eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
375 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
286 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
ولایت فقیه (۲۳).mp3
16.5M
👆درس خارج فقه(۲۳)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۳) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
تفسیر سوره دهر (۴).mp3
19.89M
👆تفسیر سوره دهر(۴) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
کتاب الشهادات(۳).mp3
10.47M
👆مروری برکتاب الشهادات از تحریر الوسیله(۳). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفارجلد۶(۲۱).mp3
14.98M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶، جلسه بیست ویکم. واجب الوجود تمام الاشیا و کل الموجودات(فصل۱۲). از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
کتاب الشهادات(۴).mp3
13.52M
👆مروری برکتاب الشهادات از تحریر الوسیله(۴). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفارجلد۶(۲۲).mp3
20.98M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶، جلسه بیست ودوم. ادامه فصل۱۲ (واجب الوجود تمام الاشیاء)ص۱۱۵). از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
اعتباریات و اهمیت آن در زندگی انسان.mp3
24.23M
👆 اعتباریات و نقش بی بدیل آن در زندگی انسان از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
باسمه تعالی پرسش روایات تحلیل خمس برای شیعیان چگونه توجیه می شود؟ روایات متعددی دلالت بر این دارد که خمس برای شیعیان تحلیل شده است آیا با توجه به این روایات، پرداخت خمس بر شیعیان واجب است؟ پاسخ در توجیه روایات تحلیل خمس ازجانب فقها، دیدگاهها و توجیهات مختلفی مطرح شده است. بهترین نظریه، نظریه مشهور میان متأخرین است. این نظریه این است که با توجه به روایات معتبر متعددی که دلالت بر وجوب پرداخت خمس بر شیعیان دارد و نیز روایات متعددی که دلالت بر این دارد که امامان معصوم علیهم السلام از شیعیان و اصحاب خویش خمس دریافت می‌کرده اند و نیز الزامی بودن پرداخت خمس را به آنها متذکر می شده اند و نیز با توجه به تعلیلی که در پاره ای از روایات تحلیل خمس وجود دارد، باید گفت که روایات تحلیل، ناظر به اموالی است که در دست دیگران است و به آن اموال خمس تعلق گرفته است و آن اموال، از طریق داد و ستد و یا بخشش به دست شیعیان می رسد. طبق قاعده بر شیعیان واجب است که خمس این اموال را پرداخت کنند زیرا با توجه به تعلق خمس به این اموال، اساساً مقدار خمس به ملکیت آنها در نیامده است. روایات تحلیل ناظر به این است که امامان بزرگوار علیهم السلام خمس این اموال را بر شیعیان تحلیل کرده اند، به تعبیر دیگر آنها را از وجوب پرداخت خمس این اموال معاف کرده اند. البته نظریه مشهور میان فقهای متأخر این است که اگر این اموال از غیر معتقدان به خمس به دست شیعیان برسد پرداخت خمس آنها واجب نیست اما اگر از شیعیان معتقد به خمس ولی غیرملترم به خمس به دست شیعیان برسد پرداخت خمس آنها واجب است. اما برخی از فقها از جمله آیت الله خوئی این تفصیل را نمی پذیرند و معتقدند در هر دو صورت مزبور، پرداخت خمس بر شیعیان واجب نیست. آیت الله شاهرودی این نظریه را به عنوان احتمال جدی مطرح می‌کند. به نظر حقیر نیز این احتمال، جدی است. نیکزاد پیوند ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad پیوند تلگرام: https://t.me/darsostadnikza
اعتباریات و اهمیت آن در زندگی انسان.mp3
24.23M
👆 اعتباریات و نقش بی بدیل آن در زندگی انسان از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
باسمه تعالی نقش بی‌بدیل اعتباریات در زندگی انسان بحث حقایق و اعتباریات از مباحثی است که بزرگان ما از جمله مرحوم علامه طباطبایی و علامه شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی به تفصیل به آن پرداخته اند. تعریف حقایق و اعتباریات و اقسام آنها مراد از حقایق، ادراکات و مفاهیمی که از واقعیات خارجی حکایت می‌کنند. که خود بر دو قسم است قسم اول مفاهیمی است که ما به ازای خارجی دارند مانند مفهوم آب و آتش و سنگ و انسان و فرس و بقر و قسم دوم مفاهیمی است که منشا انتزاع خارجی دارند مانند مفهوم علت و معلول و واجب و ممکن و جوهر و عرض. قسم اول همان مفاهیم ماهوی و قسم دوم همان مفاهیم فلسفی است. وجه اشتراک این دو دسته از مفاهیم این است که از واقعیات خارجی حکایت دارند. اعتباریات، ادراکات و مفاهیمی است که از جعل و وضع و قراردادها حکایت دارند نه از واقعیات خارجی، مانند مفهوم ملکیت و زوجیت و ریاست و وکالت و وجوب و حرمت. اعتباریات نیز به دو دسته اعتباریات تکلیفی مانند وجوب و حرمت و اعتباریات وضعی مانند ملکیت و زوجیت تقسیم می‌شوند. اعتباریات وضعی برخلاف اعتباریات تکلیفی هرچند مستقیماً به افعال اختیاری بشر تعلق نمی‌گیرد اما لوازم و آثاری دارند که به افعال اختیاری بشر تعلق می‌گیرد. فلسفه جعل و وضع آنها نیز همین لوازم و آثار است. گستره اعتباریات همه احکام شریعت در دین و همه قوانین و مقررات در نظام خانوادگی و اجتماعی و بین المللی از سنخ اعتباریات هستند. اگر اعتباریات نبود از احکام شرایع آسمانی ونیز همه قوانین و مقررات در زندگی بشر خبری نبود. از همین جا می‌توان اهمیت بی‌بدیل اعتباریات در زندگی بشر را فهمید. توانمندی بشر در جعل و اعتبار در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف برای تنظیم امور زندگی از شگفت انگیزترین توانمندی‌های بشر است. اگر اعتباریات نبود راهی برای تنظیم زندگی بشر و هدایت انسان به سعادت و خوشبختی نبود. همه اعتباریات به صورت مستقیم ( اعتباریات تکلیفی) و یا غیر مستقیم( اعتباریات وضعی ) جهت تنظیم افعال اختیاری انسان برای وصول به مقاصد و مطلوبات و برآوردن نیازها و یا دفع و رفع موانع و مضرات است. به عنوان نمونه اگر اعتبار ملکیت و ریاست و زوجیت و وکالت و ولایت و خلافت و وجوب و ممنوعیت و حقوق و تکالیف و الزامات نبود، راهی برای تنظیم زندگی بشر نبود و زندگی سراسر بی‌نظمی و هرج و مرج و ظلم و تجاوز و ناامنی و طغیان و سرکشی بود. تکیه اعتباریات بر واقعیات چنانکه علامه طباطبایی گفته‌اند اعتباریات، از دو سو بر حقایق و واقعیات تکیه دارد یکی از این جهت که اعتباریات از نوع مجازات و استعارات از حقایق و واقعیات هستند، هر اعتباری برگرفته از حقیقت است مثلاً ملکیت و زوجیت و ریاست و وجوب اعتباری، استعاره از ملکیت و زوجیت و ریاست و وجوب و ضرورت حقیقی و تکوینی است. از جهت دیگر هر جعل و اعتباری برای رسیدن به مقصد حقیقی و یا رفع نیاز واقعی است مثلاً اعتبار وجوب خوردن و آشامیدن برای رفع گرسنگی و تشنگی و برآوردن نیاز جسمی است و اعتبار وجوب پایبندی به مقررات راهنمایی و رانندگی برای برقراری نظم و امنیت در رانندگی است. و اعتبار ملکیت و یا حقوق، برای حفظ حریم دیگران و جلوگیری از تجاوز به آن است. ملاک اعتباریات مهمترین و اصلی‌ترین ملاک در اعتباریات، سودمندی حقیقی و حکیمانه بودن و عدم لغویت است. بر این اساس به گونه‌ای می‌توان اعتباریات را به صدق و کذب متصف کرد. صدق اعتباریات به حکیمانه بودن و سودمندی حقیقی آن برای زندگی بشر و تامین سعادت او و کذب اعتباریات به لغویت و یا زیانمندی آن برای سعادت بشر است. تفاوت حقوق و اخلاق حقوق و اخلاق هرچند هر دو اعتباری هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند در وجه تفاوت میان حقوق و اخلاق دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، بهترین دیدگاه چنانکه برخی از بزرگان( مرحوم آیت الله مصباح یزدی )گفته‌اند این است که تفاوت این دو در هدف و غایت است. غایت مقررات حقوقی تامین مصالح اجتماعی دنیوی بشر مانند برقراری نظم و امنیت و عدالت و بهداشت و رفاه و زندگی مسالمت آمیز و جلوگیری از هرج و مرج و ظلم و تبعیض و ناامنی است اما غایت در مقررات اخلاقی، خودسازی و تهذیب نفس و تعالی روحی و بالاتر از همه آنها جلب خرسندی خداوند و رسیدن به مقام قرب الهی است. تفاوت‌های دیگر مانند نقش داشتن نیت و انگیزه در افعال اخلاقی و نقش نداشتن آن در افعال حقوقی و یا تنها اجتماعی بودن مقررات حقوقی برخلاف مقررات اخلاقی که هم جنبه اجتماعی و هم جنبه فردی دارد ناشی از تفاوت در هدف و غایت است. عبادات در شریعت از سنخ اخلاقیات است زیرا هدف از وضع آنها تعالی روحی و تقرب الی الله است و در صحت آنها انگیزه قربی شرط است. پیوند ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad پیوند تلگرام: https://t.me/darsostadnikzad
دوران بین اقل و اکثر(۴).mp3
20.04M
‌ 👆 خارج اصول (۲۴)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران امر بین اقل و اکثر (۴). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۲۴).mp3
15.86M
👆درس خارج فقه(۲۴)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۴) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
دوران اقل و اکثر (۵)mp3.mp3
20.02M
‌ 👆 خارج اصول (۲۵)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران امر بین اقل و اکثر (۵). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۲۵).mp3
23.4M
👆درس خارج فقه(۲۵)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۵) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
دوران بین اقل و اکثر (۶).mp3
28.33M
‌ 👆 خارج اصول (۲۶)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران امر بین اقل و اکثر (۶). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه (۲۶).mp3
27.85M
👆درس خارج فقه(۲۶)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۶) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
کتاب الشهادات(۵).mp3
9.56M
👆مروری برکتاب الشهادات از تحریر الوسیله(۵). از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفارجلد۶ (۲۳).mp3
20.39M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶، جلسه بیست وسوم. الموقف الثانی فی البحث عن صفاته( ص۱۱۸). از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
حد زنا.mp3
22M
👆مروری برکتاب کتاب الحدود، حد زنا(۱) از تحریر الوسیله. از آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفار جلد۶(۲۴).mp3
16.69M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶، جلسه بیست وچهارم. فصل۲ فی قسمة آخری رباعیة للصفات الثبوتیة(ص۱۲۳) از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
تفسیر سوره دهر( ۵).mp3
17.02M
👆تفسیر سوره دهر(۵) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات اقل و اکثر(۱).mp3
17.44M
‌ 👆 خارج اصول (۲۷)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اقل و اکثر (۱). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۲۷).mp3
14.64M
👆درس خارج فقه(۲۷)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۷) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات اقل و اکثر(۲).mp3
17.78M
‌ 👆 خارج اصول (۲۸)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات اقل و اکثر (۲). از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۲۸).mp3
16.16M
👆درس خارج فقه(۲۸)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۲۸) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad