eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰ 💠 *از افکار خویش مراقبت کنید* ✅ در سبک زندگی اسلامی، همانطور که فرد باید بر رفتار خود مراقبه داشته باشد، بايد از  افکار و ذهن خویش نیز مواظبت نماید تا ذهنیت ناصحیح برای وی شکل نگیرد. 🔹 در قیامت نه تنها از چشم و گوش سوال می‌شود بلکه دل نیز ازخواطری که در آن گذشته بازخواست می‌شود. 🔆 «انَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» 🔆 «بدرستیکه از گوش و چشم و دل سوال می‌شود.» 📔 سوره مباركه اسراء، آیه ۳۶ ✳️ بنابر این اگر انسان اجازه دهد که افکار نامناسب در ضمیر او خطور کند، و مراقبه‌ای نسبت به آن نداشته باشد، آهسته آهسته فکر نامناسب را واقعی می‌پندارد و برای وی محقق می‌شود زیرا ضمیر ناخودآگاه انسان هیچ امری را شوخی نمی‌گیرد و هر آنچه بر آن وارد شود واقعی می‌پندارد. 🔰 از این رو نباید زمام فکر را به حال خود رها کرد تا خواطر سوء در آن راه پیدا کند. 💢 *یکی از خواطر سوء، بدبینی است كه می‌تواند نسبت به آینده و یا اطرافیان باشد. سوء ظن، با سبک زندگی اسلامی سازگار نیست.* ✍️ مثلا نمی توان نسبت به آینده بدبین و نگران بود اما هیچ تدبیری بکار نگرفت. ✳️ در سبک زندگی اسلامی اگرچه نگرانی‌هایی وجود دارد اما با تدبیر صحیح باید تکیه بر فضل و رحمت خدای سبحان نمود و آینده ای بسیار زیبا ترسیم کرد. ✳️ در سبک زندگی اسلامی تدبیر بنده یعنی آنچه را که وظیفه دارد انجام می دهد اما برای نتیجه درست به رحمت خداوند امیدوار است. 📗 در یکی از ادعیه آمده است: 🔆 «الهی..أَذِقْنِي‏ طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي....» 🔆 «خدایا طعم عافیت را تا دم مرگ به من بچشان.» 📗 دعای ٤٨ صحيفه سجاديه 💠 در این دعا آموزش داده شده که نباید به ذهن خود تصوّر پیری و بیماری و از کار افتادگی را داد. 🔸 درست است که کهولت و گذر عمر یک واقعیت است اما تا زمانیکه نیامده، نگرانی نسبت به آن صحیح نیست. بلکه میتوان حسن عافیت را تا هنگام مرگ برای خویش تصور نمود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۹۴ 💠 نگاهی به برخی از فرازهای زیارت عاشورا: ✍️ در خدمت بحث *سلام* بوديم. 💢 هر چه بحث سلام بيشتر مورد بررسی قرار گيرد ضرورت لعن بيشتر هويدا می‌شود. 🔆 *«السلام علیک یا اباعبدالله»* ✍️ در روایات آمده است: 🔆 قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام: «اَلْبادِى بِالسَّلامِ اَوْلى بِاللّهِ وَبِرَسُولِهِ». ☘️ امام صادق عليه‌السلام فرمود: «آغازگر سلام به خدا و رسولش نزديكتر است.» 📗وسائل الشيعة، ج ١٢، ص ٥٥ ☘️ و در روايتی ديگر امام حسین علیه السلام مي فرمايد: 🔆 «لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّادِّ.» 🔆 «سلام کردن هفتاد پاداش دارد، شصت و نه تا برای سلام کننده و یکی برای پاسخ دهنده » 🍀در واقع امتیاز اصلی مربوط به اغازگرسلام است. 🔆از طرف دیگر چون حضرات معصومين جلوه نام عليم وحكيم خداي سبحان هستند به يقين كاري را انجام مي دهند كه نزدحضرت حق پسنديده تر باشد، با اين توضيح آيا حكيم در انتخاب شصت ونه پاداش ويك پاداش كدام يك را انتخاب مي كند؟ به يقين انتخاب ايشان پاداش بيشتراست زيرا او در پی همه كمالات است. 🔰 بر مبنای روايات فوق و توضيح بيان شده، هرگاه زائر می‌گويد: «السلام علیک یااباعبدالله» ✨گويا پاسخ سلام معصوم را می‌دهد كار او جواب سلام است نه خود سلام. سلام را معصوم آغاز می‌كند، جلوه نام خداي سبحان کار حداقلی انجام نمی‌دهدانتخاب او بهره حداکثری است. 🔸 و چون اين اتفاق زيبا رخ دهد وامام آغازگر سلام شود ، زائر از شادی وخوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد و از شدت خجالت و شرمندگی سربلند نمی‌تواند بكند او در پی عنوانی برای خويش است كه با آن عنوان مخاطب سلام امام شود ، آيا صابر است آيا متقی است آيا ....او كيست كه درشعاع سلام امام جای گرفته است؟ 💠 *این سلام بر قلبش مستقر می‌شود و در پاسخ سلام مولايش می‌گويد: «السلام علیک یا ابااعبدالله.»* ✨ عشق از مشوق اول سر زند ✨ تا به عاشق جلوه دیگر کند 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه) ✍️ ايجاد انس ومحبت به عنوان اثر اول خوش اخلاقی بيان شد، اثر دوم 🌀 ۲- *از بین رفتن زمینه اختلافات است* 🔸 خوش اخلاقی یکی از بهترین روش‌های حلّ مشکلات و درگیری‌های خانوادگی است و با آب نیکخویی می‌توان آتش خشونت و کدورت را خاموش ساخت و محیطی آکنده از صفا و دوستی به وجود آورد و زندگی را شیرین ساخت؛ ☘️ بدین جهت امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: 🔆 «بِحُسْنِ الْخُلْقِ یطیبُ الْعَیشُ» 🔆 *با خوش اخلاقی زندگی شیرین و نیکو می‌شود.* ☘️ همچنین فرمود: 🔆 «مَنْ حَسُنَتْ خَلیقَتُهُ طابَتْ عِشْرَتُهُ» 🔆 *«هرکس اخلاقش نیکو شود، معاشرتش پاکیزه و نیک می‌گردد.»* 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
١٦٨ ادامه بحث توكل براي تصحيح توكل لازم نيست انسان ترك عمل كند بلكه بايد روي اسباب ظاهريه هيچ حسابي باز نكند . خواجه عبدالله انصاري در كتاب منازل السائرين در تعريف توكل مي گويد: اسقاط الطلب غض العين عن السبب انسان هيچ درخواستي نكند و اسباب را ناديده بگيرد امام مي فرمايند : منظور خواجه اين نيست كه انسان عملي نكند و از اسباب استفاده ننمايد بلكه مهم اين است كه هيچ كدام از اسباب را بعنوان وجود مستقل در نظر نگيرد. يكي از اصول معرفت اين است كه انسان ربوبيت و مالكيت خدا را بشناسد اگر خداي سبحان رب است يعني قدرت تصرف در همه اشياء را دارد و اگر مالك هر چيزي است حق تصرف هم دارد چون اساسا مالك، حق تصرف دارد. درجات مردم در مورد معرفت ربوبيت خداي سبحان متفاوت است : دسته اول عموم موحدين هستند كه معتقدند خداوند خالق امور است و عنصر هر چيزي را او آفريده است تصرفات خداي سبحان را محدود مي دانند و براي خدا تصرف بي نهايت قائل نيستند. اين گروه زبانا ذكر مي كنند كه تقدير همه امور بدست خداست اما اين نظريه تنها بر زبان آنها جاري است نه علم به قضيه دارند نه باور قلبي و نه اين حقيقت را مي بينند. از نگاه حضرت امام توحيد اين گروه ناقص است و براي جلوه گري سلطنت خداي سبحان و ربوبيت او ، اسباب ظاهريه را بسيار موثر مي دانند. اين گروه اگر گاهي هم به خدا توجه دارند يا تقليدي است يا احتياط مي كنند به اين معنا كه مي گويند توجه به خدا ضرري ندارد اما اين توجه را جدي و ضروري قلمداد نمي كنند ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٩/٩/١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۵۵ 🔆 *«فَعَلَى الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِما وَآلِهِما فَلْيَبْكِ الْباكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ»* 🔆 *«پس بر پاکیزگان از اهل‌بیت محمّد و علی (درود خدا بر ایشان و خاندانشان)، باید گریه‌کنندگان بگریند و زاری‌کنندگان زاری کنند. زاری‌کنندگان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشک‌ها روان شود و فریادکنندگان فریاد زنند و شیون‌کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند.»* ✳️ پس از آنكه حکایت مصيبت‌های وارد بر خاندان رسول خدا ذکر شد، پس از آنکه رنج‌نامهٔ شهادت، اسارت و قربت خاندان عصمت بازگو شد، بعد از اینکه حتمی بودنِ وعده‌های الهی را خواندیم، و شنیدیم که روزگار چنین باقی نمی‌ماند، باید اقدامی صورت بگیرد. 🔆 *فَلْيَبْكِ الْباكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ* ♦️ نباید در قبال این مصیبت‌ها بی‌اعتنایی کرد؛ باید اهل گریه بر پاکان آل پیامبر بگریَند و آنان که فغان و ناله سر می‌دهند، بر این غصّه‌ها بنالند و مویه کنند و اهل ضجّه، ضجّه زنند و کسانی که ناله و شیون دارند، به عرصه آیند. ✅ این‌ها همه یادآور این مهم است که نباید نسبت به چنین ظلم‌هایی بی‌تقاوت نشست. برای تحقق وعدهٔ الهی هرکسی باید قدم در عرصهٔ عمل نهد و با فغان و گریه و شیون از احساسات خویش یاری طلبد. 💧 اشکی که در مصیبت آل‌الله از دیده سرازیر می‌شود، *آب حیات است*؛ زیرا انسان به هنگام گریه می‌یابد که ریشهٔ دردهای او کجاست. مشکل خود را در دوری از امام خویش می‌یابد و با تضرع به درگاه الهی خواهان رفع این گرفتاری است. 📚«برگرفته از بيانات استاد زهره بروجردى» ‏🌐 emamraoof.com
ا🕋✨🕋✨🕋✨🕋 ا🕋✨🕋✨🕋 ا🕋✨🕋 ا🕋 🖊(۴۱)نام مبارک⚜ *الشهید* ⚜ 📖✨فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهيداً ▫️حال آن‌ها چگونه است هنگامى‌كه از هر امّتى، شاهد و گواهى [بر اعمالشان] مى‌آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟! سوره مبارکه نساء آیه۴۱ 📜🟢سماعه گوید: امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ علَی هَؤُلاء شَهِیدًا فرمودند: 📌«این آیه به‌طور خاص *در حقّ امّت محمّد (صلی الله علیه و آله)* نازل شده است. *در هر دوره، امامی از ما شاهد بر [اعمال] مردم است و محمّد (صلی الله علیه و آله) در همه‌ی دوران‌ها بر ما گواه است»* 📗الکافی، ج۱، ص۱۹۰/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱ 🧷📍به معنایی میتوان گفت "شهید" *شاهد حقیقت بوده است، پس حاضر است جان خود را فدا کند؛ در نتیجه میتوان گفت جایگاه حضرت خاتم الانبیا و ائمه ی معصومین( علیهم السلام) بالاتر جایگاه شهید است.* "هو الاول و الآخر، هو الظاهر و الباطن" ✨رسول خاتم و ائمه ی معصومین علیهم السلام خود اراده کنند جان میگیرند و جان میدهند...
👈پس میتوان گفت "الشهید" *که یکی از اسماء الله هم هست(یَا شَدِیدُ یَا شَهِیدُ| جوشن کبیر) به معنای گواه و شاهد است.* ✨اَشْهَدُ اَنَّكُمُ الشُّهَدآءُ وَالسُّعَدآءُ ✨أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ وَ شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ 📗زیارت جامعه کبیره 📜🔸قال السجاد (علیه السلام): ✨القتل لنا عاده و کرامتنا الشهاده. *کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست.* 📗بحار الانوار، ج۴۵، حدیث۱۱۸ 🕋 🕋✨🕋 🕋✨🕋✨🕋 🕋✨🕋✨🕋✨🕋