eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
377 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
286 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
6.47M
👆تفسیر سوره والعصر (۱) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
3.02M
👆تفسیر سوره والعصر (۲) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
2.03M
داوری تحلیلی از استاد نیکزاد میان دیدگاه آیت الله شهید بهشتی و آیت الله مصباح در مسئله نقش مردم در مشروعیت حکومت سیاسی 🆑 @darseostadnikzad
7.87M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۰) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
9.11M
👆 خارج اصول، ؛ (۳۹) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد جلسه شانزدهم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.49M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۰) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد جلسه هفدهم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.59M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۱) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.63M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۲) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۱) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد جلسه هجدهم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.03M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۲) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد جلسه نوزدهم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.11M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۳) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
5.28M
👆تفسیر سوره تکاثر (۱) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
باسمه تعالی در آیه ۶۴ سوره توبه آمده است: يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِمْ ۚ قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ. یعنی : منافقان از آن می‌ترسند که خدا سوره‌ای در باره آنها بفرستد که آنها را از آنچه در درون آنهاست آگاه کند. بگو: اکنون تمسخر کنید، خدا آنچه را که از آن می‌ترسید آشکار خواهد ساخت. پرسشی که نظر مفسرین را به خود متوجه کرده است این است با توجه به اینکه منافقان در باطن کافر بوده اند و اعتقادی به وحی و پیامبری پیامبر اکرم ص و نزول سوره بر او نداشته اند چگونه نگران نزول سوره ای بر پیامبر اکرم ص و افشای اسرار آنها از جانب وحی بوده اند!. پاسخ پاسخی که جمهور مفسرین ( به تعبیر تفسیر المیزان ) به این پرسش داده اند این است که منافقان هر چند اعتقاد و ایمان به وحی و نبوت نداشته اند اما یقین به کذب وحی و نبوت هم نداشته اند یعنی نسبت به صدق و حقانیت وحی و نبوت در شک و تردید بوده اند، بنابر این احتمال صدق وحی و نبوت را می داده اند از این جهت پیوسته این نگرانی را داشته اند که واقعا سوره ای نازل شود و مافی الضمیر آنها را افشا کند. لذا در آیه بالا تعبیری که بکار رفته است این است : یحذر المنافقون ان تنزل علیهم ...است که بیانگر خوف و نگرانی آنهاست که با شک و تردید هم سازگاری دارد. علامه طباطبایی ره هر چند این پاسخ را خالی از وجه نمی داند اما در عین حال آن را نمی پذیرد. بیان ایشان این است که تعبیر بکار رفته در این آیه « یحذر» است نه « یخاف»، اگر تعبیر «یخاف المنافقون» بود می توانستیم این پاسخ رابپذیریم اما فعل «یحذر» که از ماده حذر است دال بر این است که منافقون نسبت به نزول سوره افشاگرانه ما فی الضمیرشان، حذر و پرهیز داشتند. حذر و پرهیز با صرف خوف و ترس متفاوت است. حذر در جایی است که نگرانی آنچنان جدی است که برای جلوگیری از آن دست به اقداماتی می زنند و از اسباب و وسائلی برای حفظ و مصونیت از ان یاری می گیرند. این معنا در جایی است که قبلا موارد مشابهی رخ داده باشد که به جا و به مورد بودن آن نگرانی را تأیید می کند. اتفاقا همین گونه بوده است منافقین در موارد متعددی دیده اند که با نزول آیات و سوره هایی، افشاگری رخ داده است و اسرار آنها فاش گردیده است مانند آیات سوره های منافقون و بقره و غیر این دو. آنقدر این نگرانی برای آنها جدی بوده است که قرآن می فرماید: یحسبون کل صیحة علیهم( منافقون/۴) این تعبیر با صرف شک و تردید سازگاری ندارد. بلکه برای رخ ندادن ان مراقبت و مواظبت و احتیاط داشته اند. پاسخ علامه طباطبایی به اصل پرسش این است که هرچند منافقین اعتقاد و ایمان به صدق وحی و نبوت نداشته اند اما با توجه به موارد مشابه که از جانب پیامبر افشاگری انجام می گرفته است به صورت جدی این نگرانی را داشته اند که به همان شکلی که تا به حال اطلاعات و اخبار درست آنها، به پیامبر ص می رسیده است و افشاگری می کرده است این بار نیز اطلاعات و اخبار آنها به دست او برسد و مافی الضمیر آنها را افشا کند. تعبیر نزول سوره به اعتبار این است که مخاطب خداوند در این آیه پیامبر اکرم ص است نه منافقان، و معلوم است که پیامبر اکرم ص، اعتقاد به حقیقت امر یعنی نزول سوره بر خود داشته است. به تعبیر روشن تر قرآن می فرماید منافقان شدیدا نگرانند به گونه موارد قبلی، منویات پلید آنها برای تو آشکار شود و تو به افشای آنها اقدام کنی. در موارد قبلی واقعا با نزول سوره بوده است. نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikzad
4.59M
👆تفسیر سوره همزه (۱) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
4.34M
👆تفسیر سوره همزه (۲) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
▪️مراسم ایام 🎙 سخنران: 🎤مداح: کربلایی محمد صفری ⏰ زمان: پنجشنبه 23 آذر به مدت چهار شب 🕌 مکان: بابل، چهار راه شهدا، مسجد شهدا 🆑 @darseostadnikzad
3.83M
سخنرانی استاد آیت الله نیکزاد درباره حضرت زهرا(س) در درس خارج فقه بیت 🆑 @darsostadnikzad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🖤🖤 زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
7.96M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۴) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
8.31M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۳) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد جلسه بیستم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
9.07M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۴) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت خبرواحد در عرصه های غیر فقهی. جلسه بیست ویکم از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
7.53M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۵) از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
باسمه تعالی پرسش قرآنی در سوره مدثر آمده است «کل نفس بما کسبت رهینه الا اصحاب الیمین»(مدثر/۳۸-۳۷) پرسش این است که چرا اصحاب الیمین از قاعده عمومی کل نفس بما کسبت رهینه استثنا شده اند؟ یعنی چرا آنها در گرو اعمال خویش نیستند؟علاوه بر این اگر در گرو اعمال خویش نیستند پس در گرو چه چیزی هستند؟ پاسخ پاسخ علامه طباطبایی در المیزان و فخر رازی در تفسیر کبیر این است که از آیات قرآن استفاده می‌شود که ایمان و عمل صالح، حق الهی بر عهده بندگان است، به تعبیر دیگر گویا ایمان و عمل صالح، دین و مطالبه ای است که خداوند بر گردن بندگان دارد. خداوند برای اینکه بشر را وادار به ادای این دین ( ایمان و عمل صالح) بکند نفسشان را گرو گرفته است. چیزی را که به گرو می‌گیرند آن را محبوس و مضبوط در جایی قرار می‌دهند تا دین پرداخت شود لذا بعد از پرداخت دین می‌گویند فک رهن کرده است یعنی مال رهن را آزاد کرده است. بر این اساس مضمون این دو آیه این است که همه انسان‌ها نفسشان گرو گرفته و محبوس و گرفتار است و در این محبوسیت ماندگارند و تجسم این محبوسیت در قیامت عذاب جحیم است، جز اصحاب الیمین که با تعهد به ایمان و عمل صالح فک رهن کرده‌اند و نفس خود را از محبوسیت آزاد کرده اند. نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikzad