eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير آيه ١٩٠ سوره مباركه آل عمران ان في خلق السموات والارض واختلاف الليل والنهار لايات لاولي الالباب حتما در آفرينش آسمانها و زمين و پشت كردن شب و پشت كردن روز براي صاحبان خرد نشانه هايي است تفسير آيه : ١-اُولي به معناي صاحب و الباب جمع لُب به معناي كُنه و حقيقت هر چيز . به عقل لُب مي گويند كه ضد قشر(پوست) است. ٢-خداوند آسمان ها و زمين را از عدم بوجود آورد و شب و روز را پشت سر هم قرار داد... در همه اين امور طبيعي نشانه هايي براي معرفي او و توحيد است . ٣- اين نشانه ها را صاحبان خرد ادراك مي كنند . بقيه افراد خلقت عالم ماده و معنا و زمان را امري عادي تلقي مي كنند و قابل فكر نمي بينند. ٤- يكي از معاني خلق اظهار است خدا مي فرمايد: من در زمين و آسمان خود را جلوه گر و ظاهر كردم و در نور و ظلمت خود را نشان دادم. ٥- شما از دوئيت فرار نموده و بسوي توحيد حركت و از زوجيت بسوي واحد واحد سير كنيد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٩/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٩٠ سوره مباركه آل عمران ١٧-اينكه خلقت آسمان و زمين بدون هيچ پيشينه و سببي بوده و ماده اوليه آن هيچ مقدماتي لازم نداشته در نگاه اولي الالباب اينچنين تفسير مي شود كه اين خلق براي هر امري ممكن است صورت بگيرد . در عالم سموات گردش دائم افلاك چه به دور خويش و چه به دور ستاره ايي براي اولي الالباب پيام حركت و تسبيح دارد راضي بودن زمين به جايگاه خود نشانه ايست كه صاحبان خرد بي توجه از آن عبور نمي كنند . در هر وجودي چه در اعلي عليين چه در اسفل السافلين (زمين) اسرار و حكمتهايي وجود دارد و در آن پنهان است اما از ديد صاحبان خرد مخفي نيست . ١٨- سموات نماد معنويت و ارض و زمين نماد ماديات است اما اولي الالباب به هر دو توجه دارند و مديريت هر دو امر خويش را به خداي سبحان مي سپارند ، حتي تاريكيها و روشنايي ها در زندگي از نگاه آنان امري عبادي بوده و در درون خويش پيامي دارد كه از تاريكي نيز حُسن استفاده شده و بوسيله استغفار ، ورود به نور طلب مي شود. ١٩-سموات ، آسمان قلب و ارض ، زمين نفساني است خداوند براي قلب لايه هاي متعدد و براي نفس طبقات متعدد قرار داده است . ٢٠- در لايه هاي قلب ستارگاني مشغول تابش هستند كما اينكه در طبقات نفس معادن گرانقدري وجود داشته و اسرار مختلفي يافت مي شود . ٢١-شب و روز نيز به شب بشريت و صفات حيواني و روز روحانيت و صفات حقاني تشبيه شده است يعني در درون انسان وجود بشريت امري لازم است مهم ناپايداري اين جنبه در درون انسان است زيرا انسان قدرت عبور از شب بشريت و از زندگي حيواني و خاكي را داشته و مي تواند خود را آنچنان به صفات روحاني مزين و منور كند كه در آن زمان جنبه بشري و مادي او پوشيده بماند . ٢٢- تا زمانيكه انسان در اين عالم حضور دارد بايد اين دو جنبه بشري و حقاني را داشته باشد. چنانچه پيامبر(ص) در اوج تعالي و قداست و عروج به عايشه مي گويد كلميني يا حميرا پس هر دو جنبه لازمه انسان است و صاحبان عقل به هر دو جهت توجه دارند. پايان استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٩/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٩٠ سوره مباركه آل عمران ١١-اهل عقل به نظام تكوين سطحي و ظاهري توجه نمي كنند و گذر زمان را هم امري عادي تلقي نمي كنند و توجه به زمين هم براي آنان مانع توجه به آسمان نمي شود به همين جهت از همه نشانه هاي الهي به خالق پي برده و قرارشان بر بندگي خالصانه است. ١٢-آيات، هر امري است كه خدا در آن معرفي مي شود و در كليه عالم اين معرفي از ناحيه حق صورت گرفته است در آيه ٥٣ سوره فصلت مي فرمايد: سنريهم آياتنا في الآفاق و في انفسهم ما نشانه هاي خود را به اين ها نشان مي دهيم (در درون و بيرونشان) پس در حقيقت خداي سبحان شرايط علم اليقين را براي عوام فراهم نموده است . ١٣-اختلاف ليل و نهار (شب و روز ) براي افراد مختلف است . بعضي روز آنها در كسالت و بطالت و بعضي در جد و جهد سپري مي شود بعضي شب را به وصل و بعضي به قهر طي مي كنند بعضي از مَركب زمان بهترين استفاده را مي كنند و بعضي به اين مَركب نگاه صحيحي ندارند و آن را بلا استفاده رها مي كنند. ١٤- اولي الالباب يعني استفاده صحيح از عالم ، و مخصوص كساني است كه اهل غفلت نيستند و نگاه آنان به كل عالم توحيدي است و هيچ نشانه ايي آنان را از حقيقت عالم غافل و دور نمي كند. ١٥- اولي الالباب كساني هستند كه باديد الهي به عالم نگاه مي كنند نه با ديد خلقي. در ديد الهي همه چيز آيينه ايي است كه صفات الهي را به نمايش مي گذارد و با ديد خلقي هر چيزي حجابي در مقابل خالق است پس صاحبان عقل باطني، نگاه واقع بينانه به عالم دارند لذا گرفتار غفلت نمي شوند. ١٦- اولي الالباب افرادي هستند كه به تزكيه درون خويش نهايت همت را گمارده و مسير معمولي آنان مراقبت از باطن است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٩/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٩٠ سوره مباركه آل عمران ٦-انسان در اين آيه ففروا الي الله را انتخاب مي كند ، بسوي آن خدايي كه احد واحد و ليس كمثله شيء است و دومي ندارد، حركت مي كند. ٧-خصوصيت اولي الالباب اينست كه در عالم طبيعت و ماده نشاني از خدا مي يابند همانطور كه در معنويات نشان او را مي يابند ، در انتقال زمانها هم او را جستجو مي كنند. ٨- براي صاحبان لب مشاهده آيات الهي موجب مشاهده حق مي شود به همين جهت صاحبان لب در عين بودن در عالم ماده ، اسير ماده و ماديات نمي شوند بلكه عبد آن خالق السموات و الارض هستند. ٩- صاحبان لب كساني هستند كه نگاه به خلق دارند اما با ديد توحيدي. لذا مخلوقات حجاب آنان نيستند بلكه از مخلوق به خالق مي رسند. ١٠-خداي سبحان همين سياق را در آيه ١٦٤ بقره آورده با اين تفاوت كه آنجا قيد ليعقلون دارد اما در اين آيه اولي الالباب آمده است زيرا در آن سوره به آيات الهي توجه مي دهد و قبل از بيان عقلا، ٨ دليل و نشانه را ذكر مي فرمايد اما در اين آيه به سه امر اشاره دارد. ضمن اينكه اولي الالباب عقل باطني بسيار قوي دارند اما اهل عقل فقط صاحبان عقل هستند. در اين جا شدت عقل با مشاهده چند نشانه اظهار مي شود كه صاحبان عقل با رويت آنها به خالقيت خدا پي مي برند و آستانه بندگي را در حريم او گسترش مي دهند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٩/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٧ # آداب الصلوة ادامه بحث مقامات سلوك درادامه بحث خلوص بايد يادآور شويم اخلاص بطور كامل درحضرات معصومين وجود دارد وچنين اخلاص كاملي در انسانهاي معمولي پيدا نمي شود. امام مي فرمايند : اگر در محافظت از نماز، سست يا نااميد شدي بدان كه اين امر (يعني نااميدي) از گناهان كبيره است و بايد در اين جهت (تخليص) نهايت تلاش را انجام داد. چگونه تخليص كنيم ؟ ابتدا بايد در هر حركت و سكون خود دقت كنيم كه به چه منظوري است و آيا اين كار روح ما را تغذيه مي كند يا خير؟ و مسئله ديگر آن است اگر كار خوبي هم مي كنيم بدانيم شيطان بر سر راه مستقيم كمين كرده و بيكار نمي ماند ، پس بايد نسبت به اعمال حسنه خود نيز بدبين باشيم. لازم است توجه داشته باشيم سوء ظن به خلق خدا جايز نيست ، اما سوءظن به اعمال خودمان بسيارصحيح و لازم است لذا علي الدوام بايد نقائص اعمال خود را جستجو كنيم . در واقع عيب نهادن بر خود نهايت پيشرفت در سلوك است و سبب رشد انسان خواهد شد . نتيجه آنكه اگرشيطان نماز ما را زهرآگين كرده و نقائص ما را افزون كند ، بجاي آنكه نمازسبب معراج ما شود، برعكس نمازي شيطاني و سبب سقوط ما خواهد شد. امام مي فرمايند: بسيارديده ايم كساني كه مدعي عرفان ظاهري بوده اند و در نهايت مبتلا به عاقبت شومي شده اند . همچنين درميان مدعيان سلوك نيز ديده شده كه رياضتهايي انجام مي دهند كه خداي سبحان دستور نداده و بجاي اينكه وجود سالكان قلابي، نوراني شود كدورت پيدا مي كنند زيرا نفس به آنان گفته چنين كن و چنين نكن و نفس او با همين رياضت آرام مي گيرد نه روح و روان او به لذت و بهره برسد. ادامه دارد استادبروجردي كلاس شرح آداب الصلوة ٧٩/٨/٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔆 جهت وسعت رزق ⭐هر کس به خواندن این دعا مداومت کند، اسباب رزق برای او آسان می‌شود: ✨ «اللَّهُمَّ يَا سَبَبَ مَنْ لَا سَبَبَ لَهُ يَا سَبَبَ كُلِّ ذِي سَبَبٍ يَا مُسَبِّبَ‏ الْأَسْبَابِ‏ مِنْ‏ غَيْرِ سَبَبٍ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ [وَ بِطَاعَتِكَ عَنْ مَعْصِيَتِكَ‏] وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ.» ⭐ امام صادق علیه‌السلام فرمودند؛ جهت وسعت رزق این دعا را بخوانید: ✨ «يَا اللَّهُ‏ يَا اللَّهُ‏ يَا اللَّهُ‏ أَسْأَلُكَ‏ بِحَقِ‏ مَنْ‏ حَقُّهُ‏ عَلَيْكَ‏ عَظِيمٌ‏- أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْزُقَنِيَ الْعَمَلَ بِمَا عَلَّمْتَنِي مِنْ مَعْرِفَةِ حَقِّكَ وَ أَنْ تَبْسُطَ عَلَيَّ مَا حَظَرْتَ مِنْ رِزْقِك‌‏» ... موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/36AQav0
١٧٠٨-خداي سبحان با كلام و صفات و ذاتش در قلوب اهل يقين تجلي مي كند و آنها را به درجات عالي هدايت مي نمايد. ١٧٠٩-اهل يقين از غوغاي نفس رها شده اند و چون در ميدان شهود ِقيوميت ِحق هستند ، وساطت عقل هم براي آنان كارساز نيست. ١٧١٠-انسان اهل هدايت از تجارتخانه عالم حُسن استفاده را مي كنند و بيشترين ميزان سود را كسب مي نمايند و به ميزان وافر استعدادهاي نهفته خود را به فعليت مي رسانند و صفات الهي را كسب مي كنند. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب قطره ايي از دريا كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
⚠اطاعت از ولی فقیه 🔴شهيد محراب آيت الله دستغيب:هركس ميخواهد بداند که اگر امام زمان عج ظهور فرمايد, نسبت به ايشان چه موضعي خواهدداشت، ببيند الان با نائب برحقش چگونه است اگر توانست مطيع ايشان باشد,اطاعت ازامام زمان(عج) هم ميتواند بكند.
١٨ الصلوة ادامه بحث مقامات سلوك در ادامه بحث شيطاني شدن نماز بايد توجه داشت اين امر در طلاب علوم نقليه نيز اتفاق مي افتد ، يعني شيطان به نفس آنها رسوخ كرده و علومي را كه فرا گرفته اند تأثير سوء بر آنان گذاشته و مفاسد اخلاقي ايشان افزون گشته است . لذا علم به تنهايي سبب فلاح و رستگاري طالب علم نخواهد شد. در بين اهل عبادت نيز ديده شده واجبات و نوافل را انجام مي دهند ولي سرانجام رستگار نشده اند ، زيرا عجب و ريا وجودشان را فرا گرفته و خود را يك سر و گردن از ديگران بالاتر مي دانند ، اين جماعت عاقبت به خير نخواهند شد زيرا علي الدوام در عبادت خود از معجون شيطاني ارتزاق نموده اند. امام خميني در ادامه مي فرمايند: وقتي شيطان عهده دار تغذيه انسان شود آن شخص آرام آرام فرزند شيطان خواهد شد، و خود اين امر را متوجه خواهد شد و اين حقيقت شيطاني را ملاحظه خواهد كرد. از آنجا كه علماي مشفق و دلسوز تنها درد را مطرح نمي كنند بلكه به درمان نيز مي پردازند، امام نيز نسخه ي درمان را ارائه مي دهند: ١-آنكه خودم براي خودم پرستاري دلسوز و طبيبي حاذق باشم ،به اين معنا كه هم عيب را ببينم و هم براي رفع عيب به خداي سبحان پناه ببرم. امام در مناجاتي مي فرمايند: خدايا اگر تو به ما توجه نكني، با وجود اين دشمن قدّار ( شيطان ) هيچ كاري از ما بر نمي آيد . انك ولي الهداية در واقع امام تأكيد مي فرمايند كه براي رهايي از مكر شيطان از خداي سبحان كمك بخواهيد و بر حول و قوه خود تكيه نكنيد و مهمترين راهكار ديدن عيوب و نفي منيت و داشتن اخلاص در طي مسير است ادامه دارد استادبروجردي كلاس شرح آداب الصلوة ٧٩/٨/٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🌹🌹توجه توجه بدينوسيله به اطلاع مي رساند بدليل تعطيلي مدارس ، كليه كلاسهاي جنبي و طلبگي حوزه حضرت آقا امام رضا عليه السلام فردا دوشنبه تعطيل است. 🌹🌹
ضمنا كلاس تفسير سوره مباركه انبياء واقع در خيابان ميرداماد نيز تعطيل است
٩٤ ادامه بحث خوف قبلا عرض كرديم خوف از عظمت حق فطري است و نياز به آموزش ندارد. اگر بجاي خوف ِدر محضر حق ، جرأت و جسارت از ما ديده شود معلوم است فطرت ما محجوب شده و پشت پرده قرار گرفته است پس هر چقدر فطرت بر اصل خود بيشتر باقي بماند خوف ظهور و بروز بيشتري دارد. خوف يا در مقابل عظمت حق است كه وقتي تجليات افعالي خدا را مي بينيم ، در مقابل او از افعال خود نگران مي شويم مثل مشاهده غرق شدن قوم فرعون در يك لحظه و گاهي تجلي صفاتي مثل لطيف بودن و يا قدير بودن خدا را ملاحظه مي كنيم مثل اينكه يك لحظه فكري از ذهن ما عبور مي كند و مدتها عقوبت مي شويم . و گاهي تجليات ذاتيه حق را مشاهده مي كنيم كه در اين مرحله ديگر خوفي وجود ندارد زيرا انسان نيست و فاني شده و وقتي "نيست" است، خوفي هم ندارد و هر آنچه هست تجليات الهي است. گاهي اوقات خوف در مقابل تجليات نيست بلكه به جهت محجوب بودن فطرت است كه اين خوف مذموم است . وقتي فطرت پشت پرده قرار مي گيرد،ابليس حاكم است و ابليس در ما تصرف مي كند تا از خدا بترسيم (دارويي كه دشمن مي دهد حتما كشنده است ) اگر شيطان خوف را القاء كند ، افسردگي در عبد بدنبال خواهد داشت چون خوف بدون رجاء است اين خوف از خدا و براي خدا نيست مثلا معصيت انجام نمي دهم اما نه به دليل اجراي فرمان الهي بلكه بدليل خوف از مردم يا خوف از دست دادن مال و مقام . قران در سوره حشر آيه ١٣ مي فرمايد: افراديكه بيشتر از خدا از مردم مي ترسند ، عقل ندارند و ديوانه اند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٩/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK