوغ بچه است و تکلیفی ندارد.تکلیف از بدو بلوغ است.تکلیف تشریف است. یعنی خدا برای انسان شرافتی قائل می شود که انسان را مکلف می کند.
حیوانات تکلیف و شرافتی ندارند. در واقع با اين دعا از خدای سبحان درخواست شرافت می کنم اما نه شرافت ظاهریه بلکه شرافت باطنیه.
نمی گویم خدایا جسمم را به فلان مرحله برسان .
نمی گویم عملم را به فلان مقدار برسان.
مالم و عمرم را به فلان مقدار برسان.
و بلغ بایمانی، ایمان اعتقادی است که موطن آن دل است. جای ایمان دل است.خدایا می خواهم یک بلوغ قلبی نصیبم شود.
چون که صد آمد نود هم پیش ماست. اگر بلوغ قلبی نصیب انسان شد بلوغ عملی و ظاهري هم خواهد داشت.
و بلغ بایمانی يعني یک ایمان نسبی داریم اما کفاف کار ما را نمی كند. فطرت انسان اقتضاء می کند از هر چه نقص است گریزان باشد. و به سوی هر چه کمال است در حرکت.
مقداري امنیت دارم (ایمان از امنیت است). خدایا امنیت نسبی دارم اما یک امنیت کاملی می خواهم .
امنیت نسبی برای من لازم هست اما کافی نیست.
امن در لغت برخلاف خوف است.من نسبتا خیالم راحت است اما می خواهم به طور کامل این خوف از من مرتفع شود.
ایمان چیست ؟ آیا ایمان در عمل دخالت دارد یا ایمان صرفا یک عمل قلبی باطنیه است و ربطی به عمل و قول ندارد ؟؟
اقوال علما متعدد و پراکنده است. اما با بررسی مساله ایمان متوجه مي شويم موطن ايمان بطور كامل قلب است و اگر زبان بازگو کننده آن است یا در عمل مشاهده می شود همان تراوشات قلب است. شعاع ایمان از قلب به زبان سرایت می کند چون فرمانده زبان ، قلب است. شعاع ایمان از قلب به اعضاء و جوارح نيز سرایت میکند چون فرمانده اعضاء و جوارح هم قلب است و لا غیر.در واقع اولین درخواست ما این است : خدایا در قلبم آن آرامش کامل و امنیت کامل حاصل شود.
وقتی قلب کاملا آرام شد مطمئن باشید اعضاء و جوارح خلاف قلب عمل نمی کنند.اعضاء و جوارح نمی توانند آرامش قلب را به هم بزنند.
ایمان اگر اعتقاد است و امری است که در قلب جا دارد آیا قابل زیاده و نقصان است؟ اگر یک حرکت بسیط است،حرکت بسیط که زیادی و کمی ندارد.آیا ایمان قابل زیاده و نقصان است؟
ایمان همان تصدیق قلبی است که بر حسب متعلق قابل زیاده و نقصان است.اگر شما اعتقادتان در مرحله علم قرار دارد با کسی که اعتقاد قلبی اش در مرحله مشاهده قرار دارد و با کسی که با ادراک کامل اعتقاد قلبی دارد، فرق می کند. یکی می داند آتش می سوزاند و یکی می بیند آتش می سوزاند و یکی خودش در آتش می سوزد. خیلی فرق است بین این سه مرحله.
ایمان هم همین تفاوت درجات را دارد.
اذا تلیت آیاته زادتهم ایمانا
خاصیت مومنين این است که وقتی آیات بر ایشان خوانده می شود ایمانشان افزون مي گردد. بنابراين ایمان قابل زیاد شدن هست.
همچنين اگر با کسانی هم نشين شويم که تدین حقیقی ندارند ایمان ما کم می شود.
ایمان حقیقتی است که مرتبا قابلیت افزایش و یا کاهش دارد.
ایمان ده درجه دارد و مومنین باید تلاش کنند به درجه دهم و اكمل ايمان برسند.
اگر انسان باور کرد که ایمان یک حقیقت متدرج است طبق آموزش معصومين اکمل الایمان را درخواست مي کند. نبايد بگويد همین ایمانی که داریم كافي است و دیگر بیشتر از این از عهده ما بر نمی آید.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٧/٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٥
https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٣٥
#تفسير_سوره_انعام
ادامه شرح آيه ١٨
١١-کمال قدرت متعلق به آن یک دانه است عباد هم اگر میخواهند بالا بیایند باید زیر نظر آن یک دانه باشند.
او (خداوند) قدرت کامله دارد و به همه قدرت میدهد.
علت اینکه حضرت علی ع در سقیفه رأی نیاوردند بهانه گيري آنها بود كه علي ع جوان و شوخطبع است اما در تاريخ ملاحظه مي كنيد آن جوان شوخ طبع چه هیبت و قدرتي داشت ، به اندازهایی که ما هم تحت سلطه خدا قرار بگيريم به هر ميزان كه ارتباط ما با دیگران صمیمانه باشد، همان هیبت را خواهيم داشت .
١٢-" وهُوَ الْقَاهِرُ " (به شما هم قهاريت مي دهد) چون امیرالمؤمنین در برابر آن قاهر، نهایتِ تسلیم را دارد ، وقتی در ارتباط با دیگران قرار میگیرد این شوخ طبعیها را به خرج میدهد تا هیبتشان بریزد و دیگران بتوانند با ایشان ارتباط برقرار کنند.
١٣-وقتی تحت سلطهی " وهُوَ الْقَاهِرُ " قرار میگیرید یک سلطهی عجیب غریبی و یک قهر خاصی خداوند به شما عطا میکند.
١٤-" وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَالْحَكِيمُ الْخَبِيرُ " خدای سبحان حکیم است و اين حكمت اقتضا مي كند كه قاهریت خدا برای کافرین و اوج رحمت برای مؤمنین باشد. مؤمن میداند بالای دست او و پناه او خداي قادر است لذا خیالاش راحت خواهد بود و كم نمي آورد و با قدرت الهي پيش مي رود، اما کافر چون نمیداند در پناه چه كسي قرار دارد ، معذّب و متزلزل است.
مثلاً در ماه رمضان خیلی ها از دردهایی که از ماه رمضان گرفتند ناله مي كنند ولی در جمع مؤمنین ملاحظه مي كنيد که از آمدن ماه رمضان لذت مي برند و ازبه اتمام رسيدن آن ناراحت و غصه دار هستند.
" هُوَ الْقَاهِرُ " يعني یک دسته سختشان است که خدا قهار و حكيم است
١٥-" وَ هُوَالْحَكِيمُ الْخَبِيرُ " خداوند حکیم است و حکمت او اقتضا میکند که قهر خود را بر هر فردی به گونهایی نمایش بدهد. برای مجرم قهر خدا با عذاب نمایش داده میشود و برای مؤمن قهر خدا با عنایتاش نمایش داده میشود كه تو را زیر نظر دارم .
١٦-" الْخَبِيرُ " خدا از تمام حالات شما خبر دارد که مستحق چه نوع لطف و چه نوع قهری هستيد. خداوند خبر دارد هر بندهایی چگونه باید تحت سلطه قرار بگیرد.
خداوند حکمتاش اقتضا میکند که هر نوع قهری را سر جای خودش قرار دهد.
امام سجاد علیه السلام در دعاي ابو حمزه میفرمایند: الهی لا تودبنی بعقوبتـک
امام نمی فرمايند لا تودبنی خدایا ادبم نکن! بلكه تأكيد دارند ادبی که عقوبت داشته باشد، نکن!
ادب مهری را بکن!
ادبی که بفهمم خیلی دوستت دارم!
وقتي مادر فرزند خود را میزند بچه از مادر دور نمیشود، میداند که او مادر است و هميشه مادر به فريادش میرسد گر چه بعضي اوقات لازم باشد تنبيه و ادب شود .
١٧-" وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ " خدای سبحان یگانه واجبالوجود است و آن یگانه بر تمام ممکنالوجودها مسلط است.
آن واجبالوجود میداند با هر بندهایی چگونه رفتار كند و از حالات، صفات و نیازهای شما با خبر است.
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٨٢/٨/٢٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٥
https://chat.whatsapp.com/FXIoex8s7ajJVofnAyTgXx
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK