eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ٧ ✳ *حیاء لازمه ایمان* 💠 در فراز گذشته، امر امام صادق علیه‌السلام به حفظ حیاء مورد بررسی قرار گرفت. اکنون نیز به چند نکته مهم در این باب اشاره می‌شود. 💢 *منابع حیاء:* 🔹 از آن جا که حیاء بر اساس یادگیری حاصل می‌شود، پس باید در مورد آن معرفت لازم را کسب کرد. برای شناخت درست و کسب اطلاعات لازم، به منابعي مطمئن نیاز داریم. كه عبارتند از: 🔰 ۱- عقل 🔰 ۲- شرع 🔰 ۳- عرف 🔸 حیاء ممکن است، ممدوح و یا مضموم باشد. اگر حیاء بر اساس معرفتی درست باشد عاقلانه و ممدوح است. 🔸هم‌چنین باید رفتار ناشی از خجالت بی‌جا و یا عدم اعتماد به نفس‌ را حیاء جاهلانه و مذموم دانست. 💠 در جوامع امروزی *«حذف ناظر محترم از عقاید افراد»* و یا *«از بین بردن قداست ناظر محترم»* دو عاملی است که موجب کم‌رنگ شدن حیاء شده است. 💠 بر اساس روایات رسیده از اهل بیت علیهم‌السلام، چهار دلیل برای *از بین رفتن حیاء در فرد* عنوان شده است. 🌀 ۱- *تکرار عمل قبیح*؛ ممکن است دلیل آن کوچک شمردن گناه و یا مسرت از انجام عمل قبیح و یا افتخار به گناه و اصرار بر گناه باشد. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در این تعریف به خوبی جلوه می‌کند. 🌀 ۲- *عدم حفظ حرمت‌ها* 🌀 ۳- *پرداختن به موسیقی* 🌀 ۴- *شرب خمر* 🔹 در دین مبین اسلام حیاء در زمان طلب حق، نیاز به حفظ حرمت والدین و هنگام احترام به میهمان جایز نمی‌باشد. ✍ اکنون به ادامه نامه می‌پردازیم: 🔆 «....و علیکم بالحیاء و التَنَزُهَ عما تَنَزَهَ عنهُ الصالحون قبلکم....» 🔆 «و بر شما باد پیراستگی به آنچه صالحین قبل از شما خود را به آن پیراسته کرده‌اند.» 🍀 برای درک درست معنای این امرِ امام، مهم‌ترین اقدام شناختِ صالحین قبل از زمان حال است. اینکه بدانیم این صلحا چه کرده‌اند و خود را به چه عملی پیراسته‌اند. 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com
١٣ 💠 *صابرین* 🔆 «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» 🔆 «و چه بسيار پيامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسيارى جنگيدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسيد، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و تن به ذلّت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد» 📔 سوره مباركه آل عمران، آيه ۱۴۶ ✅ به فرموده‌ی قرآن *صابرين كسانی هستند كه در دنيا و آخرت صاحب امتيازاند،* چون در محضر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قرار بگيرند حضرت را ياری می‌دهند، در سختی‌ها همراه ايشانند، در عقیده و در میدان عمل راحت طلب نيستند. هيچ گاه سست و ناتوان نمی‌شوند (وما هنوا). ✅ *ترديد و اضطراب بر آنها عارض نمی‌شود*. و در عرصه ی دينداری قوی و توانا هستند (و ما ضعفوا). ✅ *در مقابل دشمن خضوع و سازش ندارند* (مااستکانوا). ✅ استراحت ندارند. *آستانه‌ی توان صابرين به اندازه‌ای گسترده و وسيع است* که آنها رامحبوب خدای سبحان می‌كند. ✅به دليل همراهی دائم (معیت) با بزرگ‌تر همواره در حال مبارزه با دشمن درونی (نفس اماره) و دشمن بیرونی هستند. ✅ *همراهی با بزرگتر به ميزانی برای آنان لذت‌بخش و شیرین است که سختی مبارزه را احساس نمی‌کنند*. اين همراهی برای آنان توان‌بخش، آرامش‌ دهنده و سرورآفرین است. ‌✴ خدای سبحان «ربيون» را جماعت كثيری می‌داند كه گرچه ظاهراًَ تعدادشان اندک است، اما هر يك از آنها يك امت‌اند، قوی و توانا. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
✅✅افشاگری رضا رحمانی، وزیر سابق صمت: در دولت مدام به من می‌گفتند چرا در صحبت‌هایت زیاد از حضرت آقا یاد می‌کنی؟! 🔸حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور برای حضور یک دلال در وزارت صمت به من فشار می‌آورد، برای اسقاط تاکسی‌ها مرکزی ایجاد کردند اما بنده مانع شدم 🔸دفتر ریاست‌جمهوری پیگیر انتصاب آقای علی همت برای مدیر عاملی شرکت فولاد مبارکه بود اما بنده ایستادم و جلوی انتصاب را گرفتم 🔸برای انتصاب سعیدی به سمت سازمان توسعه تجارت هم دوبار مانع شدم و با این اقدامات محمود واعظی نسبت به من بدبین شد 🔸یک نامه‌ به حضرت آقا نوشته بودند و گفته بودند که اوضاع خوب نبوده و درآمد نیست، بنده نامه را امضا نکردم و اجازه ندادم وزیر راه نیز امضا کند و آقای علی ربیعی با یک حالت بدی و با ناراحتی نامه را از من گرفت 🔸البته فکر می‌کنم همه امضاء کردند و نامه رفت، آقای روحانی بنده را خواست و گفت چرا نامه را امضاء نکردی، گفتم نامه‌ای را که اجازه نمی‌دهند بخوانم چرا باید امضاء کنم؟ گفتند نه دفتر ریاست‌جمهوری تهیه کرده بودند، منم در جواب گفتم نامه‌ای که برای آقا نوشته شده باشد را من باید حتما بخوانم و بعد امضا کنم! این موضوع مهم باعث رنجش و تکدر خاطر رئیس جمهور از بنده گردید 🔸روزی که واعظی با بنده تماس گرفت و گفت دیگر وزیر نیستی، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه برای من ماموریت تعریف می‌کرد، وقتی گفتم دیگر وزیر نیستم تاکید کرد خبر درست نیست و با رئیس‌جمهور تماس می‌گیرد اما بعد اتمام جلسه خبر برکناری‌ام را از تلویزیون شنید، جهانگیری از اینکه برایش به اندازه یک کارمند هم ارزش قائل نشدند ناراحت و پیش بقیه وزرا خراب شد 🔸وقتی دیدم می‌خواهند خط خبری ایجاد و مدعی شوند به‌خاطر خودرو مرا کنار گذاشته‌اند نامه‌ام به رئیس‌جمهور درخصوص تهدیدات واعظی را رسانه‌ای کردم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @shomareshmakooszohor
٤٨ " الحمدلله....يستر عليّ كل عوره و انا اَعصيه " خدا را سپاس كه روي عيوب و ناديدني هاي من پرده مي اندازد در حاليكه همان زمان در حال معصيت هستم نه اينكه توبه كرده باشم و او عفو كند. گاهي عيوب ما اعتقادي است مثل شك و ترديد در علم و سمع .... خداي سبحان و خدا تا زمانيكه ما خود را رسوا نكنيم او هم رسوا نمي كند. گاهي عيوب ما افعالي و گاهي عيوب ما اخلاقي است خدا هيچكدام را رسوا نمي كند بلكه كار او ستاريت است و آنچه هويدا مي شود عملكرد خود ماست يعني خود ما پرده هاي عفت را دور مي اندازيم و عيوب را براي خلق به نمايش مي گذاريم . بنابراين خدا بطور كامل آبروداري مي كند. در دعاي عرفه مي خوانيم اگر عيوب مرا خويشاوندان درجه يك هم بشناسند ، از ما فرار مي كنند. به ميزانيكه لباس خود را با معصيت پاره و كثيف مي كنيم ، خداي مهربان آن به آن لباس نو بر تن ما مي كند تا آبروداري شود و عزت ما زير سوال نرود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي افتتاح ٩٠/٥/٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٧ https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔷رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان مورخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ فرمودند : ✔️نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از تقوا....
💠 *امام جلوه ذات اقدس الهی* 🔆 «لقد تجلّي الله لخَلْقه في كلامه ولكنّهم لا يُبصرون» 🔆 «خداوند تجلّی كرد برای خلقش در قرآن ولی مردم نمی‌بينند.» 📕 بحار، ج ٨٩، ص ١٠٧ ✳ *همانگونه که قرآن جلوه‌ای از ذات اقدس خداوندی است، وجود مقدس ولی خدا نيز قرآن ناطق است و تجلی‌گر اسماء و صفات خدای سبحان است،* 🔸 پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قرآن و عترت را با عنوان ثقلین در میان امت به عنوان دو دستاویز محکم به ودیعه گذاشته و فرمود هرگز از هم جدا نمی‌شوند. 🔹 گویا خدای سبحان همانگونه که خود را در کلام خود به تصویر کشیده در آیینه‌ی وجودی امام معصوم علیه‌السلام نیز به نمایش گذاشته است. 💠 *وجود امام نمایشگاه همه اسماء و صفات الهی است* 🔹 در رحمت بی پایان، در کرامت بی‌انتها، در سخاوت بی‌حد و حصر در علم و حلم .... آنگونه پرنده فکر هیچ انسانی به بلندای اوج قله او نمی‌رسد. 🍀 وچه بسا از این روست که در روایات زیارت ولی خدا خصوصاً امام حسین علیه‌السلام را زیارت خدا می‌دانند. ✨ «کمن زار الله فی عرشه» 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۶ 🔆 «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» 🔆 «راستى كه در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز و كشتی‌هايى كه در دريا روانند با آنچه به مردم سود مى‌رساند و [همچنين] آبى كه خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيده و در آن هر گونه جنبنده‏‌اى پراكنده كرده و [نيز در] گردانيدن بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين آرميده است براى گروهى كه مى‏‌انديشند واقعا نشانه‏‌هايى [گويا] وجود دارد» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۶۴ 💠 مشاهده جمال علی الاطلاق خداوند در کل کائنات، شعله عشقی را در دل انسان برافروخته می‌کند که غصه و ناراحتی از میان می‌رود 🌹🍃 و انسان یک دل نه صد دل عاشق شده به هر چه می‌نگرد خدا را می‌بیند و بس. اینجاست که *عقل موجب عشق می‌گردد.* ✨ *عاشق شده‌ای ای دل سودات مبارک باد* ✨ *از جا و مکان رستی آنجات مبارک باد* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۱۴ 🔶🔹 *امام علی علیه‌السلام مردم را به اعتدال در بذل و بخشش‌هاى مالى دعوت مى‌کند.* 💢 با توجه به حكمت می‌توان گفت: آفت بخشندگی اسراف و ریخت‌وپاش بی‌جاست و آفت تفريط بخل و خساست سخت‌گیری است. ❇ *هركس بايد اندازه داشته باشد و ميانه‌روی و اعتدال پيشه كند اما نبايد گرفتار حسنه اخلاقی خود گردد و ميانه‌روی او را به خود مشغول سازد.* 🍀 امام علی علیه‌السلام فرموده است: ✨ «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً» ✨ «بخشنده باش و اسراف‌كار مباش و ميانه‌رو باش و سخت‌گير مباش.» 📗 نهج‌البلاغه (فیض الاسلام)، حکمت ۳۲ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
💠 *پاداش‌های کامل* 🍃🌸 *«وَ مَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنتُمْ لَا تُظْلَمُون»* 🌸🍃 *«هر آنچه از خوبى‏ ها انفاق كنيد به طور كامل به شما داده شده و بر شما ستم نخواهد شد»* (بقره/۲۷۲) ✨بشارتی که خدای سبحان در این آیه به بندگان خویش می‌دهد آن است که اعمال خیرِ خالصانه افراد به سود خودشان بوده و در آخرت پاداش آن اعمال به طور کامل به آنان باز خواهد گشت. کامل بودن بازگردان اجر کار خیر بدین معناست که دنیا و آخرت فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد و او را مستغنی از دیگران می‌نماید. 💠 *شرایط انفاق* ✨انفاق صحیح و خالصانه چند ویژگی اساسی دارد که در صورت نبود هر یک از آن‌ها عنوان و اثر انفاق از فعل شخص برداشته می‌شود: انفاق بایستی صرفا به جهت رضای خدا انجام شود نه کسب محبوبیت، نه گرفتن حاجت و نه حظ نفس. همچنین توجه به حفظ موازین شرعی لازم است. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2ozNCNI
💠 *«جهت سلامتی و عافیت»* 🍀 امام رضا علیه‌السلام فرمودند: جهت سلامتی و عافیت بگویید: 🔆 *«يَا اللَّهُ يَا وَلِيَ‏ الْعَافِيَةِ وَ رَازِقَ‏ الْعَافِيَةِ وَ الْمُنْعِمَ بِالْعَافِيَةِ وَ الْمَنَّانَ بِالْعَافِيَةِ وَ الْمُتَفَضِّلَ بِالْعَافِيَةِ عَلَيَّ وَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِكَ رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنَا الْعَافِيَةَ وَ تَمَامَ الْعَافِيَةَ فِي شُكْرِ الْعَافِيَةِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏»* 📚 بحار الأنوار؛ ج ٩٦، ص ١٩٥ 🌐 emamraoof.com
خداي سبحان در حديث قدسي به حضرت عيسي فرمود: يا عيسي كم من امه قد اهلكتها بسالف ذنوب قد عصمتك منها اي عيسي چه بسيار امتي كه آن را با گناهان گذشته اي كه تو را از آنها حفظ كردم ، هلاك گردانيدم . تدبر در حديث: ١-عامل هلاكت امم وضعيت فعلي آنها نيست و بايد به وضعيت قبلي آنها هم توجه كرد چون از آن وضعيت قبل توبه نكرده بودند. ٢-خدا فرمود: اي عيسي فكر نكن تو گناه نمي كني من به تو عصمت دادم كه گناه نكردي و هلاك نشدي. ٣-اثر سوء گناهان گذشتگان در آيندگان موثر است و جريان پيدا مي كند. ٤-گناه سيال است ، خشك و يابس نيست و به ديگران سرايت مي كند. ٥-اگر مصونيتي نصيب گروهي مي شود بخاطر لطف و توجه خداست . ٦-ممكن است امروز عملكرد غلطي داشته باشيم كه اثر گناهان بيست سال قبل ما است يعني عقوبت گناهان گذشته ما ، مشكلات فعلي است . ادامه دارد استاد بروجردي ٩٩/٤/١١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٧ https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١۵ ، آیه ٦ 🔆 «وَ لَكُمْ فيها جَمالٌ حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ» 🔆 «و برای شما در دیدن این چارپایان زیبایی خاصی است؛ هر زمان که اینها را به جایگاهشان بر می‌گردانید و هر زمان که از جایگاهشان رها می‌سازید» ❇ خدای سبحان صاحب جمال است و جمال از اوصاف الهی است که به واسطه مرکب بدن به نمایش گذاشته می‌شود. 🔸 جسم انسان در هر زمان ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاصی دارد؛ چه آن زمان که برای انجام تکلیف آماده می‌شود و چه زمانی که در حال انجام است و چه بعد از آن، چون درهرحال خود را در محضر حق ببیند ودر هر حال به بندگی مشغول است (قبل از ورود به نماز، زمان اقامه نماز و بعد از نماز) 💢 *رفت و بازگشت مرکب بدن در صحنه انجام وظیفه اگر با قصد الهی (خدمت‌رسانی به خلق، تعلّم و یادگیری و ...) صورت پذیرد زیباست و اگر با نیتی غیر الهی باشد نازیباست، (آزارخلق، تجسّس، نمّامی و...) همه نازیباست.* 🔷🔸 آراستگی مرکب جسم زمانی به چشم آمدنی می‌شود که در محضر حق بندگی کند چنین آراستگی از جنس زینت‌های دنیوی نیست بلکه از آن نوع آراستگی‌هاست که دراذان‌گویی چون بلال حبشی به چشم می‌خورد در روايات آمده است كه هر وقت وجود مبارک پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله خسته مى‌شد و بدن مباركشان در فشار قرار مى‌گرفت، بلال حبشى را صدا مى‌كرد و اگر بلال در مجلس نبود به دنبالش مى‌فرستاد و به او مى‌فرمود: «ارحنا يا بلال» ای بلال! دلم را با اذان که مژده‌ی نماز است، راحت بخش. 🍀 تعبیر این نوع زینت از زبان قران در سوره مبارکه فتح آیه ٢٩ چنین آمده است: 🔆 «سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُود»؛ «نمایش این آراستگی از طریق پیشانی که از خانواده جسمانیات است نه روحانیات، صورت پذیرفته است» بلال با لب ودهان مادي اذان مي گويد اما صداي او روح پيامير را آرامش مي بخشدوآيه از صورت جسماني سخن مي گويداما از تاثير بندگي پرده برمي دارد. ✳ اغلب افراد طالب دیدن انواع زیبایی‌ها هستند و با رؤیت آن راغب و مشتاق به آن می‌گردند. *حرکت مرکب بدن در مسیر بندگی حق، آنچنان زیبایی به بنده می‌بخشد که ساکنان عالم ملکوت را با وجود زیبایی وصف ناپذیرشان، مشتاق دیدار این بندگان می‌نماید.* 💠 نمایش جمال بشری (زیبایی‌های ظاهری) با ابزار گوناگون مادّی و جسمانی صورت می‌پذیرد امّا نکته قابل اهمیّت اینست که این ابزار تنها قادر به نمایش جمال بشری هستند و با فناء یا رو به اتمام رفتن آن ابزار مادی، زیبایی‌های ظاهری نیز پایان می‌پذیرد در حالیکه جلوه‌گری روح حقیقتاً اینگونه نیست ✍ مفسری درباره عبارت *«حينَ تُريحُونَ وَ حينَ تَسْرَحُونَ»* می‌گوید: 🔹 *بازگشت انسان به موطن حقیقی خود -سرای آخرت -بسیار زیباست ، بازگشت اومبارک است.* «إنّا لله وإنّا الیه راجعون» ✳ روانه شدن انسان به سوی حق از روانه شدن او به سوی دنیا بسیار زیباتر است زیرا حرکت إنّا الیه راجعون، رهایی از یک قفس تنگ و ورود به یک مکان بسیار وسیع و ادامه حیات روح در موطن حقیقی و اصلی خود است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com