eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۷۳ 💠 *نماز عمود دین است* ✍مرحوم نخودکی در ادامۀ بحث عمود دین بودن نماز، نقل می‌کند: 🔆 «اِنّ الْاَعمَالِ الجَسَدانِيّة اِذَا لَمْ يُعْرَفْ مَعْناهَا، لَا يَقَع لَها فِى الْاخِرةِ اَجْرٌ...» 📘تبصرة العارفين ❇️ اعمال و عباداتی که با بدن انجام می‌شود وقتی معنای آن برای انسان شناخته شده نباشد، در آخرت هم هیچ اجری بر آن مترتب نیست. یعنی شاید نماز بدون حضور قلب موجب وسعت رزق و آبرو در دنیا بشود؛ اما برای آخرت هیچ ثمری ندارد؛ زیرا به زبان نماز خوانده و قلب متوجه جای دیگری است. ✨آن نماز او نَیرزد نیم جو ✨زانکه با اغیار دارد دل گرو 🔷🔹همۀ علما طریق کمال و تکمیل انسان را در دو امر خلاصه کرده‌اند: 🔹«التعظیم لأمر الله» بزرگ شمردن اوامر الهی 🔹«الشّفقه علی خلق الله» دلسوزی نسبت به خلق خدا ❇️ یکی از مصادیق تعظیم و بزرگ شمردن امر خدا در نماز، صحیح خواندن و رعایت آداب و حدود و اسرار آن است. رعایت این حدود موجب تقویت انسانیت می‌شود و برخورد سطحی با آن موجب وارد شدن نقیصه بر انسانیت خواهد شد. 💢تدارک ِسفر ِبی‌نهایتی که در پیش داریم، در همین عالم اتفاق می‌افتد و اوج تدارک این سفر، بندگی است و رأس بندگی در نماز تحقق می‌یابد. بنابراین اصل توشه آخرت نماز است و اگر نماز حقیقی انجام شود توفیق ابعاد دیگر بندگی مثل خدمت به خلق و یا انجام هر کار صحیح دیگر نیز به‌وقوع خواهد پیوست و اگر نماز آسیب ببیند این توشه به مقصد نمی‌رسد و در دنیا حبط خواهد شد. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح سر الصلوه ۹۴/۷/۶ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
📣📣📣📣📣📣 https://survey.porsline.ir/s/Crd4SMN لینک پرس لاین کلاس مدیریت بحران👆 ---------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/tscRsYX لینک پرس لاین کلاس آداب و اسرار نماز👆
🔔🔔امروز در محضر استاد بروجردی در کلاس مدیریت بحران به سوالات زیر پاسخ داده شد: ♦️۱.چگونه انسان حلیم در بحرانها مورد امداد تیمی از افراد قرار می‌گیرد؟ ۲.نتیجه رفتار حلیمانه با افراد جاهل چیست؟ ♦️۳.آیا مجازیم وقتی قدرت بر حلم نداریم ، به وقت بحران خود را به حلیم بودن بزنیم؟ ♦️۴.چگونه فرد بردبار دهان بندی بر دهان سفیه می‌زند؟ ♦️۵.آیا هر کس از خدا بترسد از عذاب و کیفر روز رستاخیز آسوده است؟ ♦️۶.چگونه در بحرانها صاحب بصیرت شویم؟ 📌۱۴۰۱/۱۰/۱۱ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
۱۶ 🔆 *«وَ بَرًّا بِوالِدَيْهِ وَ لَمْ يَكُنْ جَبَّاراً عَصِيًّا»* 🔆 *«درباره پدر و مادرش بسیار نیکوکار بود و هرگز گردن‌فراز و سلطه‌جو نبود.»* 📗 سوره مریم آیه ۱۶ ✍ مفسرین با توجه به صدر و ذیل آیه در رابطه با شخصیت حضرت یحیی گویند: «نوع محبّت او به والدینش بر اساس عادت انسانی نبود، بلکه در این زمینه، امر خداوند را ملاحظه می‌کرد؛ بدین جهت *در اجرای اوامر خداوند شدت مراقبه را داشت تا بیشترین میزان احسان به والدینش را داشته باشد.»* ❇️ قوّه غضبیۀ او تحت قوّه عاقله قرار داشت و هر فعلی را با توجه به حُسن عاقبتش انجام می‌داد. در مقابل مربی خود متمرّد و طاغی نبود؛ از این رو تحت ربوبیت خداوند شدّت محبّت را به والدین خود داشت. ✅ شاید تحت آموزش این آیه بیاموزیم، *افرادی که ارتباط عاطفی مؤدبانه‌ای با والدین خود ندارند، در باطن نیز تواضع به فرامین الهی ندارند و در حقیقت عصیان‌گر محسوب می‌شوند.* ◀️ حضرت یحیی در مقام تعلیم، آموزش افراد را عهده‌دار بود و همواره آنان را امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد. 💢 بعضی از افراد با پرداختن به حقوق خانواده از انجام وظایف در قبال دیگران باز می‌مانند و با اهمال، از آن وظایف، گریزانند که این نوعی معصیت خداوند است؛ اما حضرت یحیی علاوه بر اینکه نهایت لطف را به خانواده خویش داشت، در مقابل دیگران نیز به نحو اتمّ و احسن، وظایف خود را انجام می‌داد و هیچ‌گونه مسامحه‌ای نداشت. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
۲ 🔆 *«وَ انْحَسَرَتِ الْأَبْصارُ دُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِک»* 🔆 «و دیده‏‌ها تار و بى‏‌فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.» ✍ «حصر» به معنای عاجز شدن است. «سُبُحاتِ وَجه» جلوه‌های جمال است. ❇️ *هرچه چشمها به حقیقت جلوه‌های جمالیه نظر می‌کنند، نمی‌توانند به کُنه آن دست پیدا کنند و بصیرت یابند. فقط می‌توانند ادراکی ظاهری و جزئی داشته باشند. چنان‌که حیوانات نیز از یک سطح ادراک ظاهری برخوردارند و تسبیح‌گوی حق هستند. 🔆 *«وَ لَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَريقاً اِلى‏ مَعْرِفَتِكَ اِلاَّ بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِک»* 🔆 «و قرار ندادى براى خلق خود راهى به سوى شناسائی‌ات جز به اظهار عجز از شناسائی‌ات.» ✳️ خدایا! تو راهی به جهت شناخت خود و اولیائت، برای مخلوقات قرار ندادی. ✴️ *خدای سبحان نامحدود است و ما محدود، پس محال است محدود به نامحدود شناخت پیدا کند. بنابراین نمی‌توانیم حقیقتا خدا و جلوه‌های حق را ادراک کنیم.* 🍃 قوی‌ترین مخلوق وجود مقدس پیامبر اکرم است که در معراج اعلام می‌کند: «آنطور که شایسته است، نتوانستم تو را بشناسم.» ✅ پس *تنها راه معرفت این‌ است که حضرات معصومین و باب‌الله را واسطه قرار دهیم و از آنان بخواهیم کمی از معارف الهی را به ما بچشانند.* ضمن اینکه هنگامی می‌توانیم از این امر بهره‌مند شویم که منیت را کنار بگذاریم و از تفکر مادی و غوطه‌وری در دنیا خود را نجات دهیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
💐 *«مادر معمار تربیت» ۵* 🔶 *٥) تربیت عقلانی:* 🔸 *عقل از ابعاد مهم وجود انسان است که اگر شکوفا شود، توان آن را دارد که خوب را از بد و خیر را از شر تشخیص دهد و صاحبش را به سعادت و خوش‌بختی برساند.* 🔸 *تربیت این بخش از نیروی درونی انسان، وظیفۀ اولیا و مربیان است* که باید بدان توجه کنند و در درجۀ اول اهمیت قرار دهند. 🔸 انبیای الهی همه برای تربیت عقلانی آمدند و در این مسیر حرکت کردند و تا آن جا که توانستند به وظیفه‌شان عمل نمودند. 🍃 امیرالمؤمنین در خطبۀ اول نهج‌البلاغه می‌فرماید: 🔆 *«وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»* 🔆 «و خداوند پیامبران خود را پی در پی اعزام کرد تا توانمندی‌های پنهان عقل‌ها را آشکار سازند.» ⬅️ از کلام حضرت چنین بر می‌آید که عمده هدف انبیاء، تربیت عقلانی بشر بوده است. همان گونه که خداوند در قرآن کریم مکرر به این مسئله اشاره فرموده و *تربیت عقلانی* را در آیات متعدد مورد تأکید قرار داده است. 🔆 «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ *لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ* »‌ 🔆 «اين چنين خداوند آيات خود را براى شما تبيين مى‌كند، *شايد كه انديشه كنيد.* » 📗 سوره بقره، آیه ۲۴۲ ✅ *مادران، در تربیت عقلانی فرزندان‌شان نقشی بسزا دارند.* آن چه مهم است، *شیوۀ اجرای فرآیند تربیت عقلانی* است که باید مورد توجه مادران قرار گیرد. اتخاذ روش مناسب در شکوفاسازی نیروی اندیشه و تعقل فرزندان بسیار اثر‌گذار است. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
جامعه_کبیره ۱۴۹ 🔆 *«وَ (بِکُم) أَنْقَذَنَا … مِنَ النَّارِ»* 🔆 *«و (به وسیله شما معصومین) خدا ما را از عذاب آتش نجات داد»* 💢 *باطن معاصی، آتش است.* پشت‌پرده این فراز، وعدۀ شیرینی نهفته است. خدا بواسطۀ معصومین ما را از آتش جدا کرده است؛ یعنی ولایت اجازه نمی‌دهد انسان در فراق مولا بسوزد. ✅ *ولایت اجازه نمی‌دهد فرد با معصیت از دنیا برود* و توفیق توبه را نصیب انسان می‌کند. ✍🏼 اگر از کودکی ‌تا امروز زندگی‌ خود را بررسی کنیم در‌می‌یابیم مواضع مختلفی بوده است که خدای سبحان بواسطۀ حضرات معصومین، عصمتی نصیب‌ ما کرده است که با آن عصمت، از معصیت در امان ماندیم. ❇️ *رد‌پای معصومین در گوشه‌گوشۀ زندگی ما مشاهده می‌شود. حتی در خلوت‌های ما حضور دارند و از فکرهای نامناسب ما جلوگیری می‌کنند.* ✍🏼 شارحین زیارت جامعه می‌گویند شاید منظور از «بِکُم»، «بِتَعلیمِکُم» بوده است؛ یعنی خدا با آموزه‌های ایشان و با پرورش‌شان ما را از معصیت و از هر مهلکه‌ای نجات داده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا